IDXDEB IKH IK TE)Tsl n ieucJJ co>rar^i^ ^SZJ^^jêvjk S(OiSil^v,iD)i^ "WIKIMT IKIEaDTOE^£S"n 4 33 33 a Ir. Jan D. Dorst is in 1904 te St. Philipsland geboren. Na vele ja ren in Goes gewoond te hebben, heeft hij thans zijn intrek geno men op de 5e etage van de servi ceflat „De Middelburcht" te Mid delburg. In 1939 werd de heer Dorst benoemd tot Provinciaal Voedselcommissaris voor Zee land, na van 1932 tot 1939 Sekre- taris-Penningmeester der Z.L.M. te zijn geweest. De heer Dorst kent de Zeeuwen zoals weinigen die kennen. Hoeveel jaren hebt u schadevrij gereden? „In 1929 haalde ik mijn rijbewijs voor de auto. Ik heb vanaf die tijd zonder onderbreking auto gere den. Ik héb nimmer schade gemaakt en ben ook niet door anderen aangereden." Bent u altijd verzekerd geweest? „Ja, ik was zelf secretaris van de Auto-Onderlinge Groningen, die een collectief contract met de Z.L.M. had. In 1950 iben ik van die maatschappij naar de O.V.M. van de Z.L.M. overgegaan. Ik héb in feite de kiem gelegd voor de O.V.M. Dat bete kent dat ik ruim 40 jaar via de Z.L.M. verzekerd ben met mijn auto, en nimmer schade 'heb ge claimd." De 66-jarige Johannes van Dalen, Mosselhoekseweg 7 te Tholen, is een bijzonder vriendelijke, graag pratende, rustende landbouwer. Hij huwde 1 mei 1940 (met nu mevrouw Van DalenLuijk) en ging samen boeren met zijn schoonvader op een landbouw bedrijf, groot 53 ha. Zijn ongehuwde zoon Adrie zet thans het bedrijf van zijn ouders voort. Hoe en waar behaalde u uw rijbewijs? „Op 18-jarige leeftijd in 1928 behaalde ik mijn rijbewijs. Examinator was de heer Wagtho, direk- teur van het Waterleidingbedrijf in Tholen. In die tijd mocht men geen examen doen binnen de be bouwde kom. Enkele slingerweggetjes doorrijden en het was bekeken. Dank zij de dorppolitie mocht ik tijdens het examen wel even door Ihet stadje Tholen rijden. Dat was uiteraard een geweldige gewaarwording. Voor het eerst door de bebouwde kom. Verkeersborden waren er niet, een theore tisch examen was daarom in die tijd niet nodig." Hoeveel kilometer reed u per jaar? De heer Van Dalen moet even nadenken; dan komt Willem A. Kloet, geboren in 1900 te Wolphaartsdijk en sedert 1937 geboerd op de hofstede „Nieuw- Leven" te Arnemuiden. Zijn zoon zet het bedrijf voort. Hij woont reeds jaren in de bungalow naast de boerderij. Temidden van de boomgaard, een prachtig uit zicht. U bent 25 jaar bij de O.V.M. verzekerd. Hebt u wel eens schade gehad? De heer Kloet laat alles rustig over zich heen gaan en zegt: „Waarom zou ik schade maken? Dat laat ik graag aan een ander over. In 1958 werd ik door een woeste rijder aangereden bij de spoorwegover gang in Middelburg. Geen enkel probleem. Ik had geen schuld. De tegenpartij betaalde de schade, groot ƒ2500,—." Was u altijd All-Risk verzekerd? „Het voordeel daarvan heb ik altijd ingezien. Het zou interessant zijn als de O.V.M. nog eens kon berekenen hoeveel premie ilk al die jaren betaald heb. Ze hebben lekker aan ime verdiend! Gelukkig maar, want je kunt beter schadevrij rijden." Op welke leeftijd haalde u uw rijbewijs? „Dat was in 1929. Examen moest ik niet doen, want ik had jaren achtereen motor gereden." Hebt u tijdens de oorlogsjaren nog auto-gereden? „Ik had in dat opzicht het Voorrecht voedselcom missaris te zijn. Ik had juist op 8 mei 1940 een nieuwe Mercedes gekocht. Op 11 mei moest ik deze wegsteken omdat ik één nacht Duitsers te slapen (kreeg, die de volgende dag echter weer weg waren. Bovendien werd op 13 mei mijn doch ter geboren. Dat waren spannende dagen. Ik bleef dus met de Mercedes rijden, totdat ik in 1943 door een vliegtuig werd beschoten. Toen ben ik in een dienstwagen gaan rijden." Hoeveel km denkt u gereden te hebben? „Dat waren naar schatting zeker 25.000 km per jaar. Dat betekent in die 25-jarige O.V.M. der Z.LM.