Energiebeleid in de Tuinbouw Appels werden belangrijk goedkoper PINGEN VAK DE WEEK Harmonisatie balastingbeleid in E.E.G noodzakelijk 19 REGERING: GEEN VERDERE COMPENSATIE VOOR AARDGASSTOKENDE TUINDERS De reacties van andere EEG-landen n.l. dat ons aardgasbeleid concurrentievervalsend is bepalen thans in tegenstelling tot voorheen veel sterker het aardgas beleid voor onze tuinbouw. Als gevolg daarvan heeft de Europese Commissie de mogelij kfneden van het verlenen van subsidies op de energiekosten beperkt en is het ge ven van een subsidie op stookolie gekoppeld aan de voorwaarde om tegelijkertijd de prijs van aardgas dien overeenkomstig aan te passen. Dit o.m. antwoordt landbouwminister Van der Stee mede namens zijn ambtgenoot van economische zaken, drs R. F. M. Lubbers, op schriftelijke vragen uit de Tweede Kamer. De bewindslieden zijn zich ervan bewust dat de aan gekondigde verhoging van de aardgasprijs een lasten verzwaring voor onze glastuinbouw betekent. De door „Brussel" in deze geboden mogelijkheden zijn evenwel ten volle benut. De oliestokers ontvangen de maximale subsidie. De gasveibruikers betalen de daarmede over eenkomende gasprijs, gebaseerd op de calorische verhou ding van zware stookolie en aardgas. De ongelijkheid in kostenniveau tussen de glastuinders die met olie stoken en die. hun glasopstanden inet aardgas verwarmen is daarmee opgeheven. Op grond hiervan wordt geen ver dere compensatieregeling overwogen, aldus de ministers. LANDBOUWSCHAP DRINGT AAN OP LASTENVERLICHTING Het bestuur van het Landbouwschap heeft in zijn apenbare vergadering op woensdag 3 september nog eens duidelijk zijn standpunt bepaald ten aanzien van het energiebeleid voor de tuinbouw voor het seizoen 1975/ 1976. Het Landbouwschap blijft van mening dat het tempo van de prijsaanpassingen te snel gaat gezien de inko mensontwikkeling. Een aardgasprijsverhoging van 35 gevoegd bij de overige kostenstijgingen zal tot een kos tenstijging van ,16 leiden. Het is op geen enkele wijize aannemelijk te maken, dat deze kostenstijging goedgemaakt kan worden door een gelijke opbrengst stijging. Aangedrongen wordt daarom op zowel een her ziening van de uitgangspunten voor de berekening Van de gasprijs alsook oP aanvullende maatregelen, die op korte termijn leiden tot een verbetering van de op brengst en een doeltreffende lastenverlichting voor de tuinbouw bedrijven. In de prijsstelling van het aardgas zal alsnog rekening gehouden moeten worden met de extra investeringskos ten van 'de omschakeling op aardgas. De huidige prijs- besluiten gaan daaraan voorbij, waarmee het omschake- lings'beleid abrupt is afgebroken. Op de fruitveilingen in ons gebied was vorige week de prijsdaling voor appelen bijzonder groot. Op de eerste dag van de week werd bij een gematigd aanbod nog rond 95 ct per kg betaald voor de Cox's Orange Pippin klas se I kwaliteit en rond 85 cent voor de maat 65-70 mm. Dinsdag zakte de prijs met 25-30 cent per kg en dat ni veau bleef in de rest van de week behouden. De cen trale veiling GoesKrabbendijke had dinsdag een aan bod van ruim 180 ton Cox's Orange Pippin. De prijs kwam in het verdere van de week voor de klasse I bo ven 70 mm op 66-70 cent en voor de maat 65-70 op 60 cent per kg. Ook de James Grieve kon zich niet onttrek ken aan de zwakke stemming op de appelmarkt. De klasse I 70-80 mm kwam op ongeveer 55 cent per kg en de maat 65-70 op 50 cent per kg. Voor de klasse H van dti ras lag de prijs ruim 10 cent per kg lager dan voor