zo
SPRAK r
DE 1
RECHTER^/
D e Jachtwet praat alleen over geregistreerde eendenkooien.
Deze registratie wordt verzorgd door de Minister van Land
bouw. In de praktijk gebeurt dit voor alle eendenkooien bij de
dienst faunabeheer in Den Haag. In sommige gevallen moet de
Jachtraad gehoord worden. Bij de registratie moet de naam en
het adres van zowel eigenaar als gebruiker van de kooi worden
opgegeven. Slechts op verzoek van de eigenaar wordt de regi
stratie. van de kooiker gewijzigd. Gedurende de tijd dat de jacht
op eenden is gesloten is het een ieder verboden in een eenden
kooi eenden, ook tamme, te bemachtigen of te doden. De
grootte van de eendenkooi wordt bepaald door de zgn. afpa
lingskring dwz. de kring welke is aangegeven door palen ron;
dom de kooi. De palen moeten voorzien zijn van een door de
minister vastgesteld opschrift. Wanneer aan deze voorschriften
D e voorzitter wierp een terugblik op de algemene vergade
ring. die onlangs in Goes werd gehouden. Een bijeenkomst die
werd gekenmerkt door een goede stemming ondanks de lange
duur van de vergadering. Het is een goede zaak geweest dat op
de algemene vergadering de zoetwatervoorziening in de land
en tuinbouw aan de orde is geweest. De rede van Prof.v.d.Berg.
de reakties uit de-zaal en de beantwoording door het forum
hebben het belang van het onderwerp nog eens bijzonder in
dringend onderstreept. We zullen nu de definitieve beslissing
over de Oosterschelde is gevallen, de eisen ten aanzien van de
overgebleven gebieden en mogelijkheden van zoetwatervoor-
/.iening voor de land- en tuinbouw duidelijk op tafel moeten
leggen. Nu de Oosterschelde dus niet zoet wordt, zullen in te
genstelling tot de mogelijkheden van het oorspronkelijke Del
taplan. grote delen van Zeeland verstoken blijven van zoetwa
ter.
D irekt na de bepalingen over het kooikersrecht komt in de
Jachtwet het hoofdstukje "Bepalingen inzake schade". Daarin
wordt eerst gesproken over de wildschadekommissies. Het
werkgebied van de cie's wordt door de minister bepaald. Iedere
wildschadecie. bestaat uit een voorzitter en 2 leden van wie er
één deskundig is op het gebied van de landbouw en de andere
op het gebied van de jacht. De voorzitter en de leden worden
door de minister benoemd. Over de leden wordt overleg ge
pleegd met de daarvoor in aanmerking komende organisatie's.
Tot de taak van de wildschade-kommissie bestaat onder meer:
advisering ter voorkoming en bestrijding van de wildschade,
zowel aan de minister als van belanghebbenden, en advisering
over de schadevergoeding wegens wildschade. De leden van de
cie. zijn bevoegd ter uitoefening van hun taak alle gronden in
hun werkgebied te betreden.
D e heer Doeleman sprak zijn waardering uit voor het rapport
dat werd samengesteld met betrekking tot de toekomst van de
landbouwvoorlichting. De raad voor de Bedrijfsontwikkeling
heeft zich hier beraden op een aantal vragen die betrekking
hebben op de toekomst van de landbouwvoorlichting. De heer
eleman wilde hierbij nog extra de nadruk leggen op de veron
trusting die wordt uitgesproken over de individuele voorlich
ting. Door allerlei oneigenlijke werkzaamheden waarmee de
bedrijfsvoorlichter wordt belast, wordt hij steeds meer beperkt
in zijn eigenlijke taak. Wij zijn van mening dat individuele
voorlichting en ook groepsvoorlichting een onmisbare schakel is
tussen de praktijk en het onderzoek, en wel in beide richtingen.
Via het landbouwschap is er een beleidsvisie voor de toekomst
van de Land- en Tuinbouw verschenen. Ook aan deze nota's
zullen wij aandacht moeten besteden.
I n het veehouderijoverzicht merkte de heer J.M. van Heyst op.
dat de vorst voor vele veehouders toch nog te vroeg is gekomen.
Voor de stoppelknollen was deze koude periode niet gunstig.
Het blad is waarschijnlijk bevroren. Dan wordt het slap en
vergaat het. waardoor de plukmachine het niet meer kan oog
sten. Met de hand oogsten, daarvoor is nu geen tijd meer.
Kort verslag van de
Hoofdbestuursvergadering der j9iiz.l.m.
