vervolg Auto Aktualiteiten
Glaasje op -
laat je rijden
Woonkernen rond
intensieve veehouderij
prettig' feestdagen
en 'n mtig nieuwjaar
E.E.G.-Zuivelproblemen
Geldt werkgelegenheidsprogramma
van regering ook voor Land- en
Tuinbouw?
Denk aan premie glasafbraak
SUIKER UNIE sloot goed jaar af
Akkerbouw Internationaal
lage bandenspanning verhoogt de rolweerstand. Het gemiddeld
brandstofverbruik van een middenklasse wagen wordt al ver
hoogd van ongeveer 10 tot ongeveer 11 liter per 100 kilometer
wanneer de banden een spanning van 1.4 atu hebben inplaats
van 2.0 atu. Elke afwijking van de juiste bandenspanning bein-
vloedt het benzineverbruik.
Een te lage spanning heeft natuurlijk ook een nadelige invloed
op het struktuurkarakter van de auto. de rijeigenschappen bij
hoge snelheden en de levensduur van de banden. Al naar gelang
het aantal kilometers dat jaarlijks wordt afgelegd, kan men door
de keus van de juiste banden en het in acht nemen van de juiste
bandenspanning per jaar enkele honderden guldens besparen.
V^ an de Nederlandse mannelijke automobilisten die drinken
(bijna 80% van alle autorijders) acht 25% zich nog goed in staat
veilig aan het verkeer deel te nemen na het gebruik van 3 of 4
glazen sterke drank. Maar liefst 31% vindt dat ze nog best ver
antwoord kunnen rijden na 5 of meer glazen op. Verder houdt
32% een veilig-verkeersgedrag nog mogelijk met 1 of 2 glazen
op. terwijl maar 13% van de drinkende automobilisten zegt dat
veilig de weg op gelijk staat met 0 glazen.
Dit blijkt uit een enquête die het Instituut voor Sociaal-weten
schappelijk en Economisch Onderzoek (ISEO) te Bussum heeft
gehouden in opdracht van Veilig Verkeer Nederland.
Het blijkt echter aldus VVNZ. dat reeds het gebruik van kleine
hoeveelheden alcohol gevolgen heeft:
Men ziet minder van wat er links en rechts in het verkeer
gebeurt.
Men reageert trager.
Men is minder goed in staat afstanden en snelheden te schat
ten.
Men kan minder goed beoordelen wat wel en wat niet kan.
Men wordt overmoedig en is geneigd meer risico's te nemen.
'n Half promille?
Het beste advies is helemaal niet drinken als men aan het ver
keer wil gaan deelnemen. Bedenk dat alcohol slecht kan vallen
bij gebruik van bepaalde medicijnen, bij vern\oeidheid en
spanning, bij een lege maag. Zelfs een glaasje kan tot een rij
verbod van de politie leiden.
Er is weinig verschil in de hoeveelheid alcohol per consumptie.
In een glas bier zit evenveel alcohol als in een glaasje jenever of
'n long-drink. De effecten zijn vrijwel hetzelfde. In de regel
wordt de half-promillegrens niet bereikt als men zich kan be
perken tot één glas per uur met een maximum van vier glazen,
en men bovendien altijd minstens een half uur wacht na het
laatste glas voordat men aan het verkeer gaat deelnemen.
Adviezen
Spreek van tevoren af wie er zal gaan rijden.
Zorg als gastheer of gastvrouw altijd voor een ruime keuze
aan alcoholvrije dranken.
Noteer het telefoonnummer van de plaatselijke taxicentrale.
En verder:
Medicijnen en alcohol gaan vaak slecht samen. Vraag hierover
steeds advies aan huisarts of apotheker.
De ontnuchterende werking van koffie is slechts schijn.
Er zijn geen middeltjes bekend die het bloed-alcoholgehalte
kunnen verlagen of de uitslag van de blaastest in het voordeel
van de bestuurder kunnen beinvloeden.
Tijdens een rede voor het D.L.G gaf minister Van der
Stee een overzicht van de stand van zaken met betrek
king tot de E.E.G.-zuivelproblematiek. Hij verwacht dat
de E.E.G.-ministerraad hierover in de komende zitting tot
besluitvorming zal kunnen komen. Over de onderdelen
van het voorgestelde pakket maatregelen zei hij o m. het
volgende:
premies voor het niet leveren van melk en de om-
schakel'ng op rundvlees.
