ZO
SPRAK
DE
RECHTER^/
De elektriciteitstarieven
voor agrarische bedrijven
in Zeeland
H[
L
20
T"\c verkoper heeft de plicht zich duidelijk uit te druk-
ken bij zijn aanbieding. Onduidelijkheid wordt ten
nadele van de verkoper uitgelegd. De verkoper heeft
twee hoofdverplichtingen, n.l. 1. De plicht om te leveren
en de plicht om te vrijwaren. Dit laatste zowel voor rustig
bezit als wel voor verborgen gebreken!
DE LEVERING
OOK bij roerende aoederen moet zowel feitelijk als
juridisch geleverd worden. Meestal valt dit samen.
De koper krijgt daardoor de eigendom en het bezit van
het gekochte goed. Bemerkt de koper dat de eigendom
niet geleverd is dan kan hij de verkoper aanspreken we
gens wanprestatie. De wet regelt ook de kosten van de
levering. Meestal spreken de partijen dat echter onder
ling af (b.v. franko thuis). De verkoper hoeft niet te leve
ren zolang de koper niet betaalt. Omgekeerd hoeft de ko
per niet te betalen zolang de verkoper niet levert. Ook
hier maken de partijen meestal onderlinge afspraken (b.v.
binnen 30 dagen). De koper heeft recht op de vruchten
van het gekochte van het moment dat de koopovereen
komst wordt gesloten, ongeacht het moment van levering.
De verkoper is verplicht de vruchten mee te leveren (het
kalf bij de koe). Een en ander wordt verklaard uit het feit
dat ook het risiko vanaf het moment van de overeenkom
sten voor de koper is. Ook is de verkoper verplicht als
een goed huisvader voor het gekochte te zorgen. De ver
plichting om een zaak te leveren omvat al datgene wat er
bij komt en nodig is om het te gebruiken. Dit alles volgens
goede trouw en gebruik.
DIJ de koop van een roerende zaak hoeft de koper
geen genoegen te nemen met minder dan bij de
koop is overeengekomen. Evenmin kan de koper gedwon
gen worden meer te betalen als blijkt dat de zaak groter
of meer is dan afgesproken. Dit ligt anders bij de verkoop
van onroerend goed waar wel verhoging of verlaging van
de koopprijs van toepassing kan zijn. Het venchil mag
dan echter niet groter zijn dan één-twintigste van het ge
heel. Dit laatste betreft de algemene regel. (Het voert in
dit bestek te ver om deze artikelen uitputtend te behande
len). Wanneer de koper van de koop afziet omdat het ver
schil meer dan één-twintigste moet de verkoper hem alle
kosten vergoeden die hij gemaakt heeft voor koop en leve
ring. Deze vorderingen vervallen een jaar na de levering.
Over het algemeen hoeft men zich om deze gehele rege
ling niet te bekommeren, omdat de praktijk zich eruit heeft
gered: in iedere door een deskundige opgestelde akte
van koop van onroerend goed staat te lezen dat partijen
alle aanspraken op grond van over of onder maat (zo heet
dat) prijsgeven. Een goede oplossing.
Volgende keer: De plicht om te vrijwaren.
OGGEL
MAAK OPTIMAAL GEBRUIK VAN HET
LAAGTARIEF I
Het is een feit dat het gebruik van elektriciteit op onze
landbouwbedrijven en in de huishouding steeds hoger
wordt.
De rekeningen die men gepresenteerd krijgt voor het
gebruik van de elektriciteitsstroom worden eveneens
steeds hoger.
Tevens blijkt ons vrij regelmatig dat de aanvullende
aansluitkosten de z.g. bijdrageregeling die in 1974 in over
leg tussen de P.Z.E.M. en de georganiseerde Landbouw
in Zeeland tot stand is gekomen nog al eens vragen op
roept en aanleiding geeft tot discussie.
WAT WAS DE AANLEIDING TOT DEZE
BIJDRAGEREGELING?
Indien men een zwaardere energievoorziening nodig had
t.b.v. extra ventilatoren, het gebruik van een melkkoeltank,
die bouw van een koelhuis of koelcellen dan diende degene
die deze verzwaring nodig had daarvoor te betalen.
In de praktijk bleek dat de een voor een zwaardere kaïbel
bijvoorbeeld 3.000,moest betalen en een ander
10.000,of meer. De kosten waren in hoge mate afhan
kelijk van de toevalligheidsfaktor of er op het betreffende
net, waarop men een verzwaring wenste, nog ruimte over
was of niet. Dit werd door belanghebbenden terecht als zeer
onbillijk ervaren.
WAAR IS DE BIJDRAGEREGELING OP GEBASEERD?
Door de P.Z.EM. zal aan aille reeds aangesloten agrari
sche bedrijven (inclusief de woning) 5 KW worden geleverd
zonder bijbetaling. Indien de genoemde 5 KW wordt over
schreden zullen de aanvullende aansluitkosten op basis van
een bijdrageregeling dienen te worden betaald.
WAT BETEKENT DE 5 KW?
