IDXDEB IKH IK
TE)Tsl n
ieucJJ co>rar^i^
^SZJ^^jêvjk S(OiSil^v,iD)i^
"WIKIMT IKIEaDTOE^£S"n
4
33 33
a
Ir. Jan D. Dorst is in 1904 te St.
Philipsland geboren. Na vele ja
ren in Goes gewoond te hebben,
heeft hij thans zijn intrek geno
men op de 5e etage van de servi
ceflat „De Middelburcht" te Mid
delburg. In 1939 werd de heer
Dorst benoemd tot Provinciaal
Voedselcommissaris voor Zee
land, na van 1932 tot 1939 Sekre-
taris-Penningmeester der Z.L.M.
te zijn geweest. De heer Dorst
kent de Zeeuwen zoals weinigen
die kennen.
Hoeveel jaren hebt u schadevrij gereden?
„In 1929 haalde ik mijn rijbewijs voor de auto. Ik
heb vanaf die tijd zonder onderbreking auto gere
den. Ik héb nimmer schade gemaakt en ben ook
niet door anderen aangereden."
Bent u altijd verzekerd geweest?
„Ja, ik was zelf secretaris van de Auto-Onderlinge
Groningen, die een collectief contract met de
Z.L.M. had. In 1950 iben ik van die maatschappij
naar de O.V.M. van de Z.L.M. overgegaan. Ik héb
in feite de kiem gelegd voor de O.V.M. Dat bete
kent dat ik ruim 40 jaar via de Z.L.M. verzekerd
ben met mijn auto, en nimmer schade 'heb ge
claimd."
De 66-jarige Johannes van Dalen,
Mosselhoekseweg 7 te Tholen, is
een bijzonder vriendelijke, graag
pratende, rustende landbouwer.
Hij huwde 1 mei 1940 (met nu
mevrouw Van DalenLuijk) en
ging samen boeren met zijn
schoonvader op een landbouw
bedrijf, groot 53 ha.
Zijn ongehuwde zoon Adrie zet
thans het bedrijf van zijn ouders
voort.
Hoe en waar behaalde u uw rijbewijs?
„Op 18-jarige leeftijd in 1928 behaalde ik mijn
rijbewijs. Examinator was de heer Wagtho, direk-
teur van het Waterleidingbedrijf in Tholen. In die
tijd mocht men geen examen doen binnen de be
bouwde kom. Enkele slingerweggetjes doorrijden
en het was bekeken. Dank zij de dorppolitie mocht
ik tijdens het examen wel even door Ihet stadje
Tholen rijden. Dat was uiteraard een geweldige
gewaarwording. Voor het eerst door de bebouwde
kom. Verkeersborden waren er niet, een theore
tisch examen was daarom in die tijd niet nodig."
Hoeveel kilometer reed u per jaar?
De heer Van Dalen moet even nadenken; dan komt
Willem A. Kloet, geboren in 1900
te Wolphaartsdijk en sedert 1937
geboerd op de hofstede „Nieuw-
Leven" te Arnemuiden. Zijn zoon
zet het bedrijf voort. Hij woont
reeds jaren in de bungalow naast
de boerderij. Temidden van de
boomgaard, een prachtig uit
zicht.
U bent 25 jaar bij de O.V.M. verzekerd. Hebt u wel eens
schade gehad?
De heer Kloet laat alles rustig over zich heen gaan
en zegt: „Waarom zou ik schade maken? Dat laat
ik graag aan een ander over. In 1958 werd ik door
een woeste rijder aangereden bij de spoorwegover
gang in Middelburg. Geen enkel probleem. Ik had
geen schuld. De tegenpartij betaalde de schade,
groot ƒ2500,—."
Was u altijd All-Risk verzekerd?
„Het voordeel daarvan heb ik altijd ingezien. Het
zou interessant zijn als de O.V.M. nog eens kon
berekenen hoeveel premie ilk al die jaren betaald
heb. Ze hebben lekker aan ime verdiend! Gelukkig
maar, want je kunt beter schadevrij rijden."
Op welke leeftijd haalde u uw rijbewijs?
„Dat was in 1929. Examen moest ik niet doen, want
ik had jaren achtereen motor gereden."
Hebt u tijdens de oorlogsjaren nog auto-gereden?
„Ik had in dat opzicht het Voorrecht voedselcom
missaris te zijn. Ik had juist op 8 mei 1940 een
nieuwe Mercedes gekocht. Op 11 mei moest ik
deze wegsteken omdat ik één nacht Duitsers te
slapen (kreeg, die de volgende dag echter weer
weg waren. Bovendien werd op 13 mei mijn doch
ter geboren. Dat waren spannende dagen. Ik bleef
dus met de Mercedes rijden, totdat ik in 1943 door
een vliegtuig werd beschoten. Toen ben ik in een
dienstwagen gaan rijden."
