DURVEN WE TE LEVEN: Niets nieuws onder de zon JTEN paasmeditatie in een land- en tuinbouw blad. Heeft dat eigenlijk wel zin? Op alle mogelijke (en onmogelijke!) plaatsen schijnt er aan dacht aan het paasfeest te moeten worden ge schonken. Doen we dat soms alleen omdat 't erbij hoort? U en ik lezen regelmatig dit blad. We doen dat uit zakelijke overwegingen: de algemene beschou wingen, de vaktechniscse artikelen, informatie over verzekeringen. Dat is allemaal belangrijk, uiteraard. Maar moet daar nu opeens ook een paasoverden- king bij? Ik wil maar zeggen: vanzelfsprekend is dat aller minst. Je zou er van op moeten schrikken als 't ge beurt: omdat het in dit kader niet past. In geen enkel kader trouwens! JTN toch: het paasfeest, of liever: het Joodse Pascha-feest was van oorsprong een oogst feest. In oeroude tijden hing het juist met landbouw en veeteelt samen. Het bracht het (later op de ach tergrond geraakt) besef tot uitdrukking, dat de voortgang van het leven, de cirkelgang van zaaien en oogsten geen gewoon iets is. Daarom offerde men een deel van de oogst: uit dank aan de God die opnieuw leven gaf. Later ontwikkelde zich daardoorheen bij Israël een ander besef: dat die kringloop der getijden geen doel in zichzelf is. Als God telkens weer nieuw leven geeft, dan is dat opdat wij daarmee een wég zouden gaan. Hij breekt mensen uit een verleden, uit een slavernij in Egypte los om hen op een toe komst te richten: de toekomst van zijn Rijk, dat voor alle volkeren gerechtigheid en vrede zal betekenen. In dat verband werd Pascha tot een jaarlijkse viering van de bevrijding, tot een zich telkens be wust worden van 't onderweg zijn naar Gods toe komst. De kringloop der getijden was opgenomen in een doelgerichte geschiedenis. T^E christelijke kerk viert het paasfeest in de lijn van dat Pascha. Christus' opstanding zien we tegen de achtergrond van zijn sterven aan wat Paulus noemt: onze slavernij (Galaten 5): de zelfzucht en afgunst, waarin we vast zitten en blind zijn voor kansen, die God voor mensen opent. Be vrijding van onze schuld: nieuw mogen léven! In de lijn van Israëls profeten ging Jezus zijn weg. Schijnbaar uitzichtloos. Maar een weg waarop hij God diende tot het einde. Meer rekenent met de roep van zijn Vader dan met de (verstandige! vro me!) overwegingen der mensen. Waar die weg op Golgotha afbreekt, doet God op de paasmorgen blijken, dat juist zó 't leven-naar-de-toekomst ge stalte krijgt. i TT N weer overweeg ik, nu dit alles gezegd is, wat de zin kan zijn van een paasmeditatie in een land- en tuinbouwblad! Allereerst dit, denk ik: dat we een dikke streep trekken door al die paastoestanden van lente leven, misschien ook wel in dit blad. In hun niet meer bewuste samenhang met een vroeger natuur- beleven slaan ze anno 1976 nergens meer op. Ze halen zelfs op geen vademen bij de diepten van Israëls oorspronkelijke Pascha-feest. En in de on middellijke nabijheid van degelijke vaktechnische agrarische artikelen zijn ze alleen maar een lacher tje. KA AAR dan het belangrijkste: de opgestane Heer roept ons allen op ons te richten naar zijn toekomst van gerechtigheid en vrede. En dat zijn niet alleen maar mooie woorden. Ik geloof vast, dat dat een nieuw, bevrijdend as- pekt geeft aan al ons ploeteren. Ook in onze land en tuinbouw, waar we u weet dat direkter dan ik te maken hebben met diep ingrijpende ontwik kelingen en struktuurwijzigingen: internationale verbanden, wereldproblemen van de verhouding tot ontwikkelingslanden, vragen van gerechtigheid en welvaart. Met het oog op anderen. En met het oog op onszelf. TK denk aan een uitspraak van Helmut von Verschuer (van het direktoraat voor de land bouw van de Commissie der Europee Gemeen schappen): ,,De kerken kunnen een belangrijke rol spelen, wanneer ze ertoe bijdragen de mensen de innerlijke vrijheid te geven om een struktuurwijzi- ging te accepteren en positief te aanvaarden." Zou dat kunnen zonder de grote bevrijding van Pasen?! Het leidt mij tot de uitdagende én bemoedigende oproep: beste mensen, west dat u (evenals die an deren) geroepen wordt vanuit de korte-termijn- overwegingen, ingegeven door onze opstandigheid dan wel tevredenheid, tót de bereidheid om samen met anderen u in te zetten in nieuwe vormen van verantwoordelijkheid voor een wereld vol onrecht en lijden. We mogen meer geloven in de toekomst van God voor alle mensen dan in hetgeen anderen en ook wij ervan gemaakt hebben en er ook doorgaans van terecht brengen. Wie zo wil dienen schept toekomst, ontvangt leven. pN dan tenslotte: als u zó iets van Pasen