d<\ zuidelijke landbouw maatschappij E.E.G.-PRIJSBESLUITEN I976: NOG VEEL ONZEKERHEDEN z.l.m VRIJDAG 19 MAART 1976 64e Jaargang - No. 3323 land- en tuinbouwbla veehouderij doorlopend onder druk staat en zeker op dit moment geen rooskleurig beeld te zien geeft. Aan de an dere kant is er in de E.G. onmiskenbaar al enige jaren sprake van een verzadigde markt, met bij gunstige pro- duktieomstandigheden de neiging tot overschotten. Enige jaren terug die van boter, nu van magere melkpoeder. Niet omdat het aantal koeien nu zo toeneemt (in ons land is de rundveestapel zelfs een paar procent ingekrompen), maar omdat de melkgift per koe nog steeds stijgt. Terwijl vooral in de overige E.G.-landen steeds minder (onder)- melk op de boerderij achterblijft. Naar onze mening is het wegwerken van een melkpoedervoorraad weliswaar no dig, maar biedt het fundamenteel geen oplossing. Dat daarbij de nu gekozen cautieregeling (verplichte aankoop van magere melkpoeder via een waarborgsom op invoer en inlandse produktie van eiwitgrondstof voor veevoer) uiterst onredelijk is, willen wij hier onderstrepen. Immers met name een niet via Brusselse regelingen begeleide sektor als de pluimveehouderij wordt er via hogere voer- prijzen door getroffen. Ook groenvoederdrogerijen lijken er nadeel van te ondervinden, hetgeen ons uitermate on billijk voorkomt. In feite is naar onze mening op dit moment maar één methode beschikbaar om de melkproduktie redelijk te be heersen en dat is een omschakelings- en/of slachtpremie- regeling voor melkkoeien. Helaas is een besluit tot invoe ring van een dergelijke regeling tot een later tijdstip ver schoven, waarmee kostbare maanden verloren gaan. Financiële medeverantwoordelijkheid van de producen ten bij de afzet van (overtollige) zuivelproducten biedt naar onze mening geen reële oplossing en is in het kader van de inkomensvorming van de melkveehouder, de schriele voorgestelde verhogingen in aanmerking nemen de en die bovendien nog maar gedeeltelijk in de uitbeta- lingsprijs zullen doorwerken, totaal onaanvaardbaar. Wat het rundvleesbeleid betreft betreuren wij het dat niet duidelijk gekozen is voor een voortzetting van de slachtpremies. Immers weliswaar bestaat er formeel de mogelijkheid om voor vaarzen en stieren een slachtpremie per dier van maximaal ca 153 gulden in te voeren, maar afgesproken schijnt te zijn hiervan (met uitzondering van Engeland) geen gebruik te maken. GRAAN EN SUIKER ONS COMMENTAAR t_I ET is dit jaar praktisch onmogelijk om enigszins kcn- kreet aan te geven wat de invloed van de prijsbe- sluiten op de boerenprijs voor tarwe zal zijn. Dat de Raad ook voor dit jaar al heeft besloten een onderscheid tussen z.g. brood- en voertarwe te maken, blijven wij onjuist vin den. Zeker nu over de methode van kwaliteitsvaststel'inc nog grote onduidelijkheid heerst. Aan de andere kant is de doorvoering van een - ventieniveau i.p.v. referentieprijs voor baktarwe. i - het verleggen van de bewijslast of een partij o bakwaardig is naar het interventiebureau, een c verbetering. In elk geval is het zaak dat met narrr - afzetorganisaties er alles aan wordt gedaan, ink parate opslag, om zoveel mogelijk tarwe boven he' ste interventieniveau af te kunnen zetten Overigens b natuurlijk het eventueel te bereiken prijsniveau vc tarweteler veel te laag om zelfs maar zi n kosten g maken! Met betrekking tot de suiker is nu duidelijk het wcorc aan het bedrijfsleven. Immers voor 1 mei moet gekoze* worden voor ofwel handhaving van het mengprijsste sn met slechts 171/2 B-suiker per jaar. direkt overstapper, op het kontraktenstelsel met de dubbele hoeveelheid B- suiker of nog één jaar de mengprijs houden met 25 B- suiker en in 1977 op het kontraktstelsel overgaan Naar onze mening is het, mede gezien het waarschijn lijk nog verder uitbreidende areaal sukierbieten, in het be lang van de