Zo sprak de rechter... Loonoverleg liep weer vast Algemene vergadering Kontrakttelersvereniging Provinciale Raad Bedrijfsontwikkeling N.-Brabant vergaderde 4 WERK VAN KONTRAKTTELERS IN BRABANT/ZEELAND GEKONTINUEERD Sekretariaat Kontrakttelersvereniging Brabant-Zeeland van de drie Gewestelijke Landbouworganisaties. Op vrijdag 21 novemiber j.l. spraken in een besloten alge mene ledenvergadering de daar aanwezige leden zich una niem uit voor de oprichting, zo U wilt, voor de voortzetting van de aktiviteiten van de voormalige kontrakttelersvereni ging N.K.T.V. kring Zuid-West, voortaan geheten „de Kon trakttelersvereniging Brabant-Zeeland van de drie Geweste lijke Landbouworganisaties. In zijn openingswoord stelde voorzitter B. van Dueren den Hollander uit Fijnaart dat deze telersvereniging (na twaalf jaren pionieren) gewoon niet meer weg te denken is en de noodzaak allerwegen erkend wordt. We zullen als telers steeds goed beslagen ten ijs moeten komen, we willen in den ether blijven maar daarbij moeten we wel de mede werking hebben van alle betrokken telers, aldus de voor zitter. Hoewel het oogstjaar 1975, klimatologisch gezien een heel ander jaar was dan 1974 is in beide jaren gebleken, dat een goede begeleiding, juist onder deze omstandigheden een onmisbare zaak is. We zullen steeds opnieuw onze krachten moeten bundelen waarbij vooral de nadruk gelegd moet wor den op samenspraak en samenwerking! VOORZITTERS VAN DE PRODUKTENKOMMISSIES AAN HET WOORD |N tegenstelling tot voorgaande jaren werd met een kort openingswoord volstaan en 'brachten de drie voorzit ters van de productenkommissies voor elk onderdeel hun visie in. Voor de kommissie Conservenpeulvruchten was dat de algemeen voorzitter, de heer B. van Dueren den Hollander. Deze stelde dat juist in het kader van de vereniging dè con- servenpeulvruchtenteiers een belangrijke groepering is. Er is al veel bereikt, we zijn er echter nog lang niet. Steeds op nieuw worden we met nieuwe oogstsituaties geconfronteerd. Er moeten onmiddellijk oplossingen gecreëerd worden. Dat moet dan per teler, telersgroepering, gewest of in landelijk verband bekeken worden. Daarnaast is dan overleg gewenst met handel en industrie. Het maken van openingen in dit soort situaties is niet altijd gemakkelijk en wordt ook niet altijd begrepen, zelfs niet door de eigen leden. Ook voor het komende jaar zullen de besprekingen niet gemakkelijk worden. In dit verband is het een noodzaak dat de leden eerst afwachten wat de resultaten van de 'besprekingen zijn, alvorens zij met 'handelaren verplichtingen aangaan. Ook hier is solidariteit een eerste vereiste. ZAAIZADEN EN GRASZADENVERMEERDERING De voorzitter van de kommissie zaadzaden, de heer G. de Jager, stelde dat in 1975 in Nederland 19.000 ha graszaad en 15.000 ha landibouwzaaizaden voor vermeerdering ge teeld was, waarbij naar schatting zo'n 70008000 telers be trokken waren. Het prijzenperspectief is ta.v. graszaden beslist niet hoop vol, in EjE.G.-verband hebben we zodanige voorraden dat we ook voor 1976 al voldoende hebben. Als lichtpunt zag inleider nog de op handen zijnde £jE.G.-regeling waarin het verboden is ongekeurde graszaden te verhandelen wat voor al consequenties kan hebben voor hiet Verenigd Koninkrijk, Denemarken en Ierland. De Nederlandse graszaaditéler is het meeste gebaat bij een minimumgarantieprijskontrakt op een redelijk niveau, de netto-opbrengst voor granen. De kostenkant van gras zaden ligt al gauw ƒ400,tot 600,per ha boven die van granen. De hieer De Jager pleitte voor een beter gecoördineerd rassenonderzoek t.a.v. opbrengend vermogen, grondsoort, be handeling, teeltbegeleiding en goede netto-opbrengsten. Als georganiseerd