5 Landbouwer Krijn Jan de Putter is zo'n geluksvogel, die 25 jaar schadevrij gereden heeft. Hij zegt het zelf: „Je moet ook een dosis geluk hebben om dat te berei ken:" De heer De Putter is in 1905 geboren en opgegroeid op het 44 grote landbouwbedrijf „Steenbosch" te Axel. Hij woont nog steeds op dat bedrijf, waar hij nu samenwerkt met zijn twee zonen. Hoeveel auto's had u deze schadevrije periode? „Om te beginnen een Peugeot 202, vervolgens een Peugeot 403, een Ford Cortina, een B.M.W. 1600 en thans een Toyota." Reed u vóór de oorlog reeds auto? „Ja, vóór de oorlog had ik twee keer een Citroën en een Ford. Ook met deze auto's heb ik schade vrij gereden. De Ford heeft tijdens de oorlog zon der banden gestaan. In 1043 werd hij door de Duitsers gevorderd. Ik moest de banden er aan doen en de auto in Hulst inleveren." In welk jaar haalde u uw rijbewijs? „Dat was in 1923. In Zaamslag moest ik examen doen. De arts Buwalda was de examinator. Ik kwam echter 3 minuten te laat. De examinator vroeg me: „Ben je soldaat geweest?" „Nee, ant woordde ik." „Dat begrijp ik", zei Buwalda, „an ders was je nu op tijd geweest." Zijn examen be stond uit een rit naar de Reuzenhoek en 'het was akkoord." Bent u aan de auto gehecht? „Door mijn technische knoiblbel ken ik de auto van binnen en van buiten. Ik heb het monteursdiplo ma. Knutselen aan de auto is voor mij een hobby. Zodoende raak,je ook aan de auto gehecht." Rijdt u vele kilometers? „Dat zal zo ongeveer 20.000 km per jaar zijn. Dat betekent dat ik todh altijd nog zo'n 500.000 km in die 25 jaar gereden héb. Niet om over naar huis te schrijven, maar wel om mee te tellen," is zijn conclusie. Hebt u wel eens grote reizen met de auto gemaakt? „Beslist niet. Wij rijden veel rond in België en ook in Nederland. Maar dat zijn betrekkelijk klei ne afstanden." Drinkt u wel eens een borrel als u nog auto moet rijden? „Ik kijk wel uit. Als Zeeuws-Vlaming zijn wij extra voorzichtig, want in België zijn ze nog veel strenger dan in Nederland. Nee, a.uJb. niet achter de tralies in buurland België. Zonodig zal ik thuis wel een borreltje drinken." Wel eens een aanrijding gehad? „Ja, op een zondagmorgen toen ik met mijn vrouw naar de kerk reed. Het had die morgen geijzeld, een vrachtwagen kwam van links en schoot door tegen mijn auto. Alles werd door de tegenpartij betaald." Heeft de mentale instelling iets met het autorijden te maken? „Natuurlijk, halve „sotten" vragen om ongelukken. Je moet eens naar de veeitooot rijden. Ze vliegen je als gekken vooilbij om juist de boot nog te ha len. Daar komen de schades van. Zelf ben ik een voorzichtige rijder. Vooral in België pas ik me aan. Het kan daar veel geld kosten." Kunt u mij een leuke gebeurtenis vertellen? „Ja, vóór de oorlog reed ik door Sint Niklaas in België. Een Belgische agent liet mij stoppen voor het negeren van een verkeer^boord. De agent zei: „Jy stomme Ollander, nog één keer en dan sla ik je voor je hersens." En zo kon ik weer doorrij den!" VERKEERSMA NI FE STA TIE IN HARTJE VAN GOES I Op vrijdag 14 mei a.s. wordt op initiatief van Veilig Verkeer Nederland en in samenwerking met het gemeentebestuur van Goes op de Markt van Goes een grootse verkeersmanifestatie gehou den. Aanleiding tot deze manifestatie, waaraan een groot aantal bij het verkeer betrokken organi saties en verenigingen meewerken, is de overhan diging van een mobiel informatiecentrum aan Ve- lig Verkeer Nederland, een geschenk van de On derlinge Verzekering Maatschappij van de Zuide lijke Landbouw Maatschappij te Goes, ter gelegen heid van het 25-jarig jubileum van de O.V.M. Het Goese gemeentebestuur heeft daartoe de Grote Markt ter beschikking gesteld. Medewerking aan deze manifestatie verlenen o.a. Veilig Verkeer Nederland, Rijks- en gemeen tepolitie, Koninklijke Marechaussee, ANWB, Be scherming Bevolking, Rode Kruis, EVO, Provin ciale Waterstaat, Brandweer, en diverse andere ge meentelijke diensten. Op 14 mei zullen zij op de Markt laten zien dat hulpverleningsorganisaties en wegbeheerders, vrijwilligers en politieinstanties met elkaar samenwerken om het verkeer zo veilig mogelijk te maken en te houden. Omstreeks 14.00 uur zal de overdracht plaatsvin den van het mobiele informatie-centrum aan VVN, gevolgd door de installatie van een plaatselijke verkeerscommissie. Ter afsluiting van het ope ning sge beuren wordt een concert gegeven door de Rijkspolitiekap&l. Deze eindigt om ca 21.00 uur! Hebt u nog wensen op uw leeftijd? „Wensen blijven er ook bij een zeventiger. Eén van mijn wensen is, nog vele jaren auto te mogen rijden, zo mogelijk schadevrij en bij de O.V.M. van de Z.L.M. verzekerd te blijven." Boudewijn Matinus Suurland, zich rustend landbouwer noemend maar het nog drukker hebbend dan toen hij zelf aktief landbou wer was is in 1907 te Stave- nisse geboren op de hofstede „Oude Kempen". Daar is hij op gegroeid, heeft er geboerd tot 1973 en woont er nu nog. Zijn 23- jarige zoon Tinus heeft het bedrijf n 1973 overgenomen. Zodra deze in het huwelijksbootje stapt, zul len pa en ma naar Sint Maartens dijk verhuizen. Waarom bent u al deze jaren alleen W.A.-verzekerd geweest? „Doodeenvoudig omdat ik zoveel zelfvertrouwen had dat een cascodekking niet nodig was. Ik heb me altijd voorgenomen zelf geen 9chade te maken. Voor 1950 ben ik zelfs vijf jaar helemaal niet ver zekerd geweest, maar dat risico werd me te groot. Toen de O.V.M. van de Z.L.M. begon, heb ik me daarbij als goed Z.L.M.-er direkt aangesloten. Het is wel zó, dat ik zelf wil rijden en niet graag in mijn eigen auto naast een andere bestuurder zit." Hoeveel auto's hebt u gehad in deze periode? „Om te beginnen een Opel Olympia, Vauxhall en thans een Simca 1500. Deze auto is fien jaar oud, maar kijk eens hoe mooi hij er uitziet. Keurig on derhouden! Zelfs de O.V.M.-stikker 25 jaar siert de auto. Het is daarom dat ik er echt wel wat aan gehecht ben. Ik rijd zolang mogelijk met dezelfde auto." Was het moeilijk uw rijbewijs te heden? „Het voordeel was dat ik vanaf 1928 motor reed. In 1937 vroeg ik mijn rijbewijs voor de auto aan. Examinator was de heer Nijssen uit Bergen op Zoom. Daar ik een proefrit met een andere auto moest maken viel de motor stil en ik zakte. De tweede keer slaagde ik; ook voor theorie. Ik moest enkele vragen beantwoorden en enkele straatjes in Bergen op Zoom doorrijden. Dat was alles." Hoeveel kilometers hebt u gereden naar schatting? „Dat zal gemiddeld 9000 kim per jaar zijn, zodat ik in deze schade vrije periode naar schatting 225.000 km gereden héb. Grote reizen maakten we niet, alleen België en Nederland verkennen." Schadevrij gereden, betekent dat ook bekeuringsvrij? „Eenmaal een bekeuring voor slechte verlichting en voor foutief parkeren in Goes tijdens een Cebecovergadering." Wel eens 'n leuke gebeurtenis achter het stuur meegemaakt? „Mijn vrouiw was bij een vriendin in Otterloo aan het logeren. Toen ik haar ophaalde, reed ik erg rustig over de Veluwse weggetjes. Op een gege ven moment hoorde ik een getoeter Van een mevrouw in auto achter mij Daar gelegenheid ge ven tot passeren niet mogelijk was. bleef ik rus tig doorrijden. Zij werd zó kwaad, dat ze een grote Engelse sleutel omhoog hield. Waarmee ze bedoel de: „Zal ik je hiermee eens even op je achterste slaan?" Vanzelfsprekend trok ik mij er niets van 99 Hoe is uw visie over het verkeersgedrag? „De jongeren rijder harder en onsportiever" (Zijn zoon bestrijdt 'dat.) „Zelf ben ik een bijzonder rustiger rijder. Ik zie alles op dé weg gebeuren. Als ik een kind op de weg zie lopen, ga ik al claxoneren. De huidige generatie lacht daarom. Men heeft als ohauffeur een grote verantwoording en daar wordt wel eens te wéinig rekening mee ge houden." Hebt u tijdens de oorlog nog met uw Opel gereden? „Ja, twee maanden. Toen kreeg ik toestemming omdat ik dijkgraafslid was van de calamiteuze polder Oud-Kemperhofstede. Na twee maanden werd deze vergunning ingetrokken en de auto kwam niet meer buiten." Wat doet u met uw vrije tijd? „Vrije tijd? Wat is dat? Ik werk nog harder dan vroeger. Ik ben nu vrijwillig onbezoldigd arbeider bij mijn kinderen. Dat geeft voldoening. Verder biljart ik graag. U bent 68 jaar oud Hebt u nog wensen? „Gelukkig wel. Wat is een mens zonder wensen? Ik hoop nog vele jaren met mijn vrouw in goede gezondheid schadevrij auto te rijden en na ver loop van tijd in Sint Maartensdijk als rustend landbouwer opnieuw te beginnen." (Zijn vrouw lacht, Ipant |ïat |clinkt als muziek )in haar oren.) Tot slot zegt hy: „Collega's van het platteland, Houd uw zaken in eigen hand. Laat de Onderlinge in dezen, Uw trekker en autoverzekeraar wezen. Door de service en laagste tarieven, Zal ze zeker ook u gerieven Jan Dirk Lagendijk is in 1898 te Zwijndrecht geboren, haalde zijn vrouw (nu mevr. Lagendijkde Priester) uit het mooie Zeeuwse Ellewoutsdijk en boerde op een 30 ha groot gemengd bedrijf in het mooie Diessen, dat één der oudste dorpen van Nederland is. Het ligt in het prachtige Noord brabantse landschap. Zijn neef heeft het bedrijf in 1954 overge nomen. Hij woont nu, na het ver laten van het bedrijf, in een mooie bungalow met de naam tHofke. Hebt u 25 jaar schadevrij gereden en zo ja, met hoeveel auto's? ;,Ja, inderdaad heb ik 25 jaar schadevrij gereden en ben tegelijkertijd even lang bij uw maatschap pij verzekerd geweest. In 1947 ben ik begonnen met een Willy Landrover Jeep, daarna werd het een Austin en vervolgens twee keer een Simca 1300." In welk jaar behaalde u uw rijbewijs? „Dat was in 1947. Ik moest in Tilburg examen doen. Ik moest enkele straatjes doorrijden en het was bekeken. Dat leverde in die tijd nog geen problemen op." Hoeveel kilometers hebt u gereden in deze 25 jaar? „Toen ik op de boerderij woonde was het een ge middelde van 10.000 km per jaar en nu een 7000 km per jaar. Laten we zeggen zo'n 200.000 km." Hebt u ook buitenlandse reizen gedaan? „Wij reden graag naar Parijs, Normandië, Luxem burg en Duitsland. Ook ons eigen landje hebben we geheel doe. kruist." Heeft de mentale instelling van de chauffeur iets met het schadeverloop te maken? „Uiteraard, de mentale instelling van de mens heeft er alles mee te maken. Zelf ben ik een rus tige rijder, maar velen rijden op een manier van: „wat kan mij gebeuren?" en deze mensen komen vroeg of laat een keer tekort en maken de schade. Op mijn leeftijd raak ik steeds voorzichtiger. Ik rijd het liefst op bekende wegen en graag bij dag licht. Ik heb altijd doordacht gereden. Men komt toch wel op de plaats van bestemming. Waarom dat wilde?" Drinkt u wel eens een borrel vóór het autorijden? „Een positief neen. Alcohol heeft al zoveel narig heid gebracht en je brengt ook een ander in gevaar." Hebt u wel eens een bekeuring gehad? „Uit mijn schadevrij rijden blijkt dat ik altijd zeer voorzichtig heb gereden. Datzelfde beeld vind ik terug in mijn bekeuringen: slechts één bekeuring in 1966 voor het niet branden van een koplampje. Het kostte mij 10 en ook dat kon ik nog op brengen." Bent u ondanks uw schadevrij rijden wel eens bij een aan rijding betrokken geweest? „Ja, in 1969 verleende een motorrijder in Middel- heers mij geen voorrang. De schade is keurig net jes door de tegenpartij betaald." Hebt u hobby's? „Mijn grootste hobby is het onderhouden van mijn 3000 m2 grote sier- en fruittuin." (Inderdaad, zijn voor- en achtertuin is een juweeltje. De naam 'tHofke is zeer juist gekozen!) Hebt u nog wensen? „Ja. dat ik nog vele jaren hier met mijn vrouw in goede gezondheid mag wonen en dat ik nog v?le jaren schadevrij mag rijden en het goed ge redigeerde Zeeuws Landbouwblad mag blijven le zen. Iedere week lees ik mijn lijfblad van A tot Z." (Zie verder pag. 6)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1976 | | pagina 5