suikerbietentelers dat ernstig wordt overwo gen om zo mogelijk dit jaar maar anders toch volgend jaar, op het kontraktenstelsel over te stappen! (Zie verder pagina 3.) Op sommige bedrijven heeft men reeds aardappels gepoot. Maar met de huidige hoge prijzen voor het uitgangsmateriaal, is het goed te bedenken, dat het onverstandig is om onnodig risico's te ne men door te vroeg te beginnen. Eén zwaluw, maakt nog geen zomer! De foto is ontleend aan het jaarverslag van de F.L.E.C. In dit No. Uit de praktijk pag. 5/6 Wie financiert met verstand houdt geld in de hand! pag. 7 De pootgoedvoor- ziening pag. 9 Snijmais of kunst- weide pag. 11 Nieuws uit de gewas- beschermingsmiddelen- sektor pag. 12 Ervaringen met rijen- spuiten en de toepassing van Betanal pag. 14/15 TOCH nog betrekkelijk onverwacht heeft de E.G.- Raad van Landbouwministers op 6 maart j.l. over eenstemming bereikt over de verhoging van de gemeen schappelijke landbouwprijzen en de bijbehorende markt maatregelen 1976/77. Onverwacht, omdat dit jaar de puz zels moeilijker dan ooit oplosbaar bleken. Dat de uitein delijke vastgelegde besluiten dan ook een zeer ingewik keld en niet direkt duidelijk beeld geven is niet verbazing wekkend. Heel treffend noemt Struikenkamp in zijn kom- mentaar de besluiten dan ook een „warrig wonder". Het is zelfs heel moeilijk om exact aan te geven hoeveel het richtprijsniveau voor ons land is verhoogd, zo tussen de 7 en 71/2 En dat is dan nog het papieren prijsniveau. Gezien de marktmaatregelen voor melk, tarwe en suiker is een voorspelling over het effekt op de boerenprijs nog veel moeilijker te konkretiseren. Eén ding is zonder meer duidelijk. Zelfs indien de papieren prijsverhoging volledig jn de boerenprijs tot uiting komt is er nog sprake van een werken beneden de nullijn! Immers gezien de kostenont wikkeling zou een omstreeks 3 hogere prijsstijging no dig zijn om niet verder achteruit te gaan. Over achterstan den uit het verleden, die in onder meer berekeningen van het L.E.I. van dit najaar, toch wel duidelijk naar voren ko men, spreken we dan nog maar niet! GELDPOLITIEK ^AT het gemeenschappelijk landbouwbeleid blijft be staan is meer en meer ondanks, dan dankzij het ge meenschappelijk (wan)beleid op andere onderwerpen. Met name het steeds weer uit elkaar drijven van de waar den der onderscheiden munteenheden maakt het er niet gemakkelijker op. Alle maatregelen om dit te voorkomen zijn tot nu toe lapmiddelen gebleken, omdat de politieke wil om tot een werkelijk gemeenschappelijk monetair (maar ook sociaal, fiscaal etc.) beleid te komen in nogal wat hoofdsteden ontbreekt. Daarom zijn wij van mening dat elke afbraak van mone tair compenserende bedragen die ten koste van 't boeren- inkomen gaat, moet worden afgewezen. Zeker de door de commissie voorgestelde afbraak van de volle 2 was bij de huidige prijsaanpassingen volstrekt onaanvaard baar. Terecht heeft minister Van der Stee op dit punt dan ook een houding van buiqen of barsten ingenomen. De afbraak van slechts 0,6 in relatie tot een Westduitse afbraak van 2,5 ervaren wij dan ook als één van de positieve punten die voor de Nederlandse landbouw in Brussel zijn gescoord. Dat met een volledige afbraak van de monetaire compenserende bedragen de monetaire el lende niet uit de wereld geholpen zou zijn, ervaren we op dit moment weer al, nu Frankrijk besloten heeft zijn Franc te laten zweven. Een maatregel die zeker de konkurrentie- verhouding voor onze land- en tuinbouw niet zal verbete ren, gezien de neerwaartse richting waarin de Franc zich reeds snel bewoog. ZUIVEL XAET de wijn vormt het zuivelbeleid op dit moment on getwijfeld het moeilijkste onderdeel van het hele E.G.-landbouwbeleid. Aan de ene kant moet iedere keer weer gekonstateerd worden dat het inkomen in de melk-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1976 | | pagina 1