Energiebeleid
in de Tuinbouw
Appels werden belangrijk goedkoper
PINGEN VAK DE WEEK
Harmonisatie
balastingbeleid
in E.E.G noodzakelijk
19
REGERING:
GEEN VERDERE COMPENSATIE VOOR
AARDGASSTOKENDE TUINDERS
De reacties van andere EEG-landen n.l. dat ons
aardgasbeleid concurrentievervalsend is bepalen thans
in tegenstelling tot voorheen veel sterker het aardgas
beleid voor onze tuinbouw. Als gevolg daarvan heeft de
Europese Commissie de mogelij kfneden van het verlenen
van subsidies op de energiekosten beperkt en is het ge
ven van een subsidie op stookolie gekoppeld aan de
voorwaarde om tegelijkertijd de prijs van aardgas dien
overeenkomstig aan te passen.
Dit o.m. antwoordt landbouwminister Van der Stee
mede namens zijn ambtgenoot van economische zaken,
drs R. F. M. Lubbers, op schriftelijke vragen uit de
Tweede Kamer.
De bewindslieden zijn zich ervan bewust dat de aan
gekondigde verhoging van de aardgasprijs een lasten
verzwaring voor onze glastuinbouw betekent. De door
„Brussel" in deze geboden mogelijkheden zijn evenwel
ten volle benut. De oliestokers ontvangen de maximale
subsidie. De gasveibruikers betalen de daarmede over
eenkomende gasprijs, gebaseerd op de calorische verhou
ding van zware stookolie en aardgas. De ongelijkheid in
kostenniveau tussen de glastuinders die met olie stoken
en die. hun glasopstanden inet aardgas verwarmen is
daarmee opgeheven. Op grond hiervan wordt geen ver
dere compensatieregeling overwogen, aldus de ministers.
LANDBOUWSCHAP DRINGT AAN
OP LASTENVERLICHTING
Het bestuur van het Landbouwschap heeft in zijn
apenbare vergadering op woensdag 3 september nog eens
duidelijk zijn standpunt bepaald ten aanzien van het
energiebeleid voor de tuinbouw voor het seizoen 1975/
1976.
Het Landbouwschap blijft van mening dat het tempo
van de prijsaanpassingen te snel gaat gezien de inko
mensontwikkeling. Een aardgasprijsverhoging van 35
gevoegd bij de overige kostenstijgingen zal tot een kos
tenstijging van ,16 leiden. Het is op geen enkele
wijize aannemelijk te maken, dat deze kostenstijging
goedgemaakt kan worden door een gelijke opbrengst
stijging. Aangedrongen wordt daarom op zowel een her
ziening van de uitgangspunten voor de berekening Van
de gasprijs alsook oP aanvullende maatregelen, die op
korte termijn leiden tot een verbetering van de op
brengst en een doeltreffende lastenverlichting voor de
tuinbouw bedrijven.
In de prijsstelling van het aardgas zal alsnog rekening
gehouden moeten worden met de extra investeringskos
ten van 'de omschakeling op aardgas. De huidige prijs-
besluiten gaan daaraan voorbij, waarmee het omschake-
lings'beleid abrupt is afgebroken.
Op de fruitveilingen in ons gebied was vorige week de
prijsdaling voor appelen bijzonder groot. Op de eerste
dag van de week werd bij een gematigd aanbod nog rond
95 ct per kg betaald voor de Cox's Orange Pippin klas
se I kwaliteit en rond 85 cent voor de maat 65-70 mm.
Dinsdag zakte de prijs met 25-30 cent per kg en dat ni
veau bleef in de rest van de week behouden. De cen
trale veiling GoesKrabbendijke had dinsdag een aan
bod van ruim 180 ton Cox's Orange Pippin. De prijs
kwam in het verdere van de week voor de klasse I bo
ven 70 mm op 66-70 cent en voor de maat 65-70 op 60
cent per kg. Ook de James Grieve kon zich niet onttrek
ken aan de zwakke stemming op de appelmarkt. De
klasse I 70-80 mm kwam op ongeveer 55 cent per kg en
de maat 65-70 op 50 cent per kg. Voor de klasse H van dti
ras lag de prijs ruim 10 cent per kg lager dan voor de
klasse I.
