zo SPRAK r DE 1 RECHTER^/ D e Jachtwet praat alleen over geregistreerde eendenkooien. Deze registratie wordt verzorgd door de Minister van Land bouw. In de praktijk gebeurt dit voor alle eendenkooien bij de dienst faunabeheer in Den Haag. In sommige gevallen moet de Jachtraad gehoord worden. Bij de registratie moet de naam en het adres van zowel eigenaar als gebruiker van de kooi worden opgegeven. Slechts op verzoek van de eigenaar wordt de regi stratie. van de kooiker gewijzigd. Gedurende de tijd dat de jacht op eenden is gesloten is het een ieder verboden in een eenden kooi eenden, ook tamme, te bemachtigen of te doden. De grootte van de eendenkooi wordt bepaald door de zgn. afpa lingskring dwz. de kring welke is aangegeven door palen ron; dom de kooi. De palen moeten voorzien zijn van een door de minister vastgesteld opschrift. Wanneer aan deze voorschriften D e voorzitter wierp een terugblik op de algemene vergade ring. die onlangs in Goes werd gehouden. Een bijeenkomst die werd gekenmerkt door een goede stemming ondanks de lange duur van de vergadering. Het is een goede zaak geweest dat op de algemene vergadering de zoetwatervoorziening in de land en tuinbouw aan de orde is geweest. De rede van Prof.v.d.Berg. de reakties uit de-zaal en de beantwoording door het forum hebben het belang van het onderwerp nog eens bijzonder in dringend onderstreept. We zullen nu de definitieve beslissing over de Oosterschelde is gevallen, de eisen ten aanzien van de overgebleven gebieden en mogelijkheden van zoetwatervoor- /.iening voor de land- en tuinbouw duidelijk op tafel moeten leggen. Nu de Oosterschelde dus niet zoet wordt, zullen in te genstelling tot de mogelijkheden van het oorspronkelijke Del taplan. grote delen van Zeeland verstoken blijven van zoetwa ter. D irekt na de bepalingen over het kooikersrecht komt in de Jachtwet het hoofdstukje "Bepalingen inzake schade". Daarin wordt eerst gesproken over de wildschadekommissies. Het werkgebied van de cie's wordt door de minister bepaald. Iedere wildschadecie. bestaat uit een voorzitter en 2 leden van wie er één deskundig is op het gebied van de landbouw en de andere op het gebied van de jacht. De voorzitter en de leden worden door de minister benoemd. Over de leden wordt overleg ge pleegd met de daarvoor in aanmerking komende organisatie's. Tot de taak van de wildschade-kommissie bestaat onder meer: advisering ter voorkoming en bestrijding van de wildschade, zowel aan de minister als van belanghebbenden, en advisering over de schadevergoeding wegens wildschade. De leden van de cie. zijn bevoegd ter uitoefening van hun taak alle gronden in hun werkgebied te betreden. D e heer Doeleman sprak zijn waardering uit voor het rapport dat werd samengesteld met betrekking tot de toekomst van de landbouwvoorlichting. De raad voor de Bedrijfsontwikkeling heeft zich hier beraden op een aantal vragen die betrekking hebben op de toekomst van de landbouwvoorlichting. De heer eleman wilde hierbij nog extra de nadruk leggen op de veron trusting die wordt uitgesproken over de individuele voorlich ting. Door allerlei oneigenlijke werkzaamheden waarmee de bedrijfsvoorlichter wordt belast, wordt hij steeds meer beperkt in zijn eigenlijke taak. Wij zijn van mening dat individuele voorlichting en ook groepsvoorlichting een onmisbare schakel is tussen de praktijk en het onderzoek, en wel in beide richtingen. Via het landbouwschap is er een beleidsvisie voor de toekomst van de Land- en Tuinbouw verschenen. Ook aan deze nota's zullen wij aandacht moeten besteden. I n het veehouderijoverzicht merkte de heer J.M. van Heyst op. dat de vorst voor vele veehouders toch nog te vroeg is gekomen. Voor de stoppelknollen was deze koude periode niet gunstig. Het blad is waarschijnlijk bevroren. Dan wordt het slap en vergaat het. waardoor de plukmachine het niet meer kan oog sten. Met de hand oogsten, daarvoor is nu geen tijd meer. Kort verslag van de Hoofdbestuursvergadering der j9iiz.l.m. 4 Van tijd tot tijd duiken