Snelheids- waarschuwer Zo sprak de rechter... oggel registratie jaarkontrakten agrarische sektor Heup en driepuntsgordels ongeveer even veilig Het gebruik van waarschuwings (knipper) lichten Automobilist steeds meer in de peiling gehouden UI i.n. „Wet is Wet" wordt er wel eens gezegd. Maar ook wet ten veranderen wel eens. Wanneer een wet niet meer past in het maatschappelijk bestel of door de tijd achterhaald is kan deze hetzij buiten werking gesteld worden, hetzij ver vallen worden verklaard. Dit wil echter niet (altijd) zeggen dat met een dergelijke wet geen rekening meer moet wor den gehouden na de vervallen verklaring. Het onderstaan de arrest is een illustratie daarvan aan de hand van de Wet Vervreemding Landbouwgronden (Staatsblad 1953 nr 446, zoals gewijzigd bij de wet van 18 dec. '58, staatsblad 1958 nr. 599). Zoals de meesten wel weten was de achtergrond van de wet vervreemding landbouwgronden voornamelijk het in de hand houden van de grondprijzen (er is niets nieuws onder de zon!!). In 1961 verkocht een zekere A een perceel grond in de zin van de wet aan een zekere B. Deze overeenkomst werd door de Grondkamer goedgekeurd. Partijen maakten echt nog een andere afspraak die niet aan de Grondkamer werd voorgelegd. Ze kwamen overeen dat wanneer B het door hem gekochte perceel (na het vervallen van de wet) zou doorverkopen hij aan A 10.000 zou betalen. In 1971, na dat de wet was vervallen, verkocht B het bewuste perceel aan een derde. Toen A zijn tienduizend gulden op kwam eisen wilde B echter niet betalen. A maakte er een recht zaak van die hij tot voor het Gerechtshof verloor. Nog niet overtuigd vroeg hij de Hoge Raad het arrest van het Hof te vernietigen. Ons hoogste rechtscollege haalde er de, in middels vervallen, wet vervreemding landbouwgronden bij en oordeelde de overeenkomst nietig met de overweging dat het feit dat de tienduizend gulden eerst na het vervallen van de wet betaald moesten worden niet van belang is. Be slissend is dat het beding gemaakt was toen de wet nog wèl in werking was. (HR 24 januari 1975). A die gedacht had op deze manier de wet te kunnen omzeilen kwam dus van een koude kermis thuis! Zoals bekend stelt de Bedrijfsvereniging voor het Agra risch Bedrijf twee premiepercentages vast voor de wacht geldverzekering ingevolge de Werkloosheidswet De ge reduceerde (lage) premie wordt berekend over het loon van vaste werknemers wier jaarkontrakten tijdig zijn geregistreerd of wier dienstverband op grond van de funktie, bijvoorbeeld boekhouder, bedrijfsleider, dienst bode enz:, als vast is te beschouwen. Voor de werkgevers, die aan het eind van het vorig kalenderjaar personeel in dienst hadden, dat als vast is aangemerkt, staan de gegevens van deze vaste werkne mers reeds bij de bedrijfsvereniging genoteerd. Aan deze werkgevers is een kaart toegezonden waarop deze als vast aangemerkte werknemers zijn vermeld, onderschei den in diegenen waarvoor krachtens de C.A.O. wel en diegenen waarvoor geen jaarkontrakt is vereist Indien de werkgever over 1975 in aanmerking wil ko men voor de berekening van de gereduceerde wachtgeld premie dan dient hij op deze kaart de begin- en eind datum te vermelden van de in 1975 verlengde kontrak- ten, opdat duidelijk blijkt, dat verlenging heeft plaats gehad, resp. dat het dienstverband blijft doorlopen. De kaart kan portvrij worden teruggezonden. Tevens moeten eventuele sinds 1 januari 1975 nieuw afgesloten jaarkontrakten met de bovenbedoelde kaart aan het regionaal kantoor van het A.S.F. ter inzage wor den ingezonden. Indien er werkgevers zijn, die vorig jaar geen vaste werknemers in dienst hadden en dus geen kaart als bo venbedoeld hebben ontvangen, dan dienen deze werkge vers zich schriftelijk tot het regionaal kantoor A.S.F. te wenden, als zij inmiddels een of meer werknemers in vaste diensi hebben. Permanente