Het container-carriër systeem - belangrijke stap vooruit van de transportmogelijkheden in de landbouw
17
rNDERiDAG 27 november j.l. waren circa 200 geno
digden, medewerkers van de Landbouw voorlich
tingsdienst, vertegenwoordigers van de Conserven-indus-
trie, de Aardappelgroothandel- en verwerking, Graszaad-
bedrijven, Groen voeder drogerijen, Loonbedrijven en
Graanbedrijven alsmede vele vertegenwoordigers van de
Landbouwpers aanwezig op de terreinen van N.V. Land
bouw Maatschappij „De Bathpolders" te Rilland om ge
tuigen te zijn van de presentatie en demonstratie van
de BAV-Oontainer-Carriër
De importeur van de BAlV-container-carriër, Machine
fabriek Erven P. Brouwer B.V. uit Oudenboseh (expo
sant op vele ZLM-tentoonstellingen) die deze demonstra
tie in samenwerking met het I.M.A.G. te Wageningen,
Scfnrier's Transportbedrijf te Waarden, N.V. L. B. Steke-
tee, Bollendrogerij te Yerseke, H. Kempenaars, Papier
handel te Oud-Gastel en B.V. Leonard Lang, Auto Import
te Apeldoorn had georganiseerd, had de combinaties van
vrachtauto en container alsmede container-carriër met
trekker in het oogstseizoen 1975 reeds uitvoerig kunnen
beproeven in samenwerking met de direktie van „De
Bathpolders".
Voorafgaand aan de demonstratie werden de genodig
den verwelkomd in het Dorpshuis te Rilland, waar de
heer Ir. J. Crucq, direkteur van het Consulentschap voor
Landbouwwerktuigen te Wageningen in een korte toe
spraak wees op het grote belang van een goed transport
wege het struktuurbederf ook mógen komen. In de twee
de plaats moest de oogstmachine een voldoende grote
voorraadbunker hebben om een omgang te kunnen oog
sten, voordat de bunker in de containers gelost behoefde
te worden.
Het was echter tot dusverre nog niet gelukt het con
tainer-transport toe te passen, indien de opbrengst in
tonnen per omgang te groot werd voor de voorraadbun
ker op de machine. Tevens was dit het geval bij het
overladen in de container, als dat niet op het land kon
gebeuren omdat de bodem niet draagkrachtig genoeg
was voor een vrachtauto.
De oplossing leek voor de hand te liggen: de container
moest naast de oogstmachine kunnen meerijden. De uit
voering ervan gaf echter talrijke problemen. Een af zet
systeem, zoals op een vrachtauto wordt toegepast geeft
namelijk een zeer wisselende lastverdeling, die soms zo
danig was dat bij het afzetten de carriër de trekker wil
oplichten met een kracht van enkele tonnen.
Een gedeeltelijke verbetering was alleen mogelijk, in
dien men de mogelijkheid van het kippen uitschakelde.
Maar ook prijstechnisch was een dergelijke installatie
een bezwaar.
Deze problemen bleken niet te bestaan bij een carriër,
die de container in zijn geheel omhoog (parallel) kan
heffen, waarna deze op poten wordt gezet; daarna kan
de carriër onder de bak vandaan gereden worden.
transportondernemer voldoende containers op het land
bouwbedrijf kan verzorgen, kan het oogsten zonder
transportstoringen voortgaan. Indien de afvoer van volle
containers enigermate zou stagneren, dan kan een buf
fervoorraad in containers worden gevormd.
De containers zelf zijn zo geconstrueerd dat zowel het
openen van de deuren als het ontgrendelen van een bo-
venscharnierend achterbord door een simpele handbedie
ning mogelijk is. De container kan naar wens worden
leeggespoten of worden gekipt Bovendien kan de con
tainer op poten worden gezet of via rolwielen plat op de
grond worden geplaatst. De BAV-carriër heft de con
tainer horizontaal op, waarna de poten zonder proble
men kunnen worden uitgeklapt.
|VE genodigden werden na de uiteenzetting van de heer
Crucq met een 4-tal bussen naar „De Bathpolders"
vervoerd, waar op een grote beton vloer de verschillen
de combinaties werden gedemonstreerd. De bezoekers
konden zich, gelukkig in verband met het slechte weer,
droog opstellen in een open hangar.
Ondermeer werd een DAF-truck met Bennes-Marrel
Apliroll-installatie en Bulthuis aanhangwagen met Ben-
nes-tMarrel Kipinstallatie 5-S-60 type 200 getoond, waar
mee het kippen van de container zowel van truck als
van aanhanger gedemonstreerd werd, alsmede het af
zetten van de containers. Voorts zag men het begelei-
in de landbouw. Circa 60 van de loonpost in de land
bouw en dan met name in de akkerbouw moet aan het
transport worden toegerekend. Het is een van de belang
rijkste onderdelen van de landbouw; de landbouwwa-
gens worden in feite het gefhele jaar door gebruikt, doch
vindt zijn hoogste concentratie in de oogsstijd. Het tijd
rovende en dientengevolge kostbare overslag voor het
transport naar eventuele opslag of naar de verwerkende
industrie van het produkt gaf steeds problemen en vroeg
dan ook dringend naar een oplossing.