-tijd een 625.000 km, en over die 47 jaar dat ik gereden heb ruim 1 miljoen schadevrije kilome ters! Dat is toch wel een eerste prijs waard!" Hebt u grote reizen gemaakt? „Ja, regelmatig naar Oostenrijk en Spanje. Zowel het binnen- als het buitenland is voor mij bekend terrein. De leeftijd in acht nemend, ga ik thans het antwoord: „15000 KiM per jaar; dat is in die 25 jaar zo'n 375.000 km. Ook mijn vrouw heeft daarvan vele kilometers gereden. Zij behaalde in 1958 haar rijbewijs". Hij kijkt erg lief naar zijn vrouw en zegt: „We hebben het samen gedaan." Bent u erg aah de auto gehecht? „Het is en blijft een dood ding, maar toch ben ik er aan gehecht. Zolang mogelijk blijf ik in dezelfde auto rijden. In deze 25-jarige periode heb ik ach tereenvolgens gereden in een Citroën, een Zephyr, een Taunus 20 M en thans een Consul. Voor de oorlog had ik een Chevrolet. Deze stond gedurende de oorlog opgekrikt in het wagenhuis. In 1943 reed ik één keer naar Tholen. Ik wist toen dat de kust veilig was." Weieens een bekeuring gehad? „Ja, in 1963 mijn eerste en het is tot heden ook de laatste gebleven. Een „Inhalen verboden" kosten mij 15. Neen, wat dat 'betreft verdient Vadertje Staat niet veel aan me. Ik moet via de belastingen genoeg betalen!" Heeft de mentale instelling van de mens iets met autorijden te maken? „Beslist wel, het al of niet maken van schade is beslist een mentale zaak. Toen ik als kleine jongen voor het eerst de paarden voor de wagen mocht spannen en er mee mocht gaan rijden, kreeg ik de Was het behalen van uw rijbewijs een probleem? Neen, beslsit niet. Op 25-jarige leeftijd mocht ik met de auto van mijn vader rijden. In 1925 haalde ik mijn rijbewijs. Examinator was de heer Van der Have uit Kapelle. Hij was consul van de A.N.W.B. Ik moest op dinsdagmiddag examen doen in Goes. Bij garage van Louisse moest ik starten. De heer Van der Have stond reeds te wachten. Bij aan komst moest ik plotseling stoppen voor een mo torrijder dis een verkeerde manoeuvre maakte. Razend snel ontweek ik de motorrijder en stond onmiddellijk stil. De heer Van der Have zag dit göbeuren en zei: „U bent geslaagd. Voor mij be hoef je niet meer te rijden!" „Beslist iets eenvou diger dan tegenwoordig", voegt de heer Kloet er aan toe. Hoeveel kilometers hebt u deze 25 jaar gereden? ,yDat zal niet zoveel zijn, want ik heb nooit grote buiten- of binnenlandse réizen met de auto ge maakt. Hooguit 6000 km per jaar, hetgeen over 25 jaar toch nog 150.000 km betekent." Wel eens een bekeuring gehad? „In 1972 kreeg ik mijn eerste bekeuring voor het te hard rijden op de Veerseweg. Het koste mij 30,Ondanks het feit dat wij geen theoretisch Binnenkort zal op feestelijke wijze het zilveren jubileum van Onderlinge Verzekering Maatschappij der Z.L.M worden gevierd. Ter gelegenheid van dit 25-jarig bestaan houdt het be stuur op vrijdag 7 mei a.s. in de Prins van Oranje te Goes EEN RECEPTIE en wel van 15.3018 uur. Naar aanleiding van dit heuglijke feit heeft de O.V.M. buitendienstdeskundige Js Cevaal een gesprekje gehad met een aantal verzekerden die in deze 25 jaar, dat ze met hun auto bij de O.V.M. verzekerd waren, geen schade hebben geclaimd. Schadevrij rijden gedurende 5 jaar blijkt al een moeilij ke opgave te zijn, 1015 jaar nog veel moeilijker, laat staan 25 jaren achtereen! Vandaar dat in de O.V.M. dos siers is uitgezocht of er verzekerden waren die in de af gelopen 25 jaar zonder schade te claimen gereden heb ben. Hoewel het een bescheiden aantal bleek te zijn, zijn ze toch gevonden. Reden te meer om aan deze „Ridders van de weg", waarover de volgende reportages gaan tij dens de receptie op 7 mei a.s. nog eens extra aandacht te