Zo sprak de rechter... Nieuwe voorschriften plaats deel III kentekenbewijs Uitgifte nieuwe delen III kentekenbewijs begonnen Drankje en pil hebben grip op uw wil Voorstel motorrijtuigenbelasting omhoog 6 IN onze (ingewikkelde) maatschappij hebben wij allen onze rechten en plichten. Soms lijkt het ech ter wel eens of onze rechten zo uitgehold zijn dat je nau welijks nog van rechten kunt spreken. Zo erg is het ge lukkig (nog) niet. Het is echter niet zo dat we van onze rechten ten alle tijde zonder meer gebruik mogen maken: Dus toch weer een beperking! Met name is het verboden zgn. „misbruik van recht" te maken. Wat er precies ver staan moet worden onder misbruik van recht is door de Hoge Raad duidelijk gemaakt in de zgn. Watertoren ar resten. Deze zaak speelde in 1936 en 1937: Twee buren kregen ruzie over een voetpad. Dat liep zo hoog op dat buurman A op zijn eigen terrein een aantal palen zette waartussen hij vieze lappen spande en op deze manier het mooie uitzicht van buurman B bedierf. B beriep zich op misbruik van recht van A en de recht bank stelde hem in het gelijk omdat A bij deze schutting geen enkel belang had. A brak zijn schutting af en zette nu een (wind)watertoren neer maar sloot deze niet aan. Buurman B vorderde opnieuw verwijdering en weer stelde de rechtbank B in het gelijk met de overweging dat A bij een (loze) watertoren geen redelijk belang had. De ruzie moet wel hoog gezeten hebben want A liet de watertoren staan maar sloot hem wel aan. Weer vor dert B verwijdering. Maar nu oordeelde de rechter dat er wel een belang aanwezig was m.a.w. deze heer maak te geen misbruik van recht. B gaat in hoger beroep bij het gerechtshof. Hier wordt hij weer in het gelijk gesteld. Het Hof vindt n.l. dat A de installatie net zo goed ergens anders had kunnen neerzetten waar het uitzicht van B niet verloren zou gaan. De heren weten van geen ophouden want A gaat hoger op, naar de Hoge Raad. En ziet, hij krijgt steun van ons hoogste rechtscollege! De Hoge Raad zegt n.l. dat wan neer je iets op verschillende manieren kan uitvoeren je niet verplicht bent die manier te kiezen waarbij een ander (buurman B) het minste nadeel ondervindt. De zaak wordt dus terugverwezen naar het Gerechtshof. Het Hof hakt nu de knoop door en oordeelt dat de toren alleen is op gericht om buurman B te pesten (vrije vertaling J.O.). Dit is misbruik van recht. A probeerde het nog een keer bij de Hoge Raad maar kreeg nu geen gehoor omdat de kon- statering van het Hof een feitelijke vaststelling was. De watertoren moest dus verdwijnen. 'Met deze uitspraken in het achterhoofd moet men dus wel uitkijken hoe men van zijn rechten gebruik maakt. De voorwaarden daarvoor zijn dat er van een redelijk belang sprake moet zijn en dat er geen andere mogelijk heid is die minder bezwaarlijk voor een ander is. Anders gezegd: Men moet die zorgvuldigheid in acht nemen die in het maatschappelijk verkeer betaamt, ook dan wanneer het de uitoefening van een eigen recht betreft. We dach ten dat we het daar wel mee eens konden zijn! OGGEL. II7ERD bij het invoeren van Kentekenbewijs Deel III 1975 de plaats van bevestiging achter de voorruit min of meer overgelaten aan de eigenaar, in de Staats courant van 14 oktober j.l. heeft de Minister van Verkeer en Waterstaat de volgende regels vastgesteld betreffende het zichtbaar voeren van dit Deel III. Deel III moet zijn aangebracht: in de rechter- onder- of bovenhoek van de voorruit, of geheel boven of geheel cnder op de verticale middel lijn van de voorruit; een en ander op zodan. e wijze dat de voorzijde van het Deel III van buiten het motorrijtuig door de voor ruit behoorlijk leesbaar is en het uitzicht voor de be stuurder zo weinig mogelijk wordt belemmerd. Het aan de linkerkant cp de voorruit plaatsen is dus niet meer toegestaan! Permanente verkeersvoorlichting AP 1 oktober is de Rijksdienst voor het Wegverkeer met de verzending van de acceptgirokaarten voor de delen III 1976 van het kentekenbewijs begonnen. Naar verwacht zullen alle acceptgirokaarten, ongeveer vier miljoen in totaal, vóór half november bij de eigenaren van auto's