Benoni hie'ld zich naar verhouding nog het beste met
prijzen van 1,10 tot ƒ1,15 per kg voor de grote .maten
en rond 05 cent voor de .maat 65-70 mm. Het aanbod van
dit ras is echter zeer gering geworden. Dat geldt ook
voor de Tijdeman Earlij Worchester, waarvan het aanbod
eveneens niét groot meer was. In vergelijking met de
voorgaande week ging er bij dit ras jbijna 50 cent per kg
van de prijs af, wat wil zeggen dat de grote en middel
maten op 85 tot 90 cent per (kg kwamen.
•Het Landbouwschap wijst er nog weer eens op, dat de
kostenverhogingen in de olieprijs als gevolg van het mi
lieubeleid van de overheid (anti-zwavelbeleid) niet tot
uitdrukking mogen worden gebracht in de prijs van het
aardgas. Voor bedrijven die niet kunnen omschakelen,
dient een algemeen restitutie- of ontheffingsbeleid ge
voerd te worden.
Zelfs wanneer de uitgangspunten voor de berekening
van de gasprijs in overeenstemming zouden zijn met de
wensen van het Landbouwschap, dan nog zal de 'kosten
ontwikkeling uitgaan boven die van de opbrengsten in
1976. Daarom acht het Landbouwschap een aantal aan
vullende maatregelen noodzakelijk, zoals verbetering
EG-markt- en prijsbeleid (goed werkend referentie-
prijssysteem), overheidsfinanciering onderzoek proef
stations en afzetbevordering.
Gezien het aanpassingsproces, waarin vooral de glas
tuinbouw verkeert, acht het Landbouwschap een ver
sterking van het voorlichtingsapparaat op zijn plaats.
Het aanbod van peren was groot en de handel leven
dig. Beurré Lebrun met dagaanvoeren van 60-80 ton in
Kapelle-Terneuzen deed voor de grote en middelmaten
tussen 58 en 62 cent per kg en voor de kleine maat
werd rond 38 cent per kg betaald. Bon Chretien William
waarvan Kapelle-Terneuzen woensdag een aanbod had
van 90 ton noteerde een vrijwel gelijke prijs tot iets ho
ger als de Beurré Lebrun. Clapps Favorite liep in kwan
titeit terug. De prijs van de grote en middehnaten hand
haafde zich op 59 tot 63 cent per kg. De kleine maat
klasse I kwam op ruim 50 cent.
Triumph de .Vienne kon haar prijspeil niet handhaven
toen de aanvoeren sterk toenamen. De grote en middel
maten werden verkocht voor 1,tot 1,10 per kg en
de kleine maat klasse I deed rond en iets boven 80 cent.
De klasse II van dit ras was ongeveer 15 cent per kg
goedkoper dan de klasse I. Het aanbod van bramen was
nog groot en liep in Kapelle tot 20 ton per dag. De prijs
handhaafde zich rond 1,50 per kg.
Het aanbod van pruimen was op sommige dagen van
behoorlijke betekenis. De aanvoer bestond in hoofdzaak
uit Reine Victorie en de prijs kwam op 1,60 tot 2,20
per kg, al naar gelanig van de kwaliteit.
TN de afgelopen week is bij de volksvertegenwoor
diging het wetsontwerp ingediend dat voorziet in
blijvende uitkeringen voor oudere werknemers die werk
loos zijn geworden. Wanneer de volksvertegenwoordi
ging accoord gaat, en daar ziet het wel naar uit, zullen
degenen die minstens 571/2 jaar oud zijn en werkloos
worden, tot hun 65e jaar een uitkering ontvangen inge
volge de werkloosheidswetten. Tot nu toe was de situatie
zodanig dat men in bij werkloos worden slechts 21/2 jaar
uitkering ontving. Vooral voor de ouderen, die niet meer
aan de slag konden komen, was dat een nadelige zaak
want na twee en een half jaar uitkering ingevolge de
werkloosheidswetten was men na die tijd aangewezen op
eigen vermogen of uitkeringen ingevolge de bijstands
wet. Het nieuwe regeringsvoorstel is daarom voor een
bepaalde groep van mensen welke zonder werk zijn ge
komen, van grote betekenis. Het zijn immers dikwijls de
ouderen welke bij een overschot aan arbeidskrachten
het eerst zonder werk komen en ook moeilijk weer aan
de slag kunnen komen. Hun financiële zorgen zullen door
dit wetsontwerp voor een belangrijk deel worden opge
lost.
