DE INTERNATIONAL COMFORT 2000TRAKTORKABINE 60 jaar Ford Tractoren in Europa D e Ford super Cab, die leverbaar is op de modellen 2600 t/m 7600, brengt het geluidsniveau op oorhoogte van de bestuurder terug voor de 2600/3600 op 81 dB. voorde 4100/4600 op 83dB. 5600 op 84 dB. voor de 6600 op 86 dB en voor de 7600 op 85 dB. De kabine is een stalen konstruktie uit één stuk, in rubbers opgehangen met een semi vlakke vloer en integrale spatborden voorzien van twee deuren, achterscharnierend met slot. De deuren zijn onder en boven voorzien van glas en de zijramen, bovenscharnierend, kunnen op iedere afstand worden vastge klemd. Het achterraam kan worden opengeklapt (één raam bij 3 cil., twee bij 4 cil.) De gebogen voorruit is voorzien van een ruitewisser met 2 snelheden en electrische sproeier. Verder voorzien van slipvrije treeplanken en handgrepen, buitenspie gels, binnenspiegel en zonneklep, daarbij verwarming/ontwa- seming en luchtverversing met 3 snelheden. Tenslotte binnen- verlichting en ploeglamp op dak en een grajnmar luxe zitting. De Ford Super De Luxe Cab, die standaard is op de modellen 6700 t/m 9700 heeft een geluidsniveau op oorhoogte van de bestuurder voor de 6700 - 80dB, 7700 - 82 dB, 8700 - 83 dB en 9700-84 dB. E en van de belangrijkste tendenzen van de Europese trekker- markt treedt steeds meer op de voorgrond, nl. de vraag naar trekkers met groter vermogen. Vormde de 70 pk en meer klasse in 1966 slechts 3.2% van de markt in 1975 is dit reeds tot 32% gestegen. De klasse van meer dan 100 pk is van minder dan 1% in 1971 bijna tot 5% in 1975 gegroeid. In Amerika gaat de verkoop van trekkers van meer dan 90 pk reeds 60% van de totale verkoop uitmaken. Het gemiddelde vermogen van alle trekkers die in Europa verkocht worden steeg van 47.8 pk in 1968 tot 63.8 pk in 1975. In 1980 wordt verwacht dat dit tot 71 pk gestegen zal zijn. Aldus general manager G.A. Coul van Ford Tractor Operations - Europa, tijdens een inleiding die gehouden werd op een internationale persbijeenkomst van landbouw- journalisten te Londen. N a in 1907 met de eerste aanzet in de produktie van land bouwtrekkers begonnen te zijn ving Ford in 1917 met de pro duktie in het groot aan en was dit jaar de start van de werel domvattende organisatie die Ford Traktor Operations heeft opgebouwd. Dit jaar zullen via een net van meer dan 5000 dealers en subdealers in 150 landen over de 120.000 trekkers verkocht worden. En onlangs werd sinds 1917, de 4 xh miljoenste trekker geproduceerd! E chter door het toenemend aantal eisen die door de nationale regeringen en instantie's worden opgelegd zijn de kosten van onderzoek en ontwikkeling zo'n zware last aan het worden, dat de kleinere fabrieken met hun beperktere financiële middelen deze niet kunnen dragen. Nieuwe Ford geluidsarme kabine 16 Sindsdien is er veel ten goede veranderd. De gemiddelde le vensduur van een trekker ligt op omstreeks 10 tot 12 jaar. al zullen er vele zijn die heel wat langer meegaan. Eén van de moeilijkste punten bij de ontwikkeling op langere termijn is ongetwijfeld het lagere geluidsniveau. Bij pogingen om het la waai te verminderen, ondervonden alle traktorkonstrukteurs. dat ieder onderdeel bijdraagt tot het totale lawaai voor de be stuurder. Als het geluidsniveau van een afzonderlijk onderdeel verlaagd wordt, zal het totale geluidsniveau echter in zeer ge ringe mate verminderd worden. Vandaar dient een voertuig als één geheel te worden behandeld, wil men een evenwichtige verlaging van