bedrijfsleven zullen we hieraan het nodige moeten doen. Ook zette inleider een vraagteken bij de hoge keurings kosten in Nederland im vergelijking met andere landen. Voor de vermeerderaar van graszaden heeft het langlopend eigen domsrecht van de kweker een sterk eenzijdig karakter. Inlei der waarschuwde ook voor te sterk eenzijdige kontirakten in deze sektoren. In de vergadering van de Provinciale Raad voor de Bedrijfsontwikkeling in Noord-Brabant, die op 21 nov- 1975 gehouden werd, gaf ir. J. Biemans van het L.E.I. een overzicht van het struktuuronderzoek van het L.E.I. in Noord-Brabant. Dit betreft de het onderzoek op land bouwbedrijven naar o.a.: a. opvolging op bedrijven op de Brabantse zandgron den en de opvolgingssituatie; b. de financiële positie van de beginnende landbou wers; c. de aspekten van de intensieve veehouderij. De bete kenis van de faktoren op het terrein van de Ruimte lijke Ordening, de Hinderwet en de invloeden daarop ta.v. de kontraktproduktie, de nieuw vestiging, de relatie t.a.v. de werkgelegenheid e.a. 1TEN kantongerechtprocedure kan door betrokke- ne(n) zelf gevoerd worden; voor een rechtbankpro cedure moet een advocaat in de arm worden genomen. Ook rond de fig ruveuvdandao -slen en en Ook rond de figuur van de advocaat heerst veel onduide lijkheid. Bijgevolg is de drempelvrees groot. Toch is een advocaat niets anders dan de rechtshelper van zijn mede burgers. Een deskundige op zijn gebied evenals bijvoor beeld de huisarts dat op zijn terrein is. Wanneer iemand een advocaat vraagt in een bepaalde zaak voor hem op te treden, neemt de advocaat vanaf dat moment de belangen van zijn „cliënt" waar. De advocaat is daarbij gebonden aan bepaalde regels die een goede beroepsuitoefening moeten waarborgen. In bijna alle gevallen zal de advocaat proberen de oplossing te zoeken zonder dat de rechter daaraan te pas hoeft te komen. Het besluit om te gaan AARDAPPELEN EN UIEN LS derde inleider sprak de heer Stoutjesdijk, voorzitter van deze kfammisstie, over dit onderwerp en stelde dlat nog deze winter deze kommissie van de grond moet komen bemand met vertegenwoordigers vanuit de telersgroeperin- gen. De ervaring van dit seizoen 'leert dat lang niet iedere teler profiteert van de hoge prijzen. Konfcrakten moeten min stens alle gemaakte kosten goed kunnen maken, aldus de inleider. De te formeren kommissie zal zich bezig dienen te hOudJen met het opstellen van modelvoorwaarden en mo del kontrakten; kwal iteitsiei sen zullen gehonoreerd moeten worden, iwiil de teelt aantrekkelijk blijven. Ook de aankoop van duur pootgoed moet in de opbrengstprijs tot uiting ko men. 1 ORDE OP ZAKEN |N deze vergadering gaf mr. v. d. Vleuten, rechtskundig adviseur van de N.C.B. een duidelijke toelichting op de aan de vergadering voorgelegde konsept-statuten, welke na een kleine aanvulling door de algemene vergadering als zodanig werden vastgesteld. In het financiële deel 'kwamen aan de orde de rekening en verantwoording 1974, de begroting 1975 en 1976. Van belang daarbij was het voorstel iom de contributie voor 1976 te verhogen van 25,naar 30,'De algemene vergade ring had daar geen enkele moeite mee, temeer daar men van oordeel was, dat de geringe vergoedingen die die be stuursleden ontvangen, niet opwegen tegen het vele werk wat men heeft. BESTUURSVERKIEZING Volgens de nieuwe opzet van de kontrakttelersvereniging moest er een definitief bestuur gekozen worden. Van de zijde van de gewestelijke organisaties waren daar toe al eerder aangewezen de heren W. Maris (GBTB), W. Stoutjesdijk (ZLM), A. Coppens (NOB). Op voorstel van de zelfde organisaties en het 'bestuur werden gekozen de heren B. van Dueren den Hollander (Fijnaart), B. J. Drenth (Rips), H. de Wit (Zievenbergschen Hoek), G. de Jager (Werkendam) en op voordracht door de algemene vergadering de heer D. Boonman te Ovezande, waarmee het gehele bestuur weer voltallig was. In de financiële kommissie werden gekozen de heren Havermans (Lage Zwaluwe), v. Tilburg (Roosen daal) en Frederiks (Tholen). Onder een woord van diank voor hun inzet in de voorbije jaren aan de heren C. de Wit te Steenbergen en P. Meyer te Acht, die nu het bestuur gingen verlaten, sloot voorzitter B. van Dueren den Hollander deze besloten algemene ver gadering. De gegevens over het door de opvolgers gevolgde on derwijs geven, aldus de heer Biemans, reden tot bezorgd heid voor de opvolging. Ruim 53 volgde lager agrarisch dagonderwijs. Van de ondervraagde opvolers vindt 65 dat middelbaar agrarisch dagonderwijs nodig is. Over de beloning van de meewerkende zoons werd op gemerkt, dat sedert 1968 weliswaar verbetering is op getreden, doch toen kon bij opvolging redelijkerwijs ge rekend worden op schenking of soepele overname tegen een schappelijke prijs. Dit zijn thans grote onzekerheden geworden. Bij de opstelling van de nieuwe struktuur- nota zal hieraan bijzondere aandacht worden besteed. Naar aanleiding van het Koncept-ontwerp wet re-orga nisatie binnenlands bestuur, dat uitvoerig besproken werd, is de Raad van mening, dat de problemen, die zich in dit grote verband gaan voordoen, nauwelijks zijn te overzien. De vraag is waar de landbouw het beste mee gediend is, met het gewest of met de gemeenten. Er is voorkeur uitgesproken om zo dicht mogelijk bij de bron i.c de gemeenten te zitten. Een zekere centralisatie kan echter weer niet gemist worden, bij o.a. bestemmingsplannen, kwantitatieve- en kwalitatieve watervoorziening. Ge west vorming bevordert de stedelijke ontwikkeling waar moeilijk rekening zal worden gehouden met de landbouw. Voorts zal een toenemende mate van overleg nodig zijn via de vier bestuurlijke eenheden, hetgeen niet bevorderlijk is voor het realiseren van bedrijfsplan nen. Overigens vreest de Raad, dat er onvoldoende be reidheid aanwezig is aan het geheel mee te werken, om dat men experimenteren op dit punt momenteel gevaar lijk vindt. Besloten werd aan het Landbouwschap de door procederen wordt in verleg met de cliënt genomen. Na men en adressen van advocaten zijn te vinden in het tele foonboek. Omdat advocaten geen reclame mogen maken staat niet vermeld of hij of zij een specialisatie heeft. Wanneer iemand een bijzonder probleem heeft, waarvoor hij niet weet welke advocaat te raadplegen, kan hij zich wenden tot de „deken" van het arrondissement waar hij een advocaat zoekt. (De deken is de voorzitter van de raad van toezicht van de (plaatselijke) orde van advoca ten). Voor namen en adressen kan men zich ook wenden tot de griffie van de rechtbank. A DVOCATEN zijn vrijwel altijd ook procureur. De procureur fungeert als tussenpersoon tussen eiser of gedaagde en rechter. Hij stelt de op het proces betrek king hebbende stukken op en overhandigt ze aan de grif fier. De procureur is alleen bevoegd in het gebied (arron dissement) waar hij zijn kantoor heeft. De advocaat is in het gehele land bevoegd. Wil b.v. een Middelburgse ad vocaat in Breda procederen dan moet hij een procureur van de rechtbank Breda in de arm nemen, terwijl hij daar zelf kan pjeiten. Het proces wordt gevoerd op naam van de procureur uit het arrondissement Breda, terwijl de Middelburgse advocaat komt pleiten en de stukken op stelt. Het gemakkelijkst is vaak om de Bredase procureur ook maar als advocaat te laten optreden. Dat scheelt in ieder geval reisgeld! Want procederen kost geld! Het grootste deel van de kosten wordt gevormd door het ho