1 Zo sprak de rechter...
4
CEBECO - ZUIDWEST
GAAT
- Lidmaatschap belonen
- Aansprakelijkheid
beperken
Waterschappen tussen Groningen en Zeeland
fEBECO-ZUIDWEST waarin de belangen van de le-
den van een elftal Coöperatieve Aan- en Verkoop
verenigingen in het zuid-westen gebundeld zijn gaat het
komende voorjaar voorstellen behandelen om via het
rechtstreekse lidmaatschap hun leden boeren en tuinders
rn de financiële resultaten te laten delen. Voorstellen tot
een struktuurwijziging om de leden nauwer te betrekken
bij het te voeren bedrijfsbeleid. Moet Cebeco-Zuidwest
zich nu nog richten tot de leden van de verschillende Co-
operatieve verenigingen met ieder een eigen bestuur,
eigen raad van toezicht en eigen algemene vergadering
met als top een (algemene) Cebeco-Zuidwestvergadering
waarin elke deelnemende coöperatie één afgevaardigde
stemgerechtigd is, voorgesteld wordt 'n rechtstreeks lid
maatschap waardoor het lid zijn risico kan overzien en in
dien de resultaten dit toelaten zijn lidmaatschap wordt ge
honoreerd. Achtergrond: de boer recht te geven op een
stuk' van het vermogen dat mede door hem als lid-mede
ondernemer in Cebeco Zuidwest wordt opgebouwd. Door
uit het jaarlijkse batig saldo een bepaald gedeelte hier
voor te reserveren en te boeken op een .ledenschuldre
kening" kan op basis van omzetbewijzen een lid participa-
tiebewijzen verwerven die rentedragend en vrij verhan
delbaar zullen zijn.
F een soort „vouwblad" heeft Cebeco-Zuidwest de be
langrijkste gegevens, die voor de nieuwe opzet gaan
gelden, in het kort samengevat. In feite zijn de voorstel
len een vervolg op de destijds bij het tot stand komen van
Cebeco-Zuidwest gedane toezegging om binnen 5 jaar tot
een eenvoudiger opzet te komen dan destijds uit prakti
sche, financiële en juridische redenen mogelijk was. De
overgangsfase van enkele jaren is gebruikt om aan de
hand van verlangens, die dienaangaande in de praktijk
blijken te leven, daaraan gestalte te geven. Basis voor
deze opzet is mede, de noodzaak het Coöperatief vermo
gen te versterken, een eis die door de Coöperatieve ban
ken als financierders worden gesteld.
Zonder al te uitvoerig op de voorgestelde regelingen
in te kunnen gaan, die in de verschillende vergaderingen
van de betrokken Coöperatieve verenigingen behandeld
en toegelicht worden, in het kort hierover het volgende:
LEDENSCHULDREKENING
IN de nieuwe statuten wordt voorgesteld dat na
afschrijving en aftrek van de belastingen van de
winst tenminste 20 gereserveerd moet worden.
De rest staat ter beschikking van de algemene verga
dering en het bestuur kan voorstellen om een bedrag
daarvan bij te schrijven op een (nieuw te creëren)
ledenschuldrekening.
Het aandeel van elk lid in die bijschrijving is naar ra
to van zijn afname en levering van een aan Cebeco-
Zuidwest. Het is dus een percentage van de „leden-
omzet".
Dat percentage zal vijfmaal zo hoog zijn als het gaat
om afname en levering op omzetbewijzen.
Leden van de nu aangesloten coöperaties hebben, als
zij als rechtstreeks lid toetreden in een van de boek
jaren 1976-77, 1977-78 of 1978-79, bovendien recht op
bijschrijving en dat naar dezelfde maatstaf uit
participatie-reserve (per 30 juni 1975 ƒ300.000,
De ledenschuldrekening is opeisbaar: bijvoorbeeld
zodra het lid 65 jaar is of bij zijn overlijden, dan wel
in verband met bedrijfsbeëindiging. Echter in elk ge
val vijj jaar na bijschrijving. De opeisbare bedragen
zijn inbaar: een jaar na het opeisbaar worden en dan
voldaan door uitgifte van participatiebewijzen één
voor elke 100,van het uit te keren bedrag en de
rest in kontanten.
