ZO SPRAK DE RECHTER^/ De elektriciteitstarieven voor agrarische bedrijven in Zeeland H[ L 20 T"\c verkoper heeft de plicht zich duidelijk uit te druk- ken bij zijn aanbieding. Onduidelijkheid wordt ten nadele van de verkoper uitgelegd. De verkoper heeft twee hoofdverplichtingen, n.l. 1. De plicht om te leveren en de plicht om te vrijwaren. Dit laatste zowel voor rustig bezit als wel voor verborgen gebreken! DE LEVERING OOK bij roerende aoederen moet zowel feitelijk als juridisch geleverd worden. Meestal valt dit samen. De koper krijgt daardoor de eigendom en het bezit van het gekochte goed. Bemerkt de koper dat de eigendom niet geleverd is dan kan hij de verkoper aanspreken we gens wanprestatie. De wet regelt ook de kosten van de levering. Meestal spreken de partijen dat echter onder ling af (b.v. franko thuis). De verkoper hoeft niet te leve ren zolang de koper niet betaalt. Omgekeerd hoeft de ko per niet te betalen zolang de verkoper niet levert. Ook hier maken de partijen meestal onderlinge afspraken (b.v. binnen 30 dagen). De koper heeft recht op de vruchten van het gekochte van het moment dat de koopovereen komst wordt gesloten, ongeacht het moment van levering. De verkoper is verplicht de vruchten mee te leveren (het kalf bij de koe). Een en ander wordt verklaard uit het feit dat ook het risiko vanaf het moment van de overeenkom sten voor de koper is. Ook is de verkoper verplicht als een goed huisvader voor het gekochte te zorgen. De ver plichting om een zaak te leveren omvat al datgene wat er bij komt en nodig is om het te gebruiken. Dit alles volgens goede trouw en gebruik. DIJ de koop van een roerende zaak hoeft de koper geen genoegen te nemen met minder dan bij de koop is overeengekomen. Evenmin kan de koper gedwon gen worden meer te betalen als blijkt dat de zaak groter of meer is dan afgesproken. Dit ligt anders bij de verkoop van onroerend goed waar wel verhoging of verlaging van de koopprijs van toepassing kan zijn. Het venchil mag dan echter niet groter zijn dan één-twintigste van het ge heel. Dit laatste betreft de algemene regel. (Het voert in dit bestek te ver om deze artikelen uitputtend te behande len). Wanneer de koper van de koop afziet omdat het ver schil meer dan één-twintigste moet de verkoper hem alle kosten vergoeden die hij gemaakt heeft voor koop en leve ring. Deze vorderingen vervallen een jaar na de levering. Over het algemeen hoeft men zich om deze gehele rege ling niet te bekommeren, omdat de praktijk zich eruit heeft gered: in iedere door een deskundige opgestelde akte van koop van onroerend goed staat te lezen dat partijen alle aanspraken op grond van over of onder maat (zo heet dat) prijsgeven. Een goede oplossing. Volgende keer: De plicht om te vrijwaren. OGGEL MAAK OPTIMAAL GEBRUIK VAN HET LAAGTARIEF I Het is een feit dat het gebruik van elektriciteit op onze landbouwbedrijven en in de huishouding steeds hoger wordt. De rekeningen die men gepresenteerd krijgt voor het gebruik van de elektriciteitsstroom worden eveneens steeds hoger. Tevens blijkt ons vrij regelmatig dat de aanvullende aansluitkosten de z.g. bijdrageregeling die in 1974 in over leg tussen de P.Z.E.M. en de georganiseerde Landbouw in Zeeland tot stand is gekomen nog al eens vragen op roept en aanleiding geeft tot discussie. WAT WAS DE AANLEIDING TOT DEZE BIJDRAGEREGELING? Indien men een zwaardere energievoorziening nodig had t.b.v. extra ventilatoren, het gebruik van een melkkoeltank, die bouw van een koelhuis of koelcellen dan diende degene die deze verzwaring nodig had daarvoor te betalen. In de praktijk bleek dat de een voor een zwaardere kaïbel bijvoorbeeld 3.000,moest betalen en een ander 10.000,of meer. De kosten waren in hoge mate afhan kelijk van de toevalligheidsfaktor of er op het betreffende net, waarop men een verzwaring wenste, nog ruimte over was of niet. Dit werd door belanghebbenden terecht als zeer onbillijk ervaren. WAAR IS DE BIJDRAGEREGELING OP