De caravan
voor een langer leven
De vouwwagenoplossing
voor kampeerders
met kleinere auto
HET probleemloze dat het rijden met de vouwcaravan
kenmerkte, kwam er ook uit bij het opzetten: „De
constructie van zo'n vouwwagen is bijzonder slim. Je kunt
zien dat ze jarenlang is geperfectioneerd. Het ding staat, na
enige oefening, inderdaad met een paar minuten gebruiks
klaar. Het is echter een faibeltje dat één man het alleen zo
vlot kan, je hebt echt even thulp nodig".
Zoals zovelen die zowel met tent als met caravan kam
peerden, kwam ook deze reiziger tot de conclusie dat je
een vouwwagen niet met een caravan mag vergelijken. „Het
heeft geen zin om te discussieren over de vraag wat nu goed1-
koper is en wat gemakkelijker. Kamperen met een vouw
wagen is .kamperen. Je hebt ruimte tot je beschikking, die
ruimte vouw je weer op in een klein karretje. Dat is de door
slaggevende reden om per vouwwagen te reizen".
„Het iblijft echt kamperen, met de regen als je grootste
vijand. Dat geldt niet voor de reis, dan is regen geen pro
bleem want je blijft je uitzicht houden en je hoeft geen snel
heid te minderen".
I
O zijn Zweedse camping, temidden van Nederlanders
en Scandiinavnërs die voor een groot gedeelte „licht"
kampeerden zoals hij, maakte hij de balans op van het soort
vouwwagen die hij' zelf zou willen hebben met dunne ma
trassen, met binnententen, met elektriciteit, kortom met
„alles d'rop en d'ran". Hij zegt: „Tot mijn schrik kwam ik
aan een totaal bedrag van vijfduizend gulden: daar koop je
een mooie caravan voor. Maar toen realiseerde hij zich dat
de bijkomende kosten geringer waren: nauwelijks extra ben
zineverbruik, geen stalling9geld thuds en vooral niet de nood
zaak om terwille van de aanhanger een grotere en sterkere
auto te moeten kopen dan je eigenlijk nodig hebt".
„Zeer in zijn algemeenheid is de vouwwagen een goede
oplossing voor kampeerders met een kleine auto. Ik kan me
TENTOONSTELL1NGSDAGENdonderdag 11 de
cember tot en met woensdag 17 december.
OPENINGSTIJDENdagelijks van 10 tot 17 en van
19 tot 22 uur: op zondag 14 december van 10 tot 17
uur.
TOEGANGSPRIJS: f 5,—.
VERBINDINGENBezoekers uit het Zuid-Westen
die met de auto naar de Caravan RAI 75 komen,
kunnen het RAI-gebouw op de volgende manieren
het snelst bereiken:
Uit de richting UTRECHT slaat men direct na het
passeren van de verkeersbrug over de Amstel links
af. Men bevindt zich dan op de Kennedylaan, die
by de RAI op het Europaplein uitkomt.
Uit de richting DEN HAAG/ROTTERDAM komt
men in de hoofdstad aan op de Amstelveenseweg.
Van de afrit van de Rijksweg komend slaat men
linksaf deze weg op. Vervolgens gaat men weer
linksaf de De Boelelaan op. Deze volgt men tot het
einde bij het Crest Hotel, waar men linksaf dé
Europa Boulevard opgaat tot het Europaplein.
Bezoekers die met de TREIN naar Amsterdam ko
men doen er verstandig aan op het station een TT
(trein-toegang) biljet te kopen. Dit geeft met 3 x
reductie recht op een treinretour naar Amsterdam,
dagkaart voor de Amsterdamse trams en bussen en
toegang tot de Caravan RAI 75. Vanaf het Centraal
Station tramlijn 4 nemen.
HET is waarschijnlijk dn de Verenigde Staten begonnen.