OMZETBEWIJZEN
UIA omzetbewijzen wordt de afname en levering aan
Cebeco-Zuidwest vastgelegd. Men bepaalt zelf, af
hankelijk van de aard van het bedrijf, bouwplan enz. hoe
veel omzetbewijzen worden genomen. Eén omzetbewijs
heeft de waarde van 5.000,met een looptijd van vijf
jaar. Bij veranderend prijspeil kan het bedrag van een
omzetbewijs eens per drie jaar aangepast worden. Omzet
bewijzen zijn de basis van het stemrecht. Veel omzetbe
wijzen geven dus grotere mogelijkheid tot inspraak in de
beleidsvoering. Daarbij zijn Omzetbewijzen de sleutel tot
de verdeling van de participatiereserve. Omzetbewijzen
geven echter niet alleen rechten maar ook plichten. Bij
niet nakomen van de aangegane plicht (anders dan uit
overmacht, tussentijdse bedrijfsbeëindiging, tussentijds®
inkrimping van het bedrijf, ingrijpende wijziging van het
bouwplan, misoogst etc. kan het bestuur gehoord het
distriktsbestuur een boete oplegge,n. Deze kan nooit
meer zijn dan 2 van het bedrag, waarmee de afname en
levering minder is dan het totaal bedrag, waarmee de af
name en levering minder is dan het totaal bedrag van de
omzetbewijzen. Bij de bepaling van dit mindere blijft
10 buiten beschouwing.
PARTICIPATIEBEWIJZEN
J\E participatiebewijzen zijn f 100,nominaal en wor-
den 25 jaar na uitgifte voor het nominale bedrag af
gelost in kontanten. Ze zijn in die tijd vrij verhandelbaar
en dragen een rente die bij de uitgifte van elke nieuwe
serie apart door het bestuur zal werden vastgesteld. De
rente zal afhankelijk zijn van enerzijds het promesse-dis-
MAAST de rechter en de advolaat spelen nog andere
funktionarissen een aktieve rol in de (civiele) pro
cedure.- de griffier en de deurwaarder. Aan de griffier is
de administratie van het rechtelijk „bedrijf" opgedragen.
Een soort secretaris. De griffier wordt bijgestaan door
substituut-griffier (adjunkt-secretaris). De griffier is
steeds ter terechtzitting aanwezig. Hij schrijft alles op
wat er gebeurt en moet de stukken door zijn handtekening
rechtskracht geven. De griffier is ook belast met het in
nen van de griffierechten. Deze griffierechten worden ge
heven voor het aanbrengen van een zaak („op de rol"),
voor het maken van de notulen etc. Dit is het zgn. „vast
recht". Dit vastrecht is onafhankelijk van het financiële
belang van de zaak. In andere landen is dit vastrecht wel
daarvan afhankelijk. In Nederland is het een zeer redelijk
bedrag dat vaak in geen verhouding staat tot b.v. het ho
norarium van de advocaat.
IN de rechtspraak is een belangrijke taak weggelegd
voor de deurwaarder. Deze ambtenaar brengt de
dagvaardingen uit en doet aanzeggingen. In het algemeen
gebeurt dat vaak in opdracht van de advocaat. In die zin
is de deurwaarder te beschouwen als belangrijke assis
tent van de advocaat. De deurwaarder is ook behulp
zaam bij de terechtzitting zelf: Hij roept de zaken af en
is behulpzaam bij de handhaving van de orde in de rechts
zaal. In die zin is hij meer assistent van de rechter. In de
andere plaats is de deurwaarder de uitvoerder (execu
teur) van de rechtelijke beslissingen. Het is b.v. de deur
waarder die een executoriale verkoop houdt. Om die re
den is de deurwaarder nogal eens minder geliefd bij het
publiek. Hij wordt er persoonlijk op aangezien terwijl hij
eigenlijk maar het (vuile) werk opknapt van de rechter en
advocaat.
