VERZEKERINGSINSTELLINGEN
VAN OEZLM
De onnodige wedloop
tussen A.A.W. en A.A.G.
HOOFDBESTUUR DER
VERGADERDE
?l
lATE beleven op het moment de wonderlijke situatie,
dat twee departementen n.l. van Volksgezondheid
en Sociale Zaken een wedloop met elkaar houden wie
het eerst hun nieuwe Volksverzekering door de beide
kamers loost. Enerzijds de Algemene Arbeidsongeschikt
heid Wet (A.A.W.) waaraan de heren Boersma en Mer-
tens van Sociale Zaken niet al te hard werken, ander
zijds de Algemene Wet Gezondheidszorg (A.A.G.) waar
aan de heer Hendriks van Volksgezondheid met grote
voortvarendheid werkt. Welke van de twee het eerst tot
uitvoering komt kan overigens nauwelijks de vraag zijn.
Dit moet de A.A.W. zijn. Hoewel je weet maar nooit!
ALGEMENE ARBEIDSONGESCHIKTHEIDSWET
DEEDS in 1967 had de toenmalige minister van So-
ciale Zaken de heer Veldkamp een wetsontwerp
A.A.W. klaarliggen. Gezien de financiële konsekwenties
werd toen wel voor de loontrekkenden een wet Arbeids
ongeschiktheid (W.A.O.) ingevoerd n.l. 1 juli 1967 en kre
gen de zelfstandigen de toezegging, dat aan hen gedacht
zou worden. En ziet, na 8 jaar bijschaven van het wets
ontwerp en de nodige langzaamaan akties ten departe-
mente kwam er dan de toezegging, dat de A.A.W. nu echt
per 1 juli 1976 van kracht ging worden. Daar waren in
de loop der jaren al zoveel toezeggingen aan voorafge
gaan, dat langer uitstel zeker voor dit kabinet niet toe
laatbaar bleek. Hoewel de vakbonden staan helemaal niet
te juichen over de invoering van de A.A.W.
En wat zien we nu: Ondanks 8 jaar (wordt per 1 juli
'76 - 9 jaar) arbeid aan deze wet, kpmt men op het limi-
neuze idee, dat het technisch onmogelijk is de wet reeds
op 1 juli 1976 te laten draaien! De zelfstandige invaliden
moeten nog maar wat langer op uitkering wachten. De
meeste politieke partijen hebben tegen dit uitstel (sociaal
onrecht) al fel gereageerd. Maar wat wil je als de wet
niet uitgevoerd kan worden omdat er nog geen uitvoe
ringsapparaat is? Overigens zou bij invoering van deze
wet per 1 juli 1976 dit de schatkist een slordige 300 mil
joen kosten en boze tongen beweren, dat daarom het
wapen van het technisch niet uitvoerbaar zijn wordt
gebruikt. Bovendien heeft minister Boersma al gezegd,
dat de geraamde premiekosten toch al te optimistisch
waren. De A.A.W. wordt duurder dan voorspeld was, al
dus de minister. Wij hadden dat u als leek al voorspeld.
Sociale Zaken wil de invoering voorlopig verschuiven
naar 1 januari 1977. Vraag is derhalve of de Kamer dit
gaat slikken.
ALGEMENE WET GEZONDHEIDSZORG
QP het Ministerie van Volksgezondheid heeft het hui-
dige kabinet bij haar intree een Staatssecretaris
aangetrokken n.l. de heer Hendriks, die als een vakman
gekenschetst mag worden.
De heer Hendriks was voordien n.l. direkteur van een
zeer groot Ziekenfonds ergens in Brabant en weet der
halve alles af van ziekenhuistarieven, specialistenkosten
etc. Hij moet zich tijdens zijn vorige loopbaan al dikwijls
geërgerd hebben aan de snel stijgende kosten van de
gezondheidszorg en ook ontdekt hebben waar de voet
angels en klemmen zitten.
Geen wonder, dat deze man als Staatssekretaris van
Volksgezondheid als het ware in zijn knolletuin is terecht
gekomen. Hij weet waarover hij praat en heeft nu de kans
de vermeende misstanden weg te werken. Hij doet zulks
met grote voortvarendheid, waarbij de kans niet gering
is ,dat hij fouten maakt. Evenmin is het verwonderlijk, dat
de heer Hendriks met een volksverzekering voor de Ge
zondheidszorg is gekomen, welk wetsontwerp intussen
al door het kabinet is aanvaard. Alle ingezetenen in Ne
derland onder één en dezelfde noemer n.l. het zieken
fondspakket. Alleen de premiebetaling zal verschillend
zijn, n.l. naar draagkracht.
WAAROM ZO'N SPOED
DEKEND zijn de misstanden door de tariefverschil-
len tussen ziekenfondspatiënten en partikulier ver
zekerden. Ook in de behandeling zit wel verschil. Ook
Bij ons kan natuurlijk iedere patiënt zelf
heipalen door welke verpleegster hij be
dient wenst te worden.
over de verschillen in premie is een boom op te zetten.