GEBASEERD? Door de P.Z.EM. zal aan aille reeds aangesloten agrari sche bedrijven (inclusief de woning) 5 KW worden geleverd zonder bijbetaling. Indien de genoemde 5 KW wordt over schreden zullen de aanvullende aansluitkosten op basis van een bijdrageregeling dienen te worden betaald. WAT BETEKENT DE 5 KW? Deze 5 KW staat in relatie met de hoogste stroom die door U wordt afgenomen en houdt in zekere zin verband met uw afname die U op uw jaarlijkse afrekening vindlt. De P.Z.E.M. gaat ervan uit dat in het algemeen die 5 KW niet overschreden wordt zolang het KWh-verbruik buiten laag- tarief minder is dan 4000 KWh per jaar. WAT IS HOOG EN WAT IS LAAGTARIEF? Hoogtarief is van maandag t/m vrijdag van 7 uur tot 12 uur en van 14 uur tot 23 uur. Laagtarief zijn alle andere uren. Eveneens is laagtarief op zaterdag na 14 uur alsmede op zondag. Het laagtarief door de week van 12 uur tot 14 uur wisselt per periode om de 3 maanden; dit wordt in de provinciale bladen bekend gemaakt. Op uw meter is het hoog- en laagtarief als volgt aange geven: het pijltje geeft aan of het hoog- dan wel het laag tarief telwerk in bedrijf is. Niet iedereen heeft hoog- en laagtarief; ieder een die een boiler (elec- trisch) gebruikt, heeft echter recht op laagtarief. Voor agrarische aanslui tingen geldt dat men ook zonder boiler laagtarief kan krijgen, dan echter niet tussen 12 en 14 uur en niet gedurende het gehele weekeinde. dan l/4 x 1 KW l/4 KW aan. Deze waarde blijft op de meter staan als hoogste belasting. Indien men het kacheltje 2 uur achter elkaar aan laat staan dan zal de maximummeter 1 KW aangeven. Nogmaals de maximummeter werkt alléén in hoogtarief en niet in laag tarief. WAT MOET MEN NU BETALEN BIJ OVERSCHRIJDING VAN 5 KW OF DE NULFASE, DE Z.G. BIJDRAGE REGELING? Verschuldigd VERKREGEN RECHTEN AANSLUITKOSTEN DE Z.G. NULFASE Iedereen met een agrarisch bedrijfspand heeft een aan schrijving van de P.Z.E.M. gekregen waarin de nulfase is bekendgemaakt. Deze nulfase is de belasting die men mag veroorzaken zonder dat aanvullende aansluitkosten verschul digd zijn. Bij de grote massa 80 van de verbruikers) is dit 5 KW. Door een beperkt aantal verbruikers is reeds voorheen bijgedragen in de kosten voor een hogere belas ting. Dit recht van de hogere belasting blijft gehandhaafd. Een ander verkregen recht is het volgende: In de loop van de tijd is er bij sommige bedrijven door uitbreiding met elektrische toestellen de grens van 5 KW overschreden. Ook dit meerdere verbruik is aanvaard als uitgangspunt. Ieder heeft een schrijven over deze verkregen rechten ontvangen en heeft hiertegen reklames in kunnen dienen. Alle oude aanspraken liggen vast, en de schriftelijke bevestigingen daarvan dient U goed te bewaren! PIEKMETER OF 2-UUR MAXIMUMMETER Het is noodzakelijk om nauwkeurig ieders aandeel in de totale belasting waarneembaar te bepalen. Hiervoor wordt een piekmeter gebruikt. Binnenkort zullen alle piekmeters op de bedrijven van diegenen die in hoogtarief meer dan 4000 KWh hebben verbruikt zijn geplaatst. Het is vanzelf sprekend dat er regelmatig bedrijven bij zullen komen die meer dan 4.000 KWh gebruiken in hoogtarief. Met nadruk zij hier vermeld dat bedrijven met een jaarverbruik van minder dan 4.000 KWh geen piekmeter krijgen. Tengevolge van de natte periode najaar 1974 is op sommi ge bedrijven zeer veel stroom gebruikt voor het drogen van de produkten. Hoewel daardoor een aantal bedrijven de 4.000 KWh in 1974 hebben overschreden, is eerst het ver bruik in 1975 afgewacht ailvorens de piekmeter is of wordt geplaatst. Door de keuze van de maximummeter met een 2 uurs periode is de invloed van huishoudelijke toestellen op de pieklaanwijzing sterk afgevlakt, althans wanneer men de elektrische toestellen in de huishouding met verstand ge bruikt! Vanaf G KW tot 7 KW Vanaf 7 KW tot 8 KW Vanaf 8 KW tot 9 KW Vanaf 9 KW tot 10 KW Vanaf 10 KW tot 11 KW Vanaf 11 KW tot 12 KW Vanaf 12 KW tot 15 KW WAT IS EEN MAXIMUMMETER? Een