.cVQ ZORG OM ZUINIGHEID maatschappij tot bevordering van landbouw, tuinbouw en veeteelt in zeeland en noord-brabant K. N. L. C. zlm VRIJDAG 12 SEPTEMBER 1975 63e Jaargang - No. 3297 tuinbouwblad Met ingang van oogstjaar 1975 gaat de N.A.K. een verandering in het plomberingssysteem van zaaizaad en pootgoed toepassen. Moderne verpakkingsontwikkelingen maken deze verandering noodzakelijk. Vandaar dat nieuwe modellen labelcertificatie worden ingevoerd. Door het machinaal (of met de hand) dichtnaaien van de zak tesamen met het labelcertifi caat wordt de tot op heden toegepaste plombe (met het in de zak aanwezige certificaat) vervangen. Met nadruk dient erop te worden gewezen dat, voor zover bewaring van bewijsstukken van belang is (bij aangifte, phoma verordening enz.) dit labelcertifi- caat vooral bewaart dient te wordenI LANDBOUW WIJST ONBILLIJK BELEID AF t-IET bestuur van het Landbouwschap heeft verleden week nog eens de landbouwpolitieke puntjes op de i gezet. Het presidium van het COPA (comité van landbouworganisaties van de EEG) gaat dat volgende week doen. Daar is reden voor, want het EEG-landbouw- beleid komt op de kille tocht te staan van een onjuist stre ven naar bezuiniging op de uitgaven van het Brusselse landbouwfonds. Dat streven mag onjuist worden ge noemd. Een doelmatig landbouwbeleid, met name een markt- en prijsbeleid, moet nu eenmaal voldoende werk tuigen en geldmiddelen hebben om het hoofd te bieden aan de variatie, die op kan treden: in het weer, in de voedselbehoefte in de wereld. Als men waar wil maken wat men stelt als doel: bepaalde richtprijzen voor belang rijke produkten om een bepaald landbouwinkomensniveau na te streven. Daarbij passen geen beperkingen, plafonds, of wat dan ook, aan de uitgaven vooraf, gedurende de rit of achteraf. Maar de politieke werkelijkheid in de huidige EEG heeft helaas een andere uitwerking. De stilstand in de ontwik keling naar verdere Europese eenwording betekent dui delijk achteruitgang in de landbouwpolitiek. Het is waar dat de totale kosten van het gemeenschap pelijke prijsbeleid maar zo'n 21/2 van de uitgaven voor voeding uitmaken, of maar 5V2 van de hele landbouw- produktiewaarde. Maar politiek betekent het veel meer in deze tijd van stagnatie en werkloosheidsbestrijding, dat sommige EEG-landen veel meer aan de Brusselse „pot" betalen dan ze eruit terug krijgen: Duitsland, Italië, Ver- enigd Koninkrijk, zonder dat ze op redelijke termijn vol doende zicht hebben op voortgang en vrucht van het Brus selse beleid elders. LARDINOIS ZOEKT UITWEG l^E Duitse bondskanselier, ex-minister van financiën, vindt trouwens dat Brussel er wat zijn algemene werkwijze betreft, financieel en anderzins wat te weinig ingetogen er op los leeft. Enkele prijs- en marktmaat regelen gingen de Duitsers altijd al te ver: melkprijs, in- leveringspolitiek voor rundvlees. De Italianen stellen vast, dat veel meer Brussels „garantiegeld" naar het noor den dan naar het zuiden van de EEG gaat. Ze laten zich niet overtuigen door het tegenbetoog dat de zuidelijke produkten (b.v. groenten en fruit) zich moeilijker lenen voor strikte prijshandhavingspolitiek. Met veel meer geld voor struktuurbeleid (rentesubsidies, allerlei werken etc.) zijn ze niet meer tevreden te stellen: ze zien nu al geen kans om dat te „vertimmeren". Als de partners klagen over de uitgaven voor Italiaanse wijn en olijfolie, doet Italië dat op zijn beurt bij melk en tarwe. Het tekent de in feite zwakke positie van de EEG-Commissie, dat de landbouwcommissaris zich gedrongen voelt om te voren met de politieke realiteiten, zoals ze in de Ministerraad spelen al rekening te houden. Ongeacht de uitwerking op de doelmatigheid van zijn gemeenschappelijk land bouwbeleid, blijft hij staan achter datgene wat de Com missie al twee keer, in het „memorandum 1973" en in de „balans 1975" aan bezuinigingsvoorstellen heeft gedaan. In dit nummer o.m.: O.V.M.