de klasse I. Benoni hie'ld zich naar verhouding nog het beste met prijzen van 1,10 tot ƒ1,15 per kg voor de grote .maten en rond 05 cent voor de .maat 65-70 mm. Het aanbod van dit ras is echter zeer gering geworden. Dat geldt ook voor de Tijdeman Earlij Worchester, waarvan het aanbod eveneens niét groot meer was. In vergelijking met de voorgaande week ging er bij dit ras jbijna 50 cent per kg van de prijs af, wat wil zeggen dat de grote en middel maten op 85 tot 90 cent per (kg kwamen. •Het Landbouwschap wijst er nog weer eens op, dat de kostenverhogingen in de olieprijs als gevolg van het mi lieubeleid van de overheid (anti-zwavelbeleid) niet tot uitdrukking mogen worden gebracht in de prijs van het aardgas. Voor bedrijven die niet kunnen omschakelen, dient een algemeen restitutie- of ontheffingsbeleid ge voerd te worden. Zelfs wanneer de uitgangspunten voor de berekening van de gasprijs in overeenstemming zouden zijn met de wensen van het Landbouwschap, dan nog zal de 'kosten ontwikkeling uitgaan boven die van de opbrengsten in 1976. Daarom acht het Landbouwschap een aantal aan vullende maatregelen noodzakelijk, zoals verbetering EG-markt- en prijsbeleid (goed werkend referentie- prijssysteem), overheidsfinanciering onderzoek proef stations en afzetbevordering. Gezien het aanpassingsproces, waarin vooral de glas tuinbouw verkeert, acht het Landbouwschap een ver sterking van het voorlichtingsapparaat op zijn plaats. Het aanbod van peren was groot en de handel leven dig. Beurré Lebrun met dagaanvoeren van 60-80 ton in Kapelle-Terneuzen deed voor de grote en middelmaten tussen 58 en 62 cent per kg en voor de kleine maat werd rond 38 cent per kg betaald. Bon Chretien William waarvan Kapelle-Terneuzen woensdag een aanbod had van 90 ton noteerde een vrijwel gelijke prijs tot iets ho ger als de Beurré Lebrun. Clapps Favorite liep in kwan titeit terug. De prijs van de grote en middehnaten hand haafde zich op 59 tot 63 cent per kg. De kleine maat klasse I kwam op ruim 50 cent. Triumph de .Vienne kon haar prijspeil niet handhaven toen de aanvoeren sterk toenamen. De grote en middel maten werden verkocht voor 1,tot 1,10 per kg en de kleine maat klasse I deed rond en iets boven 80 cent. De klasse II van dit ras was ongeveer 15 cent per kg goedkoper dan de klasse I. Het aanbod van bramen was nog groot en liep in Kapelle tot 20 ton per dag. De prijs handhaafde zich rond 1,50 per kg. Het aanbod van pruimen was op sommige dagen van behoorlijke betekenis. De aanvoer bestond in hoofdzaak uit Reine Victorie en de prijs kwam op 1,60 tot 2,20 per kg, al naar gelanig van de kwaliteit. TN de afgelopen week is bij de volksvertegenwoor diging het wetsontwerp ingediend dat voorziet in blijvende uitkeringen voor oudere werknemers die werk loos zijn geworden. Wanneer de volksvertegenwoordi ging accoord gaat, en daar ziet het wel naar uit, zullen degenen die minstens 571/2 jaar oud zijn en werkloos worden, tot hun 65e jaar een uitkering ontvangen inge volge de werkloosheidswetten. Tot nu toe was de situatie zodanig dat men in bij werkloos worden slechts 21/2 jaar uitkering ontving. Vooral voor de ouderen, die niet meer aan de slag konden komen, was dat een nadelige zaak want na twee en een half jaar uitkering ingevolge de werkloosheidswetten was men na die tijd aangewezen op eigen vermogen of uitkeringen ingevolge de bijstands wet. Het nieuwe regeringsvoorstel is daarom voor een bepaalde groep van mensen welke zonder werk zijn ge komen, van