DE INTERNATIONAL
COMFORT 2000TRAKTORKABINE
60 jaar Ford Tractoren in Europa
D e Ford super Cab, die leverbaar is op de modellen 2600 t/m
7600, brengt het geluidsniveau op oorhoogte van de bestuurder
terug voor de 2600/3600 op 81 dB. voorde 4100/4600 op 83dB.
5600 op 84 dB. voor de 6600 op 86 dB en voor de 7600 op 85 dB.
De kabine is een stalen konstruktie uit één stuk, in rubbers
opgehangen met een semi vlakke vloer en integrale spatborden
voorzien van twee deuren, achterscharnierend met slot. De
deuren zijn onder en boven voorzien van glas en de zijramen,
bovenscharnierend, kunnen op iedere afstand worden vastge
klemd. Het achterraam kan worden opengeklapt (één raam bij 3
cil., twee bij 4 cil.) De gebogen voorruit is voorzien van een
ruitewisser met 2 snelheden en electrische sproeier. Verder
voorzien van slipvrije treeplanken en handgrepen, buitenspie
gels, binnenspiegel en zonneklep, daarbij verwarming/ontwa-
seming en luchtverversing met 3 snelheden. Tenslotte binnen-
verlichting en ploeglamp op dak en een grajnmar luxe zitting.
De Ford Super De Luxe Cab, die standaard is op de modellen
6700 t/m 9700 heeft een geluidsniveau op oorhoogte van de
bestuurder voor de 6700 - 80dB, 7700 - 82 dB, 8700 - 83 dB en
9700-84 dB.
E en van de belangrijkste tendenzen van de Europese trekker-
markt treedt steeds meer op de voorgrond, nl. de vraag naar
trekkers met groter vermogen. Vormde de 70 pk en meer klasse
in 1966 slechts 3.2% van de markt in 1975 is dit reeds tot 32%
gestegen. De klasse van meer dan 100 pk is van minder dan 1%
in 1971 bijna tot 5% in 1975 gegroeid. In Amerika gaat de
verkoop van trekkers van meer dan 90 pk reeds 60% van de
totale verkoop uitmaken. Het gemiddelde vermogen van alle
trekkers die in Europa verkocht worden steeg van 47.8 pk in
1968 tot 63.8 pk in 1975. In 1980 wordt verwacht dat dit tot 71 pk
gestegen zal zijn. Aldus general manager G.A. Coul van Ford
Tractor Operations - Europa, tijdens een inleiding die gehouden
werd op een internationale persbijeenkomst van landbouw-
journalisten te Londen.
N a in 1907 met de eerste aanzet in de produktie van land
bouwtrekkers begonnen te zijn ving Ford in 1917 met de pro
duktie in het groot aan en was dit jaar de start van de werel
domvattende organisatie die Ford Traktor Operations heeft
opgebouwd. Dit jaar zullen via een net van meer dan 5000
dealers en subdealers in 150 landen over de 120.000 trekkers
verkocht worden. En onlangs werd sinds 1917, de 4 xh miljoenste
trekker geproduceerd!
E chter door het toenemend aantal eisen die door de nationale
regeringen en instantie's worden opgelegd zijn de kosten van
onderzoek en ontwikkeling zo'n zware last aan het worden, dat
de kleinere fabrieken met hun beperktere financiële middelen
deze niet kunnen dragen.
Nieuwe Ford geluidsarme kabine
16
Sindsdien is er veel ten goede veranderd. De gemiddelde le
vensduur van een trekker ligt op omstreeks 10 tot 12 jaar. al
zullen er vele zijn die heel wat langer meegaan. Eén van de
moeilijkste punten bij de ontwikkeling op langere termijn is
ongetwijfeld het lagere geluidsniveau. Bij pogingen om het la
waai te verminderen, ondervonden alle traktorkonstrukteurs.
