Landbouw veiligheids wedstrijd LANDBOUW RA! 76 WETENSWAARDIGHEDEN Veilig werken, maak er een sport van! mag geen gok zyn Naam: Adres: Beroep: Leeftijd: t Bezoekers die met de auto naar de Landbouw RAI 76 komen, kunnen het RAI-gebouw op de vol gende manieren het snelst bereiken: Uit de richting Utrecht slaat men direct na het passeren van de verkeersbrug over de Amstel linksaf. Men bevindt zich dan op de Kennedylaan, die bij de RAI op het Europaplein uitkomt. Uit de richting 't Gooi volgt men na Diemen de Gooiseweg, die uitmondt in de rontonde hij het Amstelstation. Daarvandaan rijdt men tussen het station en het Renaultgebouw onder het viaduct door, en via de brug rechtdoor tot de splitsing van twee wegen op het Victorieplein, bij de „wolken krabber". Vervolgens links aanhouden en de Roo- seveltlaan afrijden, die uitkomt op het Europa- plein. Uit de richting Den Haag/Rotterdam komt men in de hoofdstad aan op de Amstelveenseweg. Van de afrit van de Rijksweg komend slaat men links af deze weg op Vervolgens gaat men weer linksaf de De Boelelaan op Deze volgt men tot het einde bij het Crest Hotel, waar men linksaf de Europa Boulevard op gaat tot het Europaplein. Bezoekers die met de trein naar Amsterdam ko men, doen er verstandig aan op het station een TT (trein-toegang) biljet te kopen. Dit geeft met 3 x reductie recht op een treinretour naar Amster dam, dagkaart voor de Amsterdamse trams en bus sen en toegang tot de Landbouw RAI 76. Vanaf het Centraal Station tramlijn 4 nemen. Tentoonstellingsdagen; van maandag 19 tot en met zaterdag 24 januari. Openingstijden: dagelijks van 9 tot 17 uur. Toegansprijs: ƒ6,—. Oppervlakte: De tentoonstelling beslaat alle hal- led van het RAl-gebouw; de bruto-oppervlakte is 50.000 m2. Aantal exposanten: 212. Expositie-programmatrekkers, werktuigen, machines en gereedschappen voor land- en tuin bouw; melk winning- en -bewaarapparatuur; ande re artikelen op het gebied van land- en tuinbouw, zoals veevoeders, zaden, meststoffen, bestrijdings middelen, gereedschappen, motoren, brandstoffen. Landen van herkomst: 14, nl.: België, Bondsre publiek Duitsland, Canada, Denemarken, Engeland, Finland, Frankrijk, Italië, Japan, Nederland, Noor wegen, U.S.A., Zweden, Zwitserland Aantal bezoekers: in 1974: 87.910. J^E kost gaat voor de baat uit; dat geldt ook voor de vei ligheid bij het werken. De baat kan zo groot zijn, dat de kost maar op de koop toe genomen moet worden. Het Landbouwveiligheidsbesluit is onangs gewijzigd. Er zijn nieuwe veiligheidseisen ingebracht die én de baten én de kosten verhogen. Het aantal dodelijke ongevallen door gekantelde of achterovergeslagen trekkers geeft te denken en kan niet afgedaan worden met een nuchtere statistiek vol jaarcijfers: 1967 1968 1969 1970 19 16 17 12 1971 1972 1973 13 9 17 Trekkers die vanaf 19 juli 1976 nieuw worden afgele verd, moeten met een veiligheidsframe, -cabine of -beugel uitgerust zijn. Deze verplichting geldt trouwens in een aantal andere landen al langer, en met succes: het aantal dodelijke ongelukken is sterk gedaald. Voor trekkers die op 19 juli 1976 al in gebruik zijn, gaat de verplichte beveiliging pas 7 jaar later in. Het staat nu al vast dat dit voor een onbekend aantal onbeschermde trek kerbestuurders geen 7 „vette jaren" zulen zijn. De nieuwe veiligheidseis is alleen de verplichtingskant van de zaak. Met wettelijke maatregelen kunnen alleen maar de opvallendsteen zwaarste risico's worden verminderd. Het grootste deel van de veiligheid bij het werk ligt in de zelfbe scherming. J/OOR een veilig gedrag is de persoonlijke instelling door slaggevend. Daarnaast komt het aan op informatie en voorlichting. Het Landbouwschap probeert via een werk groep Landbouwveiligheid een steentje bij te dragen aan die voorlichting. In deze werkgroep werken samen de Agrarische Sociale Fondsen, de Arbeidsinspectiede directie Land bouwonderwijs van het ministerie van Landbouw en het Landbouwschap. Ter gelegenheid van de RAI-Landbouw 1976 wordt voor de zesde maal een landbouwveiligheidswed- strijd georganiseerd. De veiligheidswedstrijd wordt gehouden in de vorm van onderstaande tekening met een aantal situatise, waarin de on veilige toestanden en handelingen aangegeven worden. De tekening is gemaakt door de heer E. van Beest in de van hem bekende luchtige stijl en opzet. Inzendingen moeten uiterlijk vóór 6 februari binnen zijn! LANDBOUWVEILJGHEIDS WED STRIJD georganiseerd door de Werkgroep Landbouwveiligheid, waarin samenwerken: Agrarische Sociale Fondsen Landbouwschap Directie Landbouwonderwijs van van het Ministerie van Landbouw en Visserij Directoraat-Generaal van de Ar beid van het Ministerie van Sociale Zaken 1 nooiapfiji f 1000, Tweede prijs f 500.— Derde en vierde prijs t 250,— Vijfde t/m negende prijs f 100.— De winnaars worden door loting uit de goede inzendingen bepaald aan da hand van de bij de notaris gedeponeerde oplossing. De trekking zal plaatshebben op 10 Februari 1976 'en kantore van notaris Mr. Th. W. J. M. van Nierop. Jozef Israèlsplein 4. Den Haag De opgave van deze wedstrijd is: Kruis in de tekening uitsluitend de 5 personen aan die zich in een voor hen gevaarlijke situatie bevinden. Spelregels 1. ledarean kan meedoen, uitgezonderd kinderen beneden 12 jaar 2. Per deelnemer mag niat meer dan 1 formulier worden ingezonden. 3. De wedstrijdformulieren, ook die uit de landbouwbladen, kunnen op de Landbouw R.A.I. in de daarvoor bestemde bus worden gedeponeerd. 4. De deelnemers die het formulier niet op de R.A.I. Inleveren, moeten het vóór 6 februari 1976 in aan als brief gefrankeerde envelop zanden aan: Landbouwveiligheidswedstrijd Postbus 1700 Den Haag-2077 5. De prijswinnaars worden zo spoedig mogelijk na 10 februari 1976 in de landbouwbladen bekendgemaakt. 6. Over de uitslag van de wedstrijd kan gaan briefwisseling worden gevoerd VEILIG WERKEN IS IN HET BELANG VAN ELKEEN; LET OP UW ZAAK. NOG MEER DAN VOORHEENI Vergunning verleend door B W van 's-Grevenhege onder nr. 136395. afd. K.Z. d.d 4 november 1975. Inlichtingen bij de werkgroep Landbouwveiligheid van het Landbouwschap. Raamweg 26. Den Haag. 1T,i 17S I/*»//

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1976 | | pagina 2