L AUTO- AKTUALITEITEN GORDEL REDDE MIJN LEVEN Nieuw bord einde of smaller wordende vluchtstrook 4 Ruitenwissers van kunststof de kaart zijn geiweest. Al gauw merkte ik, dat ik met m'n knieën onder het dashboard bekneld zat, doordat de stoel enigszins naar voren was geschoven". „Opeens zag ik voor me, ter hoogte van de benzinetank van de vrachtwagen, een vlammetje. Het klinkt misschien ongelooflijk, maar binnen tien telden stond; de onderkant van die wagen in lichterlaaie. Ik ben niet gauw benauwd, maar toen ik die vuurzee als maar groter zag worden, 'kreeg ik wel een bang gevoel. Zorg dat je eruit komt, was mijn reactie. Tegelijkertijd dacht ik: Geen paniek, rustig nadenken". „Eerst maakte ik in een ommezien de gordelsluiting los. Ik slaakte een zucht van verlichting, toen ik daarna m'n benen vanonder het dashboard kon bevrijden. In het portier kon ik geen beweging krijgen. Ik had niet in de gaten dat de voorruit er door de botsing uitgeslagen was. Vandaar dat ik me via het opengedraaide linker portierraam uit de zwa^s beschadigde stationwagen wrong". ZONDER COLBERTJE „Eenmaal buiten heb ik mezelf als een jonge hond uitge schud om te kijken of ik wat gebroken had. Alles was in orde. Daar stond ik dan in weer en wind, zonder colbertje aan, want dat had ik aan het 'begin van de rit uitgetrokken. Ik op zoek naar dat kledingstuk en m'n regenjas. Zonder resultaat. Die waren, zo bleek later, door het gat waar eens de voorruit had gezeten, naar buiten geslingerd, regelrecht de vlammen in". Volgens Van der Scheer is die vlammenzee nog een geluk biji een ongeluk geweest. Het vurige obstakel dwars over de linker rijstrook vormde als het ware een baken in zee voor het achteropkomende verkeer. „Als er geen brand was uit gebroken, zouden er 'beslist nog meer auto's tegen mijn wa gen, waarvan de verlichting was uitgevallen, en de vracht auto zijn geknald. Dat zou op een regelrechte ramp zijn uit gedraaid". „stadssnelheid" (ongeveer 30 km per uur) de inzittenden van een auto de kans lopen zwaar gewond of gedood te wor den als zij geen gordel dragen. De Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 17.000 km per jaar. Daarvan legt hij meer dan de helft af binnen de bebouwde kom en daar vallen onder autobestuurders even veel slachtoffers (doden plus gewonden) als buiten de be bouwde kom. OOK LANGS WATER Een veel gehoord argument van automobilisten en passa giers, die hun gordels niet willen dragen als ze langs water rijden is dat als de auto in het water terechtkomt, de gor del een snelle ontsnapping uit het zinkende voertuig zou beletten. In deze redenering wordt één ding over het hoofd gezien: de klap waarmee een auto het wateroppervlak raakt, is te vergelijken met een middelzware frontale botsing. Zonder gordel lopen de inzittenden grote kans bewusteloos en/of ernstig gewond te raken, zodat ontsnappen vrijwel onmo gelijk is. Wordt men echter door de gordel op zijn plaats gehouden, dan is men veel eerder in staat onmiddellijk na de d-uik in het water de gordel los te maken en te proberen het voertuig te verlaten. Voor auto's die in brand raken, geldt een soortgelijke redenering. Veelal vliegen auto's direct na een 'botsing in brand door een lek geraakte ben zineleiding of -tank. Om zo snel mogelijk uit een brandend voertuig te ontsnappen is het natuurlijk een eerste vereiste, dat men niet gewond of bewusteloos is. Daarom dient de gordel te worden gedragen. OVERREDEN Een ander argument dat wel eens wordt aangevoerd is, dat men bij een botsing er 'beter af zou komen wanneer men uit de auto wordt geslingerd dan wanneer men in de wagen wordt vastgehouden. Het ongevallenonderzoek van de SWOV heeft, echter zeer duidelijk uitgewezen, dat van dege nen die uit de auto worden