MASADA Symbool van vastbeslotenheid Maria leefde in Ephesus 4 Zuilenrij. Op de voetstukken geschilderde paneeltjes. Drama van de Zeloten Daarvóór was echter een periode van strijd geweest. Daaraan herinnert Masada. een burcht en laatste bolwerk van een aantal Joden, die daar hun laatste strijd streden. Een dramatische pe riode van het Joodse volk - uit wiens midden het Christuskind werd geboren. Het epos van Masada is het verhaal van de ondergang van een groep van 900 Zeloten in die vesting aan de oevers van de Dode Zee. Het is professor Zwi Zwablowskv van de Hebreeuwse universi teit van Jeruzalem die in uitstekend Nederlands zegt: 'Toen deze Zeloten, na jarenlange omzwervingen in de woestijn van Judea. achtervolgd door de Romeinse legerscharen, zich enkele tientallen jaren na de geboorte van Christus terugtrokken op Masada. de vroegere vesting 'van Herodes. bleef er na een maandenlang beleg voor hen slechts de keus tussen slavernij of dood. Ze kozen het laatste." Laatste bolwerk Nog maar weinig jaren geleden is de ware omvang van dit drama bekend geworden uit de vondsten, die de archeoloog Yigael Yadin in 1963 bij het blootleggen van de resten van Masada deed. Yadin beschreef dit gigantische werk in zijn boek "Masada. Herodes" burcht en laatste bolwerk der Joden", welk boek ook in een Nederlandse vertaling verscheen. Yigael Yadin zegt: "Talrijke personen, organisaties en wetenschappelijke in stellingen namen deel aan de uitgebreide organisatie van de Masada expeditie. lagen van de maatschappij en over de hele wereld smeekten om het voorrecht onbetaald twee weken zware arbeid te verrichten onder de meest primitieve omstandigheden." zegt professor Zwi Zwablowsky. Velen zijn van mening, dat Israel Masada heeft gemaakt tot een symbool van standvastigheid en opoffering. Hoe sterk dit erva ren wordt blijkt wel uit de kreet in het Israel van vandaag: Masada zal niet opnieuw vallen. Verdediging Wat nu is de geschiedenis van Masada? Waarom spreekt het zo tot de verbeelding van velen? Het is Yigael Yadin zelf die het antwoord op die vragen geeft. "In de eerste eeuw van de Christelijke jaartelling was Palestina bezet door de komeinen. In het jaar 66 laaide de verzetsstrijd van de Joden weer op. Vier jaar werd verbitterd gevochten en steeds weer moesten de Romeinen nieuwe legioenen naar het land overbrengen. Eerst in het jaar 70 veroverde Titus de stad Jeruzalem. Hij liet de stad plunderen, de tempel verwoesten en velen van hen. die het overleefd hadden, uit het land verdrijven. Een uniek afgelegen steunpunt hield stand. Masada. In het jaar 72 besloot Flavius Silva, de bevelhebber van het tiende Romeinse legioen, de verzetshaard uit te roeien. Hij marcheerde de woestijn door met een legioen en een aantal hulptroepen, met duizenden krijgsgevangenen die water, hout en proviand moesten sjouwen. De Joden onder bevel van Elië- zer Ben Jaïr. bereidden zich voor op een verdediging van de rots. Na een vergeefse poging de vesting te bestormen schakelde Opgegraven waterkruik uit de vesting Masada. Laatste uur De Joodse geschiedschrijver uit die tijd. Flavius Josephus be richt: "Toen de hele muur in vlammen stond keerden de Ro meinen verheugd terug in hun kamp, vastbesloten bij het aan breken van de dag de vijand aan te vallen." Die nacht overdacht Eliëzer Ben Jaïr de hopeloze situatie. De alternatieven waren: overgave of dood. Eliëzer kwam tot de slotsom dal een roemrijke dood te verkiezen viel boven een eerloos leven. Het zou van grootheid getuigen het idee te ver werpen om na het verlies van de vrijheid te blijven leven. Liever dan slaven van hun belegeraars te worden sloegen toen de ver dedigers - 960 mannen, vrouwen en kinderen - de hand aan zich zelf. Toen de Romeinen de volgende ochtend de hoge rotsen betra den was er alom de stilte van de dood. Tenslotte kwamen er twee vrouwen tevoorschijn. Zij hadden als enigen het plan van Elië zer afgewezen en zich verscholen. Wel vertelden zij dat Eliëzer Ben Jaïr's laatste woorden waren: "Kom! Terwijl onze handen nog vrij zijn en een zwaard kunnen vasthouden, laten zij een edele dienst verrichten. Laten wij sterven niet als slaven van onze vijanden en laten wij deze wereld verlaten als vrije mannen samen met onze vrouwen en