grote betekenis. Het zijn immers dikwijls de ouderen welke bij een overschot aan arbeidskrachten het eerst zonder werk komen en ook moeilijk weer aan de slag kunnen komen. Hun financiële zorgen zullen door dit wetsontwerp voor een belangrijk deel worden opge lost. Het spook van de werkloosheid houdt nog steeds danig huis in onze Nederlandse samenleving. Er zijn nog altijd weinig tekenen welke wijzen op verbetering. De slechte economische structuur in Nederland is daaraan ook voor een belangrijk deel de oorzaak. T}E loonstijgingen zijn de laatste jaren abnormaal hoog geweest. De sociale lasten zijn gestegen tot een peil waarop steeds meerderen gaan inzien dat het zo niet langer kan met de stijging. Het winstvermogen van een groot aantal ondernemingen is dermate aange tast dat het voortbestaan van het bedrijf in gevaar komt. Dat betreft in de eerste plaats vele ondernemingen in onze sektor. Dikwijls zijn dat kleiné bedrijven, maar voor degenen die er bij betrokken zijn, is de situatie niet min der ernstig ja soms zelfs dramatisch. Het betreft ook grote bedrijven met een wereldnaam. We denken aan AKZO met haar Enka-Glanzstof groep waar een miljoen gulden per dag verlies wordt geleden. We denken aan het grote Philips-concern dat het afgelopen kwartaal maar juist bui ten de rode cijfers bleef. We denken aan DAF-trucks waar het allerminst florisant toegaat. Moeten we nog verder gaan? Het is dunkt ons niet nodig. Het gaat beslist niet goed in Nederland en het is te hopen dat in de regerings verklaring welke ons dinsdag zal bereiken, maatregelen aangekondigd zullen worden om in elk geval het onder nemersklimaat in Nederland te verbeteren. Het eigen vermogen van de ondernemingen is nog steeds een belangrijke pijler voor het voortbestaan en de expansie. Dat geldt in het groot en in het klein. Onze huidige regering doet het dikwijls voorkomen alsof eigen vermogen het meeste foute is wat men zich maar kan indenken. M IEMAND minder dan de voorzitter van de SER dr. De Pous zei de vorige week in een rede ter ge legenheid van het 25 jaar bestaan van dit adviesorgaan, dat de teruggang van het eigen vermogen van de onder nemingen grote gevolgen kan hebben voor de investerin gen en hierdoor voor de werkgelegenheid, niet alleen nu maar ook in de komende jaren. Steeds opnieuw komt de regering met voorstellen en aanpak van zaken welke veel geld kosten. Tegelijk is men wat de economische groei betreft op een zgn. 0-lijn ge komen of misschien daar zelfs wel onder geraakt. Het een laat zich niet combineren met het ander. Wanneer men veel meer uitgeeft dan er in komt, zal zonder twij fel eens de rekening betaald moeten worden. Op het ogenblik wordt de situatie in ons land nog versluierd door de inkomsten uit het aardgas die zeer groot zijn. Ze wor den echter aangewend voor de algemene middelen en eens zal dit reservepotje opgesoupeerd zijn. De terugslag kan dan enorm groot zijn. Het was de eerder geciteerde dr. De Pous die er de vorige week voor pleitte de extra opbrengsten van het aardgas niet in de algemene mid- dlen van het land te doen vloeien maar ze te storten in een fonds dat zou kunnen dienen voor financiële verster kingen van de ondernemingen in ons land. Hierdoor zou het produktieapparaat weer kunnen investeren en groter worden en op die manier zou ook de werkgelegenheid worden bevorderd. Het zijn allemaal bijzonder ingewikkelde vraagstukken die niet gemakkelijk op te lossen zijn. Het is echter wel duidelijk dat we op deze