HAAGSE BESLUITELOOSHEID Rijksstudietoelagen en tegemoetkoming studiekosten voor 31 januari aanvragen Ook binnen het landbouwbeleid van dit kabinet en deze minister is op meerdere punten de neiging waar neembaar om problemen naar de toekomst te verschui ven. Zo is het voor iedereen duidelijk dat de inkomens vorming in de land- en tuinbouw de laatste jaren duidelijk te wensen overlaat. Belangrijkste oorzaken, de sterke kostenstijging, de achterblijvende prijsontwikkeling en de nog verre van optimale proauktieomstandigheden op het doorsnee-bedrijf. 64e Jaargang - No. 3315 VRIJDAG 23 JANUARI 1976 ^7" IE de laatste tijd de verslagen van de vergaderingen der ministerraad op een rij zet, zal ongetwijfeld moeten konkluderen dat deze regering bijzonder sterk is in het besluiten om beslissingen over urgente zaken naar een later tijdstip te verschuiven. Terwijl de werkloosheid het afgelopen jaar met meer dan 40 is gestegen, de to tale industriële bedrijvigheid voor het eerst sedert een lange periode is gedaald en de inflatie in vergelijking met onze belangrijkste handelspartners veel te hoog bleef, volhardde het kabinet in zijn politiek van zeer sterke stij ging van de kollektieve uitgaven ten kosteA/an de parti culiere bestedingen. Het ondernemersklimaat wordt er met de dag slechter door, waardoor steeds meer bedrij ven in de problemen en de rode cijfers kwamen en de be reidheid tot investeren een dieptepunt bereikte. De tot nu toe gevoerde politiek van het stoppen van gaten bij de bedrijven die in moeilijkheden verkeerden, in feite op kosten van de nog redelijk goed lopende bedrij ven, maakte de situatie alleen maar erger. Immers daar mee werd weinig meer bereikt dan dat de problemen naar een wat later tijdstip werden verschoven. De hoop dat er intussen wel zo'n opleving in de wereld economie zou zijn dat de moeilijkheden vanzelf zich zou den oplossen, was de zeer wankele basis waarop dit be leid was gestoeld. Een basis die, zoals nu steeds duidelij ker blijkt, volstrekt ondeugdelijk is. Het heeft er nu de schijn van dat binnen de regering eindelijk het inzicht groeit dat er eerst een fundamentele wijziging in het beleid moet komen voordat de opwaartse lijn weer kan worden ingeslagen. Toch vereist de huidige situatie natuurlijk niet alleen een verandering van inzicht maar op korte termijn ook van werkelijk effekt sorterende daden. Daden die naar onze mening er in de eerste plaats op gericht dienen te zijn om met name de kosten van de arbeid in de hand te houden. Immers de brutokosten van de menselijke arbeid, inclu sief sociale lasten, maken vandaag de dag het overgrote deel van alle kosten uitl BEZUINIGING \A INISTER-PRESIDENT Den Uyl heeft met zijn op 2 ja nuari gehouden vraaggesprek al aangegeven dat bezuiniging op de sociale lasten onvermijdelijk een bezui niging op de sociale uitkeringen tot gevolg moet hebben. De schok die deze opmerking bij velen te weeg heeft ge bracht is misschien wel symbolisch voor de gedachten- wereld waarin we zo langzamerhand in deze welvaarts maatschappij zijn terecht gekomen. Maar al te gemakke lijk praat men over lagere sociale lasten en ook belasting zonder te beseffen dat daaraan onverbrekelijk gekoppeld is een verlaging van de sociale uitkeringen c.q. over heidsuitgaven. Maar al te gemakkelijk wordt, ook bij de oppositie, gepraat over de tering naar de nering zetten zonder daarbij de konsekwenties werkelijk onder ogen te (durven) zien. Naar onze mening is overigens een beper king van de sociale uitgaven alléén onvoldoende. Verla ging van sociale uitkeringen zal gepaard moeten gaan met verlaging van de druk der belastingen, zodat het voor de partikulier vrij besteedbare Inkomen niet te sterk onder druk komt te staan. Immers voorkomen moet worden dat in deze „slappe" tijd de bestedingen nog verder zouden teruglopen. Dat geldt overigens ook voor de overheidsbe stedingen. Vandaar dat wij van mening zijn dat de aan belastingverlichting gekoppelde overheidsbezuinigingen onvermijdelijk op dié departementen moeten plaatsvinden waar de invloed op de totale industriële bedrijvigheid het geringst is. Dat betekent bezuiniging op zaken als onder