IEIEN RIECI-lï, IEIEN AVIEMECI-lï TIEN ZUIDIEN VAN UTRECHT Verstandig rijden in de regen verkeersvoorlichting Goede bandenverzorging helpt benzine sparen Goed inhalen passeren 30 i VeAg Verkeer Nederland# Ook als het hard regent zijn er nog veel automobilisten die hun medeweggebruikers met grote snelheid in een gordijn van water passeren. Levensgevaarlijk, want zij beseffen blijkbaar niet dat ze elk moment geconfronteerd kunnen worden met "aquapla ning". Dat betekent dat de wagen door de grote snelheid op het laagje water gaat drijven, waardoor de automobilist de controle over het stuur verliest en de wagen zijn eigen koers volgt. Aquaplaning heeft twee oorzaken. Ten eerste door een te hoge snelheid waardoor de wagen zich als een waterskiër gaat gedra gen en ten tweede door banden met onvoldoende profieldikte. De loopvlakgroeven van de banden dienen eigenlijk als afvoèr- goten. Als die goten niet diep genoeg meer zijn kan het water niet snel genoeg worden verwerkt en hoopt zich dan als het ware vóór de band op. De bandenfabrikanten besteden erg veel on derzoek aan aquaplaning met uitgekiende profielontwerpen voor een zo effectief mogelijk waterafvoervermogen van hun produkt. Goodyear doet dit in Luxemburg bijvoorbeeld met een speciale glasplaat in het wegdek van het eigen testcircuit. Daar onder bevindt zich een laboratorium met high-speed filmappa ratuur waarmee het waterafvoervermogen van banden bij ver schillende snelheden kan worden geregistreerd voor nader on derzoek. Aquaplaning-onderzoek bij Goodyear. De technici van Goodyear's bandenontwikkelingscentrum in Luxemburg wijzen er met nadruk op dat de automobilist zélf verantwoordelijk is voor veilig rijden tijdens regenval. Banden waarvan de profieldiepte minder dan 2 mm bedraagt, zijn op *n nat wegdek al flink gevaarlijk vooral als dit gepaard gaat met hoge snelheden. Hun advies is dan ook om in het herfstsei zoen te zorgen voor goede banden en onder natte omstandig heden snelheid te matigen. Zodra de automobilist merkt dat er ?>prake is van aquaplaning, moet hij onmiddellijk het gaspedaal loslaten, nooit remmen en niet in paniek aan het stuur gaan draaien. Verstandiger is het ervoor te zorgen om nooit in zo'n situatie verzeild te raken Voortaan zullen de automobili sten tussen Ouderijn en de Gale- copperbrug bij Utrecht extra moeten opletten. Op dit wegge deelte van rijksweg Al2 (Den Haag-Utrecht-Arnhem) is een ge vlochten stelsel van hoofdrijbanen en parallelwegen gebouwd. De hoofdrijbanen zijn bestemd voor het doorgaande verkeer. Op de parallelbanen zijn de hoofdwegen van de stad Utrecht en de provin ciale wegen naar Nieuwegein en Houten aangesloten. Borden bo ven en naast de rijstroken geven de richtingen aan. De automobili sten zullen deze borden goed in het oog moeten houden. Zij xijzen de weg! Het ingewikkelde wegenstelsel ten Zuiden van Utrecht heet men een nieuw woord: breivak. Dit woord werd gekozen omdat hier, anders dan bij de bekende weef- vakken, de in- en uitvoegende wegen over elkaar heen zijn aan gelegd. Het wegvak van rijksweg A12^ waarin dit breivak nu is ge bouwd, bezat reeds lang hoofd rijbanen en parallelwegen ohet snel groeiende verkeer op te van gen. In de loop der tijd zorgde de uitbreiding van de stad Utrecht ervoor, dat de autosnelweg hier ook nog ds verzamel- en ver- deelweg werd gebruikt door het agglomeratieverkeer. Al dit ver keer moet veilig van rijbaan of rijstrook kunnen wisselen. En juist op het toch al drukste weg vak van ons land tussen de knooppunten Oudenrijn en Lu netten (kruising rw.12 en rw. 27) ontstaat daardoor een heen-en-weer-beweeg van voer tuigen. Om dit in goede banen te leiden was, als onderdeel van de bestaande autosnelweg, een brei vak noodzakelijk. De bouw van dit breivak vormt een unieke oplossing voor ons land. Even ten oosten van het klaverblad Oudenrijn kwam er over een afstand van 1800 meter een aantal rijstroken bij. Niet naast elkaar, maar verlopend in een vlechtwerk met ongelijk vloerse kruisingen. In 1974 startte Rijkswaterstaat met de bouw van tunnels in deze kruisingen. Zij kregen een speciale vorm en werden ongeveer honderd meter lang. Het werk aan dit breivak werd in zeven fasen afgewikkeld en kwam in december 1976 klaar. 