MECHANISATIE rjpy „DOE HET ZELF" NIEUWS Kistenkantelaar voor stapelkisten Nieuw antislip remsysteem van B. F. Goodrich De kampeerauto in opmars 15 Om tegemoet te 'komen aan het sterk toenemendi gebruik van z.g.n. „Kuubs-kisten" voor verwerking en opslag van land- en tuinbouwprodukten, komt Kooi B.V. te Vrouwen parochie thuis op de markt met een „op iedere hefmast pas sende" kistenkantelaar (rotator). Deze kantelaar werkt doserend, d.w.z. de kantelbeweging kan in iedere stand worden gestopt of teruggedraaid. Dit opent de mogelijkheid om in combinatie met het hefmecha- nisme van de mast, de valhoogte steeds tot een minimum te beperken, en daardoor beschadiging van het produkt te voorkomen. Ter ondersteuning tijdens jhet 'kiepen dient een extra vork aan de zijde van de kist. 'In 'horizontalle stand, 'kan het ge heel, zonder veranderingen, normaal dienst doen in het ge bruikelijke heftruckwerk. |De kanbelaar 'is leverbaar in 1000, 1500 en 25Ö0 kg hefvermogen. Fabricaat en verkoop: Kooi B.V., Vrouwenparochie, tel. 051801741. b. Het vermindert de remafstand doordat de remwerking op iedere as wordt geoptimaliseerd, ongeacht de wegkon- dities. c. De kontrole over het stuur blijft gehouden, ook bij' scherp afremmen, doordat de voorwielen niet kunnen blokkeren. d. „Remplekken" op banden, ontstaan door blokkerende wielen, behoren tot het verleden. Het reduceert of voorkomt dribbelneigingen van de assen tijdens het remmen. Voordelen hiervan zijn: minder breken van de veren en minder beschadiging aan de lading. De voordelen van schijfremmen zijn: 1. Merkbaar minder fading, daar de hitte die ontstaat tij dens herhaaldelijk afremmen, snel wordt afgevoerd. 2. Minder gevoelig voor water en een sneller herstel van het remvermogen na het nat worden van de remmen. Trommelremmen hebben de neiging om water vast te houden, de schijfrem „centrifugeert" het water van de schijf. 3. Omdat schijfremmen zelfstellend zijn en het wisselen van de remvoering gemakkelijk gaat, zijn de bedrijfskos ten ervan lager. STIJGENDE INTERESSE VOOR ANTI-BLOKKEERSYSTEMEN „QE Europese bedrijfsvoertuigenfabrikanten tonen veel belangstelling voor het gebruik van anti-blokkeer- systemen en schijfremmen", zo zegt Jos Tiggeler van B. F. Goodrich Brake Systems te Heveadorp, die in Europa mo menteel met een onderzoek op dit terrein bezig is. „De toe nemende aandacht voor verkeersveiligheid, maar vooral de invoering van de Safety Standard 121 in Amerika, hebben die belangstelling versterkt. De Safety Standard 121 zou als basis kunnen dienen voor een soortgelijke E.E.G. wetgeving. Deze Standard stelt het gebruik van anti-blokkeersystemen en schijfremmen niet verplicht. Wel wordt voorgeschreven dat het voertuig tot stilstand moet kunnen komen binnen bepaalde afstanden, variërend met voertuiggewicht en weg- kondities", n.l. a. het voertuig mag tijdens het remmen een 3,7 meter brede baan niet verlaten a. Het levert stabiliteit tijdens het remmen, waarbij het wegglijden van vrachtwagens, het scharen van trekker oplegger kombinaties en het slingeren van aanhangers sterk wordt gereduceerd). 4. Schijfremmen vertonen geen zelfbekraohtiging waardoor het remvermogen altijd recht evenredig is met de toege paste druk en de kracht op het rempedaal. 'De bestuur der is beter in staat het remvermogen te regelen. MINI-KOMPUTER VOORKOMT DAT WIELEN BLOKKEREN Een gevreesd verschijnsel bi| krachtig remmen is het blok keren van de wielen. Een voertuig met geblokkeerde wielen slipt en is onbestuurbaar. B. F. Goodrich, specialist op het gebied van remsystemen, heeft dit probleem opgelost met een drietraps werkend anti-blokkeersysteem (Triple Action Skid Control). Voertuigen voorzien van dit systeem blijven zelfs bij een noodstop bestuurbaar omdat de -wielen blijven draaien. Een mini-komputer doet feilloos wat een mens niet kan: de hoogst toelaatbare remdruk vaststellen en deze voor iedere as afzonderlijk regelen. Dit anti-blokkeersysteem is geschikt voor vrachtwagens, bussen, aanhangwagens en opleggers met drukluchtremmen en kan ook achteraf worden gemon teerd in bestaande voertuigen. In Amerika zijn dergelijke anti-blokkeersystemen reeds wettelijk verplicht gesteld voor 'bedrijfsvoertuigen met druk luchtremmen. In Europa wordt verwacht dat in 1978 een dergelijke wet ingevoerd zal worden. EENVOUDIG ONTWERP Het anti-blokkeersysteem van B. F. Goodrich is samen gesteld uit een aantal eenvoudige onderdelen met als voor naamste: de getande rotorschijf met sensor (magnetische taster) om de wielsnelheid te meten en de komputer met relaisventiel om de remdruk te regelen (zie foto). „Triple Action Skid Control" zoals het systeem is ge noemd, werkt in principe als volgt: Op ieder wiel wordt een rotor en een taster gemonteerd om de draaisnelheid te me ten. De snelheid van de wielen wordt geregistreerd en door gegeven aan een minim-komputer waarvan er één op elke as zit. Deze komputer krijgt dus