wijs, C.R.M., ontwikkelingshulp e.d. Ook wij vinden dat verre van aantrekkelijk en beseffen dat besnoeiing hierop een hard gelag zal zijn! Toch geloven wij dat het de enige juiste weg is om onze economie weer die impuls te geven die het mogelijk moet maken om in de toekomst voldoen de ruimte te creëren om aan de op zich zeer belangrijke zaken van deze departementen weer extra geld te beste den. Eén ding is duidelijk: elke dag dat er langer gewacht wordt met de problemen werkelijk fundamenteel aan te pakken, wordt de situatie alleen maar moeilijker en zullen de ingrepen alleen maar pijnlijker worden. In de komende tijd wordt overigens niet alleen moed en besluitvaardigheid van kabinet en Tweede Kamer ge vergd, maar zeker ook van alle belangenorganisaties van werknemers, werkgevers en zelfstandigen die immers evenzeer deze zure appel aan hun achterban zullen moe ten presenteren. De eerste reakties van mensen als Groe- neveld zijn wat dat betreft helaas niet erg hoopgevend! LANDBOUWSTRUKTUURBELEID Kostenverlaging c.q. opbrengstverhoging via een doel gericht struktuurbeleid en voldoende aanpassingen van de boerenopbrengstprijzen is de enige oplossing om tot fundamentele verbetering te komen. Maar wat gebeurt er werkelijk? De middelen om via een doeltreffend .struk tuurbeleid de produktieomstandigheden en dus de inko mensmogelijkheden te verbeteren worden bevroren en in feite verlaagd, terwijl extra geld (weliswaar van een an der departement) beschikbaar wordt gesteld om via de R.Z.-regeling gaten te stoppen! Naar onze mening wordt daarmee de verkeerde kant opgegaan. Immers misschien worden daarmee een aantal inkomens op korte termijn wel op peil gehouden, maar de konkurrentiekracht in de Nederlandse land- en tuinbouw wordt er op wat langere termijn wel mee uitgehold. ONS COMMENTAAR Als de minister van Landbouw in de Tweede Kamer ver klaart dat er voor 1976 binnen het O. en S.-fonds voldoen de financiële ruimte is, dan vinden wij dat min of meer struisvogelpolitiek. Wat is immers het geval? Om aan haar financiële verplichtingen die tot 1 januari 1976 zijn aange gaan te voldoen zal het O. en S.-fonds in 1976 bijna al haar reserves moeten opmaken, terwijl er voor 1977 en volgende jaren een steeds groter wordend tekort zal ont staan als de overheidsbijdrage bevroren blijft zoals de meerjarenraming aangeeft. In feite komt het er dus op neer dat de ruimte voor nieuwe aktiviteiten nih'l is. In het overleg aangaande het struktuurbeleid is dat overigens de laatste tijd ook duidelijk te merken. Van het zo'n ander half jaar geleden opgezette beleid voor de middenbedrij ven is niet veel meer dan een verlaging in het partikulier inkomen voor rentesubsidieaanvragen en een uitgekne pen regeling voor dmschakeling op tankmelken overge bleven! De zeer goed werkende p.c.w.-regeling is in de ijskast gezet en over een permanente bijdrageregeling voor ver betering agrarische bedrijfsgebouwen wil de regering niet meer praten. In feite wordt nu de boer aan het lijntje gehouden met mooie beloftes en enkele regelingen, die vooral niet te veel mogen kosten, waardoor natuurlijk ook nauwelijks effekt kunnen sorteren. Wij zijn van mening dat op dit ge bied het nu de hoogste tijd wordt dat er, ook door de mi nister, eens klare taal wordt gesproken. Ofwel het kabinet konstateert dat er voor een verdere uitbouw van het struk tuurbeleid geen geld vrijgemaakt kan worden en de boer dus uit deze hoek maar niets meer moet verwachten, of wel men konstateert dat een verdere uitbouw van het struktuurbeleid niet gemist kan worden en verbindt hier dan ook in de vorm van een belangrijke versterking van de financiële middelen van het O. en S.