ruilverkaveling „de braakmanpolders" De externe produktiefaktoren voor landbouwbedrijven in het gebied waarop de ruilverkaveling „De Braakman polders" betrekking heeft zijn van dien aard dat deze bedrijven ernstig belemmerd worden in hun bedrijfsvoe ring. Dit betreffen o.m.: een onvoldoende waterbeheersing; een versnipperde ligging, een onregelmatige vorm en een te geringe grootte van veel percelen; een in vele gevallen te grote afstand van de bedrijfs gebouwen tot de daarbij behorende grond; een ontsluitingspatroon, dat niet meer voldoet aan de huidige voor de landbouw te stellen eisen. Door het uitvoeren van een ruilverkaveling kunnen deze en in de naaste toekomst nog te verwachten knel punten worden weggenomen. Daardoor kan een inten sievere en economischer meer verantwoorde bedrijfs voering worden doorgevoerd door verbeteringen van de ontsluiting en de waterbeheersing enz. in de verkave lingssituatie. Daarbij wordt in de ruilverkavelingsplannen aandacht geschonken aan de verhoging van de land schappelijke waarde van het gebied en het opvoeren van de recreatiemogelijkheden. De Centrale Cultuur technische Commissie adviseert het College van G.S. het tot stand komen van deze ruilverkaveling, die reeds in 1969 op het volgordeschema voor ruilverkavelingen in voorbereiding is geplaatst, te bevorderen! UET ruilverkavelingsblok heeft een oppervlakte van ca. 5600 ha. Voor een oppervlakte van ongeveer 500 ha is echter geen ruilverkaveling aangevraagd daar met de Dienst der Domeinen opname van deze gronden overeen stemming is bereikt. Het ruilverkavelingsblok maakt deel uit van het gebied, waarvoor het streekplan „Oost Zeeuws-Vlaanderen" in ge vorderde staat van voorbereiding is. De doelstellingen en voorzieningen van de ruilverkaveling zijn echter in over eenstemming gebracht met de in dit voorontwerp-streekplan neergelegde visies en uitgangspunten en wordt daarin aan geduid als agrarisch gebied. Eensdeels vormt dit een doel op zich. Anderdeels vormt het een middel tot het behoud van een buffergebied met funkties in relatie tot de in het oosten en noorden aanwezige en groeiende woon- en indus triekernen. Door het L.E.I. is een prognose opgesteld volgens welke in de periode 19751985 een afname van het aantal hoofd- beroepsbedrijven zal optreden van 3 per jaar. Daarbij zal naar raming 700 tot 800 ha grond vrij kunnen komen. Voor een deel zullen de daarbij beschikbaar komende gronden kunnen worden verworven ten behoeve van ruilverkavelings doeleinden en voor een ander deel een bestemming vinden bij spontane bedrijfsvergroting. Een en ander, aldus de ver wachtingen, schept mogelijkheden voor de vergroting van de overblijvende bedrijven, die daarbij echter in toenemende mate worden gekonfronteerd met een aantal knelpunten in de in- en externe bedrijfsomstandigheden en waarvoor de volgende maatregelen genomen dienen te worden. J^E vraag is gesteld waarom wij in deze rubriek de laatste tijd niet hebben geschreven over het wets ontwerp Vermogensaanwasdeling, bij afkorting genoemd de VAD. Welnudaarvoor hebben wij verschillende redenen, voor dit niet erover schrijven, bedoelen wij. De eerste is, dat er onder de lezers* weinig zullen zijn die in de praktijk met de VAD te maken zullen krijgen. Volgens de voorstellen n.l. zal de vermogensaanwas deling alleen toepassing vinden bij belastingplichtigen voor de vennootschapsbelasting, als tenminste de winst hoger is dan 250.000,Welnu er zijn onder onze lezers niet veel mensen die b.v. als bestuurder van een Coöpe ratieve vereniging of als aandeelhouder in een b.v. mee te maken zullen krijgen, want in onze sector zijn bedra gen van 250.000,kapitalen en geen winsten. Als een lezer geen ondernemer maar werknemer is, dan zal dit als regel ook zo zijn, dat hij werkt in een onderneming waar de winst niet op dat hoge bedrag uit het zodanig verbeteren van de waterbeheersing, dat een verantwoorde peilbeheersing voor de landbouw wordt wordt verzekerd en 'het onderhoud van de voorzieningen op doeltreffende