Hoeveel boeren profiteren van hoge aardappelprijzen? Miljardendans om meer geld IN een publikatie van het Produktschap voor Aardap- pelen werd enige tijd geleden gesteld, dat de aard appeltelers op de vrije markt een gemiddelde verkoopprijs van 43,75 hadden gehaald; bij de verkoop van hun pro- dukt, gerekend over de maanden augustus 1975 t/m maart 1975. Kleiaardappelen (gesorteerd af-boerderij in 100 kg excl. BTW) 1975 1974 1973 1972 augustus 23,60 13,45 17,75 16,25 september 29,10 y 18. 18,40 oktober 35,20 17,25 21,25 21,30 november 42,15 22,60 19,35 22,30 december 49,70 17,75 18,55 24,75 januari 74,05 12,05 14. 25,15 februari 69,55 12,55 16,95 21,— maart 78,75 12,70 13,05 32,70 gew. gem. 43,75 15, 17,15 23,— Nu is uiteraard de wijze van verkoop van het totale aardappelaanbod van belang. Door het Produktschap werd berekend dat 50 door de producent op de vrije markt werd afgezet. Evenwel werd er niet bijgezegd, wan neer deze 50 werden afgezet, want de teler die dit reeds in augustus deed, zal deze keer minder hebben ont vangen dan degene die dit deed in februari. Voorts ging het Produktschap er van uit dat 40 van de aardappelen werden verkocht door middel van zoge naamde poolovereenkomsten of participatiekontrakten. 10 werd tenslotte afgezet door verkoop op kontrakt tegen een vaste prijs. Het staat van dit kwantum wel vast, dat hiervoor zeer zeker geen hoge prijzen zijn ontvangen. HOOR dit bericht, van het Produktschap voor Aardap pelen, dat overigens tot stand kwam naar aanleiding van een vraag van het Tweede-Kamerlid de heer Jansen, is men b.v. in de Kring Noord-Beveland nogal geschokt, want het wekt de indruk dat de telers werkelijk allemaal hebben geprofiteerd van die gemiddelde prijs van ƒ43,75 per 100 kilo. De heer H. van der Maas, voorzitter van de Kring Noord-Beveland van de Z.L.M., verklaarde tegenover het A.N.P. dat de gewekte indruk pertinent onjuist is. Hij zegt dat de gemiddelde prijs minstens acht gulden lager ligt. Bovendien hebben veel boeren op voorhand kontrakten gesloten met aardappelhandelaren, mede in verband met de grote onrust die zij hadden overgehouden van de oogstkatastrofe van eind 1974. De kontrakttelers hebben in Zeeland prijzen ontvangen die gemiddeld tussen de 15,en 25,per 100 kg liggen. Bij de berekening van de gemiddelde prijzen komen meer faktoren om de hoek kijken dan het Produktschap heeft becijferd, zo meent de heer Van der Maas. CEBECO ZUID-WEST De heer J. A. den Hamer, van de aardappelafzetorgani satie van Cebeco Zuid-West, verklaarde desgevraagd, dat hij de mening van de heer Van der Maas volledig kan ondersteunen. De aardappelen, die buiten poolverband bij de coöperatie werden aangeboden, en dus aan dagprijzen werden gekocht, brachten gemiddeld 35,75 tot 36,00 per 100 kg op, en dat is dus juist de acht gulden waarover Van der Maas sprak. Elders ten lande mag de prijs dan iets hoger zijn geweest, maar meer dan enkele guldens zal dit zeker niet zijn. Mogelijk is de verwarring ontstaan door het feit dat aardappelen, die in oktober door de teler zijn verkocht, soms in maart op de markt kwamen. De maartprijs kwam dan uiteraard niet aan de boer ten goede. Overigens was Den Hamer van mening dat de kontraktprijs meestal slechts tussen de ƒ10,00 tot 20,00 heeft gelegen, en slechts zelden hoger. MENING PRODUKTSCHAP MAAR aanleiding van de opmerkingen van de heer Van der Maas hebben wij kontakt gezocht met het Pro duktschap voor Aardappelen. Het Produktschap is de me- Z.L.M. KRINGEN