Zo sprak de rechter...
Nieuwe voorschriften plaats deel III kentekenbewijs
Uitgifte nieuwe delen III kentekenbewijs begonnen
Drankje en pil hebben grip op uw wil
Voorstel motorrijtuigenbelasting
omhoog
6
IN onze (ingewikkelde) maatschappij hebben wij
allen onze rechten en plichten. Soms lijkt het ech
ter wel eens of onze rechten zo uitgehold zijn dat je nau
welijks nog van rechten kunt spreken. Zo erg is het ge
lukkig (nog) niet. Het is echter niet zo dat we van onze
rechten ten alle tijde zonder meer gebruik mogen maken:
Dus toch weer een beperking! Met name is het verboden
zgn. „misbruik van recht" te maken. Wat er precies ver
staan moet worden onder misbruik van recht is door de
Hoge Raad duidelijk gemaakt in de zgn. Watertoren ar
resten. Deze zaak speelde in 1936 en 1937:
Twee buren kregen ruzie over een voetpad. Dat liep zo
hoog op dat buurman A op zijn eigen terrein een aantal
palen zette waartussen hij vieze lappen spande en op
deze manier het mooie uitzicht van buurman B bedierf.
B beriep zich op misbruik van recht van A en de recht
bank stelde hem in het gelijk omdat A bij deze schutting
geen enkel belang had. A brak zijn schutting af en zette
nu een (wind)watertoren neer maar sloot deze niet aan.
Buurman B vorderde opnieuw verwijdering en weer stelde
de rechtbank B in het gelijk met de overweging dat A bij
een (loze) watertoren geen redelijk belang had.
De ruzie moet wel hoog gezeten hebben want A liet
de watertoren staan maar sloot hem wel aan. Weer vor
dert B verwijdering. Maar nu oordeelde de rechter dat
er wel een belang aanwezig was m.a.w. deze heer maak
te geen misbruik van recht. B gaat in hoger beroep bij
het gerechtshof. Hier wordt hij weer in het gelijk gesteld.
Het Hof vindt n.l. dat A de installatie net zo goed ergens
anders had kunnen neerzetten waar het uitzicht van B
niet verloren zou gaan.
De heren weten van geen ophouden want A gaat hoger
op, naar de Hoge Raad. En ziet, hij krijgt steun van ons
hoogste rechtscollege! De Hoge Raad zegt n.l. dat wan
neer je iets op verschillende manieren kan uitvoeren je
niet verplicht bent die manier te kiezen waarbij een ander
(buurman B) het minste nadeel ondervindt. De zaak wordt
dus terugverwezen naar het Gerechtshof. Het Hof hakt
nu de knoop door en oordeelt dat de toren alleen is op
gericht om buurman B te pesten (vrije vertaling J.O.). Dit
is misbruik van recht. A probeerde het nog een keer bij
de Hoge Raad maar kreeg nu geen gehoor omdat de kon-
statering van het Hof een feitelijke vaststelling was. De
watertoren moest dus verdwijnen.
'Met deze uitspraken in het achterhoofd moet men dus
wel uitkijken hoe men van zijn rechten gebruik maakt.
De voorwaarden daarvoor zijn dat er van een redelijk
belang sprake moet zijn en dat er geen andere mogelijk
heid is die minder bezwaarlijk voor een ander is. Anders
gezegd: Men moet die zorgvuldigheid in acht nemen die
in het maatschappelijk verkeer betaamt, ook dan wanneer
het de uitoefening van een eigen recht betreft. We dach
ten dat we het daar wel mee eens konden zijn!
OGGEL.
II7ERD bij het invoeren van Kentekenbewijs Deel III
1975 de plaats van bevestiging achter de voorruit
min of meer overgelaten aan de eigenaar, in de Staats
courant van 14 oktober j.l. heeft de Minister van Verkeer
en Waterstaat de volgende regels vastgesteld betreffende
het zichtbaar voeren van dit Deel III.
Deel III moet zijn aangebracht:
in de rechter- onder- of bovenhoek van de voorruit, of
geheel boven of geheel cnder op de verticale middel
lijn van de voorruit;
een en ander op zodan. e wijze dat de voorzijde van
het Deel III van buiten het motorrijtuig door de voor
ruit behoorlijk leesbaar is en het uitzicht voor de be
stuurder zo weinig mogelijk wordt belemmerd.
Het aan de linkerkant cp de voorruit plaatsen is dus
niet meer toegestaan!