wijze kan plaatsvinden; het zodanig verbeteren van de ontsluiting dat het land bouw- en overige verkeer geen ernstige belemmeringen ondervinden, daarbij rekening houdend met de te ver wachten ontwikkelingen; het herindelen van de kavels, zodiat deze goed exploi teerbaar worden, waarbij gedacht dient te worden aan concentratie, vormverbetering en afstandsverkorting en verbetering van de perceelsvorm en -grootte. *J*ENEINDE de ontsluiting van het gebied meer aan te passen aan de eisen die landbouw en plaatselijk ver keer daaraan stellen is voor het ruilverkavelingsgebied een wegenplan ontworpen, met als zwaartepunt het verbeteren van bestaande wegen. Daarnaast zijn er enkele nieuwe we gen gepland. Tevens is rekening gehouden met de aanleg van een aantal toegangswegen, zijnde verbinding tussen landbouwbedrijfsgebouwen en openbare wegen. De aanleg, waarin een rijksbijdrage kan worden verleend van 50 van de kosten, geschiedt op verzoek van betrokkenen. Het ove rige deel van de kosten zullen door hen betaald moeten wor den via de ruilverkavelingsrente. Wat de waterbeheersing betreft is gestreefd naar een ver eenvoudiging van het systeem van de hoofdafwatering en een en ander op een kleine uitzondering na, geheel te rich ten op de Braakmankreek. De gronden benodigd voor de aanleg en verbetering van wegen en waterlopen worden door de eigenaren afgestaan op basis van artikel 10 van de Ruilverkavelingswet 1954 naar verhouding van de waarde van de in de ruilverkave ling ingebrachte gronden. Deze waarde vloeit voort uit de schatting, bedoeld in artikel 57 van de Ruilverkavelingswet 1954. De waarde van de af tq stane. grond zal per eigenaar in mindering worden gebracht op de door hem ingevolge de ruilverkaveling te betalen kosten, dan wel kontant aan hem worden uitgekeerd, voor zover deze kosten lager zijn dan deze waarde. In de begrotingen voor de ontsluiting en de waterbeheersing zijn bedragen opgenomen, welke naar ra ming de schattingswaarden vormen van de benodigde gron den. Dezö bedragen worden op gelijke wijze in de subsidië ring door het Rijk betrokken als de overige kosten inzake de verbetering van de ontsluiting en de waterbeheersing. komt. Hij heeft er dan verder ook geen belang bij, want hij deelt niet in vermogensaanwas. Nu hoeven wij niet uitsluitend te kijken naar een eventueel individueel belang bij een wetsontwerp. Dat doen wij ook niet, dachten wij. Een tweede reden is dan ook, dat het waarschijnlijk is, dat het ingediende wets ontwerp nog sterk gewijzigd zal worden. Het is een ont werp, waarbij de mensen die het *n elkaar moesten zet ten, zich niet konden spiegelen aan voorbeelden die ze ergens anders, b.v. in het buitenland kunnen vinden. Dat is een nadeel, en een groot nadeel, want uitvinders zijn er weinig, maar originele geesten die in staat zijn uit eigen kracht en uit eigen geest wetten te ontwerpen, die ook uitvoerbaar zijn, zijn er nog minder. Een derde reden is, dat in allerlei bladen, zowel dag als week- en maandbladen aan de VAD al veel aan dacht wordt besteed. Voorstanders en tegenstanders zet ten, dikwijls niet zonder emoties, hun meningen en de argumenten daarvoor, uiteen. Een aantal lezers slaat de stukken al over. Dat menen wij op te merken, tenmin ste. LS de zaak wat verder komt, zullen wij er aan dacht aan besteden. Tenslotte willen wij wel onze persoonlijke mening geven. Als het onderhavige ontwerp ingetrokken zou worden, zou niemand daar een traan om moeten laten. Maar dat is wat wij ervan vinden. Als er anders over denkt is dat Uw goed recht. Laat dat in Nederland zo blijven. /V een f>aar regels over het belastingplan 1977. Veel kunnen wij er nog niet over schrijven, want de wetontwerpen moeten nog verschijnen. Er zijn pers berichten waaruit blijkt dat er in 1977 niet zoveel ver DE VERKAVELING Er wordt naar gestreefd binnen het stelsel van wegen en waterlopen ten behoeve van een economische verantwoorde bedrijfsvoering om de verspreid gelegen kavels samen te voegen, zo dicht mogelijk bij de