ruilverkaveling
„de braakmanpolders"
De externe produktiefaktoren voor landbouwbedrijven
in het gebied waarop de ruilverkaveling „De Braakman
polders" betrekking heeft zijn van dien aard dat deze
bedrijven ernstig belemmerd worden in hun bedrijfsvoe
ring. Dit betreffen o.m.:
een onvoldoende waterbeheersing;
een versnipperde ligging, een onregelmatige vorm
en een te geringe grootte van veel percelen;
een in vele gevallen te grote afstand van de bedrijfs
gebouwen tot de daarbij behorende grond;
een ontsluitingspatroon, dat niet meer voldoet aan de
huidige voor de landbouw te stellen eisen.
Door het uitvoeren van een ruilverkaveling kunnen
deze en in de naaste toekomst nog te verwachten knel
punten worden weggenomen. Daardoor kan een inten
sievere en economischer meer verantwoorde bedrijfs
voering worden doorgevoerd door verbeteringen van de
ontsluiting en de waterbeheersing enz. in de verkave
lingssituatie. Daarbij wordt in de ruilverkavelingsplannen
aandacht geschonken aan de verhoging van de land
schappelijke waarde van het gebied en het opvoeren
van de recreatiemogelijkheden. De Centrale Cultuur
technische Commissie adviseert het College van G.S.
het tot stand komen van deze ruilverkaveling, die reeds
in 1969 op het volgordeschema voor ruilverkavelingen in
voorbereiding is geplaatst, te bevorderen!
UET ruilverkavelingsblok heeft een oppervlakte van ca.
5600 ha. Voor een oppervlakte van ongeveer 500 ha
is echter geen ruilverkaveling aangevraagd daar met de
Dienst der Domeinen opname van deze gronden overeen
stemming is bereikt.
Het ruilverkavelingsblok maakt deel uit van het gebied,
waarvoor het streekplan „Oost Zeeuws-Vlaanderen" in ge
vorderde staat van voorbereiding is. De doelstellingen en
voorzieningen van de ruilverkaveling zijn echter in over
eenstemming gebracht met de in dit voorontwerp-streekplan
neergelegde visies en uitgangspunten en wordt daarin aan
geduid als agrarisch gebied. Eensdeels vormt dit een doel
op zich. Anderdeels vormt het een middel tot het behoud
van een buffergebied met funkties in relatie tot de in het
oosten en noorden aanwezige en groeiende woon- en indus
triekernen.
Door het L.E.I. is een prognose opgesteld volgens welke
in de periode 19751985 een afname van het aantal hoofd-
beroepsbedrijven zal optreden van 3 per jaar. Daarbij zal
naar raming 700 tot 800 ha grond vrij kunnen komen. Voor
een deel zullen de daarbij beschikbaar komende gronden
kunnen worden verworven ten behoeve van ruilverkavelings
doeleinden en voor een ander deel een bestemming vinden
bij spontane bedrijfsvergroting. Een en ander, aldus de ver
wachtingen, schept mogelijkheden voor de vergroting van
de overblijvende bedrijven, die daarbij echter in toenemende
mate worden gekonfronteerd met een aantal knelpunten in
de in- en externe bedrijfsomstandigheden en waarvoor de
volgende maatregelen genomen dienen te worden.
J^E vraag is gesteld waarom wij in deze rubriek de
laatste tijd niet hebben geschreven over het wets
ontwerp Vermogensaanwasdeling, bij afkorting genoemd
de VAD.
Welnudaarvoor hebben wij verschillende redenen,
voor dit niet erover schrijven, bedoelen wij. De eerste
is, dat er onder de lezers* weinig zullen zijn die in de
praktijk met de VAD te maken zullen krijgen.
Volgens de voorstellen n.l. zal de vermogensaanwas
deling alleen toepassing vinden bij belastingplichtigen
voor de vennootschapsbelasting, als tenminste de winst
hoger is dan 250.000,Welnu er zijn onder onze lezers
niet veel mensen die b.v. als bestuurder van een Coöpe
ratieve vereniging of als aandeelhouder in een b.v. mee
te maken zullen krijgen, want in onze sector zijn bedra
gen van 250.000,kapitalen en geen winsten.
