Leendertse laat het loof niet liggen P iet Leendertse is geen filantroop, maar een doordenker, die eens precies op een rijtje zette wat er nou eigenlijk allemaal nodig zou zijn om op een verantwoorde wijze het Zeeuwse bie tenblad naar de veehouderijgebieden in Bra bant te vervoeren. De nood met betrekking tot de ruwvoedersituatie is en was daar erg hoog. Allerwege werd uitgebreid gepraat over de vraag hoe lossen we die precaire ruwvoeder- voorziening op. We willen niet zeggen dat het op veel plaatsen alleen bij gepraat bleef. Hele maal niet. maar niet overal werd het organisa torisch zo in zijn vat gegoten dat het bietenloof ook snel ter plekke zou zijn. Daar kwam nog bij H et blad en kop wordt daarna naar een hoek M aar Piet. die als loonwerker, voortdurend in de gaten moet houden-dat hij de arbeids voorziening van zijn bedrijf zo efficient moge lijk laat verlopen. Er voortdurend op uit is om een regelmatige hoeveelheid werk voor zijn machines en mensen te hebben, zag reeds van de zomer toen hij zich ook bemoeide met de strotransporten naar de veehouderijgebieden. dat hij toen al aan de slag moest om het bie tentransport te organiseren. Tijdens de kon takten met de fouragehandelaren rijpte een plan. Het plan werd uitgevoerd en we konden daar nu in de praktijk de werking van zien. H et spreekt vanzelf dat dit systeem staat of valt bij de planning^ die vooraf is uitgevoerd. Het weer laten we clan maar even buiten be schouwing, want dat is een onberekenbare faktoj; in de landbouw. Toch hoopt Piet dat hij dit seizoen zo'n honderdvijftig tot tweehonderd ha bietenkop en loof naar de veehouders kan transporteren. D e zesrijige rooier wipt de bieten er met ge- Loon en denkwerk in Kamperland a P iet Leendertse in het Noord-Bevelandse Kamperland is een loonwerker, maar dat niet alleen hij is ook een groot organisator, en daarbij heeft hij ook nog een technische knobbel. Dat zijn allemaal pluspunten die er toe hebben geleid dat zijn bedrijf is uitgegroeid tot het grootste in de verre omtrek. Piet is reeds eerder in het nieuws geweest,in het natte jaar van 74 toen hij met zijn bietenrooisysteem iedereen deed verbazen door onder de meest barre omstandigheden toch aan het rooien te blijven. Wanneer we nü echter aan Leendertse denken dan doen we dat omdat hij een systeem heeft uitgedokterd waarbij het mogelijk wordt om bietenblad en koppen schoon en efficiënt te winnen, en deze daarna hun weg te laten vinden naar de veehouders in het Brabantse. Eerst alles op een rijtje zetten waarin het bietenblad wordt geblazen, en het is nu met dit systeem helemaal niet zo veel be schadigd. als werd gevreesd. Het loof. zoals het dan op de wagen komt heeft natuurlijk niet zo veel gewicht. Maar om toch niet al te veel heen en weer te moeten rijden, werden de boorden van de wagens extra ver hoogd. zodat veel meer kop en loof kan worden geladen. Bij deze ontbladeraars die zes rijen bieten tegelijk meeneemt, zijn twee trekkers met kipwagens en die kunnen het bietenblad goed afvoeren. Bietenblad mag niet te lang liggen Vervolgens wordt het naai een verzamelpunt op het land gereden. dat er velen waren, veehouders met name. die maar weinig vertrouwen hadden in het bieten- loof dat door de zesrijige machines zou worden gerooid, omdat het volgens hen veel te veel zou verpulveren, niet snel in de kuil kon zijn. en dan verschrikkelijk zou gaan broeien, waar door het als veevoer snel aan waarde zou ver liezen. Natuurlijk zijn er hier en daar door ak kerbouwers en veehouders wel individuele kontakten gelegd, en dat loopt ook wel. Deze zomer reeds kontakt met fouragehandel Bietenontbladeraar verpulvert niet Z oals we al opmerkten Piet L.eendertse is geen filantroop, maar een zakelijke doorden ker. Hij heeft aan zijn machines de nodige voorzieningen getroffen om in de bietencam pagne het bietenloof en de koppen te kunnen winnen. Hij is begonnen om een zelfrijdende bietenkopper met blazer rijklaar te maken. Het rijdende gedeelte van de machine hebben ze daar in de werkplaats bij L.eendertse zelf ge maakt. Het is hydrostatisch aangedreven, met een prettige cabine, van waaruit een goed overzicht op het werk wordt verkregen. De machine heeft een hoge kapaciteit. naast deze machine rijdt een trekker met een wagen. van de blok bieten