De caravan voor een langer leven De vouwwagenoplossing voor kampeerders met kleinere auto HET probleemloze dat het rijden met de vouwcaravan kenmerkte, kwam er ook uit bij het opzetten: „De constructie van zo'n vouwwagen is bijzonder slim. Je kunt zien dat ze jarenlang is geperfectioneerd. Het ding staat, na enige oefening, inderdaad met een paar minuten gebruiks klaar. Het is echter een faibeltje dat één man het alleen zo vlot kan, je hebt echt even thulp nodig". Zoals zovelen die zowel met tent als met caravan kam peerden, kwam ook deze reiziger tot de conclusie dat je een vouwwagen niet met een caravan mag vergelijken. „Het heeft geen zin om te discussieren over de vraag wat nu goed1- koper is en wat gemakkelijker. Kamperen met een vouw wagen is .kamperen. Je hebt ruimte tot je beschikking, die ruimte vouw je weer op in een klein karretje. Dat is de door slaggevende reden om per vouwwagen te reizen". „Het iblijft echt kamperen, met de regen als je grootste vijand. Dat geldt niet voor de reis, dan is regen geen pro bleem want je blijft je uitzicht houden en je hoeft geen snel heid te minderen". I O zijn Zweedse camping, temidden van Nederlanders en Scandiinavnërs die voor een groot gedeelte „licht" kampeerden zoals hij, maakte hij de balans op van het soort vouwwagen die hij' zelf zou willen hebben met dunne ma trassen, met binnententen, met elektriciteit, kortom met „alles d'rop en d'ran". Hij zegt: „Tot mijn schrik kwam ik aan een totaal bedrag van vijfduizend gulden: daar koop je een mooie caravan voor. Maar toen realiseerde hij zich dat de bijkomende kosten geringer waren: nauwelijks extra ben zineverbruik, geen stalling9geld thuds en vooral niet de nood zaak om terwille van de aanhanger een grotere en sterkere auto te moeten kopen dan je eigenlijk nodig hebt". „Zeer in zijn algemeenheid is de vouwwagen een goede oplossing voor kampeerders met een kleine auto. Ik kan me TENTOONSTELL1NGSDAGENdonderdag 11 de cember tot en met woensdag 17 december. OPENINGSTIJDENdagelijks van 10 tot 17 en van 19 tot 22 uur: op zondag 14 december van 10 tot 17 uur. TOEGANGSPRIJS: f 5,—. VERBINDINGENBezoekers uit het Zuid-Westen die met de auto naar de Caravan RAI 75 komen, kunnen het RAI-gebouw op de volgende manieren het snelst bereiken: Uit de richting UTRECHT slaat men direct na het passeren van de verkeersbrug over de Amstel links af. Men bevindt zich dan op de Kennedylaan, die by de RAI op het Europaplein uitkomt. Uit de richting DEN HAAG/ROTTERDAM komt men in de hoofdstad aan op de Amstelveenseweg. Van de afrit van de Rijksweg komend slaat men linksaf deze weg op. Vervolgens gaat men weer linksaf de De Boelelaan op. Deze volgt men tot het einde bij het Crest Hotel, waar men linksaf dé Europa Boulevard opgaat tot het Europaplein. Bezoekers die met de TREIN naar Amsterdam ko men doen er verstandig aan op het station een TT (trein-toegang) biljet te kopen. Dit geeft met 3 x reductie recht op een treinretour naar Amsterdam, dagkaart voor de Amsterdamse trams en bussen en toegang tot de Caravan RAI 75. Vanaf het Centraal Station tramlijn 4 nemen. HET is waarschijnlijk dn de Verenigde Staten begonnen. Daar bedacht iemand om een club te vormen van caravanners, die er voor voeldien om tezamen lange en verre tochten te maken. Dergelijke reizen, die soms maanden du ren, liggen uiteraard vooral binnen het bereik van mensen die niet aan tijd gebonden zijn. Meestal dus gepensioneer den. Een aanpak met mogelijkheden met een ruime kans op succes. Men heeft in de voorbereiding én onderweg steun aan elkaar. Het gezelschap telt meestal wel enkele technici; vaak is een van de deelnemers arts; er zijn mensen bij die hun sporen hebben verdiend met organiseren en regelen. Kortom: men is van alle markten thuis. Het idee sloeg over naar Europa en zo geeft dteze vorm van 65-plus caravanreizen nu ook in Nederland jaarlijks een steeds groter aantal oudere echtparen veel ontspanning en reisgenoegen. De caravan kan van de oude dag een afwis selend en boeiend tijdperk maken! Wie (aarzelt om, wanneer de AOW-leeftijd is aangebroken, in de vrije tijd die dan plotseling in ruime mate voorhanden komt, caravanreizen te gaan maken, zou kunnen beginnen eerst eens met zo'n gemeenschappelijke tocht mee te gaan. Bij de A1NWB zijn daar inlichtingen over te krijgen. Die Bond organiseert zelf ook lange trektochten, onder leiding en met verzorging (ook technische). Verder zijn er onafhankelijke groepen die zich met soortgelijke activiteiten bezig houden. Zeer internationaal georiënteerd is de Engelse groep „Inter national Caravanning", die