NOORD-BEVELAND EN SCHOUWEN-DUIVELAND WILLEN SNELLE BESLISSING OOSTERSCHELDE j^E Kringen Noord-Beveland en Schouwen-Dui- veland van de Z.L.M. hebben in een telegram aan de ministerraad, met klem aangedrongen op het spoedig nemen van een beslissing omtrent de afsluiting van de Oosterschelde. De kringen zijn tegen het plan van dijkverhoging. Hun voorkeur gaat uit naar de pijlerdamafsluiting, maar een algehele afsluiting stuit ook op geen be zwaren. Voorop moet staan dat de veiligheid van de bevolking gewaarborgd wordt. ning toegedaan, dat de telers die op de vrije markt hebben verkocht, landelijk gezien, wel deze gemiddelde prijs van 43,75 hebben gehaald. En wanneer men daar bij het af- zetritme per maand in afgeleverd produkt, af-boerderij ge sorteerd op 35 mm opwaarts als uitgangspunt neemt, dan blijft het Produktschap van mening dat de gegevens, wel ke aan de minister van Ekonomische Zaken drs R. M. Lub bers werden verstrekt juist zijn. En wanneer men daarbij ook in overweging neemt dat het maandelijks afzetritme, waarvan de gegevens door het STULM werden verstrekt, juist zijn, dan heeft de teler die zijn produkt afzette op de vrije mark daar zeer zeker van geprofiteerd. Het Produktschap heeft het overigens niet over prijzen, die op kontrakt zijn gemaakt of over aardappelen die in de pool aingen. Natuurlijk sluit het Produktschap de mo gelijkheid niet uit, dat juist op Noord-Beveland en de rest van Zeeland gemiddeld lagere prijzen zijn gemaakt, maar dit geldt zeker niet landelijk. Overigens werd er nog aan toegevoegd dat de akkerbouwuitkomsten van het afgelo pen seizoen gemiddeld zeer goed zijn. De L.E.I.-cijfers die binnenkort zullen worden gepubliceerd geven daar van een duidelijke indikatie. Het spreekt vanzelf dat de bedrijven die geen aardappelen in hun bouwplan hadden, anders uit zullen komen. Maar overigens is het Produkt schap van mening, dat het een geweldig akkerbouwjaar is geweest, mede dank zij de goede aardappelprijzen. (Vervolg van eerste pagina) de economische ontwikkeling in het buitenland. Ook daar zal de bedrijvigheid moeten toenemen om vraag te laten ontstaan naar onze produkten. Met onze open economie zijn wij op export aangewezen. Voorwaarde is dat wij in de concurrentie kunnen meekomen. De regering heeft gekozen voor een bijzonder riskante financieringsmethode. Daarom riskant omdat wij ons op de rand zullen bewegen van een mogelijk verder oplaai ende inflatie. De financiering is ook riskant omdat voor het z.g. monetaire systeem werd gekozen. Dit betekent in goed nederlands niets anders dan dat-nieuwe bank biljetten zullen worden gedrukt. De gedachte is echter dat, wanneer de winsten toenemen, de overheid ook meer aan belastingen zal ontvangen zodat op deze manier de financieringsmiddelen zullen terugvloeien. Onder omstan digheden waarin wij vandaag leven lijkt een arbeidsvoor waardenbeleid als thans door de regering gepresenteerd de enige oplossing. Hoe zuur de appel voor velen ook is. Het arbeidsaandeel in het nationaal inkomen is opgelopen tot 96 van het totaal. Daar kan niets meer bij. Verwacht moet worden dat de drang naar herverdeling en een ver dergaande nivellering van inkomens groter zal worden. Ook ervaren wij dat de collectieve lasten te ver zijn door geschoten en dat het bedrijfsleven het daar bijzonder moeilijk mee heeft. De gevolgen van de te hoge lonen eri collectieve lasten manifesteren zich duidelijk in een krim pende werkgelegenheid waarvan het eind helaas nog steeds