Deze 5 KW staat in relatie met de hoogste stroom die
door U wordt afgenomen en houdt in zekere zin verband
met uw afname die U op uw jaarlijkse afrekening vindlt. De
P.Z.E.M. gaat ervan uit dat in het algemeen die 5 KW niet
overschreden wordt zolang het KWh-verbruik buiten laag-
tarief minder is dan 4000 KWh per jaar.
WAT IS HOOG EN WAT IS LAAGTARIEF?
Hoogtarief is van maandag t/m vrijdag van 7 uur tot 12
uur en van 14 uur tot 23 uur.
Laagtarief zijn alle andere uren. Eveneens is laagtarief op
zaterdag na 14 uur alsmede op zondag.
Het laagtarief door de week van 12 uur tot 14 uur wisselt
per periode om de 3 maanden; dit wordt in de provinciale
bladen bekend gemaakt.
Op uw meter is het hoog- en laagtarief als volgt aange
geven: het pijltje geeft aan of het hoog- dan wel het laag
tarief telwerk in bedrijf is.
Niet iedereen heeft
hoog- en laagtarief; ieder
een die een boiler (elec-
trisch) gebruikt, heeft
echter recht op laagtarief.
Voor agrarische aanslui
tingen geldt dat men ook
zonder boiler laagtarief
kan krijgen, dan echter niet tussen 12 en 14 uur en niet
gedurende het gehele weekeinde.
dan l/4 x 1 KW l/4 KW aan. Deze waarde blijft op de
meter staan als hoogste belasting.
Indien men het kacheltje 2 uur achter elkaar aan laat
staan dan zal de maximummeter 1 KW aangeven. Nogmaals
de maximummeter werkt alléén in hoogtarief en niet in laag
tarief.
WAT MOET MEN NU BETALEN BIJ OVERSCHRIJDING
VAN 5 KW OF DE NULFASE, DE Z.G. BIJDRAGE
REGELING?
Verschuldigd
VERKREGEN RECHTEN AANSLUITKOSTEN
DE Z.G. NULFASE
Iedereen met een agrarisch bedrijfspand heeft een aan
schrijving van de P.Z.E.M. gekregen waarin de nulfase is
bekendgemaakt. Deze nulfase is de belasting die men mag
veroorzaken zonder dat aanvullende aansluitkosten verschul
digd zijn. Bij de grote massa 80 van de verbruikers)
is dit 5 KW. Door een beperkt aantal verbruikers is reeds
voorheen bijgedragen in de kosten voor een hogere belas
ting. Dit recht van de hogere belasting blijft gehandhaafd.
Een ander verkregen recht is het volgende: In de loop van
de tijd is er bij sommige bedrijven door uitbreiding met
elektrische toestellen de grens van 5 KW overschreden. Ook
dit meerdere verbruik is aanvaard als uitgangspunt. Ieder
heeft een schrijven over deze verkregen rechten ontvangen
en heeft hiertegen reklames in kunnen dienen. Alle oude
aanspraken liggen vast, en de schriftelijke bevestigingen
daarvan dient U goed te bewaren!
PIEKMETER OF 2-UUR MAXIMUMMETER
Het is noodzakelijk om nauwkeurig ieders aandeel in de
totale belasting waarneembaar te bepalen. Hiervoor wordt
een piekmeter gebruikt. Binnenkort zullen alle piekmeters
op de bedrijven van diegenen die in hoogtarief meer dan
4000 KWh hebben verbruikt zijn geplaatst. Het is vanzelf
sprekend dat er regelmatig bedrijven bij zullen komen die
meer dan 4.000 KWh gebruiken in hoogtarief. Met nadruk
zij hier vermeld dat bedrijven met een jaarverbruik van
minder dan 4.000 KWh geen piekmeter krijgen.
Tengevolge van de natte periode najaar 1974 is op sommi
ge bedrijven zeer veel stroom gebruikt voor het drogen van
de produkten. Hoewel daardoor een aantal bedrijven de
4.000 KWh in 1974 hebben overschreden, is eerst het ver
bruik in 1975 afgewacht ailvorens de piekmeter is of wordt
geplaatst.
Door de keuze van de maximummeter met een 2 uurs
periode is de invloed van huishoudelijke toestellen op de
pieklaanwijzing sterk afgevlakt, althans wanneer men de
elektrische toestellen in de huishouding met verstand ge
bruikt!
Vanaf G KW tot 7 KW
Vanaf 7 KW tot 8 KW
Vanaf 8 KW tot 9 KW
Vanaf 9 KW tot 10 KW
Vanaf 10 KW tot 11 KW
Vanaf 11 KW tot 12 KW
Vanaf 12 KW tot 15 KW
WAT IS EEN MAXIMUMMETER?
Een maximummeter wijst aan hoeveel belasting in KW
veroorzaakt wordt gedurende 2 achtereenvolgende uren bui
ten de uren van het laagtarief, dus alleen in hoogtarief.
