Zo sprak de rechter... Voorstel wijziging bestemmings planprocedure door raad van advies voor ruimtelijke ordening I DE gehele gang van zaken die nu gevolgd wordt over ziende komt de Raad tot de conclusie dat die behan- delingsduur van de bestemmingsplannen ingekort dient te worden. Dit met dien verstande dat de rechtszekerheid be houden dient te blijven alsmede de bescherming van de in dividuele belangen. In het kort kamt daarom de Raad tot de volgende adviezen: 4 FNE lange duur die de bestemmingsplanprocedure kan vragen is velen reeds lange tijd een doorn in het oog. Het ongenoegen hierover, zo is de Raad van Advies voor Ruimtelijke Ordening gebleken, leeft in brede kring. Zoals bekend kan er in drie instanties bezwaar of beroep worden aangetekend: bij de gemeenteraad, bij Gedeputeerde Staten en bij de Kroon. Dit leidt ertoe, dat er soms jaren overheen gaan voordat een bestem mingsplan van kracht kan worden. De Raad is van me ning, dat daarmee een onevenwichtige verhouding is ont staan tussen de belangen, die nadeel ondervinden van het plan en het belang dat gediend is bij een tijdige tot standkoming en uitvoering ervan. Bovendien wordt op deze wijze geen voldoende recht gedaan aan het begin sel van gedecentraliseerd bestuur. Volgens dit beginsel heeft de lokale gemeenschap, binnen de grenzen die door hogere organen zijn gesteld, in principe zelf het recht om te beslissen over de ontwikkeling van haar grondgebied. Y^OORAL de lange tijd die de behandeling van beroepen door de Kroon vergt heeft een aantal nadelige effek- ten aldus de Raad. Zo is het oneigenlijk gebruik van artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening voor een deel het gevolg van de lange duur van de bestemmingsplanprocedure. Voorts kan het beroepsrecht leiden tot onjuiste praktijken, zoals het opzettelijk veroorzaken van vertraging in de be sluitvorming. Een ander negatief gevolg van de lange be- handelingsduur van beroepen kan zijn, dat gemeenteraden en andere belanghebbenden ervan afzien in beroep te gaan bij de Kroon en zich uit arremoede neerleggen 'bij een in hun ogen onjuiste beslissing van G.S. Dit met de overweging dat het realiseren van een bestemmingsplan niet kan wach ten totdat de Kroon in beroep heeft beslist. Het nadeel van de vertraging wordt dan groter geacht dan voordeel van een eventuele gunstige uitspraak. Het bezwaar van de lange diuur van de procedure is voor al merkbaar bij bestemmingsplannen die op uitvoering zijn gericht waarbij de uitvoering van dergelijke plannen na een tijdsverloop van enige jaren soms ernstig bemoeilijkt wordt doordat de voorwaarden voor de uitvoerbaarheid in finan ciële en sociale zin niet meer in voldoende mate aanwezig zijn. Vaak zijn de exploitatie-opzet en de resultaten van so ciografisch onderzoek door de snelle economische en sociale ontwikkelingen achterhaald als het plan uiteindelijk rechts kracht heeft verkregen! De grondkosten zullen in een aantal gevallen zo hoog zijn geworden dat de realisering van het bestemmingsplan afgezien moet worden. Daarbij wordt de realisering van het volkshuisvestringsprogramma op tweeër lei wijzen bemoeilijkt. Door de lange duur van de procedu res zijn er niet voldoende geschikte bouwplaatsen, waar voor een bestemmingsplan geldt, beschikbaar, zodat de rea lisering niet in het vereiste tempo kan plaatsvinden. Een tweede gevolg kan zijn dat bij gebreke van zodanige bouwplaatsen wordt gebouwd op planologisch minder gewenste plaatsen. Ook bij bestemmingsplannen voor het buitengebied geldt de lange procedure als een ernstig bezwaar, met name agra riërs worden