en motoren zijn bezorgd. Minister Westerterp heeft bepaald dat in tegenstelling met vorig jaar het nieuwe deel III alleen het kenteken en het merk van de auto of motor zal vermelden Er zullen nieuwe hoesjes IIET is reeds lang bekend, dat men beter niet kan auto- rijden als men een borrel gedronken heeft. De een kan beter tegen alcohol dan de ander, maar wil men autorijden, dan is het verstandiger en veiliger, voor u en voor anderen, dat u alle alcohol laat staan. Als u rijdt met meer dan een half promille alcohol in het bloed, bent u strafbaar! Maar wist u ook, dat er medicijnen zijn, die een soort gelijke invloed hebben als alcohol? Daarop is men pas de laatste jaren goed gaan letten. Het is logisch, dat u na het innemen van een slaaptablet te suf zult zijn om een auto te kunnen besturen of om een ingewikkelde ma chine te bedienen. Er zijn echter nog andere medicijnen, die, net als alcohol, uw reaktievermogen zodanig beïn vloeden, dat u niet in staat zult zijn verantwoord de weg op te gaan. Ook al denkt u, dat u er zelf niets van merkt! En ook al denkt u, dat het een heel onschuldig middel betreft. Nog veel erger is het, als u èn alcohol èn medicijn slikt. De uitwerking van sommige medicijnen kan dan name lijk veel sterker zijn dan u gewend was Er wordt als het ware meer medicijn in het bloed opgenomen als er alco hol bij is gekomen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat geneesmiddelen bij werkingen kunnen gaan vertonen. Dat wil zeggen, dat er, naast de eigenlijke werking, waarvoor 't geneesmiddel door de arts werd voorge schreven, ook nog andere, niet-bedoel de en meestal zelfs ongewenste werkin gen van het.genees- middel uit 'kunnen c„-, gaan. Vaak weet men dat niet eens van te voren. En qpk de arts niet, want lang niet iedereen reageert op dezelfde manier op een bepaald geneesmiddel. MAAR er zijn enkele groepen geneesmiddelen waarvan men al van te voren duidelijk weet, dat zij invloed kunnen hebben op de rijvaardigheid. Zo is het van en kele soorten geneesmiddelen bekend dat deze bij de mens het vermogen tot concentreren nadelig kunnen be- invloeden. Ook al denkt u zelf, dat u er geen enkele last van ondervindt! Na het gebruik van dergelijke medicijnen is de kans groot dat u niet helemaal „helder" meer achter het stuur zit. Er kan bijvoorbeeld een storing in het gezichts vermogen optreden. De overheid heeft zich, samen met de organisaties van artsen en apothekers met dit probleem bezig gehouden. Door de overheid is nu een lijst samengesteld van ge neesmiddelen, die de rijvaardigheid nadelig kunnen be- invloeden. Op deze lijst komen o a. voor: slaapmiddelen, zenuwtabletten (tranquillizers), antihistaminica (genees middelen tegen jeuk, uitslag, reisziekte). De apothekers hebben zich bereid verklaard om bij het afleveren van medicijnen die op deze li;st voorkomen, een geel etiketje erop te plakken waarop staat: DIT GENEESMIDDEL KAN DE RIJVAARDIGHEID BEÏNVLOEDEN Hier moet u dan ook terdege rekening mee houden Het wil zeggen, dat u, als u een dergelijk etiketje op uw me dicijn geplakt ziet, dan gewaarschuwd bent en daarom liever niet in een auto achter het stuur moet gaan zitten. Er zijn ook rode plakkers, die plakt de apotheek erop als de arts de patiënt het autorijden in een bepaald ge val verbiedt. Daar staat op: BIJ GEBRUIK GEEN VOERTUIGEN BESTUREN Wanneer u deze adviezen niet ter harte neemt, loopt u het risico een ongeluk te veroorzaken, met alle nare gevolgen van dien. AE Minister van Financiën, dr. W. F. Duisenberg, de Staatssekretaris van Financiën, drs M. J. van Rooij- en, en de Minister van Verkeer en Waterstaat, drs T. E. Westerterp hebben bij de Tweede Kamer een wetsont werp ingediend waarin uitsluitend voor personenauto's wordt voorgesteld per 1 januari 1976 de tarieven van de motorrijtuigenbelasting wat de hoofdsom betreft voor alle categorieën van motorrijtuigen aan te passen aan de algemene prijsontwikkeling. Een belastingverho ging die, afhankelijk van het gewicht van de auto, ge middeld op een verhoging van 48 neerkomt. Voorgestelde tarieven motorrijtuigenbelasting voor de meest voorkomende categorieën personenauto's, inclusief opcenten Rijks wegenfonds, exclusief te betalen diesel toeslag. 