Discuss es zijn gaande over de maximum hoeveelheid
melk waarover nog een premie zal worden gegeven
en over het percentage van de richtprijs dat zal wor
den uitbetaald. Ook de financieringswijze is nog on
derwerp van beraad.
de melkheffing in het kader van de financiële mede
verantwoordelijkheid.
Behoudens Italië heeft geen enkele lidstaat moeite
met deze heffing en de voorgestelde hoogte daarvan.
Discussie zal nog plaatsvinden over de gebieden waar
de heffing niet of slechts gedeeltelijk zal gelden, als
mede over de besteding van het geld en de wijze
waarop het C.O.P.A. in het geheel betrokken zal wor
den.
de heffing op plantaardige oliën en vetten
Dit voorstel s technisch amper besproken, omdat het
bij ,de noordelijke landen in de Gemeenschap op zo
grote politieke bezwaren stuit, dat besluitvorming
wellicht onmogelijk zal blijken als dit onderdeel deel
blijft uitmaken van het totale pakket maatregelen.
het schoolmelk- en het dierziektenbestrijdingspro-
gramma.
Hierover bestaat bij de l'dstaten vrijwel geen verschil
van mening.
de schorsing van de nationale en communautaire
steunmaatregelen in de zuivelsector gedurende drie
jaar.
Het voorstel van de Commissie kent daarvoor een al
gemene uitzondering voor bergstreken en probleem
gebieden. Bij analysering van dit voorstel is anders
dan de Europese Commissie beweert onze conclusie
dat de subsidies voor de melkveehouderij, met name
de rentesubsidies, in ons land en in Denemarken zou
den moeten worden opgeschort en in de rest van de
E.E.'G. zouden kunnen worden voortgezet. De be
windsman acht dit voor ons land onaanvaardbaar.
Hij gelooft dan óok n et dat de Commissie-voorstellen
op dit punt de eindstreep zullen halen
Met het oog op het regeringsprogramma om de werk-
gelegenhe d voor 1977 met 600 miljoen te stimuleren,
heeft het Landbouwschap zich op 8 december j-1. tot mi
nister Boersma van Sociale Zaken gewend. In een schrij
ven wordt opnieuw druk uitgeoefend om werkgelegen
heidsprojecten :'n de agrarische sector te stimuleren.
Het Landbouwschap wijst op de agrarische bedrijvig
heid, die gespre d is over het hele land. Bovendien rea
geert de land- en tuinbouw heel snel op bijdrageregelin
gen. Dat heeft niet alleen een direct gevolg voor de werk
gelegenheid, maar het leidt ook tot extra investeringen
van het bedrijfsleven zelf. Door het Landbouwschap
wordt grote waarde gehecht aan projecten die bijdragen
tot een verbetering van werkomstandigheden.
In de brief aan minister Boersma pleit het Landbouw
schap ervoor, dat de regeling Particuliere Cultuurtech
nische Werken begin 1977 weer opengesteld wordt. Deze
regeling bevordert betere toegangswegen, erfverharding,
structuurverbetering van de bodem en kavels alsmede de
waterhuishouding. Het Landbouwschap vindt dat een
moderne bedrijfsvoering eisen stelt aan het platteland.
B'nnenwegen, bruggen, op- en afritten zullen een mo
dern transport van en naar het erf mogelijk moeten ma
ken. Door het Landbouwschap wordt aangedrongen op
regelingen ter verbetering van agrarische bedrijfsgebou
wen. In het verleden hebben soortgelijke bijdragerege
lingen ertce geleid, dat 8.000 a 10 000 manjaren aan ex
tra werkgelegenheid tot stand kwam.
Ten slotte wijst het Landbouwschap op de thans gel
dende tankmelkregeTng die éénjarig is. De omschakeling
van melkbus naar melktank houdt extra werkgelegen
heid in. De huid'ge regeling dient dan ook voor meerdere
jaren te gelden.
Tot en met 31 december 1976 kan men voor afbraak van staand
glas een premie aanvragen van 12,— of 10.— per m2.
