M! I k heb niet kunnen nagaan of ook de compo nist en de dichter van het Frènse Kerstlied bij uitstek: "MINUIT CHRETIENS", nl. Adolp he Adam én Cappeau. "hun" (Franse) Kerst postzegel gekregen hebben. Zo niet, dan is daar in 1977 alle reden toe! Immers, op Kerstnacht 1827. straks 150 jaar geleden, werd het Franse Kerstlied voor het eerst uitgevoerd, gezongen -ék JR óo. 13 Speciale "wenskaart" voor Sint-Elooi, 1 december, zoals die in het Belgische Doornik nog altijd gebruikt wordt! de Verenigde Staten, in Australië, in Canada en tot in Cuba toe. Maar dè zeer merkwaardige Cubaanse Kerstzegel verscheen, vanzelfspre kend vóór Fidel Castro er de baas werd, en de postzegel was wél voorzien van "het sta- tus-symbool" der rijke Cubanen van 1955. het jaar van uitgifte: hij toont namelijk een extra vètte "Kerstkalkoen"! "Stille Nacht. Heilige Nacht" O neindig veel schoner is de Kerstzegel die in 1959 in Australië gedrukt werd. voorstellend: de Drie Koningen (of Wijzen) op hun kamelen die Jeruzalem, de Heilige Stad. naderden na hun verre tocht "uvt Oostenlanden". Niet minder schoon, en alleszins véél mer kwaardiger dan die Australische Kerstzegel of andere dergelijke uitgaven, is de speciale Kerstzegel die in 1948 in Oostenrijk gedrukt werd. Een postzegel van 60 Groschen. gemaakt ter gelegenheid van het feit. dat het toen precies 130 jaar geleden was. dat pastoor Mohr en or ganist Franz Gruber het wereldberoemde, nog altijd unieke Kerstlied schreven in Oberndorf in Oostenrijk, aan de Salzbach. Op Kerstavónd. 24 dec. 1818. kwam pastoor Josef Mohr bij de organist Fr. Gruber. mét een "gedichtje" dat door de beroemde zangeres madame Lauray, in het kerkje van Roquemaure nabij Avignon. Het merkwaardige rond dat "Minuit Chretiens" is. dat niet alleen de compositie van Adam be kritiseerd en zelfs belachelijk werd gemaakt. Adolphe Adam. 1803-1856, was immers "de maker van allerlei lichte, om niet te zeggen lichtzinnige operamuziek", als die van "De Po stiljon van Longjumeau", van "Giselle" en van "Si j'étais Roi", en met "die Cappeau" was het zo mogelijk nóg érger! De man was wijnhande laar en dichter in zijn vrije uren, móar het ergste was, zei en schreef men, "dat die vent totaal ongelovig was en zelfs een vurige rooie republi kein! Die nog nooit 'n voet in een kerk had gezet". Het werd tóch (terecht) een beroemd Kerstlied, dat enkele jaren na 1827 in een Kerstnachtmis reeds in een der grote Parijse kerken werd ge zongen: door niemand minder dan de be roemde bariton J.E. Faure. Van Sint-Elooi tot Felix Timmermans M eer en meer begint men b.v. in België speciale zeer persoonlijke Kerstkaarten te lóten vervaardigen. Ik druk er een plaatje bij af van de Kerst- en Nieuwjaarswensen van schrijver dezes. Het cliché werd vervaardigd van een prentje uit een kinderboekje van diens groot vader, Emilianus Josephus Buysse, dat heet: "Landelijke Taferelen", en dat hij kreeg toen hij 8 jaar was: in maart 1858. O hij had geschreven en hij verzocht de eenvou dige musicus daar een melodie bij te maken, "liefst voor 2 stemmen, én met.... gitaarbege leiding". Immers, het orgeltje van Oberndorf wès niet meer te bespelen! Kerstnóchtdienst was er toen niet in het stille, besneeuwde dorp, maar Franz Gruber schreef, bij kaarslicht in die Kerstnacht zijn melodie, die de innigheid en de schoonheid van Kerstmis, verwoord dóór pastoor Mohr in zijn "dichtje", op schier volmaakte wijze weergeven. En op Kerstdóg, 's namiddags, klisterden de