jaarlijks minstens vijftien toch ten houdt. Naar keuze dichtbij tot zeer ver weg (Afrika, Amerika) en uitmunt door de zorgvuldige organisatie en de bijzondere sfeer. Circa honderdvijftig Nederlandse caravan ners zijn lid van deze organisatie. Inlichtingen hierover zijn via de Nederlandse Caravan Club in Gorssel te verkrijgen. I |TR zijn natuurlijk veel echtparen die er meer voor voelen om onafhankelijk op stap te gaan. Zo'n gezamenlijke tocht trekt hun niet, hoewel het als een soort aanloop-oefe ning een goede manier is om te proberen of het bevalt. Een methode die ook toegepast wordt, is om zelf een klei ne groep te vormen. Dat geeft onderweg wat meer zeker heid. Wel is het verstandig om vooraf tijdens een paar week endkampen eens vast te stellen of iedereen elkaar goedi ligt. De voordelen van het 65-plus caravannen liggen voor de hand. Zodra men gepensioneerd is, zijn er zeeën van tijd. Zowel voor de reizen zelf als ook voor een grondige voor bereiding. Die kan op zichzelf al een brok ontspanning ge ven. Het lezen van boeken en tijdschriften, het verzamelen van kaarten en gidsen, het praten met anderen, draagt alle maal bij tot het succes van de grote reis! DE CARAVAN In de meeste gevallen zal men al een caravan hébben. Het is echter de vraag of die onder die gewijzigde omstandighe den wel de meest gunstige indeling heeft. Bovendien is het denkbaar dat de financiële situatie is veranderd, waardoor de bestaande auto beter omgeruild kan worden tegen een zuiniger exemplaar. Voor het reizen met zijn tweeën is de tweepersoons langsslaper met de keuken aan de kop of de staart heel geschikt. Het is het beste als er ook een toilet ruimte is. Vooral oudere mensen zien vaak op tegen een nachtelijke wandeling naar het toiletgebouw op de camping. Voor dergelijke noodgevallen is een chemisch toilet een vee) betere oplossing dan meestal gemeend wordt. Omdat de reis makkelijk zo'n paar maanden kan duren, zal men veel mee moeten kunnen nemen. Kastruimte zal dus volop beshikbaar moeten zijn en dan vooral op een plaats die niet allerlei buk- en kruipgymnastiek vergt. De zoge naamde bovenkasten bieden daartoe een goede oplossing. Een ruime klerenkast, liefst met een paar leg vakken, is erg plezierig. Overigens: wanneer men met zijn tweeën reist, is er in de auto natuurlijk ook ruimte voor extra bagage. Een andere indeling die veel voorstanders kent, is die waarbij de slaapruimte de bedden dus, permanent beschik baar blijft. Dat kan bijvoorbeeld vóór in de caravan zijn eventueel met een schuifdeur of een vouwwand als separa tie. In het midden van de caravan treffen we dan de keuken de klerenkast en de toiletruimte aan. De dinette voor ck maaltijden en het verblijf overdag is achterin. Dergelijke wagens zijn groter dan de tweepersoons langsslapers en ver gen dus een sterkere auto. (Zie verder pag. 23.) yyiEOUKE eisen stelt een vouwwagen aan de trekkende auto en aan de bestuurder? Hoe ervaart een aan tent-, zowel als aan caravankamperen gewend gezin de con frontatie met een vouwwagen. Twee vragen waarop we af gelopen zomer een antwoord vonden tijdens een speoiaal voor deze gelegenheid gemaakte vakantiereis. Als vouwwagen werd één van de grotere types gekozen; naar maat en gewicht, gedrag en prestaties een „gemiddelde Nederlandse vouwwagen. Voor die auto namen we een der motorisch lichtste op onze markt: De DAF, een auto met een 850 cc tweecilinder ludhtgekoelde motor van 34 pk. Zoals we nog nader zullen uitleggen kon ook deze wagen model staan voor vele anderen. Ook voor de reis zohten we naar een gemiddelde. Het werd Zweden v.v. en het traject bood afwisselend autobaan, veerponten, smalle en bochtige wegen en korte maar felle hellingen. Het hooggebergte ontbrak, maar daar stond tegen over dat we op deze reis wel de regen kregen die we (met enige tegenzin) nodig dachten te hebben voor de complete beoordeling. In totaal 3500 km met in de auto twee volwas sen en drie kinderen, in de vouiwikampeerwagen hun bagage. De gewichtsverhoudingen waren 1050 kg voor de beladen auto en 450 kg voor de dito kampeerwagen. 