3ij het ontwerpen van het breivak - onder meer aan de hand van een model - stond de veilige afwikke ling van het verkeer voorop. Daarom werd in de tunnels, ter weerszijden van de hoofdrijba nen. verlichting aangebracht die ook overdag blijft branden. De automobilist kan zo beter het verloop van de tunnel beoorde len. Stilstaande auto's worden eveneens tijdig gezien. Ook de verlichting die op een hoogte van tien meter boven het gehele breivak werd gemonteerd, heeft onder meer tot taak de vormgeving van rijstroken en splitsingspunten aan te duiden. Voor het breivak is een groenplan opgezet. Op strategische plaatsen komen bomen en struiken, zodat de automobilisten niet worden afgeleid door het overige verkeer op de kruisende of evenwijdig lopende rijbanen. Het Kla verblad Oudenrijn zal in de toekomst eveneens in het groen worden gezet. Erg belangrijk is natuurlijk een j>oede bewegwijzering. Op sommige delen van het breivak volgen de splitsingspunten elkaar snel op. De automobilisten zullen tijdig hun richting moeten kiezen om misrijden te voorkomen. Daarom zullen zij, nog beter dan elders, op de borden moeten letten die in vele gevallen aan portalen boven de rijstroken zijn bevestigd. In de toekomst zal op het breivak nog een signaleringssysteem worden ingericht. Afhankelijk van de snelheid en intensiteit zullen matrixborden de nodige maximum snelheid aangeven. Bij werkzaamheden zullen de matrixborden pijl-kruis aanduidingen weergeven, ter geleiding van het verkeer. ook maar van "snijden" sprake kan zijn. Diegene die is inge haald kan een positieve bijdrage leveren door een lichtsignaal te geven als teken dat we zonder gevaar weer naar de rechter rijbaan terug kunnen gaan. Zo'n lichtshot bevordert niet alleen de doorstroming op de snelweg, maar voorkomt ook een even tuele file. Filevorming wordt ook voorkomen, als inhalen met een behoorlijk snelheidsverschil gebeurt. Volgens verschillende onderzoeken naar de verkeersveiligheid is het inhalen één van de gevaarlijkste manoeuvres die we met een auto kunnen uitvoeren, juist bij het inhalen kan er gauw een fout worden gemaakt. De adviezen zijn dan ook: Blijf op voldoende afstand en rijd vlot en regelmatig. Kijk vóór het inhalen in binnen- en buitenspiegel goed uit. Laat tijdig en duidelijk zien wat u van plan bent. Als u tijd en ruimte hebt om in te halen, doe het dan zo snel mogelijk, zonder daarna de ingehaalde chauffeur de pas af te snijden. Haal bij twijfel nooit in! Haal alleen in als er ruim snelheidsverschil is. Wat betreft het tegemoetkomend verkeer is het van (levensbe lang de snelheid en de afstand goed te kunnen schatten. Besteed óók aandacht aan het verkeer dat uit zijwegen, uitritten, par keerhavens enz. kan komen! Zijn we wat dat betreft zeker van onze zaak dan wordt de richtingsaanwijzer ingeschakeld. Daar na gaan we tijdig en vloeiend nr ar links zodat we een goed zicht krijgen op het weggedeelte voor ons. Het naar de rechter weg helft terugkomen dient ook vloeiend te gebeuren, zonder dat er In de motor van uw auto wordt slechs een klein gedeelte van de gebruikte trandstof omgezet in bruikbare arbeid. Naast de energie die ongebruikt via uitlaatgassen de motor weer verlaten absorberen ook de koeling en de wrijving van de lagers een flink gedeelte van de PK's. Van het vermogen dat dan nog overblijft eisen de rijweerstanden een flink gedeelte op. De hiertoe behorende luchtweerstand hangt af van het type voertuig, de rolweerstand wordt daarentegen volledig beinvloed door de constructie van de banden en de staat waarin zij verke ren. Continental geeft de kostenbewuste automobilist de raad wel degelijk aandacht aan die rolweerstand te besteden. Een band met een lage rolweerstand scheelt in ieder geval diverse keren voltanken per jaar. Staalgordelbanden De motor van de auto moet bijna eenzesde van zijn energie gebruiken om de rolweerstand die ontstaat door de werking van de banden te overwinnen. Staalgordelbanden, zoals bijvoor beeld de Conti TS, gebruiken door hun stabiele opbouw minder energie dan de diagonaal banden. Bij een wagen uit de mid denklasse bijvoorbeeld gaat met diagonaalbanden rondom 17 PK verloren om de rolweerstand bij 130 km/uur te kunnen overbruggen. Met de staalgordelband Conti TS. bijvoorteeld blijkt het verlies slechts 13 PK te zijn. Het benzineverbruik vermindert daardoor met 7%, aldus Continental Rubber EV te Amersfoort. Bandenspanning Ongeveer dezelfde hoeveelheid brandstof kan de automobilist besparen wanneer hij met de juiste bandenspanning rijdt. Te vervolg op pag. 35. i

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1976 | | pagina 38