Het spook van de werkloosheid houdt nog steeds danig
huis in onze Nederlandse samenleving. Er zijn nog altijd
weinig tekenen welke wijzen op verbetering. De slechte
economische structuur in Nederland is daaraan ook voor
een belangrijk deel de oorzaak.
T}E loonstijgingen zijn de laatste jaren abnormaal
hoog geweest. De sociale lasten zijn gestegen tot
een peil waarop steeds meerderen gaan inzien dat het
zo niet langer kan met de stijging. Het winstvermogen
van een groot aantal ondernemingen is dermate aange
tast dat het voortbestaan van het bedrijf in gevaar komt.
Dat betreft in de eerste plaats vele ondernemingen in
onze sektor. Dikwijls zijn dat kleiné bedrijven, maar voor
degenen die er bij betrokken zijn, is de situatie niet min
der ernstig ja soms zelfs dramatisch. Het betreft ook grote
bedrijven met een wereldnaam. We denken aan AKZO
met haar Enka-Glanzstof groep waar een miljoen gulden
per dag verlies wordt geleden. We denken aan het grote
Philips-concern dat het afgelopen kwartaal maar juist bui
ten de rode cijfers bleef. We denken aan DAF-trucks waar
het allerminst florisant toegaat. Moeten we nog verder
gaan? Het is dunkt ons niet nodig. Het gaat beslist niet
goed in Nederland en het is te hopen dat in de regerings
verklaring welke ons dinsdag zal bereiken, maatregelen
aangekondigd zullen worden om in elk geval het onder
nemersklimaat in Nederland te verbeteren.
Het eigen vermogen van de ondernemingen is nog
steeds een belangrijke pijler voor het voortbestaan en
de expansie. Dat geldt in het groot en in het klein. Onze
huidige regering doet het dikwijls voorkomen alsof eigen
vermogen het meeste foute is wat men zich maar kan
indenken.
M IEMAND minder dan de voorzitter van de SER dr.
De Pous zei de vorige week in een rede ter ge
legenheid van het 25 jaar bestaan van dit adviesorgaan,
dat de teruggang van het eigen vermogen van de onder
nemingen grote gevolgen kan hebben voor de investerin
gen en hierdoor voor de werkgelegenheid, niet alleen nu
maar ook in de komende jaren.
Steeds opnieuw komt de regering met voorstellen en
aanpak van zaken welke veel geld kosten. Tegelijk is men
wat de economische groei betreft op een zgn. 0-lijn ge
komen of misschien daar zelfs wel onder geraakt. Het
een laat zich niet combineren met het ander. Wanneer
men veel meer uitgeeft dan er in komt, zal zonder twij
fel eens de rekening betaald moeten worden. Op het
ogenblik wordt de situatie in ons land nog versluierd door
de inkomsten uit het aardgas die zeer groot zijn. Ze wor
den echter aangewend voor de algemene middelen en
eens zal dit reservepotje opgesoupeerd zijn. De terugslag
kan dan enorm groot zijn. Het was de eerder geciteerde
dr. De Pous die er de vorige week voor pleitte de extra
opbrengsten van het aardgas niet in de algemene mid-
dlen van het land te doen vloeien maar ze te storten in
een fonds dat zou kunnen dienen voor financiële verster
kingen van de ondernemingen in ons land. Hierdoor zou
het produktieapparaat weer kunnen investeren en groter
worden en op die manier zou ook de werkgelegenheid
worden bevorderd.