bepaalde, soms bijna vergeten, rechten ineens weer op. Dat was enige tijd geleden het geval met het zgn. "kooikersrecht". Gelukkig blijkt een en ander geregeld te zijn in de Jachtwet, (art. 38 e.v Met des te meer klem zullen we nu aan moeten dringen, de mogelijkheden van het Zoommeer en de Grevelingen optimaal te benutten voor de zoetwatervoorziening van het aangrenzende gebied, aldus de heer Doeleman. O ver de grondprijzen zei de Z.L.M.voorzitter: We hebben in dit hoofdbestuur reeds eerder onze bezorgdheid uitgesproken over de grondprijsstijgingen. Maar de ontwikkeling van de laatste tijd maakt dat velen zich afvragen hoe wij hiermede verder kunnen. Problemen beginnen zich voor te doen bij on teigening. terwijl ook het instituut pacht niet geheel ongemoeid blijft en ongunstig wordt beïnvloed. Des te meer blijkt nu hoe ongewenst het is dat de pachtnota van de regering uitgebleven is. Ook al zijn de meningen over een pachtverhoging binnen de landbouw verdeeld, toch zal volgens mij een reële pachtverho ging noodzakelijk zijn. willen we geen vlucht naar andere be- leggingsobjekten. Bij de diskussie over het grondbeleid wilde de heer Doeleman er geen misverstand over laten bestaan dat een verdere overheidsingrijpen geheel ongewenst is. Ik denk hierbij dan b.v. aan het voorkeursrecht bij aankoop door de S.B.L.(Stichting Beheer Landbouwgronden). Een Monopolie positie van de overheid ten aanzien van het grondbeheer is voor ons onaanvaardbaar.Ook hierdoor kan de bereidheid en het vertrouwen van beleggers in grond geschaad worden. Wil het instituut pacht zijn waarde voorde landbouw blijven behouden, dan zal zeker de belegger zijn vertrouwen in de grond moeten blijven behouden. Paeht is nu eenmaal een onmisbare schakel bij het totale landbouwkundige gebeuren. Ten aanzien van de plannen om de publiek rechtelijke be drijfsorganisatie te reorganiseren zei de heer Doeleman: Het «s bekend dat met name in de agrarische sektor de P.B.O.'s goed van de grond zijn gekomen: dit in tegenstelling tot andere tak ken van het hedendaagse bedrijfsleven. Met de Produktschap- pen hebben wij een uitstekend apparaat opgebouwd, belangrijk bij de uitvoering van de E.E.G.maatregelen, marktordeningen, kwaliteitsnormen en verschillende andere uitvoeringsmaatre gelen. die vooral in de agrarische sektor van belang zijn geweest. De diskussie over de reorganisatie is reeds enige tijd gaande waarbij er ook over gesproken wordt dat er meer sociaal eko- nomische bevoegdheid aan de Produktschappen toegekend moet worden. Als georganiseerde landbouw onderschrijven we (registratie en bepaling) is voldaan, dan is het aan derden ver boden zonder schriftelijke en gedagtekende vergunning van de kooiker binnen de afpalingskring van de kooi te jagen. Dat geldt alleen niet wanneer de kooiker er bij is. Het is aan derden ook verboden op andere wijze de rust binnen de eendenkooi-onno dig te verstoren. Voor alle andere gevallen heeft de kooiker recht op schadevergoeding. Wildschadekommissies Zodra een wildschadecie. blijkt, dat schade is aangericht, wordt de betrokken jachthouder daarvan in kennis gesteld. Wanneer de omvang der schade daartoe aanleiding geeft, geeft de cie. aan 3 taxateurs de opdracht de schade op te nemen. Wanneer een minnelijke schikking niet lukt brengt de wild schadecie. advies uit over de schadebedragen. Wanneer het dan nog niet lukt moet men zich in eerste instantie tot de kantonrechter wenden en wel via een verzoekschrift. Uitgang spunt bij de verplichting tot schadevergoeding is art. 45 van de Jachtwet: iedere jachthouder is verplicht datgene te doen, wat een goed jager betaamt, ter voorkoming van schade door in zijn jachtveld aanwezig wild. het belang van de Produktschappen en in die zin zal ook de diskussie worden gevoerd. Het uitgangspunt daarbij is echter wel dat de sociaal ekonomische belangenbehartiging bij het Landbouwschap thuis hoort. Wanneer de Produktschappen zich ook op dit terrein zouden begeven zou dit aanleiding kun nen geven tot ongewenste