I fVERZEKERINGSINSTHL.LINGF.N VAR,DE ZLM Wie heeft voor zijn gezin geen W.A.P. LOONOVERLEG LIEP WEER VAST 8:1 \7RIJWEL iedereen heeft zijn huis of inboedel tegen v brand verzekerd en zijn motorvoertuig tegen W.A. en/of kaskorisiko. Tegen ziektekosten (opname ziekenhuis, specialisten en huisartshulp) is praktisch 100 van het Nederlandse volk, hetzij vrijwillig, hetzij verplicht verzekerd. Als u een buitenlandse reis gaat maken, zeker als dat per vliegtuig is. tien tegen één of u sluit een reis- en bagageverzeke ring. Angst, dat er met u persoonlijk iets kan gebeuren is dan veelal de drijfveer voor het sluiten van laatstgenoem de verzekering. Trouwens met al de voorgenoemde verzekeringen is de doelstelling het veilig stellen van eigen bezittingen, be scherming tegen hoge kosten bij ziekte etc. In boven staand lijstje, dat nog met talloze verzekeringsvormen is uit te breiden, denk aan ongevallen-inzittendeverzekering, levensverzekering, arbeidsongeschiktheidsverzekering, slaat alleen de W.A. verzekering voor motorvoertuigen op een dekking tegen het risiko van schade, die aan derden kan worden berokkend. Deze W. A, dekking is dan ook wettelijk verplicht gesteld. Ware dat niet zo, dan zouden een aantal weggebruikers deze W.A. verzekering wellicht niet sluiten. HARDE REALITEIT TATAAROM wij dit schrijven? Dat komt omdat ieder gezinshoofd ook grote risico's loopt t.a.v. even tuele ongevallen, die gezinsleden of huisdieren aan ande ren (derden) kunnen veroorzaken. In de praktijk blijkt nu, dat slechts 50% van de gezinnen een Wettelijke Aan sprakelijkheidsverzekering z.g. W.A.P. heeft lopen. Het is niet onze bedoeling u nu eens uitermate bang te maken, maar wel zullen wij u met de neus op de harde feiten drukken. Moeder is met haar dochtertje aan het winkelen en op een gegeven moment stapt het dochtertje de stoep af vlak voor een aankomende auto. De chauffeur schrikt zich wezenloos en in een poging het kind te ontwijken, raakt hij een mevrouw, die per fiets uit tegenovergestelde rich ting komt. Gevolgen zijn zeer ernstig: de mevrouw komt in een ziekenhuis terecht en blijft levenslang invalide. De ouders van het dochtertje zijn aansprakelijk voor het on geval, d.w.z. dat zij alle medische kosten (opname zieken huis en operaties) van die mevrouw moeten betalen, be nevens gezinshulp en indien die mevrouw een baan had, ook inkomstenderving. Kapitale kosten, welke op geen stukken na met honderd duizend gulden zijn te betalen. Een ander geval: Zoon rijdt per fiets naar school, u weet wel zo met z'n tweeën of drieën naast elkaar. Op een ge geven moment is een bromfietser aan het passeren, ter wijl de zoon net een slinger naar links maakt. Gevolg: een botsing, waarbij de bromfietser een zwie per naar links maakt en daarbij tegen een tegemoetko mende auto opbotst. Ook hier ernstig letsel, ziekenhuis opname, operatie wegens beenbreuk en langdurig ar beidsongeschiktheid: kosten 87.575,I Ook in dit geval zijn de ouders aansprakelijk. Wij kunnen hier uiteraard nog tientallen praktijkgeval len aan toevoegen. Gevallen van minder financiële impor tantie, b.v. het voetballende kind, die een bal door de ruit van een woning bij de buren jaagt, waarbij de bal ook nog terecht komt in de glazen bergmeubel met serviesgoed, etc. ONVERANTWOORDELIJK GEDRAG ^"U zijn er mensen die zeggen: van een kikker kun je geen veren plukken. Als mijn zoon of dochter zo iets overkomt kan ik dat toch niet betalen. Ik heb geen eigendommen en geen bankrekening, dus ze doen maar. Dit is een hoogst onverantwoordelijk gedrag. Het Burge- lijk Wetboek (B.W.) stelt zonder meer, dat u in dergelijke gevallen aansprakelijk bent. Dit betekent dat, in bovenge noemde ernstige gevallen, indien geen W.A. verzekering is gesloten, op eventuele eigendommen wel beslag wordt gelegd en dat ook op het loon of inkomen beslag kan wor den gelegd. De gedupeerde zal schadeloos gesteld moeten worden en de veroorzaker wordt daarvoor hard aangepakt; zeer terecht overigens. W.A.P. HARDE NOODZAAK T UIST omdat de risiko's niet te overzien zijn, dient ieder gezin een W.A. Partikulier te hebben zo men deze niet heeft en dat zijn er velen, met spoed te sluiten. Het gekke is, dat de kosten van een W.A.P. voor niemand een beletsel kunnen vormen. De kosten van een