Aanvragen verplicht U niet tot werkelijke afbraak. Als U dus
vage plannen hebt, vraag dan toch de premie aan. Dan hebt U
het hele jaar 1977 tijd om de definitieve beslissing te nemen:
afbreken of niet. De aanvrage blijft namelijk een jaar geldig.
Hebt U echter niet aangevraagd en U zou b.v. volgend jaar
oktober Uw glasopstand geheel of gedeeltelijk op willen ruimen
dan krijgt U (behalve in het kader van bedrijfsbeëindiging via
het O en S fonds)geen premie meer.
MAAR DE ZOETSTOFFEN LOEREN KONKURREREND
OM DE HOEK
In het tiende jaarverslag van de Suiker Unie wordt
melding gemaakt van een nieuwe regeling voor de uit
kering per aandeel bij bedrijfsbeëindiging. Deze uitke
ring is gebaseerd op de winst per aandeel'gedurende de
laatste drie jaren vóór de bedrijfsbeëindiging. De hoogte
van de uitkering is mede afhankelijk van de duur van
het lidmaatschap. Als onderdeel van deze regeling wor
den door middel van bijschrijving van extra baten op
ledenschuldrekening vaste rechten opgebouwd. Over in
campagne 1975 geleverde bieten is op deze ledenschuld
rekening bijgeschreven een bedrag van ƒ3,50 per ton
tot een maximum van 35 ton per aandeel.
De suikercoöperatie kan van een in financieel opzicht
gunstig jaar spreken. Een recordproduktie van 507.000
ton witsuiker, afkomstig uit 3.750.000 ton bieten, zorg
de met de nevenprodukten voor een opbrengstwaarde
van ƒ690,miljoen. Dat is een toename van ƒ114,5
miljoen ten opzichte van 1974/1975. Het eigen vermogen
steeg met ƒ511,4 miljoen, namelijk van 262,3 tot ƒ313,7
miljoen. Het exploitatiesaldo droeg een bedrag van f 12,4
miljoen bij aan deze vermogensaanwas. Afschrijvingen
boven het niveau van de historische kostprijzen belie
pen ƒ11,miljoen, terwijl ingehouden winsten en ver
mogensmutaties bij deelnemingen 28,miljoen be
droegen.
Gedurende het verslagjaar werden langlopende le
ningen afgesloten tot een bedrag van 100,miljoen,
waarvan per 30 juni 1976 50,m ljoen was ogenomen.
De leningen dienen mede ter financiering van de voor
genomen capaciteitsvergroting van de fabriek Gronin
gen (plus 4000 ton per dag) en Zevenbergen (plus 500
ton per dag)-
Van de bijna voltooide campagne 1976 verwacht Suiker
Unie eveneens 'hoge verwerkings- en produktiecijfers:
rond 4 miljoen ton bieten en een geraamde suikerop
brengst van circa 520.000 ton.
Voor de verslagperiode 1976/1977 moet rekening wor
den gehouden met het feit, dat de inkomsten uit het
suikerbedrijf onder druk zullen staan. De aanhoudende
kostenstijging en de toenemende concurrentie binnen en
bu ten de EEG, waaronder die van vervangende zoetstof
fen, zullen de gang van zaken ongunstig beïnvloeden.
Vooralsnog zullen baten uit deelnemingen een compen
satie aandragen.
Russen willen meer soja
Van de kant van het Amerikaanse ministerie van Landbouw is
meegedeeld dat de Sovjets door de tegenvallende oogst aan Q
zonnebloempitten, dit jaar 2 tot 2,5 milj. ton meer sojabonen wil
invoeren dan aanvankelijk voorzien. Dit om de produktie in de
veredelingssektor te kunnen handhaven resp. opvoeren. De
SovjetProduktie van sojabonen, zal dit jaar mogelijk zelfs maar
500.000 ton opbrengen dat is 280.000 ton minder dan de recor
dopbrengst van vorig jaar. Men zou de produktie tot 1980 tot 3
milj. ton opvoeren, doch dit wordt als volslagen onmogelijk
beschouwd. Men zal al blij mogen zijn als men tot 1980 tot 1
milj. ton komt.
