HAAGSE BESLUITELOOSHEID
Rijksstudietoelagen en tegemoetkoming studiekosten
voor 31 januari aanvragen
Ook binnen het landbouwbeleid van dit kabinet en
deze minister is op meerdere punten de neiging waar
neembaar om problemen naar de toekomst te verschui
ven. Zo is het voor iedereen duidelijk dat de inkomens
vorming in de land- en tuinbouw de laatste jaren duidelijk
te wensen overlaat. Belangrijkste oorzaken, de sterke
kostenstijging, de achterblijvende prijsontwikkeling en de
nog verre van optimale proauktieomstandigheden op het
doorsnee-bedrijf.
64e Jaargang - No. 3315
VRIJDAG 23 JANUARI 1976
^7" IE de laatste tijd de verslagen van de vergaderingen
der ministerraad op een rij zet, zal ongetwijfeld
moeten konkluderen dat deze regering bijzonder sterk is
in het besluiten om beslissingen over urgente zaken naar
een later tijdstip te verschuiven. Terwijl de werkloosheid
het afgelopen jaar met meer dan 40 is gestegen, de to
tale industriële bedrijvigheid voor het eerst sedert een
lange periode is gedaald en de inflatie in vergelijking met
onze belangrijkste handelspartners veel te hoog bleef,
volhardde het kabinet in zijn politiek van zeer sterke stij
ging van de kollektieve uitgaven ten kosteA/an de parti
culiere bestedingen. Het ondernemersklimaat wordt er
met de dag slechter door, waardoor steeds meer bedrij
ven in de problemen en de rode cijfers kwamen en de be
reidheid tot investeren een dieptepunt bereikte.
De tot nu toe gevoerde politiek van het stoppen van
gaten bij de bedrijven die in moeilijkheden verkeerden, in
feite op kosten van de nog redelijk goed lopende bedrij
ven, maakte de situatie alleen maar erger. Immers daar
mee werd weinig meer bereikt dan dat de problemen naar
een wat later tijdstip werden verschoven.
De hoop dat er intussen wel zo'n opleving in de wereld
economie zou zijn dat de moeilijkheden vanzelf zich zou
den oplossen, was de zeer wankele basis waarop dit be
leid was gestoeld. Een basis die, zoals nu steeds duidelij
ker blijkt, volstrekt ondeugdelijk is.
Het heeft er nu de schijn van dat binnen de regering
eindelijk het inzicht groeit dat er eerst een fundamentele
wijziging in het beleid moet komen voordat de opwaartse
lijn weer kan worden ingeslagen.
Toch vereist de huidige situatie natuurlijk niet alleen
een verandering van inzicht maar op korte termijn ook van
werkelijk effekt sorterende daden. Daden die naar onze
mening er in de eerste plaats op gericht dienen te zijn om
met name de kosten van de arbeid in de hand te houden.
Immers de brutokosten van de menselijke arbeid, inclu
sief sociale lasten, maken vandaag de dag het overgrote
deel van alle kosten uitl
BEZUINIGING
\A INISTER-PRESIDENT Den Uyl heeft met zijn op 2 ja
nuari gehouden vraaggesprek al aangegeven dat
bezuiniging op de sociale lasten onvermijdelijk een bezui
niging op de sociale uitkeringen tot gevolg moet hebben.
De schok die deze opmerking bij velen te weeg heeft ge
bracht is misschien wel symbolisch voor de gedachten-
wereld waarin we zo langzamerhand in deze welvaarts
maatschappij zijn terecht gekomen. Maar al te gemakke
lijk praat men over lagere sociale lasten en ook belasting
zonder te beseffen dat daaraan onverbrekelijk gekoppeld
is een verlaging van de sociale uitkeringen c.q. over
heidsuitgaven. Maar al te gemakkelijk wordt, ook bij de
oppositie, gepraat over de tering naar de nering zetten
zonder daarbij de konsekwenties werkelijk onder ogen te
(durven) zien. Naar onze mening is overigens een beper
king van de sociale uitgaven alléén onvoldoende. Verla
ging van sociale uitkeringen zal gepaard moeten gaan met
verlaging van de druk der belastingen, zodat het voor de
partikulier vrij besteedbare Inkomen niet te sterk onder
druk komt te staan. Immers voorkomen moet worden dat
in deze „slappe" tijd de bestedingen nog verder zouden
teruglopen. Dat geldt overigens ook voor de overheidsbe
stedingen. Vandaar dat wij van mening zijn dat de aan
belastingverlichting gekoppelde overheidsbezuinigingen
onvermijdelijk op dié departementen moeten plaatsvinden
waar de invloed op de totale industriële bedrijvigheid het
geringst is. Dat betekent bezuiniging op zaken als onder
wijs, C.R.M., ontwikkelingshulp e.d. Ook wij vinden dat
verre van aantrekkelijk en beseffen dat besnoeiing hierop
een hard gelag zal zijn! Toch geloven wij dat het de enige
juiste weg is om onze economie weer die impuls te geven
die het mogelijk moet maken om in de toekomst voldoen
de ruimte te creëren om aan de op zich zeer belangrijke
zaken van deze departementen weer extra geld te beste
den.