W.A.P. bedragen n.l. ƒ24,96 inklusief assurantiebelasting per jaar. Dat zijn de kosten van 11 pakjes sigaretten, van nog geen twee kruiken jenever; 20 kolommen van de voetbal toto; 15 loempia's of 25 koppen koffie, enz., enz. Waar mede wij maar willen aantonen, dat de kosten geen be zwaar kunnen vormen. Want aan één of alle genoemde slechte geneugten des levens doet u vast mee. Dat mag ook, niemand, behalve de dokter, kan u dat verbieden. Van ons mag u uw geld ook aan allerlei zaken uitgeven, mits u wel een W.A.P. hebt lopen en ogenblikkelijk sluit, indien u er geen hebt. Voor bedrijven is dit uiteraard W.A.B. (bedrijf). Dit wordt van u verlangd als Nederlands Staatsburger; dat bent u verplicht tegenover uw gezin en vooral tegen over uw naaste (derden). Door toedoen van u of één uwer gezinsleden kunt u uw naaste niet met de brokken laten zitten. Dat is hoogst onverantwoord. Wij wachten uw aan vragen met belangstelling af. Wij willen wel eens weten of wij voor dovemans oren schrijven. deL (Vervolg van pag. 1.) De werkloosheid neemt toe. Dagelijks blijkt dat onderne mingen in de rode cijfers terecht zijn gekomen en moeten sluiten of korter gaan werken. Er is duidelijk sprake van een inkrimpende bedrijvigheid. In een dergelijke situatie is het ook duidelijk dat de werkgevers in de loonsfeer niets meer te bieden hebben. In dit opzicht staan zij met de rug tegen de muur. VADREWEGING EN OVERHEID De vakbeweging zegt weliswaar oog te hebben voor de moeilijkheden maar desondanks blijft zij te veel eisend. Blijkbaar omdat izij na een loonoverleg toch met iets „thuis" moet komen. De werknemers willen mee doen aan loonmati ging maar dan moet een aantal verlangens worden ingewil ligd. Zo wordt ondermeer een strak prijsbeleid gevraagd en verlangd dat alle bevolkingsgroepen naar draagkracht offers brengen. Tot zover kan men daar begrip voor hebben. Moei lijker wordt het wanneer op een verdergaande inkomens nivellering wordt aangedrongen en garanties worden ge vraagd op het terrein van investeringen en de vermogens- aanwasdeling en de medezeggenschap in de ondernemingen. Verlangens die eerst op langere termijn iets kunnen opleve ren en waarbij1 verondersteld wordt dat de bedrijven spoedig beter zullen draaien. Bovendien verlangens die getuigen van een niet te stuiten drang naar maatschappijvernieuwing. De regering tenslotte kon ook geen bijdrage leveren om partijen bij elkaar te brengen. Zij voelt zich gesteund door de uitkomst van de onlangs in het parlement gehouden poli tieke beschouwingen. Zij bleek niet bereid haar begrotings beleid aan te passen om op die manier mee te werken aan koopkrachtverruiming opdat de mogelijkheden voor loon matiging groter zouden worden. Nu het overleg is vastge lopen zal zij vermoedelijk in het begin van de volgende week nog een standpunt bepalen over het loonbeleid voor volgend jaar. Zij zal dit doen in een brief aan de Tweede Kamer. Het loonoverleg is daarmee een politieke zaak geworden. AARZELEND BELEID Aanvankelijk zag het ernaar uit dat het kabinet slagvaar dig orde op zaken zou stellen. Stoer kwam de regering voor de dag met de mededeling dat zij: van plan was in de lopen de c.a.o.'s in te grijpen. 1976 zou een keerpunt jaar moetert zijn! De inflatiespiraal zou doorbroken moeten worden! Het kabinet had buiten de waard gerekend. Werkgevers en werknemers voelden niet voor deze gedachte omdat ge vreesd werd dat dit plan bij doorvoering op grote moeilijk heden en sociale onrust zou stuiten. Met andere woorden maatschappelijk niet zou worden aanvaard. Immers van oudsher geldt .contract is contract". Daar valt ook met de moeilijkheden van vandaag niet aan te tomen. Het kabinet toonde voor deze mening begrip en kwam op zijn aanvan kelijke voornemen terug. Maar de regering bleef vaag in hiaar mededelingen hoe zij de loonizaak dan wel zou aanpak ken. Evenmin slaagde zij erin de sociale partners weer aan het praten te krijgen. Het gevolg was dat het overleg de mist inging en de vraag open bleef. WAT NU? Nu het ernaar uitziet dat de c.a.o.'s normaal blijven door lopen staat vast dat de loonindexering aan het eind van dit jaar haar beslag krijgt. Ook in onze bedrijfstak. Voor de Landbouw betekent dit bovendien een extra loonsverhoging van 10,per week zoals dit voorjaar overeengekomen. In de Tuinbouw wordt per 1 januari een extra loonsverhoging van 5,van kracht en vervolgens nogmaals per 1 juli 1976. Ook lijkt vast te staan dat bij de c.a.o.