JJET komt vaak voor dat de deurwaarder nog een neven-
funktie heeft n.l. er een incassobureau op na houdt.
Dit kan soms zeer verwarrend werken omdat de deur
waarder bekend staat als uitvoerder van rechtelijke be
slissingen. Men denkt dan vaak: het is de deurwaarder
dus er is niets meer aan te doen. Wanneer de deurwaar
der echter in zijn hoedanigheid als incassobureau op
treedt is er (vaak) nog geen rechtelijke beslissing ge
weest. Wanneer men in zo'n geval de vordering nog be
twist kan er altijd alsnog een rechtelijke beslissing ge
vraagd worden. Men is dus nog niet verplicht te betalen.
Een voorbeeld: A vordert 100 gulden van B. B betwist dit.
A vraagt aan de deurwaarder als incassobureau de 100
gulden bij B te innen.
De deurwaarder stuurt B een stevige brief. B hoeft dan
nog niet te betalen, maar kan de zaak voor de kanton
rechter brengen.
Het kan ook andersl Hetzelfde voorbeeld. A vordert
van B 100 gulden. A vraagt nu aan de deurwaarder de
zaak voor hem als gemachtigde voor de kantonrechter te
brengen. De kantonrechter veroordeelt B tot betaling. Nu
komt de deurwaarder met een gerechterlijk vonnis tot be
taling bij B. B moet nu betalen. Als de deurwaarder dus
zonder gerechterlijk bevel tot betaling toch betaling eist,
kan altijd alsnog een uitspraak van de rechter worden ge
vraagd. Niet te gauw betalen dus wanneer men het niet
eens is met de vordering. In het bovenstaande voorbeeld
kwam nog een belangrijke taak van de deurwaarder naar
voren: Als gemachtigde in I antongerechtszaken. De deur
waarder is hiervoor vaak de aangewezen man.
IT is het laatste artikeltje over de rechter en zijn om
geving. Volgende keer gaan we weer een ander on
derwerp behandelen. Als afsluiting van deze serie zal er
bij voldoende belangstelling weer een excursie georgani
seerd worden. Ditmaal naar de rechtbank in Middelburg
en/of Breda. Het ligt in de bedoeling dan een rechter, een
advocaat, een griffier en een deurwaarder te vragen iets
meer over hun werk te vertellen. We stellen ons voor deze
excursie in februari 1976 te houden. We hopen dat voor
deze nieuwe excursie evenveel belangstelling zal bestaan
als voor de excursie naar de hypotheekbewaarder. U
kunt zich opgeven bij secretaresse Jeanette Priem. Uiter
lijk tot 16 december 1975.
OGGEL
DE NIEUWE LEDEN VAN CEBECO-ZUIDWEST
De leden van de volgende Coöperatiêve aan- en
verkoopverenigingen zullen voorjaar 1976 hun
goedkeuring moeten geven aan de nieuwe voorge
stelde opzet moeten geven:
V.L.T.C. „De Hoekse Waard" Puttershoek
V.L.T.C. Voorne en Putten" Brielle
C.L.V. „Eendracht maakt macht" Hellevoetsluis
C.A.A.V. Goeree Overflakkee" Middelharnis
- C.A.V. Schouwen DuivelandZierikzee
C.A.V.V. „Eiland Tholen" Sint Annaland
C.A.V.V. „West Noord Brabant" Fijnaart
C.L.T.V. Noord-BevelandKortgene
C.L.V. „Eiland Walcheren" Middelburg
C.A.V.V„Oost-Zeeuws'-Vlaanderen" Axel-Sassing
CA.V.V. „Landbouwbelang van
West Zeeuws Vlaanderen" Breskens
Cebeco-Zuidwest J. van Iwaarden wordt uitgegaan van
een 10-tal distrikten opdat de vertegenwoordiging in hel
bestuur een goede afspiegeling van de verschillende ge
bieden in het Zuid-Westen zal zijn. Elk district kiest een
aantal (5 tot 9) distriktsbestuursleden. In de algemene
vergadering heeft elk district evenveel vertegenwoordi
gers, elk met een stem, als het percentage van de leden-
omzet in dat district in de totale ledenomzet van Cebeco-
Zuidwest. De distriktsbestuurders zijn als regel
tevens distriktsvertegenwoordigers.