be leeft, dan zult u naar ik hoop straks ook met nieuwe vreugde over uw akker, uw wei land gaan. Nee, pasen is geen natuurfeest. En nog minder gaan we nu toch weer de eieren en kuikentjes erbij halen. Maar de opgestane Heer, die een stad van vrede zoekt, gunt daarnevens aan mensenkinderen de stille, intense vreugde van de wijde blik over de akker en van de verbondenheid met de vruchten der aarde. Uit het graan wordt het brood, dat gebroken wordt. En uit de druiven de wijn, vergoten en gedronken. Tekenen zijn het van de Heer, die zich gegeven heeft. Opdat u en ik zouden leven. Hij ziet ons aan met in zijn ogen de vraag: durft u dat nu werkelijk, léven?! T. RINKEMA. PASEN. U weet misschien nog, dat het in de bijbel wordt aangeduid als het.feest van de opstanding". Ha, zie je wel, opstand, hoor ik dan vele niet zo kerkelijk maar wel politiek geïnstrueerde jongeren al roepen. Doch opstand is wel een heel ander begrip dan opstanding. Al valt er zeker wel ver band tussen te leggen. Dat zullen we echter maar niet gaan uitpluizen, want als leek kom ik dan misschien in conflict met hooggeleerde bijbelvorsers aan de ene kant of met poli tiek gedrevenen aan de andere kant. En conflicten hebben we al genoeg in onze samenleving. Ik heb trouwens nooit goed begrepen wat voor nut het heeft om de bijbel naar de letter uit te pluizen, zodat daarover verschillende meningen en dus conflicten moesten ontstaan. Waarmede Christus' boodschap van in vrede en liefde samenleven maar opzij wordt geschoven. Geldt de bedoeling van een wet niet als een hoger goed dan de letterlijke uitleg? Hetzelfde geldt trouwens ten aanzien van de verkondigers van een politieke leer. Ook in de politiek heb je dogmatici en vrijzinnigen en ze ruziën onderling over de ware uitleg van de doelstellingen en op welke wijze daaraan gevolg moet worden gegeven. Religieus en politiek blijken we dus altijd oneens met elkaar. Over de hele wereld. Een dictatuur kan de verscheidenheid van denken voor kortere of langere tijd ogenschijnlijk onderdrukken, maar uitgeroeid wordt het er niet door en op zekere dag zal het vrije denken zich weer openbaren. WE LEVEN zodoende altijd In een wereld van opstand, de eeuwen door. Wat nu aan de orde is, vervaagt en vergaat weer, zoals beschavingen vergaan en andere opkomen. Alle religieuze en politieke uitingen en verschuivingen in vorige eeuwen hebben een relatie met wat zich hedentendage op dat gebied afspeelt. Er is in wezen niets nieuws onder de zon. Het is echter opmerkelijk, dat 's wereldsgang altijd onder hevig schijnt te zijn aan de loop van de aarde om de zon- Zoals, voor ons, de zon in het oosten opgaat en in het westen onder, zo ontstonden de beschavingen ook in het oosten, verschoven steeds meer naar het westen. Na de Chinese, de Indische, de Arabische, de Egyptische, de Griekse, de Romeinse, leven we nu in de z.g. westelijke beschaving, welke thans op haar beurt weer bezig is onder te gaan. Waarna de cirkelgang verder gaat, uiteindelijk weer in het oosten zal belanden, om van daaruit weer invloed te gaan uitoefenen op de overige wereld en eeuw en later weer zal gaan verschuiven. DE ZON, het licht, heeft een allesbeslissende invloed op ons leven, onze idieeën, ons handelen. Geen wonder dan ook dat het licht, hoe dan ook geïnterpretteerd, hetzij in geeste lijke of in concreet zichtbare zin, bij vrijwel alle volkeren altijd is geëerd en bejubeld. Ons christelijk Paasfeest is een voortzetting van de feesten om de terugkeer van het licht, de zon, de warmte, na het donker en doodse van de winter. De wederopstanding. Religieus verbonden aan de uit den dode herrezen god. dié Ti weer over de mensen gaat ontfermen, zoals de zon weer de koude aarde gaat koeste ren met haar stralen. Er gaat altijd iets biij's v. u!t. Een koestering, een zich weer veiliger voelen, een welbehagen. Wij zijn een deel van de natuur_en de natuur heeft een geestelijke, zo men wil religieuze, achtergrond, die er de loop van bepaalt. Wij le ven bij de gratie van de wederopstanding. En als we opstan dig zijn, is ook dat een uiting van 's mensen verlangen naar het licht, naar het nieuwe. De meesten beseffen echter niet dat dit er gisteren ook geweest is, en eergisteren. Dat het alleen maar onder andere woorden gebracht wordt. De be doeling en ware uitleg van die natuurwet blijft echter steeds hetzelfde. Als de politici dat eens wilden inzien, de religieuze zoekers eveneens, zou onze samenleving zeker een vreed zamer aanblik geven. H. VAN WERMESKERKEN.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1976 | | pagina 3