1) Eigen Totaal bedrag gewicht 2) thans (afgerond) 600 700 800 900 1000 1100 1200 1300 1400 1500 1600 1700 1800 1900 2000 193,- 225,- 257,- 289,- 321,- 354,- 386,- 418,- 450,- 482,- 514,- 546,- 570,- 611,- 643,- Totaal bedrag wetsontwerp 219,- 255,- 358,- 429,- 512,- 605,- 708,- 820,- 939,- 1.069,- 1.210,- 1.358,- 1.507,- 1.666,- 1 826,- Meer te betalen 26,- 30,- 101,- 140,- 191,- 251,- 322,- 402,- 489,- 587,- 696,- 812,- 928,- 1.055,- 1.183,- 1) De dieseltoeslag (toegepast op personenauto's die rijden op andere brandstof dan benzine) blijft prak tisch gelijk. 2) Het eigen gewicht van de personenauto wordt afge rond op het naaste honderdtal, met dien verstande dat 50 kilogram naar beneden wordt afgerond. Politiek lijkt dit voorstel, zelfs in kringen die de hui dige regering steunen, niet onverdeeld gunstig te zijn ontvangen, zodat er nog wel het een en ander in kan ver anderen! worden bijgeleverd. Op deze hoesjes en op de adresstro ken van deel III staan instructies voor de gebruikers. Deel III wordt nu zonder kopie verstrekt. Men ontvangt alleen een kopie bij de eerste afgifte van deel III. De kopie, die men bij de uitreiking van het eerste deel III ontving, blijft geldig. Daarom staat er ook geen jaartal op. De nieuwe delen III zullen zo snel mogelijk nadat de leges per acceptgirokaart is overgemaakt, worden ver stuurd. Die leges bedraagt evenals vorig jaar 17,50. Als iedereen zich houdt aan de uiterste betaaldatum die op de acceptgirokaarten is vermeld, zullen de laatste delen III vóór half december in het bezit zijn van de automo bilisten. De nieuwe delen III zijn geldig vanaf 1 oktober van dit jaar tot 1 februari 1977, dus ruim een jaar. De voor schriften zullen hiervoor worden aangepast. Het nieuwe deel III mag direkt na ontvangst achter de voorruit wor den geplakt. Vanaf 1 februari volgend jaar moeten de nieuwe delen III in ieder geval op de auto's zitten. Deze regeling houdt overigens wel in, dat de overheid enige maanden vóór de geldigheid van deel III 1975 ver lopen is, over ongeveer 4 miljoen x 17,50 gaat beschik ken tenkoste van de auto-eigenaren! Winter- voorbereidingen voor de auto leder jaar weer in de herfst komt de tijd om de auto grondig te laten inspecteren met het oog op de komende winter. Diverse auto- importeurs geven in dit opzicht nuttige tips. VW-importeur Pon heeft de vol gende adviezen: Lak bijwerken (eventuele slechte schokdempers zijn op een glad wegdek gevaarlijk. Een con trole is aanbevolen; Ruitewisserbladen zijn veelal na een jaar versleten of verhard. Vervanging voor de winter is aanbevolen; Portier-, ruit- en andere af dichtingen insmeren met talkpoe der of glycerine tegen vastvrie zen; Ruitesproeierreservoir dient van anti-vries te zijn voorzien; De accu krijgt het 's winters extra zwaar. Controle van zuur krassen) en chroom conserveren; Rubbcrmatten op de vloer be schermen tegen vuil en vocht. Onder de texticlmatten gescho ven kranten nemen binnenge drongen vocht goed op; Underbodycoating laten con troleren en eventueel bijwerken; Veel auto's kunnen voor de wintermaanden worden omge schakeld op het aanzuigen door de carburateur van voorver warmde lucht; Indien de auto 's winters van een andere oliesoort dient te zijn voorzien moet nu gewisseld wor den; Eventuele montage van win terhanden en in ieder geval een controle van de banden op pro fieldiepte; Scheeftrekkende remmen en en spanning geven inlichtingen over de technische staat waarin de batterij verkeert. Eventuele vervanging kan startproblemen voorkomen; Controle van de ontsteking kan eveneens zinvol zijn voor de winter; Het goed functioneren en goed afgesteld zijn van de ver lichting is in de winter van le vensbelang. Wanneer één van een paar lampen doorbrandt is het vaak zinvol beiden te vervan gen; koelvloeistof in de radiateur controleren of er voldoende anti vries inzit. De diverse controlepunten zijn voor Pon op bijgaande afb. in kaart gebracht.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1975 | | pagina 6