Snelheids-
waarschuwer
Zo sprak de rechter...
oggel
registratie jaarkontrakten agrarische
sektor
Heup en driepuntsgordels
ongeveer even veilig
Het gebruik van waarschuwings (knipper) lichten
Automobilist steeds meer in de
peiling gehouden
UI i.n.
„Wet is Wet" wordt er wel eens gezegd. Maar ook wet
ten veranderen wel eens. Wanneer een wet niet meer past
in het maatschappelijk bestel of door de tijd achterhaald is
kan deze hetzij buiten werking gesteld worden, hetzij ver
vallen worden verklaard. Dit wil echter niet (altijd) zeggen
dat met een dergelijke wet geen rekening meer moet wor
den gehouden na de vervallen verklaring. Het onderstaan
de arrest is een illustratie daarvan aan de hand van de Wet
Vervreemding Landbouwgronden (Staatsblad 1953 nr 446,
zoals gewijzigd bij de wet van 18 dec. '58, staatsblad 1958
nr. 599). Zoals de meesten wel weten was de achtergrond
van de wet vervreemding landbouwgronden voornamelijk
het in de hand houden van de grondprijzen (er is niets
nieuws onder de zon!!).
In 1961 verkocht een zekere A een perceel grond in de
zin van de wet aan een zekere B. Deze overeenkomst werd
door de Grondkamer goedgekeurd. Partijen maakten echt
nog een andere afspraak die niet aan de Grondkamer werd
voorgelegd. Ze kwamen overeen dat wanneer B het door
hem gekochte perceel (na het vervallen van de wet) zou
doorverkopen hij aan A 10.000 zou betalen. In 1971, na
dat de wet was vervallen, verkocht B het bewuste perceel
aan een derde. Toen A zijn tienduizend gulden op kwam
eisen wilde B echter niet betalen. A maakte er een recht
zaak van die hij tot voor het Gerechtshof verloor. Nog niet
overtuigd vroeg hij de Hoge Raad het arrest van het Hof te
vernietigen. Ons hoogste rechtscollege haalde er de, in
middels vervallen, wet vervreemding landbouwgronden bij
en oordeelde de overeenkomst nietig met de overweging
dat het feit dat de tienduizend gulden eerst na het vervallen
van de wet betaald moesten worden niet van belang is. Be
slissend is dat het beding gemaakt was toen de wet nog
wèl in werking was. (HR 24 januari 1975). A die gedacht had
op deze manier de wet te kunnen omzeilen kwam dus van
een koude kermis thuis!
Zoals bekend stelt de Bedrijfsvereniging voor het Agra
risch Bedrijf twee premiepercentages vast voor de wacht
geldverzekering ingevolge de Werkloosheidswet De ge
reduceerde (lage) premie wordt berekend over het loon
van vaste werknemers wier jaarkontrakten tijdig zijn
geregistreerd of wier dienstverband op grond van de
funktie, bijvoorbeeld boekhouder, bedrijfsleider, dienst
bode enz:, als vast is te beschouwen.
Voor de werkgevers, die aan het eind van het vorig
kalenderjaar personeel in dienst hadden, dat als vast is
aangemerkt, staan de gegevens van deze vaste werkne
mers reeds bij de bedrijfsvereniging genoteerd. Aan deze
werkgevers is een kaart toegezonden waarop deze als
vast aangemerkte werknemers zijn vermeld, onderschei
den in diegenen waarvoor krachtens de C.A.O. wel en
diegenen waarvoor geen jaarkontrakt is vereist
Indien de werkgever over 1975 in aanmerking wil ko
men voor de berekening van de gereduceerde wachtgeld
premie dan dient hij op deze kaart de begin- en eind
datum te vermelden van de in 1975 verlengde kontrak-
ten, opdat duidelijk blijkt, dat verlenging heeft plaats
gehad, resp. dat het dienstverband blijft doorlopen. De
kaart kan portvrij worden teruggezonden.
Tevens moeten eventuele sinds 1 januari 1975 nieuw
afgesloten jaarkontrakten met de bovenbedoelde kaart
aan het regionaal kantoor van het A.S.F. ter inzage wor
den ingezonden.
Indien er werkgevers zijn, die vorig jaar geen vaste
werknemers in dienst hadden en dus geen kaart als bo
venbedoeld hebben ontvangen, dan dienen deze werkge
vers zich schriftelijk tot het regionaal kantoor A.S.F. te
wenden, als zij inmiddels een of meer werknemers in
vaste diensi hebben.
