Het container-carriër systeem - belangrijke stap vooruit van de transportmogelijkheden in de landbouw 17 rNDERiDAG 27 november j.l. waren circa 200 geno digden, medewerkers van de Landbouw voorlich tingsdienst, vertegenwoordigers van de Conserven-indus- trie, de Aardappelgroothandel- en verwerking, Graszaad- bedrijven, Groen voeder drogerijen, Loonbedrijven en Graanbedrijven alsmede vele vertegenwoordigers van de Landbouwpers aanwezig op de terreinen van N.V. Land bouw Maatschappij „De Bathpolders" te Rilland om ge tuigen te zijn van de presentatie en demonstratie van de BAV-Oontainer-Carriër De importeur van de BAlV-container-carriër, Machine fabriek Erven P. Brouwer B.V. uit Oudenboseh (expo sant op vele ZLM-tentoonstellingen) die deze demonstra tie in samenwerking met het I.M.A.G. te Wageningen, Scfnrier's Transportbedrijf te Waarden, N.V. L. B. Steke- tee, Bollendrogerij te Yerseke, H. Kempenaars, Papier handel te Oud-Gastel en B.V. Leonard Lang, Auto Import te Apeldoorn had georganiseerd, had de combinaties van vrachtauto en container alsmede container-carriër met trekker in het oogstseizoen 1975 reeds uitvoerig kunnen beproeven in samenwerking met de direktie van „De Bathpolders". Voorafgaand aan de demonstratie werden de genodig den verwelkomd in het Dorpshuis te Rilland, waar de heer Ir. J. Crucq, direkteur van het Consulentschap voor Landbouwwerktuigen te Wageningen in een korte toe spraak wees op het grote belang van een goed transport wege het struktuurbederf ook mógen komen. In de twee de plaats moest de oogstmachine een voldoende grote voorraadbunker hebben om een omgang te kunnen oog sten, voordat de bunker in de containers gelost behoefde te worden. Het was echter tot dusverre nog niet gelukt het con tainer-transport toe te passen, indien de opbrengst in tonnen per omgang te groot werd voor de voorraadbun ker op de machine. Tevens was dit het geval bij het overladen in de container, als dat niet op het land kon gebeuren omdat de bodem niet draagkrachtig genoeg was voor een vrachtauto. De oplossing leek voor de hand te liggen: de container moest naast de oogstmachine kunnen meerijden. De uit voering ervan gaf echter talrijke problemen. Een af zet systeem, zoals op een vrachtauto wordt toegepast geeft namelijk een zeer wisselende lastverdeling, die soms zo danig was dat bij het afzetten de carriër de trekker wil oplichten met een kracht van enkele tonnen. Een gedeeltelijke verbetering was alleen mogelijk, in dien men de mogelijkheid van het kippen uitschakelde. Maar ook prijstechnisch was een dergelijke installatie een bezwaar. Deze problemen bleken niet te bestaan bij een carriër, die de container in zijn geheel omhoog (parallel) kan heffen, waarna deze op poten wordt gezet; daarna kan de carriër onder de bak vandaan gereden worden. transportondernemer voldoende containers op het land bouwbedrijf kan verzorgen, kan het oogsten zonder transportstoringen voortgaan. Indien de afvoer van volle containers enigermate zou stagneren, dan kan een buf fervoorraad in containers worden gevormd. De containers zelf zijn zo geconstrueerd dat zowel het openen van de deuren als het ontgrendelen van een bo- venscharnierend achterbord door een simpele handbedie ning mogelijk is. De container kan naar wens worden leeggespoten of worden gekipt Bovendien kan de con tainer op poten worden gezet of via rolwielen plat op de grond worden geplaatst. De BAV-carriër heft de con tainer horizontaal op, waarna de poten zonder proble men kunnen worden uitgeklapt. |VE genodigden werden na de uiteenzetting van de heer Crucq met een 4-tal bussen naar „De Bathpolders" vervoerd, waar op een grote beton vloer de verschillen de combinaties werden gedemonstreerd. De bezoekers konden zich, gelukkig in verband met het slechte weer, droog opstellen in een open hangar. Ondermeer werd een DAF-truck met Bennes-Marrel Apliroll-installatie en Bulthuis aanhangwagen met Ben- nes-tMarrel Kipinstallatie 5-S-60 type 200 getoond, waar mee het kippen van de container zowel van truck als van aanhanger gedemonstreerd werd, alsmede het af zetten van de containers. Voorts zag men het begelei- in de landbouw. Circa 60 van de loonpost in de land bouw en dan met name in de akkerbouw moet aan het transport worden toegerekend. Het is een van de belang rijkste onderdelen van de landbouw; de landbouwwa- gens worden in feite het gefhele jaar door gebruikt, doch vindt zijn hoogste concentratie in de oogsstijd. Het tijd rovende en dientengevolge kostbare overslag voor het transport naar eventuele