VERZEKERINGSINSTELLINGEN VAN OEZLM De onnodige wedloop tussen A.A.W. en A.A.G. HOOFDBESTUUR DER VERGADERDE ?l lATE beleven op het moment de wonderlijke situatie, dat twee departementen n.l. van Volksgezondheid en Sociale Zaken een wedloop met elkaar houden wie het eerst hun nieuwe Volksverzekering door de beide kamers loost. Enerzijds de Algemene Arbeidsongeschikt heid Wet (A.A.W.) waaraan de heren Boersma en Mer- tens van Sociale Zaken niet al te hard werken, ander zijds de Algemene Wet Gezondheidszorg (A.A.G.) waar aan de heer Hendriks van Volksgezondheid met grote voortvarendheid werkt. Welke van de twee het eerst tot uitvoering komt kan overigens nauwelijks de vraag zijn. Dit moet de A.A.W. zijn. Hoewel je weet maar nooit! ALGEMENE ARBEIDSONGESCHIKTHEIDSWET DEEDS in 1967 had de toenmalige minister van So- ciale Zaken de heer Veldkamp een wetsontwerp A.A.W. klaarliggen. Gezien de financiële konsekwenties werd toen wel voor de loontrekkenden een wet Arbeids ongeschiktheid (W.A.O.) ingevoerd n.l. 1 juli 1967 en kre gen de zelfstandigen de toezegging, dat aan hen gedacht zou worden. En ziet, na 8 jaar bijschaven van het wets ontwerp en de nodige langzaamaan akties ten departe- mente kwam er dan de toezegging, dat de A.A.W. nu echt per 1 juli 1976 van kracht ging worden. Daar waren in de loop der jaren al zoveel toezeggingen aan voorafge gaan, dat langer uitstel zeker voor dit kabinet niet toe laatbaar bleek. Hoewel de vakbonden staan helemaal niet te juichen over de invoering van de A.A.W. En wat zien we nu: Ondanks 8 jaar (wordt per 1 juli '76 - 9 jaar) arbeid aan deze wet, kpmt men op het limi- neuze idee, dat het technisch onmogelijk is de wet reeds op 1 juli 1976 te laten draaien! De zelfstandige invaliden moeten nog maar wat langer op uitkering wachten. De meeste politieke partijen hebben tegen dit uitstel (sociaal onrecht) al fel gereageerd. Maar wat wil je als de wet niet uitgevoerd kan worden omdat er nog geen uitvoe ringsapparaat is? Overigens zou bij invoering van deze wet per 1 juli 1976 dit de schatkist een slordige 300 mil joen kosten en boze tongen beweren, dat daarom het wapen van het technisch niet uitvoerbaar zijn wordt gebruikt. Bovendien heeft minister Boersma al gezegd, dat de geraamde premiekosten toch al te optimistisch waren. De A.A.W. wordt duurder dan voorspeld was, al dus de minister. Wij hadden dat u als leek al voorspeld. Sociale Zaken wil de invoering voorlopig verschuiven naar 1 januari 1977. Vraag is derhalve of de Kamer dit gaat slikken. ALGEMENE WET GEZONDHEIDSZORG QP het Ministerie van Volksgezondheid heeft het hui- dige kabinet bij haar intree een Staatssecretaris aangetrokken n.l. de heer Hendriks, die als een vakman gekenschetst mag worden. De heer Hendriks was voordien n.l. direkteur van een zeer groot Ziekenfonds ergens in Brabant en weet der halve alles af van ziekenhuistarieven, specialistenkosten etc. Hij moet zich tijdens zijn vorige loopbaan al dikwijls geërgerd hebben aan de snel stijgende kosten van de gezondheidszorg en ook ontdekt hebben waar de voet angels en klemmen zitten. Geen wonder, dat deze man als Staatssekretaris van Volksgezondheid als het ware in zijn knolletuin is terecht gekomen. Hij weet waarover hij praat en heeft nu de kans de vermeende misstanden weg te werken. Hij doet zulks met grote voortvarendheid, waarbij de kans niet gering is ,dat hij fouten maakt. Evenmin is het verwonderlijk, dat de heer Hendriks met een volksverzekering voor de Ge zondheidszorg is gekomen, welk wetsontwerp intussen al door het kabinet is aanvaard. Alle ingezetenen in Ne derland onder één en dezelfde noemer n.l. het zieken fondspakket. Alleen de premiebetaling zal verschillend zijn, n.l. naar draagkracht. WAAROM ZO'N SPOED DEKEND zijn de misstanden door de tariefverschil- len tussen ziekenfondspatiënten en partikulier ver zekerden. Ook in de behandeling zit wel verschil. Ook Bij ons kan natuurlijk iedere patiënt zelf heipalen door welke verpleegster hij be dient wenst te worden. over de verschillen in premie is een boom op te zetten. Welnu het uitgangspunt van de heer