4
Van tijd tot tijd duiken bepaalde, soms bijna vergeten, rechten
ineens weer op. Dat was enige tijd geleden het geval met het
zgn. "kooikersrecht". Gelukkig blijkt een en ander geregeld te
zijn in de Jachtwet, (art. 38 e.v
Met des te meer klem zullen we nu aan moeten dringen, de
mogelijkheden van het Zoommeer en de Grevelingen optimaal
te benutten voor de zoetwatervoorziening van het aangrenzende
gebied, aldus de heer Doeleman.
O ver de grondprijzen zei de Z.L.M.voorzitter: We hebben in
dit hoofdbestuur reeds eerder onze bezorgdheid uitgesproken
over de grondprijsstijgingen. Maar de ontwikkeling van de
laatste tijd maakt dat velen zich afvragen hoe wij hiermede
verder kunnen. Problemen beginnen zich voor te doen bij on
teigening. terwijl ook het instituut pacht niet geheel ongemoeid
blijft en ongunstig wordt beïnvloed. Des te meer blijkt nu hoe
ongewenst het is dat de pachtnota van de regering uitgebleven
is. Ook al zijn de meningen over een pachtverhoging binnen de
landbouw verdeeld, toch zal volgens mij een reële pachtverho
ging noodzakelijk zijn. willen we geen vlucht naar andere be-
leggingsobjekten. Bij de diskussie over het grondbeleid wilde de
heer Doeleman er geen misverstand over laten bestaan dat een
verdere overheidsingrijpen geheel ongewenst is. Ik denk hierbij
dan b.v. aan het voorkeursrecht bij aankoop door de
S.B.L.(Stichting Beheer Landbouwgronden). Een Monopolie
positie van de overheid ten aanzien van het grondbeheer is voor
ons onaanvaardbaar.Ook hierdoor kan de bereidheid en het
vertrouwen van beleggers in grond geschaad worden. Wil het
instituut pacht zijn waarde voorde landbouw blijven behouden,
dan zal zeker de belegger zijn vertrouwen in de grond moeten
blijven behouden. Paeht is nu eenmaal een onmisbare schakel
bij het totale landbouwkundige gebeuren.
Ten aanzien van de plannen om de publiek rechtelijke be
drijfsorganisatie te reorganiseren zei de heer Doeleman: Het «s
bekend dat met name in de agrarische sektor de P.B.O.'s goed
van de grond zijn gekomen: dit in tegenstelling tot andere tak
ken van het hedendaagse bedrijfsleven. Met de Produktschap-
pen hebben wij een uitstekend apparaat opgebouwd, belangrijk
bij de uitvoering van de E.E.G.maatregelen, marktordeningen,
kwaliteitsnormen en verschillende andere uitvoeringsmaatre
gelen. die vooral in de agrarische sektor van belang zijn geweest.
De diskussie over de reorganisatie is reeds enige tijd gaande
waarbij er ook over gesproken wordt dat er meer sociaal eko-
nomische bevoegdheid aan de Produktschappen toegekend
moet worden. Als georganiseerde landbouw onderschrijven we
(registratie en bepaling) is voldaan, dan is het aan derden ver
boden zonder schriftelijke en gedagtekende vergunning van de
kooiker binnen de afpalingskring van de kooi te jagen. Dat geldt
alleen niet wanneer de kooiker er bij is. Het is aan derden ook
verboden op andere wijze de rust binnen de eendenkooi-onno
dig te verstoren. Voor alle andere gevallen heeft de kooiker
recht op schadevergoeding.
Wildschadekommissies
Zodra een wildschadecie. blijkt, dat schade is aangericht,
wordt de betrokken jachthouder daarvan in kennis gesteld.
Wanneer de omvang der schade daartoe aanleiding geeft, geeft
de cie. aan 3 taxateurs de opdracht de schade op te nemen.
Wanneer een minnelijke schikking niet lukt brengt de wild
schadecie. advies uit over de schadebedragen. Wanneer het
dan nog niet lukt moet men zich in eerste instantie tot de
kantonrechter wenden en wel via een verzoekschrift. Uitgang
spunt bij de verplichting tot schadevergoeding is art. 45 van de
Jachtwet: iedere jachthouder is verplicht datgene te doen, wat
een goed jager betaamt, ter voorkoming van schade door in zijn
jachtveld aanwezig wild.
het belang van de Produktschappen en in die zin zal ook de
diskussie worden gevoerd. Het uitgangspunt daarbij is echter
wel dat de sociaal ekonomische belangenbehartiging bij het
Landbouwschap thuis hoort. Wanneer de Produktschappen
zich ook op dit terrein zouden begeven zou dit aanleiding kun
nen geven tot ongewenste spanningen.
