I
fVERZEKERINGSINSTHL.LINGF.N
VAR,DE ZLM
Wie heeft voor zijn gezin
geen W.A.P.
LOONOVERLEG LIEP WEER VAST
8:1
\7RIJWEL iedereen heeft zijn huis of inboedel tegen
v brand verzekerd en zijn motorvoertuig tegen W.A.
en/of kaskorisiko.
Tegen ziektekosten (opname ziekenhuis, specialisten
en huisartshulp) is praktisch 100 van het Nederlandse
volk, hetzij vrijwillig, hetzij verplicht verzekerd. Als u een
buitenlandse reis gaat maken, zeker als dat per vliegtuig
is. tien tegen één of u sluit een reis- en bagageverzeke
ring. Angst, dat er met u persoonlijk iets kan gebeuren is
dan veelal de drijfveer voor het sluiten van laatstgenoem
de verzekering.
Trouwens met al de voorgenoemde verzekeringen is de
doelstelling het veilig stellen van eigen bezittingen, be
scherming tegen hoge kosten bij ziekte etc. In boven
staand lijstje, dat nog met talloze verzekeringsvormen is
uit te breiden, denk aan ongevallen-inzittendeverzekering,
levensverzekering, arbeidsongeschiktheidsverzekering,
slaat alleen de W.A. verzekering voor motorvoertuigen op
een dekking tegen het risiko van schade, die aan derden
kan worden berokkend. Deze W. A, dekking is dan ook
wettelijk verplicht gesteld. Ware dat niet zo, dan zouden
een aantal weggebruikers deze W.A. verzekering wellicht
niet sluiten.
HARDE REALITEIT
TATAAROM wij dit schrijven? Dat komt omdat ieder
gezinshoofd ook grote risico's loopt t.a.v. even
tuele ongevallen, die gezinsleden of huisdieren aan ande
ren (derden) kunnen veroorzaken. In de praktijk blijkt nu,
dat slechts 50% van de gezinnen een Wettelijke Aan
sprakelijkheidsverzekering z.g. W.A.P. heeft lopen. Het is
niet onze bedoeling u nu eens uitermate bang te maken,
maar wel zullen wij u met de neus op de harde feiten
drukken.
Moeder is met haar dochtertje aan het winkelen en op
een gegeven moment stapt het dochtertje de stoep af vlak
voor een aankomende auto. De chauffeur schrikt zich
wezenloos en in een poging het kind te ontwijken, raakt
hij een mevrouw, die per fiets uit tegenovergestelde rich
ting komt. Gevolgen zijn zeer ernstig: de mevrouw komt
in een ziekenhuis terecht en blijft levenslang invalide. De
ouders van het dochtertje zijn aansprakelijk voor het on
geval, d.w.z. dat zij alle medische kosten (opname zieken
huis en operaties) van die mevrouw moeten betalen, be
nevens gezinshulp en indien die mevrouw een baan had,
ook inkomstenderving.
Kapitale kosten, welke op geen stukken na met honderd
duizend gulden zijn te betalen.
Een ander geval: Zoon rijdt per fiets naar school, u weet
wel zo met z'n tweeën of drieën naast elkaar. Op een ge
geven moment is een bromfietser aan het passeren, ter
wijl de zoon net een slinger naar links maakt.
Gevolg: een botsing, waarbij de bromfietser een zwie
per naar links maakt en daarbij tegen een tegemoetko
mende auto opbotst. Ook hier ernstig letsel, ziekenhuis
opname, operatie wegens beenbreuk en langdurig ar
beidsongeschiktheid: kosten 87.575,I
Ook in dit geval zijn de ouders aansprakelijk.
Wij kunnen hier uiteraard nog tientallen praktijkgeval
len aan toevoegen. Gevallen van minder financiële impor
tantie, b.v. het voetballende kind, die een bal door de ruit
van een woning bij de buren jaagt, waarbij de bal ook nog
terecht komt in de glazen bergmeubel met serviesgoed,
etc.
ONVERANTWOORDELIJK GEDRAG
^"U zijn er mensen die zeggen: van een kikker kun je
geen veren plukken. Als mijn zoon of dochter zo
iets overkomt kan ik dat toch niet betalen. Ik heb geen
eigendommen en geen bankrekening, dus ze doen maar.
Dit is een hoogst onverantwoordelijk gedrag. Het Burge-
lijk Wetboek (B.W.) stelt zonder meer, dat u in dergelijke
gevallen aansprakelijk bent. Dit betekent dat, in bovenge
noemde ernstige gevallen, indien geen W.A. verzekering
is gesloten, op eventuele eigendommen wel beslag wordt
gelegd en dat ook op het loon of inkomen beslag kan wor
den gelegd.
De gedupeerde zal schadeloos gesteld moeten worden
en de veroorzaker wordt daarvoor hard aangepakt; zeer
terecht overigens.
W.A.P. HARDE NOODZAAK
T UIST omdat de risiko's niet te overzien zijn, dient
ieder gezin een W.A. Partikulier te hebben zo men
deze niet heeft en dat zijn er velen, met spoed te sluiten.