verkeersvoorlichting Heupgordels in de auto zijn ongeveer even veilig als driepuntsgordels. Een groot aantal mensen heeft vaak het gevoel dat ze met een heupgordel gemakkelijker zou den kunnen zitten en daardoor meer bewegingsvrijheid zouden hebben. Toch wordt in vele gevallen een drie puntsgordel aangeschaft. Want, zo wordt verondersteld Heup- en driepuntsgordels •beiden even veilig zit je in een heupgordel, dan maak je bij een botsing een knipmesbeweging naar voren en slaat het hoofd te gen de voorruit. Bij een driepuntsgordel, waarbij een band over de borst loopt word deze beweging uitgeslo ten geacht Een onderzoek door de Stichting Wetenschap pelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft nu aangetoond dat een knipmesbeweging door mensen in heupgordels in de praktijk veel minder ernstige gevol gen heeft dan altijd werd aangenomen. Daarentegen is gebleken dat de zogenaamde voordelen van een drie puntsgordel voor sommige groepen automobilisten (klei ne mensen en kinderen) helemaal niet bestaan en dat een driepuntsgordel voor hen juist grote nadelen heeft. Het SWOV ontleent deze nieuwe standpunten over de veiligheid van deze twee soorten autogordels aan een groot opgezet onderzoek. Daarvoor heeft men de gevol gen nagegaan van ongelukken die gebeurden in de jaren 19681971, waarbij 31.000 bestruurders en vóórpassa giers betrokken waren. Omdat er nog wel eens misverstand over blijkt te be staan over het gebruik van waarschuwingsknipperlich ten, hierbij enkele bijzonderheden hierover als mede over het gebruik van de verschillende soorten waar- schuwingslichten als zwaai- en knipperlichten. Te beginnen met de waarschuwingsknipperlichten, waarbij door het toepassen van een speciale schakelaar de richtingaanwijzers voor en achter zowel links als rechts gelijktijdig knipperen. Dergelijke waarschuwings signalering mag alleen buiten de bebouwde kom wor den gebruikt bij een stilstaand voertuig op de rijweg of vluchtstrook, als het voertuig daar gevaar oplevert voor ander verkeer. Zoals bekend mag op de vluchtstrook overigens allen bij pech of in noodgevallen stilgestaan worden! Het is niet toegestaan deze waarschuwingsknipperlich ten te gebruiken binnen de bebouwde kom bijv. bij la den of lossen, dubbel geparkeerd staan enz. Een blauw zwaalicht mag alleen worden gebruikt door politie-, brandweer- en ziekenauto's. Voor andere voer tuigen, die om een of andere rede een verhoogd gevaar op de weg zouden kunnen opleveren, is uitsluitend het gele zwaai of knipperlicht toegestaan. Dergelijke lichten moeten zo hoog mogelijk aangebracht worden, opdat het uit alle richtingen zichtbaar is. Per voertuig is slechts één geel knipper- of zwaailicht toegestaan. Slechts in dien dat ene licht niet voldoende uit alle richtingen kan worden gezien zijn er twee toegestaan Onder welke omstandigheden de gele zwaai- en knipperlichten zowel overdag als 's nachts worden gebruikt geven de volgende illustratie's een beeld. Voor automobilisten die van een pittige plank gas hou den wordt het steeds onverstandiger die drang in daden om te zetten, want de controle van rijsnelheden wordt intensiever. Het gebruik van steeds meer nieuwe contro- le-apparatuur neemt toe. We zullen de laatste ontwikke lingen even met u doornemen, zodat wanneer u zich „te buiten gaat" weet wat u te wachten staat. Velen van u kennen reeds de volkswagenbus met ingebouwde instal latie, die automobilisten betrapt en fotografeert dankzij het „Dopler"-effect. Een technische vinding waarbij de geluidsgolven de snelheid registreren. Menig automobilist zal zich de 'keer herinneren dat hij in zijn achteruitkijkspiegel wat flitsen zag. Jaren gele den dacht men nog wel eens dat men op de kiek werd genomen, maar inmiddels weet iedere automobilist wel wat zo'n flits betekent: „te hard gereden"! Een feilloos maar kostbaar apparaat dat