Het feest dat zichzelf heeft overleefd Of Kerstfeest is niet kapot te krijgen Ter overdenking Kerstavond in het Brugs Begijnhof D IT jaar gaat het kerstfeest niet door! De middenstanders, en met name de levensmidde- lenbedrijven, krijgen de schrik van hun leven. Dat zal een strop worden! Blijven ze zitten met alle kippen, konijnen, hazen, fazanten en kalkoenen, om nogmaar niet te s-pre- kne van de grote wijnvoorraad! Maar niet alleen de middenstand wordt door dit bericht opgeschrikt. Het gaat ook u en mij aan. We zijn er immers allemaal op ingesteld: de decembermaand, maand waarin de natuur zich a.h.w. tegen ons keert, waarin de dagen feest afschaffen. Niet echt natuurlijk, want het kerstfeest is nu eenmaal niet kapot te krijgen. Maar laten we eens aannemen dat het kerstfeest dit jaar niet doorgaat. Mis schien zien we dan wat we zouden missen! IK denk dat de eerste rekatie op dit bericht zou zijn: ,,Dat is best, maar de Kerstboom moet blijven, en de kaarsjes, en de kalkoen, en natuurlijk het zingen rond de kerstboom van de herdertjes, die bij nacht en ontij in het veld liggen, terwijl wij lekker bij de centrale verwar ming of de open haard zitten, met een kop chocolademelk of een glas wijn. En dan mag de kleine Annemarie een versje zingen, dat ze op school geleerd heeft, een versje over een kerstkindje. Jazeker, ook het kerstkindje moet blijven, dat hoort er nu eenmaal bij. Het kerstfeest schaffen we af, maar de sfeer moet blij ven. Sfeer betekent eigenlijk bol, cirkel, kring. In de loop der jaren hebben we de kerstkring met zijn sfeervolle mu ziek, zijn lekkere eten, etc., weten te handhaven, maar de kern, het middelpunt hebben we eruit gehaald. Dat zweeft als het kerstkind in het versje van Annemarie rond de kerstboom. En zoals bij iedere cirkel het geval is, als je de kern van het kerstfeest verandert, dan krijg je ook een heel ander feest. Met andere woorden, als Jezus Christus niet meer het middel-punt van ons kerstfeest is, als het niet meer om Hem draait, dan is ons kerstfeest ook geen Christus-feest meer, dan is het verworden tot een eetfeest en een gezel lige familiereünie. I K denk dat we het er wel over eens zijn, dat het kerstfeest, zoals dat in onze tijd „gevierd" wordt, niet meer dan een traditie is. Maar, zegt men, het is een goede traditie. Is dat wel zo? Het woord traditie heeft im mers 2 betekenissen, enerzijds betekent het doorvertellen, doorgeven, maar anderzijds ook verraden, overleveren. Wat willen we eigenlijk met ons kerstfeest? Als het ons er alleen om te doen is om de kerstsfeer aan onze kinderen door te geven, dan moeten we ons wel realiseren, dat we daarmee tegelijk het werkelijke middelpunt van dat feest, Jezus Christus, verraden. We zouden ook kunnen proberen te luisteren naar wat het kerstfeest ons werkelijk te vertellen heeft; luisteren naar dat wonderlijke verhaal over de geboorte van Jezus Christus, en dan ook naar wat wij elkaar als kerstbood schap hebben door te geven. Want ik denk dat wij pas el kaar iets over het kerstfeest te zeggen hebben, als het kerstfeest ons weer iets te zeggen heeft over Jezus Chris tus. erg kort zijn en koud en guur, en de nachten lang duren, te lang voor vele mensen. Deze maand hebben we gewoon een feest als kerstmis nodig, al was het alleen maar om de sfeer van licht, van kaarsjes, kerstbomen en gezellig heid. Vooral in deze donkere wintermaand, als alle ver velende en verdrietige dingen ekstra aksent krijgen, heb ben we behoefte aan gezelligheid, aan warmte, en we pro beren die te scheppen rond St Nicolaas, Kerst en Oud en Nieuw. Wat is daar verkeerd aan? In principe niets, denk ik. Maar laten we eens kijken wat er gebeurt, als we 't kerst- ^N er zijn nog mensen die dat ene middelpunt waar het kerstfeest om draait, Jezus Messias, willen doorgeven, mensen binnen de Kerk maar lang niet alle maal en buiten de kerk en het zijn er niet weinig. En overal waar dat gebeurt, waar Jezus Messias ter sprake komt, gaan er weer woorden als toekomst, bevrijding en vrede meeklinken. Dan komt er weer perspektief in ons leven met elkaar, dan gaan we door de dingen heen zien tot op God's handelen in ons midden en komt er weer licht in de donkere dagen van ons bestaan. Als we kerst feest kunnen vieren rondom Jezus Messias, blijft ook de kater na de feestdagen weg, want we zijn niet bedwelmd door de opium van de kerstsfeer, maar we staan rechtop in een wereld, waarin het noodlot, de chaos en het onrecht niet meer het laatste woord hebben, en waarin God's han delen door Jezus ons de weg wijst naar een nieuwe toe komst. Dan mogen we tegen elkaar zeggen: „Gefeliciteerd met zulke kerstdagen!" Schore Ds G. K. G. SCHREUDER Dryden Een zaak die men onmogelijk dacht is vaak door nood tot werkelijkheid gebracht Stoutmoedigheid van ziel komt eruit voort Kloekheid en vlijt, die ons tot hand'len spoort Voorzichtigheid en wilskracht wordt ons deel en met geduld gedragen, leert nood veel. - Iedere moeilijkheid heeft het voordeel dat hij de mens aan het denken brengt! - - Denk aan uw eigen fouten in het eerste deel van de nacht als U wakker ligt Denk aan ondermans fouten in het tweede deel van de nacht als U slaapt! - In een put is geen ruimte om te werken daarom kruipt een ijverig mens er gauw uit! Nu ligt de stilte van de sneeuw in het princelijk Begijnenhof dat zóveel schoonheid, eeuw na eeuw, behield, al werd heur glans wat dof. Sneeuw is zo vol herinnering aan thuis, aan jeugd, aan tederheid het is perlemoèren innigheid, waar d'avond zich in nedervlijt. Niets roert er nu dan, tink'lend-snel, het verre lied van het carillon, dat kristallijn, vroom, wonderwèl, 't verhaal der hèrdertjes begon. Dat melodietje heeft op snééuw gewacht; daarom klinkt het nu blij en geurig-fris. Omdat toch in zó'n stille nacht het Christuskind geboren is. St Andries EMILE BUYSSE Het voormalig-e huis van „de grootjuffrouw". Onder het besneeuwde beeld van Maria met het Kind het oude opschrift: „Hier is 't de Wijngaard van Maria". Het Begijnhof héét „ten Wijngaarde".

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1975 | | pagina 3