dat ieder onderdeel bijdraagt tot het totale lawaai voor de be
stuurder. Als het geluidsniveau van een afzonderlijk onderdeel
verlaagd wordt, zal het totale geluidsniveau echter in zeer ge
ringe mate verminderd worden. Vandaar dient een voertuig als
één geheel te worden behandeld, wil men een evenwichtige
verlaging van het geluidsniveau bekomen. Tot voor enkele jaren
waren geluidsniveaus van 100 decibels toegelaten. Een verlaging
van het geluidsniveau, bijvoorbeeld, van lOOdB tot 90d5. is
evenwel een reusachtige stap. De decibelschaal waarmee het
geluidsniveau wordt gemeten, is logaritmisch, zodat een verla
ging van lOdB. bijvoorbeeld van lOOdB tot 90dB. geen verlaging
van 10% maar een van 50% is. Bovendien wordt iedere volgende
verlaging van dB moeilijker te verwezenlijken dan de vorige.
Met andere woorden, een verlaging, van bijv. van lOOdB naar
98dB. is lang niet zo moeilijk te realiseren als een van 95 naar
93dB.
De nieuwe Ford 6700 met de luxe Q kabine.
Naast de voorzieningen als genoemd bij de super Cab zijq vele
extra's als o.m. geheel vlakke vloer, hangende koppelings- en
rempedalen, dual power voetpedaal, versnellingshandles rechts
naast stoel, ruiten van getint glas, instrumentenpaneel met ge
drukte bedrading, hydrostatische besturing, verstelbaar stuur
wiel en Bostrom Viking zeer luxe zitting. Tevens een omkeer
bare vooras voor lange of korte wielbasis, een hulphefcilinder
op de 4 cil. modellen, twee dubbelwerkende regelventielen met
aansluitingen, een transmissie handrem op 6 cil, voor Z.F.
voorwielaandrijving (bandenmaat 13 x 24). twee ploeglampen
op dak en tenslotte een Ford Aeronutronic radio standaard
(MG. KG. FM) met speciale dakantenne.
Boeke-Heesters bv te Amersfoort kan vanaf heden de I.H.
traktoren 644. 744, 844S, 946. 1046 en 1246 leveren met fa-
brieksgemonteerde geluidsarme veiligheidskabine.
Deze o.e.c.d. geteste kabines zijn bijzonder komfortabel, ge
luidsarm, ruimbemeten en worden geheel kompleet gemonteerd
geleverd.
De Comfort 2000 kabine is kompleet uitgevoerd voorzien van:
opstap met vuilschraper, geluiddempende bekleding, regelbarè
verwarming, luchtventilatie met aanjager, stoffilter. verstelbare
uitstroomopeningen, kabineverlichting, bijrijderszit, ruitewisser
met sproeier, ventilatie luik, brede instap en deuren met veilig
heidssloten.
De Comfort 2000 kabine is gemonteerd op een Isomount (spe
ciaal rubber) fundering, trillingen worden hierdoor geabsor
beerd.
Dankzij een groot glasoppervlak heeft de chauffeur rondom een
onbelemmerd uitzicht.
De traktor en de Comfort 2000 kabine vormen ook in vormge
ving één geheel.
Aanleiding daartoe was het feit dat binnenkort het 60 jarig
jubileum van Ford Trekkers in Europa gevierd zal gaan worden.
Ter gelegenheid daarvan werd de gehele vernieuwde serie Ford
trekkers" 2600-3600-3100-4600-5600
6600-6700-7600-7700-8700-9700 getoond met daarbij de nieuwe
geluidsarme trekkercabine voor deze serie met een vermogen
variërend van 38 - 138 pk.
Tot in 1961 verliep de ontwikkeling van Ford Tractor in de
wereld langs onafhankelijk en vaak konkurrerende wegen. De
trekkers die vervaardigd werden voor de Amerikaanse en Ca
nadese markt verschilden wezenlijk van die voor de Europese
afzet. Verschillen in vermogen, in onderdelen enz. Teneinde
met succes te kunnen konkurreren werd in dat jaar besloten om
over te schakelen op één internationale moderne gestandari-
seerde basisproduktie. Resultaat: in welke Ford Tractor fabriek
ook gebouwd, identieke machines met onderling verwisselbare
onderdelen. Onderdelen die overigens daar gefabriceerd wor
den waar dit het beste in het totale produktieschema past. Een
trekker geassembleerd in de Fordfabriek te Antwerpen of in
Engeland te Basildon is wellicht samengesteld met een motor
vervaardigd in Basildon, een Antwerpse achteras, een door een
Duitse firma geleverde vooras, een deksel van de hydraulische
herinrichting van een Spaanse leverancier dan wel een radia-
torblok van een Belgische. Standarisatie en fabrikage van on
derdelen maakt nauwkeurige kwaliteitscontrole mogelijk en
mede daardoor belangrijke besparingen in de produktiekosten.