-fonds zijn konse kwenties daaraan. Overigens zal het een ieder die de laatste maanden van de uitspraken en redes van de Minister van Landbouw heeft kennisgenomen, duidelijk zijn dat voor hèm alleen een voortgang van het struktuurbeleid aanvaardbaar is. Wij vinden dan ook dat bij een dergelijk essentieel onder- ET wordt alweer kort dag voor het aanvragen van Rijksstudietoelagen dan wel tegemoetkoming in de studiekosten voor het studiejaar 1976/1977. Deze moeten n.l. uiterlijk 31 januari zijn ingediend bij: Hoofdafdeling Rijksstudietoelagen Kempkensberg 2 Groningen Tijdige aanmelding is ook vereist voor diegenen, die nog in onzekerheid verkeren omtrent studierichting, pdaatsing etc. 1 Aanmeldingsformulieren kunnen worden afgehaald bij de onderwijsinstelling. Geef een oorrespondentie-adres op dat weinig aan ver andering onderhevig is. Geef wijzigingen in persoonlijke omstandigheden zo spoedig mogelijk door. Overleg met uw boekhoudbureau over de fiscale- en kin derbijslag konsekwenties. 'Degene, die in de administratie van Rijksstudietoelagen staat geregistreerd en zij die door middel van het aan meldingsformulier van het Centraal Bureau aanmelding en plaatsing te kennen hebben gegeven voor een toelage in aanmerking wensen te komen, behoeven geen aan vraag in te dienen. Aldus enkele belangrijke punten die bij het aanvragen van Rijksstudietoelagen enz. voor betrokkenen van belang kunnen zijn. deel van het landbouwbeleid Minister Van der Stee best zijn verdere medewerking aan deze regeringsploeg daar voor op het spel mag zetten! WESTERSCHELDE KT A het getouwtrek rondom de afsluiting van de Oos- terschelde, waar de uiteindelijke besluitvorming ook weer naar de toekomst werd verschoven, en we nu dus nog steeds in grote onzekerheid verkeren, wordt ook de totstandkoming van een vaste oeververbinding over de Westerschelde steeds meer een lijdensweg. Het zal wel aan ons liggen, maar wij begrijpen er zo langzamerhand niets meer van! Waar het Zuid-Westen (met name in het kader van de werkgelegenheid) zit te springen om een im puls, zoals de aanleg van een vaste oeververbinding kan geven, waar er een plan klaar ligt dat de centrale over heid niets extra's kost, waar er in verband met de te lenen gelden op dit moment toch echt niet meer van een erg krappe kapitaalsmarkt gesproken kan worden en waar bovendien praktisch alle betrokken instanties op regio naal en nationaal niveau, inclusief de verantwoordelijke minister, een positief advies hebben uitgebracht, moet de besluitvorming weer zonodig enige maanden worden uit gesteld. Was er eerst misschien sprake van een groeiend ongeduld, zo langzamerhand is de stemming op dit punt in het Zuid-Westen wel naar verbittering aan het omslaan. Wij willen dan ook graag de aan duidelijkheid weinig te wensen overlatende afkeuring van dit getalm, zoals door gedeputeerde Kaland onder woorden is gebracht, van harte onderschrijven! LUTEIJN DE RIJKSSTUDIETOELAGEN piJJKSSTUDIETOELAGEN worden uitsluitend verstrekt voor studie aan de openbare en de door de overheid erkende en bekostigde bijzondere instellingen van weten schappelijk onderwijs en hoger beroepsonderwijs en daar mee gelijkgesteld onderwijs. De diirectie van de school kan u informeren of de opleiding door de overheid is erkend en of hiervoor een Rijksstudie toelage kan worden toegekend. Er zijn namelijk meerdere opleidingen onder de regeling gebracht dan voorheen het geval was. De algemene regel voor een aanvraag is, dat studietoe lagen alleen worden verstrekt, indien de aanvrager jonger is dan 27 jaar en in het bezat is van die vereiste diploma's voor de gekozen studierichting en daarvoor is toegelaten. Voor 27-jarigen en ouder (tot 47 jaar) kan een integraal renteloos voorschot worden gegeven om de geschiktheid voor de gekozen studierichting aan te tonen. Voor oudere jaarsstudenten wordt voor de beoordeling van de studie- geschiktheid het adlvies gevraagd van de onderwijsinstelling. Als de aanvrager op grond van studieprestaties en toela tingseisen in aanmerking komt voor een toelage, dan zijn de prestaties verder niet van invloed op de hoogte van de toelage, De maximale toelage omvat de genormeerde kos ten van levensonderhoud en studie. De normbedragen wor den jaarlijks door de Minister van Onderwijs aangepast aan de ontwikkeling van de kosten. Dit budget moet in indivi duele situaties gedekt worden door: (Zie verder pagina 24.) 'Zou de meneer die de nieuwe biologie-lerares de titel 'lekker stuk' heeft verleend de goedheid willen hebben even naar voren te komen?' [Daily Express

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1976 | | pagina 17