norarium van de advocaat en procureur. Verder is een vastrecht aan de Staat verschuldigd en kunnen kosten ontstaan door het horen van getuigen of deskundigen. Het is gebruikelijk dat de advocaat aan zijn cliënt een voorschot vraagt. Wanneer iemand een procedure over weegt is het verstandig en heel gewoon van te voren een globale kostenbegroting te vragen. Dat kan verrassingen voorkomen! OGGEL (Vervolg van pag. 3) Vergeleken bij: de loon- en prijsontwikkeling in voorgaan de jaren een aanvaardbare taakstelling waarbij het te hopen is dat een mogelijke opleving van de conjunctuur in het buitenland geen nieuwe inflatie impuls 'in ons land in gang zet. OOK MINIMUMLOON HOGER De regering meent dat nu de cja.o.'s normaal doorlopen het redelijk is dat ook het wettelijk aanpassingsmechanisme van het minimumloon per 1 januari a.s. intact moet blijven. Het gevolg hiervan is dat dit loon alsdan met niet minder dan 7 omhoog gaat; met alle gevolgen voor de sociale uitkeringen. Verwacht moet worden dat met name zwakke sectoren in het bedrijfsleven hierdoor in nog grotere moei lijkheden zullen komen. Immers daar zij in het algemeen werkzaam degenen die op het minimumloon zijn aangewe zen. De regering denkt aan een mogelijke dispensatieregeiing voor die sectoren die door het minimumloon in moeilijk heden komen. Hoe zij diit wil doen kwam de vorige week niet duidelijk naai4 voren. De brief aan de Tweede Kamer zal hierover wellicht informatie verschaffen. Hoe het ook zij, een verhoging van het minimumloon zal de c.a.o.-lonen ver der in elkaar drukken met als gevolg, nivellering ook op dit inkomensniveau. VAANDRAGER, K.NL.G WIJZIGING VOORWAARDEN WETTELIJK OPENBAAR AANBOD VAN AARDAPPELRASSEN De Nederlandse Kwekersbond maakt namens de kwekers van aardappelrassen, waarvoor -in 1976 en volgende jaren het wettelijk openbaar aanbod nog van kracht zal zijn, telers en handelaren er reeds nu op attent, dat bij de Raad voor het Kwekersrecht goedkeuring is gevraagd voor bet ver hogen ,van de licentie-vergoeding. Het ligt in de bedoeling, dit bedrag met ingang van die oogst 1976 te brengen op 2,25 per 100 kg (was 2,—). de Raad aangevoerde punten ter bespreking voor te leg gen. De heer Ing. Van Kreij gaf een toelichting op het werkplan en de begroting van 1976 van de mestbank in Noord-Brabant. Gekonstateerd werd dat de belangstel ling voor het gebruik van organische mest in de loop van 1975 sterk is gestegen en dat de verwachting gerecht vaardigd is, dat de afzetmogelijkheden verder zullen toe nemen. Het systeem van de gedifferentieerde subsidie-uitbe taling heeft ,goed gefunktioneerd en is door de praktijk als positief ervaren. Aanpassing van het subsidie in 1976 kan echter wel eens nodig blijken te zijn in verband met opslag voorzieningen en transport over grotere afstan den. Over de kontinuering van het subsidie 1 maart 1978 bestaat enige ongerustheid. De Raad dringt aan op duidelijkheid ten aanzien van wat er na 1 maart 1978 gaat gebeuren Betreffende de mutatie Provinciale Raad voor de Be drijfsontwikkeling in Noord-Brabant ,ging de Raad una niem akkoord met het voorstel van het Bestuur van de C.B.T.B.-West Nederland om de ir.eer G. Maris, Oude Heijningsedijk 32 te Heijningen als lid van de Provin ciale Advieskommissie voor het Borgstellingsfonds in Noord-Brabant te benoemen als opvolger voor de heer A. de Feijter. De Raad vernam met belangstelling, dat binnenkort een Interdepartementale bespreking zal plaatsvinden, waarop zal worden vastgesteld, welke investeringen op agrarische bedrijven al dan niet onder subsidieregeling „Beperking energiegebruik bedrijfsgebouwen" zullen vallen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1975 | | pagina 4