Als een lezer geen ondernemer maar werknemer is,
dan zal dit als regel ook zo zijn, dat hij werkt in een
onderneming waar de winst niet op dat hoge bedrag uit
het zodanig verbeteren van de waterbeheersing, dat een
verantwoorde peilbeheersing voor de landbouw wordt
wordt verzekerd en 'het onderhoud van de voorzieningen
op doeltreffende wijze kan plaatsvinden;
het zodanig verbeteren van de ontsluiting dat het land
bouw- en overige verkeer geen ernstige belemmeringen
ondervinden, daarbij rekening houdend met de te ver
wachten ontwikkelingen;
het herindelen van de kavels, zodiat deze goed exploi
teerbaar worden, waarbij gedacht dient te worden aan
concentratie, vormverbetering en afstandsverkorting en
verbetering van de perceelsvorm en -grootte.
*J*ENEINDE de ontsluiting van het gebied meer aan te
passen aan de eisen die landbouw en plaatselijk ver
keer daaraan stellen is voor het ruilverkavelingsgebied een
wegenplan ontworpen, met als zwaartepunt het verbeteren
van bestaande wegen. Daarnaast zijn er enkele nieuwe we
gen gepland. Tevens is rekening gehouden met de aanleg
van een aantal toegangswegen, zijnde verbinding tussen
landbouwbedrijfsgebouwen en openbare wegen. De aanleg,
waarin een rijksbijdrage kan worden verleend van 50 van
de kosten, geschiedt op verzoek van betrokkenen. Het ove
rige deel van de kosten zullen door hen betaald moeten wor
den via de ruilverkavelingsrente.
Wat de waterbeheersing betreft is gestreefd naar een ver
eenvoudiging van het systeem van de hoofdafwatering en
een en ander op een kleine uitzondering na, geheel te rich
ten op de Braakmankreek.
De gronden benodigd voor de aanleg en verbetering van
wegen en waterlopen worden door de eigenaren afgestaan
op basis van artikel 10 van de Ruilverkavelingswet 1954
naar verhouding van de waarde van de in de ruilverkave
ling ingebrachte gronden. Deze waarde vloeit voort uit de
schatting, bedoeld in artikel 57 van de Ruilverkavelingswet
1954. De waarde van de af tq stane. grond zal per eigenaar
in mindering worden gebracht op de door hem ingevolge de
ruilverkaveling te betalen kosten, dan wel kontant aan hem
worden uitgekeerd, voor zover deze kosten lager zijn dan
deze waarde. In de begrotingen voor de ontsluiting en de
waterbeheersing zijn bedragen opgenomen, welke naar ra
ming de schattingswaarden vormen van de benodigde gron
den. Dezö bedragen worden op gelijke wijze in de subsidië
ring door het Rijk betrokken als de overige kosten inzake
de verbetering van de ontsluiting en de waterbeheersing.
komt. Hij heeft er dan verder ook geen belang bij, want
hij deelt niet in vermogensaanwas.
Nu hoeven wij niet uitsluitend te kijken naar een
eventueel individueel belang bij een wetsontwerp. Dat
doen wij ook niet, dachten wij. Een tweede reden is dan
ook, dat het waarschijnlijk is, dat het ingediende wets
ontwerp nog sterk gewijzigd zal worden. Het is een ont
werp, waarbij de mensen die het *n elkaar moesten zet
ten, zich niet konden spiegelen aan voorbeelden die ze
ergens anders, b.v. in het buitenland kunnen vinden. Dat
is een nadeel, en een groot nadeel, want uitvinders zijn
er weinig, maar originele geesten die in staat zijn uit
eigen kracht en uit eigen geest wetten te ontwerpen, die
ook uitvoerbaar zijn, zijn er nog minder.
Een derde reden is, dat in allerlei bladen, zowel dag
als week- en maandbladen aan de VAD al veel aan
dacht wordt besteed. Voorstanders en tegenstanders zet
ten, dikwijls niet zonder emoties, hun meningen en de
argumenten daarvoor, uiteen. Een aantal lezers slaat de
stukken al over. Dat menen wij op te merken, tenmin
ste.
LS de zaak wat verder komt, zullen wij er aan
dacht aan besteden. Tenslotte willen wij wel onze
persoonlijke mening geven. Als het onderhavige ontwerp
ingetrokken zou worden, zou niemand daar een traan
om moeten laten. Maar dat is wat wij ervan vinden. Als
er anders over denkt is dat Uw goed recht. Laat dat
in Nederland zo blijven.
/V een f>aar regels over het belastingplan 1977.