dorpelingen ver baasd en ontroerd naar dat "Stille Nacht, Hei lige Nacht", gezongen dóór de pastoor en door de componist, die de baspartij op zich had ge nomen en die het lied begelgidde met zijn gi taarmuziek. En het Franse "Minuit Chrétiens" De Belgische Kerstpostzegel voor 1972, met een gekleurde tekening van de Drie Koningen, door Felix Timmermans, die 25 jaar voordien, 25 januari 1947, overleden was. MIHIM R€PUBIIK ÖST€RR€ICH fPANZ CIHBf P i JOStF MOMP iro JAHR€ IsMlC NACHT,HCIUCC NACHT if ffUJSGRflUtl verigens doen de originele Vlaamse Kerst kaarten. met voorstellingen naar schilderijen van Pieter Breughel tot....Felix Timmermans toe. het héél goed in Vlaanderen, waar ook de uit Nederland ingevoerde Kerstkaarten van Anton Pieck o.a., zeer geliefd zijn geworden. En op die goede wensen plakt men bij voorkeur de Belgische Kerstzegel, waarvan het eerste exemplaar in 1967 pas verscheen, in een oplage van 9 miljoen stuks. De Kerstzegel is een van de minstens 75 speciale postzegels die per jaar Typische Kerstpostzegels. Boven: die uit Oostenrijk, van 1948, toen het 130 jaar geleden was dat Joseph Mohr en Franz Gruber het "Stille Nacht. Heilige Nacht" maakten, in Oberndorf an der Salzbach. Onder: een zeer mooie Kerstzegel van de Au stralische posterijen, met de "Wijzen uit het Oosten". door de Belgische Posterijen worden uitgege ven (naast de "gewone" zegel dus, en al of niet met "toeslag" voor een of ander goed doel) Maar in 1967 was een zegel van één frank nog voldoende voor de "Kerstpost"; thans moet ge de Kerstzegel 1977 vijfmaal zo duur betalen! JC, n tenslotte: denk niet dat men in België alléén speciale kóarten voor Kerstmis en/of Nieuwjaar heeft! De Paaskaarten en die voor Sinterklaas worden niet zoveel meer gebruikt, vergeleken bij de tijd rond l920-"25. doch ik zag onlangs in Doornik, Tournai, dat dóar (en in vele andere plaatsen van het Walenland), speciale "wenskaarten" worden verzonden voor l december, dat is de "patroondag" van Sint-Elooi of St. Eligius, die speciaal, en nog altijd "vereerd" wordt, ook in Vlaanderen, door al wie iets met "metaalbewerking" te maken heeft, ook door de landbouwers, door de mannen van het trein- en trampersoneel, door timmerlieden enz. Het kaartje met "VIVE ST. ELOI" op een van de illustraties hierbij is maar een van de vele. Bijzonder mooi is die met de ploegende boer en op de achtergrond "het hof', de boerderij tussen de bomen! Dat die St. Elooi-kaarten vooral "aan geliefden" worden gezonden, blijkt wel uit de bloemrijke versiering rond "het portret" van een (onbekende) Belgi sche treinconducteur. Op het stuk van "volks kunde" is die serie St. Elooikaarten toch wel héél interessant, al vind ik sommige Belgische Kerstpostzegels heel wat mooier, zoals die voor 1972 (Bfr.3.50), met een afbeelding naar Felix Timmermans' "De Drie Koningen" uit "Het Kindeke Jezus in Vlaanderen", uitgegeven toen het 25 jaar geleden was dat de grote schrijver van zoveel prachtige boeken, o.m. "Boeren - -psalm", overleed, in januari van 1947. meer dan ze verwachtte. t jaar nog nkopen voor een man verder verliep. Twee dagen later kon hij zijn ongeduld niet langer bedwingen en greep naar de telefoon. De afspraak werd gemaakt voor de volgende avond. De ontvangst door Eva en haar moeder was ongedwongen en hartelijk. In de kamer werd hij begroet door een klein meisje, dat vrijmoedig zei: "Dag. ik ben Anneloesje. Wie ben jij?" Verrast en enigszins overrompeld wist Dolf niet zo