IEIEN RIECI-lï, IEIEN AVIEMECI-lï
TIEN ZUIDIEN VAN UTRECHT
Verstandig rijden
in de regen verkeersvoorlichting
Goede bandenverzorging helpt benzine sparen
Goed inhalen
passeren
30
i
VeAg Verkeer Nederland#
Ook als het hard regent zijn er nog veel automobilisten die hun
medeweggebruikers met grote snelheid in een gordijn van water
passeren. Levensgevaarlijk, want zij beseffen blijkbaar niet dat
ze elk moment geconfronteerd kunnen worden met "aquapla
ning". Dat betekent dat de wagen door de grote snelheid op het
laagje water gaat drijven, waardoor de automobilist de controle
over het stuur verliest en de wagen zijn eigen koers volgt.
Aquaplaning heeft twee oorzaken. Ten eerste door een te hoge
snelheid waardoor de wagen zich als een waterskiër gaat gedra
gen en ten tweede door banden met onvoldoende profieldikte.
De loopvlakgroeven van de banden dienen eigenlijk als afvoèr-
goten. Als die goten niet diep genoeg meer zijn kan het water
niet snel genoeg worden verwerkt en hoopt zich dan als het ware
vóór de band op. De bandenfabrikanten besteden erg veel on
derzoek aan aquaplaning met uitgekiende profielontwerpen
voor een zo effectief mogelijk waterafvoervermogen van hun
produkt. Goodyear doet dit in Luxemburg bijvoorbeeld met een
speciale glasplaat in het wegdek van het eigen testcircuit. Daar
onder bevindt zich een laboratorium met high-speed filmappa
ratuur waarmee het waterafvoervermogen van banden bij ver
schillende snelheden kan worden geregistreerd voor nader on
derzoek.
Aquaplaning-onderzoek bij Goodyear.
De technici van Goodyear's bandenontwikkelingscentrum in
Luxemburg wijzen er met nadruk op dat de automobilist zélf
verantwoordelijk is voor veilig rijden tijdens regenval. Banden
waarvan de profieldiepte minder dan 2 mm bedraagt, zijn op
*n nat wegdek al flink gevaarlijk vooral als dit gepaard gaat
met hoge snelheden. Hun advies is dan ook om in het herfstsei
zoen te zorgen voor goede banden en onder natte omstandig
heden snelheid te matigen. Zodra de automobilist merkt dat er
?>prake is van aquaplaning, moet hij onmiddellijk het gaspedaal
loslaten, nooit remmen en niet in paniek aan het stuur gaan
draaien. Verstandiger is het ervoor te zorgen om nooit in zo'n
situatie verzeild te raken
Voortaan zullen de automobili
sten tussen Ouderijn en de Gale-
copperbrug bij Utrecht extra
moeten opletten. Op dit wegge
deelte van rijksweg Al2 (Den
Haag-Utrecht-Arnhem) is een ge
vlochten stelsel van hoofdrijbanen
en parallelwegen gebouwd. De
hoofdrijbanen zijn bestemd voor
het doorgaande verkeer. Op de
parallelbanen zijn de hoofdwegen
van de stad Utrecht en de provin
ciale wegen naar Nieuwegein en
Houten aangesloten. Borden bo
ven en naast de rijstroken geven
de richtingen aan. De automobili
sten zullen deze borden goed in
het oog moeten houden. Zij xijzen
de weg!
Het ingewikkelde wegenstelsel
ten Zuiden van Utrecht heet men
een nieuw woord: breivak. Dit
woord werd gekozen omdat hier,
anders dan bij de bekende weef-
vakken, de in- en uitvoegende
wegen over elkaar heen zijn aan
gelegd. Het wegvak van rijksweg
A12^ waarin dit breivak nu is ge
bouwd, bezat reeds lang hoofd
rijbanen en parallelwegen ohet
snel groeiende verkeer op te van
gen. In de loop der tijd zorgde de
uitbreiding van de stad Utrecht
ervoor, dat de autosnelweg hier
ook nog ds verzamel- en ver-
deelweg werd gebruikt door het
agglomeratieverkeer. Al dit ver
keer moet veilig van rijbaan of
rijstrook kunnen wisselen. En
juist op het toch al drukste weg
vak van ons land tussen de
knooppunten Oudenrijn en Lu
netten (kruising rw.12 en rw. 27)
ontstaat daardoor een
heen-en-weer-beweeg van voer
tuigen. Om dit in goede banen te
leiden was, als onderdeel van de
bestaande autosnelweg, een brei
vak noodzakelijk.
De bouw van dit breivak vormt
een unieke oplossing voor ons
land. Even ten oosten van het
klaverblad Oudenrijn kwam er
over een afstand van 1800 meter
een aantal rijstroken bij. Niet
naast elkaar, maar verlopend in
een vlechtwerk met ongelijk
vloerse kruisingen. In 1974 startte
Rijkswaterstaat met de bouw van
tunnels in deze kruisingen. Zij
kregen een speciale vorm en
werden ongeveer honderd meter
lang. Het werk aan dit breivak
werd in zeven fasen afgewikkeld
en kwam in december 1976 klaar.
