Het WMZ innamestation Isabellarigool Memorie van AntwoordWetsontwerp Voorkeursrecht Gemeenten verwerving onroerend goed T^E rechter baseert zijn uitspraken op de wetten. Wetten zijn algemene regelen die tot stand komen door samenwerking van de Kroon en de Staten-Gene- raal. De voorbereiding van een wet wetsontwerp) vindt meestal plaats op een der departementen. Daarna gaat het onderwerp naar de ministerraad, vervolgens naar de Raad van State voor advies. Vervolgens wordt het ontwerp met een memorie van toelichting ingediend bij de Tweede Kamer. Dat indienen gebeurt veelal via een schriftelijke boodschap, dat is een vast formulier ondertekend door de Koningin. De memorie van toe lichting wordt ondertekend door de verantwoordelijke minister. Het wetsontwerp wordt ontvangen door het presidium van de Tweede Kamer. Daar wordt bepaald of het ontwerp naar een vaste kamerkommissie of naar een bijzondere kommissie wordt gezonden. De kommmis- sie brengt over het wetsontwerp (voorlopig) verslag uit. Ingeval van een voorlopig verslag wordt dit teruggezon den naar de regering. De regering antwoordt op het voor lopig verslag door middel van een memorie van ant woord. Daarmee stelt de kommissie haar eindverslag op. Als dit voorbereidende onderzoek voorbij is kan de open bare behandeling in de Tweede Kamer beginnen. Het wetsontwerp wordt in de Kamer verdedigd door de be treffende minister, die daarbij terzijde wordt gestaan door zijn ambtenaren. De Kamer kan bij de behandeling wijzigingen voorstellen. Dit is het zgn. recht van amen dement. Over een amendement wordt apart gestemd. Vervolgens wordt er over elk artikel apart gestemd. Tenslotte volgt de eindstemming. Bij aanneming gaat het wetsvoorstel vervolgens naar de Eerste Kamer. Ook in de Eerste Kamer vindt een voorbereidend onderzoek plaats. Eventueel vindt er overleg plaats met de betrok ken minister. Na het eindverslag van het voorbereidend onderzoek komt het wetsontwerp bij de Eerste Kamer in openbare behandeling. De Eerste Kamer heeft niet het recht wijzigingen aan te brengen. Er wordt dan ook slechts gestemd over het gehele ontwerp. Bij aanneming moet tenslotte de Kroon haar goedkeuring verlenen. Dat is de zgn. sanctie of bekrachtiging. Als laatste fase moet het nu wet geworden voorstel worden afgekondigd in het Staatsblad om kracht van wet te krijgen. Tenzij anders bepaald treedt een wet pas in werking op de twintigste dag na plaatsing in het Staatsblad. UET zal duidelijk zijn dat de hierboven geschetste gang van zaken nogal wat tijd vraagt, soms vele jaren. De regeling van de totstandkoming van wetten behoort tot het staatsrecht. Het ligt in de bedoeling van tijd tot tijd wat meer aandacht aan het staatsrecht te be steden. Tenslotte staan de verkiezingen weer voor de deur en het is toch wel interessant wat meer inzicht te hebben in zaken die uiteindelijk een regeling op moeten QEZIEN het toenmalige stijgende waterverbruik voor industrieel- en partikulier verbruik werden reeds 25 jaar geleden, door de toenmalige Waterleiding Maatschappij Zeeuwsch-Vlaanderen, plannen ontwikkeld om van het over tollige water, waarmee het drassige poldergebied vlak over de Belgische! grens mee kampte, gebruik te maken voor aan vulling van de Zeeuws-Vlaamse watervoorraad. Reeds in 1956 bleek dat er van Belgische zijde geen principiële be zwaren tegen deze plannen bestonden. Als er water uit Bel gië kon worden betrokken, dat het echter zaak zaak over opslagmogelijkheden .te beschikken waaruit, naar behoefte kon worden geput. Voor de aanleg van een proefbekken in 1960 werd de nodige kennis en ervaring en de technieken voor aanleg en zuivering opgedaan en kon in 1961 begon nen worden met het zgn. „spaarbekkenprojekt". Het recht, door de betrokken Belgische polderbesturen verleend tot waterwinning uit het gebied aan de W.M.Z., voorlopig vast gelegd in een overeenkomst, zal worden opgenomen in een aanhangsel op het t.z.t. tussen de Belgische en Nederlandse regeling te sluiten traktaat inzake het kanaal GentTerneu- zen. De genoemde overeenkomst heeft betrekking op een 10.550 ha groot afstromdngsgebied, te weten de Isabellapol- der van 7.350 ha en de Zwarte Sluispolder van 3.200 ha. Daarvan zal nuttig gebruikt worden het afstromingswater van 6.326 ha. Dit vereist wel de uitvoering van een groot aantal waterbeheersingswerken, zoals de bouw van stuwen en gemalen, de verbreding en uitdieping van sloten, boe zems en kanalen en de aanpassing van het gehele systeem van