gereden, vlak bij de vaste weg. waar het op een hoop wordt gekipt. Bij L.eendertse hebben ze wel begrepen dat je het produkt ook snel moet kunnen laden. Het meest geschikte apparaat daarvoor was een kraantje. Dat hebben ze toen ook aangeschaft, speciaal voor dit doel. Normaal gesproken zou nu dus alles geregeld zijn. Maar het transport moet ook geregeld worden, en wel snel. want dat bietenblad mag niet te lang blijven liggen. Maar het is dit jaar nog niet voorgekomen dat het blad langer dan een halve dag lag. De af spraken met de fouragehandel. en de vervoer ders is zo geolied, dat daarbij zich geen moei lijkheden voordoen. Het kraantje wordt in re kening gebracht van de fouragehandel. Zodra een vrachtwagenkombinatie geladen is vertrekt hij naar een bedrijf in Brabant, daar wordt het lossen ook weer snel ter hand genomen. Na tuurlijk wordt er met meerdere vrachtwagen- kombinatie's gereden, zodat de kuil snel kan worden volgereden, en kan worden afgedekt. Theoretisch plan, praktisch uitgewerkt De akkerbouwers verkopen het loof aan de fouragehandel. Piet L.eendertse. zorgt er voor dat het netjes en schoon op de vrachtwagen kan worden geladen terwijl tot slot de fouragehan- delaar het produkt naar de afnemer brengt. En nu de kosten... De akkerbouwer krijgt gewoon zijn prijs, al naar gelang hij er voor heeft ge vraagd. L.eendertse-vraagt natuurlijk een extra bedrag aan rooiwerk. vanwege het gescheiden koppen en afvoeren, ongeveer honderd vijf en zeventig gulden per ha. Blijft de veehouder die tenslotte de somma van alle kosten moet neer tellen voor zijn veevoer. Maar hij krijgt in het kader van de ondersteuning aan getroffen vee houders een transportsubsidie per ton. Welnu neem als voorbeeld dat hij twintig gulden per ton subsidie krijgt. Dat betekent evenwel dat die veehouder die toch al voor hoge kosten zit. die subsidie nog niet in handen krijgt, pas later als alles achter de rug is zal dat bedrag worden uitbetaald. L.eendertse zag dat probleem ook wel zitten, en heeft daarvoor ook een oplossing a mak uit. Mede dankzij de bewegende rooi- scharen. De suikerbieten komen 'met weinig tarra en geen noemenswaardige beschadiging op de wagen. Het gaat allemaal zo snel en zo gemakkelijk, dat het maar een spelletje lijkt. Niemand laat er nog een zweetdruppel bij. Toch is het niet allemaal zo vlekkeloos. Naar mate de rooimachines hun kapaciteit kunnen opvoeren, worden ook de kosten hoger, terwijl er voor de loonwerker nauwelijks meer rooi- Direkt na het lossen, wordt er al weer een begin gemaakt met de werkzaamheden voor de afvoer. In deze bedrijfsgebouwen heeft Leendertse ruim 1500 m2 vloeroppervlak tot zijn beschikking. gezocht. Iedereen heeft er voordeel van. L.een dertse heeft een stuk extra arbeid ingebouwd, de akkerbouwer, krijgt een goede prijs voor zijn loof. de fouragehandelaar verdient er het zijne aan. en tenslotte is de veehouder er ge deeltelijk mee uit de nood. Misschien, zal het de eerste tien jaar niet meer zo extreem droog worden, en misschien zal de noodzaak tot het aankopen van ruwvoer niet meer zo dringend zijn, maar we zullen er in de praktijk goed aan doen om niet te vergeten wat het initiatief van Piet L.eendertse waard is. We kunnen er alle maal wat van onthouden. Meer rooikapaciteit, voor gelijkblijvend areaal bieten bare ha bijkomen. Piet L.eendertse is nuchter genoeg om te beseffen dat het systeem zoals dat op Noord-Beveland geldt, met betrekking tot de rooicombinaties. waarbij een aantal akker bouwers zijn aangeslcten. in feite een goed systeem is. De moordende konkurrentie. en de onzekerheid van het aantal te rooien ha is er een beetje mee opgeheven. De kapaciteit en de prijs van de machines wordt groter, en het aantal ha niet. De rooikombinatie die ik nu bedien biedt me zo'n honderd vijftig ha per seizoen, plus hier en daar nog wat hektares van mensen die perse niet bij een kombinatie aan gesloten willen zijn. Maar deze oppervlakte is eigenlijk te klein. Vooral nu we het systeem met de dertien bieten-leveringen kennen, zouden er veel meer ha beschikbaar moeten zijn. Een oplossing, zie ik. dan ook alleen maar in een Het loof en de koppen, wordt met zes rijen tegelijk van de suikerbieten gescheiden. VL

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1976 | | pagina 12