H.H. LANDBOUWERS! TREKKERBANDEN 20-30 PROCENT BESPARING K0LE BANDEN Koop nu uw rechtstreeks Werktuigkeuze en werkorganisatie bij de oogst van aardappelen <vervoig van pag. n> 16 EN GRATIS MONTAGE ALLE MATEN IN VOORRAAD. OOK COVERLABOUR. NU OOK WEER VERKRIJGBAAR DE RIJSTVELDBANDEN VAN B.F. GOODRICH. GOODRICH EN VREDESTEIN LANDBOUW- BANDEN DEALER VOOR ZEEUWS-VLAAN- DEREN OOSTBURG 01170 - 2377 b.g.g. 01178 - 1878 TERNEUZEN 01150 - 3981 b.g.g. 01158 - 1950 Tevens is in een enkel geval een vergelijking gemaakt met een tweerijige zelf- rijdende rooier met naastrijdende wagen. Verder is ook ingegaan op de onder linge beïnvloeding van genoemde factoren, bijvoorbeeld doorstroomcapaciteit en doseerbakinhoud. Tenslotte zijn voor een groot aantal combinaties van werk tuigen in tabelvorm kritische afstanden afstanden, waarbij zo min mogelijk wachttijden optreden en kosten per ha voor het uitvoeren van het eigenlijke; werk gegeven. Op deze wijze is een publikatie ontstaan, die beoogt behulpzaam te zijn bij het nemen van verantwoorde bedrijfsbeslissingen in de veelheid van keuzemogelijkheden. ALGEMENE CONCLUSIES F deze publikatie is de bewerkingsketen aardappeloogst van verschillende kanten besproken en de te gebruiken uitrustingselementen aan een analyse onderworpen. Op grond van deze studie, die uiteraard steunt op bepaalde uit gangspunten en de modelconstructie kunnen een aantal algemene conclusies worden getrokken. Bij de keuze van de uitrusting voor de aardappeloogst overheerst de keuze van de rooimachine. In het algemeen is de tweerijige rooier met naastrijden,-1 de wagen het voordeligst. Wanneer het aantal beschikbare personen een beperking vormt, kan de voor keur uitgaan naar een rooimachine met verzamelbak. Een- of tweerijig wordt bepaald door de te oogsten oppervlakte en de beschikbare seizoenlengte. De vierrijige zelf rij den de rooimachine met bijbehorende uitrusting heeft het laagste aantal manuren per ha, ondanks de twee bedieningspersonen voor de oogstmachine. De hoge kosten per ha zijn bij deze combinaties uitsluitend het gevolg van de hoge aanschaffingsprijs van de rooimachine. Het bereiken van de vereiste transportcapaciteit (kritische afstand) kan het voordeligst geschieden middels een voldoend grote wageninhoud bij de reali seerbare transportsnelheden. Het streven naar een sterke verkorting van de lostijden per wagen, door hoge doorstroomcapaciteiten bij de losinrichting, is in economisch opzicht nadeliger dan grotere wageninhouden. Ook het verkorten van de lostijden per wagen middels grote doseerbakinhou- den is in economisch opzicht nadeliger dan grotere wageninhouden. In het algemeen kan worden gezegd dat de doseerbak als functie heeft de aardappel- stroom vanaf de kipwagen op te vangen en door te geven naar de transpor-' teur. Als zodanig is de doseerbak technisch noodzakelijk. Een hoge doorstroomcapaciteit gepaard gaande met een grote doseerbakin houd is in economisch opzicht niet zinvol. Een hogere doorstroomcapaciteit dan de kritische heeft een positief effect op de kritische afstand, wanneer en voorzover de wageninhoud groter is dan de doseerbakinhoud. Een grotere doseerbakinhoud heeft een positief effect op de kritische afstand, -wanneer en voorzover de vultijd van deze doseerbak korter is dan de verwer kingstijd van dezelfde hoeveelheid via de transporteur. Het verschil tussen deze tijden is groter naarmate de doorstroomcapaciteit lager is. verzamelbak wordt vervangen door een tweerijer met naastrijdende wagen, zal niet altijd de wageninhoud worden aangepast. Als er nog twee goede 4-tons wa gens aanwezig zijn, dan heeft men de keus deze te vervangen door bijvoorbeeld twee 8-tons wagens of er nog één of twee 4-tons wagens bij te kopen. In de prak tijd zal men vaak terugschrikken voor de investering in nieuwe wagens en kie zen voor één 4-tons wagen extra. Hierdoor wordt men echter verplicht twee mensen extra voor de aardappeloogst in te zetten, namelijk een naastrijder die er voorheen niet was en een extra tussenrijder wegens de verhoogde rooicapa- citeit. Het is duidelijk dat deze situatie niet bevredigend is, waardoor de volgen de verandering een vergroting van de wageninhoud zal zijn. In voorbeeld I is dit probleem cijfermatig uitgewerkt. VOORBEELD I We nemen aan dat het bedrijf of de combinatie van bedrijven 20 ha aardappe len rooit, voorheen met een eenrijige rooier met verzamelbak en 4-tons wagens. Om een hogere capaciteit te hebben, of beter gezegd dezelfde oppervlakte in kortere tijd te oogsten, is een tweerijer met naastrijdende wagen gekocht. D& vraag is wat er nu met de wagens moet gebeuren. De aanwezige wagens en de loscapaciteit zijn uiteraard aangepast aan de eenrijige rooimachine. Dat dit tot problemen leidt is duidelijk. In tabel 23 zijn deze situaties met el kaar vergeleken: de huidige situatie; alleen de rooimachine vervangen; ook de wagens vervangen en de doorstroomcapaciteit aanpassen. De