Zo sprak de rechter...
Loonoverleg liep weer vast
Algemene vergadering
Kontrakttelersvereniging
Provinciale Raad
Bedrijfsontwikkeling
N.-Brabant vergaderde
4
WERK VAN KONTRAKTTELERS IN
BRABANT/ZEELAND GEKONTINUEERD
Sekretariaat Kontrakttelersvereniging
Brabant-Zeeland van de drie Gewestelijke
Landbouworganisaties.
Op vrijdag 21 novemiber j.l. spraken in een besloten alge
mene ledenvergadering de daar aanwezige leden zich una
niem uit voor de oprichting, zo U wilt, voor de voortzetting
van de aktiviteiten van de voormalige kontrakttelersvereni
ging N.K.T.V. kring Zuid-West, voortaan geheten „de Kon
trakttelersvereniging Brabant-Zeeland van de drie Geweste
lijke Landbouworganisaties.
In zijn openingswoord stelde voorzitter B. van Dueren
den Hollander uit Fijnaart dat deze telersvereniging (na
twaalf jaren pionieren) gewoon niet meer weg te denken is
en de noodzaak allerwegen erkend wordt. We zullen als
telers steeds goed beslagen ten ijs moeten komen, we willen
in den ether blijven maar daarbij moeten we wel de mede
werking hebben van alle betrokken telers, aldus de voor
zitter. Hoewel het oogstjaar 1975, klimatologisch gezien een
heel ander jaar was dan 1974 is in beide jaren gebleken, dat
een goede begeleiding, juist onder deze omstandigheden een
onmisbare zaak is. We zullen steeds opnieuw onze krachten
moeten bundelen waarbij vooral de nadruk gelegd moet wor
den op samenspraak en samenwerking!
VOORZITTERS VAN DE PRODUKTENKOMMISSIES
AAN HET WOORD
|N tegenstelling tot voorgaande jaren werd met een kort
openingswoord volstaan en 'brachten de drie voorzit
ters van de productenkommissies voor elk onderdeel hun
visie in.
Voor de kommissie Conservenpeulvruchten was dat de
algemeen voorzitter, de heer B. van Dueren den Hollander.
Deze stelde dat juist in het kader van de vereniging dè con-
servenpeulvruchtenteiers een belangrijke groepering is. Er is
al veel bereikt, we zijn er echter nog lang niet. Steeds op
nieuw worden we met nieuwe oogstsituaties geconfronteerd.
Er moeten onmiddellijk oplossingen gecreëerd worden.
Dat moet dan per teler, telersgroepering, gewest of in
landelijk verband bekeken worden. Daarnaast is dan overleg
gewenst met handel en industrie. Het maken van openingen
in dit soort situaties is niet altijd gemakkelijk en wordt ook
niet altijd begrepen, zelfs niet door de eigen leden. Ook voor
het komende jaar zullen de besprekingen niet gemakkelijk
worden. In dit verband is het een noodzaak dat de leden
eerst afwachten wat de resultaten van de 'besprekingen zijn,
alvorens zij met 'handelaren verplichtingen aangaan. Ook
hier is solidariteit een eerste vereiste.
ZAAIZADEN EN GRASZADENVERMEERDERING
De voorzitter van de kommissie zaadzaden, de heer G. de
Jager, stelde dat in 1975 in Nederland 19.000 ha graszaad
en 15.000 ha landibouwzaaizaden voor vermeerdering ge
teeld was, waarbij naar schatting zo'n 70008000 telers be
trokken waren.
Het prijzenperspectief is ta.v. graszaden beslist niet hoop
vol, in EjE.G.-verband hebben we zodanige voorraden dat
we ook voor 1976 al voldoende hebben. Als lichtpunt zag
inleider nog de op handen zijnde £jE.G.-regeling waarin het
verboden is ongekeurde graszaden te verhandelen wat voor
al consequenties kan hebben voor hiet Verenigd Koninkrijk,
Denemarken en Ierland.
De Nederlandse graszaaditéler is het meeste gebaat bij
een minimumgarantieprijskontrakt op een redelijk niveau,
de netto-opbrengst voor granen. De kostenkant van gras
zaden ligt al gauw ƒ400,tot 600,per ha boven die
van granen.