geslingerd, er ruim drie maal zoveel om het leven kamen als van diegenen, die niet uit de wagen worden geslingerd; ze klappen tegen de grond, een 'boom of paal of worden door hun eigen of door andere voer tuigen overreden. ZWANGERE VROUW BETER UIT IN GORDEL! Ondanks het feit dat voor zwangere vrouwen in hef alge meen een ongeval ernstige gevolgen kan hebben, is uit een aantal korte onderzoeken vast karnen te staan, dat bij een botsing de kans op ernstig letsel voor het (ongeboren) kind en de moeder minder groot is bij het dragen van gordels dan bij het niet dragen. Aanbevolen wordt de driepuntsgordel of de heupgordel te dragen. Er wordt op gewezen dat het heupgedeelte altijd zo laag mogelijk over de heupen moet worden gedragen. ZO STRAK MOGELIJK Elk type autogordel moet zo strak mogelijk gedragen wor den om het grootste effect te sorteren. Het kan voorkomen dat automobilisten met de driepuntsgordel problemen onder vinden met het strak dragen, omdat -bijrv. sommige knoppen op het dashboard niet meer bereikbaar zijn. Anderen vinden dat een strak aangelegde gordiel een te ernstige (vooral psy chische) belasting betekent. In beide gevallen is het echter onjuist de gordel dan maar met meer speling te gebruiken, omdat dit afbreuk doet aan het nuttige effect. Wanneer men bij de koop van een nieuwe auto wed de „zit" probeert (ongemakkelijk zittende stoelen zijn een voortdurende bron van ergernis), waarom dan ook niet even proberen hoe de gordels zitten en hoe ze werken? Bevallen ze niet, laat er dan, eventueel met bijbetaling, andere in zetten Wie zich in zijn bewegingsvrijheid) belemmerd voelt of lichamelijk ongemak ondervindt als de gordel strak gedra gen wordt, kan beter een driepuntsgordel met automaat nemen of op een heupgordel overgaan. (De automaat bestaat uit een opnodsysteem met een blakkeenmechandsme, dat in werking treedt bij een plotselinge hevige ruk (botsing), maar dat bij langzame bewegingen de gordel doet meegeven, zo dat men zich niet „beklemd" voelt. Ook voor kinderen op de achterbank geldt „vast en zeker". „Na het zien van die verkreukelde auto begrijpen we niet dat u daar levend bent uitgekomen". Het was een opmer king, die Jan van der Scheer van een paar mensen te horen kreeg, toen hij in een benzinestation zat bij te komen van de dreun, waarmee z'n stationcar een half uur eerder en een kilometer terug tegen een op de snelweg Zwolle—Hoeve laken omgevallen vrachtwagen was gebotst. IJzersterk ant woord van de heer Van der Scheer (58) tot de omstanders: „Ik had een goede gordel om. Vandaar!" OP TERUGREIS Als medewerker van de filminformatiedienst van Veilig Verkeer Nederland had Van der Scheer tijdens voorlichtings bijeenkomsten door het gehele land al ontelbare malen hoog opgegeven over het nut van de gordel. „Dat deed ik aan de hand van gegevens die binnen- en buitenlands onderzoeken hebben opgeleverd, en van ervaringen van autobestuurders, die bij ongevallen betrokken waren geweest. Dat je met gor dels om beter uit bent als je wat overkomt, had ik echter nog nooit zelf aan den lijve ondervonden. Dragen deed ik ze natuurlijk wél, want als je alleen al beroepshalve zo'n kleine 40.000 kilometer per jaar aflegt, bij nacht en ontij, weet je zo ongeveer wel wat er langs de weg te koop is". Van der Scheer zat dus ook in de heupgordel toen hij vanuit Veendam, waar hij een veilig-verkeersmiddag voor kinderen had verzorgd, in het donker naar zijn woonplaats Amersfoort terugreed. Wind en regen hielden flink huis op de autosnelweg ZwolleHoevelaken, voor hem reden te meer de snelheid van zijn met filmapparatuur geladen sta tionwagen aan te passen. ALSOF DE WERELD VERGING „Even voorbij Harderwijk ging ik naar de linker rijstrook om een voorligger in te halen. Opeens