1 Zo sprak de rechter... 4 CEBECO - ZUIDWEST GAAT - Lidmaatschap belonen - Aansprakelijkheid beperken Waterschappen tussen Groningen en Zeeland fEBECO-ZUIDWEST waarin de belangen van de le- den van een elftal Coöperatieve Aan- en Verkoop verenigingen in het zuid-westen gebundeld zijn gaat het komende voorjaar voorstellen behandelen om via het rechtstreekse lidmaatschap hun leden boeren en tuinders rn de financiële resultaten te laten delen. Voorstellen tot een struktuurwijziging om de leden nauwer te betrekken bij het te voeren bedrijfsbeleid. Moet Cebeco-Zuidwest zich nu nog richten tot de leden van de verschillende Co- operatieve verenigingen met ieder een eigen bestuur, eigen raad van toezicht en eigen algemene vergadering met als top een (algemene) Cebeco-Zuidwestvergadering waarin elke deelnemende coöperatie één afgevaardigde stemgerechtigd is, voorgesteld wordt 'n rechtstreeks lid maatschap waardoor het lid zijn risico kan overzien en in dien de resultaten dit toelaten zijn lidmaatschap wordt ge honoreerd. Achtergrond: de boer recht te geven op een stuk' van het vermogen dat mede door hem als lid-mede ondernemer in Cebeco Zuidwest wordt opgebouwd. Door uit het jaarlijkse batig saldo een bepaald gedeelte hier voor te reserveren en te boeken op een .ledenschuldre kening" kan op basis van omzetbewijzen een lid participa- tiebewijzen verwerven die rentedragend en vrij verhan delbaar zullen zijn. F een soort „vouwblad" heeft Cebeco-Zuidwest de be langrijkste gegevens, die voor de nieuwe opzet gaan gelden, in het kort samengevat. In feite zijn de voorstel len een vervolg op de destijds bij het tot stand komen van Cebeco-Zuidwest gedane toezegging om binnen 5 jaar tot een eenvoudiger opzet te komen dan destijds uit prakti sche, financiële en juridische redenen mogelijk was. De overgangsfase van enkele jaren is gebruikt om aan de hand van verlangens, die dienaangaande in de praktijk blijken te leven, daaraan gestalte te geven. Basis voor deze opzet is mede, de noodzaak het Coöperatief vermo gen te versterken, een eis die door de Coöperatieve ban ken als financierders worden gesteld. Zonder al te uitvoerig op de voorgestelde regelingen in te kunnen gaan, die in de verschillende vergaderingen van de betrokken Coöperatieve verenigingen behandeld en toegelicht worden, in het kort hierover het volgende: LEDENSCHULDREKENING IN de nieuwe statuten wordt voorgesteld dat na afschrijving en aftrek van de belastingen van de winst tenminste 20 gereserveerd moet worden. De rest staat ter beschikking van de algemene verga dering en het bestuur kan voorstellen om een bedrag daarvan bij te schrijven op een (nieuw te creëren) ledenschuldrekening. Het aandeel van elk lid in die bijschrijving is naar ra to van zijn afname en levering van een aan Cebeco- Zuidwest. Het is dus een percentage van de „leden- omzet". Dat percentage zal vijfmaal zo hoog zijn als het gaat om afname en levering op omzetbewijzen. Leden van de nu aangesloten coöperaties hebben, als zij als rechtstreeks lid toetreden in een van de boek jaren 1976-77, 1977-78 of 1978-79, bovendien recht op bijschrijving en dat naar dezelfde maatstaf uit participatie-reserve (per 30 juni 1975 ƒ300.000, De ledenschuldrekening is opeisbaar: bijvoorbeeld zodra het lid 65 jaar is of bij zijn overlijden, dan wel in verband met bedrijfsbeëindiging. Echter in elk ge val vijj jaar na bijschrijving. De opeisbare bedragen zijn inbaar: een jaar na het opeisbaar worden en dan voldaan door uitgifte van participatiebewijzen één voor elke 100,van het uit te keren bedrag en de rest in kontanten. OMZETBEWIJZEN UIA omzetbewijzen wordt de afname en levering aan Cebeco-Zuidwest vastgelegd. Men bepaalt zelf, af hankelijk van de aard van het bedrijf, bouwplan enz. hoe veel omzetbewijzen worden genomen. Eén omzetbewijs heeft de waarde van 5.000,met een looptijd van vijf jaar. Bij veranderend prijspeil kan het bedrag van een omzetbewijs eens per drie jaar aangepast worden. Omzet bewijzen zijn de basis van het stemrecht. Veel omzetbe wijzen geven dus grotere mogelijkheid tot inspraak in de beleidsvoering. Daarbij zijn Omzetbewijzen de sleutel tot de verdeling van de participatiereserve. Omzetbewijzen geven echter niet alleen rechten maar ook plichten. Bij niet nakomen van de aangegane plicht (anders dan uit overmacht, tussentijdse bedrijfsbeëindiging, tussentijds® inkrimping