kinderen." Documenten Verschillende voorwerpen, die opgegraven zijn. getuigen nu - negentien eeuwen nadat het is voorgevallen - van dit epos. Scherven die als "distributiebonnen" dienst hebben gedaan en scherven die als "lot" hebben gediend. Er is een schoentje op gegraven en ijzeren pijlpunten. Het is huiveringwekkend be wijsmateriaal dat getuigt van de laatste uren der Zeloten. Men vond kostbare handschriften en zeldzame munten uit de periode van de opstand. In die tijd rond Kerstmis, waarin de Figuur van Herodes steeds weer opnieuw opduikt, is het goed te weten, dat in zijn laatste vesting, die hij trouweloos verliet, de strijd tegen de Romeinen een heldhaftig einde vond. De Israëlische ambassadeur in Nederland zegt: "Voor de jonge Israeli's van vandaag is Masada een symbool geworden van de vastbeslotenheid van hun natie liever te sterven dan het land van hun vaderen op te geven. Een pelgrimage naar Masada be schouwen zij als een dure plicht. Zolang zij leven zal Masada niet opnieuw vallen." En dat Masada ligt in het land waarin Christus geboren werd. Dat Masada bestond al toen er een bevel uitging van keizer Augustus, dat een ieder geteld moest worden. Dat Masada bestond al toen de herders op de velden waren en dat Masada bestond ook al toen de engel zei: "Heden is u in de stad van David een Verlosser geboren. Christus de Heer!" (Nadruk verboden) In dit boek wordt steeds gewag gemaakt van de uitgebreide hulp die het Israëlische leger hierbij verleende. Professor Zwablows kv heeft een studie gemaakt van de strijd die de Zeloten tegen de Romeinen streden. "Die strijd van eeuwen terug is nu een sym bool van Joods heroïsme, van het vechten tot de dood. Het graven op Massada is voor veel Israëlische jongeren een be langrijk moment geweest in hun jonge leven. Ze gaan er ook veel naar toe. Het spreekt tot de verbeelding. Ook uit alle delen van de wereld kwamen jongeren toegestroomd om te helpen bij de opgravingen. Niet alleen Joden. Het lijkt wel alsof velen hebben gewacht op iets. dat de moeite waard was om er ontberingen voor te lijden. En ontberingen waren er. Stof en hitte overdag. Felle koude 's nachts." Militaire operatie Die Masada expeditie moest worden voorbereid als een mili taire operatie. In slechts twee seizoenen moesten de opgravingen voltooid worden. Aanvoerlijnen moesten worden aangebracht, wegen gebouwd, water en elektriciteit aangelegd, een kamp worden opgezet en verbonden met een kabelbaan en telefoon. De aanmeldingen om hieraan mee te doen waren vele. "Zij allen kwamen! Een grote groep werkers was nodig. Duizenden uit alle Silva over op een langdurige belegering. Hij liet zijn mensen een aantal kampen - de sporen hiervan zijn nog te zien - en een hele ommuring aanleggen. In allerijl bouwden de Joodse verdedigers een "binnenmuur", die bestond uit een dubbele rij houtpalissa den die zij met aarde opvulden. Toen Silva deze muur in brand had geschoten met vuurpijlen had het laatste uur voor Masada geslagen." RONDOM het kerstgebeuren, zoals dat in de bijbel wordt ver teld en elk jaar opnieuw weer wordt gelezen, komt de naam Herodes tweemaal voor. Eerst als de naam van de wantrouwende koning, die de drie wijzen uit het oosten ontving die hem de weg naar het pas geboren Christuskind kwamen vragen. En ook als de wrede koning die de kindermoord van Bethlehem beval om te voorkomen dat dit pasgeboren kind hem als Koning der Joden van de troon zou stoten. Deze Herodes behoorde tot het vorstengeslacht dat al 125 jaar voor de geboorte van Christus van zich liet spreken. Tijdens de Romeinse overheersing van het Heilige Land werden zij door de Romeinen gehandhaafd als koningen. De geschiedenis van de Herodes-dynastie valt voor een groot deel samen met de politieke geschiedenis van Palestina in de periode rondom de geboorte van Christus. (vervolg van pag. 3) Terzijde van het eenvoudige beeldje van de Moeder Gods staan een paar krukken en een beugelschoen. Links aan de wand hangt een enorme tros zijden zakdoekjes. Dit is tevens een van de merkwaardigste bezienswaardigheden van het heiligdom. De mohammedanen, die Maria als een soort godin "geannexeerd" hebben, komen op Maria-hemelvaart nl. in grote getale naar de kapel, waarbij zij hun vurigste verlangens in een zakdoekje