MECHANISATIE rjpy
„DOE HET ZELF"
NIEUWS
Kistenkantelaar
voor stapelkisten
Nieuw antislip remsysteem van B. F. Goodrich
De kampeerauto
in opmars
15
Om tegemoet te 'komen aan het sterk toenemendi gebruik
van z.g.n. „Kuubs-kisten" voor verwerking en opslag van
land- en tuinbouwprodukten, komt Kooi B.V. te Vrouwen
parochie thuis op de markt met een „op iedere hefmast pas
sende" kistenkantelaar (rotator).
Deze kantelaar werkt doserend, d.w.z. de kantelbeweging
kan in iedere stand worden gestopt of teruggedraaid. Dit
opent de mogelijkheid om in combinatie met het hefmecha-
nisme van de mast, de valhoogte steeds tot een minimum
te beperken, en daardoor beschadiging van het produkt te
voorkomen.
Ter ondersteuning tijdens jhet 'kiepen dient een extra vork
aan de zijde van de kist. 'In 'horizontalle stand, 'kan het ge
heel, zonder veranderingen, normaal dienst doen in het ge
bruikelijke heftruckwerk. |De kanbelaar 'is leverbaar in 1000,
1500 en 25Ö0 kg hefvermogen. Fabricaat en verkoop: Kooi
B.V., Vrouwenparochie, tel. 051801741.
b. Het vermindert de remafstand doordat de remwerking
op iedere as wordt geoptimaliseerd, ongeacht de wegkon-
dities.
c. De kontrole over het stuur blijft gehouden, ook bij' scherp
afremmen, doordat de voorwielen niet kunnen blokkeren.
d. „Remplekken" op banden, ontstaan door blokkerende
wielen, behoren tot het verleden.
Het reduceert of voorkomt dribbelneigingen van de assen
tijdens het remmen. Voordelen hiervan zijn: minder breken
van de veren en minder beschadiging aan de lading.
De voordelen van schijfremmen zijn:
1. Merkbaar minder fading, daar de hitte die ontstaat tij
dens herhaaldelijk afremmen, snel wordt afgevoerd.
2. Minder gevoelig voor water en een sneller herstel van
het remvermogen na het nat worden van de remmen.
Trommelremmen hebben de neiging om water vast te
houden, de schijfrem „centrifugeert" het water van de
schijf.
3. Omdat schijfremmen zelfstellend zijn en het wisselen
van de remvoering gemakkelijk gaat, zijn de bedrijfskos
ten ervan lager.
STIJGENDE INTERESSE
VOOR ANTI-BLOKKEERSYSTEMEN
„QE Europese bedrijfsvoertuigenfabrikanten tonen veel
belangstelling voor het gebruik van anti-blokkeer-
systemen en schijfremmen", zo zegt Jos Tiggeler van B. F.
Goodrich Brake Systems te Heveadorp, die in Europa mo
menteel met een onderzoek op dit terrein bezig is. „De toe
nemende aandacht voor verkeersveiligheid, maar vooral de
invoering van de Safety Standard 121 in Amerika, hebben
die belangstelling versterkt. De Safety Standard 121 zou als
basis kunnen dienen voor een soortgelijke E.E.G. wetgeving.
Deze Standard stelt het gebruik van anti-blokkeersystemen
en schijfremmen niet verplicht. Wel wordt voorgeschreven
dat het voertuig tot stilstand moet kunnen komen binnen
bepaalde afstanden, variërend met voertuiggewicht en weg-
kondities", n.l.
a. het voertuig mag tijdens het remmen een 3,7 meter brede
baan niet verlaten
a. Het levert stabiliteit tijdens het remmen, waarbij het
wegglijden van vrachtwagens, het scharen van trekker
oplegger kombinaties en het slingeren van aanhangers
sterk wordt gereduceerd).
4. Schijfremmen vertonen geen zelfbekraohtiging waardoor
het remvermogen altijd recht evenredig is met de toege
paste druk en de kracht op het rempedaal. 'De bestuur
der is beter in staat het remvermogen te regelen.
MINI-KOMPUTER VOORKOMT DAT WIELEN
BLOKKEREN
Een gevreesd verschijnsel bi| krachtig remmen is het blok
keren van de wielen. Een voertuig met geblokkeerde wielen
slipt en is onbestuurbaar. B. F. Goodrich, specialist op het
gebied van remsystemen, heeft dit probleem opgelost met
een drietraps werkend anti-blokkeersysteem (Triple Action
Skid Control).
Voertuigen voorzien van dit systeem blijven zelfs bij een
noodstop bestuurbaar omdat de -wielen blijven draaien. Een
mini-komputer doet feilloos wat een mens niet kan: de
hoogst toelaatbare remdruk vaststellen en deze voor iedere
as afzonderlijk regelen. Dit anti-blokkeersysteem is geschikt
voor vrachtwagens, bussen, aanhangwagens en opleggers
met drukluchtremmen en kan ook achteraf worden gemon
teerd in bestaande voertuigen.
In Amerika zijn dergelijke anti-blokkeersystemen reeds
wettelijk verplicht gesteld voor 'bedrijfsvoertuigen met druk
luchtremmen. In Europa wordt verwacht dat in 1978 een
dergelijke wet ingevoerd zal worden.
EENVOUDIG ONTWERP
Het anti-blokkeersysteem van B. F. Goodrich is samen
gesteld uit een aantal eenvoudige onderdelen met als voor
naamste: de getande rotorschijf met sensor (magnetische
taster) om de wielsnelheid te meten en de komputer met
relaisventiel om de remdruk te regelen (zie foto).