van het bedrijf, ingrijpende wijziging van het bouwplan, misoogst etc. kan het bestuur gehoord het distriktsbestuur een boete oplegge,n. Deze kan nooit meer zijn dan 2 van het bedrag, waarmee de afname en levering minder is dan het totaal bedrag, waarmee de af name en levering minder is dan het totaal bedrag van de omzetbewijzen. Bij de bepaling van dit mindere blijft 10 buiten beschouwing. PARTICIPATIEBEWIJZEN J\E participatiebewijzen zijn f 100,nominaal en wor- den 25 jaar na uitgifte voor het nominale bedrag af gelost in kontanten. Ze zijn in die tijd vrij verhandelbaar en dragen een rente die bij de uitgifte van elke nieuwe serie apart door het bestuur zal werden vastgesteld. De rente zal afhankelijk zijn van enerzijds het promesse-dis- MAAST de rechter en de advolaat spelen nog andere funktionarissen een aktieve rol in de (civiele) pro cedure.- de griffier en de deurwaarder. Aan de griffier is de administratie van het rechtelijk „bedrijf" opgedragen. Een soort secretaris. De griffier wordt bijgestaan door substituut-griffier (adjunkt-secretaris). De griffier is steeds ter terechtzitting aanwezig. Hij schrijft alles op wat er gebeurt en moet de stukken door zijn handtekening rechtskracht geven. De griffier is ook belast met het in nen van de griffierechten. Deze griffierechten worden ge heven voor het aanbrengen van een zaak („op de rol"), voor het maken van de notulen etc. Dit is het zgn. „vast recht". Dit vastrecht is onafhankelijk van het financiële belang van de zaak. In andere landen is dit vastrecht wel daarvan afhankelijk. In Nederland is het een zeer redelijk bedrag dat vaak in geen verhouding staat tot b.v. het ho norarium van de advocaat. IN de rechtspraak is een belangrijke taak weggelegd voor de deurwaarder. Deze ambtenaar brengt de dagvaardingen uit en doet aanzeggingen. In het algemeen gebeurt dat vaak in opdracht van de advocaat. In die zin is de deurwaarder te beschouwen als belangrijke assis tent van de advocaat. De deurwaarder is ook behulp zaam bij de terechtzitting zelf: Hij roept de zaken af en is behulpzaam bij de handhaving van de orde in de rechts zaal. In die zin is hij meer assistent van de rechter. In de andere plaats is de deurwaarder de uitvoerder (execu teur) van de rechtelijke beslissingen. Het is b.v. de deur waarder die een executoriale verkoop houdt. Om die re den is de deurwaarder nogal eens minder geliefd bij het publiek. Hij wordt er persoonlijk op aangezien terwijl hij eigenlijk maar het (vuile) werk opknapt van de rechter en advocaat. JJET komt vaak voor dat de deurwaarder nog een neven- funktie heeft n.l. er een incassobureau op na houdt. Dit kan soms zeer verwarrend werken omdat de deur waarder bekend staat als uitvoerder van rechtelijke be slissingen. Men denkt dan vaak: het is de deurwaarder dus er is niets meer aan te doen. Wanneer de deurwaar der echter in zijn hoedanigheid als incassobureau op treedt is er (vaak) nog geen rechtelijke beslissing ge weest. Wanneer men in zo'n geval de vordering nog be twist kan er altijd alsnog een rechtelijke beslissing ge vraagd worden. Men is dus nog niet verplicht te betalen. Een voorbeeld: A vordert 100 gulden van B. B betwist dit. A vraagt aan de deurwaarder als incassobureau de 100 gulden bij B te innen. De deurwaarder stuurt B een stevige brief. B hoeft dan nog niet te betalen, maar kan de zaak voor de kanton rechter brengen. Het kan ook andersl Hetzelfde voorbeeld. A vordert van B 100 gulden. A vraagt nu aan de deurwaarder de zaak voor hem als gemachtigde voor de kantonrechter te brengen. De kantonrechter veroordeelt B tot betaling. Nu komt de deurwaarder met een gerechterlijk vonnis tot be taling bij B. B moet nu betalen. Als de deurwaarder dus zonder gerechterlijk bevel tot betaling toch betaling eist, kan altijd alsnog een uitspraak van de rechter worden ge vraagd. Niet te gauw betalen dus wanneer men het niet eens is met de vordering. In het bovenstaande voorbeeld kwam nog een belangrijke taak van de deurwaarder naar voren: Als gemachtigde in I antongerechtszaken. De deur waarder is hiervoor vaak de aangewezen man. IT is het laatste artikeltje over de rechter en zijn om geving. Volgende keer gaan we weer een ander on derwerp behandelen. Als afsluiting van deze serie zal er bij voldoende belangstelling weer een excursie georgani seerd worden. Ditmaal naar de rechtbank in Middelburg