soms voor jaren in hun bedrijfsontwikkeling belemmerd, mede omdat het risico van het vooruitlopen op een goedkeuring, die verwacht wordt, niet verantwoord is omdat ook het tegendeel uit de bus kan komen! Op korte termijn dient de mogelijkheid voor individuele burgers om bij de Kroon tegen een bestemmingsplan in beroep te gaan, anders dian wanneer partikuliere belan gen worden geschaad, te worden afgeschaft. Tegelijkertijd het invoeren van een wettelijke verplich ting voor inspraak van de bevolking bij de voorbereiding van bestemmingsplannen. KT A de drie artikeltjes over de erfdienstbaarheden is nu het recht van opstal aan de beurt. Ook over dit niet eenvoudige onderwerp zal slechts een beschouwing in vogelvlucht worden gegeven. In feite gaat het er om dat u van alle onderwerpen die hier behandeld worden juist genoeg weet om bij u een lichtje te doen opgaan, wanneer u er zelf mee te maken krijgt. Als het zover is dan bent u op de goede weg, want dan weet u ook dat u een deskundige moet inschakelen (in eerste instantie de sociaal-economisch-voorlichter die u eventueel door ver wijst). I-JET recht van opstal is een zakelijk genotsrecht op eens anders goed dat zeer ver gaat. Aan de eige naar blijft alleen het recht om jaarlijks een bedrag in kon tanten te ontvangen. Bij opstal (en ook bij erfpacht) soms zelfs voor eeuwig! Wanneer de eigendom zover is uitge hold spreekt men over blote eigendom d.w.z. dat de zake- Vooralsnog handhaving van het beroeprecht voor zake lijke belanghebbenden bij het plan (eigenaren, huurders, pachters, enz.). Op den duur wil <ie Raad echter ook voor deze categorieën het beroepsrecht op de Kroon ver vangen door de mogelijkheid van beroep op de Raad van State als onafhankelijke administratieve rechter, die de rechtmatigheid van het bestemmingsplan beoordeelt, zo als is geregeld in de nieuwe Wet Administratieve Recht spraak Overheidsbeschikkingen. In de gedacht eng ang van de Raad blijft voor de gemeen teraad wel de bevoegdheidi bestaan om tegen het geheel of gedeeltelijk niet goedkeuren van een bestemmingsplan door Gedeputeerde Staten in beroep te gaan bij de Kroon. De Inspecteur van de ruimtelijke ordening kan eveneens beroep instellen bij de Kroon, als hij tenminste ook reeds in de eerdere fasen, bij de gemeenteraad en bij G.S., van zijn bezwaren tegen het bestemmingsplan heeft laten blijken. Zoals, wij zouden haast schrijven „logischer wijs", voor de handi ligt heeft de vertegenwoordiger van de Stich ting Natuur en Milieu in de Raad vooralsnog overwe gende bezwaren tegen de door die Raad voorgestelde be perkte afschaffing van het Kroonberoep en wenst dit voorlopig volledig te zien gehandhaafd! DE AANBEVELINGEN gAMENGEVAT zijn de aanbevelingen in dit advies op genomen, de volgende: 1. De Raad dringt aan op een voortdurend onderzoek naar het feitelijk functioneren van de Wet op de Ruimtelijke Or dening. 2. De voorbereiding van ieder structuur- en bestemmings plan zou haar basis moeten vinden in een „initiatief-besluit", vermeldende o.a. de hoofdstrekking van het plan en de in spraakprocedure. 3. Collectieve bezwaarschriften en grote aantallen gelijk soortige bezwaarschriften zouden zowel ten aanzien van het horen als voor wat betreft de beantwoording op daaraan aangepaste wijze behandeld moeten kunnen worden. 4. De termijn van één maand, genoemd in artikel 27 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, moet gaan lopen nadat de indieners van bezwaren, individueel of collectief, de be slissing op hun bezwaarschriften hebben ontvangen. In de wet dient een termijn te worden bepaald, waarbinnen publi- kantie van de terinzagelegging van het raadsbesluit tot vast stelling van het bestemmingsplan moet plaatsvinden. 