gcpiW zuidelijke landbouw maatschappij AARDAPPELEN EN INFLATIEBESTRIJDING z.l.m VRIJDAG 3 APRIL 1976 64e Jaargang - No. 3325 land- en tuinbouwblad Voor 1 mei zal beslist moeten worden of Nederland voor de seizoenen 1976/77 en 1977/78 het mengprijs- systeem voor suiker zal toepassen. In een extra vergadering op donderdag 1 april heeft de hoofdafdeling akkerbouw van het landbouwschap zich ter advisering aan het bestuur hierover beraden. Maar ook door de bedrijfsvoorlichtingsvereniging Oost Zuid-Beveland is afgelopen winter intensief nagedacht over prijs en teelt van suikerbieten, met als thema „Krijgt de teler wel het volle pond?! Bij zonderheden hierover op pag. 5, 6, 7. ONS COMMENTAAR XilET ingang van afgelopen woensdag 31 maart is een maximum prijs voor konsumptieaardappelen van kracht geworden.. De kleine maat bintje mag in de winkel niet duurder verkocht worden dan 1,<per kg onverpakt of ƒ1,05 per kg verpakt. Als maximale afleveringsprijs yoor de grossier geldt resp. 81 en 86 cent per kg. Op deze laatste kiloDrijs wordt door de overheid tot 12 cent per kg bijgepast om een hapering in de aanvoer van aardappelen te voorkomen. De maximumprijs geldt niet voor importaardappelen van dit nieuwe seizoen, In elk geval blijven de afspraken die al in een eerder stadium tussen regering en bedrijfsleven met betrekking tot de export van Nederlandse aardappelen zijn gemaakt, volledig van kracht. Dat betekent dus geen uitvoer naar derde landen (door de zeer hoge E.G.-heffing van 85 cent per kilo), sterke beperkingen van de export naar niet ge regelde afnemers, zoals Engeland en handhaving van de export naar vaste afnemers als West-Duitsland, Dene marken en Italië. Al deze laatste maatregelen, waaraan het bedrijfsleven zijn medewerking heeft verleend, zijn er met name op gericht de voorziening van zowel de binnen landse konsument als de trouwe, vaste buitenlandse afne mers veilig te stellen. Wij menen dat deze maatregelen zeker aan hun doel beantwoorden en er ook geen reden is om te veronderstellen dat 'de voorzieningen in de ko mende tijd werkelijk in gevaar zal komen. PRIJSVORMING v T^AT de prijs van de konsumptieaardappelen daarbij, na aanvankelijk wat stabiel te zijn geweest, de laat st tijd weer wat is opgelopen is een feit waar ook in de landbouw vandaag de dag niemand hoera over roept. Im mers dergelijke zeer grote prijsschommelingen, zoals we de laatste jaren (naar boven zowel als naar beneden) meemaken, is zeker niet in het belang van de aardappel producent en zijn afzetorganisaties. Overigens schom melt de gemiddelde winkelprijs volgens een onderzoek van het Konsumentenkontakt in Den Haag gedurende de eerste helft van maart tussen de 90 cent per kg in vele grootwinkelbedrijven en de 1,10 per kg. in de zelfstan dige groentewinkels. Niettemin wijzen wij de nu genomen prijsmaatregel zowel op principiële als praktische gron den volstrekt af. Principieel omdat het niet aangaat bij een overvoerde markt en dito lage prijzen steeds alle ver lies aan de producent te laten, om vervolgens bij een krappe markt en dus overeenkomstige hoge prijzen in eens wel in te grijpen. En praktisch, omdat een dergelijke maatregel, ondanks alle voorzorgen, toch risico's met betrekking tot de voor ziening van de konsument met zich mee blijft brengen. Op korte termijn, maar zeker ook op lange termijn. Immers het volstrekt willekeurig ingrijpen in een vrije markt als In dit No. Eénmansbedrijven hebben een goede toe komst pag. 3 Geld en Goed pag. 3 Uit de Praktijk pag. 8/9 Groninger boeren te len baktarwe pag. 10 De maand april op het ZW landbouwbedrijf pag. 12 en 13 Mfr Het kombineren van grondbewerkings machines pag. 15 Problemen bij het zaal- en en verzorgen van win terwortelen pag. 16 Tuintips pag. 17 PJZgeluid pag, 23 de aardappelmarkt, betekent dat juist diè producenten en hun afzetkanalen en organisaties worden getroffen die, ongeacht de prijsontwikkeling, volgens een vast systeem het hele jaar door regelmatig afzetten en daardoor de voorziening van de konsument onder alle omstandigheden op peil houden. Ook al is mogelijk dat door deze maatre gel het effekt voor deze producenten hun collectieve handel zeer beperkt wordt, de onzekerheid voor de toe komst veel groter wordt en een gelijkmatige aanvoer ze ker niet ten goede komt. Bovendien zou de import van nieuwe aardappelen door deze maatregel wel eens kun nen worden afgeremd. Het zou ons dan ook niets verba zen als uiteindelijk de beurs van de konsument er hele maal niet mee gediend zal blijken te zijn. llmmers zonder maatregelen zouden de aardappelprij zen in de komende maanden ongetwijfeld gaan dalen naar gelang er meer nieuwe aardappelen op de markt verschij nen. Deze daling zou nu wel eens naar een wat later tijd stip kunnen worden verschoven. AFSCHUIVEN MAAR het de regering natuurlijk alleen om te doen is, is het indexcijfer van de prijsstijging per half april zoveel mogelijk te drukken. Immers van dat cijfer zal de omvang van de prijskompensatie in de lonen medio juni afhangen. Op zich kunnen wij het streven van de regering om in het kader van de inflatiebestrijding de prijskompensatie in het loon zo sterk mogelijk te drukken volledig onder schrijven. Alleen vraag je je wel af, of er van een werke lijk regeringsbeleid op dit gebied wel sprake is! Immers naast bepaalde toevallige faktoren als prijs schommelingen van vrije produkten is de prijsontwikke ling ook in belangrijke mate afhankelijk van op langere termijn werkende faktoren. Zoals onder meer de prijzen en tarieven die de overheid zelf in rekening brengt. Ook al zijn deze niet altijd direkt in het indexcijfer opgenomen, indirekt hebben ze er op termijn natuurlijk wel invloed op. Het komt ons dan ook een beetje onwezenlijk voor, indien een regering zich ineens hogelijk verontrust voelt door de forse prijsstijging van met name de laatste maand, ter wijl ze onverminderd doorgaat haar eigen prijzen en ta rieven boven alle proporties uit te verhogen. De sterke tariefsverhoging van gas, water en elektrici teit, die dit jaar zeker niet ver van de 20 zullen liggen, zijn er een goed voorbeeld van. En wat te denken van de verhogingen voor het bedrijfsleven hogere kosten beteke- de accijns op benzine. Het is duidelijk dat deze tariefs verhogingen voor het berijfsleven hogere kosten beteke nen en bij de huidige, toch al veel te krappe winstmarges wel in de prijzen moeten worden doorberekend! Als het deze regering werkelijk ernst is met een effektieve bestrijding van de loon- en prijzenspi- raal, waar we nu al zo'n tijd in ronddraaien, dan zal ze bij haar eigen prijsbeleid moeten beginnen in plaats van alles maar in de schoenen van het be drijfsleven te schuiven! LUTEIJN

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1976 | | pagina 1