Daar bedacht iemand om een club te vormen van
caravanners, die er voor voeldien om tezamen lange en verre
tochten te maken. Dergelijke reizen, die soms maanden du
ren, liggen uiteraard vooral binnen het bereik van mensen
die niet aan tijd gebonden zijn. Meestal dus gepensioneer
den. Een aanpak met mogelijkheden met een ruime kans op
succes. Men heeft in de voorbereiding én onderweg steun
aan elkaar. Het gezelschap telt meestal wel enkele technici;
vaak is een van de deelnemers arts; er zijn mensen bij die
hun sporen hebben verdiend met organiseren en regelen.
Kortom: men is van alle markten thuis.
Het idee sloeg over naar Europa en zo geeft dteze vorm
van 65-plus caravanreizen nu ook in Nederland jaarlijks een
steeds groter aantal oudere echtparen veel ontspanning en
reisgenoegen. De caravan kan van de oude dag een afwis
selend en boeiend tijdperk maken!
Wie (aarzelt om, wanneer de AOW-leeftijd is aangebroken,
in de vrije tijd die dan plotseling in ruime mate voorhanden
komt, caravanreizen te gaan maken, zou kunnen beginnen
eerst eens met zo'n gemeenschappelijke tocht mee te gaan.
Bij de A1NWB zijn daar inlichtingen over te krijgen. Die Bond
organiseert zelf ook lange trektochten, onder leiding en met
verzorging (ook technische). Verder zijn er onafhankelijke
groepen die zich met soortgelijke activiteiten bezig houden.
Zeer internationaal georiënteerd is de Engelse groep „Inter
national Caravanning", die jaarlijks minstens vijftien toch
ten houdt. Naar keuze dichtbij tot zeer ver weg (Afrika,
Amerika) en uitmunt door de zorgvuldige organisatie en de
bijzondere sfeer. Circa honderdvijftig Nederlandse caravan
ners zijn lid van deze organisatie. Inlichtingen hierover zijn
via de Nederlandse Caravan Club in Gorssel te verkrijgen.
I
|TR zijn natuurlijk veel echtparen die er meer voor voelen
om onafhankelijk op stap te gaan. Zo'n gezamenlijke
tocht trekt hun niet, hoewel het als een soort aanloop-oefe
ning een goede manier is om te proberen of het bevalt.
Een methode die ook toegepast wordt, is om zelf een klei
ne groep te vormen. Dat geeft onderweg wat meer zeker
heid. Wel is het verstandig om vooraf tijdens een paar week
endkampen eens vast te stellen of iedereen elkaar goedi ligt.
De voordelen van het 65-plus caravannen liggen voor de
hand. Zodra men gepensioneerd is, zijn er zeeën van tijd.
Zowel voor de reizen zelf als ook voor een grondige voor
bereiding. Die kan op zichzelf al een brok ontspanning ge
ven. Het lezen van boeken en tijdschriften, het verzamelen
van kaarten en gidsen, het praten met anderen, draagt alle
maal bij tot het succes van de grote reis!
DE CARAVAN
In de meeste gevallen zal men al een caravan hébben. Het
is echter de vraag of die onder die gewijzigde omstandighe
den wel de meest gunstige indeling heeft. Bovendien is het
denkbaar dat de financiële situatie is veranderd, waardoor
de bestaande auto beter omgeruild kan worden tegen een
zuiniger exemplaar. Voor het reizen met zijn tweeën is de
tweepersoons langsslaper met de keuken aan de kop of de
staart heel geschikt. Het is het beste als er ook een toilet
ruimte is. Vooral oudere mensen zien vaak op tegen een
nachtelijke wandeling naar het toiletgebouw op de camping.
Voor dergelijke noodgevallen is een chemisch toilet een vee)
betere oplossing dan meestal gemeend wordt.
Omdat de reis makkelijk zo'n paar maanden kan duren,
zal men veel mee moeten kunnen nemen. Kastruimte zal dus
volop beshikbaar moeten zijn en dan vooral op een plaats
die niet allerlei buk- en kruipgymnastiek vergt. De zoge
naamde bovenkasten bieden daartoe een goede oplossing.
