&faeieh4e hef»
PAASBROOD UIT BOHEMEN
9
al deze alleraardigste herinneringen opgehaald te
hebben, zocht mevrouw Marsman nog een oud
kookboek op uit 1875 en haalde er een recept uit voor
een paasbrood en knipte bovendien ten afscheid nog een
vrolijk rijtje haasjes ter opluistering van het verslag.
rpOEN ik op een gure ochtend bij mevrouw E. Mars-
man-Klein te Sluis binnenstapte, kwam de heerlij
ke koffiegeur me al tegemoet en het duurde dan ook niet
lang of we genoten er „met volle teugen van. Doel van
mijn bezoek was iets van haar te jioren over paa&ge-
bruiken uit het land waar zij van afkomstig is.
Mevrouw Marsman is Sudeten-Duitse en de streek van
herkomst, het Bóhemedwoud, Hgt nu in Tsjecho-Slowa-
kije. Vóór 1918 was het Oostenrijk/Hongarije. Het is een
gebied, dat in de loop van de tijd nogal wat van natio
naliteit is veranderd.
Zo is de echte Tsjechische klederdracht een heel an
dere dan die van de Sudeten-Duitsers, die afkomstig is
van de Oostenrijkse dindrl-stijl en een eigen stijl heeft
door materiaal, zelf geweven stoffen en eigen motieven.
Mevrouw Marsman vertel1 dat ze natuurlijk daar ook
met Pasen de eieren beschilderen. Prachtige figuren, die
uitgekrast worden nadat het ei in kleur geverfd is. Ze
bijten die figuren ook wel eens uit met zoutzuur, terwijl
natuurlijk ook wel op het „blanke ei" geschilderd wordt.
De boeren uit de omgeving komen dan met hun feeste
lijk gekleurde eieren naar de stad om ze te verkopen.
Vaak worden eieren uitgeblazen, daarna beschilderd,
om dan aan een tak te worden opgehangen bij wijze van
paasboom. Uiteraard worden ook daar de eieren ver
stopt, zoals in zeer vele landen de gewoonte is.
/""JP palmzondag pleeg men met een bos wilgekatjes,
palmkatjes genoemd, naar de kerk te gaan. De
boerenfamilies proberen elkaar in pracht de loef af te
steken. Hoe hoger de bos en hoe fraaier met strikken
versierd, hoe beter. In de kerk worden deze bossen ge
zegend en dan planten ze deze gezegende takken op de
akker, opdat ze geluk brengen bij de oogst.
Zaterdag vóór Pasen* wordt 's avonds de opstanding
van Christus gevierd met een processie en klokgelui en
overal kaarsen in de ramen. Het is natuurijk een kerke
lijk feest, maar tegelijkertijd toch wel een heel mooie
gelegenheid om op je „paasbest" te kunnen flaneren.
Op Paaszondag na de kerk komt men dan weer samen
om eieren te pikken. Dit gebruik bestaat in ons land
ook. De bedoeling is om te trachten met je eigen ei dat
van een ander kapot te tikken, met het risico, dat je
eigen ei het eerst kapot gaat. Als er iemand is, die wel
héél erg veel succes heeft, is het geraden zijn ei eens te
controleren. Grote kans, dat de snoodaard het eerst leeg
geblazen heeft en daarna weer opgevuld met een stol
lende vloeistof (zoals b.v. was), zodat dat ei niet kapot
te krijgen is!
Wat eet men met Pasen? Paasbroodjes, ronde brood
jes met krenten en rozijnen, soms ook in de vorm van
een paaslam.
150 gram gist in lauwwarme melk oplossen
V/i kg bloem
4 eieren
300 gram suiker
mespuntje zout
100 gram klein gesneden sucade
200 gram fijn gesneden amandelen
schil van een halve citroen
kaneel, gember, foelie
500 gram ontpitte rozijnen (vorige dag wegzetten met
200 gram ontpitte krenten 5 lepels rum)
600 gram zachte, maar niet vloeibare boter.
