gcpiW
zuidelijke landbouw maatschappij
AARDAPPELEN EN INFLATIEBESTRIJDING
z.l.m
VRIJDAG 3 APRIL 1976
64e Jaargang - No. 3325
land- en
tuinbouwblad
Voor 1 mei zal beslist moeten worden of Nederland voor de seizoenen 1976/77 en 1977/78 het mengprijs-
systeem voor suiker zal toepassen. In een extra vergadering op donderdag 1 april heeft de hoofdafdeling
akkerbouw van het landbouwschap zich ter advisering aan het bestuur hierover beraden.
Maar ook door de bedrijfsvoorlichtingsvereniging Oost Zuid-Beveland is afgelopen winter intensief
nagedacht over prijs en teelt van suikerbieten, met als thema „Krijgt de teler wel het volle pond?! Bij
zonderheden hierover op pag. 5, 6, 7.
ONS COMMENTAAR
XilET ingang van afgelopen woensdag 31 maart is een
maximum prijs voor konsumptieaardappelen van
kracht geworden.. De kleine maat bintje mag in de winkel
niet duurder verkocht worden dan 1,<per kg onverpakt
of ƒ1,05 per kg verpakt. Als maximale afleveringsprijs
yoor de grossier geldt resp. 81 en 86 cent per kg.
Op deze laatste kiloDrijs wordt door de overheid tot 12
cent per kg bijgepast om een hapering in de aanvoer van
aardappelen te voorkomen. De maximumprijs geldt niet
voor importaardappelen van dit nieuwe seizoen,
In elk geval blijven de afspraken die al in een eerder
stadium tussen regering en bedrijfsleven met betrekking
tot de export van Nederlandse aardappelen zijn gemaakt,
volledig van kracht. Dat betekent dus geen uitvoer naar
derde landen (door de zeer hoge E.G.-heffing van 85 cent
per kilo), sterke beperkingen van de export naar niet ge
regelde afnemers, zoals Engeland en handhaving van de
export naar vaste afnemers als West-Duitsland, Dene
marken en Italië. Al deze laatste maatregelen, waaraan
het bedrijfsleven zijn medewerking heeft verleend, zijn er
met name op gericht de voorziening van zowel de binnen
landse konsument als de trouwe, vaste buitenlandse afne
mers veilig te stellen. Wij menen dat deze maatregelen
zeker aan hun doel beantwoorden en er ook geen reden
is om te veronderstellen dat 'de voorzieningen in de ko
mende tijd werkelijk in gevaar zal komen.
PRIJSVORMING v
T^AT de prijs van de konsumptieaardappelen daarbij,
na aanvankelijk wat stabiel te zijn geweest, de laat
st tijd weer wat is opgelopen is een feit waar ook in de
landbouw vandaag de dag niemand hoera over roept. Im
mers dergelijke zeer grote prijsschommelingen, zoals we
de laatste jaren (naar boven zowel als naar beneden)
meemaken, is zeker niet in het belang van de aardappel
producent en zijn afzetorganisaties. Overigens schom
melt de gemiddelde winkelprijs volgens een onderzoek
van het Konsumentenkontakt in Den Haag gedurende de
eerste helft van maart tussen de 90 cent per kg in vele
grootwinkelbedrijven en de 1,10 per kg. in de zelfstan
dige groentewinkels. Niettemin wijzen wij de nu genomen
prijsmaatregel zowel op principiële als praktische gron
den volstrekt af. Principieel omdat het niet aangaat bij
een overvoerde markt en dito lage prijzen steeds alle ver
lies aan de producent te laten, om vervolgens bij een
krappe markt en dus overeenkomstige hoge prijzen in
eens wel in te grijpen.
En praktisch, omdat een dergelijke maatregel, ondanks
alle voorzorgen, toch risico's met betrekking tot de voor
ziening van de konsument met zich mee blijft brengen. Op
korte termijn, maar zeker ook op lange termijn. Immers
het volstrekt willekeurig ingrijpen in een vrije markt als
In dit No.