afvalwaterlozing. Het is namelijk noodzakelijk alle in vloeden die de kwaliteit van het water kunnen schaden zo veel mogelijk te elimineren. Het afstromingswater wordt in een voor dat doel in de Belgische gemeente Boekhoute gebouwd innamestation ge- Automatisch werkende krooshekreinigers bij het pompge maal van het innamestation. pompt door een dubbele betonleiding, met een doorsnede van elk 1.300 mm en een kleine 2.500 m lengte, tot vlak over de Nederlandse grens even ten noorden van de Vrijen dijk, waar het water in een open kanaal komt en van daar naar de spaarbekkens. Het innamestation heeft een inlaat, 9 meter breed en 40 meter lang, met grof vuilroosters en een oliekering, die de verbinding vormt met de vangkom. Deze is 215 meter lang en heeft! op de bodem een breedte van 13 meter en aan de oppervlakte van 19 meter. Bij normale waterstand zal de diepte ongeveer 2,25 meter bedragen. Deze vangkom werkt als buffer en als bezinkbekken. Het water komt dan het pompstation binnen via automatisch werkende krooshek reinigers. In het pompgemaal staan vier elektrische onder waterpompen drie met elk een kapaciteit van 5.000 m3 per uur en één van 2.000 m3 per uur. Elke pomp staat in een aparte ruimte die van boven met een stalen rooster is af gesloten. Van iedere pomp gaat een persleiding naar een betonnen reservoir van 10 meter hoogte, waarvan 7 meter boven de grond, en met een inhoud van 540 m3. Op dit reservoir is de dubbele betonnen vrij-vervalledding aange sloten, waardoor het water, via een betonnen meetkelcter en het open kanaal naar die bekkens stroomt. Dat kanaal heeft een maximum transporfckapaciteit van 25.000 m3 per uur. De natte doorsnede is 7 m'2 en het verhang 25 cm pet! km. Het kanaal heeft een lengte van 4,3 km en vereiste dé bouw van 5 gewapende betonbruggen, 3 wegkruisingen met duikers en een aquaduct KOSTEN i Met de bouw van het innamestation, dus het inlaatwerk, de vangkom, het pompgemaal, de verzameltaak, het bedie ningsgebouwtje, de dubbele vrij - vervalleidang met signaal kabel, kompleet met alle apparatuur, grondaankopen en ont- werpkosten, is een bedrag gemoeid geweest van rond vijf miljoen gulden. Hierbij rijn niet inbegrepen die werken ia Nederland noch de kosten voor de verbetering van de ont watering van de polders, waarvan een deel door de polders en een deel door WiMZ wordt betaald. .Voor 1977 wordt door <je WMZ een investering geraamd ails bijdrage aan de Bel gische polders voor voorzieningen erdoor betreffende het gedeelte gemaal Stelleweg van ca. 2,3 miljoen gulden. SPAARBEKKENS Het water kamt hoofdzakelijk gedurende de winterperiode november tot en met april beschikbaar. Daarom moe ten de bekkens ter overbrugging van de droge zomermaan den van voldoende inhoud rijn. Gekozen is voor een totale inhoud van ruim 6,5 miljoen m3 verdeeld over vier bekkens: Spaarbekken 0 - 85.000 m3 (het zgn. proefbekken), I - 2.500.000 m3, II - 2.250.000 m3 en spaarbekken III van 1.750.000 rii3 capacitédt. De totale oppervlakte van de bekkens is 68 ba. Zoals be kend rijn deze braakmanbekkens aangelegd op de voorma lige schorren van de\ in 1952 afgesloten Braakman. Om, wa- terverlies uit de bekkens te voorkomen, is de bodem afge dicht met polyaethyleen-folie van 0,15 mm dikte, waarvan de 2,50 m brede banen met een overlap van 0,30 m met een asfaltpreparaat op elkaar rijn geplakt. Voor alle zekerheid is de aanlegdiepte boven het zoute grondwaterpeil gehouden. De bescherming en afdichting van de dijken is gewaarborgd door een 12 cm dikke asfaltbetonlaag, een onderlaag van 5 cm open asfaltbeton, een kleeflaag van zure emulsie en een bovenlaag van dicht asfaltbeton van ca. 7 cm. De bodem van de bekkens ligt op 0,300,60 -f NAP, de kruin van de dijk op 12,30 NAP. De miniimum waterstand is 1,50 +NAP en de maximumstand op 10,75 +NAP. In de dijken is een drainage van grote diameter aangebracht om eventueel door sijpelend water af te voeren, maar ook om eventuele lekken op te kunnen sporen. Het zand voor die dijken is ten dele aan het terrein ontleend en verder afkomstig uit het kanaal GentT erneuzen. Het pompstation Braakman in rijn huidige voirm, met deels tijdelijke installaties en deels in definitieve afbouw, kan zo met een veilig gestelde jaarproduktie van momenteel 8 miljoen m3, bij uitbreiding innamewerken 13,5 miljoen m3, de eerste jaren voorzien in het te verwachten gebruik. Op vragen die door de daartoe door de 2e Kamer in gestelde commissie betreffende het ingediende wetsont werp