5. De besluiten van G.S. en van de Kroon moeten de data bevatten van publikaties van tervisielegging en van (ver- dagings-) beslissingen. 6. De toetsing door Gedeputeerde Staten moet beperkt worden tot: de rechtmatigheid; onevenredige schade aan particuliere belangen; bovengemeentelijke ruimtelijke ordening; bovengemeentelijke sectoraal beleid; de uitvoe. baarheid van het plan; andere van de gemeente; plannen van andere gemeenten. 7. De termijn, waarvoor G.S. een beslissing kunnen verda gen, wordt teruggebracht van ten hoogste zes tot ten hoog ste drie maanden. De verdagingsbeslissing dient duidelijk gemotivccrj er gepubliceerd te worden. G.S. mogen de be slissing over plannen waartegen geen bezwaren zijn inge diend niet verdagen. 8. Invoering van een verplichting voor G.S. om de stukken ter inzage te leggen en de indieners van bezwaren desge wenst te horen. 9. Vervanging van het beroep op de Kroon door het beroep Administratieve Rechtspraak Overheids Beschikkingen (AROB) verdient ernstige overweging, maar kan nog niet terstond worden aanbevolen. 10. De mogelijkheid om bij de Kroon in beroep te gaan tegen de beleidskwaliteit van het plan dient tegelijk met de invoering van een wettelijke verplichting tot regeling van de inspraak op gemeentelijk vlak op korte termijn te worden afgeschaft. Een minderheid heeft vooralsnog onoverkome lijke bezwaren tegen het afschaffen van deze mogelijkheid. lijk gerechtigde (de opstalier) feitelijk het gehele beheer en genot van een onroerend goed heeft behalve de juridi sche eigendom. De juridische eigenaar wordt daarom ook wel blote eigenaar genoemd. Het recht van opstal stamt uit het oud vaderlandse recht. I-JET recht van opstal verschaft aan de gerechtigde de eigendom van bovenbouw. De opstalier is eige naar van het huis en van de andere werken en beplantin gen die zich op de grond bevinden waarop het recht geldt. Het maakt daarbij niet uit of hij het huis zelf heeft ge bouwd of dat het huis er al stond toen hij het opstalrecht verkreeg. Deze eigendom staat historisch vast. Ook de Hoge Raad heeft dit in 1903 nog eens bevestigd (HR 4 dec. 1903 W 8004). Dit is trouwens het grote verschil met erf pacht, waar de erfpachter geen eigendom is van de bo venbouw. T}E wet noemt voor het ontstaan van het opstalrecht uitsluitend de overschrijving van een titel, d.w.z. dat er een overeenkomst moet zijn en dat deze overeen komst in de hypotheekregisters moet worden ingeschre ven. De notariële akte-is hier de aangewezen weg (ver plicht!). Algemeen wordt aanvaard dat het recht van op stal ook kan ontstaan door zichzelf bij verkoop van zijn eigendom het recht van opstal voor te behouden. In feite dus minder verkopen dan je hebt. Ook wordt ontstaan door verjaring niet door de wet genoemd, maar ook hier is men algemeen van mening dat dat wel mogelijk is. Wel moet dan aangetoond worden dat men zich 30 jaar als fef1 telijk eigenaar heeft gedragen. Het recht van opstal kan worden gevestigd door be perkte tijd en voor eeuwig. Partijen kunnen b.v. afspreken dat het recht voortduurt tot wederopzegging. In principe kan de eigenaar het recht na 30 jaar opzeggen, mits hij dat een jaar van te voren heeft aangekondigd. De volgende keer zal nader worden ingegaan op de in houd van het recht van opstal. OGGEL 11. Nader onderzoek naar de vraag of de procedure op pro vinciaal niveau moet worden verzwaard door de invoering van een verplichting voor G.S. om over de bezwaarschriften advies te vragen aan een