Permanente
verkeersvoorlichting
Heupgordels in de auto zijn ongeveer even veilig als
driepuntsgordels. Een groot aantal mensen heeft vaak
het gevoel dat ze met een heupgordel gemakkelijker zou
den kunnen zitten en daardoor meer bewegingsvrijheid
zouden hebben. Toch wordt in vele gevallen een drie
puntsgordel aangeschaft. Want, zo wordt verondersteld
Heup- en driepuntsgordels
•beiden even veilig
zit je in een heupgordel, dan maak je bij een botsing
een knipmesbeweging naar voren en slaat het hoofd te
gen de voorruit. Bij een driepuntsgordel, waarbij een
band over de borst loopt word deze beweging uitgeslo
ten geacht Een onderzoek door de Stichting Wetenschap
pelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft nu
aangetoond dat een knipmesbeweging door mensen in
heupgordels in de praktijk veel minder ernstige gevol
gen heeft dan altijd werd aangenomen. Daarentegen is
gebleken dat de zogenaamde voordelen van een drie
puntsgordel voor sommige groepen automobilisten (klei
ne mensen en kinderen) helemaal niet bestaan en dat
een driepuntsgordel voor hen juist grote nadelen heeft.
Het SWOV ontleent deze nieuwe standpunten over de
veiligheid van deze twee soorten autogordels aan een
groot opgezet onderzoek. Daarvoor heeft men de gevol
gen nagegaan van ongelukken die gebeurden in de jaren
19681971, waarbij 31.000 bestruurders en vóórpassa
giers betrokken waren.
Omdat er nog wel eens misverstand over blijkt te be
staan over het gebruik van waarschuwingsknipperlich
ten, hierbij enkele bijzonderheden hierover als mede
over het gebruik van de verschillende soorten waar-
schuwingslichten als zwaai- en knipperlichten.
Te beginnen met de waarschuwingsknipperlichten,
waarbij door het toepassen van een speciale schakelaar
de richtingaanwijzers voor en achter zowel links als
rechts gelijktijdig knipperen. Dergelijke waarschuwings
signalering mag alleen buiten de bebouwde kom wor
den gebruikt bij een stilstaand voertuig op de rijweg of
vluchtstrook, als het voertuig daar gevaar oplevert voor
ander verkeer. Zoals bekend mag op de vluchtstrook
overigens allen bij pech of in noodgevallen stilgestaan
worden!
Het is niet toegestaan deze waarschuwingsknipperlich
ten te gebruiken binnen de bebouwde kom bijv. bij la
den of lossen, dubbel geparkeerd staan enz.
Een blauw zwaalicht mag alleen worden gebruikt door
politie-, brandweer- en ziekenauto's. Voor andere voer
tuigen, die om een of andere rede een verhoogd gevaar
op de weg zouden kunnen opleveren, is uitsluitend het
gele zwaai of knipperlicht toegestaan. Dergelijke lichten
moeten zo hoog mogelijk aangebracht worden, opdat het
uit alle richtingen zichtbaar is. Per voertuig is slechts
één geel knipper- of zwaailicht toegestaan. Slechts in
dien dat ene licht niet voldoende uit alle richtingen kan
worden gezien zijn er twee toegestaan Onder welke
omstandigheden de gele zwaai- en knipperlichten zowel
overdag als 's nachts worden gebruikt geven de volgende
illustratie's een beeld.
Voor automobilisten die van een pittige plank gas hou
den wordt het steeds onverstandiger die drang in daden
om te zetten, want de controle van rijsnelheden wordt
intensiever. Het gebruik van steeds meer nieuwe contro-
le-apparatuur neemt toe. We zullen de laatste ontwikke
lingen even met u doornemen, zodat wanneer u zich „te
buiten gaat" weet wat u te wachten staat. Velen van u
kennen reeds de volkswagenbus met ingebouwde instal
latie, die automobilisten betrapt en fotografeert dankzij
het „Dopler"-effect. Een technische vinding waarbij de
geluidsgolven de snelheid registreren.
Menig automobilist zal zich de 'keer herinneren dat hij
in zijn achteruitkijkspiegel wat flitsen zag. Jaren gele
den dacht men nog wel eens dat men op de kiek werd
genomen, maar inmiddels weet iedere automobilist wel
wat zo'n flits betekent: „te hard gereden"! Een feilloos
maar kostbaar apparaat dat steeds meer in Nederland
wordt gebruikt.