Permanente
verkeersvoorlichting
AP 1 oktober is de Rijksdienst voor het Wegverkeer
met de verzending van de acceptgirokaarten voor
de delen III 1976 van het kentekenbewijs begonnen. Naar
verwacht zullen alle acceptgirokaarten, ongeveer vier
miljoen in totaal, vóór half november bij de eigenaren
van auto's en motoren zijn bezorgd. Minister Westerterp
heeft bepaald dat in tegenstelling met vorig jaar het
nieuwe deel III alleen het kenteken en het merk van de
auto of motor zal vermelden Er zullen nieuwe hoesjes
IIET is reeds lang bekend, dat men beter niet kan auto-
rijden als men een borrel gedronken heeft. De een
kan beter tegen alcohol dan de ander, maar wil men
autorijden, dan is het verstandiger en veiliger, voor u en
voor anderen, dat u alle alcohol laat staan. Als u rijdt
met meer dan een half promille alcohol in het bloed,
bent u strafbaar!
Maar wist u ook, dat er medicijnen zijn, die een soort
gelijke invloed hebben als alcohol? Daarop is men pas
de laatste jaren goed gaan letten. Het is logisch, dat u na
het innemen van een slaaptablet te suf zult zijn om een
auto te kunnen besturen of om een ingewikkelde ma
chine te bedienen. Er zijn echter nog andere medicijnen,
die, net als alcohol, uw reaktievermogen zodanig beïn
vloeden, dat u niet in staat zult zijn verantwoord de weg
op te gaan. Ook al denkt u, dat u er zelf niets van merkt!
En ook al denkt u, dat het een heel onschuldig middel
betreft.
Nog veel erger is het, als u èn alcohol èn medicijn slikt.
De uitwerking van sommige medicijnen kan dan name
lijk veel sterker zijn dan u gewend was Er wordt als het
ware meer medicijn in het bloed opgenomen als er alco
hol bij is gekomen.
Daarnaast bestaat
de mogelijkheid dat
geneesmiddelen bij
werkingen kunnen
gaan vertonen. Dat
wil zeggen, dat er,
naast de eigenlijke
werking, waarvoor
't geneesmiddel door
de arts werd voorge
schreven, ook nog
andere, niet-bedoel
de en meestal zelfs
ongewenste werkin
gen van het.genees-
middel uit 'kunnen
c„-, gaan. Vaak weet
men dat niet eens van te voren. En qpk de arts niet, want
lang niet iedereen reageert op dezelfde manier op een
bepaald geneesmiddel.
MAAR er zijn enkele groepen geneesmiddelen waarvan
men al van te voren duidelijk weet, dat zij invloed
kunnen hebben op de rijvaardigheid. Zo is het van en
kele soorten geneesmiddelen bekend dat deze bij de
mens het vermogen tot concentreren nadelig kunnen be-
invloeden. Ook al denkt u zelf, dat u er geen enkele
last van ondervindt!
Na het gebruik van dergelijke medicijnen is de kans
groot dat u niet helemaal „helder" meer achter het
stuur zit. Er kan bijvoorbeeld een storing in het gezichts
vermogen optreden.
De overheid heeft zich, samen met de organisaties van
artsen en apothekers met dit probleem bezig gehouden.
Door de overheid is nu een lijst samengesteld van ge
neesmiddelen, die de rijvaardigheid nadelig kunnen be-
invloeden. Op deze lijst komen o a. voor: slaapmiddelen,
zenuwtabletten (tranquillizers), antihistaminica (genees
middelen tegen jeuk, uitslag, reisziekte). De apothekers
hebben zich bereid verklaard om bij het afleveren van
medicijnen die op deze li;st voorkomen, een geel etiketje
erop te plakken waarop staat:
DIT GENEESMIDDEL KAN DE
RIJVAARDIGHEID BEÏNVLOEDEN
Hier moet u dan ook terdege rekening mee houden Het
wil zeggen, dat u, als u een dergelijk etiketje op uw me
dicijn geplakt ziet, dan gewaarschuwd bent en daarom
liever niet in een auto achter het stuur moet gaan zitten.
Er zijn ook rode plakkers, die plakt de apotheek erop
als de arts de patiënt het autorijden in een bepaald ge
val verbiedt. Daar staat op:
BIJ GEBRUIK GEEN
VOERTUIGEN BESTUREN
Wanneer u deze adviezen niet ter harte neemt, loopt
u het risico een ongeluk te veroorzaken, met alle nare
gevolgen van dien.
AE Minister van Financiën, dr. W. F. Duisenberg, de
Staatssekretaris van Financiën, drs M. J. van Rooij-
en, en de Minister van Verkeer en Waterstaat, drs T. E.
Westerterp hebben bij de Tweede Kamer een wetsont
werp ingediend waarin uitsluitend voor personenauto's
wordt voorgesteld per 1 januari 1976 de tarieven van de
motorrijtuigenbelasting wat de hoofdsom betreft
voor alle categorieën van motorrijtuigen aan te passen
aan de algemene prijsontwikkeling. Een belastingverho
ging die, afhankelijk van het gewicht van de auto, ge
middeld op een verhoging van 48 neerkomt.