'l |^E ervaring van de bestuurder in het rijden met zwaar beladen auto's zowel als met auto's met aanhang mag zeer ruim genoemd worden. Het was voor hem echter de eer ste keer dat hij een specifieke vouwwagen op sleeptouw had. WSjs geworden in vele ritten met caravans, was het voor hem geen moeite meer voor het begin van elk traject auto en aanhangwagen te controleren c? bevestiging van de kogel, de hulpkoppeling, op bandenspanning e.d. De onder havige vouwwagen was uitgerust met een oplooprem, een accessoire dat niet tot de standaarduitrusting behoort en dat wettelijk ook niet verplicht is. Maar hij was er wel blij mee: „Want het betékende in dit gevail volstrekte zekerheid als er eens wat hard een helling afgegaan werd. In zijn algemeen heid moet bovendien bedenken worden dat vouwcaravans vaak getrokken worden door kleine, lichte auto's wier eigen remmen ndet veel reservecapaciteit hebben als ze met men sen en (bagage zijn volgeladen". Met deze voorzieningen en voorbereidingen reed de com binatie van DAF en vouwwagen alsof er niets aan de hand was. Slechts bij accéleren manifesteerde zich de aanhang wagen als een remmend element. Aan de stabiliteit op de rechte weg en aan de bochtvastheid deed hij helemaal niets af. De 1500 kg zware combinatie bleek in sitaat tot kruds- snelheden van plm. 110 km/u en dat ligt nauwelijks beneden de kruissnelheid van de onbeladen, ndet-trekkende auto. „Het is", concludeerde de bestuurder, „de meest ideale ma nier van vakantierijden. De combinatie stuurt beter en is veiliger dan wanneer je de auto, zoals vaak gebeurt op een vakantierdt, tot het maximum belaadt en er dan nog een im perial opzet. Je voelt je safe en, wat ook belangrijk is, je kunt zo snel luit de voeten dat je geen rem bent in het ver keer". echter voorstellen dat zij die ook buiten de grote vakantie veel kamperen, uiteindelijk naar een caravan tenderen. Want vanzelfsprekend kleven er ook bezwaren aan de vouwwagen. Daar kunnen diegenen over meepraten die 's morgensvroeg met kletsnat tentdoek de zaak moeten opbreken of op door tocht naar warmere oorden in de regen op de camping de tent op de vouwwagen op te moeten zetten! Ook moet reke ning gehouden worden met „tentdoekslijtage" op kwetsbare plaatsen. Een soort „tussen"oplossing kan overigens zijn de vouw wagens, die ook op deze Caravan RAI zijn te zien en die in plaats van wanden van tentdoek, bijv. kunststof wand en met hechthout bekleed toepassen. De Wigwamtype 203 of 303, een vouwwagen met zijwanden van kunststof, hardschuimisola- tie en aan de binnenkant bekleed met hecht hout. Het dak is van perlon-nijlondoek voorzien van een kunststof laag en neemt geen water op. De voordelen van een vouwwagen waarbij de bezwaren ertegen in belangrijke mate zijn te ruggebracht. Prijs 202—275 kg 4990,— - 303— 375 kg ƒ6290,—. De Rodaland vouwwagen met inklapbare wanden en dak van 12 mm dik multiplex, en van de buitenkant bekleed met 0,5 mm aluminium geprcf. plaat. Prijs compleet ca. ƒ5450, In dit opzicht wordt de relatie gelegd met de Wet op de ruimtelijke ordening, voor zover het gaat om de situering van dit kampeermiddel. Alle bijkomende aspecten, zoals vei ligheid, hygiëne, welstand, enz. behoren te worden geregeld) in de door de Kampeerwet voorgeschreven gemeentelijke kampeerverordeningen. Dan is er een gesloten systeem van voldoende formaat om de stacaravan als aanvaard kampeer middel te reguleren in bet gehele bestel van het maatschap pelijk verschijnsel dat kamperen genoemd wordt. Het actuele probleem is in feite: hoe worden de caravans en sta-caravans geweerd uit het lapdschap, voor zover zij staan opgesteld op plaatsen die daarvoor ndet bij bestem mingsplan zijn aangewezen. Voorwaar geen eenvoudig probleem. Zeker niet voor de genen die op zulke kavels of terreinen staan. Gezondmaking van het buitengebied, dat wil zeggen: het verwijderen van kampeermiddelen uit die gebieden, betekent een einde ma ken aan situaties dlie vaak al vele jaren bestaan. Dat berok kent leed aan mensen, aan kampeerders, die veelal bij ge brek aan voldoende en effectieve bestuurlijke maatregelen hun gang konden gaan. Het is eveneens een moeilijke zaak voor gemeentebestu ren die nu moeten gaan optreden. Zo kan strijd ontstaan tussen formeel gezag en menselijk belang. Bij de verkoop van stacaravans rust naar onze mening op de verkopers de plicht om de kopers duidelijk te wijzen op de mogelijkheden of onmogelijkheden van plaatsing van hel gekochte kampeermiddel. Maar ook de koper moet attent zijn op dezaak. Een teleurgesteld mens telt voor twee en dan in negatieve zin! Dat behoort echter niemand te overkomen. De komende Kampeerwet zal echter wel belemmeringen voor de kampeerder op zijn voetspoor leggen, die voort vloeien uit de noodzaak een weloverwogen en verantwoord gebruik te maken van de schaarse ruimte in Nederland. Toercaravan en stacaravan hebben echter maatschappe lijke rechten en geprobeerd zal moeten worden met de Kam peerwet in die hand deze voor alle betrokkenen schappelijk te regelen!

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1975 | | pagina 13