college, dat niet eerder betrokken is geweest bij het plan. 12. Tegen beslissingen van G.S. over bestemmingsplannen dient AROB-beroep ingesteld te kunnen worden door hen, die geen beroep op de Kroon kunnen doen. 13. Tegen de beslissing van G.S. kunnen bij de Kroon al leen beroep instellen: a. de zakelijk gerechtigden, huurders of pachters van gron den of opstallen, gelegen in of grenzend aan het gebied van het bestemmingsplan, alsmede zij, wier positie als werkne mer direct betrokken is bij het bestemmingsplan; b. de gemeenteraad; c. de Inspecteur van de ruimtelijke ordening; d. degenen, die bezwaren hebben tegen de wijzigingen in het ontwerp-bestemmingsplan, die de gemeenteraad heeft aangebracht, alsmede zij die bezwaar hebben tegen de ont houding van goedkeuring door G.S. 14. Het beroepsrecht als bedoeld onder 13a dient alleen toe te komen aan hen die rechtstreeks in HUN belang zullen worden getroffen. 15. Bij een beroep, bedoeld onder 13a, zijn alleen de rede lijke belangen van de gerechtigden voor beoordeling vat baar. if 16. De Kroon kan, bij beroep als bedoeld onder 13a goed keuring aan een plan onthouden als er onevenredige schade is, die al of niet op geld waardeerbaar is, alsmede op recht- matigheidsgronden indien deze door beroepsgerechtigden zijn aangevoerd. 17. De mogelijkheid voor ambtshalve toetsing door de Kroon moet door de wet worden uitgesloten. 18. G.S. moeten terstond na het verstrijken van de beroeps termijn verklaren, welke delen van het plan onherroepelijk zijn geworden. 19. De Inspecteurs Ruimtelijke Ordening mogen slechts be roep instellen, indien zij in een eerdere fase bedenkingen kenbaar hebben gemaakt aan de gemeenteraad. 20. De Inspecteurs moeten extra mankracht krijgen in ver band met de voorgestelde maatregelen, die een taakverzwa ring betekenen. 21. Invoering van het betalen van een griffierecht als voor waarde voor ontvankelijkheid in beroep bij de Kroon is ge wenst, zulks naar analogie van de Wet op de Raad van Sta te (art 68 bepaalt het griffierecht op 25, 22. De in de Wet op de Raad van State opgenomen termij nen moeten, voor zover zij betrekking kunnen hebben op de procedure voor bestemmingsplannen, ingekort worden. 23. Beroepen, gericht aan de Kroon, moeten worden inge diend bij G.S. Dezen moeten de beslissingen over het be stemmingsplan zelf en eventueel andere stukken met het (de) beroepschrift(en) direct na het verstrijken van de be roepstermijn toesturen aan de voorzitter van de Afdeling van de Raad van State voor de geschillen van bestuur, onder mededeling of afschrift aan de betrokken gemeente. 24. De Adviseur ten behoeve van de Raad van State dient voor het uitbrengen van zijn advies aan een termijn te wor den gebonden; eventueel moet zijn bureau worden uitge breid. 25. De Wet op de Ruimtelijke Ordening moet aangevuld worden overeenkomstig artikel 3, zesde lid, van de Woning wet. Daardoor zouden bij algemene maatregel van bestuur model-bestemmingsplan-voorschriften kunnen worden vast gesteld, waarmee toekomstige bestemmingsplannen in over eenstemming moeten zijn. Ten aanzien van bestemmings plannen die in belangrijke mate verouderd zijn, zou de plicht tot periodieke herziening moeten worden verscherpt. 26. Onderzocht dient te worden of bij algemene maatregel van bestuur aanbevelingen gedaan kunnen worden, die kun nen dienen als leidraad bij het opstellen van bestemmings planvoorschriften. Het volledige advies is verkrijg baar bij de Staatsuitgeverij, Chr. Plantijnstraat, Den Haag en bij de boekhandel. Prijs f 4,

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1976 | | pagina 4