De eieren kloppen met 300 gr. suiker en het zout. De
bloem en gist-in-melk hiermee vermengen en verder
met meer lauwe melk maken tot een niet te zacht deeg.
Hierna de sucade tot en met de krenten erin mengen en
daarna de boter erin kneden.
Tegen dat het deeg blazen vertoont bij het kneden,
trekt men het uit elkaar en wordt het geslagen opdat
het soepel wordt. Daarna toedekken en twee uur laten
rijzen. Als het gerezen is op een bebloemde plank leg
gen en vanuit het midden uitrollen en weer toedekken
en daara tot brood vormen.
TOT SLOT
Tot slot nog het leuke idee om eieren uit te blazen en
dan te verven. De inhoud van het ei is prima geschikt
voor allerlei gerechten waarin eieren verwerkt worden,
de ei-schil kun je bijvoorbeeld op een saté-prikker prik
ken, beschilderen en ergens in steken. Bijvoorbeeld; in
de paas-pudding.
Allerlaatste tip: er bestaan aluminium vormen van
paashaasjes en lente lammetjes. Probeer ze te pakken
te krijgen vullen met gietgips drie dagen drogen en
beschilderen met verf. Voor op de paastafel.
RECEPT UIT GROOTMOEDERS TIJD
6 eieren 30 g boter, wat eiwit en
paneermeel
De eieren (moeten Idrie minuten /gekookt worden. /Over
giet S&e daarna met koud water en jpel ze voorzichtig. Dat
pellen igaat piet als u ze miet'eerst even flink overgoten
hebt met koud 'water, de eieren dus /even laten .^schrik
ken". De gepelde gieren in de gesmolten boter /schudden,
vervolgens in paneermeel, eiwit en nogmaals paneer
meel wikkelen en daarna in 'heet frituurvet ;vlug bruin
bakken. De eieren moeten worden ogediend op een scho
tel, waarop oen vingerdoekje iis gelegd Jen dienen gegar
neerd te worden |met gefruite peterselie of fcele sla
blaadjes.
Uit het boekje: STEEN DER WIJZEN, 850 RECEP
TEN VOOR ALLEN EN OVER ALLES", pitg. Van Goor
en /Zn te Gouda
Om teekening of schrift op het binnenste van een ei
te brengen
Men neime poeder van galnoten,waarop men sterke
wijnazijn giet; men vOege er daarna een weinig fijne
aluin bij en late het trekken. De bruine vloeistof zij ge
men dan door.
Met deze bruine inkt schrijve men op de schaal van
het ei en late het schrift goed drogen. Daarna wordt het
ei in pekel gekookt. Het schrift is op de schaal verdwe
nen, doch als het ei gepeld wordt, vindt men het op het
wit.
MI WEL OH TE (HETEN WAAR EEN KIP HAAR
EIEREN LEPT.
Men uiKijuë den lepdaxm den kip, die haie
eiexen op een onbekende plaats teat, des
morgens met een weinig zout; zij zat dan
terstond naar de plaats c?aan maai zij
hare eieren verbergt
't Verkleurde kleed van winternacht
leeft nu weer op door 'n wilde pracht.
Een gouden droom.
Aan wegenzoom
kondigt de brem bij 't bloeien gaan
in juichtoon iets verblijdends aan.
Aan akkerrand van povere hei,
daar flakkert en betovert hij,
alsof een vlam
de aard ontkwam,
laaiend verwaaid in stuurse tak.
Waar Eén alleen een vuur ontstak.
DeLbrem ontmoet je overal.
Hoog op de heuvel, diep in 't dal,
prijkt hij in 't goud.
Juweel van 't woud.
Teder topaas in 't woeste zand.
Zijn vreugdebrand in sprookjestrant
is nauw verwant aan de jolijt
van schettermuzikaliteit
op schuiftrompet.
Mee ingezet
ter opluistering van 't schoonste feest
dat ons ooit welkom is geweest.
A. ZONDERTUIS.
•AtrJL djWhAoftnfp