Soja voor Oost Europa
Oosteuropese landen hebben deze dagen door omvangrijke
aankopen van "optional" sojaschroot hun behoefte tot waar
schijnlijk tot eind van dit jaar zekergesteld. Duitsland kocht
26.000 t Braziliaanse pellets, Roemenië 10.000 t Amerikaans
schroot. Tsjecho-Slowakije zou tot 40.000 ton qekocht hebben,
levering beqin 1977, terwijl ook uit Hongarije belangrijke aan
kopen gemeld werden vooral van "optional". Voorts zou Hon
garije bezig zijn nog meer aankopen te doen. Ook Polen zou tot
de kopers van belangrijke hoeveelheden schroot hebben be
hoord.
Overleg over mogelijke oplossingen, ook voor de
pluimvee bedrijven
Mogelijkheden voor verplaatsing van pluimveebedrijven zullen
moeten voldoen aan de E.E.G.-richtlijnen. Minister mr. A. van
der Stee (landbouw) is bereid in overleg met zijn ambtgenoot
van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening, om na te gaan
welke de mogelijkheden zijn voor intensieve veeFiouderijtedrij-
ven om te delen in de verplaatsing van bedrijven uit woonker
nen. die onder meer in het kader van standsvernieuwing wordt
voorbereid.
De mogelijkheden om bijdragen te verlenen voor investeringen
op landbouwbedrijven wordt door de E.E.G.-richtlijnen be
paald betreffende de modernisering van landbouwbedrijven.
De richtlijn bevat onder meer een beperking of een verbod tot
het verlenen' van investeringsbijdragen in sektoren. waarvoor de
Raad dit uit structureel oogpunt noodzakelijk achtte. Omdat
voor de sektor pluimvee een absoluut verbod in de richtlijn is
opgenomen, heeft de Europese Commissie meegedeeld dat de
opname van pluimveebedrijven in de bedrijfsverplaatsingsre-
geling in strijd zou zijn met de richtlijn. Daarom is deze sektor
uit de regeling gelaten.
De betrokken pluimveehouders kunnen het maar moeilijk be
grijpen dat zij niet onder de mogelijkheden van de verplaatsings-
sufsidie voor landtouwbedrijven vallen.
Moeten in dit geval de omwonenden dan maar in de stank blijven
zitten?
Eén en ander blijkt uit het antwoord van minister Van der Stee
op schriftelijke vragen van de Tweede Kamerleden Waalkens.
Tuynman en Evenhuis. Hun vraag, nu de pluimveehouderij
buiten de Bijdrageregeling boerderijveïplaatsing valt. of dit be
tekent dat er "in het geheel niets ten goede verandert voor de
betrokken pluimveebedrijven, terwijl daarentegen de omwo
nenden in de stank blijven zitten", kon de bexindsman. mede
gelet op het hierna volgende, ontkennen.
Gemengde bedrijven komen wel in aanmerking
Gemengde bedrijven, met uitzondering van het pluimveehou
derijgedeelte, komen dus wel in aanmerking voor de verplaat
singsregeling. Experimentele proeven op praktijkschaal, die
mede worden gefinancierd uit het Fonds Hinderpreventie van
het Produktschap voor Veevoeder en door de Stichting Ont
wikkeling- en Saneringsfonds voor de Landbouw, bevorderen
dat de veroorzaakte hinder tot een aanvaardbaar minimum
wordt teruggebracht. Voorts, het Ontwikkelings- en Sanerings
fonds voor de Landbouw heeft inmiddels ook een bijdragere
geling in werking gesteld inzake de mestopslag op intensieve
veehouderijbedrijven. In voorkomende gevallen kan ook ge
bruik gemaakt worden van de beëindigingsregeling van het
Ontwikkelings- en Saneringsfonds voor de Landbouw, terwijl
tevens een regeling tussen de betrokkene en de gemeente mo
gelijk is.
Tenslotte wijst de minister op het overleg tussen de ministeries
van Landbouw van volksgezondheid en milieuhygiëne en van
financiën inzake het zoeken van oplossingen voor bedrijven, die
sedert 1972 geen bedrijfsuitbreiding hebben ondergaan en in
verband met de toepassing van de Hinderwet in moeilijkheden
zijn geraakt.