Het gekke is, dat de kosten van een W.A.P. voor niemand
een beletsel kunnen vormen. De kosten van een W.A.P.
bedragen n.l. ƒ24,96 inklusief assurantiebelasting per
jaar.
Dat zijn de kosten van 11 pakjes sigaretten, van nog
geen twee kruiken jenever; 20 kolommen van de voetbal
toto; 15 loempia's of 25 koppen koffie, enz., enz. Waar
mede wij maar willen aantonen, dat de kosten geen be
zwaar kunnen vormen. Want aan één of alle genoemde
slechte geneugten des levens doet u vast mee. Dat mag
ook, niemand, behalve de dokter, kan u dat verbieden.
Van ons mag u uw geld ook aan allerlei zaken uitgeven,
mits u wel een W.A.P. hebt lopen en ogenblikkelijk sluit,
indien u er geen hebt. Voor bedrijven is dit uiteraard
W.A.B. (bedrijf).
Dit wordt van u verlangd als Nederlands Staatsburger;
dat bent u verplicht tegenover uw gezin en vooral tegen
over uw naaste (derden). Door toedoen van u of één uwer
gezinsleden kunt u uw naaste niet met de brokken laten
zitten. Dat is hoogst onverantwoord. Wij wachten uw aan
vragen met belangstelling af. Wij willen wel eens weten
of wij voor dovemans oren schrijven.
deL
(Vervolg van pag. 1.)
De werkloosheid neemt toe. Dagelijks blijkt dat onderne
mingen in de rode cijfers terecht zijn gekomen en moeten
sluiten of korter gaan werken. Er is duidelijk sprake van een
inkrimpende bedrijvigheid. In een dergelijke situatie is het
ook duidelijk dat de werkgevers in de loonsfeer niets meer
te bieden hebben. In dit opzicht staan zij met de rug tegen
de muur.
VADREWEGING EN OVERHEID
De vakbeweging zegt weliswaar oog te hebben voor de
moeilijkheden maar desondanks blijft zij te veel eisend.
Blijkbaar omdat izij na een loonoverleg toch met iets „thuis"
moet komen. De werknemers willen mee doen aan loonmati
ging maar dan moet een aantal verlangens worden ingewil
ligd. Zo wordt ondermeer een strak prijsbeleid gevraagd en
verlangd dat alle bevolkingsgroepen naar draagkracht offers
brengen. Tot zover kan men daar begrip voor hebben. Moei
lijker wordt het wanneer op een verdergaande inkomens
nivellering wordt aangedrongen en garanties worden ge
vraagd op het terrein van investeringen en de vermogens-
aanwasdeling en de medezeggenschap in de ondernemingen.
Verlangens die eerst op langere termijn iets kunnen opleve
ren en waarbij1 verondersteld wordt dat de bedrijven spoedig
beter zullen draaien. Bovendien verlangens die getuigen van
een niet te stuiten drang naar maatschappijvernieuwing.
De regering tenslotte kon ook geen bijdrage leveren om
partijen bij elkaar te brengen. Zij voelt zich gesteund door
de uitkomst van de onlangs in het parlement gehouden poli
tieke beschouwingen. Zij bleek niet bereid haar begrotings
beleid aan te passen om op die manier mee te werken aan
koopkrachtverruiming opdat de mogelijkheden voor loon
matiging groter zouden worden. Nu het overleg is vastge
lopen zal zij vermoedelijk in het begin van de volgende week
nog een standpunt bepalen over het loonbeleid voor volgend
jaar. Zij zal dit doen in een brief aan de Tweede Kamer. Het
loonoverleg is daarmee een politieke zaak geworden.
AARZELEND BELEID
Aanvankelijk zag het ernaar uit dat het kabinet slagvaar
dig orde op zaken zou stellen. Stoer kwam de regering voor
de dag met de mededeling dat zij: van plan was in de lopen
de c.a.o.'s in te grijpen. 1976 zou een keerpunt jaar moetert
zijn! De inflatiespiraal zou doorbroken moeten worden!
Het kabinet had buiten de waard gerekend. Werkgevers
en werknemers voelden niet voor deze gedachte omdat ge
vreesd werd dat dit plan bij doorvoering op grote moeilijk
heden en sociale onrust zou stuiten. Met andere woorden
maatschappelijk niet zou worden aanvaard. Immers van
oudsher geldt .contract is contract". Daar valt ook met de
moeilijkheden van vandaag niet aan te tomen. Het kabinet
toonde voor deze mening begrip en kwam op zijn aanvan
kelijke voornemen terug. Maar de regering bleef vaag in
hiaar mededelingen hoe zij de loonizaak dan wel zou aanpak
ken. Evenmin slaagde zij erin de sociale partners weer aan
het praten te krijgen. Het gevolg was dat het overleg de
mist inging en de vraag open bleef.
WAT NU?
Nu het ernaar uitziet dat de c.a.o.'s normaal blijven door
lopen staat vast dat de loonindexering aan het eind van dit
jaar haar beslag krijgt.
