W IE begrijpt wat er allemaal rechtvaardig
is? Wie het niet begrijpt heeft vaak het
grootste rechtvaardigheidsgevoel. En daarvan leeft
dan weer de politiek. Die zal dan wel rechtvaardig
zijn! Alle redenen om uw fiskale positie nog eens
nauwkeurig te bekijken en ten volle gebruik te ma
ken van de mogelijkheden die de fiskale wetge
ving U biedt!
zuidelijke landbouw maatschappij
LAAT DE ENE HAND NIET WETEN WAT DE ANDERE NEEMT
In dit No.:
Het W.M.Z. inname-
station Isabellarigool pag. 4
-fc Uit de Praktijk pag. 5
Het Groninger Baktarwe
projekt pag. 7
Bekalking op bouwland
pag. 7
Huisvesting fokkalveren
pag. 9
Op bezoek bij
ios Brooymans pag. 10/11
Aspekten rond het
forceren van witlof pag. 13
Tuintips pag. 14
Appelprijsverwachtingen
pag. 15
Meer blijvers in de
landbouw pag. 16
P.J.Z.-Geluid pag. 19
VRIJDAG 26 NOVEMBER 1976
64e Jaargang - No. 3358
land- en
tuinbouwblad
Een mens en zijn liefhebberijen. Het kunnen er vele zijn, van verschillende aard. Een boer in deze tijd
heeft vaak maar weinig tijd meer over voor hobby's. Vooral wanneer het een z.g. eenmansbedrijf
betreft. A. J. C. Brooymans in Oud-Vossemeer, is een paardenman. Hij houdt er van, en handelt er in.
Soms worden zijn koudbloedpaarden direkt in het nieuws gehaaid, zoals destijds in de T.V.-serie
„Merijntje Gijzen's jeugd". Jos Brooymans heeft geen eenmansbedrijf. Hij prijst zich gelukkig met
twee opvolgers. U kunt meer over deze bedrijfsgenoot lezen op pagina 10 en 11, in de serie „Op
bezoek bij".
^^ERD in de Troonrede aangekondigd dat de rege
ring voor 1977 geen verhoging van de belas
tingtarieven zou voorstellen, hetgeen een meevallertje
leek, in feite is natuurlijk het toepassen van de inflatie-
korrektie met slechts 80 hiermee in direkte tegen
spraak. Vandaar dat in het door de minister Duisenberg
en Staatssekretaris Van Rooyen ingediende wetsontwerp
van het wijzigingspakket van de loon- en inkomstenbe
lasting, wat de één een belastingverhoging noemt, door
de ander met een belastingverlaging wordt aangegeven.
In het thans ingediende wetsontwerp worden inderdaad
de belastingvrije sommen iets verhoogd, zo met 8 a 9
En ook de bedragen van de opeenvolgende inkomens
schijven, waarop het belastingpercentage wordt toege
past „zijn evenredig verhoogd". Zo lijkt het dat in 1977
over eenzelfde inkomen minder belasting betaald zou
moeten worden dan in 1976!
SCHIJN BEDRIEGT
^E inflatie spreekt echter ook hier haar woordje
mee. Verdient iemand in 1976 een inkomen van
f 30.000,en houden we rekening met een inflatie van
onze gulden met 10%, dan zou hij in 1977 dus
f 33.000,moeten verdienen om zijn huidige koopkracht
op peil te houden. Qm gelijk te blijven zouden echter
de belastingvrije sommen en alle schijven ook met de
10% inflatiekorrektie verhoogd moeten zijn. Evenals
vorige jaren wordt deze maar weer voor 80 toege
past. Uiteindelijk komt e.e.a. neer op hogere inkomsten
en loonbelasting, in het bijzonder voor de middengroe
pen, die toch al het kind van de rekening zijnl
Koopkrachtverlies dat kennelijk alleen voor de burger
geldt en niet voor de overheid, die een verdubbeling
van de staatsuitgaven heeft geraamd. Een half meer
naar Vadertje Staat voor het goede doel lijkt niet veel
maar, als het zo ieder jaar gebeurt, tikt het toch lang
zamerhand wel door.
MINDER VERTEERBAAR INKOMEN
gEHALVE het toepassen van slechts 80% van de
inflatiekorrektie, waardoor meer belasting moet
worden afgedragen, heeft de burger ook te maken met
vele kostenstijgingen die direkt dan wel indirekt de in
komsten en uitgaven van de Staat beïnvloeden, echter
ook het individueel verteerbaar inkomen nog dieper in
de put helpen. De verhoging van de omzetbelasting van
16 naar 18% een stijging van maar liefst 121/2
een verhoging van gemeentelijke leges met 100%, van
tarieven van het openbaar vervoer, van een aantal PTT-
tarieven, van kentekenbewijs deel III (van f 17,50 naar
18,75)v van gas-, water- en elektriciteitstarieven (10
12%) zijn er slechts enkele voorbeelden van. Daarnaast
bijvoorbeeld de onroerendgoed belasting die veelal aan
zienlijk hoger uit blijkt te vallen dan voorheen, als som
van de vroegere in dit kader verschuldigde gemeente
lijke belastingen, betaald moest worden. De premiegrens
van de AOW, AWW wordt opgetrokken van f 35.600,
naar f 38.800,hetgeen f 380,meer aan premie kan
schelen voor de betreffende inkomensgroep. Alhoewel
deze premie aftrekbaar is voor de inkomstenbelasting
houdt dat voordeel op bij de 40 schijf en komt dan
60 ervan voor eigen rekening!
MIDDENGROEPEN IN DE KNEL
WOORAL voor middengroep komt e.e.a. hard aan.
De gevolgen zijn het duidelijkst te zien bij de
beiden uiteinden van het schijventarief. Het zgn. AOW
plus probleem is destijds ontstaan doordat de belasting
vrije som zoveel lager was dat over de AOW belasting
betaald moest worden. Eerst zei de minister „Laat dan
maar. zitten voor wie alleen maar AOW heeft". Dat gaf
zoveel trammelant met al diegenen die door een klein
pensioentje of wat rente daar net boven zaten en daar
door verhoudingsgewijs een aanzienlijk bedrag aan be
lasting moesten afdragen dat deze (hoogst oneerlijke)
bevoordeling niet te handhaven was. Nu moeten ze, zij
het gekompenseerd, toch maar weer betalen. En doordat
de inflatiekorrektie steeds maar weer niet voor de volle
100% wordt toegepast, blijft de belastingvrije som
steeds verder achter bij het minimum levensonderhoud.
Voor hogere inkomens geldt in feite hetzelfde. Deze
zijn niet klaar met het belastingpercentage dat volgens
het schijventarief toegepast wordt op de belastbare som.
Dan geen huursubsidie, geen studiebeurzen voor de kin
deren, wat al niet moet er door deze kategorie uit het
resterende besteedbare inkomen worden betaald?
Voorstellen om kinderaftrek voor de belasting af te
schaffen zijn bereids ingediend, met als pleister op de
zere wond verhoging van de kinderbijslag. Deze toe
slag, wordt echter als de plannen doorgaan, voor de
midden- en hogere inkomens steeds minder dan het be
lastingnadeel dat door het wegvallen van de fiskale kin
deraftrek het gevolg ervan zal zijn. De Staat profiteert
door het innen van meer belastinggeld onder het motto
van „nivellering".
<r\KV.E BicLIQT