Indien hun aantal lager is dan het percentage leden-
omzet in het distrikt, worden aanvullend distriktsverte
genwoordigers gekozen. Indien hun aantal hoger is, heb
ben één of meer distriktsbestuurders geen stemrecht als
distriksvertegenwoordiger. Het zwaartepunt komt dus
meer dan nu het geval is bij de distrikten en bij de leden
te liggen.
JAARVERSLAG 1974—1975 CEBECO-ZUIDWEST
De verlies- en winstrekening over boekjaar 1974197f
sluit met een voordelig saldo van 797.000,bij een om
zet van bijna 120.000.000,waarbij de konsumptieaard-
appelsektor buiten beschouwing is gelaten. Voorgestelc
wordt hiervan 200.000 toe te voegen aan de algemene re
serve 300.000 aan de participatiereserve, die hiermee op
600.000,wordt gebracht en de rest te boeken op diver
se voorzieningen. De verlies- en winstrekening sluit op
een bedrag van 19.392.000 (vorig jaar 17.569.000, de
bolans op ƒ49.283.000 (vorig jaar 32.805.000,
BI.
conto van de Nederlandse Bank zoals dat geldt op het
moment van uitgifte en op een dergelijke rente dat de
participatiebewijzen op „waarde te houden".
AANSPRAKELIJKHEID LEDEN
FENALS nu het geval is geldt de aansprakelijkheid
voor allen die minder dan een jaar tevoren hun
lidmaatschap hebben beëindigd.
De hoogte van aansprakelijkheid is echter wel veran
derd. En ook de wijze van berekening.
Voorgesteld wordt deze te beperken 10 van de om
zet (afname en levering) in het lopende boekjaar en de
vier daaraan voorafgaande boekjaren.
Daar deze periode langer is dan nu, wordt een beter
gemiddeld omzetbedrag verkregen en komt dan neer op
50 van de gemiddelde omzet over 5 boekjaren. Daar
door is e.e.a. gehalveerd en gemaximeerd. Cebeco-Han-
delsraad draagt bovendien 10 van de aansprakelijkheid.
BESTUURLIJKE VERANDERINGEN
Pde nieuwe bestuurlijke opzet wordt uitgegaan van
een uit en door de leden gekozen bestuur en raad
van toezicht. Vooral op aandringen van de voorzitter van
In de bijdrage Waterschappen tussen Groningen en
Zeeland" in ons nummer van de vorige week, zijn in de
laatste kolom bovenaan enkele regels weggevallen. De
juiste tekst had moeten luiden:
„Voorts zou bij de overwegingen ook kunnen worden
betrokken om aan de Unie van Waterschappen publiek
rechterlijke bevoegdheden toe te kennen, wat zou leiden
tot een konstruktie als die van het Landbouwschap. Ook
deze mogelijkheid zou nader dienen te worden uitgewerkt
Tenslotte is nog een ander uitgangspunt mogelijk. Door
de diepdelverskommissie is voorzien in de instelling van
21 hoofdwaterschappen een idee dat door de Unie is ver
worpen. Het argument daartoe was, dat het toezicht op
waterschappen niet door andere waterschappen, maar
door de provincie dient te worden uitgeoefend".