het geluidsniveau bekomen. Tot voor enkele jaren waren geluidsniveaus van 100 decibels toegelaten. Een verlaging van het geluidsniveau, bijvoorbeeld, van lOOdB tot 90d5. is evenwel een reusachtige stap. De decibelschaal waarmee het geluidsniveau wordt gemeten, is logaritmisch, zodat een verla ging van lOdB. bijvoorbeeld van lOOdB tot 90dB. geen verlaging van 10% maar een van 50% is. Bovendien wordt iedere volgende verlaging van dB moeilijker te verwezenlijken dan de vorige. Met andere woorden, een verlaging, van bijv. van lOOdB naar 98dB. is lang niet zo moeilijk te realiseren als een van 95 naar 93dB. De nieuwe Ford 6700 met de luxe Q kabine. Naast de voorzieningen als genoemd bij de super Cab zijq vele extra's als o.m. geheel vlakke vloer, hangende koppelings- en rempedalen, dual power voetpedaal, versnellingshandles rechts naast stoel, ruiten van getint glas, instrumentenpaneel met ge drukte bedrading, hydrostatische besturing, verstelbaar stuur wiel en Bostrom Viking zeer luxe zitting. Tevens een omkeer bare vooras voor lange of korte wielbasis, een hulphefcilinder op de 4 cil. modellen, twee dubbelwerkende regelventielen met aansluitingen, een transmissie handrem op 6 cil, voor Z.F. voorwielaandrijving (bandenmaat 13 x 24). twee ploeglampen op dak en tenslotte een Ford Aeronutronic radio standaard (MG. KG. FM) met speciale dakantenne. Boeke-Heesters bv te Amersfoort kan vanaf heden de I.H. traktoren 644. 744, 844S, 946. 1046 en 1246 leveren met fa- brieksgemonteerde geluidsarme veiligheidskabine. Deze o.e.c.d. geteste kabines zijn bijzonder komfortabel, ge luidsarm, ruimbemeten en worden geheel kompleet gemonteerd geleverd. De Comfort 2000 kabine is kompleet uitgevoerd voorzien van: opstap met vuilschraper, geluiddempende bekleding, regelbarè verwarming, luchtventilatie met aanjager, stoffilter. verstelbare uitstroomopeningen, kabineverlichting, bijrijderszit, ruitewisser met sproeier, ventilatie luik, brede instap en deuren met veilig heidssloten. De Comfort 2000 kabine is gemonteerd op een Isomount (spe ciaal rubber) fundering, trillingen worden hierdoor geabsor beerd. Dankzij een groot glasoppervlak heeft de chauffeur rondom een onbelemmerd uitzicht. De traktor en de Comfort 2000 kabine vormen ook in vormge ving één geheel. Aanleiding daartoe was het feit dat binnenkort het 60 jarig jubileum van Ford Trekkers in Europa gevierd zal gaan worden. Ter gelegenheid daarvan werd de gehele vernieuwde serie Ford trekkers" 2600-3600-3100-4600-5600 6600-6700-7600-7700-8700-9700 getoond met daarbij de nieuwe geluidsarme trekkercabine voor deze serie met een vermogen variërend van 38 - 138 pk. Tot in 1961 verliep de ontwikkeling van Ford Tractor in de wereld langs onafhankelijk en vaak konkurrerende wegen. De trekkers die vervaardigd werden voor de Amerikaanse en Ca nadese markt verschilden wezenlijk van die voor de Europese afzet. Verschillen in vermogen, in onderdelen enz. Teneinde met succes te kunnen konkurreren werd in dat jaar besloten om over te schakelen op één internationale moderne gestandari- seerde basisproduktie. Resultaat: in welke Ford Tractor fabriek ook gebouwd, identieke machines met onderling verwisselbare onderdelen. Onderdelen die overigens daar gefabriceerd wor den waar dit het beste in het totale produktieschema past. Een trekker geassembleerd in de Fordfabriek te Antwerpen of in Engeland te Basildon is wellicht samengesteld met een motor vervaardigd in Basildon, een Antwerpse achteras, een door een