opslag of naar de verwerkende industrie van het produkt gaf steeds problemen en vroeg dan ook dringend naar een oplossing. heer Crucq wees erop, dat het interne en het exter ne transport duidelijk twee verschillende zaken zijn. De combinatie trekker met aanhangwagen, op het bedrijf zelf van groot belang, is op grotere afstand, dus van bedrijf naar opslag of naar industrie niet efcono- misch. De lage snelheiden van dit interne transport heeft dan ook tot gevolg gehad, dat van de vrachtauto ge bruik gemaakt moest worden. Naast de vele voordelen hiervan is het duidelijk, dat de vrachtauto niet geschikt is voor gebruik op he* land. De landbouw heeft dan ook naar tussenoplossingen gezocht, waarbij met name kan worden gedacht aan de z.g. stapel(voorraad)kisten. Dit gold voornamelijk voor die produkten die niet direkt kunnen worden verwerkt. Voor vele produkten, die di rekt worden afgevoerd zoals granen, conserven, uien, bloembollen en ten dele ook aardappelen zal het con tainer-vervoer steeds belangrijker worden. waren tot dusverre beperkende factoren voor het gebruik van de container. Deze moet in het land afgezet worden, dus moest de vrachtauto voor het op en afzetten van de container in het land kunnen en van- thans ontwikkelde en reeds beproefde carriër is door het omsteken van enkele pennen ook als kip per te gebruiken, door middel van het normale „Mar- rel"-5-S-60 kipsysteem, dat ook op de BAV-kippers ge monteerd wordt. De carriër heeft een draagvermogen van 14 ton nuttig, kan containers opnemen van 13,8 m3 en kan 50 tot 55 kippen. Het eigen gewicht van de carriër die voorzien is van tandemas met 4 banden Trelleborg 500 x 22,5 is 2.095 kg. Een belangrijk uitgangspunt voor de landbouw is, dat de containers worden aangepast aan de auto, die voor containervervoer is gebouwd of geschikt gemaakt. Er is dus veel samenwerking en een goede coördinatie vefeist tussen de boer, de vervoerder en de afnemer, waarbij het belang om te streven naar uniformiteit en systemen van onderstellen vanzelfsprekend is. Het nieuwe systeem, aldus de heer Crucq is vooral van belang voor die produkten, die direkt kunnen worden afgevoerd. Daarnaast echter ook voor de produkten met tijdelijke opslag, zoals bijvoorbeeld aardappelen en bie ten. Een tweede voordeel van het containervervoer is dat een buffervoorraad kan worden gevormd en dat er kan worden doorgeoogst, onafhankelijk van de afvoer. Een voorwaarde is weliswaar, dat dicht bij het land plaatsen zijn, waar de containerbakken kunnen worden neergezet, terwijl de oogstmachines voorzien moeten zijn van verzamelbakken. De heer Crucq betoogde, dat de proeven gedurende het oogstseizoen op de Landbouwmij „De Bathpolders" met de door de BAV-constructeurs naar de ideëen van het I.M.A.G. ontwikkelde BAV Container-Carriër een volledig succes zijn geworden en tot een drastische ver laging van de transportkosten hebben geleid. Indien de dend commentaar een tweetal BAV-container-carriërs geladen containers afzetten en weer lege opnemen. Interessant was ook de demonstratie van de BAV-con- tainer-carriër in combinatie met een zelf rijdende aard appelrooier, waarbij duidelijk bleek hoe gering de val hoogte en daarmede de kansen op beschadiging van het produkt waren. De transportbanden van de aardappel rooier kon tot op zeer geringe hoogte van de bodem der container worden geplaatst. Alle handelingen met de containers worden vanuit de cabine der vrachtauto be diend. Tenslotte werd nog een container, zij het dan in ex perimenteel stadium, gedemonstreerd, die diende voor de losse verwerking van kunstmest. Deze kan op (wat hogere) poten worden geplaatst, zodat de trekker met de kunstmeststrooier onder de container kan komen om de voorraadbak te vullen. Na afloop van de demonstratie en presentatie von in het Dorpshuis te Rilland nog een nabespreking plaats, waarvoor een „panel" was gevormd, bestaande uit de reeds genoemde heer Ir. J. Crucq, de heer S. Duvekot, direkteur van „De Bathpolders", de heer L. B. Steketee, direkteur Bloembollenverwerkingsindustrie te Yerseke, de heer G M. Schier, Transportondernemer te Waarde, de heer Ir K. de Koning, Medewerker van het I.M.A.G. te Wageningen, de heer Ing. A. Brouwer, Technisch di rekteur BAV te Oudenbosch en de heer A. van Hooij- donk,, Constructeur BAV te Oudenbosch. Een woord van lof voor de perfecte organisatie, die zeer zeker is toe te schrijven aan het Hoofd van de Verkoopgroep „Ben nes-Marrel", de heer C. Post!

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1975 | | pagina 17