Welnu het uitgangspunt van de heer Hendriks is: als je
alles onder kontrole van „Moedertje Staat" brengt is deze
ellende in één klap opgelost! Over de financiële konse
kwenties maakt hij zich niet al te druk. Mogelijk verwacht
hij voorlopig geen stijging van het huidige ziekenfonds
tarief t.w. 9,2
Zijn redenering is net zo simpel als ze onjuist is!
Momenteel kan en is zowat iedere ingezetene tegen
ziektekosten verzekerd, dit in tegenstelling tot de vrij
willige arbeidsongeschiktheid voor zelfstandigen. Wat dat
betreft dringt de Algemene Wet Gezondheidszorg dus in
het geheel niet.
Niettemin draaft de heer Hendriks door. Er moeten
gezondheidscentra komen waar de patiënt zowel een
huisarts, specialist en andere medici kan treffen. Geen
eigen huisarts of specialist naar keuze. De dienstdoende
medici (uiteraard dan in overheidsdienst) zal u helpen.
Vandaag dus dokter A en morgen dokter B. Dat zal on
getwijfeld een ploegendienst worden omdat de centra
24 uur per dag bezet moet zijn.
Hoeveel ploegen hangt af van het aantal uren, dat de
medici dienst moeten doen. U komt dus het Gezondheids
centrum binnen en ontvangt een kaartje, waarop staat,
dat u nummer 31 bent of nummer 98 enz.
U wacht af tot de lopende band u meeneemt en komt
dan bij dokter X terecht, die net in zijn laatste ambte
lijke minuten zit enz. enz. Laat ons niet cynisch doen, dit
gaat allemaal tegen dezelfde kosten en voor dezelfde
honorering.
Gelijke monniken en gelijke kappen; geen klasse meer!
DAT HAD U GEDACHT
TOT zover lijkt alles goed te gaan tot er in het wets
ontwerp over de zgn. hotelfunktie van de zieken
huizen gesproken wordt. Daar blijkt dan, dat patiënten,
die niet uit de eenheidsruif willen eten nog de kans krij
gen om meer faciliteiten te verwerven. Dat moet dan wel
ekstra betaald worden waartegen men zich partikulier
kan verzekeren. Als wij die paragraaf nu vrij vertalen
komt het hier op neer, dat degene, die er ekstra geld
voor over hebben zich toch buiten het spreekuur van de
centra kunnen laten onderzoeken door huisarts, spe
cialist etc. en in het ziekenhuis op klas kunnen gaan lig
gen omringd door de bijzondere zorg van een knappe
zuster.
Wat er in feite gaat veranderen is dus, dat u met z'n
allen onder de wet gevangen wordt, maar verder uw
gangetje kunt gaan als u er maar flink ekstra voor be
taald.
So wie so gaat alweer een stuk vrije ondernemers-
vorm met kompetitie-element verloren om plaats te ma
ken voor ambtelijke behandeling zonder kompetitie-ele
ment. De heer Hendriks gebruikt de vermeende misstan
den om met spoed alles onder één noemer te brengen
en laat daarna mogelijk nog grotere misstanden ont
staan? Als we het niet gedacht hadden!
DE L.
Tot slot van zijn overzicht wees ook de heer Doeleman
op de moeilijkheden met de conservenbonen. Buiten de
schuld van de teler zijn de bonen zo snel gegroeid, dat
de industrie deze ontwikkeling bij de oogst niet heeft
kunnen bijhouden. ,,ln een gezamenlijk overleg zal het
noodzakelijk zijn hier een oplossing voor te vinden.
TUINBOUW
T"}E komkommerteelt heeft dooreengenomen een goed
seizoen te zien gegeven", aldus de heer M. J.
Goud in zijn tuinbouwoverzicht. Evenals bij de komkom
mers werd ook de aanvoer, consumptie en prijsvorming,
van de tomaten sterk beïnvloed door het warme weer.
„Hoge en zeer lage prijzen wisselden elkaar daardoor
af". Hetzelfde kan gezegd worden van de slamarkt. Over
de prijzen van de meeste vollegronds groenten was de
heer Goud tevreden. Dit geldt vooral de uien.
De aanvoer van zomerappels neemt nu gestaag toe.
Dat betreft vooral de rassen James Grieve en Benonje.
De James Grieve met name werd daardoor flink wat
goedkoper. Ook de aanvoer van Cox's Orange komt op
gang. „De tot dusver geboden prijzen en het concurre
rende aanbod uit Frankrijk bevordert kennelijk de aan
voer", aldus de heer Goud. De grote aanvoer heeft ech
ter wel tot gevolg dat de kwaliteitsbevordering uit het
oog wordt verloren en te vroeg geplukt (onrijp) fruit, vaak
nog aangetast door „stip", aan de consument wordt aan
geboden. „Terugslag op de prijs kan dan niet uitblijven".