De hieer De Jager pleitte voor een beter gecoördineerd
rassenonderzoek t.a.v. opbrengend vermogen, grondsoort, be
handeling, teeltbegeleiding en goede netto-opbrengsten. Als
georganiseerd bedrijfsleven zullen we hieraan het nodige
moeten doen.
Ook zette inleider een vraagteken bij de hoge keurings
kosten in Nederland im vergelijking met andere landen. Voor
de vermeerderaar van graszaden heeft het langlopend eigen
domsrecht van de kweker een sterk eenzijdig karakter. Inlei
der waarschuwde ook voor te sterk eenzijdige kontirakten
in deze sektoren.
In de vergadering van de Provinciale Raad voor de
Bedrijfsontwikkeling in Noord-Brabant, die op 21 nov-
1975 gehouden werd, gaf ir. J. Biemans van het L.E.I. een
overzicht van het struktuuronderzoek van het L.E.I. in
Noord-Brabant. Dit betreft de het onderzoek op land
bouwbedrijven naar o.a.:
a. opvolging op bedrijven op de Brabantse zandgron
den en de opvolgingssituatie;
b. de financiële positie van de beginnende landbou
wers;
c. de aspekten van de intensieve veehouderij. De bete
kenis van de faktoren op het terrein van de Ruimte
lijke Ordening, de Hinderwet en de invloeden daarop
ta.v. de kontraktproduktie, de nieuw vestiging, de
relatie t.a.v. de werkgelegenheid e.a.
1TEN kantongerechtprocedure kan door betrokke-
ne(n) zelf gevoerd worden; voor een rechtbankpro
cedure moet een advocaat in de arm worden genomen.
Ook rond de fig ruveuvdandao -slen en en
Ook rond de figuur van de advocaat heerst veel onduide
lijkheid. Bijgevolg is de drempelvrees groot. Toch is een
advocaat niets anders dan de rechtshelper van zijn mede
burgers. Een deskundige op zijn gebied evenals bijvoor
beeld de huisarts dat op zijn terrein is. Wanneer iemand
een advocaat vraagt in een bepaalde zaak voor hem op te
treden, neemt de advocaat vanaf dat moment de belangen
van zijn „cliënt" waar. De advocaat is daarbij gebonden
aan bepaalde regels die een goede beroepsuitoefening
moeten waarborgen. In bijna alle gevallen zal de advocaat
proberen de oplossing te zoeken zonder dat de rechter
daaraan te pas hoeft te komen. Het besluit om te gaan
AARDAPPELEN EN UIEN
LS derde inleider sprak de heer Stoutjesdijk, voorzitter
van deze kfammisstie, over dit onderwerp en stelde dlat
nog deze winter deze kommissie van de grond moet komen
bemand met vertegenwoordigers vanuit de telersgroeperin-
gen. De ervaring van dit seizoen 'leert dat lang niet iedere
teler profiteert van de hoge prijzen. Konfcrakten moeten min
stens alle gemaakte kosten goed kunnen maken, aldus de
inleider. De te formeren kommissie zal zich bezig dienen
te hOudJen met het opstellen van modelvoorwaarden en mo
del kontrakten; kwal iteitsiei sen zullen gehonoreerd moeten
worden, iwiil de teelt aantrekkelijk blijven. Ook de aankoop
van duur pootgoed moet in de opbrengstprijs tot uiting ko
men.
1
ORDE OP ZAKEN
|N deze vergadering gaf mr. v. d. Vleuten, rechtskundig
adviseur van de N.C.B. een duidelijke toelichting op
de aan de vergadering voorgelegde konsept-statuten, welke
na een kleine aanvulling door de algemene vergadering als
zodanig werden vastgesteld.
In het financiële deel 'kwamen aan de orde de rekening
en verantwoording 1974, de begroting 1975 en 1976. Van
belang daarbij was het voorstel iom de contributie voor 1976
te verhogen van 25,naar 30,'De algemene vergade
ring had daar geen enkele moeite mee, temeer daar men
van oordeel was, dat de geringe vergoedingen die die be
stuursleden ontvangen, niet opwegen tegen het vele werk
wat men heeft.
BESTUURSVERKIEZING
Volgens de nieuwe opzet van de kontrakttelersvereniging
moest er een definitief bestuur gekozen worden.
Van de zijde van de gewestelijke organisaties waren daar
toe al eerder aangewezen de heren W. Maris (GBTB), W.