maximummeter wijst aan hoeveel belasting in KW veroorzaakt wordt gedurende 2 achtereenvolgende uren bui ten de uren van het laagtarief, dus alleen in hoogtarief. Voorbeeld Stel we hebben een straalkacheltje met een vermogen van 1 KW dat gedurende een half uur is ingeschakeld (1 kilo watt 1000 watt). De belasting die het kacheltje veroorzaakt gedurende een half uur is 1 KW, maar omdat het tijdens de meetperiode van 2 uren maar een half uur ingeschakeld is geweest be tekent dit l/4 gedeelte van de tijd. De maximummeter geeft Bij aanwijzing van de piekmeter in: 1975 1976 1977 350,— 390,— 412,— 750,— 835,— 882,— 1.500,— 1.670,— 1.765,— 2.000,— 2.225,— 2.353,— 3.000,— 3.340,— 3.530,— 4.000,— 4.450,— 4.706,— 5.250,— 5.840,— 6.177,— Deze bedragen zijn exclusief 16 BTW en 3 kalkar heffing. Bij het betalen van het maximum mag men dus 15 KW in beslag nemen. Bij meer valt men in een industrieel tarief. Deze regeling is gebaseerd op een nulfase van 5 KW. Indien de nulfase voor uw bedrijf is vastgesteld op 8 KW en de piekmeter wijst 10 KW aan dan betaalt U het verschil tussen 8 en 10 KW; voor het jaar 1976 dus 3.340, 1.670,1.670,Uw nieuwe nulfase is dan 10 KW! De verschillende bedragen worden volgens een z.g. „con- juctuurclausule" verhoogd op basis van indexcijfers loon- en materiaalkosten zoals die door het C.B.S. worden vast gesteld. De belastingen op de piekmeters die in 1975 zijn opgeno men zullen nog verrekend worden tegen dis oorspronkelijk prijzen van 1975 zoals die in de tabel onder 1975 staan ver meld. Wat in 1976 wordt opgenomen wordt verrekend 'tegen de prijzen in deze tabel over 1976. OPBOUW VAN DE KOSTEN DIE DE P.Z.E.M. IN REKENING BRENGT Deze bestaan uit: 1. eventueel aanvullende aansluitkosten ingevolge de hier boven uiteengezette bijdrage-regeling; 2. de rekening voor de afgenomen stroom, het z.g. tarief; De agrarische bedrijven hebben een algemeen tarief gel dende voor de categorie woningen annex bedrijf (ook de win kels vallen hieronder). WAARUIT BESTAAT HET TARIEF? a. de prijs voor de afgenomen energie dus de KWh b. de prijs van de opgetreden piek Bij de prijs voor de opgetreden piek wordt een aftrek van 2 KW gehanteerd op de aanwijzing van de 2-uurs piekmeter. Deze 2 uur wordt geacht in beslag te worden gen-omen op huishoudelijke toestellen. Het is vanzelfsprekend dat wanneer er alleen een schuur is geen aftrek van 2 KW plaats heeft voor huishoudelijk gebruik. WAT ZIJN DE VASTRECHTBEDRAGEN BIJ EEN JAARVERBRUIK TOT 4.000 KW IN DAG/TARIEF PER JAAR (bij hoofdveiligheden tot en met 3 x 25 A) 0—1.000 KWh 54,— 1.000—2.000 KWh 105,— 2.000—3.000 KWh 156,— 3.0004.000 KWh 207,— De KWh prijzen zijn als volgt: per KWh Voor de eerste 1.200 KWh afgenomen in één jaar 9,5 cent voor de volgende KWh afgenomen in dat jtaar 8,0 cent KWh verbruikt iri nachttarief 4,5 cent Op de piekprijzen is een brandstofclausule van toepassing! WAT ZIJN DE VASTRECHTBEDRAGEN BIJ EEN JAARVERBRUIK VAN MEER DAN 4.000 KWH IN DAGTARIEF PER JAAR DUS DE PRIJS VOOR DE OPGETREDEN PIEK Zoals reeds vermeld is er een aftrek wegens huishoudelijke belasting van 2 KW; de KW-prijzen voor de resterende KWs volgens de piëkaanwijzing zijn als volgt: voor de eerste 2 KW 102,per KW per jaar voor de volgende 3 KW 96,per KW per jaar voor de volgende 5 KW 90,per KW per jaar voor alle volgende KW 84,per KW per jaar Boven de KW-vergoeding moet voor het woongedeelte een z.g. vastrechtbedrag van 54,per jaar worden be taald. De KWh-prijzen zijn zoals hiervoren vermeld. De piekmeter kost met 1 telwerk 18,per jaar en met 2 telwerken 27,per jaar. Alle genoemde tarieven zijn exclusief de 16 BTW en de 3 kalkarheffing. Voorbeeld: (woning annex bedrijf) Iemand verbruikte in dagtarief in 1975 10.000 KWh; hij heeft een maximummeter met 1 telwerk. De piek bedraagt 10 KW; hij betaalt dus voor 8 KW (na af trek van de 2 KW voor huishoudelijk gebruikt!) (Zie verder pag. 30.)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1976 | | pagina 24