Dijkverhogingen Oosterschelde komen goed op gang Wij ontvingen Cebeco kipu/agens springen er op alle fronten duidelijk uit. CEBECO-HANDELSRAAD eis Gazon maaiers: Van klein tot groot, ook in de professionele sektor. Wij hebben voor iedere beurs en elke grasmat een maaier. Bos maaiers: Voor het maaien op moeilijk bereikbare plaatsen zoals slootkanten e.d. waar een andere maaier niet te gebruiken is, zijn deze maaiers in hun element. Balkenmaaiers: Voor maaien van de steilste taluds en bermen, hebben wij nu de ideale maaier. 2 wielige trekkers Als primeur op de Zeebra tonen wij U het uitgebreide laag geprijsde Mitsubishi programma. Deze 2-wielige trekkers zijn machines waarmee U vooruit komt. Boomzagen: Voor licht en zwaar werk. Heggescharen: Zowel elektrisch als met motor voor het moeiteloos knippen van heggen of bij snoeien van bossages langs paden en wegen. Draagbare aggregaten. Om licht te draaien bij caravan, vakantiehuis of schip. Ook geschikt voor elektrisch gereedschap e.d. Stationaire aggregaten: Voor de grotere vermogens in zowel draaistroom als wisselstroom uitvoering. Trak tor aggregaten: Een gemakkelijk verplaatsbare stroombron met aansluiting op de aftakas van Uw traktor. Ideaal als krachtbron voor o.a. transportbanden, boxen vullers, sorteermachines e.d. Las aggregaten: In draagbare uitvoering slechts 25 kg lassen tot 170A U kunt overal lassen. 'Waterpompen: Zowel lichte draagbare als stationaire pompen. Kóm-naar deze en nog andere machines kijken op de Zeebra tentoonstelling in de veilinghal te Krabbendijke. stand 23 - 28 MOTOREN - MACHINES KRABBENDIJKE - Oostweq 27-31 - Tel: 01131-1255 - Mao: 1870 Uw adres voor Onlangs heeft de stuurgroep dijkversterkingen Oosterschelde vergaderd. Voorzitter mr.J.F.G. Schlingemann wees o.a. op het belangrijke feit, dat naar aanleiding van mededelingen van minister Westerterp te Zierikzee is komen vast te staan dat de gedeeltelijke verhoging van de Oosterscheldedijken een onderdeel vormt van het afsluitingsplan met een pijlerdam. De aanvankelijke onzekerheid over de uiteindelijke wijze van afsluiting van de Oosterschelde heeft nu plaats gemaakt voor de wetenschap dat met volle kracht zal moeten worden doorgewerkt aan het versterken en verhogen van een groot gedeelte van de zeeweringen. Noord-Beveland. Ir.P.H.van der Weele, hoofd van het bureau dijkversterkingen gaf een overzicht van de huidige stand van zaken. Op Noord- Beveland is het zuidelijke dijkgedeelte tussen Katseveer en Kats gereed. Voor het stormseizoen wordt het noordelijke gedeelte ervan versterkt. Het gaat om een totale dijklengte van 3,5 km. Momenteel wordt ook gewerkt aan het dijkvak Kats- Colijnsplaat (4,5 km.). Dit werk zal in twee seizoenen worden uitgevoerd. Dit jaar zal het oostelijk gedeelte tussen de Zeelandbrug en de voormalige veerhaven) gereedkomen. Volgend jaar komt het westelijke tracé aan de beurt. In een afzonderlijk bestek zal een nieuwe dijk voorlangs de kom en haven van Colijnsplaat worden aangelegd. De totale aannemingssom van de dijkversterking tussen Kats en Colijnsplaat bedraagt ruim f 6 miljoen. In de aannemings sommen zijn overigens niet begrepen de eventuele kosten van grondaankopen en schadevergoedingen. Een weliswaar klein, maar hoog op de urgentielijst prijkend dijkvak (hetgeen weer werd onderstreept tijdens de januari-storm van dit jaar) is dat bij de Anna-Frisopolder. Het gaat om een stuk dijk van 1 km, dat nog dit jaar zal worden versterkt. De totale aannemingssom bedraagt ruim anderhalf miljoen. Zuid-Beveland. In uitvoering