Stoutjesdijk (ZLM), A. Coppens (NOB). Op voorstel van de
zelfde organisaties en het 'bestuur werden gekozen de heren
B. van Dueren den Hollander (Fijnaart), B. J. Drenth (Rips),
H. de Wit (Zievenbergschen Hoek), G. de Jager (Werkendam)
en op voordracht door de algemene vergadering de heer D.
Boonman te Ovezande, waarmee het gehele bestuur weer
voltallig was. In de financiële kommissie werden gekozen
de heren Havermans (Lage Zwaluwe), v. Tilburg (Roosen
daal) en Frederiks (Tholen).
Onder een woord van diank voor hun inzet in de voorbije
jaren aan de heren C. de Wit te Steenbergen en P. Meyer
te Acht, die nu het bestuur gingen verlaten, sloot voorzitter
B. van Dueren den Hollander deze besloten algemene ver
gadering.
De gegevens over het door de opvolgers gevolgde on
derwijs geven, aldus de heer Biemans, reden tot bezorgd
heid voor de opvolging. Ruim 53 volgde lager agrarisch
dagonderwijs. Van de ondervraagde opvolers vindt 65
dat middelbaar agrarisch dagonderwijs nodig is.
Over de beloning van de meewerkende zoons werd op
gemerkt, dat sedert 1968 weliswaar verbetering is op
getreden, doch toen kon bij opvolging redelijkerwijs ge
rekend worden op schenking of soepele overname tegen
een schappelijke prijs. Dit zijn thans grote onzekerheden
geworden. Bij de opstelling van de nieuwe struktuur-
nota zal hieraan bijzondere aandacht worden besteed.
Naar aanleiding van het Koncept-ontwerp wet re-orga
nisatie binnenlands bestuur, dat uitvoerig besproken
werd, is de Raad van mening, dat de problemen, die
zich in dit grote verband gaan voordoen, nauwelijks zijn
te overzien. De vraag is waar de landbouw het beste mee
gediend is, met het gewest of met de gemeenten. Er is
voorkeur uitgesproken om zo dicht mogelijk bij de bron
i.c de gemeenten te zitten.
Een zekere centralisatie kan echter weer niet gemist
worden, bij o.a. bestemmingsplannen, kwantitatieve- en
kwalitatieve watervoorziening.
Ge west vorming bevordert de stedelijke ontwikkeling
waar moeilijk rekening zal worden gehouden met de
landbouw. Voorts zal een toenemende mate van overleg
nodig zijn via de vier bestuurlijke eenheden, hetgeen
niet bevorderlijk is voor het realiseren van bedrijfsplan
nen. Overigens vreest de Raad, dat er onvoldoende be
reidheid aanwezig is aan het geheel mee te werken, om
dat men experimenteren op dit punt momenteel gevaar
lijk vindt. Besloten werd aan het Landbouwschap de door
procederen wordt in verleg met de cliënt genomen. Na
men en adressen van advocaten zijn te vinden in het tele
foonboek. Omdat advocaten geen reclame mogen maken
staat niet vermeld of hij of zij een specialisatie heeft.
Wanneer iemand een bijzonder probleem heeft, waarvoor
hij niet weet welke advocaat te raadplegen, kan hij zich
wenden tot de „deken" van het arrondissement waar hij
een advocaat zoekt. (De deken is de voorzitter van de
raad van toezicht van de (plaatselijke) orde van advoca
ten). Voor namen en adressen kan men zich ook wenden
tot de griffie van de rechtbank.
A DVOCATEN zijn vrijwel altijd ook procureur. De
procureur fungeert als tussenpersoon tussen eiser
of gedaagde en rechter. Hij stelt de op het proces betrek
king hebbende stukken op en overhandigt ze aan de grif
fier. De procureur is alleen bevoegd in het gebied (arron
dissement) waar hij zijn kantoor heeft. De advocaat is in
het gehele land bevoegd. Wil b.v. een Middelburgse ad
vocaat in Breda procederen dan moet hij een procureur
van de rechtbank Breda in de arm nemen, terwijl hij daar
zelf kan pjeiten. Het proces wordt gevoerd op naam van
de procureur uit het arrondissement Breda, terwijl de
Middelburgse advocaat komt pleiten en de stukken op
stelt. Het gemakkelijkst is vaak om de Bredase procureur
ook maar als advocaat te laten optreden. Dat scheelt in
ieder geval reisgeld! Want procederen kost geld! Het
grootste deel van de kosten wordt gevormd door het ho
norarium van de advocaat en procureur. Verder is een
vastrecht aan de Staat verschuldigd en kunnen kosten
ontstaan door het horen van getuigen of deskundigen.