gauw te antwoorden en staarde naar het kind in de gebloemde nachtpon. Eva kwam hem te hulp. "Mijn dochtertje. Anneloes. zeg mijn heer Dolf welterusten en ga naar boven. Mama komt direct bij je. Dolf maak het je intussen gemakkelijk". Het meisje huppelde de kamer uit en Eva volgde haar. "Anneloes is vijf." zei de oude mevrouw Terhoghe. "Ze was net twee. toen Jaap dat ongeluk kreeg. Ze mist haar vader dus niet." De man zei niets. In zijn hoofd maalden de gedachten. Eva had over haar dochtertje gesproken, maar het was voor hem geen realiteit geweest. Nu had hij het kind gezien, een levend we zentje. dat bij Eva hoorde. Sinds hun toevallige ontmoeting was de vrouw geen ogenblik uit zijn gedachten geweest. Maar met het kind had hij geen rekening gehouden. Hij had luchtkastelen gebouwd over Eva en zichzelf, dat wilde hij wel toegeven. Maar daarin was voor het kind geen ruimte geweest. Eva kwam weer binnen. "En nu een kop koffie." zei ze opge wekt. "Anneloes wilde precies weten, wie je was. Ik heb haar verteld, dat wij samen op school zijn geweest." Het werd een oppervlakkig gesprek.waarbij ook Eva's moeder betrokken was. Om een uur of tien zei de oudere vrouw dat ze naar bed ging en bleven Eva en Dolf samen achter. Er viel een gedwongen stilte. Toen zei de vrouw opeens heftig: "Dolf. waarom hebben we elkaar na het eindexamen nooit meer gezien? Je wist wel, dat ik je al die jaren de aardigste jongen van de klas vond. Maar na dat fuifje ben je gewoon in de lucht opgelost. Ik liep wel eens langs je huis. maar ik ontmoette je nooit. Een keer heb ik je moeder naar je gevraagd, maar ze deed nogal ontwijkend. Waarom?" "Waarom?", zei hij bitter. "Eva. jij ging studeren na het eind examen. Ik moest 'n baantje nemen, omdat het geld thuis nodig was. Wat had ik je te bieden? In de krant las ik later, datje de hoofdrol speelde in het lustrumstuk van de studentenvereniging. En nog later, datje meereed in een concours hippique. Ik zat op een exportkantoor en volgde 's avonds lessen. Van wat ik ver diende gaf ik het grootste deel thuis af. Toen werd ik uitgezon den naar Zuid-Amerika. En ook vandaar stuurde ik nog geld naar huis. Toen vader en moeder overleden waren, was dat niet meer nodig. Pas toen kon ik aan mijn eigen toekomst gaan denken. Ik heb de kans gekregen me zelfstandig te maken en nu heb ik een eigen bedrijf, dat goed loopt. Vaak heb ik aan je gedacht. Eva. maar je was voor mij onbereikbaar. Een mooie ster aan de hemel waar ik nooit bij kon komen." Hij zweeg. "Dat heb ik nooit geweten. Dolf." zei de vrouw zacht. Hij stond op. "Je weet het nu. Eva. Eigenlijk was ik van plan na de'kerst meteen weer terug te gaan. Maar nu wil ik nog even blijven. Wil je me bellen, als je prijs stelt op een volgende ontmoeting? Om samen te gaan eten. of zo?" Ze knikte en liet hem zwijgend uit. Het was koud buiten. In de donkerblauwe lucht schitterden de sterren. Er kwam een taxi langs, maar hij besloot te lopen. Het was nu stil in de winkelstraten, maar de etalages met kerstver siering waren nog volop verlicht. Kerstmis, het feest van het Kind. dacht de man. Het Kind. dat eeuwen geleden blijdschap bracht. Maar ook nu kan een kind vreugde brengen. Een kind...Eva's kind? Een overweldigend gevoel van geluk maakte zich plotseling van hem meester. Eva en het kind. "Als Eva wilde...." Onwillekeurig begon hij te fluiten, hard en schel, zoals in zijn jongenstijd.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1976 | | pagina 13