spanningen. Xn de afgelopen maanden is er bij de suikerbietentelers en fabrikanten ongerusthejd ontstaan over de opkomst van de Fruciose siropen. Voor de suikerbietenteelt in de E.E.G. is het onaanvaardbaar dat deze produktie via gunstige regelingen of voorwaarden ten opzichte van de suikerbieten tot ontwikkeling komt. Er is nu sprake van een aantal konkurrentievervalsende zaken, die het voQr de bietsuiker moeilijk maken om zich te handhaven. Genoemd kunnen daarbij worden: ten eerste: De produktierestitutie op maïszetmeel ten tweede: accijnsheffing op biet en rietsuiker, die in verschil lende E.E.G.-landen wordt toegepast, maar die niet gelden voor de Fructose siropen. ten derde Kontrole en beperking die bij de produktie van bietsuiker in de E.E.G. van toepassing is. ten vierde: Via stimuleringssubsidies verstrekt aan bedrijven die zich in Nederland willen vestigen om Fructose siropen te gaan produceren. "We zijn er ons evenwel terdege van bewust dat bepaalde ontwikkelingen nu eenmaal niet tegen gehouden kunnen worden. Maar het is onaanvaardbaar dat dergelijke ontwikkelingen op gang komen via concurrentievervalsende maatregelen t.o.v. de bietsuiker", aldus de Z.L.M.-voorzitter. "Volgend jaar zullen we wederom een beslissing moeten ne men of we verder gaan met mengprijssysteem voor suikerbieten of wel dat we gaan kiezen voor het kontraktenstelsel. We zullen hieraan in de komende tijd voldoende aandacht moeten beste den om te voorkomen dat we evenals vorig jaar in een dwang positie worden gebracht door gebrek aan voorbereidingstijd. Daarbij ben ik van mening dat deze diskussie niet beperkt moet blijven bij de landbouw organisaties. Maar dat ook de suike rindustrie aan deze diskussies deel moet nemen. Immers bij de suikerindustrie beschikt men over gegevens die de landbouw niet voorhanden heeft. In december is er een gesprek geweest met de voorzitter en direkteur van de N.A.K. Hierover zei de heer Doeleman: Het is gebleken dat wederzijdse kontaer tenó /ten nuttig zijn. Het verdient overweging om in de toekomst een vertegenwoordiger van de N.A.K. in b.v. de Akkerbouwcommissre te hebben. Tij dens dat gesprek kwam ook nog aan de orde de veldkeuring van graszaden, waarbij benadrukt werd dat het ongewenst is dat deze keuring door de firma's alleen zou gaan gebeuren. We /.uilen er zorg voor moeten dragen, dat we de vertrouwenspositie die we in het buitenland hebben opgebouwd niet verliezen. Daarom, zo zei de Z.L.M.-voorzitter. zullen we opnieuw aan moeten dringen bij de overheid op een tegemoetkoming in de keuringskosten, zoals dat overigens al in verschillende andere landen van de E.E.G.-gebeurt. Samen met de N.A.K.-Delta zijn wij als landbouw ook gelukkig met de nieuwe nota "Phoma beleid", zoals die reeds eerder in het H.B. besproken werd. Vooral bij de export van konsumptieaardappels is het gewenst 1 i J Aanwezigen op het H.B. Op de hoofdbestuursvergadering waren van het D B. aan wezig de heren A.J.G. Doeleman voorzitter, G.P.A. van i Nieuwenhuyzen vice voorzitter, S. de Visser vice voorzitter, A. Korteweg algemeen rekretaris en Mr. J. Oggel sekreta- i ris. i i Verder waren de volgende H.B. leden aanwezig, M C. J. Kosten, H.C. v.d.Maas, J. Nieuwenhuyse, C.J. i Almekinders, A. v. Hoeve, J. Scheele, W. v. Veldhuizen, B. H. Mayers, C.J. de Jager, P.A. Hoogenboom, M.J. Góud, J i J.M. van Heyst, C. de Visser en K. Dees. i i Namens de P.J.Z. was er de heer L. van Gastel. De Z.L.M. instellingen werden vertegenwoordigd door i W.C. Sinke sekretariaat, R. van Wezel redaktie, J.C.B. i Priem sekretariaat, G. Paauwe Boekhoudburo, J. de Lange O. V.M., J. Markusse hoofd voorlichting, R. Hoiting voor- i i lichting, J.Pvan Wijck voorlichtingen C.P.J. van Iwaar- J den Grond Pacht en Taxatie buro i Van de adviseurs der ZLM waren de heren Dr. Ir. C. W.C. van Beekom en A.M. Geluk op het Hoofdbestuur verte - J genwoordigd. dat er een duidelijk beleid gevoerd wordt. Via de Z.L.M.