en/of Breda. Het ligt in de bedoeling dan een rechter, een advocaat, een griffier en een deurwaarder te vragen iets meer over hun werk te vertellen. We stellen ons voor deze excursie in februari 1976 te houden. We hopen dat voor deze nieuwe excursie evenveel belangstelling zal bestaan als voor de excursie naar de hypotheekbewaarder. U kunt zich opgeven bij secretaresse Jeanette Priem. Uiter lijk tot 16 december 1975. OGGEL DE NIEUWE LEDEN VAN CEBECO-ZUIDWEST De leden van de volgende Coöperatiêve aan- en verkoopverenigingen zullen voorjaar 1976 hun goedkeuring moeten geven aan de nieuwe voorge stelde opzet moeten geven: V.L.T.C. „De Hoekse Waard" Puttershoek V.L.T.C. Voorne en Putten" Brielle C.L.V. „Eendracht maakt macht" Hellevoetsluis C.A.A.V. Goeree Overflakkee" Middelharnis - C.A.V. Schouwen DuivelandZierikzee C.A.V.V. „Eiland Tholen" Sint Annaland C.A.V.V. „West Noord Brabant" Fijnaart C.L.T.V. Noord-BevelandKortgene C.L.V. „Eiland Walcheren" Middelburg C.A.V.V„Oost-Zeeuws'-Vlaanderen" Axel-Sassing CA.V.V. „Landbouwbelang van West Zeeuws Vlaanderen" Breskens Cebeco-Zuidwest J. van Iwaarden wordt uitgegaan van een 10-tal distrikten opdat de vertegenwoordiging in hel bestuur een goede afspiegeling van de verschillende ge bieden in het Zuid-Westen zal zijn. Elk district kiest een aantal (5 tot 9) distriktsbestuursleden. In de algemene vergadering heeft elk district evenveel vertegenwoordi gers, elk met een stem, als het percentage van de leden- omzet in dat district in de totale ledenomzet van Cebeco- Zuidwest. De distriktsbestuurders zijn als regel tevens distriktsvertegenwoordigers. Indien hun aantal lager is dan het percentage leden- omzet in het distrikt, worden aanvullend distriktsverte genwoordigers gekozen. Indien hun aantal hoger is, heb ben één of meer distriktsbestuurders geen stemrecht als distriksvertegenwoordiger. Het zwaartepunt komt dus meer dan nu het geval is bij de distrikten en bij de leden te liggen. JAARVERSLAG 1974—1975 CEBECO-ZUIDWEST De verlies- en winstrekening over boekjaar 1974197f sluit met een voordelig saldo van 797.000,bij een om zet van bijna 120.000.000,waarbij de konsumptieaard- appelsektor buiten beschouwing is gelaten. Voorgestelc wordt hiervan 200.000 toe te voegen aan de algemene re serve 300.000 aan de participatiereserve, die hiermee op 600.000,wordt gebracht en de rest te boeken op diver se voorzieningen. De verlies- en winstrekening sluit op een bedrag van 19.392.000 (vorig jaar 17.569.000, de bolans op ƒ49.283.000 (vorig jaar 32.805.000, BI. conto van de Nederlandse Bank zoals dat geldt op het moment van uitgifte en op een dergelijke rente dat de participatiebewijzen op „waarde te houden". AANSPRAKELIJKHEID LEDEN FENALS nu het geval is geldt de aansprakelijkheid voor allen die minder dan een jaar tevoren hun lidmaatschap hebben beëindigd. De hoogte van aansprakelijkheid is echter wel veran derd. En ook de wijze van berekening. Voorgesteld wordt deze te beperken 10 van de om zet (afname en levering) in het lopende boekjaar en de vier daaraan voorafgaande boekjaren. Daar deze periode langer is dan nu, wordt een beter gemiddeld omzetbedrag verkregen en komt dan neer op 50 van de gemiddelde omzet over 5 boekjaren. Daar door is e.e.a. gehalveerd en gemaximeerd. Cebeco-Han- delsraad draagt bovendien 10 van de aansprakelijkheid. BESTUURLIJKE VERANDERINGEN Pde nieuwe bestuurlijke opzet wordt uitgegaan van een uit en door de leden gekozen bestuur en raad van toezicht. Vooral op aandringen van de voorzitter van In de bijdrage Waterschappen tussen Groningen en Zeeland" in ons nummer van de vorige week, zijn in de laatste kolom bovenaan enkele regels weggevallen. De juiste tekst had moeten luiden: „Voorts zou bij de overwegingen ook kunnen worden betrokken om aan de Unie van Waterschappen publiek rechterlijke bevoegdheden toe te kennen, wat zou leiden tot een konstruktie als die van het Landbouwschap. Ook deze mogelijkheid zou nader dienen te worden uitgewerkt Tenslotte is nog een ander uitgangspunt mogelijk. Door de diepdelverskommissie is voorzien in de instelling van 21 hoofdwaterschappen een idee dat door de Unie is ver worpen. Het argument daartoe was, dat het toezicht op waterschappen niet door andere waterschappen, maar door de provincie dient te worden uitgeoefend".

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1975 | | pagina 4