Eénmansbedrijven
hebben een goede toe
komst pag. 3
Geld en Goed pag. 3
Uit de Praktijk pag. 8/9
Groninger boeren te
len baktarwe pag. 10
De maand april op het
ZW landbouwbedrijf
pag. 12 en 13
Mfr Het kombineren van
grondbewerkings
machines pag. 15
Problemen bij het zaal-
en en verzorgen van win
terwortelen pag. 16
Tuintips
pag. 17
PJZgeluid pag, 23
de aardappelmarkt, betekent dat juist diè producenten en
hun afzetkanalen en organisaties worden getroffen die,
ongeacht de prijsontwikkeling, volgens een vast systeem
het hele jaar door regelmatig afzetten en daardoor de
voorziening van de konsument onder alle omstandigheden
op peil houden. Ook al is mogelijk dat door deze maatre
gel het effekt voor deze producenten hun collectieve
handel zeer beperkt wordt, de onzekerheid voor de toe
komst veel groter wordt en een gelijkmatige aanvoer ze
ker niet ten goede komt. Bovendien zou de import van
nieuwe aardappelen door deze maatregel wel eens kun
nen worden afgeremd. Het zou ons dan ook niets verba
zen als uiteindelijk de beurs van de konsument er hele
maal niet mee gediend zal blijken te zijn.
llmmers zonder maatregelen zouden de aardappelprij
zen in de komende maanden ongetwijfeld gaan dalen naar
gelang er meer nieuwe aardappelen op de markt verschij
nen. Deze daling zou nu wel eens naar een wat later tijd
stip kunnen worden verschoven.
AFSCHUIVEN
MAAR het de regering natuurlijk alleen om te doen is,
is het indexcijfer van de prijsstijging per half april
zoveel mogelijk te drukken. Immers van dat cijfer zal de
omvang van de prijskompensatie in de lonen medio juni
afhangen.
Op zich kunnen wij het streven van de regering om in
het kader van de inflatiebestrijding de prijskompensatie
in het loon zo sterk mogelijk te drukken volledig onder
schrijven. Alleen vraag je je wel af, of er van een werke
lijk regeringsbeleid op dit gebied wel sprake is!
Immers naast bepaalde toevallige faktoren als prijs
schommelingen van vrije produkten is de prijsontwikke
ling ook in belangrijke mate afhankelijk van op langere
termijn werkende faktoren. Zoals onder meer de prijzen
en tarieven die de overheid zelf in rekening brengt. Ook
al zijn deze niet altijd direkt in het indexcijfer opgenomen,
indirekt hebben ze er op termijn natuurlijk wel invloed op.
Het komt ons dan ook een beetje onwezenlijk voor, indien
een regering zich ineens hogelijk verontrust voelt door
de forse prijsstijging van met name de laatste maand, ter
wijl ze onverminderd doorgaat haar eigen prijzen en ta
rieven boven alle proporties uit te verhogen.
De sterke tariefsverhoging van gas, water en elektrici
teit, die dit jaar zeker niet ver van de 20 zullen liggen,
zijn er een goed voorbeeld van. En wat te denken van de
verhogingen voor het bedrijfsleven hogere kosten beteke-
de accijns op benzine. Het is duidelijk dat deze tariefs
verhogingen voor het berijfsleven hogere kosten beteke
nen en bij de huidige, toch al veel te krappe winstmarges
wel in de prijzen moeten worden doorberekend!
Als het deze regering werkelijk ernst is met een
effektieve bestrijding van de loon- en prijzenspi-
raal, waar we nu al zo'n tijd in ronddraaien, dan zal
ze bij haar eigen prijsbeleid moeten beginnen in
plaats van alles maar in de schoenen van het be
drijfsleven te schuiven!
LUTEIJN