4e 9prtAh4ó De bijbel zaait minder verdeeldheid R1 Zie niet om, maar zie vooruit! Door geen enkle grens gestuit Moet gij immer verder streven, Vóór u in het blauw verschiet Liggen vrijheid, heil en leven, Maar in 't grauw verleden niet. 2 OND de paastijd worden in ettelijke concertzalen en L kerken weer de Mattheus- en Johannespassion tot klinken gebracht terwijl ook diverse cantates van Bach en daarnaast natuurlijk een werk als Handels Messiah In deze dagen menige uitvoering beleven, leder kan van de ze muziek genieten, maar wie de religieuze boodschap van Bach, Handel en andere muzikale meesters wil ver staan, zal zich op de bijbelteksten moeten concentreren, waarop deze muziek werd geïnspireerd. De invloed van de bijbel op de westerse cultuur strekt zich overigens veel verder uit dan alleen op het terrein van de muziek (ook de schilderkunst, beeldhouwkunst en literatuur zijn ondenkbaar zonder de heilige schrift) en daarom is kennis van de bijbel onmisbaar om talloze cul turele uitingen in heden en verleden te verstaan. Maar vanzelfsprekend is de bijbel in de eerste plaats het boek, waarop het christelijk geloof is gefundeerd. Het is verheugend dat ook in deze tijd van toenemende ont kerkelijking de belangstelling voor de bijbel nog zeer groot is, zeker ook onder de jongeren. DESKUNDIGE VOORLICHTING OVER DE BIJBEL ZEER BELANGRIJK ER ZULLEN niet veel mensen zijn, die -de bijbel heb- Iben gelezen in de oorspronkelijke taal. Men moet trouwens van drie talen spreken. Een groot deel van het Oude Testament is geschreven in het Hebreeuws, een kleiner deel in 'het Aramees, terwijl men om het Nieuwe Testament in zijn oorspronkelijke taal te kun nen lezen het Grieks moet beheersen. In ons land althans heeft dè protestantse bevolking het drie eeuwen moeten doen met de zgn. Statenvertaling, die uit 1637 dateert. Deze vertaling werd ipas in 1951 vervangen door een nieuwe vertaling Van het Neder lands Bijbelgenootschap, welke toen echter door enkele orthodoxe protestantse groeperingen niet werd aanvaard. Men bleef in die kring de oude Vertaling prefereren. Overigens konden de Nederlandse gelovigen reeds in het begin van deze eeuw kennis nemen van een „moderne" bijbelvertaling, het werk van de Leidse geleerden Oort, Hooykaas en Kuenen, dat voornamelijk ingang vond bij de meer 'vrijzinnige groeperingen. De reeds in de jaren 395—405 Vervaardigde latijnse vertaling van de bijbel door Hieronymus (de z.g Vulga ta) is de officiële bijbel van de rooms-katholieke kerk. Voor rooms-katiholieken werd in 1939 een Nederlandse vertaling uitgegéven, de z.g. canisiusbijbel. Andere ver talingen Van de Vulgata hebben eeuwenlang op de Index gestaan en mochten doQfr.-rwms-katholieken niet worden gelezen. Het belangrijk' +ussen de „protestant se" en de „katholu^^J^^^^ f verigens, dat in de katholieke -boeken in de kanon werd bijbel niet 66, maar 72 boeken telt. VERDEELDHEID HET is een van de meest tragische aspecten uit de bijna 20 eeuwen oude geschiedenis van het christen dom, dat tde bijbel in «en ver en een nabij verleden zoveel verdeeldheid onder de gelovigen teweeg heeft gebracht. Er is dan ook geen boek, dat vatbaar is voor zoveel es sentiële interpretatieverschillen. Allereerst kan men twisten over de letterlijke en historische waarheid van de bijbeL Daarover is in de afgelopen eeuwen vaak een bit tere strijd gevoerd, vooral sedert de 17e eeuw, toen met Spinoza de kritiek op de bijbel begon. Voorts leent de bijbel, die in heel verschillende tijden door verschillende schrijvers is