Veel kunnen wij er nog niet over schrijven, want
de wetontwerpen moeten nog verschijnen. Er zijn pers
berichten waaruit blijkt dat er in 1977 niet zoveel ver
DE VERKAVELING
Er wordt naar gestreefd binnen het stelsel van wegen en
waterlopen ten behoeve van een economische verantwoorde
bedrijfsvoering om de verspreid gelegen kavels samen te
voegen, zo dicht mogelijk bij de bedrijfsgebouwen. Door
deze samenvoeging zal het mogelijk zijn de perceelvorm en
-grootte te verbeteren in overeenstemming met de daaraan
uit een oogpunt van mechanisatie te stellen eisen. Daartoe
zullen, alvorens met het plan van toedeling een aanvang
wordt gemaakt, richtlijnen, voorgesteld door de plaatselijke
commissie, door de C.C. worden vastgesteld.
De kavelindeling wordt mede afgestemd op te handhaven
landschappelijke elementen, zoals singelbeplantingen, en op
bestaande sloten en hoog/laag-scheidingen. Daartoe zal het
nodig zijn een bepaalde oppervlakte van de door de Stich
ting Beheer Landbouwgronden te, verwerven gronden te ge
bruiken voor kleinere overbedelingen. Alle voorzieningen,
welke dienen om tot goed exploiteerbare kavels en percelen
te komen, worden samengevat onder de naam kavelinrich
tingswerken.
Binnen de nieuw gevormde kavels zullen in beginsel per
celen worden afgeleverd, welke naar grootte, vorm en lig
ging van 'het maaiveld en de detailontwatering in redelijke
mate vergelijkbaar zijn met de ingebrachte percelen. Om dit
te bereiken zijn verschillende werken noodzakelijk om te
kunnen komen tot de gewenste uitruil van percelen. Waar
dit naar de mening van de plaatselijke commissie mogelijk
is, kunnen belanghebbenden deze werken, indien zij zulks
wensen, zelf uitvoeren dan wel laten uitvoeren in kombina-
tie met kavelverbeteringswerken tegen een nader overeen
te komen bedrag. In de begroting is daarvoor een bedrag
van 4.704.000,opgenomen. Het niet gesubsidieerde ge
deelte van de kosten van deze werken wordt gefinancierd
via de ruilverkavelingsrente en maakt onderdeel uit van het
bedrag, dat over de eigenaren zal worden omgeslagen naar
de mate van het nut, dat de ruilverkaveling voor iedere
eigenaar heeft gehad.
Deze kavelverbeteringswerken hebben een verdergaande
verbetering van de produktie-omstandigheden op de kavel
tot doel en omvatten o.m. van een verdergaande perceels
vergroting met gelijktijdige aanpassing van de detailontwa
tering, het aanleggen van open opslagplaatsen en bedrijfs-
paden en profielverbetering.
(Zie verder pag. 4)
anderd. Er worden een aantal bedragen aangepast. De
reiskostenaftrek, vooral van belang voor de werknemer,
wordt verhoogd. De reiskosten zelf zijn ook hoger ge
worden, dus de aanpassing is terecht.
Voor de ondernemer is van belang, dat de zelfstandi
genaftrek, die een tijdelijk karakter draagt, gehand
haafd blijft.
De compensatie van verliezen met winsten van twee
jaren vóór het verliesjaar, dus de terugwenteling van
die verliezen, in onze verengelste spraak, carry-back,
genoemd^ blijft ook in 1977. Of dit, in verband met de
middelingsmogelijkheden een voordeel of een nadeel is,
hangt af van de omstandigheden van het geval. Die kun
nen onderling zo verschillend zijn, dat hier in het alge
meen niet veel over te zeggen valt, niet iets waar men
als lezer veel aan heeft.
Dan zal, als het allemaal doorgaat, het maximum van
de aftrek voor lijfrentepremie verhoogd worden van
f 7500,tot f 11000,Wij komen in de praktijk geen
premiebetalingen tot deze bedragen tegen. Voor de mees
te mensen dus van geen praktisch belang. Maar wie het
betalen kan en wil, kan er heel misschien een voordeel
aan hebben. Zeker als de inflatie tot stand zou komen.
Maar wie gelooft daar nog in?
Zo zijn er nog een paar zaken. Onder meer dat de stal
king svrijstelling van f 15.000,wordt verhoogd tot
f 20.000,Het is van belang dit in het oog te houden,
als men binnenkort wil overdragen. Stel het dan uit tot
1977. Nief? alleen maar op papier, maar in werkelijkheid
natuurlijk. Met alleen papieren constructies houdt men
in het recht geen rekening. Gelukkig maar, want waar
blijven wij als het recht niet aanknoopt aan werkelijke
feiten. Nergens, menen wij.
PA AU WE.
Voor een betere bedrijfsvoering is een ruilverkaveling vaak onontbeerlijk. Maar er moeten heel wat hindernissen wor
den overwonnen alvorens de dragline, de eerste bak grond mag verzetten.