Voorgestelde tarieven motorrijtuigenbelasting voor de
meest voorkomende categorieën personenauto's, inclusief
opcenten Rijks wegenfonds, exclusief te betalen diesel
toeslag. 1)
Eigen Totaal bedrag
gewicht 2) thans
(afgerond)
600
700
800
900
1000
1100
1200
1300
1400
1500
1600
1700
1800
1900
2000
193,-
225,-
257,-
289,-
321,-
354,-
386,-
418,-
450,-
482,-
514,-
546,-
570,-
611,-
643,-
Totaal bedrag
wetsontwerp
219,-
255,-
358,-
429,-
512,-
605,-
708,-
820,-
939,-
1.069,-
1.210,-
1.358,-
1.507,-
1.666,-
1 826,-
Meer te
betalen
26,-
30,-
101,-
140,-
191,-
251,-
322,-
402,-
489,-
587,-
696,-
812,-
928,-
1.055,-
1.183,-
1) De dieseltoeslag (toegepast op personenauto's die
rijden op andere brandstof dan benzine) blijft prak
tisch gelijk.
2) Het eigen gewicht van de personenauto wordt afge
rond op het naaste honderdtal, met dien verstande
dat 50 kilogram naar beneden wordt afgerond.
Politiek lijkt dit voorstel, zelfs in kringen die de hui
dige regering steunen, niet onverdeeld gunstig te zijn
ontvangen, zodat er nog wel het een en ander in kan ver
anderen!
worden bijgeleverd. Op deze hoesjes en op de adresstro
ken van deel III staan instructies voor de gebruikers.
Deel III wordt nu zonder kopie verstrekt. Men ontvangt
alleen een kopie bij de eerste afgifte van deel III. De
kopie, die men bij de uitreiking van het eerste deel III
ontving, blijft geldig. Daarom staat er ook geen jaartal op.
De nieuwe delen III zullen zo snel mogelijk nadat de
leges per acceptgirokaart is overgemaakt, worden ver
stuurd. Die leges bedraagt evenals vorig jaar 17,50. Als
iedereen zich houdt aan de uiterste betaaldatum die op
de acceptgirokaarten is vermeld, zullen de laatste delen
III vóór half december in het bezit zijn van de automo
bilisten.
De nieuwe delen III zijn geldig vanaf 1 oktober van dit
jaar tot 1 februari 1977, dus ruim een jaar. De voor
schriften zullen hiervoor worden aangepast. Het nieuwe
deel III mag direkt na ontvangst achter de voorruit wor
den geplakt. Vanaf 1 februari volgend jaar moeten de
nieuwe delen III in ieder geval op de auto's zitten.
Deze regeling houdt overigens wel in, dat de overheid
enige maanden vóór de geldigheid van deel III 1975 ver
lopen is, over ongeveer 4 miljoen x 17,50 gaat beschik
ken tenkoste van de auto-eigenaren!
Winter-
voorbereidingen
voor de auto
leder jaar weer in de herfst komt
de tijd om de auto grondig te laten
inspecteren met het oog op de
komende winter. Diverse auto-
importeurs geven in dit opzicht
nuttige tips.
VW-importeur Pon heeft de vol
gende adviezen:
Lak bijwerken (eventuele
slechte schokdempers zijn op een
glad wegdek gevaarlijk. Een con
trole is aanbevolen;
Ruitewisserbladen zijn veelal
na een jaar versleten of verhard.
Vervanging voor de winter is
aanbevolen;
Portier-, ruit- en andere af
dichtingen insmeren met talkpoe
der of glycerine tegen vastvrie
zen;
Ruitesproeierreservoir dient
van anti-vries te zijn voorzien;
De accu krijgt het 's winters
extra zwaar. Controle van zuur
krassen) en chroom conserveren;
Rubbcrmatten op de vloer be
schermen tegen vuil en vocht.
Onder de texticlmatten gescho
ven kranten nemen binnenge
drongen vocht goed op;
Underbodycoating laten con
troleren en eventueel bijwerken;
Veel auto's kunnen voor de
wintermaanden worden omge
schakeld op het aanzuigen door
de carburateur van voorver
warmde lucht;
Indien de auto 's winters van
een andere oliesoort dient te zijn
voorzien moet nu gewisseld wor
den;
Eventuele montage van win
terhanden en in ieder geval een
controle van de banden op pro
fieldiepte;
Scheeftrekkende remmen en
en spanning geven inlichtingen
over de technische staat waarin
de batterij verkeert. Eventuele
vervanging kan startproblemen
voorkomen;
Controle van de ontsteking
kan eveneens zinvol zijn voor de
winter;
Het goed functioneren en
goed afgesteld zijn van de ver
lichting is in de winter van le
vensbelang. Wanneer één van
een paar lampen doorbrandt is
het vaak zinvol beiden te vervan
gen;
koelvloeistof in de radiateur
controleren of er voldoende anti
vries inzit.
De diverse controlepunten zijn
voor Pon op bijgaande afb. in
kaart gebracht.