is de versterking van het dijkgedeelte tussen Katseveer en Kattendijke, met een lengte van 5,3 km en een aannemingssom van ruim f 5 miljoen. Aansluitend op de versterking van de dijk Katseveer- Kattendijke volgt het tracé tussen Kattendijke en Wemeldinge. Ir. van der Weele benadrukte dat dit stuk dijk (lengte 5,5 km) zeer belangrijk is voor bescherming van het centrale deel vaïi Zuid-Beveland. Verwacht wordt dat er grondverwerving zal moeten plaatsvinden via onteigening. Een probleem van formaat vormt de situering van een nieuw gemaal voor het ruilverkavelingsgebied Kapelle-Wemeldinge. In de plannen voor de verkaveling is aanvankelijk uitgegaan van een gemaal aan het kanaal door Zuid-Beveland. In feite zijn er drie mogelijkheden, n.l.lozing op de Westerschelde, in het kanaal, of in de Oosterschelde. Het lijkt nu aantrekkelijk de lozing te handhaven aan de Oosterschelde. De bouw van een nieuw gemaal is echter noodzakelijk. In de plannen voor dijkverzwaring zal de plaats van het gemaal Achter een betrouwbare waterkering, zal een polderbewoner rustig leven. nauwkeurig bekend moeten zijn i.v.m. aan te brengen voorzieningen voor het lozingspunt. Momenteel is er intensief overleg gaande tussen de Cultuur technische diensien Rijkswaterstaat om zo snel mogelijk zekerheid over de definitieve plaats van het gemaal te verkrijgen. De heer D.J.Dees, dijkgraaf De Brede Watering van Zuid- Beveland, wees er o.a. op dat er uit milieuhygiënisch oogpunt weinig bezwaren tegen lozing in de Oosterschelde zijn in te brengen nu het polderwater niet meer wordt belast met het rioolwater van Goes en omgeving wat binnenkort ook voor Wemeldinge het geval zal zijn. Hierna zal ook het afvalwater van Kattendijke naar de Westerschelde worden gevoerd. Tholen. In volle uitvoering is de dijk voor de Muije-, Oudeland- en Noordpolder op Tholen. De glooiing is op een aantal plaatsen al gezet; het zandspuiten is over het gehele tracé gereed. Het karwei dient voor het komende stormseizoen te zijn geklaard. In totaal zijn hiervoor nog 90 werkdagen beschikbaar. De lengte van het dijkvak bedraagt 6 km; de aannemingssom is ruim f 10 miljoen. Met een gemiddelde prijs van f 1.713,33 per strekkende meter is dit de duurste dijkverhoging tot dusver. De voornaamste reden hiervan is dat vrij grote stukken dijk naar buiten moeten worden verzwaard en de aanleg van vooral nieuwe glooiingen grote bedragen vergt. Het gedeelte van de stad Tholen tot Razernij (3,5 km) is gegund voor de somma van bijna f 5 miljoen. De problemen spitsten zich hier in eerste instantie toe op de wijze van aansluiting van de verzwaarde dijk op de stadswallen van Tholen. Er is nu- in overleg met het gemeentebestuur- een oplossing uit de bus gekomen die de wallen praktisch ongemoeid laat. Bij Tholen zal de dijk langs de voorzijde van de voormalige oesterputten aansluiten op de bestaande zeewering aan de zuidzijde van de oude vissershaven. Gestudeerd wordt nog op de problematiek van de gevaarlijke situatie van de haven van Stavenisse. In principe is besloten tot de bouw van een beweegbare kering in de havenmond. Overwogen wordt nu een tijdelijke dam aan te brengen, zodat Stavenisse tegen het komende stormseizoen beveiligd is, en volgend jaar de kering aan te brengen. Duidelijk is in elk geval dat welke oplossing men ook kiest, de haveningang enige tijd versperd zal zijn door de werkzaamheden. Voor de dijkversterking op Sint-Philipsland worden niet al te veel problemen verwacht. Een punt dat enige vertraging zou kunnen opleveren wordt