Het zijn allemaal bijzonder ingewikkelde vraagstukken
die niet gemakkelijk op te lossen zijn. Het is echter wel
duidelijk dat we op deze manier niet voort kunnen gaan
in Nederland, want de ene na de andere onderneming
komt in moeilijkheden. We zullen onze uitgaven eerst
moeten verdienen, voor ze uitgegeven kunnen worden.
Deze wet geldt nog steedsl
T^R. DE POUS heeft ernstig stelling genomen tegen
de mentaliteit van „laat maar waaien" en ,.het zal
mijn tijd wel duren". Hij heeft er nog eens op gewezen
hoe het juist de zwakke groepen in onze samenleving zijn
die het gelag van de huidige gang van zaken betalen.
Dat zijn degenen waarvan hun inkomen niet snel aan
kunnen passen aan de inflatie. Ook onze groep behoort
daartoe. Ook wij hebben het moeilijk door de prijsstijgin
gen waarop we geen afdoende en direkt antwoord kun
nen geven. Ook wij worden dagelijks bepaald bij stijgen
de kosten en er zijn vele produkten welke niet overeen
komstig (meer) opbrengen. Er wordt in deze weken soms
gesproken over wat wordt genoemd hoge prijzen voor
appelen en peren. De prijzen welke echter werden en
worden betaald zijn beslist noodzakelijk om ondernemer
in deze sektor te kunnen blijven.
Er is geen sprake van een hoog overschot in deze
sektor door de huidige prijzen. Van het inhalen van de
achterstand welke in de laatste jaren is ontstaan is nog
teeds geen sprake. Met nog meer belangstelling dan an
ders wachten we daarom af of dinsdag zal blijken dat onze
regering oog begint te krijgen voor de ernst van de
situatie.
Na het intreden van de nu voortwoekerende ekono-
mische krisis heeft men eerst getracht het publiek weer
aan het kopen te krijgen door het blijven lanceren van
optimistische berichten over de toekomst. Toen dat niet
hielp heeft de regering drie miljard ter beschikking ge
steld om het bedrijfsleven weer op te peppen. Ook deze
aktie is mislukt, want de werkloosheidscijfers krijgen
een steeds tragischer beeldt Met de vermeerdering van
het aantal bedrijfssluitingen neemt het wantrouwen van
het publiek toe tegen allerlei uitspraken met name van
de zijde van de regering.
Nu het pessimisme het ook in het openbaar heeft
gewonnen van gunstige ekonomische bespiegelingen voor
de naaste toekomst, komen de ware oorzaken van de
krisis in Nederland aan het licht- Zelfs onze minister
van ekonomische zaken heeft in bedekte termen toege
geven dat de arbeidskosten in Nederland te hoog zjjn
opgelopen. Verlichting van de fiscale druk en sociale
lasten zou dan ook voor de hand liggen om onze ekono-
mie weer wat aan te zwengelen en om in onze concur
rentiepositie ten opzichte van het buitenland enige
verbetering te brengen. Dat Nederland met het totaal
aan belastingen op inkomen- en kapitaal- en sociale
lasten de eer te beurt valt aan de (EEG)top te staan,
blijkt weer eens uit een overzicht dat de Europese
Commissie onlangs verstrekte. Wij ontlenen daaraan de
volgende gegevens:
D F I NL B LGBIRDK
Persoonlijke
belastingen
op inkomen
en vermogen 52,9 17,8 22,2 34,6 36,1 39,5 42,1 30,4 57,8
Kapitaal
belastingen 0,2 0,6 0,5 0,5 0,8 0,6 1,8 1,7 0,4
Effectieve so-
ciale bijdragen 33,0 37,9 40,5 37,8 31,4 28,0 16,9 9,5 2,6
Totaal
66,1 56,3 63,2 72,9 68,3 68,1 60,8 41,6 60,8
De Europese Commissie is meer dan ooit overtuigd
van de noodzaak van belasting-harmonisaties. Daarbij
zal het eerst moeten gaan om de structuren van de stel
sels en de belastinggrondslagen. Pas in een veel later
stadium van de Europese integratie kan men komen tot
harmonisatie van de tarieven en de inkomstenbelastin
gen aldus de Europese Commssie