Duitse firma geleverde vooras, een deksel van de hydraulische herinrichting van een Spaanse leverancier dan wel een radia- torblok van een Belgische. Standarisatie en fabrikage van on derdelen maakt nauwkeurige kwaliteitscontrole mogelijk en mede daardoor belangrijke besparingen in de produktiekosten. F ord Tractor Operations - Europe is belast met de marketing van traktors. grond- en graafmachines, en de onderdelen en produkten die er verband mee houden, in veertien landen van West-Europa. De Europese markten worden met landbouw- traktors bevoorraad via twee fabrieken nl. die te Basildon (V.K.) met een produktiecapaciteit van meer dan 500 motoren, hy draulische inrichtingen en voorveringen en waar 320 traktors. per dag geassembleerd kunnen worden. Antwerpen heeft een produktiecapaciteit van meer dan 500 achterassen en transmis sies en kan ook over de 120 traktors per dag assembleren. De totale omzet van Ford landbouwtraktors óp vier wielen ligt in Europa de laatste driejaar op gemiddeld 275.000 machines per jaar. Niettegenstaande de problemen die veroorzaakt wer den door de heersende inflatie, de droogte en andere ongunstige weersomstandigheden, heeft de traktorverkoop in 1976 goed stand gehouden en verwacht wordt dat dit jaar meer dan 300.000 machines verkocht zullen zijn. Alhoewel ongeveer een 80 fir ma's trekkers produceren, nemen de grote konstrukteurs een steeds groeiend aandeel van de markt voor hun rekening. In 1960 hadden 11 konstrukteurs - Massey Ferguson. International Harvester. Ford. Fiat. Deutz. Deere. Same. Renault, David Brown, Fendt en Zetor - 64,7% van de markt in handen en op het eind van vorig jaar niet minder dan 82,1% Binnen deze groep van elf zijn er drie firma's - Massey Ferguson. IHC en Ford - die ca. 40% van de omzet voor hun rekening nemen. De nieuwe serie Ford trekkers is zo ontworpen dat deze aan meer dan 3500 verschillende wettelijke voorschriften van meer dan 70 landen beantwoordt. Voorschriften die betrekking heb ben op de meest uieenlopende punten, van het geluidsniveau voor bestuurder en omstaander, tot de wegsnelheid. de belasting van de banden, de verlichting en de remmen. Bovendien moet rekening gehouden worden met de voorschriften inzake lucht verontreiniging en leefmilieu. Ook moet er voor gezorgd worden dat de traktors zowel bij polaire temperaturen kunnen starten als in de hitte van de jungle en ook bijv. in de modder van rijstvelden onafgebroken aan het werk kunnen blijven. De ver schillende voorschriften, plus de normale eisen van de markt, maken deze produktserie ontzettend ingewikkeld. Een ver scheidenheid die bijzonder kostenverhogend werkt en die de gebruiker in zijn prijs terug vindt. Te weinig standarisatie in de voorschriften is daar de oorzaak van. De EEG werkt maar langzaam aan gemeenschappelijke eisen en gemeenschappe lijke normen, en.er valt nog een hele weg af te leggen. Bespoe diging ervan zou een enorme verbetering geven en kostenbe sparend werken. Geluidsarme veiligheidskabine O nlangs is Europa de V.S. en andere wereldmarkten vooraf gegaan bij het opstellen van nieuwe normen voor het comfort van de bestuurder en voor zijn veiligheid in het bijzonder. Ford heeft grote investeringen gedaan inzake research, ontwerp, fabricage en produktie om aan deze Europese voorschriften te voldoen. Velen zullen zich nog wel de tijd herinneren, toen een "De Luxe zetel" een zadel was met een gevouwen zak erin!

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1976 | | pagina 16