Het is gebruikelijk dat de advocaat aan zijn cliënt een
voorschot vraagt. Wanneer iemand een procedure over
weegt is het verstandig en heel gewoon van te voren een
globale kostenbegroting te vragen. Dat kan verrassingen
voorkomen!
OGGEL
(Vervolg van pag. 3)
Vergeleken bij: de loon- en prijsontwikkeling in voorgaan
de jaren een aanvaardbare taakstelling waarbij het te hopen
is dat een mogelijke opleving van de conjunctuur in het
buitenland geen nieuwe inflatie impuls 'in ons land in gang
zet.
OOK MINIMUMLOON HOGER
De regering meent dat nu de cja.o.'s normaal doorlopen
het redelijk is dat ook het wettelijk aanpassingsmechanisme
van het minimumloon per 1 januari a.s. intact moet blijven.
Het gevolg hiervan is dat dit loon alsdan met niet minder
dan 7 omhoog gaat; met alle gevolgen voor de sociale
uitkeringen. Verwacht moet worden dat met name zwakke
sectoren in het bedrijfsleven hierdoor in nog grotere moei
lijkheden zullen komen. Immers daar zij in het algemeen
werkzaam degenen die op het minimumloon zijn aangewe
zen. De regering denkt aan een mogelijke dispensatieregeiing
voor die sectoren die door het minimumloon in moeilijk
heden komen. Hoe zij diit wil doen kwam de vorige week
niet duidelijk naai4 voren. De brief aan de Tweede Kamer zal
hierover wellicht informatie verschaffen. Hoe het ook zij,
een verhoging van het minimumloon zal de c.a.o.-lonen ver
der in elkaar drukken met als gevolg, nivellering ook op
dit inkomensniveau.
VAANDRAGER,
K.NL.G
WIJZIGING VOORWAARDEN WETTELIJK OPENBAAR
AANBOD VAN AARDAPPELRASSEN
De Nederlandse Kwekersbond maakt namens de kwekers
van aardappelrassen, waarvoor -in 1976 en volgende jaren
het wettelijk openbaar aanbod nog van kracht zal zijn, telers
en handelaren er reeds nu op attent, dat bij de Raad voor
het Kwekersrecht goedkeuring is gevraagd voor bet ver
hogen ,van de licentie-vergoeding.
Het ligt in de bedoeling, dit bedrag met ingang van die
oogst 1976 te brengen op 2,25 per 100 kg (was 2,—).
de Raad aangevoerde punten ter bespreking voor te leg
gen.
De heer Ing. Van Kreij gaf een toelichting op het
werkplan en de begroting van 1976 van de mestbank in
Noord-Brabant. Gekonstateerd werd dat de belangstel
ling voor het gebruik van organische mest in de loop van
1975 sterk is gestegen en dat de verwachting gerecht
vaardigd is, dat de afzetmogelijkheden verder zullen toe
nemen.
Het systeem van de gedifferentieerde subsidie-uitbe
taling heeft ,goed gefunktioneerd en is door de praktijk
als positief ervaren. Aanpassing van het subsidie in 1976
kan echter wel eens nodig blijken te zijn in verband met
opslag voorzieningen en transport over grotere afstan
den. Over de kontinuering van het subsidie 1 maart
1978 bestaat enige ongerustheid. De Raad dringt aan op
duidelijkheid ten aanzien van wat er na 1 maart 1978
gaat gebeuren
Betreffende de mutatie Provinciale Raad voor de Be
drijfsontwikkeling in Noord-Brabant ,ging de Raad una
niem akkoord met het voorstel van het Bestuur van de
C.B.T.B.-West Nederland om de ir.eer G. Maris, Oude
Heijningsedijk 32 te Heijningen als lid van de Provin
ciale Advieskommissie voor het Borgstellingsfonds in
Noord-Brabant te benoemen als opvolger voor de heer
A. de Feijter.
De Raad vernam met belangstelling, dat binnenkort
een Interdepartementale bespreking zal plaatsvinden,
waarop zal worden vastgesteld, welke investeringen op
agrarische bedrijven al dan niet onder subsidieregeling
„Beperking energiegebruik bedrijfsgebouwen" zullen
vallen.