manier niet voort kunnen gaan in Nederland, want de ene na de andere onderneming komt in moeilijkheden. We zullen onze uitgaven eerst moeten verdienen, voor ze uitgegeven kunnen worden. Deze wet geldt nog steedsl T^R. DE POUS heeft ernstig stelling genomen tegen de mentaliteit van „laat maar waaien" en ,.het zal mijn tijd wel duren". Hij heeft er nog eens op gewezen hoe het juist de zwakke groepen in onze samenleving zijn die het gelag van de huidige gang van zaken betalen. Dat zijn degenen waarvan hun inkomen niet snel aan kunnen passen aan de inflatie. Ook onze groep behoort daartoe. Ook wij hebben het moeilijk door de prijsstijgin gen waarop we geen afdoende en direkt antwoord kun nen geven. Ook wij worden dagelijks bepaald bij stijgen de kosten en er zijn vele produkten welke niet overeen komstig (meer) opbrengen. Er wordt in deze weken soms gesproken over wat wordt genoemd hoge prijzen voor appelen en peren. De prijzen welke echter werden en worden betaald zijn beslist noodzakelijk om ondernemer in deze sektor te kunnen blijven. Er is geen sprake van een hoog overschot in deze sektor door de huidige prijzen. Van het inhalen van de achterstand welke in de laatste jaren is ontstaan is nog teeds geen sprake. Met nog meer belangstelling dan an ders wachten we daarom af of dinsdag zal blijken dat onze regering oog begint te krijgen voor de ernst van de situatie. Na het intreden van de nu voortwoekerende ekono- mische krisis heeft men eerst getracht het publiek weer aan het kopen te krijgen door het blijven lanceren van optimistische berichten over de toekomst. Toen dat niet hielp heeft de regering drie miljard ter beschikking ge steld om het bedrijfsleven weer op te peppen. Ook deze aktie is mislukt, want de werkloosheidscijfers krijgen een steeds tragischer beeldt Met de vermeerdering van het aantal bedrijfssluitingen neemt het wantrouwen van het publiek toe tegen allerlei uitspraken met name van de zijde van de regering. Nu het pessimisme het ook in het openbaar heeft gewonnen van gunstige ekonomische bespiegelingen voor de naaste toekomst, komen de ware oorzaken van de krisis in Nederland aan het licht- Zelfs onze minister van ekonomische zaken heeft in bedekte termen toege geven dat de arbeidskosten in Nederland te hoog zjjn opgelopen. Verlichting van de fiscale druk en sociale lasten zou dan ook voor de hand liggen om onze ekono- mie weer wat aan te zwengelen en om in onze concur rentiepositie ten opzichte van het buitenland enige verbetering te brengen. Dat Nederland met het totaal aan belastingen op inkomen- en kapitaal- en sociale lasten de eer te beurt valt aan de (EEG)top te staan, blijkt weer eens uit een overzicht dat de Europese Commissie onlangs verstrekte. Wij ontlenen daaraan de volgende gegevens: D F I NL B LGBIRDK Persoonlijke belastingen op inkomen en vermogen 52,9 17,8 22,2 34,6 36,1 39,5 42,1 30,4 57,8 Kapitaal belastingen 0,2 0,6 0,5 0,5 0,8 0,6 1,8 1,7 0,4 Effectieve so- ciale bijdragen 33,0 37,9 40,5 37,8 31,4 28,0 16,9 9,5 2,6 Totaal 66,1 56,3 63,2 72,9 68,3 68,1 60,8 41,6 60,8 De Europese Commissie is meer dan ooit overtuigd van de noodzaak van belasting-harmonisaties. Daarbij zal het eerst moeten gaan om de structuren van de stel sels en de belastinggrondslagen. Pas in een veel later stadium van de Europese integratie kan men komen tot harmonisatie van de tarieven en de inkomstenbelastin gen aldus de Europese Commssie

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1975 | | pagina 13