&faeieh4e hef» PAASBROOD UIT BOHEMEN 9 al deze alleraardigste herinneringen opgehaald te hebben, zocht mevrouw Marsman nog een oud kookboek op uit 1875 en haalde er een recept uit voor een paasbrood en knipte bovendien ten afscheid nog een vrolijk rijtje haasjes ter opluistering van het verslag. rpOEN ik op een gure ochtend bij mevrouw E. Mars- man-Klein te Sluis binnenstapte, kwam de heerlij ke koffiegeur me al tegemoet en het duurde dan ook niet lang of we genoten er „met volle teugen van. Doel van mijn bezoek was iets van haar te jioren over paa&ge- bruiken uit het land waar zij van afkomstig is. Mevrouw Marsman is Sudeten-Duitse en de streek van herkomst, het Bóhemedwoud, Hgt nu in Tsjecho-Slowa- kije. Vóór 1918 was het Oostenrijk/Hongarije. Het is een gebied, dat in de loop van de tijd nogal wat van natio naliteit is veranderd. Zo is de echte Tsjechische klederdracht een heel an dere dan die van de Sudeten-Duitsers, die afkomstig is van de Oostenrijkse dindrl-stijl en een eigen stijl heeft door materiaal, zelf geweven stoffen en eigen motieven. Mevrouw Marsman vertel1 dat ze natuurlijk daar ook met Pasen de eieren beschilderen. Prachtige figuren, die uitgekrast worden nadat het ei in kleur geverfd is. Ze bijten die figuren ook wel eens uit met zoutzuur, terwijl natuurlijk ook wel op het „blanke ei" geschilderd wordt. De boeren uit de omgeving komen dan met hun feeste lijk gekleurde eieren naar de stad om ze te verkopen. Vaak worden eieren uitgeblazen, daarna beschilderd, om dan aan een tak te worden opgehangen bij wijze van paasboom. Uiteraard worden ook daar de eieren ver stopt, zoals in zeer vele landen de gewoonte is. /""JP palmzondag pleeg men met een bos wilgekatjes, palmkatjes genoemd, naar de kerk te gaan. De boerenfamilies proberen elkaar in pracht de loef af te steken. Hoe hoger de bos en hoe fraaier met strikken versierd, hoe beter. In de kerk worden deze bossen ge zegend en dan planten ze deze gezegende takken op de akker, opdat ze geluk brengen bij de oogst. Zaterdag vóór Pasen* wordt 's avonds de opstanding van Christus gevierd met een processie en klokgelui en overal kaarsen in de ramen. Het is natuurijk een kerke lijk feest, maar tegelijkertijd toch wel een heel mooie gelegenheid om op je „paasbest" te kunnen flaneren. Op Paaszondag na de kerk komt men dan weer samen om eieren te pikken. Dit gebruik bestaat in ons land ook. De bedoeling is om te trachten met je eigen ei dat van een ander kapot te tikken, met het risico, dat je eigen ei het eerst kapot gaat. Als er iemand is, die wel héél erg veel succes heeft, is het geraden zijn ei eens te controleren. Grote kans, dat de snoodaard het eerst leeg geblazen heeft en daarna weer opgevuld met een stol lende vloeistof (zoals b.v. was), zodat dat ei niet kapot te krijgen is! Wat eet men met Pasen? Paasbroodjes, ronde brood jes met krenten en rozijnen, soms ook in de vorm van een paaslam. 150 gram gist in lauwwarme melk oplossen V/i kg bloem 4 eieren 300 gram suiker mespuntje zout 100 gram klein gesneden sucade 200 gram fijn gesneden amandelen schil van een halve citroen kaneel, gember, foelie 500 gram ontpitte rozijnen (vorige dag wegzetten met 200 gram ontpitte krenten 5 lepels rum) 600 gram zachte, maar niet vloeibare boter. De eieren kloppen met 300 gr. suiker en het zout. De bloem en gist-in-melk hiermee vermengen en verder met meer lauwe melk maken tot een niet te zacht deeg. Hierna de sucade tot en met de krenten erin mengen en daarna de boter erin kneden. Tegen dat het deeg blazen vertoont bij het kneden, trekt men het uit elkaar en wordt het geslagen opdat het soepel wordt. Daarna toedekken en twee uur laten rijzen. Als het gerezen is op een bebloemde plank leg gen en vanuit het midden uitrollen en weer toedekken en daara tot brood vormen. TOT SLOT Tot slot nog het leuke idee om eieren uit te blazen en dan te verven. De inhoud van het ei is prima geschikt voor allerlei gerechten waarin eieren verwerkt worden, de ei-schil kun je bijvoorbeeld op een saté-prikker prik ken, beschilderen en ergens in steken. Bijvoorbeeld; in de paas-pudding. Allerlaatste tip: er bestaan aluminium vormen van paashaasjes en lente lammetjes. Probeer ze te pakken te krijgen vullen met gietgips drie dagen drogen en beschilderen met verf. Voor op de paastafel. RECEPT UIT GROOTMOEDERS TIJD 6 eieren 30 g boter, wat eiwit en paneermeel De eieren (moeten Idrie minuten /gekookt worden. /Over giet S&e daarna met koud water en jpel ze voorzichtig. Dat pellen igaat piet als u ze miet'eerst even flink overgoten hebt met koud 'water, de eieren dus /even laten .^schrik ken". De gepelde gieren in de gesmolten boter /schudden, vervolgens in paneermeel, eiwit en nogmaals paneer meel wikkelen en daarna in 'heet frituurvet ;vlug bruin bakken. De eieren moeten worden ogediend op een scho tel, waarop oen vingerdoekje iis gelegd Jen dienen gegar neerd te worden |met gefruite peterselie of fcele sla blaadjes. Uit het boekje: STEEN DER WIJZEN, 850 RECEP TEN VOOR ALLEN EN OVER ALLES", pitg. Van Goor en /Zn te Gouda Om teekening of schrift op het binnenste van een ei te brengen Men neime poeder van galnoten,waarop men sterke wijnazijn giet; men vOege er daarna een weinig fijne aluin bij en late het trekken. De bruine vloeistof zij ge men dan door. Met deze bruine inkt schrijve men op de schaal van het ei en late het schrift goed drogen. Daarna wordt het ei in pekel gekookt. Het schrift is op de schaal verdwe nen, doch als het ei gepeld wordt, vindt men het op het wit. MI WEL OH TE (HETEN WAAR EEN KIP HAAR EIEREN LEPT. Men uiKijuë den lepdaxm den kip, die haie eiexen op een onbekende plaats teat, des morgens met een weinig zout; zij zat dan terstond naar de plaats c?aan maai zij hare eieren verbergt 't Verkleurde kleed van winternacht leeft nu weer op door 'n wilde pracht. Een gouden droom. Aan wegenzoom kondigt de brem bij 't bloeien gaan in juichtoon iets verblijdends aan. Aan akkerrand van povere hei, daar flakkert en betovert hij, alsof een vlam de aard ontkwam, laaiend verwaaid in stuurse tak. Waar Eén alleen een vuur ontstak. DeLbrem ontmoet je overal. Hoog op de heuvel, diep in 't dal, prijkt hij in 't goud. Juweel van 't woud. Teder topaas in 't woeste zand. Zijn vreugdebrand in sprookjestrant is nauw verwant aan de jolijt van schettermuzikaliteit op schuiftrompet. Mee ingezet ter opluistering van 't schoonste feest dat ons ooit welkom is geweest. A. ZONDERTUIS. •AtrJL djWhAoftnfp

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1976 | | pagina 9