bedrijfsgebouwen. Door deze samenvoeging zal het mogelijk zijn de perceelvorm en -grootte te verbeteren in overeenstemming met de daaraan uit een oogpunt van mechanisatie te stellen eisen. Daartoe zullen, alvorens met het plan van toedeling een aanvang wordt gemaakt, richtlijnen, voorgesteld door de plaatselijke commissie, door de C.C. worden vastgesteld. De kavelindeling wordt mede afgestemd op te handhaven landschappelijke elementen, zoals singelbeplantingen, en op bestaande sloten en hoog/laag-scheidingen. Daartoe zal het nodig zijn een bepaalde oppervlakte van de door de Stich ting Beheer Landbouwgronden te, verwerven gronden te ge bruiken voor kleinere overbedelingen. Alle voorzieningen, welke dienen om tot goed exploiteerbare kavels en percelen te komen, worden samengevat onder de naam kavelinrich tingswerken. Binnen de nieuw gevormde kavels zullen in beginsel per celen worden afgeleverd, welke naar grootte, vorm en lig ging van 'het maaiveld en de detailontwatering in redelijke mate vergelijkbaar zijn met de ingebrachte percelen. Om dit te bereiken zijn verschillende werken noodzakelijk om te kunnen komen tot de gewenste uitruil van percelen. Waar dit naar de mening van de plaatselijke commissie mogelijk is, kunnen belanghebbenden deze werken, indien zij zulks wensen, zelf uitvoeren dan wel laten uitvoeren in kombina- tie met kavelverbeteringswerken tegen een nader overeen te komen bedrag. In de begroting is daarvoor een bedrag van 4.704.000,opgenomen. Het niet gesubsidieerde ge deelte van de kosten van deze werken wordt gefinancierd via de ruilverkavelingsrente en maakt onderdeel uit van het bedrag, dat over de eigenaren zal worden omgeslagen naar de mate van het nut, dat de ruilverkaveling voor iedere eigenaar heeft gehad. Deze kavelverbeteringswerken hebben een verdergaande verbetering van de produktie-omstandigheden op de kavel tot doel en omvatten o.m. van een verdergaande perceels vergroting met gelijktijdige aanpassing van de detailontwa tering, het aanleggen van open opslagplaatsen en bedrijfs- paden en profielverbetering. (Zie verder pag. 4) anderd. Er worden een aantal bedragen aangepast. De reiskostenaftrek, vooral van belang voor de werknemer, wordt verhoogd. De reiskosten zelf zijn ook hoger ge worden, dus de aanpassing is terecht. Voor de ondernemer is van belang, dat de zelfstandi genaftrek, die een tijdelijk karakter draagt, gehand haafd blijft. De compensatie van verliezen met winsten van twee jaren vóór het verliesjaar, dus de terugwenteling van die verliezen, in onze verengelste spraak, carry-back, genoemd^ blijft ook in 1977. Of dit, in verband met de middelingsmogelijkheden een voordeel of een nadeel is, hangt af van de omstandigheden van het geval. Die kun nen onderling zo verschillend zijn, dat hier in het alge meen niet veel over te zeggen valt, niet iets waar men als lezer veel aan heeft. Dan zal, als het allemaal doorgaat, het maximum van de aftrek voor lijfrentepremie verhoogd worden van f 7500,tot f 11000,Wij komen in de praktijk geen premiebetalingen tot deze bedragen tegen. Voor de mees te mensen dus van geen praktisch belang. Maar wie het betalen kan en wil, kan er heel misschien een voordeel aan hebben. Zeker als de inflatie tot stand zou komen. Maar wie gelooft daar nog in? Zo zijn er nog een paar zaken. Onder meer dat de stal king svrijstelling van f 15.000,wordt verhoogd tot f 20.000,Het is van belang dit in het oog te houden, als men binnenkort wil overdragen. Stel het dan uit tot 1977. Nief? alleen maar op papier, maar in werkelijkheid natuurlijk. Met alleen papieren constructies houdt men in het recht geen rekening. Gelukkig maar, want waar blijven wij als het recht niet aanknoopt aan werkelijke feiten. Nergens, menen wij. PA AU WE. Voor een betere bedrijfsvoering is een ruilverkaveling vaak onontbeerlijk. Maar er moeten heel wat hindernissen wor den overwonnen alvorens de dragline, de eerste bak grond mag verzetten.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1976 | | pagina 3