„Triple Action Skid Control" zoals het systeem is ge
noemd, werkt in principe als volgt: Op ieder wiel wordt een
rotor en een taster gemonteerd om de draaisnelheid te me
ten. De snelheid van de wielen wordt geregistreerd en door
gegeven aan een minim-komputer waarvan er één op elke
as zit. Deze komputer krijgt dus signalen van het linker en
rechter wiel. Als uit die signalen blijkt dat één wiel (of bei
den) begint te blokkeren, dan geeft die komputer instruktie
aan een speciaal relaisventiel om de remdruk op die as te
verminderen. Dit terugnemen van de remdruk kan geschie
den in drie trappen, namelijk met 33, 66 of 100 procent, af
hankelijk van de mate waarin de wielen blokkeren. Vandiaar
de benaming „Triple Action Skid Control". Het geheel is
zodanig beveiligd, dat ingeval van storing de bestuurder
wordt gewaarschuwd en het systeem zichzelf uitschakelt.
Maar in dat geval heeft de bestuurder altijd nog de beschik
king over zijn normale remsysteem.
Rijproef met en zonder het anti-blokkeersysteem van B. F.
Goodrich.
De getande rotorschijf met sensor (magnetische taster)
om de wielsnelheid te meten en de komputer met
relaisventiel om de remdruk te regelen.
b. Wielen mogen niet blokkeren bij snelheden 'boven 16,1
kg per uur.
De autoindustrie .in de V.S. is tot de konklusie gekomen
dat aan deze eisen alleen voldaan kan worden met behulp
van een anti-blokkeersysteem. Door de montage van schijf
remmen kan aan de zware eisen van het „high-torque" rem
vermogen gemakkelijk worden voldaan. E>e belangrijkste
voordelen van het gebruik van anti-blokkeersystemen zijn:
1. Begrenzing van de remkracht op iedere as om blokkeren
van de wielen tegen te gjaan.
(Vervolg van pagina 12)
Voor de kampeerauto, die in Amerika bijzonder populair
is, komt ook in ons land steeds meer belangstelling. Deze
vorm van trekken en kamperen heeft dan ook zeker bepaal
de voordelen. Onderscheid moet worden gemaakt tussen de
met behulp van een losse inbouwset tot kampeerauto inge
richte stationcar, bestelwagen of microbus en de kampeer
auto welke speciaal voor dit doel is gebouwd (coachbuilt). De
eerste categorie vervult afwisselend zowel een gebruiks- ,als
een recreatieve functie.
Wie uit hoofde van beroep of bedrijf reeds een stationcar,
een bestelwagen of een microbus in gebruik heeft kan daar
van met behulp van een inbouwkampeerset met betrekkelijk
geringe kosten een kampeerauto maken. Wel zal in'de mees
te gevallen het dak worden verhoogd ter verkrijging van
stahoogte, terwijl dubbele ,met isolatiemateriaal opgevulde
wanden de bruikbaarheid en het comfort natuurlijk verho
gen.
Bij een speciaal gebouwde kampeerauto is uiteraard vol
ledig rekening gehouden met de eisen welke het gebruik
stelt. Bij een kampeerauto met inbouwset is sprake van een
zo goed mogelijke aanpassing aan deze eisen. Er is dan ook
een aanzienlijk prijsverschil tussen beide categorieën. Een
inbouwset is reeds voor drie- a vierduizend gulden te koop,
waarbij dan de prijs van de auto moet worden opgeteld. De
prijzen van coachbuilt kampeerauto's variëren van onge1
veer 30.000,tot meer dan 200.000,
In Nederland vallen kampeerauto's onder de bijzondere
gebruiksbelasting, hetgeen betekent dat in de verkoopprijs
De voordelen van de kampeerauto en het behouden van het
kampeerplekje zijn ondervangen door een „Pickup" Camper
op een trekkerchassis met onafhankelijk regelbare hydrau
lische steunen.
35 h 40 belasting is verdisconteerd. Slechts indien men
zelf als particulier, niet ondernemer zijnde, de kampeerin-
bouw aanbrengt vervalt de bijzondere gebruiksbelasting en
blijft slechts de BTW over.
Het voor kampeerauto's in Nederland ongunstige fiscale
klimaat maakt dat de verkoop achterblijft bij die in de ons
omringende landen. Niettemin neemt ook in ons land de
publieke belangstelling voor kampeerauto's toe. Veel kam
peerauto's worden aangeschaft door verhuurbedrijven. In
West-Europa is het aantal kampeerauto's de laatste jaren
sterk toegenomen. De jaarproduktie in West-Duitsland wordt
dit jaar geschat op 11.000 stuks.
Een kampeerauto beschikt doorgaans over een bijzonder
groot laadvermogen, zodat overbelasting praktisch niet voor
komt. Van caravans kan dit niet altijd worden gezegd. Ver
der wordt als voordeel genoemd dat men met een kampeer
auto minder dan met een caravan gebonden is aan officiële
kampeerterreinen en desnoods ook op een parkeerterrein
kan overnachten. Een ander voordeel is dat vervoer per
schip of trein (b.v. door treintunnels) aanmerkelijk goedko
per is dan voor een auto en caravancombinatie. Dit geldt
ook voor tolwegen.
Een bezwaar van een kampeerauto is, dat men opgesteld
op een kampplekje niet meer over een vervoermiddel be
schikt voor het maken van uitstapjes of het doen van in
kopen. Door het meenemen van een vouwfiets of kleine mo»
torfiets kan 'aan dit bezwaar tegemoet worden gekomen,
mits men er de nodige bergruimte voor kan vinden. Er zijn
echter kampeerauto's waarbij de caravanbody op eenvoudige
wijze van het onderstel kan worden losgemaakt en als zelf
standige kampeereenheid worden benut en dan geldt het
genoemde bezwaar natuurlijk niet. Vooral in Amerika wor
den dergelijke typen veel gebruikt.