besteden. liever met de trein, als ik grotere reizen moet maken." Wel eens een bijzondere gebeurtenis meegemaakt? „Inderdaad, 'bij Roosendaal reed ilk een keer twee vrijende honden dood. Zij kwamen de weg over steken en ik kon ze niet meer ontwijken." Hoe is uw visie op het snelverkeer? „Er zit momenteel weinig lol meer aan om achter ihet stuur te kruip:n. De we'gen zijn stampvol. Vroeger kon je achter het stuur rustig van de natuur zitten genieten. Nu moet je constant voor uit kijken. Vroeger reed je veel nonchalanter, maar gebeurden er minder ongelukken. Doodeen voudig, omdat er geen verkeer was. Nu moet alles even gehaast gaan, ook het autorijden. Nee hoor, voor mij hoeft het niet meer." Hebt u nog hobby's? „De paardenwereld trekt me nog altijd aan. Ook zit ik graag in mijn zomerhuis in de Scihouwse dui nen, waar ik volop van de natuur kan genieten." Heeft onze oud-secretaris van de Z.L.M. nog wensen? „Ja, de O.V.M. moet eens bezien of de no-claim- kortin'g verhoogd kan worden. Laat de schaderij- ders dan maar wat meer betalen. Het zou interes sant zijn, als de 25 jaar schadevrije rijders premie- vrij verzekerd konden blijven! Tot slot wens ik graag de O.V.M. vele goede jaren toe en ik hoop de jubileumreceptie bij te wonen. Ik ga nu nog eerst naar mijn zoon in Amerika. Maar Voor de receptie hoop ik terug te zijn, want de Z.L.M. en O.V.M. ligigen mij zeer na aan 't hart!" instruktie: „Ogen niet van de oren van de paar den", één seconde niet vooruit kijken kan grote, gevolgen hébben. Voor het autorijden heb ik deze stelregel overgenomen. „Qgen niet van de weg", m.a.w. iéder steentje moet ik op 'de weg zien lig gen. Ook hier, één seconde niet uitkijken kan fa tale gevolgen hébben! Dat ik deze stelregel bewust héb toegepast, blijkt uit mijn 25 jaar schadevrij rijden." Geef uw visie eens op het verkeersgedrag? „25 Jaar geleden was het veel rustiger op de weg, maar dat betekende niet dat men minder snel reed. Integendeel, maar men reed bewuster. Thans anno 1976 is men gebonden aan maximum snelheden. Men rijdt minder beschaafd. Schades worden vaak gemaakt door onverschillig rijden, niet door snel heid, want dan had ik veel schades gehad. Ik ben namelijk een snelle rijder." Hebt u mogelijk nog een goede suggestie aan collega-auto- rijders? „Ja, mijn vrouw en ik hebben in 1964 de cursus „Veilig Verkeer" gevolgd. Dat zou ik als verplich ting willen instellen." Hebt u misschien nog wensen uw auto betreffende? „Ja, ik ben een 65-plusser. Dat betekent dat de spoorwegen reduktie géven. Welnu, ik zou de O.V.M. van de Z.L.M. willen adviseren de 65-plus- sers voor half geld te verzekeren!" examen moesten doen, ben ik toch gespaard ge bleven voor overtredingen." Geef uw visie op het tegenwoordige verkeersgedrag? „Vergeleken met 25 jaar terug, wordt er nu veel sneller en onverantwoorder gereden. De rijstijl is geheel anders. De jongeren rijden onbedachtza mer. Zelf volg ik de verkeerregels goed op. Voor mensen van mijn leeftijd wordt 'het vanwege het toenemende verkeer steeds moeilijker om auto te blijven rijden." Is het autorijden voor u een hobby? „Neen, beslist niet. Ik vind het altijd een prettig vervoermiddel, maar meer ook niet." Drinkt u wel eens een borrel als u achter het stuur moet? „Ach, waarom niet. Een borreltje op z'n tijd is lekker en kan geen kwaad. Maar ja, alles bij mate! Dat ik nooit dronken aéhter het stuur heb gezeten, bewijst mijn schadevrij rijden." Hebt u als 75-jarige nog wensen? „Dat ik nog vele jaren auto mag rijden en nog vele jaren in goede gezondheid mag leven!" Daar direkt aan toevoegend: „Ik'hoop dat de O.V.M. van de Z.L.M. de komende 25 jaar het eveneens goed mag gaan."

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1976 | | pagina 4