Een ruime klerenkast, liefst met een paar leg vakken, is erg
plezierig. Overigens: wanneer men met zijn tweeën reist, is
er in de auto natuurlijk ook ruimte voor extra bagage.
Een andere indeling die veel voorstanders kent, is die
waarbij de slaapruimte de bedden dus, permanent beschik
baar blijft. Dat kan bijvoorbeeld vóór in de caravan zijn
eventueel met een schuifdeur of een vouwwand als separa
tie. In het midden van de caravan treffen we dan de keuken
de klerenkast en de toiletruimte aan. De dinette voor ck
maaltijden en het verblijf overdag is achterin. Dergelijke
wagens zijn groter dan de tweepersoons langsslapers en ver
gen dus een sterkere auto.
(Zie verder pag. 23.)
yyiEOUKE eisen stelt een vouwwagen aan de trekkende
auto en aan de bestuurder? Hoe ervaart een aan
tent-, zowel als aan caravankamperen gewend gezin de con
frontatie met een vouwwagen. Twee vragen waarop we af
gelopen zomer een antwoord vonden tijdens een speoiaal
voor deze gelegenheid gemaakte vakantiereis.
Als vouwwagen werd één van de grotere types gekozen;
naar maat en gewicht, gedrag en prestaties een „gemiddelde
Nederlandse vouwwagen. Voor die auto namen we een der
motorisch lichtste op onze markt: De DAF, een auto met
een 850 cc tweecilinder ludhtgekoelde motor van 34 pk.
Zoals we nog nader zullen uitleggen kon ook deze wagen
model staan voor vele anderen.
Ook voor de reis zohten we naar een gemiddelde. Het
werd Zweden v.v. en het traject bood afwisselend autobaan,
veerponten, smalle en bochtige wegen en korte maar felle
hellingen. Het hooggebergte ontbrak, maar daar stond tegen
over dat we op deze reis wel de regen kregen die we (met
enige tegenzin) nodig dachten te hebben voor de complete
beoordeling. In totaal 3500 km met in de auto twee volwas
sen en drie kinderen, in de vouiwikampeerwagen hun bagage.
De gewichtsverhoudingen waren 1050 kg voor de beladen
auto en 450 kg voor de dito kampeerwagen.
'l
|^E ervaring van de bestuurder in het rijden met zwaar
beladen auto's zowel als met auto's met aanhang mag
zeer ruim genoemd worden. Het was voor hem echter de eer
ste keer dat hij een specifieke vouwwagen op sleeptouw had.
WSjs geworden in vele ritten met caravans, was het voor
hem geen moeite meer voor het begin van elk traject auto
en aanhangwagen te controleren c? bevestiging van de
kogel, de hulpkoppeling, op bandenspanning e.d. De onder
havige vouwwagen was uitgerust met een oplooprem, een
accessoire dat niet tot de standaarduitrusting behoort en dat
wettelijk ook niet verplicht is. Maar hij was er wel blij mee:
„Want het betékende in dit gevail volstrekte zekerheid als er
eens wat hard een helling afgegaan werd. In zijn algemeen
heid moet bovendien bedenken worden dat vouwcaravans
vaak getrokken worden door kleine, lichte auto's wier eigen
remmen ndet veel reservecapaciteit hebben als ze met men
sen en (bagage zijn volgeladen".
Met deze voorzieningen en voorbereidingen reed de com
binatie van DAF en vouwwagen alsof er niets aan de hand
was. Slechts bij accéleren manifesteerde zich de aanhang
wagen als een remmend element. Aan de stabiliteit op de
rechte weg en aan de bochtvastheid deed hij helemaal niets
af. De 1500 kg zware combinatie bleek in sitaat tot kruds-
snelheden van plm. 110 km/u en dat ligt nauwelijks beneden
de kruissnelheid van de onbeladen, ndet-trekkende auto.
