Dijkverhogingen
Oosterschelde
komen
goed op gang
Wij ontvingen
Cebeco kipu/agens springen er
op alle fronten duidelijk uit.
CEBECO-HANDELSRAAD
eis
Gazon maaiers:
Van klein tot groot, ook in de professionele sektor.
Wij hebben voor iedere beurs en elke grasmat een
maaier.
Bos maaiers:
Voor het maaien op moeilijk bereikbare plaatsen
zoals slootkanten e.d. waar een andere maaier niet
te gebruiken is, zijn deze maaiers in hun element.
Balkenmaaiers:
Voor maaien van de steilste taluds en bermen,
hebben wij nu de ideale maaier.
2 wielige trekkers
Als primeur op de Zeebra tonen wij U het
uitgebreide laag geprijsde Mitsubishi programma.
Deze 2-wielige trekkers zijn machines waarmee U
vooruit komt.
Boomzagen:
Voor licht en zwaar werk.
Heggescharen:
Zowel elektrisch als met motor voor het
moeiteloos knippen van heggen of bij snoeien van
bossages langs paden en wegen.
Draagbare aggregaten.
Om licht te draaien bij caravan, vakantiehuis of
schip.
Ook geschikt voor elektrisch gereedschap e.d.
Stationaire aggregaten:
Voor de grotere vermogens in zowel draaistroom
als wisselstroom uitvoering.
Trak tor aggregaten:
Een gemakkelijk verplaatsbare stroombron met
aansluiting op de aftakas van Uw traktor. Ideaal
als krachtbron voor o.a. transportbanden, boxen
vullers, sorteermachines e.d.
Las aggregaten:
In draagbare uitvoering slechts 25 kg lassen tot
170A U kunt overal lassen.
'Waterpompen:
Zowel lichte draagbare als stationaire pompen.
Kóm-naar deze en nog andere machines kijken op
de Zeebra tentoonstelling in de veilinghal te
Krabbendijke.
stand 23 - 28
MOTOREN - MACHINES
KRABBENDIJKE - Oostweq 27-31 - Tel: 01131-1255 - Mao: 1870
Uw adres voor
Onlangs heeft de stuurgroep dijkversterkingen Oosterschelde
vergaderd. Voorzitter mr.J.F.G. Schlingemann wees o.a. op het
belangrijke feit, dat naar aanleiding van mededelingen van
minister Westerterp te Zierikzee is komen vast te staan dat de
gedeeltelijke verhoging van de Oosterscheldedijken een
onderdeel vormt van het afsluitingsplan met een pijlerdam. De
aanvankelijke onzekerheid over de uiteindelijke wijze van
afsluiting van de Oosterschelde heeft nu plaats gemaakt voor de
wetenschap dat met volle kracht zal moeten worden
doorgewerkt aan het versterken en verhogen van een groot
gedeelte van de zeeweringen.
Noord-Beveland.
Ir.P.H.van der Weele, hoofd van het bureau dijkversterkingen
gaf een overzicht van de huidige stand van zaken. Op Noord-
Beveland is het zuidelijke dijkgedeelte tussen Katseveer en Kats
gereed. Voor het stormseizoen wordt het noordelijke gedeelte
ervan versterkt. Het gaat om een totale dijklengte van 3,5 km.
Momenteel wordt ook gewerkt aan het dijkvak Kats-
Colijnsplaat (4,5 km.). Dit werk zal in twee seizoenen worden
uitgevoerd. Dit jaar zal het oostelijk gedeelte tussen de
Zeelandbrug en de voormalige veerhaven) gereedkomen.
Volgend jaar komt het westelijke tracé aan de beurt. In een
afzonderlijk bestek zal een nieuwe dijk voorlangs de kom en
haven van Colijnsplaat worden aangelegd.
De totale aannemingssom van de dijkversterking tussen Kats en
Colijnsplaat bedraagt ruim f 6 miljoen. In de aannemings
sommen zijn overigens niet begrepen de eventuele kosten van
grondaankopen en schadevergoedingen. Een weliswaar klein,
maar hoog op de urgentielijst prijkend dijkvak (hetgeen weer
werd onderstreept tijdens de januari-storm van dit jaar) is dat
bij de Anna-Frisopolder. Het gaat om een stuk dijk van 1 km,
dat nog dit jaar zal worden versterkt.