Voorbeeld
Stel we hebben een straalkacheltje met een vermogen van
1 KW dat gedurende een half uur is ingeschakeld (1 kilo
watt 1000 watt).
De belasting die het kacheltje veroorzaakt gedurende een
half uur is 1 KW, maar omdat het tijdens de meetperiode
van 2 uren maar een half uur ingeschakeld is geweest be
tekent dit l/4 gedeelte van de tijd. De maximummeter geeft
Bij aanwijzing van de piekmeter in:
1975 1976 1977
350,— 390,— 412,—
750,— 835,— 882,—
1.500,— 1.670,— 1.765,—
2.000,— 2.225,— 2.353,—
3.000,— 3.340,— 3.530,—
4.000,— 4.450,— 4.706,—
5.250,— 5.840,— 6.177,—
Deze bedragen zijn exclusief 16 BTW en 3 kalkar
heffing. Bij het betalen van het maximum mag men dus 15
KW in beslag nemen. Bij meer valt men in een industrieel
tarief. Deze regeling is gebaseerd op een nulfase van 5 KW.
Indien de nulfase voor uw bedrijf is vastgesteld op 8 KW
en de piekmeter wijst 10 KW aan dan betaalt U het verschil
tussen 8 en 10 KW; voor het jaar 1976 dus 3.340,
1.670,1.670,Uw nieuwe nulfase is dan 10 KW!
De verschillende bedragen worden volgens een z.g. „con-
juctuurclausule" verhoogd op basis van indexcijfers loon-
en materiaalkosten zoals die door het C.B.S. worden vast
gesteld.
De belastingen op de piekmeters die in 1975 zijn opgeno
men zullen nog verrekend worden tegen dis oorspronkelijk
prijzen van 1975 zoals die in de tabel onder 1975 staan ver
meld. Wat in 1976 wordt opgenomen wordt verrekend 'tegen
de prijzen in deze tabel over 1976.
OPBOUW VAN DE KOSTEN DIE DE P.Z.E.M.
IN REKENING BRENGT
Deze bestaan uit:
1. eventueel aanvullende aansluitkosten ingevolge de hier
boven uiteengezette bijdrage-regeling;
2. de rekening voor de afgenomen stroom, het z.g. tarief;
De agrarische bedrijven hebben een algemeen tarief gel
dende voor de categorie woningen annex bedrijf (ook de win
kels vallen hieronder).
WAARUIT BESTAAT HET TARIEF?
a. de prijs voor de afgenomen energie dus de KWh
b. de prijs van de opgetreden piek
Bij de prijs voor de opgetreden piek wordt een aftrek van
2 KW gehanteerd op de aanwijzing van de 2-uurs piekmeter.
Deze 2 uur wordt geacht in beslag te worden gen-omen op
huishoudelijke toestellen.
Het is vanzelfsprekend dat wanneer er alleen een schuur
is geen aftrek van 2 KW plaats heeft voor huishoudelijk
gebruik.
WAT ZIJN DE VASTRECHTBEDRAGEN BIJ EEN
JAARVERBRUIK TOT 4.000 KW IN DAG/TARIEF
PER JAAR (bij hoofdveiligheden tot en met 3 x 25 A)
0—1.000 KWh 54,—
1.000—2.000 KWh 105,—
2.000—3.000 KWh 156,—
3.0004.000 KWh 207,—
De KWh prijzen zijn als volgt: per KWh
Voor de eerste 1.200 KWh afgenomen in één jaar 9,5 cent
voor de volgende KWh afgenomen in dat jtaar 8,0 cent
KWh verbruikt iri nachttarief 4,5 cent
Op de piekprijzen is een brandstofclausule van toepassing!
WAT ZIJN DE VASTRECHTBEDRAGEN BIJ EEN
JAARVERBRUIK VAN MEER DAN 4.000 KWH IN
DAGTARIEF PER JAAR DUS DE PRIJS VOOR DE
OPGETREDEN PIEK
Zoals reeds vermeld is er een aftrek wegens huishoudelijke
belasting van 2 KW; de KW-prijzen voor de resterende KWs
volgens de piëkaanwijzing zijn als volgt:
voor de eerste 2 KW 102,per KW per jaar
voor de volgende 3 KW 96,per KW per jaar
voor de volgende 5 KW 90,per KW per jaar
voor alle volgende KW 84,per KW per jaar
Boven de KW-vergoeding moet voor het woongedeelte
een z.g. vastrechtbedrag van 54,per jaar worden be
taald. De KWh-prijzen zijn zoals hiervoren vermeld.
De piekmeter kost met 1 telwerk 18,per jaar en met
2 telwerken 27,per jaar.
Alle genoemde tarieven zijn exclusief de 16 BTW en
de 3 kalkarheffing.
Voorbeeld: (woning annex bedrijf)
Iemand verbruikte in dagtarief in 1975 10.000 KWh;
hij heeft een maximummeter met 1 telwerk.
De piek bedraagt 10 KW; hij betaalt dus voor 8 KW (na af
trek van de 2 KW voor huishoudelijk gebruikt!)
(Zie verder pag. 30.)