„Het is", concludeerde de bestuurder, „de meest ideale ma
nier van vakantierijden. De combinatie stuurt beter en is
veiliger dan wanneer je de auto, zoals vaak gebeurt op een
vakantierdt, tot het maximum belaadt en er dan nog een im
perial opzet. Je voelt je safe en, wat ook belangrijk is, je
kunt zo snel luit de voeten dat je geen rem bent in het ver
keer".
echter voorstellen dat zij die ook buiten de grote vakantie
veel kamperen, uiteindelijk naar een caravan tenderen. Want
vanzelfsprekend kleven er ook bezwaren aan de vouwwagen.
Daar kunnen diegenen over meepraten die 's morgensvroeg
met kletsnat tentdoek de zaak moeten opbreken of op door
tocht naar warmere oorden in de regen op de camping de
tent op de vouwwagen op te moeten zetten! Ook moet reke
ning gehouden worden met „tentdoekslijtage" op kwetsbare
plaatsen.
Een soort „tussen"oplossing kan overigens zijn de vouw
wagens, die ook op deze Caravan RAI zijn te zien en die in
plaats van wanden van tentdoek, bijv. kunststof wand en met
hechthout bekleed toepassen.
De Wigwamtype 203 of 303, een vouwwagen
met zijwanden van kunststof, hardschuimisola-
tie en aan de binnenkant bekleed met hecht
hout. Het dak is van perlon-nijlondoek voorzien
van een kunststof laag en neemt geen water op.
De voordelen van een vouwwagen waarbij de
bezwaren ertegen in belangrijke mate zijn te
ruggebracht. Prijs 202—275 kg 4990,— - 303—
375 kg ƒ6290,—.
De Rodaland vouwwagen met inklapbare wanden en
dak van 12 mm dik multiplex, en van de buitenkant
bekleed met 0,5 mm aluminium geprcf. plaat. Prijs
compleet ca. ƒ5450,
In dit opzicht wordt de relatie gelegd met de Wet op de
ruimtelijke ordening, voor zover het gaat om de situering
van dit kampeermiddel. Alle bijkomende aspecten, zoals vei
ligheid, hygiëne, welstand, enz. behoren te worden geregeld)
in de door de Kampeerwet voorgeschreven gemeentelijke
kampeerverordeningen. Dan is er een gesloten systeem van
voldoende formaat om de stacaravan als aanvaard kampeer
middel te reguleren in bet gehele bestel van het maatschap
pelijk verschijnsel dat kamperen genoemd wordt.
Het actuele probleem is in feite: hoe worden de caravans
en sta-caravans geweerd uit het lapdschap, voor zover zij
staan opgesteld op plaatsen die daarvoor ndet bij bestem
mingsplan zijn aangewezen.
Voorwaar geen eenvoudig probleem. Zeker niet voor de
genen die op zulke kavels of terreinen staan. Gezondmaking
van het buitengebied, dat wil zeggen: het verwijderen van
kampeermiddelen uit die gebieden, betekent een einde ma
ken aan situaties dlie vaak al vele jaren bestaan. Dat berok
kent leed aan mensen, aan kampeerders, die veelal bij ge
brek aan voldoende en effectieve bestuurlijke maatregelen
hun gang konden gaan.
Het is eveneens een moeilijke zaak voor gemeentebestu
ren die nu moeten gaan optreden. Zo kan strijd ontstaan
tussen formeel gezag en menselijk belang.
Bij de verkoop van stacaravans rust naar onze mening op
de verkopers de plicht om de kopers duidelijk te wijzen op
de mogelijkheden of onmogelijkheden van plaatsing van hel
gekochte kampeermiddel. Maar ook de koper moet attent
zijn op dezaak.
Een teleurgesteld mens telt voor twee en dan in negatieve
zin! Dat behoort echter niemand te overkomen.
De komende Kampeerwet zal echter wel belemmeringen
voor de kampeerder op zijn voetspoor leggen, die voort
vloeien uit de noodzaak een weloverwogen en verantwoord
gebruik te maken van de schaarse ruimte in Nederland.
Toercaravan en stacaravan hebben echter maatschappe
lijke rechten en geprobeerd zal moeten worden met de Kam
peerwet in die hand deze voor alle betrokkenen schappelijk
te regelen!