De totale aannemingssom bedraagt ruim anderhalf miljoen.
Zuid-Beveland.
In uitvoering is de versterking van het dijkgedeelte tussen
Katseveer en Kattendijke, met een lengte van 5,3 km en een
aannemingssom van ruim f 5 miljoen.
Aansluitend op de versterking van de dijk Katseveer-
Kattendijke volgt het tracé tussen Kattendijke en Wemeldinge.
Ir. van der Weele benadrukte dat dit stuk dijk (lengte 5,5 km)
zeer belangrijk is voor bescherming van het centrale deel vaïi
Zuid-Beveland. Verwacht wordt dat er grondverwerving zal
moeten plaatsvinden via onteigening.
Een probleem van formaat vormt de situering van een nieuw
gemaal voor het ruilverkavelingsgebied Kapelle-Wemeldinge.
In de plannen voor de verkaveling is aanvankelijk uitgegaan
van een gemaal aan het kanaal door Zuid-Beveland. In feite zijn
er drie mogelijkheden, n.l.lozing op de Westerschelde, in het
kanaal, of in de Oosterschelde.
Het lijkt nu aantrekkelijk de lozing te handhaven aan de
Oosterschelde. De bouw van een nieuw gemaal is echter
noodzakelijk.
In de plannen voor dijkverzwaring zal de plaats van het gemaal
Achter een betrouwbare waterkering, zal een polderbewoner rustig leven.
nauwkeurig bekend moeten zijn i.v.m. aan te brengen
voorzieningen voor het lozingspunt.
Momenteel is er intensief overleg gaande tussen de Cultuur
technische diensien Rijkswaterstaat om zo snel mogelijk
zekerheid over de definitieve plaats van het gemaal te
verkrijgen.
De heer D.J.Dees, dijkgraaf De Brede Watering van Zuid-
Beveland, wees er o.a. op dat er uit milieuhygiënisch oogpunt
weinig bezwaren tegen lozing in de Oosterschelde zijn in te
brengen nu het polderwater niet meer wordt belast met het
rioolwater van Goes en omgeving wat binnenkort ook voor
Wemeldinge het geval zal zijn. Hierna zal ook het afvalwater
van Kattendijke naar de Westerschelde worden gevoerd.
Tholen.
In volle uitvoering is de dijk voor de Muije-, Oudeland- en
Noordpolder op Tholen. De glooiing is op een aantal plaatsen al
gezet; het zandspuiten is over het gehele tracé gereed. Het
karwei dient voor het komende stormseizoen te zijn geklaard.
In totaal zijn hiervoor nog 90 werkdagen beschikbaar.
De lengte van het dijkvak bedraagt 6 km; de aannemingssom is
ruim f 10 miljoen. Met een gemiddelde prijs van f 1.713,33 per
strekkende meter is dit de duurste dijkverhoging tot dusver. De
voornaamste reden hiervan is dat vrij grote stukken dijk naar
buiten moeten worden verzwaard en de aanleg van vooral
nieuwe glooiingen grote bedragen vergt.
Het gedeelte van de stad Tholen tot Razernij (3,5 km) is gegund
voor de somma van bijna f 5 miljoen. De problemen spitsten
zich hier in eerste instantie toe op de wijze van aansluiting van
de verzwaarde dijk op de stadswallen van Tholen. Er is nu- in
overleg met het gemeentebestuur- een oplossing uit de bus
gekomen die de wallen praktisch ongemoeid laat. Bij Tholen zal
de dijk langs de voorzijde van de voormalige oesterputten
aansluiten op de bestaande zeewering aan de zuidzijde van de
oude vissershaven.
Gestudeerd wordt nog op de problematiek van de gevaarlijke
situatie van de haven van Stavenisse. In principe is besloten tot
de bouw van een beweegbare kering in de havenmond.
Overwogen wordt nu een tijdelijke dam aan te brengen, zodat
Stavenisse tegen het komende stormseizoen beveiligd is, en
volgend jaar de kering aan te brengen. Duidelijk is in elk geval
dat welke oplossing men ook kiest, de haveningang enige tijd
versperd zal zijn door de werkzaamheden.