Xn de afgelopen maanden is er bij de suikerbietentelers en
fabrikanten ongerusthejd ontstaan over de opkomst van de
Fruciose siropen. Voor de suikerbietenteelt in de E.E.G. is het
onaanvaardbaar dat deze produktie via gunstige regelingen of
voorwaarden ten opzichte van de suikerbieten tot ontwikkeling
komt. Er is nu sprake van een aantal konkurrentievervalsende
zaken, die het voQr de bietsuiker moeilijk maken om zich te
handhaven. Genoemd kunnen daarbij worden:
ten eerste: De produktierestitutie op maïszetmeel
ten tweede: accijnsheffing op biet en rietsuiker, die in verschil
lende E.E.G.-landen wordt toegepast, maar die niet gelden voor
de Fructose siropen.
ten derde Kontrole en beperking die bij de produktie van
bietsuiker in de E.E.G. van toepassing is.
ten vierde: Via stimuleringssubsidies verstrekt aan bedrijven die
zich in Nederland willen vestigen om Fructose siropen te gaan
produceren. "We zijn er ons evenwel terdege van bewust dat
bepaalde ontwikkelingen nu eenmaal niet tegen gehouden
kunnen worden. Maar het is onaanvaardbaar dat dergelijke
ontwikkelingen op gang komen via concurrentievervalsende
maatregelen t.o.v. de bietsuiker", aldus de Z.L.M.-voorzitter.
"Volgend jaar zullen we wederom een beslissing moeten ne
men of we verder gaan met mengprijssysteem voor suikerbieten
of wel dat we gaan kiezen voor het kontraktenstelsel. We zullen
hieraan in de komende tijd voldoende aandacht moeten beste
den om te voorkomen dat we evenals vorig jaar in een dwang
positie worden gebracht door gebrek aan voorbereidingstijd.
Daarbij ben ik van mening dat deze diskussie niet beperkt moet
blijven bij de landbouw organisaties. Maar dat ook de suike
rindustrie aan deze diskussies deel moet nemen. Immers bij de
suikerindustrie beschikt men over gegevens die de landbouw
niet voorhanden heeft.
In december is er een gesprek geweest met de voorzitter en
direkteur van de N.A.K. Hierover zei de heer Doeleman: Het is
gebleken dat wederzijdse kontaer tenó /ten nuttig zijn. Het
verdient overweging om in de toekomst een vertegenwoordiger
van de N.A.K. in b.v. de Akkerbouwcommissre te hebben. Tij
dens dat gesprek kwam ook nog aan de orde de veldkeuring van
graszaden, waarbij benadrukt werd dat het ongewenst is dat
deze keuring door de firma's alleen zou gaan gebeuren. We
/.uilen er zorg voor moeten dragen, dat we de vertrouwenspositie
die we in het buitenland hebben opgebouwd niet verliezen.
Daarom, zo zei de Z.L.M.-voorzitter. zullen we opnieuw aan
moeten dringen bij de overheid op een tegemoetkoming in de
keuringskosten, zoals dat overigens al in verschillende andere
landen van de E.E.G.-gebeurt. Samen met de N.A.K.-Delta zijn
wij als landbouw ook gelukkig met de nieuwe nota "Phoma
beleid", zoals die reeds eerder in het H.B. besproken werd.
Vooral bij de export van konsumptieaardappels is het gewenst
1
i
J Aanwezigen op het H.B.
Op de hoofdbestuursvergadering waren van het D B. aan
wezig de heren A.J.G. Doeleman voorzitter, G.P.A. van
i Nieuwenhuyzen vice voorzitter, S. de Visser vice voorzitter,
A. Korteweg algemeen rekretaris en Mr. J. Oggel sekreta-
i ris. i
i Verder waren de volgende H.B. leden aanwezig,
M C. J. Kosten, H.C. v.d.Maas, J. Nieuwenhuyse, C.J.
i Almekinders, A. v. Hoeve, J. Scheele, W. v. Veldhuizen, B.
H. Mayers, C.J. de Jager, P.A. Hoogenboom, M.J. Góud, J
i J.M. van Heyst, C. de Visser en K. Dees. i
i Namens de P.J.Z. was er de heer L. van Gastel.
De Z.L.M. instellingen werden vertegenwoordigd door
i W.C. Sinke sekretariaat, R. van Wezel redaktie, J.C.B. i
Priem sekretariaat, G. Paauwe Boekhoudburo, J. de Lange
O. V.M., J. Markusse hoofd voorlichting, R. Hoiting voor- i
i lichting, J.Pvan Wijck voorlichtingen C.P.J. van Iwaar-
J den Grond Pacht en Taxatie buro
i Van de adviseurs der ZLM waren de heren Dr. Ir. C. W.C.
van Beekom en A.M. Geluk op het Hoofdbestuur verte -
J genwoordigd.
dat er een duidelijk beleid gevoerd wordt.