-commissies zal de nota binnenkort ook door het H.B. behandeld worden. Dat er in Brussel geen overeenstem ming gevonden kon worden toont nog eens aan. hoe moeilijk op dit moment de landbouwproblematiek ligt. Het zijn voorname lijk de grote valuta-verschillen die hierbij een rol spelen. De Z.L.M.-voorzitter zag dan ook met zorg de komende prijson- derhandelingen tegemoet. Want juist Nederland met zijn ver houdingsgewijs sterke gulden, bevindt zich daardoor in een on gunstige positie. Voor Nederland is een prijsverhoging van 10% noodzakelijk, zo is er becijferd. Maar wanneer we dan eens naar de situatie in de veehouderij kijken, dan kunnen wij ons met reden afvragen of 10% prijsverhoging in die sektor wel vol doende is. Al lijkt de situatie in de Akkerbouw qunstig. we mogen toch niet uit het oog verliezen dat dit slechts toe te schrijven is aan de gunstige marktontwikkeling van enkele vrije produkten. Maar ook ten aanzien van de tarwe kunnen we niet zeker zijn of de gunstige situatie van 1976 zich ook verder zal voortzetten. De aardappelteelt zal het komende jaar extra duur worden door de hoge prijzen die voor het pootgoed moeten worden betaald. Alleen een goede prijs in 1977 zal de kosten goed kunnen maken. De heer Doeleman besloot zijn openingswoord met te zeggen dat het nieuwe jaar zoals steeds begonnen moet worden met vele onberekenbare faktoren, zoals de prijsvorming, weersomstan digheden, kostenstijgingen, monetaire ontwikkelingen enz., met daarnaast vooral ook spanningen bij de verdeling van de ruimte. Dat alles zal de volle aandacht vragen van onze organisatie om de landbouwbelangen steeds te blijven behartigen. In aansluiting op het openingswoord van de voorzitter wenste vice-voorzitter G.P.A.van Nieuwenhuyzen de voorzitter het al lerbeste voor het komende jaar toe:"lk hoop dat U een rustig beleid zult kunnen voeren, zonder calamiteiten zoals we die in de laatste jaren gekend hebben". AKKERBOUW V ervolgens ging de heer Doeleman nog in op enkele ander aktuele landbouwzaken met betrekking tot de akkerbouw. Hij zei o.m. dat de afzet van aardappelen zich vrij gunstig blijft ontwikkelen, ofschoon het exporttempo op een hoog niveau moet blijven om de totale voorraad aardappels op tijd geruimd te krijgen. De prijs is stabiel en op een bevredigend peil. Wel bestaat er een groot verschil in prijs van partij tot partij. Dit wordt veroorzaakt door kwaliteitsverschil en maatsortering. Dë afzet van de peulvruchten verloopt stroef met matige prijzen, vooral van schokkers en kleine groene erwten. De afzet van tarwe verloopt vrij gunstig. Eind november was er reeds 52% afgezet tegen 32% in het voorgaande jaar. Er is drie keer zoveel naar de maalderijen gegaan in vergelijking met het voorgaande jaar. Toch heeft de prijs in de loop van het seizoen zich niet geheel kunnen handhaven als wij deze vergelijken op basis van interventieprijs. De suikerbietenopbrengst is tot het laatst toe meegevallen, mede door de sterke groei in oktober, helaas bleef het suikergehalte laag. Naar aanleiding van het akkerbouwverslag van de heer Doele man werd besloten nadere informatie in te winnen over de werkwijze van de beurskommissie Goes en daar eventueel later op terug te komen. Vanuit de vergadering werd er voorts op aangedrongen de opschorting van de importheffing op con sumptieaardappelen nu zo spoedig mogelijk ongedaan te ma ken. Inzake de hoge grondprijzen werd opgemerkt dat er ook vele beursakties op een veel lager niveau plaatsvinden. VEEHOUDERIJ vervolg op pag. 5 O p maandag drie januari werd in de Korenbeurs te Goes een hoofdbestuursvergadering gehouden van de-Zuidelijke Landbouw Maatschappij. Het was in deze vergadering dat de heer A.J.G.Doeleman voor de eerste keer officieel als de nieuwe Z.L.M.-voor zitter optrad. Allereerst wenste de \oorzitter allen een voorspoedig 1977 toe, zowel voor gezin als in bedrijf. Vervolgens richtte hij een bijzonder woord van welkom tot de heren Hoogenboom en De Visser, de twee nieuwe Hoofdbestuur sleden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1977 | | pagina 4