Ook in onze bedrijfstak. Voor de Landbouw betekent dit
bovendien een extra loonsverhoging van 10,per week
zoals dit voorjaar overeengekomen. In de Tuinbouw wordt
per 1 januari een extra loonsverhoging van 5,van kracht
en vervolgens nogmaals per 1 juli 1976. Ook lijkt vast te
staan dat bij de c.a.o.-vernieuwing per 1 maart 1976 geen
ruimte voor loonsverbetering zal bestaan. Aangenomen map
worden dat de regering, werkgevers en werknemers op dit
punt zal volgen.
Onzeker is wat er in de loop. van 1976 met de prijscom
pensatie gaat gebeuren. Een belangrijke zaak want het lijkt
er op dat binnen de centrale doelstelling welke de regering
voor ogen staat de meeste ruimte voor loonsverbetering
reeds in het begin van 1976 zal worden verbruikt.
De regering stelt voor volgend jaar de bestrijding van de
werkloosheid centraal; een juist uitgangspunt. Teneinde dë
winstgevendheid van de bedrijven te verbeteren wil zij de
loonsomstijging beperken tot ruim 8 bij een prijsstijging
van ca. 7,/2
(Zie verder pagina 4)
AANSTAANDE maandag komt de Staatssecretaris
van Financiën op de Algemene vergadering van
onze organisatie een inleiding houden. Deze funktionaris,
onder wiens taak de belastingwetgeving valt, heeft reeds
meerdere malen zijn visie bekend gemaakt op de ontwik
keling van het Nederlandse belastingrecht. Dit is wel een
zaak die het gehele kabinet aangaat, maar in de vorm
geving heeft de Staatssecretaris toch een belangrijk aan
deel. In de Interim-nota Inkomensbeleid en de memorie
van antwoord op deze nota die deze maand is geschre
ven, is globaal aangegeven wat ons nog te wachten staat
op het gebied van de belastingen. Duidelijk is daaruit wel,
dat op het gebied van de inkomstenbelasting wat de ta
rieven betreft, er niet zoveel veranderingen te wachten
zijn. Eén van de grootste problemen is, hoe de gevolgen
van de inflatie op gepaste wijze in het systeem van in
komstenberekening en van de tarieven kunnen worden
verwerkt.
Ontegenzeggelijk is de inflatie van grote betekenis
voor de ondernemingen, omdat voor de bedrijfsuitoefe
ning een steeds groeiend kapitaal nodig is, en omdat de
belastingheffing is gebaseerd op het „gulden is gulden'
systeem met deze groeiende kapitaalsbehoefte in principe
niet rekent.
ALLERLEI randverschijnselen zijn ingevoerd om al-
thans binnen het bestaande systeem aan onderne
mingen enig soelaas te bieden.
Een inflatiecorrectie op het tarief, waardoor automa
tische aanpassing zou moeten plaatsvinden en de tarieven
jaarlijks een evenredige vermindering zouden moeten on
dergaan, maar die niet konsekwent wordt toegepast.
Verder zijn extra afschrijvingmogelijkheden gescha
pen, is een investeringsaftrek ingesteldalsmede een zelf
standigen aftrek en wordt meer dan vroeger gerekend
met de werkzaamheid van de vrouw in eigen onderne
ming en in de onderneming van haar man.
Niet onvermeld mag blijven, de tegemoetkoming die
gelegen is in de vrijstelling voor de vermogensbelasting
voor een bedrag van f 90.000,ondernemingsvermogen.
OK de mogelijkheden voor de middeling van het
inkomen kunnen in dit verband worden geplaatst.
Deze laatste regeling, de middeling, wordt evenwel hoe
langer hoe meer als onvoldoende aangemerkt en er is een
streven om in plaats van de vaste periode van 3 jo.ren als
basis voor deze berekeningen te nemen een voortschrij
dend gemiddelde van bijvoorbeeld 3 jaren. Dit zou bete
kenen dat, na de vaststelling van elk inkomen, het ge
middelde van de voorgaande 3 jaren zou worden vastge
steld, als basis voor de berekening van het inkomen over
deze drie jaren. Het oudste jaar zou dan wegvallen en het
nieuwste jaar worden toegevoegd.
Van bereidheid van de regering op dit punt is nog niets
gebleken. Waarschijnlijk zullen uitvoeringsargumenten
worden aangevoerd. Wij dachten evenwel dat in deze tijd
van automatisering en mechanisatie hiervoor een oplos
sing zou kunnen worden gevonden.
Ten aanzien van de vermogensaanwasdelingsplannen
van de regering is al heel wat vrij gegeven. Reeds eerder
hebben wij hierover geschreven. Dat hoofdstuk hoort
nauwelijks onder de belastingen thuis, daar het naar onze
mening voornamelijk stoelt op de eisen van de vakbewe
ging en gericht is op vergroting van de macht van deze
beweging op de gang van zaken in de ondernemingen!
Wij wachten met belangstelling de rede van de Staats
secretaris af! PA AU WE