In enkele plaatsen wordt nog gewerkt met „twee
draadjes" die over het wegdek worden gespannen, die,
wanneer men erover heen rijdt een elektrische impuls
veroorzaken. Daarnaast kennen we een aantal automati
sche onbemande posten, tweeënhalve meter boven het
wegdek geplaatste huisjes waarin een peperdure camera
verkeersovertreders op de gevoelige plaat vastlegt- En
dan staan er in de steden nog een paar rood-licht came
ra's, die plaatsjes schieten wanneer er door rood licht
wordt gereden.
Langs rijksweg 4, ter hoogte van kilometerpaal 702,
richting Leidschendam, staat sinds kort, als eerste in
Nederland, ook een automatische onbemande post. De
camera staat op een paal in de middenberm en houdt de
automobilist in iet oog of deze zich wel aan de 100 kilo
meter houdt. Het ligt in de bedoeling om in de nabije
Politie- en brandweerwagens bij een
stilstaande taakuitoefening op wegen,
tenzij een blauw zwaailicht gevoerd
wordt.
Servicewagens bij het verrichten van
werkzaamheden op de weg aan auto's
als daarbij verkeersgevaar aanwezig is.
Ambulancewagens bij gevaarlijk stil
staan op wegen, tertzij een blauw
zwaailicht gevoerd wordt
Wagens waarmee uitzonderlijke lading
wordt vervoerd als daarvan het rijden,
vanwege de afmetingen, alleen mag
met een vergunning van de weg-
beheerder.
Alle wagens die bij werkzaamheden op
of aan wegen rijden of stilstaan in strijd
met de verkeersregels. Hieronder vallen
ook wagens die bij gladheidsbestrijding
of sneeuwruimen gebruikt worden.
Kraanwagens tijdens het slepen en
bergen
Wagens van georganiseerde hulp
verleningsdiensten als er tijdens de
.werkzaamheden verkeersgevaar aan
wezig is.
Stoom- en motorwalsen bij het uit
voeren van werkzaamheden op wegen.
Motorvcerturgen bestemd voor
gebruik buiten wegen, zoals landbouw
trekkers. maaidorsers, rooimachines
etc.
V'.oor deze voertuigen geldt bedoeld
licht alleen indien de breedte, de lading
meegerekend, meer bedraagt dan
2.60 m. (bovendien is een ontheffing
vereist).
toekomst het aantal camera's langs de autowegen aan
zienlijk uit te breiden.
VOOR diegenen die het houden aan de voorgeschreven
snelheidbeperkingen moeilijkheden oplevert omdat
zij het niet kunnen laten de gaspedaal fors te bespelen
(kijk maar op rijksweg 58!), kan het onlangs op de
autoasesoirmarkt gekomen snelheidwaarscfnuwingsappa-
raat „Tempo Control" nuttige diensten bewijzen. Een
apparaat dat ook dienstig is om gelijkmatig te rijden en
dure benzine te sparen.
„Tempo Control" is geschikt voor alle soorten voertui
gen, die voorzien zijn van een op het wervelstroomprin-
cipe werkende snelheidsmeter en een 12 V-voeding. 'Het
apparaatje is voorzien van een luidspeker met compres-
siekamer. Als de voorgeprogrammeerde snelheid wordt
overschreden, klinkt een duidelijke pieptoon uit de luid
spreker. Het waarschuwingssignaal heeft een zodanig in
dringende frequentie, dat zelfs een luidspelende radio de
pieptoon niet kan overstemmen. Het apparaatje kan met
een dubbelzijdige kleef strip op of onder het dashboard
worden bevestigd. De censor bestaat uit een spoel, die
het ronddraaiende magnetische veld in de snelheidsme
ter omzet in wisselspanning en de frequentie hiervan ver
gelijkt met de elektronisch voorgeprogrammeerde snel
heid- Met behulp van draaiknopjes kunnen drie snel-
heidsbereiken vooraf worden ingesteld, bijvoorbeeld 50
km, per uur voor stadsverkeer, 80 km per uur voor bui
tenwegen en 100 km per uur voor autowegen. Door het
indrukken van de overeenkomende toets wordt de Tem
po Control op de gewenste snelheid afgesteld.
Van de Poel Watersport, die de verkoop in de Benelux
in handen heeft, kan u over e.e.a. nadere gegevens ver
strekken. (Adres: Bothaplein 5 te Arnhem, telefoon 085
43391'!.) De prijs bedraagt 97,50, incl. BTW.