3ij het ontwerpen van het breivak
- onder meer aan de hand van een
model - stond de veilige afwikke
ling van het verkeer voorop.
Daarom werd in de tunnels, ter
weerszijden van de hoofdrijba
nen. verlichting aangebracht die
ook overdag blijft branden. De
automobilist kan zo beter het
verloop van de tunnel beoorde
len.
Stilstaande auto's worden eveneens tijdig gezien. Ook de verlichting die op een hoogte van tien
meter boven het gehele breivak werd gemonteerd, heeft onder meer tot taak de vormgeving
van rijstroken en splitsingspunten aan te duiden. Voor het breivak is een groenplan opgezet.
Op strategische plaatsen komen bomen en struiken, zodat de automobilisten niet worden
afgeleid door het overige verkeer op de kruisende of evenwijdig lopende rijbanen. Het Kla
verblad Oudenrijn zal in de toekomst eveneens in het groen worden gezet.
Erg belangrijk is natuurlijk een j>oede bewegwijzering. Op sommige delen van het breivak
volgen de splitsingspunten elkaar snel op. De automobilisten zullen tijdig hun richting moeten
kiezen om misrijden te voorkomen.
Daarom zullen zij, nog beter dan elders, op de borden moeten letten die in vele gevallen aan
portalen boven de rijstroken zijn bevestigd. In de toekomst zal op het breivak nog een
signaleringssysteem worden ingericht.
Afhankelijk van de snelheid en intensiteit zullen matrixborden de nodige maximum snelheid
aangeven. Bij werkzaamheden zullen de matrixborden pijl-kruis aanduidingen weergeven, ter
geleiding van het verkeer.
ook maar van "snijden" sprake kan zijn. Diegene die is inge
haald kan een positieve bijdrage leveren door een lichtsignaal te
geven als teken dat we zonder gevaar weer naar de rechter
rijbaan terug kunnen gaan. Zo'n lichtshot bevordert niet alleen
de doorstroming op de snelweg, maar voorkomt ook een even
tuele file. Filevorming wordt ook voorkomen, als inhalen met
een behoorlijk snelheidsverschil gebeurt.
Volgens verschillende onderzoeken naar de verkeersveiligheid
is het inhalen één van de gevaarlijkste manoeuvres die we met
een auto kunnen uitvoeren, juist bij het inhalen kan er gauw een
fout worden gemaakt. De adviezen zijn dan ook:
Blijf op voldoende afstand en rijd vlot en regelmatig.
Kijk vóór het inhalen in binnen- en buitenspiegel goed uit.
Laat tijdig en duidelijk zien wat u van plan bent.
Als u tijd en ruimte hebt om in te halen, doe het dan zo snel
mogelijk, zonder daarna de ingehaalde chauffeur de pas af te
snijden.
Haal bij twijfel nooit in!
Haal alleen in als er ruim snelheidsverschil is.
Wat betreft het tegemoetkomend verkeer is het van (levensbe
lang de snelheid en de afstand goed te kunnen schatten. Besteed
óók aandacht aan het verkeer dat uit zijwegen, uitritten, par
keerhavens enz. kan komen! Zijn we wat dat betreft zeker van
onze zaak dan wordt de richtingsaanwijzer ingeschakeld. Daar
na gaan we tijdig en vloeiend nr ar links zodat we een goed zicht
krijgen op het weggedeelte voor ons. Het naar de rechter weg
helft terugkomen dient ook vloeiend te gebeuren, zonder dat er
In de motor van uw auto wordt slechs een klein gedeelte van de
gebruikte trandstof omgezet in bruikbare arbeid. Naast de
energie die ongebruikt via uitlaatgassen de motor weer verlaten
absorberen ook de koeling en de wrijving van de lagers een flink
gedeelte van de PK's. Van het vermogen dat dan nog overblijft
eisen de rijweerstanden een flink gedeelte op.
De hiertoe behorende luchtweerstand hangt af van het type
voertuig, de rolweerstand wordt daarentegen volledig beinvloed
door de constructie van de banden en de staat waarin zij verke
ren.
Continental geeft de kostenbewuste automobilist de raad wel
degelijk aandacht aan die rolweerstand te besteden. Een band
met een lage rolweerstand scheelt in ieder geval diverse keren
voltanken per jaar.
Staalgordelbanden
De motor van de auto moet bijna eenzesde van zijn energie
gebruiken om de rolweerstand die ontstaat door de werking van
de banden te overwinnen. Staalgordelbanden, zoals bijvoor
beeld de Conti TS, gebruiken door hun stabiele opbouw minder
energie dan de diagonaal banden. Bij een wagen uit de mid
denklasse bijvoorbeeld gaat met diagonaalbanden rondom 17
PK verloren om de rolweerstand bij 130 km/uur te kunnen
overbruggen. Met de staalgordelband Conti TS. bijvoorteeld
blijkt het verlies slechts 13 PK te zijn. Het benzineverbruik
vermindert daardoor met 7%, aldus Continental Rubber EV
te Amersfoort.
Bandenspanning
Ongeveer dezelfde hoeveelheid brandstof kan de automobilist
besparen wanneer hij met de juiste bandenspanning rijdt. Te
vervolg op pag. 35.
i