signalen van het linker en rechter wiel. Als uit die signalen blijkt dat één wiel (of bei den) begint te blokkeren, dan geeft die komputer instruktie aan een speciaal relaisventiel om de remdruk op die as te verminderen. Dit terugnemen van de remdruk kan geschie den in drie trappen, namelijk met 33, 66 of 100 procent, af hankelijk van de mate waarin de wielen blokkeren. Vandiaar de benaming „Triple Action Skid Control". Het geheel is zodanig beveiligd, dat ingeval van storing de bestuurder wordt gewaarschuwd en het systeem zichzelf uitschakelt. Maar in dat geval heeft de bestuurder altijd nog de beschik king over zijn normale remsysteem. Rijproef met en zonder het anti-blokkeersysteem van B. F. Goodrich. De getande rotorschijf met sensor (magnetische taster) om de wielsnelheid te meten en de komputer met relaisventiel om de remdruk te regelen. b. Wielen mogen niet blokkeren bij snelheden 'boven 16,1 kg per uur. De autoindustrie .in de V.S. is tot de konklusie gekomen dat aan deze eisen alleen voldaan kan worden met behulp van een anti-blokkeersysteem. Door de montage van schijf remmen kan aan de zware eisen van het „high-torque" rem vermogen gemakkelijk worden voldaan. E>e belangrijkste voordelen van het gebruik van anti-blokkeersystemen zijn: 1. Begrenzing van de remkracht op iedere as om blokkeren van de wielen tegen te gjaan. (Vervolg van pagina 12) Voor de kampeerauto, die in Amerika bijzonder populair is, komt ook in ons land steeds meer belangstelling. Deze vorm van trekken en kamperen heeft dan ook zeker bepaal de voordelen. Onderscheid moet worden gemaakt tussen de met behulp van een losse inbouwset tot kampeerauto inge richte stationcar, bestelwagen of microbus en de kampeer auto welke speciaal voor dit doel is gebouwd (coachbuilt). De eerste categorie vervult afwisselend zowel een gebruiks- ,als een recreatieve functie. Wie uit hoofde van beroep of bedrijf reeds een stationcar, een bestelwagen of een microbus in gebruik heeft kan daar van met behulp van een inbouwkampeerset met betrekkelijk geringe kosten een kampeerauto maken. Wel zal in'de mees te gevallen het dak worden verhoogd ter verkrijging van stahoogte, terwijl dubbele ,met isolatiemateriaal opgevulde wanden de bruikbaarheid en het comfort natuurlijk verho gen. Bij een speciaal gebouwde kampeerauto is uiteraard vol ledig rekening gehouden met de eisen welke het gebruik stelt. Bij een kampeerauto met inbouwset is sprake van een zo goed mogelijke aanpassing aan deze eisen. Er is dan ook een aanzienlijk prijsverschil tussen beide categorieën. Een inbouwset is reeds voor drie- a vierduizend gulden te koop, waarbij dan de prijs van de auto moet worden opgeteld. De prijzen van coachbuilt kampeerauto's variëren van onge1 veer 30.000,tot meer dan 200.000, In Nederland vallen kampeerauto's onder de bijzondere gebruiksbelasting, hetgeen betekent dat in de verkoopprijs De voordelen van de kampeerauto en het behouden van het kampeerplekje zijn ondervangen door een „Pickup" Camper op een trekkerchassis met onafhankelijk regelbare hydrau lische steunen. 35 h 40 belasting is verdisconteerd. Slechts indien men zelf als particulier, niet ondernemer zijnde, de kampeerin- bouw aanbrengt vervalt de bijzondere gebruiksbelasting en blijft slechts de BTW over. Het voor kampeerauto's in Nederland ongunstige fiscale klimaat maakt dat de verkoop achterblijft bij die in de ons omringende landen. Niettemin neemt ook in ons land de publieke belangstelling voor kampeerauto's toe. Veel kam peerauto's worden aangeschaft door verhuurbedrijven. In West-Europa is het aantal kampeerauto's de laatste jaren sterk toegenomen. De jaarproduktie in West-Duitsland wordt dit jaar geschat op 11.000 stuks. Een kampeerauto beschikt doorgaans over een bijzonder groot laadvermogen, zodat overbelasting praktisch niet voor komt. Van caravans kan dit niet altijd worden gezegd. Ver der wordt als voordeel genoemd dat men met een kampeer auto minder dan met een caravan gebonden is aan officiële kampeerterreinen en desnoods ook op een parkeerterrein kan overnachten. Een ander voordeel is dat vervoer per schip of trein (b.v. door treintunnels) aanmerkelijk goedko per is dan voor een auto en caravancombinatie. Dit geldt ook voor tolwegen. Een bezwaar van een kampeerauto is, dat men opgesteld op een kampplekje niet meer over een vervoermiddel be schikt voor het maken van uitstapjes of het doen van in kopen. Door het meenemen van een vouwfiets of kleine mo» torfiets kan 'aan dit bezwaar tegemoet worden gekomen, mits men er de nodige bergruimte voor kan vinden. Er zijn echter kampeerauto's waarbij de caravanbody op eenvoudige wijze van het onderstel kan worden losgemaakt en als zelf standige kampeereenheid worden benut en dan geldt het genoemde bezwaar natuurlijk niet. Vooral in Amerika wor den dergelijke typen veel gebruikt.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1975 | | pagina 15