-verzekeringen - ,,U doet het goed!" Pagina 3 Gew. Raad Landbouwschap Zeeland vergaderde Pagina 4 Uit de praktijk Pagina 5/6 Wetenswaardigheden voor de aardappeltelers Pagina 7-8-9 Nogmaals het tankmelken op het kleinere veehouderijbedrijf Pagina 11 Tuinbouw Pagina 13 Voor de vrouw Pagina 18 Om de ons zo direkt raker.de twee bekende voorbeelden te noemen: Het afschaffen van de denaturatievergoeding op tarwe en gaan naar één bodemprijs voor alle granen. En het pla fond voor de uitgaven van het zuivelbeleid: als er te grote voorraden komen dan moeten de veehouders in de lasten daarvan opeens gaan meedragen. Het idee van een melk- heffing was niet uitvoerbaar, dus nu wordt wat anders voorgesteld: prijsverhoging in twee stappen, maar de tweede stap in september eventueel niet en ook even tueel nog drie maanden langer wachten op de nieuwe prijs in het jaar daarop. Hoe dan ook, officieel heet dit „financiële mede-verantwoordelijkheid van de producen ten voor de afzet van overschotten". De heer Lardinois probeert het COPA mee te krijgen in deze richting, anders zouden er ergere dingen kunnen gebeuren. Hij heeft zelfs op 3 oktober a.s. een gesprek georganiseerd met alle voorzitters van nationale land bouworganisaties in de EEG, een iets anders samenge steld gezelschap dan het COPA-presidium (en wat beter te hanteren, denkt hij misschien). TARWE EN ZUIVEL T-TET is wel goed om nog even bij de positie van deze twee basisprodukten stil te staan. Het verweer van landbouwzijde spitst zich ook op deze produkten toe. Want als de Commissie durft te spreken over uitgaven beperking en financiële mede-verantwoordelijkheid, dan moet ook vastgesteld worden wie schuld heeft aan gro tere voorraden. Dat is in elk geval de Commissie zelf die de tarwe-export afremt als die goed mogelijk is en aarzelt om tijdig een hogere exportrestitutie op mager melkpoeder te proberen. Over de aangekondigde beleidsombuiging bij tarwe vanaf de volgende oogst is al het nodige geschreven. „Niet voor de broodbakkerij geschikte" tarwe zal in prijs tot voergraanprijspeil kunnen dalen. Maar de geschikt heid voor de bakkerij hangt af van velerlei: consumptie gewoonte, melange-samenstelling, klimaat, etc. En de bruikbare methode tot bepaling van die geschikt heid is er gewoon nog niet. Wel o.a. een omstreden me thode, die het kleven meet. Dat kleven is hinderlijk in bakkerij-machines, maar zegt weinig over de bakkwali- teit. Er lijkt een onvoldragen oplossing voor een bepaald probleem aangegrepen te zijn om tot uitgavenbeperking te komen. De Fransen vonden toch al dat minderwaar dige „noordelijke" tarwe teveel financiële aandacht kreeg en hun goede op de wereldmarkt afbreuk deed. De Duit sers hebben er met name een rassenprobleem in gezien en in hun voetspoor heeft ir. Lardinois dus (om de ge moederen te sussen?) gezegd dat het maar om een paar minder goede .kleeftarwerassen" ging. Wat gebeurt er, als de Commissie niet uit het probleem van de hanteerbare analyse-methode komt? Wordt dan straks de graanprijsverhouding expres gewijzigd: tarwe zo laten en de mais extra hoog? Dan zouden én tarwe- teler èn pluimvee- en varkenshouder een offer brengen. Men kan zeggen dat dan in de zuivelsektor de bedoe ling van de Commissie duidelijker is. Als het teveel gaat kosten, wordt de Europese veehouders alsnog financieel een poot uitgetrokken. Welke schuld heeft de melkvee houder gedurende het melkprijsjaar aan het ontstaan van een grote voorraad mager poeder of boter? Wat kan hij er op dat moment aan doen? Op zo'n manier stuurt de Commissie niets aan de melkproduktie, ze vermindert alleen de in uitzicht gestelde garantie ten koste van het veehouders-inkomen. (Zie verder pagina 2)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1975 | | pagina 1