F ord Tractor Operations - Europe is belast met de marketing
van traktors. grond- en graafmachines, en de onderdelen en
produkten die er verband mee houden, in veertien landen van
West-Europa. De Europese markten worden met landbouw-
traktors bevoorraad via twee fabrieken nl. die te Basildon (V.K.)
met een produktiecapaciteit van meer dan 500 motoren, hy
draulische inrichtingen en voorveringen en waar 320 traktors.
per dag geassembleerd kunnen worden. Antwerpen heeft een
produktiecapaciteit van meer dan 500 achterassen en transmis
sies en kan ook over de 120 traktors per dag assembleren.
De totale omzet van Ford landbouwtraktors óp vier wielen ligt
in Europa de laatste driejaar op gemiddeld 275.000 machines
per jaar. Niettegenstaande de problemen die veroorzaakt wer
den door de heersende inflatie, de droogte en andere ongunstige
weersomstandigheden, heeft de traktorverkoop in 1976 goed
stand gehouden en verwacht wordt dat dit jaar meer dan 300.000
machines verkocht zullen zijn. Alhoewel ongeveer een 80 fir
ma's trekkers produceren, nemen de grote konstrukteurs een
steeds groeiend aandeel van de markt voor hun rekening. In
1960 hadden 11 konstrukteurs - Massey Ferguson. International
Harvester. Ford. Fiat. Deutz. Deere. Same. Renault, David
Brown, Fendt en Zetor - 64,7% van de markt in handen en op het
eind van vorig jaar niet minder dan 82,1% Binnen deze groep
van elf zijn er drie firma's - Massey Ferguson. IHC en Ford - die
ca. 40% van de omzet voor hun rekening nemen.
De nieuwe serie Ford trekkers is zo ontworpen dat deze aan
meer dan 3500 verschillende wettelijke voorschriften van meer
dan 70 landen beantwoordt. Voorschriften die betrekking heb
ben op de meest uieenlopende punten, van het geluidsniveau
voor bestuurder en omstaander, tot de wegsnelheid. de belasting
van de banden, de verlichting en de remmen. Bovendien moet
rekening gehouden worden met de voorschriften inzake lucht
verontreiniging en leefmilieu. Ook moet er voor gezorgd worden
dat de traktors zowel bij polaire temperaturen kunnen starten
als in de hitte van de jungle en ook bijv. in de modder van
rijstvelden onafgebroken aan het werk kunnen blijven. De ver
schillende voorschriften, plus de normale eisen van de markt,
maken deze produktserie ontzettend ingewikkeld. Een ver
scheidenheid die bijzonder kostenverhogend werkt en die de
gebruiker in zijn prijs terug vindt. Te weinig standarisatie in de
voorschriften is daar de oorzaak van. De EEG werkt maar
langzaam aan gemeenschappelijke eisen en gemeenschappe
lijke normen, en.er valt nog een hele weg af te leggen. Bespoe
diging ervan zou een enorme verbetering geven en kostenbe
sparend werken.
Geluidsarme veiligheidskabine
O nlangs is Europa de V.S. en andere wereldmarkten vooraf
gegaan bij het opstellen van nieuwe normen voor het comfort
van de bestuurder en voor zijn veiligheid in het bijzonder.
Ford heeft grote investeringen gedaan inzake research, ontwerp,
fabricage en produktie om aan deze Europese voorschriften te
voldoen. Velen zullen zich nog wel de tijd herinneren, toen een
"De Luxe zetel" een zadel was met een gevouwen zak erin!