Eén ding is duidelijk: elke dag dat er langer gewacht
wordt met de problemen werkelijk fundamenteel aan te
pakken, wordt de situatie alleen maar moeilijker en zullen
de ingrepen alleen maar pijnlijker worden.
In de komende tijd wordt overigens niet alleen moed en
besluitvaardigheid van kabinet en Tweede Kamer ge
vergd, maar zeker ook van alle belangenorganisaties van
werknemers, werkgevers en zelfstandigen die immers
evenzeer deze zure appel aan hun achterban zullen moe
ten presenteren. De eerste reakties van mensen als Groe-
neveld zijn wat dat betreft helaas niet erg hoopgevend!
LANDBOUWSTRUKTUURBELEID
Kostenverlaging c.q. opbrengstverhoging via een doel
gericht struktuurbeleid en voldoende aanpassingen van
de boerenopbrengstprijzen is de enige oplossing om tot
fundamentele verbetering te komen. Maar wat gebeurt er
werkelijk? De middelen om via een doeltreffend .struk
tuurbeleid de produktieomstandigheden en dus de inko
mensmogelijkheden te verbeteren worden bevroren en in
feite verlaagd, terwijl extra geld (weliswaar van een an
der departement) beschikbaar wordt gesteld om via de
R.Z.-regeling gaten te stoppen! Naar onze mening wordt
daarmee de verkeerde kant opgegaan. Immers misschien
worden daarmee een aantal inkomens op korte termijn
wel op peil gehouden, maar de konkurrentiekracht in de
Nederlandse land- en tuinbouw wordt er op wat langere
termijn wel mee uitgehold.
ONS COMMENTAAR
Als de minister van Landbouw in de Tweede Kamer ver
klaart dat er voor 1976 binnen het O. en S.-fonds voldoen
de financiële ruimte is, dan vinden wij dat min of meer
struisvogelpolitiek. Wat is immers het geval? Om aan haar
financiële verplichtingen die tot 1 januari 1976 zijn aange
gaan te voldoen zal het O. en S.-fonds in 1976 bijna al
haar reserves moeten opmaken, terwijl er voor 1977 en
volgende jaren een steeds groter wordend tekort zal ont
staan als de overheidsbijdrage bevroren blijft zoals de
meerjarenraming aangeeft. In feite komt het er dus op
neer dat de ruimte voor nieuwe aktiviteiten nih'l is. In het
overleg aangaande het struktuurbeleid is dat overigens de
laatste tijd ook duidelijk te merken. Van het zo'n ander
half jaar geleden opgezette beleid voor de middenbedrij
ven is niet veel meer dan een verlaging in het partikulier
inkomen voor rentesubsidieaanvragen en een uitgekne
pen regeling voor dmschakeling op tankmelken overge
bleven!
De zeer goed werkende p.c.w.-regeling is in de ijskast
gezet en over een permanente bijdrageregeling voor ver
betering agrarische bedrijfsgebouwen wil de regering niet
meer praten.
In feite wordt nu de boer aan het lijntje gehouden met
mooie beloftes en enkele regelingen, die vooral niet te
veel mogen kosten, waardoor natuurlijk ook nauwelijks
effekt kunnen sorteren. Wij zijn van mening dat op dit ge
bied het nu de hoogste tijd wordt dat er, ook door de mi
nister, eens klare taal wordt gesproken. Ofwel het kabinet
konstateert dat er voor een verdere uitbouw van het struk
tuurbeleid geen geld vrijgemaakt kan worden en de boer
dus uit deze hoek maar niets meer moet verwachten, of
wel men konstateert dat een verdere uitbouw van het
struktuurbeleid niet gemist kan worden en verbindt hier
dan ook in de vorm van een belangrijke versterking van
de financiële middelen van het O. en S.-fonds zijn konse
kwenties daaraan.
Overigens zal het een ieder die de laatste maanden van
de uitspraken en redes van de Minister van Landbouw
heeft kennisgenomen, duidelijk zijn dat voor hèm alleen
een voortgang van het struktuurbeleid aanvaardbaar is.