heer Crucq wees erop, dat het interne en het exter
ne transport duidelijk twee verschillende zaken
zijn. De combinatie trekker met aanhangwagen, op het
bedrijf zelf van groot belang, is op grotere afstand, dus
van bedrijf naar opslag of naar industrie niet efcono-
misch. De lage snelheiden van dit interne transport heeft
dan ook tot gevolg gehad, dat van de vrachtauto ge
bruik gemaakt moest worden. Naast de vele voordelen
hiervan is het duidelijk, dat de vrachtauto niet geschikt
is voor gebruik op he* land. De landbouw heeft dan ook
naar tussenoplossingen gezocht, waarbij met name kan
worden gedacht aan de z.g. stapel(voorraad)kisten. Dit
gold voornamelijk voor die produkten die niet direkt
kunnen worden verwerkt. Voor vele produkten, die di
rekt worden afgevoerd zoals granen, conserven, uien,
bloembollen en ten dele ook aardappelen zal het con
tainer-vervoer steeds belangrijker worden.
waren tot dusverre beperkende factoren voor het
gebruik van de container. Deze moet in het land
afgezet worden, dus moest de vrachtauto voor het op
en afzetten van de container in het land kunnen en van-
thans ontwikkelde en reeds beproefde carriër is
door het omsteken van enkele pennen ook als kip
per te gebruiken, door middel van het normale „Mar-
rel"-5-S-60 kipsysteem, dat ook op de BAV-kippers ge
monteerd wordt.
De carriër heeft een draagvermogen van 14 ton nuttig,
kan containers opnemen van 13,8 m3 en kan 50 tot 55
kippen. Het eigen gewicht van de carriër die voorzien is
van tandemas met 4 banden Trelleborg 500 x 22,5 is
2.095 kg.
Een belangrijk uitgangspunt voor de landbouw is, dat
de containers worden aangepast aan de auto, die voor
containervervoer is gebouwd of geschikt gemaakt. Er is
dus veel samenwerking en een goede coördinatie vefeist
tussen de boer, de vervoerder en de afnemer, waarbij
het belang om te streven naar uniformiteit en systemen
van onderstellen vanzelfsprekend is.
Het nieuwe systeem, aldus de heer Crucq is vooral van
belang voor die produkten, die direkt kunnen worden
afgevoerd. Daarnaast echter ook voor de produkten met
tijdelijke opslag, zoals bijvoorbeeld aardappelen en bie
ten. Een tweede voordeel van het containervervoer is
dat een buffervoorraad kan worden gevormd en dat er
kan worden doorgeoogst, onafhankelijk van de afvoer.
Een voorwaarde is weliswaar, dat dicht bij het land
plaatsen zijn, waar de containerbakken kunnen worden
neergezet, terwijl de oogstmachines voorzien moeten
zijn van verzamelbakken.
De heer Crucq betoogde, dat de proeven gedurende
het oogstseizoen op de Landbouwmij „De Bathpolders"
met de door de BAV-constructeurs naar de ideëen van
het I.M.A.G. ontwikkelde BAV Container-Carriër een
volledig succes zijn geworden en tot een drastische ver
laging van de transportkosten hebben geleid. Indien de
dend commentaar een tweetal BAV-container-carriërs
geladen containers afzetten en weer lege opnemen.
Interessant was ook de demonstratie van de BAV-con-
tainer-carriër in combinatie met een zelf rijdende aard
appelrooier, waarbij duidelijk bleek hoe gering de val
hoogte en daarmede de kansen op beschadiging van het
produkt waren. De transportbanden van de aardappel
rooier kon tot op zeer geringe hoogte van de bodem der
container worden geplaatst. Alle handelingen met de
containers worden vanuit de cabine der vrachtauto be
diend.
Tenslotte werd nog een container, zij het dan in ex
perimenteel stadium, gedemonstreerd, die diende voor
de losse verwerking van kunstmest. Deze kan op (wat
hogere) poten worden geplaatst, zodat de trekker met
de kunstmeststrooier onder de container kan komen om
de voorraadbak te vullen.
Na afloop van de demonstratie en presentatie von in
het Dorpshuis te Rilland nog een nabespreking plaats,
waarvoor een „panel" was gevormd, bestaande uit de
reeds genoemde heer Ir. J. Crucq, de heer S. Duvekot,
direkteur van „De Bathpolders", de heer L. B. Steketee,
direkteur Bloembollenverwerkingsindustrie te Yerseke,
de heer G M. Schier, Transportondernemer te Waarde,
de heer Ir K. de Koning, Medewerker van het I.M.A.G.
te Wageningen, de heer Ing. A. Brouwer, Technisch di
rekteur BAV te Oudenbosch en de heer A. van Hooij-
donk,, Constructeur BAV te Oudenbosch. Een woord van
lof voor de perfecte organisatie, die zeer zeker is toe
te schrijven aan het Hoofd van de Verkoopgroep „Ben
nes-Marrel", de heer C. Post!