niet in zicht is. Wij hebben het hoofd te bieden aan een internationale recessie, ernstiger en dieper van omvanq dan door velen aanvankelijk werd ingezien. Dach ten wij vorig jaar nog dat door een uitzetting van de over- heidsgaven de werkloosheid doelmatig kon worden be streden, nu weten wij beter. De werkloosheid draagt steeds meer een structureel karakter en is daarom moei lijk te bestrijden. Dat de regering daarom nu besluit een selektief investeringsbeleid te gaan voeren om daarmee de bedrijvigheid te stimuleren lijkt een goed uitgangs punt. Ook lijkt het juist dat de regering een rem op-de groei van de overheidsuitgaven wil zetten. Alle departementen zullen daarvoor een offer moeten brengen, hetgeen be grijpelijk is. Maar het lijkt toch minder logisch dat voor zover ook van het ministerie van Landbouw en Visserij een offer mag worden gevraagd dit nu juist op het terrein van de ruilverkavelingen moet worden gebracht. Nu aan de prijzenkant niet veel te verwachten valt is de agrari sche ondernemer te meer gebaat met een beleid dat tot lagere bedrijfslasten kan leiden. Ruilverkavelingen kunnen daartoe een welkome bijdrage leveren. Een nadere moti vering waarom minister Van der Stee juist op dit terrein een bezuiniging heeft geaccepteerd lijkt niet overbodig, al zullen critici dan moeten beseffen dat aan hun de taak is aan te geven waar de bezuinigingen dan wel moeten wor den gezocht. Hoe het ook zij, over het geheel genomen zijn wij ge neigd de beleidsvoornemens van de regering ten aan zien van zowel het inkomensbeleid danook ten aanzien van de investeringen positief te beoordelen. Anders is het gesteld met de plannen welke de regering ten aanzien van de grondpolitiek heeft. Het is te hopen dat de Tweede Kamer bereid zal wor den gevonden hierop corrigerend op te treden. VAANDRAGER s\P 18 mei en op 25 mei van dit jaar vond in de Eerste U Kamer het debat plaats over het beleid van de mi nister en de staatssecretaris van Financiën. De Eerste Kamer gaat over het algemeen niet in op allerlei details. Het zijn de grote lijnen in het beleid die daar aan de or de komen. Dit betekent niet dat er nooit details bespro ken worden. Als dit niet zo was, zouden de besprekin gen ook wel erg in het vage blijven. Het zal wel duidelijk zijn dat de onderwerpen die in de Eerste Kamer besproken worden voor een belangrijk deel ook in de Tweede Kamer al aan de orde zijn ge weest. Toch blijft het wel interessant om het verslag van de discussies in de Handelingente lezen. Eén van de punten, die besproken zijn, is dat van de belastingfraude. Geen nieuwe zaak, wel één die tegen woordig toch meer in de belangstelling staat. Dat er nogal gefraudeerd wordt, schijnt een wijd ver breide mening te zijn. Of die mening juist is, is moeilijk na te gaan. De belastingen zijn hoog, te hoog volgens veel mensen. Dan ligt het voor de hand dat men gaat denken, dat de belastingplichtige dan zelf wel zal zor gen dat hij wat overhoudt om van te leven en dat dit gebeurt door b.v. inkomsten te verzwijgen of karweitjes met zwart geld te betalen en zo de B.T.W. te ontduiken. jl/rAAR wie weet of die gedachten op waarheid berus- ten? De mensen denken en zeggen zoveel. Soms schrijven ze ook veel! Dat bleek uit een vraag van het Kamerlid Zoon. Deze had in de „Zwolsche Courant" van 13 februari een interview gelezen met de toen nieuw benoemde directeur-generaal der belastingen. Deze had gezegd dat bij de belastingkantoren dagelijks vele wat hij noemde