te rooien percelen liggen gelijkmatig verdeeld tussen 0 en 2 km van de opslagplaats. De uitslag is dat de kosten niet zoveel verschillen, hoewel de tweerijer zonder aangepast transport wel het duurste uitkomt. TABEL 23 VERGELIJKING VAN ENKELE ALTERNATIEVE SITUATIES BU VOORBEELD I Huidige Rooimachine Rest ook Omschrijving situatie vervangen aangepast Rooimachine eenrijer met tweerijer met tweerijer met verzamelbak naastr. wagen naastr. wagen Kipwagens: aantal 2 4 2 inhoud 4 ton 4 ton 8 ton Doseerbakinhoud 4 ton 4 ton 4 ton Doorstroomcapaciteit 0,5 ton/min. 0,5 ton/min. 1 ton/min. Aantal personen 2 5 3 Eerste kritische afstarid 2,07 km negatief 1,42 km Eerste wagen toevoegen bij 2,59 km negatief 2,35 km Tweede kritische afstand 4,93 km 0,31 km 4,29 km Tweede wagen toevoegen bij 5,81 km 0,90 km 5,49 km Derde kritische afstand 7,79 km 1,78 km 7,16 km Derde wagen toevoegen bij 8,93 km 2,48 km 8,57 km Kosten bij volledige benutting ƒ345,— Kosten bij eerste kritische afstand ƒ495,— ƒ284,— Kosten bij tweede kritische afstand 585,— 328,— ƒ401,— Kosten bij derde kritische afstand 675,— 372,— 457,— Gemiddelde kosten voor percelen Tussen 0 en 2 km ƒ495,— 359,— ƒ350,— Index voor afwijking van 1,30 1,90 1,90 volledige benutting Gecorrigeerde kosten per ha ƒ644,— ƒ683,— 665,— Het verkorten van de lostijd per wagen door middel van een hogere door stroomcapaciteit heeft meer effect op de kritische afstand naarmate de wagen inhoud groter is. Omgekeerd geldt ook dat een grotere wageninhoud meer effect heeft op de kritische afstand naarmate de doorstroomcapaciteit groter is. Hieruit volgt dat een gelijktijdige vergroting van de doorstroomcapaciteit en de wageninhoud zinvol kan zijn. Wanneer de zuivere werktijd voor het lossen kleiner is dan de zuivere werk tijd voor het veldwerk, heeft een grotere werksnelheid van de rooimachine een kleinere kritische afstand tot gevolg. Dit effect is groter naarmate de wageninhoud groter is. Door het ontbreken van de (dure) doseerbak hebben de oogstcombinaties met loswagens doorgaans lagere kosten per ha dan de combinaties met kip wagens. Hierbij ervan uitgegaan dat de loscapaciteit van de loswagen geen beperking vormt voor de doorstroomcapaciteit bij de losinrichting. Wanneer gewerkt wordt bij een perceelsafstand die groter is dan de kritische, zijn de wachttijden voor een rooimachine met naastrijdende wagen kleiner dan bij een rooimachine met verzamelbak voor dezelfde overschrijding van de kritische afstand. Gedurende de wachttijd voor de rooimachine wordt het aan tal tussenrijders uitgebreid met de naastrijder. Ook bij grote werkganglengten, waarbij niet meer met stilstaande wagens kan worden gewerkt, kan een verzamelbak op de rooimachine toch zinvol zijn. Een uitvoering waarbij de verzamelbak rijdend kan worden gelost heeft dan de voorkeur. ENKELE TOEPASSINGEN DIJ de keuze van landbouwwerktuigen komen verschillende aspecten aan de orde, die in deze publikatie wel zijn genoemd maar bewust niet in rekening zijn gebracht. Merk- en constructieverschillen per type en ook tussen de typen machines, die leiden tot verschillen in duurzaamheid, kwaliteit van het werk, gevoeligheid voor werkomstandigheden en het optreden van storingen, zijn niet in overwe ging genomen. Wel is getracht aan te geven, hoe de capaciteitsafstemming van de verschillende werktuigen binnen een rooisysteem in zijn werk gaat en welke kosten hieraan verbonden zijn. Op deze wijze is het mogelijk de organisatorische en financiële gevolgen van de keuze te kwantificeren. Op sommige punten, vooral bij de keuze van de wagens, dient ook het inzetten voor andere bewerkingen in de beschouwing te worden betrokken. Op grond van deze analyses is bij de aardappeloogst een loswagen in het algemeen voor deliger dan een kipwagen, omdat geen doseerbak nodig is. Bij de bietenoogst echter, waar aan de hoop wordt gestort, doet zich het probleem van de koppeling kipwagen-doseerbak niet voor. Ook ten aanzien van de wageninhoud dient reke ning te worden gehouden met de eisen die andere aanwendingen binnen het be drijf stellen. Een ander, maar zeer belangrijk probleem is, dat bij de keuze van een nieuw1 werktuig meestal rekening moet worden gehouden met de uitgangssituatie. Er zijn meestal nog niet buiten gebruik gestelde werktuigen aanwezig, waarbij het nieuw te kopen werktuig aan moet sluiten. Wanneer een eenrijige rooier met Bij de situatie met niet aangepaste transportcapaciteit zijn vijf mensen nodig om voor afstanden boven 0,9 km de rooimachine aan het werk te houden. In dit geval kan met twee personen minder worden volstaan wanneer 8-tons wagens worden gekocht en een transporteur en boxenvuller met een capaciteit van 1 ton per minuut. Voor de percelen die liggen tussen 1,4 en 2,0 km kan beter een wachttijd voor de rooier worden geaccepeerd dan de kosten van een derde 8- tons wagen te maken.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1975 | | pagina 16