Voor de dijkversterking op Sint-Philipsland worden niet al te
veel problemen verwacht. Een punt dat enige vertraging zou
kunnen opleveren wordt gevormd door de molen. Deze is een
officieel monument; en voor werkzaamheden in de
onmiddellijke nabijheid ervan is overleg nodig met de
rijksdienst voor de monumentenzorg.
De heer H.van Gorsel, dijkgraaf van Tholen, pleitte met klem
voor het zoveel mogelijk verzwaren van de dijken op Sint-
Philipsland aan de zeezijde. Hij noemde dit een zeer belangrijke
zaak voor dit kleine eiland, waar praktisch geen
compenserende landbouwgronden te verkrijgen zijn.
Schouwen-Duiveland.
Zeer snel zal een stuk dijk met een lengte van 1 km bij Burgh en
Westland dienen te worden verhoogd, Dijkgraaf A.M.Geluk
van Schouwen-Duiveland deelde mee, dat op dit punt tijde de
januari-1 m de golven enkele malen over n de kruin van de dijk
zijn heengeslagen. Een dijkvak dat eveneens zo snel mogelijk
dient te worden versterkt is dat tussen Bruinisse en Ouwerkerk.
Nog dit jaar moet met de werkzaamheden worden begonnen.
Het gaat om een lengte van 9 km, met een aannemingssom van
bijna f 6 miljoen. Zoals gemeld zijn er problemen met de
grondverwerving bij enkele boerderijen waar de tuinen vlak
onderaan de dijk grenzen.
Enerzijds zal men tot een zo snel mogelijk vergelijk met de
eigenaren trachten te komen, terwijl anderzijds met de
aannemer zal worden overlegd over een werkwijze die de
betreffende percelen zo min mogelijk aantast.
Bestortingen vooroever.
In de komende tijd zal een viertal bestortingen worden
uitgevoerd aan de vooroever, n.l. bij Scherpenisse (ter plaatse
van de laatste dijkval), voor de Leendert Abrahampolder (waar
de vooroever sterk wordt aangevallen), bij Stavenisse (waar een
afschuiving is geweest en het oeververloop nu te grillig is) en bij
Duiveland, waar de z.g. Zuidbout een gevaarlijke plaats vormt.
Koöperatie 75: Jaarverslag van de Nationale
Coöperatieve Raad voor de Land- en Tuinbouw over
1975. Naast een overzicht van de verschillende
aktiviteiten van en de problemen waarmee de N.C.R.
en de beide dochterinstellingen, de Centr. Ver. Coöp.
Handel (Cecoha) en de Centr. Coöp. Industrie
(Cecohin) in het afgelopen jaar werden
geconfronteerd, zijn aan het verslag een aantal
kerngegevens (zoals bijv. aantal leden, omzet,
resultaten enz.) van de aangesloten ledenorganisatie's
toegevoegd. De N.C.R. heeft ten doel de Coöperatie
en andere overeeenkomstige samenwerkingsvormen
van de Nederlandse boeren en tuinders te bevorderen.
Het accent van de taak ligt dus bij de behartiging van
de gemeenschappelijk belangen van de land- en
tuinbouw. Coöperatie's, zowel wat betreft de
wetgeving als bijv. studie en voorlichting op specifieke
met de Coöperatieve ondernemingsvorm verbonden
vraagstukken. In het jaarverslag worden de werk
zaamheden van bestuur, kommissie's, werkgroepen
enz. in het kort behandeld alsmede ingegaan op de
kontakten o.m. met de 3 C.L.O.'s, op E.E.G. niveau
en internationaal, met C.E.A. en I.F.A.P.
e
GOES Dr. A. F. Philipsstraat 9 Telefoon 01100-21200
-
Zou 'm dat misschien in het Marrel kipsysteem zitten?
We weten dat wel zeker. Het overal gepatenteerde
Marrel kipsysteem (weinig olie - hoge werksnelheid) blijft het
grote pluspunt van de serie Cebeco kipwagens, een
produktvan BAV. Maar er zitten méér voorde
len aan vast: gering onderhoud, grote veiligheid,
schokvrij kippen en een kipvermogen tot 70^ Bovendien
kunt U kiezen uit houten of stalen laadbak en draagvermogens
van 4-13V2 ton. Cebeco kipwagens dragen letterlijk en
figuurlijk élke last. Een hele kopzorg minder
als U snel meer informatie vraagt bij: