5
Landbouwer Krijn Jan de Putter
is zo'n geluksvogel, die 25 jaar
schadevrij gereden heeft. Hij zegt
het zelf: „Je moet ook een dosis
geluk hebben om dat te berei
ken:" De heer De Putter is in
1905 geboren en opgegroeid op
het 44 grote landbouwbedrijf
„Steenbosch" te Axel. Hij woont
nog steeds op dat bedrijf, waar
hij nu samenwerkt met zijn twee
zonen.
Hoeveel auto's had u deze schadevrije periode?
„Om te beginnen een Peugeot 202, vervolgens een
Peugeot 403, een Ford Cortina, een B.M.W. 1600 en
thans een Toyota."
Reed u vóór de oorlog reeds auto?
„Ja, vóór de oorlog had ik twee keer een Citroën
en een Ford. Ook met deze auto's heb ik schade
vrij gereden. De Ford heeft tijdens de oorlog zon
der banden gestaan. In 1043 werd hij door de
Duitsers gevorderd. Ik moest de banden er aan
doen en de auto in Hulst inleveren."
In welk jaar haalde u uw rijbewijs?
„Dat was in 1923. In Zaamslag moest ik examen
doen. De arts Buwalda was de examinator. Ik
kwam echter 3 minuten te laat. De examinator
vroeg me: „Ben je soldaat geweest?" „Nee, ant
woordde ik." „Dat begrijp ik", zei Buwalda, „an
ders was je nu op tijd geweest." Zijn examen be
stond uit een rit naar de Reuzenhoek en 'het was
akkoord."
Bent u aan de auto gehecht?
„Door mijn technische knoiblbel ken ik de auto van
binnen en van buiten. Ik heb het monteursdiplo
ma. Knutselen aan de auto is voor mij een hobby.
Zodoende raak,je ook aan de auto gehecht."
Rijdt u vele kilometers?
„Dat zal zo ongeveer 20.000 km per jaar zijn. Dat
betekent dat ik todh altijd nog zo'n 500.000 km
in die 25 jaar gereden héb. Niet om over naar huis
te schrijven, maar wel om mee te tellen," is zijn
conclusie.
Hebt u wel eens grote reizen met de auto gemaakt?
„Beslist niet. Wij rijden veel rond in België en
ook in Nederland. Maar dat zijn betrekkelijk klei
ne afstanden."
Drinkt u wel eens een borrel als u nog auto moet rijden?
„Ik kijk wel uit. Als Zeeuws-Vlaming zijn wij
extra voorzichtig, want in België zijn ze nog veel
strenger dan in Nederland. Nee, a.uJb. niet achter
de tralies in buurland België. Zonodig zal ik thuis
wel een borreltje drinken."
Wel eens een aanrijding gehad?
„Ja, op een zondagmorgen toen ik met mijn
vrouw naar de kerk reed. Het had die morgen
geijzeld, een vrachtwagen kwam van links en
schoot door tegen mijn auto. Alles werd door de
tegenpartij betaald."
Heeft de mentale instelling iets met het autorijden te maken?
„Natuurlijk, halve „sotten" vragen om ongelukken.
Je moet eens naar de veeitooot rijden. Ze vliegen
je als gekken vooilbij om juist de boot nog te ha
len. Daar komen de schades van. Zelf ben ik een
voorzichtige rijder. Vooral in België pas ik me aan.
Het kan daar veel geld kosten."
Kunt u mij een leuke gebeurtenis vertellen?
„Ja, vóór de oorlog reed ik door Sint Niklaas in
België. Een Belgische agent liet mij stoppen voor
het negeren van een verkeer^boord. De agent
zei: „Jy stomme Ollander, nog één keer en dan sla
ik je voor je hersens." En zo kon ik weer doorrij
den!"
VERKEERSMA NI FE STA TIE
IN HARTJE VAN GOES
I
Op vrijdag 14 mei a.s. wordt op initiatief van
Veilig Verkeer Nederland en in samenwerking
met het gemeentebestuur van Goes op de Markt
van Goes een grootse verkeersmanifestatie gehou
den. Aanleiding tot deze manifestatie, waaraan
een groot aantal bij het verkeer betrokken organi
saties en verenigingen meewerken, is de overhan
diging van een mobiel informatiecentrum aan Ve-
lig Verkeer Nederland, een geschenk van de On
derlinge Verzekering Maatschappij van de Zuide
lijke Landbouw Maatschappij te Goes, ter gelegen
heid van het 25-jarig jubileum van de O.V.M. Het
Goese gemeentebestuur heeft daartoe de Grote
Markt ter beschikking gesteld.
Medewerking aan deze manifestatie verlenen
o.a. Veilig Verkeer Nederland, Rijks- en gemeen
tepolitie, Koninklijke Marechaussee, ANWB, Be
scherming Bevolking, Rode Kruis, EVO, Provin
ciale Waterstaat, Brandweer, en diverse andere ge
meentelijke diensten. Op 14 mei zullen zij op de
Markt laten zien dat hulpverleningsorganisaties
en wegbeheerders, vrijwilligers en politieinstanties
met elkaar samenwerken om het verkeer zo veilig
mogelijk te maken en te houden.
Omstreeks 14.00 uur zal de overdracht plaatsvin
den van het mobiele informatie-centrum aan VVN,
gevolgd door de installatie van een plaatselijke
verkeerscommissie. Ter afsluiting van het ope
ning sge beuren wordt een concert gegeven door de
Rijkspolitiekap&l. Deze eindigt om ca 21.00 uur!
Hebt u nog wensen op uw leeftijd?
„Wensen blijven er ook bij een zeventiger. Eén
van mijn wensen is, nog vele jaren auto te mogen
rijden, zo mogelijk schadevrij en bij de O.V.M.
van de Z.L.M. verzekerd te blijven."
Boudewijn Matinus Suurland, zich
rustend landbouwer noemend
maar het nog drukker hebbend
dan toen hij zelf aktief landbou
wer was is in 1907 te Stave-
nisse geboren op de hofstede
„Oude Kempen". Daar is hij op
gegroeid, heeft er geboerd tot
1973 en woont er nu nog. Zijn 23-
jarige zoon Tinus heeft het bedrijf
n 1973 overgenomen. Zodra deze
in het huwelijksbootje stapt, zul
len pa en ma naar Sint Maartens
dijk verhuizen.
Waarom bent u al deze jaren alleen W.A.-verzekerd geweest?
„Doodeenvoudig omdat ik zoveel zelfvertrouwen
had dat een cascodekking niet nodig was. Ik heb
me altijd voorgenomen zelf geen 9chade te maken.
Voor 1950 ben ik zelfs vijf jaar helemaal niet ver
zekerd geweest, maar dat risico werd me te groot.
Toen de O.V.M. van de Z.L.M. begon, heb ik me
daarbij als goed Z.L.M.-er direkt aangesloten. Het
is wel zó, dat ik zelf wil rijden en niet graag in
mijn eigen auto naast een andere bestuurder zit."
Hoeveel auto's hebt u gehad in deze periode?
„Om te beginnen een Opel Olympia, Vauxhall en
thans een Simca 1500. Deze auto is fien jaar oud,
maar kijk eens hoe mooi hij er uitziet. Keurig on
derhouden! Zelfs de O.V.M.-stikker 25 jaar siert
de auto. Het is daarom dat ik er echt wel wat aan
gehecht ben. Ik rijd zolang mogelijk met dezelfde
auto."
Was het moeilijk uw rijbewijs te heden?
„Het voordeel was dat ik vanaf 1928 motor reed.
In 1937 vroeg ik mijn rijbewijs voor de auto aan.
Examinator was de heer Nijssen uit Bergen op
Zoom. Daar ik een proefrit met een andere auto
moest maken viel de motor stil en ik zakte. De
tweede keer slaagde ik; ook voor theorie. Ik moest
enkele vragen beantwoorden en enkele straatjes
in Bergen op Zoom doorrijden. Dat was alles."
Hoeveel kilometers hebt u gereden naar schatting?
„Dat zal gemiddeld 9000 kim per jaar zijn, zodat
ik in deze schade vrije periode naar schatting
225.000 km gereden héb. Grote reizen maakten we
niet, alleen België en Nederland verkennen."
Schadevrij gereden, betekent dat ook bekeuringsvrij?
„Eenmaal een bekeuring voor slechte verlichting
en voor foutief parkeren in Goes tijdens een
Cebecovergadering."
Wel eens 'n leuke gebeurtenis achter het stuur meegemaakt?
„Mijn vrouiw was bij een vriendin in Otterloo aan
het logeren. Toen ik haar ophaalde, reed ik erg
rustig over de Veluwse weggetjes. Op een gege
ven moment hoorde ik een getoeter Van een
mevrouw in auto achter mij Daar gelegenheid ge
ven tot passeren niet mogelijk was. bleef ik rus
tig doorrijden. Zij werd zó kwaad, dat ze een grote
Engelse sleutel omhoog hield. Waarmee ze bedoel
de: „Zal ik je hiermee eens even op je achterste
slaan?" Vanzelfsprekend trok ik mij er niets van
99
Hoe is uw visie over het verkeersgedrag?
„De jongeren rijder harder en onsportiever" (Zijn
zoon bestrijdt 'dat.) „Zelf ben ik een bijzonder
rustiger rijder. Ik zie alles op dé weg gebeuren.
Als ik een kind op de weg zie lopen, ga ik al
claxoneren. De huidige generatie lacht daarom. Men
heeft als ohauffeur een grote verantwoording en
daar wordt wel eens te wéinig rekening mee ge
houden."
Hebt u tijdens de oorlog nog met uw Opel gereden?
„Ja, twee maanden. Toen kreeg ik toestemming
omdat ik dijkgraafslid was van de calamiteuze
polder Oud-Kemperhofstede. Na twee maanden
werd deze vergunning ingetrokken en de auto
kwam niet meer buiten."
Wat doet u met uw vrije tijd?
„Vrije tijd? Wat is dat? Ik werk nog harder dan
vroeger. Ik ben nu vrijwillig onbezoldigd arbeider
bij mijn kinderen. Dat geeft voldoening. Verder
biljart ik graag.
U bent 68 jaar oud Hebt u nog wensen?
„Gelukkig wel. Wat is een mens zonder wensen?
Ik hoop nog vele jaren met mijn vrouw in goede
gezondheid schadevrij auto te rijden en na ver
loop van tijd in Sint Maartensdijk als rustend
landbouwer opnieuw te beginnen." (Zijn vrouw
lacht, Ipant |ïat |clinkt als muziek )in haar oren.)
Tot slot zegt hy:
„Collega's van het platteland,
Houd uw zaken in eigen hand.
Laat de Onderlinge in dezen,
Uw trekker en autoverzekeraar wezen.
Door de service en laagste tarieven,
Zal ze zeker ook u gerieven
Jan Dirk Lagendijk is in 1898 te
Zwijndrecht geboren, haalde zijn
vrouw (nu mevr. Lagendijkde
Priester) uit het mooie Zeeuwse
Ellewoutsdijk en boerde op een
30 ha groot gemengd bedrijf in
het mooie Diessen, dat één der
oudste dorpen van Nederland is.
Het ligt in het prachtige Noord
brabantse landschap. Zijn neef
heeft het bedrijf in 1954 overge
nomen. Hij woont nu, na het ver
laten van het bedrijf, in een mooie
bungalow met de naam tHofke.
Hebt u 25 jaar schadevrij gereden en zo ja, met hoeveel
auto's?
;,Ja, inderdaad heb ik 25 jaar schadevrij gereden
en ben tegelijkertijd even lang bij uw maatschap
pij verzekerd geweest. In 1947 ben ik begonnen
met een Willy Landrover Jeep, daarna werd het
een Austin en vervolgens twee keer een Simca
1300."
In welk jaar behaalde u uw rijbewijs?
„Dat was in 1947. Ik moest in Tilburg examen
doen. Ik moest enkele straatjes doorrijden en het
was bekeken. Dat leverde in die tijd nog geen
problemen op."
Hoeveel kilometers hebt u gereden in deze 25 jaar?
„Toen ik op de boerderij woonde was het een ge
middelde van 10.000 km per jaar en nu een 7000
km per jaar. Laten we zeggen zo'n 200.000 km."
Hebt u ook buitenlandse reizen gedaan?
„Wij reden graag naar Parijs, Normandië, Luxem
burg en Duitsland. Ook ons eigen landje hebben
we geheel doe. kruist."
Heeft de mentale instelling van de chauffeur iets met het
schadeverloop te maken?
„Uiteraard, de mentale instelling van de mens
heeft er alles mee te maken. Zelf ben ik een rus
tige rijder, maar velen rijden op een manier van:
„wat kan mij gebeuren?" en deze mensen komen
vroeg of laat een keer tekort en maken de schade.
Op mijn leeftijd raak ik steeds voorzichtiger. Ik
rijd het liefst op bekende wegen en graag bij dag
licht. Ik heb altijd doordacht gereden. Men komt
toch wel op de plaats van bestemming. Waarom
dat wilde?"
Drinkt u wel eens een borrel vóór het autorijden?
„Een positief neen. Alcohol heeft al zoveel narig
heid gebracht en je brengt ook een ander in
gevaar."
Hebt u wel eens een bekeuring gehad?
„Uit mijn schadevrij rijden blijkt dat ik altijd zeer
voorzichtig heb gereden. Datzelfde beeld vind ik
terug in mijn bekeuringen: slechts één bekeuring
in 1966 voor het niet branden van een koplampje.
Het kostte mij 10 en ook dat kon ik nog op
brengen."
Bent u ondanks uw schadevrij rijden wel eens bij een aan
rijding betrokken geweest?
„Ja, in 1969 verleende een motorrijder in Middel-
heers mij geen voorrang. De schade is keurig net
jes door de tegenpartij betaald."
Hebt u hobby's?
„Mijn grootste hobby is het onderhouden van mijn
3000 m2 grote sier- en fruittuin." (Inderdaad, zijn
voor- en achtertuin is een juweeltje. De naam
'tHofke is zeer juist gekozen!)
Hebt u nog wensen?
„Ja. dat ik nog vele jaren hier met mijn vrouw
in goede gezondheid mag wonen en dat ik nog
v?le jaren schadevrij mag rijden en het goed ge
redigeerde Zeeuws Landbouwblad mag blijven le
zen. Iedere week lees ik mijn lijfblad van A tot Z."
(Zie verder pag. 6)