steeds meer in Nederland wordt gebruikt. In enkele plaatsen wordt nog gewerkt met „twee draadjes" die over het wegdek worden gespannen, die, wanneer men erover heen rijdt een elektrische impuls veroorzaken. Daarnaast kennen we een aantal automati sche onbemande posten, tweeënhalve meter boven het wegdek geplaatste huisjes waarin een peperdure camera verkeersovertreders op de gevoelige plaat vastlegt- En dan staan er in de steden nog een paar rood-licht came ra's, die plaatsjes schieten wanneer er door rood licht wordt gereden. Langs rijksweg 4, ter hoogte van kilometerpaal 702, richting Leidschendam, staat sinds kort, als eerste in Nederland, ook een automatische onbemande post. De camera staat op een paal in de middenberm en houdt de automobilist in iet oog of deze zich wel aan de 100 kilo meter houdt. Het ligt in de bedoeling om in de nabije Politie- en brandweerwagens bij een stilstaande taakuitoefening op wegen, tenzij een blauw zwaailicht gevoerd wordt. Servicewagens bij het verrichten van werkzaamheden op de weg aan auto's als daarbij verkeersgevaar aanwezig is. Ambulancewagens bij gevaarlijk stil staan op wegen, tertzij een blauw zwaailicht gevoerd wordt Wagens waarmee uitzonderlijke lading wordt vervoerd als daarvan het rijden, vanwege de afmetingen, alleen mag met een vergunning van de weg- beheerder. Alle wagens die bij werkzaamheden op of aan wegen rijden of stilstaan in strijd met de verkeersregels. Hieronder vallen ook wagens die bij gladheidsbestrijding of sneeuwruimen gebruikt worden. Kraanwagens tijdens het slepen en bergen Wagens van georganiseerde hulp verleningsdiensten als er tijdens de .werkzaamheden verkeersgevaar aan wezig is. Stoom- en motorwalsen bij het uit voeren van werkzaamheden op wegen. Motorvcerturgen bestemd voor gebruik buiten wegen, zoals landbouw trekkers. maaidorsers, rooimachines etc. V'.oor deze voertuigen geldt bedoeld licht alleen indien de breedte, de lading meegerekend, meer bedraagt dan 2.60 m. (bovendien is een ontheffing vereist). toekomst het aantal camera's langs de autowegen aan zienlijk uit te breiden. VOOR diegenen die het houden aan de voorgeschreven snelheidbeperkingen moeilijkheden oplevert omdat zij het niet kunnen laten de gaspedaal fors te bespelen (kijk maar op rijksweg 58!), kan het onlangs op de autoasesoirmarkt gekomen snelheidwaarscfnuwingsappa- raat „Tempo Control" nuttige diensten bewijzen. Een apparaat dat ook dienstig is om gelijkmatig te rijden en dure benzine te sparen. „Tempo Control" is geschikt voor alle soorten voertui gen, die voorzien zijn van een op het wervelstroomprin- cipe werkende snelheidsmeter en een 12 V-voeding. 'Het apparaatje is voorzien van een luidspeker met compres- siekamer. Als de voorgeprogrammeerde snelheid wordt overschreden, klinkt een duidelijke pieptoon uit de luid spreker. Het waarschuwingssignaal heeft een zodanig in dringende frequentie, dat zelfs een luidspelende radio de pieptoon niet kan overstemmen. Het apparaatje kan met een dubbelzijdige kleef strip op of onder het dashboard worden bevestigd. De censor bestaat uit een spoel, die het ronddraaiende magnetische veld in de snelheidsme ter omzet in wisselspanning en de frequentie hiervan ver gelijkt met de elektronisch voorgeprogrammeerde snel heid- Met behulp van draaiknopjes kunnen drie snel- heidsbereiken vooraf worden ingesteld, bijvoorbeeld 50 km, per uur voor stadsverkeer, 80 km per uur voor bui tenwegen en 100 km per uur voor autowegen. Door het indrukken van de overeenkomende toets wordt de Tem po Control op de gewenste snelheid afgesteld. Van de Poel Watersport, die de verkoop in de Benelux in handen heeft, kan u over e.e.a. nadere gegevens ver strekken. (Adres: Bothaplein 5 te Arnhem, telefoon 085 43391'!.) De prijs bedraagt 97,50, incl. BTW.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1975 | | pagina 4