-vernieuwing per 1 maart 1976 geen ruimte voor loonsverbetering zal bestaan. Aangenomen map worden dat de regering, werkgevers en werknemers op dit punt zal volgen. Onzeker is wat er in de loop. van 1976 met de prijscom pensatie gaat gebeuren. Een belangrijke zaak want het lijkt er op dat binnen de centrale doelstelling welke de regering voor ogen staat de meeste ruimte voor loonsverbetering reeds in het begin van 1976 zal worden verbruikt. De regering stelt voor volgend jaar de bestrijding van de werkloosheid centraal; een juist uitgangspunt. Teneinde dë winstgevendheid van de bedrijven te verbeteren wil zij de loonsomstijging beperken tot ruim 8 bij een prijsstijging van ca. 7,/2 (Zie verder pagina 4) AANSTAANDE maandag komt de Staatssecretaris van Financiën op de Algemene vergadering van onze organisatie een inleiding houden. Deze funktionaris, onder wiens taak de belastingwetgeving valt, heeft reeds meerdere malen zijn visie bekend gemaakt op de ontwik keling van het Nederlandse belastingrecht. Dit is wel een zaak die het gehele kabinet aangaat, maar in de vorm geving heeft de Staatssecretaris toch een belangrijk aan deel. In de Interim-nota Inkomensbeleid en de memorie van antwoord op deze nota die deze maand is geschre ven, is globaal aangegeven wat ons nog te wachten staat op het gebied van de belastingen. Duidelijk is daaruit wel, dat op het gebied van de inkomstenbelasting wat de ta rieven betreft, er niet zoveel veranderingen te wachten zijn. Eén van de grootste problemen is, hoe de gevolgen van de inflatie op gepaste wijze in het systeem van in komstenberekening en van de tarieven kunnen worden verwerkt. Ontegenzeggelijk is de inflatie van grote betekenis voor de ondernemingen, omdat voor de bedrijfsuitoefe ning een steeds groeiend kapitaal nodig is, en omdat de belastingheffing is gebaseerd op het „gulden is gulden' systeem met deze groeiende kapitaalsbehoefte in principe niet rekent. ALLERLEI randverschijnselen zijn ingevoerd om al- thans binnen het bestaande systeem aan onderne mingen enig soelaas te bieden. Een inflatiecorrectie op het tarief, waardoor automa tische aanpassing zou moeten plaatsvinden en de tarieven jaarlijks een evenredige vermindering zouden moeten on dergaan, maar die niet konsekwent wordt toegepast. Verder zijn extra afschrijvingmogelijkheden gescha pen, is een investeringsaftrek ingesteldalsmede een zelf standigen aftrek en wordt meer dan vroeger gerekend met de werkzaamheid van de vrouw in eigen onderne ming en in de onderneming van haar man. Niet onvermeld mag blijven, de tegemoetkoming die gelegen is in de vrijstelling voor de vermogensbelasting voor een bedrag van f 90.000,ondernemingsvermogen. OK de mogelijkheden voor de middeling van het inkomen kunnen in dit verband worden geplaatst. Deze laatste regeling, de middeling, wordt evenwel hoe langer hoe meer als onvoldoende aangemerkt en er is een streven om in plaats van de vaste periode van 3 jo.ren als basis voor deze berekeningen te nemen een voortschrij dend gemiddelde van bijvoorbeeld 3 jaren. Dit zou bete kenen dat, na de vaststelling van elk inkomen, het ge middelde van de voorgaande 3 jaren zou worden vastge steld, als basis voor de berekening van het inkomen over deze drie jaren. Het oudste jaar zou dan wegvallen en het nieuwste jaar worden toegevoegd. Van bereidheid van de regering op dit punt is nog niets gebleken. Waarschijnlijk zullen uitvoeringsargumenten worden aangevoerd. Wij dachten evenwel dat in deze tijd van automatisering en mechanisatie hiervoor een oplos sing zou kunnen worden gevonden. Ten aanzien van de vermogensaanwasdelingsplannen van de regering is al heel wat vrij gegeven. Reeds eerder hebben wij hierover geschreven. Dat hoofdstuk hoort nauwelijks onder de belastingen thuis, daar het naar onze mening voornamelijk stoelt op de eisen van de vakbewe ging en gericht is op vergroting van de macht van deze beweging op de gang van zaken in de ondernemingen! Wij wachten met belangstelling de rede van de Staats secretaris af! PA AU WE

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1975 | | pagina 3