Hoeveel km denkt u gereden te hebben?
„Dat waren naar schatting zeker 25.000 km per
jaar. Dat betekent in die 25-jarige O.V.M. der
Z.LM.-tijd een 625.000 km, en over die 47 jaar dat
ik gereden heb ruim 1 miljoen schadevrije kilome
ters! Dat is toch wel een eerste prijs waard!"
Hebt u grote reizen gemaakt?
„Ja, regelmatig naar Oostenrijk en Spanje. Zowel
het binnen- als het buitenland is voor mij bekend
terrein. De leeftijd in acht nemend, ga ik thans
het antwoord: „15000 KiM per jaar; dat is in die
25 jaar zo'n 375.000 km. Ook mijn vrouw heeft
daarvan vele kilometers gereden. Zij behaalde in
1958 haar rijbewijs". Hij kijkt erg lief naar zijn
vrouw en zegt: „We hebben het samen gedaan."
Bent u erg aah de auto gehecht?
„Het is en blijft een dood ding, maar toch ben ik
er aan gehecht. Zolang mogelijk blijf ik in dezelfde
auto rijden. In deze 25-jarige periode heb ik ach
tereenvolgens gereden in een Citroën, een Zephyr,
een Taunus 20 M en thans een Consul. Voor de
oorlog had ik een Chevrolet. Deze stond gedurende
de oorlog opgekrikt in het wagenhuis. In 1943
reed ik één keer naar Tholen. Ik wist toen dat
de kust veilig was."
Weieens een bekeuring gehad?
„Ja, in 1963 mijn eerste en het is tot heden ook de
laatste gebleven. Een „Inhalen verboden" kosten
mij 15. Neen, wat dat 'betreft verdient Vadertje
Staat niet veel aan me. Ik moet via de belastingen
genoeg betalen!"
Heeft de mentale instelling van de mens iets met autorijden
te maken?
„Beslist wel, het al of niet maken van schade is
beslist een mentale zaak. Toen ik als kleine jongen
voor het eerst de paarden voor de wagen mocht
spannen en er mee mocht gaan rijden, kreeg ik de
Was het behalen van uw rijbewijs een probleem?
Neen, beslsit niet. Op 25-jarige leeftijd mocht ik
met de auto van mijn vader rijden. In 1925 haalde
ik mijn rijbewijs. Examinator was de heer Van der
Have uit Kapelle. Hij was consul van de A.N.W.B.
Ik moest op dinsdagmiddag examen doen in Goes.
Bij garage van Louisse moest ik starten. De heer
Van der Have stond reeds te wachten. Bij aan
komst moest ik plotseling stoppen voor een mo
torrijder dis een verkeerde manoeuvre maakte.
Razend snel ontweek ik de motorrijder en stond
onmiddellijk stil. De heer Van der Have zag dit
göbeuren en zei: „U bent geslaagd. Voor mij be
hoef je niet meer te rijden!" „Beslist iets eenvou
diger dan tegenwoordig", voegt de heer Kloet er
aan toe.
Hoeveel kilometers hebt u deze 25 jaar gereden?
,yDat zal niet zoveel zijn, want ik heb nooit grote
buiten- of binnenlandse réizen met de auto ge
maakt. Hooguit 6000 km per jaar, hetgeen over
25 jaar toch nog 150.000 km betekent."
Wel eens een bekeuring gehad?
„In 1972 kreeg ik mijn eerste bekeuring voor het
te hard rijden op de Veerseweg. Het koste mij
30,Ondanks het feit dat wij geen theoretisch
Binnenkort zal op feestelijke wijze het zilveren jubileum
van Onderlinge Verzekering Maatschappij der Z.L.M
worden gevierd.
Ter gelegenheid van dit 25-jarig bestaan houdt het be
stuur op
vrijdag 7 mei a.s.
in de Prins van Oranje te Goes
EEN RECEPTIE
en wel van 15.3018 uur.
Naar aanleiding van dit heuglijke feit heeft de O.V.M.
buitendienstdeskundige Js Cevaal een gesprekje gehad
met een aantal verzekerden die in deze 25 jaar, dat ze
met hun auto bij de O.V.M. verzekerd waren, geen schade
hebben geclaimd.
Schadevrij rijden gedurende 5 jaar blijkt al een moeilij
ke opgave te zijn, 1015 jaar nog veel moeilijker, laat
staan 25 jaren achtereen! Vandaar dat in de O.V.M. dos
siers is uitgezocht of er verzekerden waren die in de af
gelopen 25 jaar zonder schade te claimen gereden heb
ben. Hoewel het een bescheiden aantal bleek te zijn, zijn
ze toch gevonden. Reden te meer om aan deze „Ridders
van de weg", waarover de volgende reportages gaan tij
dens de receptie op 7 mei a.s. nog eens extra aandacht te
besteden.
liever met de trein, als ik grotere reizen moet
maken."