klikbrieven" binnen komen. Daaronder zijn ook anonieme! Die brieven waarin dus blijkbaar de „Klikkers" hun mede-mensen beschuldigen van belas tingfraude, moeten, zo zei de directeur-generaal wel even op hun waarde worden getaxeerd. De heer Zoon wou nu van de staatssecretaris van Fi nanciën weten hoe dat „taxeren" in zijn werk gaat. Ge beurt dat vanachter het bureau of wordt de man of vrouw, die van fraude beschuldigd wordt, bezocht door een controleur. Dat was één vraag van de heer Zoon. De tweede was of de beschuldigde altijd van de beschuldiging op de hoogte gebracht wordt, ongeacht of de beschuldiging juist of onjuist blijkt te zijn. i\E staatssecretaris heeft op deze vragen geantwoord dat dergelijke brieven niet alleen „vanachter het bureauworden beoordeeld. Er wordt dus, dat blijkt uit dit antwoord, naar aanleiding van dergelijke brieven ook wel controle ingesteld. De staatssecretaris zei verder dat bij de behandeling van Klikbrieven zeer grote voorzichtigheid betracht wordt, omdat de ervaring heeft geleerd dat klikbrieven veelal worden geschreven uit afgunst of omdat de schrij ver ervan in ruzie leeft met de beschuldigde. Daarom vindt de staatssecretaris het niet juist, dat de beschuldigde kennis krijgt van die klikbrief. De klikker zelf wordt niet ingelicht over het resul taat van het onderzoek. In de eerste plaats gebeurt dit niet omdat de belastingdienst eeq strenge geheimhou dingsplicht heeft, in de tweede plaats wil die klikspaan dikwijls anoniem blijven. Een erg fraai beeld is het niet dat hier uit de Hande lingen van de Eerste Kamer voor ogen geschilderd wordt. Men kan niet aannemen dat klikbrieven geschreven worden uit een soort heilige drang naar rechtvaardige belastingheffing. Als de staatssecretaris zegt dat de brie ven „veelal" worden geschreven uit afgunst of uit een konfliktsituatie, dan zal men dat woord „veelal" wel weg kunnen laten of er een ander motief, dat ook niet als een edel motief te beschouwen is, bij moeten ver melden! J~)AT betekent niet, dat de Klikbrieven nooit op waar- heid berusten. Dat zal zeker wel het geval zijn en zoals dat zo dikwijls het geval is zal ook hier de oorzaak dat het kwaad (want belastingfraude plegen is zeker een kwaad aan het licht komt, nogal eens bij de daders zelf liggen. Al of niet onder een borrel vertellen sommi ge mensen graag wat zij aan stoute daden gedaan heb ben. Aan hun beste en aan hun minder goede vrienden. Het verhaal zal dikwijls wel onder het zegel van ge heimhouding verteld worden en ook nog wel wat aan gedikt. Maar ondertussen! Als iemand nu zegt dat de belastingdienst anonieme brieven zonder meer terzijde zou moeten leggen, dan klinkt dat sympathiek, maar het is geen houdbare stel ling. De belastingdienst is een Overheidsorgaan met de taak de belastbare feiten vast te stellen. Overtredingen van die wetten moet zij opsporen. Wat dit betreft heeft ze eenzelfde taak als de politie, als het gaat om overtre ding van de wet. Wordt er nu inderdaad meer gefraudeerd dan vroe ger? Uit een'onderzoek naar de opvattingen over belas* tingfraude zou blijken dat men nu negatiever staat te genover het betalen van belasting dan ongeveer tien jaar geleden. Maar ja, het is de vraag of inderdaad de men taliteit zich in dit opzicht wel wijzigt. Mogelijk is het wel! Er is in 10 jaar immers zo heel veel veranderd. En niet alleen verbeterd! Maar wij weten dat dat altijd al zo geweest is! PAAUWE

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1976 | | pagina 3