zag ik in het licht van m'n koplampen iets zwarts. In eerste instantie dacht ik, dat het een gekantelde spoorwagon was (later denk je: Gekke gedachte was dat eigenlijk, want er rijden daar im mers geen treinen)". „Ik ging stevig op de rem staan en klemde het stuurwiel nog steviger vast. Een fractie van een seconde later botste ik met een klap tegen dait obstakel. Geen treinwagon, maar een vrachtauto, die door een of andere oorzaak was gekan teld. Het gevaarte lag op z'n zijkant dwars over de linker rijstrook, met de wielen naar mei toe. Het moest net gebeurd zijn, want er was geen levend wezen bij te bespeuren". VLAMMETJE „Na de klap, die op me overkwam alsof de wereld ver ging, werd het doodstil en donker geen spatje licht meer, omdat m'n lampen het hadden 'begeven. Even moet ik van Dit nooit! IEDEREEN REED DOOR „Ze bleven overigens maar doorrijden over de rechter strook. Niemand' nam de moeite te stoppen om hulp te ver lenen. Dat is één van de nare dingen die me zijn bijgebleven. Maar misschien hebben ze wel gedacht, dat er al 'hulp was. Uiteindelijk is er toch een automobilist zo vriendelijk ge weest om te vragen of hij wat voor ons kon doen. De man heeft ons meegenomen naar een benzinestation, een kilo meter verderop". „Een tijdje later werden we daar onderzocht door een arts, die niets ernstigs kon vinden. Alleen zult u morgen wel een paar blauwe plekken hebben op de plaats waar de gordel uw lichaam heeft tegengehouden, zei hij. Inderdaad had ik een bloeduitstorting opgelopen in de heupstreek, maar na een paar dagen was ook dat leed weer geleden". De heer Van der Scheer is ervan overtuigd dat de gordel zijn leven heeft gered. „Dat ding heeft me niet alleen op de plaats vastgehouden, maar er ook voor gezorgd dat de stoel in zijn voorwaartse beweging werd afgeremd. Zonder gor del zoui dk door de botsing als een piloot met z'n schietstoel uit de wagen zijn geslingerd!". OOK OP KORTE RITTEN! De autogordel dient zowel op lange als op korte riften, zowel binnen als buiten de bebouwde kom gedragen te wor den. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveilig heid (SWOV) wijst erop, dat reeds bij een botsing met Zonder gordel om vliegen de inzittenden door met dezelfde snelheid die de auto onmiddellijk vóór het ongeluk had. Schrap zetten met armen en benen haalt niet veel uit. Het is nog maar een proef, maar op verschillende plaatsen langs vooral autowegen hebt u dit bord (gefotografeerd door Veilig Verkeer Nederland) ongetwijfeld zien staan. Wat is de betekenis ervan? Het zwart-wit gestreepte bord, gebaseerd op internatio nale afspraken geeft aan dat de vluchtstrook langs de rij baan eindigt of (tijdelijk) versmalt. Als u de vluchtstrook op wilt rijden en u ziet dit bord, dan is het verstandig daarmee te wachten. Wilt u via de invoegstrook, die vaak overgaat in een vluchtstrook, de nor male rijbaan op, dan weet u bij het zien van dit nieuwe bord, dat er geen of een versmalde vluchtstrook komt en kunt u zich daarnaar richten. Met name als er in een weg smallere kunstwerken als via ducten liggen, kan het bord een nuttige aanwijzing zijn. Arcoflex in Italië heeft automitwissers van Lexan poly- carbonaat kunststof op de markt gebracht. Deze principiële vernieuwing op het ge- PHHj bied van de ruitenwissers Hl is mogelijk geworden door de karakteristieke eigen- H schappen van General m Electric Plastic's Poly- HB carbonaat. De technische Kg eigenschappen gecombi- f|P neerdi met eigenschappen SU» zoals roestvrij, geen re- 'v'*" flectie en „nooit krassen op de ruit als het rubber loslaat" zijn aanleiding geweest om deze plastic te kiezen, geschikt voor nagenoeg alle typen ruitenwissers.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1975 | | pagina 4