prevelen, dit kussen om het vervolgens vast te knopen aan de talloze doekjes die er reeds hangen. Geneeskrachtig leidingwater Weer buiten gaan we een paar treden in de rotswand af en staan voor een klein bronnetje. De overlevering wil dat mineraalhou- dende water wondere geneeskracht bevat. genoeg voor de toeristen om braaf rij te gaan maken voor het zilveren straaltje. Het werkt echter wel even ontnuchterend als men. om de hoek van de rotspartij komend, hetzelfde mysterieuze bronwater op vijf punten uit een oude waterleidingsbuis ziet stromen.... (waar de boeren uit de omgeving uiteraard onverstoord in hun kruiken water voor de thee komen halen). Waar de romantiek echter nog wel - en tastbaar - aanwezig is, is in de bouwvallen van het nabijgelegen Ephesus. eens de stad die met trots kon gewagen van haar Artemistempel - welke als een der wereldwonderen gold. Uit historisch en kunstzinnig oogpunt bezien zouden er boeken vol te schrijven zijn over deze voormalige Ionische havenstad... Demetrios en Cheirokrates bouwden er hun schitterende tem pels. Alexander de Grote hield er als bevrijder zijn triomfante lijke intocht. Paulus schreef er zijn eerste brief aan de Korin- thiërs... Na de Grieken, na de Gothen. na de Perzen... na Ale xander en na de Romeinen werd zij in 1391 uiteindelijk door de Turken ingelijfd. Als we tussen de ruïnes van al deze vergane glorie staan is de eerste indruk er een van verbazing. Verbazing in eerste instantie over de enorme hoeveelheid boeiend studiemateriaal die hier letterlijk voor het grijpen ligt, maar bovenal ook voor de toe stand waarin e.e.a. nog verkeert. Van tempel tot poel We kunnen ons levendig het enthousiasme voorstellen van de Engelse archeoloog Wood toen hij in 1870 hier zijn opgravingen deed. Belangrijk voor alles was zijn ontdekking van de plaats der vroegere Artemistempel. gezien haar grote architectonische waarde. Deze tempel waarvan men aanneemt dat hij. na ver brand te zijn. in Hellenistische tijd op gelijksoortige wijze op nieuw opgetrokken werd. kreeg vooral bekendheid door zijn zuilen welke onderaan geheel met levensgrote Figuren waren versierd. Verschillende fragmenten kan men trouwens nog in 't British Museum bezichtigen, terwijl enige nog geheel in tact zijnde zuilen zich in de Hagia Sophia bevinden. Vandaag is de plaats waar de tempel stond een waterpoel waaruit nog een paar marmerbrokken omhoog steken. Her ders uit de omgeving drenken hun dorstige schapen op de plaats waar eens de vruchtbaarheidsgodin werd aanbeden. In 1896 waren het de Oostenrijkers, die de stad uit de tijd van koning Lysimachos blootlegden. Hierbij kwam een hele serie, voor het merendeel Romeinse gebouwen aan het licht, welke (zoals b.v. de Hadrianustempel) ook vandaag nog een diepe indruk bij de bezoeker achterlaten. Het is, als men de 12 meter brede en liefst 500 meter lange toegangsweg naar de ruïnenstad afloopt, en men ziet zich links en rechts omringd door rijen hallen waarachter de gehavende gebouwensilhouetten zich aftekenen, niet moeilijk om zich een gedachte te vormen van de indruk welke de stad vroeger op de mensen moet hebben gemaakt. Heeft men tenslotte ook nog de drie gymnasiën. de thermenge- bouwen en het grote theater gezien, dit laatste compleet met kleedkamers en al. dan worden de heren door de gids nog even apart genomen om uitvoerig ingelicht te worden over een groot gebouw aan een der marmeren straten. Voor degeen die het Turks-Engels niet helemaal kan volgen is de ondubbelzinnige knipoog aan het eind voldoende duidelijk om de functie van het gebouw uiteen te zetten! De zon daalt al als ook wij weer aan onze afdaling naar de kust beginnen. Omstreeks 500 voor Christus hadden we ons in Ep hesus zelf kunnen inschepen en hadden wellicht de amandel- vormige ogen van een Grieks meisje ons zeilschip vanuit de haven nagekeken. Nu in 1976 na Christus schiet een rode Buick de berg af en kijkt een souvenirverkoper ons narrig over z'n zonnebril na. omdat we geen gietijzeren moskeetje bij hem kochten.... Achter ons ligt Ephesus weer verlaten. Het stof dwarrelt langzaam neer tussen de stenen op het stof van giste ren. op het stof van eeuwen. (nadruk verboden)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1976 | | pagina 4