De heer Goud wees erop dat verloren vertrouwen moei
lijk te herwinnen is.
Ook het aanbod van zomerperen wordt steeds geva
rieerder. De aangevoerde hoeveelheden zullen echter
niet groot zijn wat gelukkig door de „stevige prijzen"
nog wat goed gemaakt wordt. Voor de pruimen en per
ziken geldt in grote lijnen hetzelfde als voor de peren.
In het kleinfruit gaat het zeer slecht. De bramen b.v.
brengen zeer teleurstellende prijzen op. „In één woord
extreem laag voor het industrieprodukt", zo besloot de
heer Goud.
VEEHOUDERIJ
F)E heer J. M. van Heijst begon zijn veehouderijover-
zicht met de constatering dat de grasgroei in het
Zuid-Westen niet al te veel door het warme weer is af
geremd. „Dat is in andere streken wel anders geweest".
In die gebieden moest daardoor nogal veel vee afgesto
ten worden. Dat is nu weer voorbij zodat de prijzen, spe
ciaal voor de kalfskoeien, weer hoog zijn door het ver
minderde aanbod. Mede door de export geldt dat ook
voor de kalfvaarzen. Ook de slachtveemarkt is weer her-
(Zie verder pag. 4)
TIET duurt nog maar goed een week en dan is het
bekend welke miljardendans in 1976 zal worden
opgevoerd. Goed herinneren wij ons nog de opmerking
van de Minister van Financiën, de heer Duisenberg, na
de aanbieding van zijn eerste begroting in 1973 en de
daarmede ongeveer op het zelfde tijdstip afgekondigde
opwaardering van de gulden: „als dat niet helpt dan weet
ik niet wat er dan wel zou helpen".
Hij bedoelde het opwerpen van een dam tegen de in
flatie en een herstel van het economische evenwicht. Het
resultaat is niet overeenkomstig 's ministers verwachtin
gen!
Er is al het één en ander uitgelekt over wat komen gaat,
en de derde Dinsdag van September zal verdere klaarte
brengen omtrent de komende maatregelen.
Op belastinggebied zijn geen fundamentele wijzigingen
te wachten. Tenzij men de vermogenswinstbelasting als
zodanig zou willen aanmerken. Overigens zal het wel bij
kruimelwerk blijven, een paar procenten verhoging hiér,
b.v. op veel artikelen voor de heffing van de omzetbelas
ting en de premieheffingen en dergelijke.
!\E tijdelijke vrijstelling van het deel van het bedrijf s-
vermogen verwachten wij dat zal blijven bestaan
evenals de zelfstandigenaftrek. Het is immers ondenk
baar dat in afwachting van het rapport Hofstra die de
positie van de zelfstandige ondernemer onder de loupe
neemt, het geringe soulaas dat geboden is1 door deze tij
delijke maatregelen, nu zal worden weggenomen.
Het is ook te hopen dat de roep van de zelfstandigen
om de inkomensgrens, waar beneden geen premieheffin
gen voor de volksverzekeringen worden geheven, gehoor
zal worden gegeven. Dit wordt allerzijds als een schrij
nende misstand aangemerkt.
De economische stiuatie dwingt enerzijds tot stimule
rende maatregelen om de produktie omhoog te brengen,
vooral de rendabele produkten, anderzijds dwingt de mo
netaire situatie tot beperkingen.
O EEDS meerdere malen, ook in deze rubriek, is de
opmerking geplaatst dat het meer uitgeven dan er
wordt verdiend, uit MOET lopen op een bankroet. Als
de geruchten juist zijn, dat het staatsbudget voor 1976
wordt begroot op ongeveer 70 miljard gulden, dan be
tekent dit een stijging van ongeveer 30 ten opzichte
van 1975.
De gevolgen van deze situatie tekenen zich allerwege
af. Ook de grote internationale ondernemingen bevinden
zich in zeer moeilijke posities, de kranten melden regel
matig dat grote concerns als Akzo, Hoogovens enz. verlie
zen lijden in de orde van grootte van b.v. één miljoen
gulden per dag.
De toestand op de kleinere bedrijven behoeft ook geen
nadere beschrijving.
Voegt men daarbij de werkloosheid die steeds stijgen
de is, dan kan men zich afvragen in hoeverre de reces
sievan nu afwijkt van de crisis van de dertiger jaren.
Op één punt is er een aanmerkelijk verschil, de grote
massa wordt er minder door getroffen dan ruim 40 jaar
terug. Dat is oen gelukkige omstandigheid.
Men kan zich evenwel afvragen of gezien deze positie
het niet moeilijker zal zijn dan toen om uit deze diepte
omhoog te komen.
Het is voor ieder te hopen dat het zal lukken!
PAAUWE.