Via de Z.L.M.-commissies zal de nota binnenkort ook door het
H.B. behandeld worden. Dat er in Brussel geen overeenstem
ming gevonden kon worden toont nog eens aan. hoe moeilijk op
dit moment de landbouwproblematiek ligt. Het zijn voorname
lijk de grote valuta-verschillen die hierbij een rol spelen. De
Z.L.M.-voorzitter zag dan ook met zorg de komende prijson-
derhandelingen tegemoet. Want juist Nederland met zijn ver
houdingsgewijs sterke gulden, bevindt zich daardoor in een on
gunstige positie. Voor Nederland is een prijsverhoging van 10%
noodzakelijk, zo is er becijferd. Maar wanneer we dan eens naar
de situatie in de veehouderij kijken, dan kunnen wij ons met
reden afvragen of 10% prijsverhoging in die sektor wel vol
doende is. Al lijkt de situatie in de Akkerbouw qunstig. we
mogen toch niet uit het oog verliezen dat dit slechts toe te
schrijven is aan de gunstige marktontwikkeling van enkele vrije
produkten. Maar ook ten aanzien van de tarwe kunnen we niet
zeker zijn of de gunstige situatie van 1976 zich ook verder zal
voortzetten. De aardappelteelt zal het komende jaar extra duur
worden door de hoge prijzen die voor het pootgoed moeten
worden betaald. Alleen een goede prijs in 1977 zal de kosten
goed kunnen maken.
De heer Doeleman besloot zijn openingswoord met te zeggen
dat het nieuwe jaar zoals steeds begonnen moet worden met vele
onberekenbare faktoren, zoals de prijsvorming, weersomstan
digheden, kostenstijgingen, monetaire ontwikkelingen enz., met
daarnaast vooral ook spanningen bij de verdeling van de ruimte.
Dat alles zal de volle aandacht vragen van onze organisatie om
de landbouwbelangen steeds te blijven behartigen.
In aansluiting op het openingswoord van de voorzitter wenste
vice-voorzitter G.P.A.van Nieuwenhuyzen de voorzitter het al
lerbeste voor het komende jaar toe:"lk hoop dat U een rustig
beleid zult kunnen voeren, zonder calamiteiten zoals we die in
de laatste jaren gekend hebben".
AKKERBOUW
V ervolgens ging de heer Doeleman nog in op enkele ander
aktuele landbouwzaken met betrekking tot de akkerbouw. Hij
zei o.m. dat de afzet van aardappelen zich vrij gunstig blijft
ontwikkelen, ofschoon het exporttempo op een hoog niveau
moet blijven om de totale voorraad aardappels op tijd geruimd
te krijgen. De prijs is stabiel en op een bevredigend peil. Wel
bestaat er een groot verschil in prijs van partij tot partij. Dit
wordt veroorzaakt door kwaliteitsverschil en maatsortering. Dë
afzet van de peulvruchten verloopt stroef met matige prijzen,
vooral van schokkers en kleine groene erwten. De afzet van
tarwe verloopt vrij gunstig. Eind november was er reeds 52%
afgezet tegen 32% in het voorgaande jaar. Er is drie keer zoveel
naar de maalderijen gegaan in vergelijking met het voorgaande
jaar. Toch heeft de prijs in de loop van het seizoen zich niet
geheel kunnen handhaven als wij deze vergelijken op basis van
interventieprijs. De suikerbietenopbrengst is tot het laatst toe
meegevallen, mede door de sterke groei in oktober, helaas bleef
het suikergehalte laag.
Naar aanleiding van het akkerbouwverslag van de heer Doele
man werd besloten nadere informatie in te winnen over de
werkwijze van de beurskommissie Goes en daar eventueel later
op terug te komen. Vanuit de vergadering werd er voorts op
aangedrongen de opschorting van de importheffing op con
sumptieaardappelen nu zo spoedig mogelijk ongedaan te ma
ken. Inzake de hoge grondprijzen werd opgemerkt dat er ook
vele beursakties op een veel lager niveau plaatsvinden.
VEEHOUDERIJ
vervolg op pag. 5
O p maandag drie januari werd in de Korenbeurs te Goes een hoofdbestuursvergadering gehouden van de-Zuidelijke Landbouw
Maatschappij. Het was in deze vergadering dat de heer A.J.G.Doeleman voor de eerste keer officieel als de nieuwe Z.L.M.-voor
zitter optrad.
Allereerst wenste de \oorzitter allen een voorspoedig 1977 toe, zowel voor gezin als in bedrijf.
Vervolgens richtte hij een bijzonder woord van welkom tot de heren Hoogenboom en De Visser, de twee nieuwe Hoofdbestuur
sleden.