Hendriks is: als je alles onder kontrole van „Moedertje Staat" brengt is deze ellende in één klap opgelost! Over de financiële konse kwenties maakt hij zich niet al te druk. Mogelijk verwacht hij voorlopig geen stijging van het huidige ziekenfonds tarief t.w. 9,2 Zijn redenering is net zo simpel als ze onjuist is! Momenteel kan en is zowat iedere ingezetene tegen ziektekosten verzekerd, dit in tegenstelling tot de vrij willige arbeidsongeschiktheid voor zelfstandigen. Wat dat betreft dringt de Algemene Wet Gezondheidszorg dus in het geheel niet. Niettemin draaft de heer Hendriks door. Er moeten gezondheidscentra komen waar de patiënt zowel een huisarts, specialist en andere medici kan treffen. Geen eigen huisarts of specialist naar keuze. De dienstdoende medici (uiteraard dan in overheidsdienst) zal u helpen. Vandaag dus dokter A en morgen dokter B. Dat zal on getwijfeld een ploegendienst worden omdat de centra 24 uur per dag bezet moet zijn. Hoeveel ploegen hangt af van het aantal uren, dat de medici dienst moeten doen. U komt dus het Gezondheids centrum binnen en ontvangt een kaartje, waarop staat, dat u nummer 31 bent of nummer 98 enz. U wacht af tot de lopende band u meeneemt en komt dan bij dokter X terecht, die net in zijn laatste ambte lijke minuten zit enz. enz. Laat ons niet cynisch doen, dit gaat allemaal tegen dezelfde kosten en voor dezelfde honorering. Gelijke monniken en gelijke kappen; geen klasse meer! DAT HAD U GEDACHT TOT zover lijkt alles goed te gaan tot er in het wets ontwerp over de zgn. hotelfunktie van de zieken huizen gesproken wordt. Daar blijkt dan, dat patiënten, die niet uit de eenheidsruif willen eten nog de kans krij gen om meer faciliteiten te verwerven. Dat moet dan wel ekstra betaald worden waartegen men zich partikulier kan verzekeren. Als wij die paragraaf nu vrij vertalen komt het hier op neer, dat degene, die er ekstra geld voor over hebben zich toch buiten het spreekuur van de centra kunnen laten onderzoeken door huisarts, spe cialist etc. en in het ziekenhuis op klas kunnen gaan lig gen omringd door de bijzondere zorg van een knappe zuster. Wat er in feite gaat veranderen is dus, dat u met z'n allen onder de wet gevangen wordt, maar verder uw gangetje kunt gaan als u er maar flink ekstra voor be taald. So wie so gaat alweer een stuk vrije ondernemers- vorm met kompetitie-element verloren om plaats te ma ken voor ambtelijke behandeling zonder kompetitie-ele ment. De heer Hendriks gebruikt de vermeende misstan den om met spoed alles onder één noemer te brengen en laat daarna mogelijk nog grotere misstanden ont staan? Als we het niet gedacht hadden! DE L. Tot slot van zijn overzicht wees ook de heer Doeleman op de moeilijkheden met de conservenbonen. Buiten de schuld van de teler zijn de bonen zo snel gegroeid, dat de industrie deze ontwikkeling bij de oogst niet heeft kunnen bijhouden. ,,ln een gezamenlijk overleg zal het noodzakelijk zijn hier een oplossing voor te vinden. TUINBOUW T"}E komkommerteelt heeft dooreengenomen een goed seizoen te zien gegeven", aldus de heer M. J. Goud in zijn tuinbouwoverzicht. Evenals bij de komkom mers werd ook de aanvoer, consumptie en prijsvorming, van de tomaten sterk beïnvloed door het warme weer. „Hoge en zeer lage prijzen wisselden elkaar daardoor af". Hetzelfde kan gezegd worden van de slamarkt. Over de prijzen van de meeste vollegronds groenten was de heer Goud tevreden. Dit geldt vooral de uien. De aanvoer van zomerappels neemt nu gestaag toe. Dat betreft vooral de rassen James Grieve en Benonje. De James Grieve met name werd daardoor flink wat goedkoper. Ook de aanvoer van Cox's Orange komt op gang. „De tot dusver geboden prijzen en het concurre rende aanbod uit Frankrijk bevordert kennelijk de aan voer", aldus de heer Goud. De grote aanvoer heeft ech ter wel tot gevolg dat de kwaliteitsbevordering uit het oog wordt verloren en te vroeg geplukt (onrijp) fruit, vaak nog aangetast door „stip", aan de consument wordt aan geboden. „Terugslag op de prijs kan dan niet uitblijven". De heer Goud wees erop dat verloren vertrouwen moei