Wel eens een bijzondere gebeurtenis meegemaakt?
„Inderdaad, 'bij Roosendaal reed ilk een keer twee
vrijende honden dood. Zij kwamen de weg over
steken en ik kon ze niet meer ontwijken."
Hoe is uw visie op het snelverkeer?
„Er zit momenteel weinig lol meer aan om achter
ihet stuur te kruip:n. De we'gen zijn stampvol.
Vroeger kon je achter het stuur rustig van de
natuur zitten genieten. Nu moet je constant voor
uit kijken. Vroeger reed je veel nonchalanter,
maar gebeurden er minder ongelukken. Doodeen
voudig, omdat er geen verkeer was. Nu moet alles
even gehaast gaan, ook het autorijden. Nee hoor,
voor mij hoeft het niet meer."
Hebt u nog hobby's?
„De paardenwereld trekt me nog altijd aan. Ook
zit ik graag in mijn zomerhuis in de Scihouwse dui
nen, waar ik volop van de natuur kan genieten."
Heeft onze oud-secretaris van de Z.L.M. nog wensen?
„Ja, de O.V.M. moet eens bezien of de no-claim-
kortin'g verhoogd kan worden. Laat de schaderij-
ders dan maar wat meer betalen. Het zou interes
sant zijn, als de 25 jaar schadevrije rijders premie-
vrij verzekerd konden blijven! Tot slot wens ik
graag de O.V.M. vele goede jaren toe en ik hoop
de jubileumreceptie bij te wonen. Ik ga nu nog
eerst naar mijn zoon in Amerika. Maar Voor de
receptie hoop ik terug te zijn, want de Z.L.M. en
O.V.M. ligigen mij zeer na aan 't hart!"
instruktie: „Ogen niet van de oren van de paar
den", één seconde niet vooruit kijken kan grote,
gevolgen hébben. Voor het autorijden heb ik deze
stelregel overgenomen. „Qgen niet van de weg",
m.a.w. iéder steentje moet ik op 'de weg zien lig
gen. Ook hier, één seconde niet uitkijken kan fa
tale gevolgen hébben! Dat ik deze stelregel bewust
héb toegepast, blijkt uit mijn 25 jaar schadevrij
rijden."
Geef uw visie eens op het verkeersgedrag?
„25 Jaar geleden was het veel rustiger op de weg,
maar dat betekende niet dat men minder snel reed.
Integendeel, maar men reed bewuster. Thans anno
1976 is men gebonden aan maximum snelheden.
Men rijdt minder beschaafd. Schades worden vaak
gemaakt door onverschillig rijden, niet door snel
heid, want dan had ik veel schades gehad. Ik ben
namelijk een snelle rijder."
Hebt u mogelijk nog een goede suggestie aan collega-auto-
rijders?
„Ja, mijn vrouw en ik hebben in 1964 de cursus
„Veilig Verkeer" gevolgd. Dat zou ik als verplich
ting willen instellen."
Hebt u misschien nog wensen uw auto betreffende?
„Ja, ik ben een 65-plusser. Dat betekent dat de
spoorwegen reduktie géven. Welnu, ik zou de
O.V.M. van de Z.L.M. willen adviseren de 65-plus-
sers voor half geld te verzekeren!"
examen moesten doen, ben ik toch gespaard ge
bleven voor overtredingen."
Geef uw visie op het tegenwoordige verkeersgedrag?
„Vergeleken met 25 jaar terug, wordt er nu veel
sneller en onverantwoorder gereden. De rijstijl is
geheel anders. De jongeren rijden onbedachtza
mer. Zelf volg ik de verkeerregels goed op. Voor
mensen van mijn leeftijd wordt 'het vanwege het
toenemende verkeer steeds moeilijker om auto te
blijven rijden."
Is het autorijden voor u een hobby?
„Neen, beslist niet. Ik vind het altijd een prettig
vervoermiddel, maar meer ook niet."
Drinkt u wel eens een borrel als u achter het stuur moet?
„Ach, waarom niet. Een borreltje op z'n tijd is
lekker en kan geen kwaad. Maar ja, alles bij mate!
Dat ik nooit dronken aéhter het stuur heb gezeten,
bewijst mijn schadevrij rijden."
Hebt u als 75-jarige nog wensen?
„Dat ik nog vele jaren auto mag rijden en nog
vele jaren in goede gezondheid mag leven!" Daar
direkt aan toevoegend: „Ik'hoop dat de O.V.M. van
de Z.L.M. de komende 25 jaar het eveneens goed
mag gaan."