gevormd door de molen. Deze is een officieel monument; en voor werkzaamheden in de onmiddellijke nabijheid ervan is overleg nodig met de rijksdienst voor de monumentenzorg. De heer H.van Gorsel, dijkgraaf van Tholen, pleitte met klem voor het zoveel mogelijk verzwaren van de dijken op Sint- Philipsland aan de zeezijde. Hij noemde dit een zeer belangrijke zaak voor dit kleine eiland, waar praktisch geen compenserende landbouwgronden te verkrijgen zijn. Schouwen-Duiveland. Zeer snel zal een stuk dijk met een lengte van 1 km bij Burgh en Westland dienen te worden verhoogd, Dijkgraaf A.M.Geluk van Schouwen-Duiveland deelde mee, dat op dit punt tijde de januari-1 m de golven enkele malen over n de kruin van de dijk zijn heengeslagen. Een dijkvak dat eveneens zo snel mogelijk dient te worden versterkt is dat tussen Bruinisse en Ouwerkerk. Nog dit jaar moet met de werkzaamheden worden begonnen. Het gaat om een lengte van 9 km, met een aannemingssom van bijna f 6 miljoen. Zoals gemeld zijn er problemen met de grondverwerving bij enkele boerderijen waar de tuinen vlak onderaan de dijk grenzen. Enerzijds zal men tot een zo snel mogelijk vergelijk met de eigenaren trachten te komen, terwijl anderzijds met de aannemer zal worden overlegd over een werkwijze die de betreffende percelen zo min mogelijk aantast. Bestortingen vooroever. In de komende tijd zal een viertal bestortingen worden uitgevoerd aan de vooroever, n.l. bij Scherpenisse (ter plaatse van de laatste dijkval), voor de Leendert Abrahampolder (waar de vooroever sterk wordt aangevallen), bij Stavenisse (waar een afschuiving is geweest en het oeververloop nu te grillig is) en bij Duiveland, waar de z.g. Zuidbout een gevaarlijke plaats vormt. Koöperatie 75: Jaarverslag van de Nationale Coöperatieve Raad voor de Land- en Tuinbouw over 1975. Naast een overzicht van de verschillende aktiviteiten van en de problemen waarmee de N.C.R. en de beide dochterinstellingen, de Centr. Ver. Coöp. Handel (Cecoha) en de Centr. Coöp. Industrie (Cecohin) in het afgelopen jaar werden geconfronteerd, zijn aan het verslag een aantal kerngegevens (zoals bijv. aantal leden, omzet, resultaten enz.) van de aangesloten ledenorganisatie's toegevoegd. De N.C.R. heeft ten doel de Coöperatie en andere overeeenkomstige samenwerkingsvormen van de Nederlandse boeren en tuinders te bevorderen. Het accent van de taak ligt dus bij de behartiging van de gemeenschappelijk belangen van de land- en tuinbouw. Coöperatie's, zowel wat betreft de wetgeving als bijv. studie en voorlichting op specifieke met de Coöperatieve ondernemingsvorm verbonden vraagstukken. In het jaarverslag worden de werk zaamheden van bestuur, kommissie's, werkgroepen enz. in het kort behandeld alsmede ingegaan op de kontakten o.m. met de 3 C.L.O.'s, op E.E.G. niveau en internationaal, met C.E.A. en I.F.A.P. e GOES Dr. A. F. Philipsstraat 9 Telefoon 01100-21200 - Zou 'm dat misschien in het Marrel kipsysteem zitten? We weten dat wel zeker. Het overal gepatenteerde Marrel kipsysteem (weinig olie - hoge werksnelheid) blijft het grote pluspunt van de serie Cebeco kipwagens, een produktvan BAV. Maar er zitten méér voorde len aan vast: gering onderhoud, grote veiligheid, schokvrij kippen en een kipvermogen tot 70^ Bovendien kunt U kiezen uit houten of stalen laadbak en draagvermogens van 4-13V2 ton. Cebeco kipwagens dragen letterlijk en figuurlijk élke last. Een hele kopzorg minder als U snel meer informatie vraagt bij:

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1976 | | pagina 12