lijk te herwinnen is. Ook het aanbod van zomerperen wordt steeds geva rieerder. De aangevoerde hoeveelheden zullen echter niet groot zijn wat gelukkig door de „stevige prijzen" nog wat goed gemaakt wordt. Voor de pruimen en per ziken geldt in grote lijnen hetzelfde als voor de peren. In het kleinfruit gaat het zeer slecht. De bramen b.v. brengen zeer teleurstellende prijzen op. „In één woord extreem laag voor het industrieprodukt", zo besloot de heer Goud. VEEHOUDERIJ F)E heer J. M. van Heijst begon zijn veehouderijover- zicht met de constatering dat de grasgroei in het Zuid-Westen niet al te veel door het warme weer is af geremd. „Dat is in andere streken wel anders geweest". In die gebieden moest daardoor nogal veel vee afgesto ten worden. Dat is nu weer voorbij zodat de prijzen, spe ciaal voor de kalfskoeien, weer hoog zijn door het ver minderde aanbod. Mede door de export geldt dat ook voor de kalfvaarzen. Ook de slachtveemarkt is weer her- (Zie verder pag. 4) TIET duurt nog maar goed een week en dan is het bekend welke miljardendans in 1976 zal worden opgevoerd. Goed herinneren wij ons nog de opmerking van de Minister van Financiën, de heer Duisenberg, na de aanbieding van zijn eerste begroting in 1973 en de daarmede ongeveer op het zelfde tijdstip afgekondigde opwaardering van de gulden: „als dat niet helpt dan weet ik niet wat er dan wel zou helpen". Hij bedoelde het opwerpen van een dam tegen de in flatie en een herstel van het economische evenwicht. Het resultaat is niet overeenkomstig 's ministers verwachtin gen! Er is al het één en ander uitgelekt over wat komen gaat, en de derde Dinsdag van September zal verdere klaarte brengen omtrent de komende maatregelen. Op belastinggebied zijn geen fundamentele wijzigingen te wachten. Tenzij men de vermogenswinstbelasting als zodanig zou willen aanmerken. Overigens zal het wel bij kruimelwerk blijven, een paar procenten verhoging hiér, b.v. op veel artikelen voor de heffing van de omzetbelas ting en de premieheffingen en dergelijke. !\E tijdelijke vrijstelling van het deel van het bedrijf s- vermogen verwachten wij dat zal blijven bestaan evenals de zelfstandigenaftrek. Het is immers ondenk baar dat in afwachting van het rapport Hofstra die de positie van de zelfstandige ondernemer onder de loupe neemt, het geringe soulaas dat geboden is1 door deze tij delijke maatregelen, nu zal worden weggenomen. Het is ook te hopen dat de roep van de zelfstandigen om de inkomensgrens, waar beneden geen premieheffin gen voor de volksverzekeringen worden geheven, gehoor zal worden gegeven. Dit wordt allerzijds als een schrij nende misstand aangemerkt. De economische stiuatie dwingt enerzijds tot stimule rende maatregelen om de produktie omhoog te brengen, vooral de rendabele produkten, anderzijds dwingt de mo netaire situatie tot beperkingen. O EEDS meerdere malen, ook in deze rubriek, is de opmerking geplaatst dat het meer uitgeven dan er wordt verdiend, uit MOET lopen op een bankroet. Als de geruchten juist zijn, dat het staatsbudget voor 1976 wordt begroot op ongeveer 70 miljard gulden, dan be tekent dit een stijging van ongeveer 30 ten opzichte van 1975. De gevolgen van deze situatie tekenen zich allerwege af. Ook de grote internationale ondernemingen bevinden zich in zeer moeilijke posities, de kranten melden regel matig dat grote concerns als Akzo, Hoogovens enz. verlie zen lijden in de orde van grootte van b.v. één miljoen gulden per dag. De toestand op de kleinere bedrijven behoeft ook geen nadere beschrijving. Voegt men daarbij de werkloosheid die steeds stijgen de is, dan kan men zich afvragen in hoeverre de reces sievan nu afwijkt van de crisis van de dertiger jaren. Op één punt is er een aanmerkelijk verschil, de grote massa wordt er minder door getroffen dan ruim 40 jaar terug. Dat is oen gelukkige omstandigheid. Men kan zich evenwel afvragen of gezien deze positie het niet moeilijker zal zijn dan toen om uit deze diepte omhoog te komen. Het is voor ieder te hopen dat het zal lukken! PAAUWE.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1975 | | pagina 3