Wij vinden dan ook dat bij een dergelijk essentieel onder-
ET wordt alweer kort dag voor het aanvragen van
Rijksstudietoelagen dan wel tegemoetkoming in de
studiekosten voor het studiejaar 1976/1977. Deze moeten
n.l. uiterlijk 31 januari zijn ingediend bij:
Hoofdafdeling Rijksstudietoelagen
Kempkensberg 2
Groningen
Tijdige aanmelding is ook vereist voor diegenen, die nog
in onzekerheid verkeren omtrent studierichting, pdaatsing
etc.
1 Aanmeldingsformulieren kunnen worden afgehaald bij de
onderwijsinstelling.
Geef een oorrespondentie-adres op dat weinig aan ver
andering onderhevig is.
Geef wijzigingen in persoonlijke omstandigheden zo
spoedig mogelijk door.
Overleg met uw boekhoudbureau over de fiscale- en kin
derbijslag konsekwenties.
'Degene, die in de administratie van Rijksstudietoelagen
staat geregistreerd en zij die door middel van het aan
meldingsformulier van het Centraal Bureau aanmelding
en plaatsing te kennen hebben gegeven voor een toelage
in aanmerking wensen te komen, behoeven geen aan
vraag in te dienen.
Aldus enkele belangrijke punten die bij het aanvragen
van Rijksstudietoelagen enz. voor betrokkenen van belang
kunnen zijn.
deel van het landbouwbeleid Minister Van der Stee best
zijn verdere medewerking aan deze regeringsploeg daar
voor op het spel mag zetten!
WESTERSCHELDE
KT A het getouwtrek rondom de afsluiting van de Oos-
terschelde, waar de uiteindelijke besluitvorming
ook weer naar de toekomst werd verschoven, en we nu
dus nog steeds in grote onzekerheid verkeren, wordt ook
de totstandkoming van een vaste oeververbinding over de
Westerschelde steeds meer een lijdensweg. Het zal wel
aan ons liggen, maar wij begrijpen er zo langzamerhand
niets meer van! Waar het Zuid-Westen (met name in het
kader van de werkgelegenheid) zit te springen om een im
puls, zoals de aanleg van een vaste oeververbinding kan
geven, waar er een plan klaar ligt dat de centrale over
heid niets extra's kost, waar er in verband met de te lenen
gelden op dit moment toch echt niet meer van een erg
krappe kapitaalsmarkt gesproken kan worden en waar
bovendien praktisch alle betrokken instanties op regio
naal en nationaal niveau, inclusief de verantwoordelijke
minister, een positief advies hebben uitgebracht, moet de
besluitvorming weer zonodig enige maanden worden uit
gesteld. Was er eerst misschien sprake van een groeiend
ongeduld, zo langzamerhand is de stemming op dit punt
in het Zuid-Westen wel naar verbittering aan het omslaan.
Wij willen dan ook graag de aan duidelijkheid weinig te
wensen overlatende afkeuring van dit getalm, zoals door
gedeputeerde Kaland onder woorden is gebracht, van
harte onderschrijven! LUTEIJN
DE RIJKSSTUDIETOELAGEN
piJJKSSTUDIETOELAGEN worden uitsluitend verstrekt
voor studie aan de openbare en de door de overheid
erkende en bekostigde bijzondere instellingen van weten
schappelijk onderwijs en hoger beroepsonderwijs en daar
mee gelijkgesteld onderwijs.
De diirectie van de school kan u informeren of de opleiding
door de overheid is erkend en of hiervoor een Rijksstudie
toelage kan worden toegekend. Er zijn namelijk meerdere
opleidingen onder de regeling gebracht dan voorheen het
geval was.
De algemene regel voor een aanvraag is, dat studietoe
lagen alleen worden verstrekt, indien de aanvrager jonger
is dan 27 jaar en in het bezat is van die vereiste diploma's
voor de gekozen studierichting en daarvoor is toegelaten.
Voor 27-jarigen en ouder (tot 47 jaar) kan een integraal
renteloos voorschot worden gegeven om de geschiktheid
voor de gekozen studierichting aan te tonen. Voor oudere
jaarsstudenten wordt voor de beoordeling van de studie-
geschiktheid het adlvies gevraagd van de onderwijsinstelling.
Als de aanvrager op grond van studieprestaties en toela
tingseisen in aanmerking komt voor een toelage, dan zijn
de prestaties verder niet van invloed op de hoogte van de
toelage, De maximale toelage omvat de genormeerde kos
ten van levensonderhoud en studie. De normbedragen wor
den jaarlijks door de Minister van Onderwijs aangepast aan
de ontwikkeling van de kosten. Dit budget moet in indivi
duele situaties gedekt worden door:
(Zie verder pagina 24.)
'Zou de meneer die de nieuwe biologie-lerares de titel 'lekker stuk' heeft verleend de goedheid willen hebben even naar voren te komen?' [Daily Express