samengesteld, zich bij uitstek tot het uit hun vehband rukken 'van teksten, waarmee de gelovigen Van de ene groepering die van een andere groepering niet zelden om de oren sloegen. Met behulp 'van bijbelteksten kan men soms heel ver schillende levensopvattingen verdedigen. De tekst „Oog om oog, tand om tand", wordt b.v. door tegenstanders van een milder strafrecht nog wel eens aangegrepen om aan hun opvattingen een bijbels tintje te geven, of schoon het niet moeilijk is om vooral in het Nieuwe Testament teksten te vinden, die duiden op een tegen overgestelde mentaliteit. Zonder deskundige Voorlichting over de bijbel spreken kan dus leiden tot allerlei misverstanden, die de mensen niet dichter tot elkaar brengen, maar integendeel, juist van elkaar vervreemden. COMMUNICATIE TOCH is het niet gewaagd om te stellen, dat juist in onze tijd de strijd om allerlei theologische geschillen aan het afnemen is. Pessimisten zullen zeggen dat dit samenhangt met verschijnselen als toenemende onkerke lijkheid, maar het is zeer de vraag of dit een juiste ver klaring is. Vermoedelijk is de theologische strijd, die maar al te vaak neerkwam om het knokken voor „eigen gelijk", ook daarom geluwd, doordat allerlei godsdiens tige groeperingen thans minder geïsoleerd staan dan in vroegere tijden. In een wereld, waarin de communicatie zof-n belangrijke rol speelt en door allerlei invloedrijke media (krant, radio, TV) wordt bevorderd, komen de verschillende groeperingen nu sneller met elkaar in ge sprek. Waar vroeger nauwelijks persoonlijk contact tus sen andersdenkenden bestond, is er nu een brede infor matiestroom over en weer. Natuurlijk blijven menings verschillen bestaan, maar juist omdat men eikaars mo tieven nu beter kent, weet men die beter te respecteren dan vroeger het geval was. Bovendien beleven de mensen hun godsdienst nu nim- der fanatiek dan hun voorouders deden. Beter geïnfor meerd over wat andere groeperingen beweegt, komen zij er gemakkelijker toe hun eigen standpunten te rela tiveren of daarover met anderen te discussiëren. Dat ook het streven naar oeceumene op dit milder geworden christelijk erf thans weer nieuwe kansen krijgt, spreekt welhaast Vanizelf. In. dit nummer: Emile Buysse: Pasen met Betty Oude Boerderijen in Zeeland Voor de Vrouw De aardappelteelt in de 18e eeuw Wat wij zien is verleden tijd Onze Paaspuzzel In het 2e katern o.m.: Rijksbijdrage bij koop of bouw van oude en nieuwe woning De elektriciteitstarieven voor agrarische bedrijven in Zeeland Uit de Praktijk De rentabiliteit van de melkveehouderij Verbetering technische varkensmesterij resultaten in 1975 pag. pag. pag. pag. pag. pag. 4 6 en 8 en 10 12 15 pag. 19 pag. pag pag. 20 21 24/25 pag. 28 ZIJ STONDEN tezamen aan 't heilige graf de steen lag terzijde; zij vroegen zich af of één hier binnen dorst te gaan. Maar engelen kwamen in blinkend gewaad: „Wien zoekt gij, Maria? Gij zijt reeds te laat, want heden is Hij opgestaan!" DE VROUWEN, zij werden ten zeerste bevreesd; zij wisten, dat Jezus, in. 't graf was geweest, maar 't lichaam was daar thans vandaan... Gedrieën zo stonden de moeders ontsteld, maar d'engelen spraken: „Het is u voorspeld en heden is Hij opgestaan." ZIJ WAREN ontzet, doch zij loofden den Heer en daalden gehaast van de heuvel terneer. Zij hadden God's boodschap verstaan: gekruisigd werd Hij, de mensheid tot schuld, en derde dag is uw verlossing vervuld en daarom is Hij opgestaan! ELLEN EECKHOFF. C. P Tiele Uit „Ziet niet om"

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1976 | | pagina 2