Voorkeursrecht Gemeenten zijn gesteld, heeft de regering nu in een Memorie van Antwoord geraeageerd. Zo wordt o m. opgemerkt dat bij de beoordeling van het ontwerp de beperkte strekking daarvan in het oog ge houden dient te worden. De voorgestelde regeling is be perkt tot de verwerving van onroerend goed door ge meentebesturen ten behoeve van de uitvoering van hun ruimtelijke plannen: voor zover die uitvoering tot hun taak behoort. Betreffende hetgeen in de commissie is op gemerkt dat ook andere overheidstaken met bepaalde voorrechten op het gebied van grondverwerking gediend kunnen zijn, wordt opgemerkt dat de mogelijkheid van invoering van een voorkeursrecht door de centrale over heid evenwel wordt bestudeerd! De uit de commissie naar voren gekomen gedachten over een mogelijke nationalisatie van de grond met het oog op de ruimtelijke ontwikkeling en de bestrijding van ongewenste speculatie, alsmede de aangevoerde denk beelden over de opbouw van een meer gecoördineerd wettelijk regiem voor de beschikkings- en beheersbe voegdheid over de grond, vallen buiten het kader van dit wetsontwerp. Er zijn voorts bezwaren geuit over de toepassing van het structuurplan als grondslag van het voorkeursrecht. Het zou daarvoor te globaal, te weinig bindend zijn. Bo vendien hoeft het uiteindelijke bestemmingsplan de in dicaties van het structuurplan niet te volgen. Er kunnen daardoor voorbarige aankopen plaatsvinden, waaruit schade voor de verkoper kan voortvloeien. Deze bezwaren weerlegt de regering door er op te wij zen dat een gemeente die zo vroegtijdig mogelijk van een voorkeursrecht gebruik wil maken, voor een speciaal structuurplan zal moeten zorgen, dat aanwijzingen bevat voor de bestemming die moet beantwoorden aan de be perkingen die in het wetsontwerp zijn gesteld. Van een voorbarige aankoop zou bovendien alleen sprake kunnen zijn als de latere bestemming volgens het wetsontwerp niet voor een voorkeursrecht in aanmer king zou zijn gekomen. SCHADEVERGOEDING Wèl heeft de regering begrip voor de gedachte dat schade vergoed moet worden als de verkoper kan aan tonen dat hem door de „voorbarige" verkoop aan de ge meente de mogelijkheid tot verkoop tegen een hogere prijs aan derden zou zijn ontgaan. Daarom is aan het wetsontwerp een nieuw artikel toegevoegd dat met in achtneming van het bovenstaande, de mogelijkheid opent tot schadevergoeding. De gedachte om het voorkeursrecht alleen op basis van het bestemmingsplan open te stellen spreekt de re gering niet aan. Door zo'n beperking zou de regering te laat tot toepassing komen, waardoor zij aan doelmatig heid inboet. KOOPPLICHT Veel vragen zijn gesteld over de mogelijk langdurige aankoopprocedure en als de gemeente ten slotte toch niet koopt de schade die daar voor de verkoper uit kan voortvloeien. Aangedrongen wordt op het invoeren van een koopplicht voor de gemeenten dan wel van een schadevergoedingsplicht De regering overweegt dat een gemeente, als deze bij nader inzien van oordeel is dat het ruimtelijk beleid met de overwogen aankoop niet is gediend, vrij moet zijn om dienovereenkomstig te be slissen. Mede op grond van de verwachting dat de min nelijke grondverwerving zoals die thans in de praktijk doorgaans plaatsvindt, zal worden voortgezet, heeft zij het invoeren van een koopplicht niet in overweging ge nomen. Ook voor het geven van een schadevergoeding in verband met de lange duur. Er waren voorts bedenkingen gerezen tegen de bepa ling in het wetsontwerp ingevolge welke de deskundigen advies over de prijs moeten geven en de rechter daarover uitspraak moet doen op grond van de op dit punt te wij zigen. Onteigeningswet. Men vreest onder andere het ont staan van rechtsongelijkheid, doordat bij verkoop aan de gemeente volgens de regels van het voorkeursrecht en bij verkoop op de vrije markt, verschillende prijzen zullen ontstaan. De regering antwoordt hierop dat het in het kader van het verwervingsbeleid geen verschil mag maken of ee nverwerving plaats vindt ingevolge het voorkeursrecht of krachtens een onteigening. Het gaat niet aan dat de wetgever voor de rechter en zijn deskun digen andere waarderingsmaatstaven zou doen gelden. Overigens blijft de vrijheid van onderhandelen bestaan, waardoor het mogelijk zal zijn dat een aankoop door een gemeente plaatsvindt voor een prijs dit tot stand is ge komen zonder advies van deskundigen volgens de regels van het wetsontwerp. adv. in

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1976 | | pagina 4