L
AUTO-
AKTUALITEITEN
GORDEL REDDE MIJN LEVEN
Nieuw bord
einde of smaller wordende
vluchtstrook
4
Ruitenwissers van kunststof
de kaart zijn geiweest. Al gauw merkte ik, dat ik met m'n
knieën onder het dashboard bekneld zat, doordat de stoel
enigszins naar voren was geschoven". „Opeens zag ik voor
me, ter hoogte van de benzinetank van de vrachtwagen, een
vlammetje. Het klinkt misschien ongelooflijk, maar binnen
tien telden stond; de onderkant van die wagen in lichterlaaie.
Ik ben niet gauw benauwd, maar toen ik die vuurzee als
maar groter zag worden, 'kreeg ik wel een bang gevoel. Zorg
dat je eruit komt, was mijn reactie. Tegelijkertijd dacht ik:
Geen paniek, rustig nadenken".
„Eerst maakte ik in een ommezien de gordelsluiting los.
Ik slaakte een zucht van verlichting, toen ik daarna m'n
benen vanonder het dashboard kon bevrijden. In het portier
kon ik geen beweging krijgen. Ik had niet in de gaten dat
de voorruit er door de botsing uitgeslagen was. Vandaar dat
ik me via het opengedraaide linker portierraam uit de zwa^s
beschadigde stationwagen wrong".
ZONDER COLBERTJE
„Eenmaal buiten heb ik mezelf als een jonge hond uitge
schud om te kijken of ik wat gebroken had. Alles was in
orde. Daar stond ik dan in weer en wind, zonder colbertje
aan, want dat had ik aan het 'begin van de rit uitgetrokken.
Ik op zoek naar dat kledingstuk en m'n regenjas. Zonder
resultaat. Die waren, zo bleek later, door het gat waar eens
de voorruit had gezeten, naar buiten geslingerd, regelrecht
de vlammen in".
Volgens Van der Scheer is die vlammenzee nog een geluk
biji een ongeluk geweest. Het vurige obstakel dwars over de
linker rijstrook vormde als het ware een baken in zee voor
het achteropkomende verkeer. „Als er geen brand was uit
gebroken, zouden er 'beslist nog meer auto's tegen mijn wa
gen, waarvan de verlichting was uitgevallen, en de vracht
auto zijn geknald. Dat zou op een regelrechte ramp zijn uit
gedraaid".
„stadssnelheid" (ongeveer 30 km per uur) de inzittenden
van een auto de kans lopen zwaar gewond of gedood te wor
den als zij geen gordel dragen.
De Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 17.000 km
per jaar. Daarvan legt hij meer dan de helft af binnen de
bebouwde kom en daar vallen onder autobestuurders even
veel slachtoffers (doden plus gewonden) als buiten de be
bouwde kom.
OOK LANGS WATER
Een veel gehoord argument van automobilisten en passa
giers, die hun gordels niet willen dragen als ze langs water
rijden is dat als de auto in het water terechtkomt, de gor
del een snelle ontsnapping uit het zinkende voertuig zou
beletten.
In deze redenering wordt één ding over het hoofd gezien:
de klap waarmee een auto het wateroppervlak raakt, is te
vergelijken met een middelzware frontale botsing. Zonder
gordel lopen de inzittenden grote kans bewusteloos en/of
ernstig gewond te raken, zodat ontsnappen vrijwel onmo
gelijk is. Wordt men echter door de gordel op zijn plaats
gehouden, dan is men veel eerder in staat onmiddellijk na
de d-uik in het water de gordel los te maken en te proberen
het voertuig te verlaten. Voor auto's die in brand raken,
geldt een soortgelijke redenering. Veelal vliegen auto's
direct na een 'botsing in brand door een lek geraakte ben
zineleiding of -tank. Om zo snel mogelijk uit een brandend
voertuig te ontsnappen is het natuurlijk een eerste vereiste,
dat men niet gewond of bewusteloos is. Daarom dient de
gordel te worden gedragen.
OVERREDEN
Een ander argument dat wel eens wordt aangevoerd is,
dat men bij een botsing er 'beter af zou komen wanneer men
uit de auto wordt geslingerd dan wanneer men in de wagen
wordt vastgehouden. Het ongevallenonderzoek van de
SWOV heeft, echter zeer duidelijk uitgewezen, dat van dege
nen die uit de auto worden geslingerd, er ruim drie maal
zoveel om het leven kamen als van diegenen, die niet uit de
wagen worden geslingerd; ze klappen tegen de grond, een
'boom of paal of worden door hun eigen of door andere voer
tuigen overreden.
ZWANGERE VROUW BETER UIT IN GORDEL!
Ondanks het feit dat voor zwangere vrouwen in hef alge
meen een ongeval ernstige gevolgen kan hebben, is uit een
aantal korte onderzoeken vast karnen te staan, dat bij een
botsing de kans op ernstig letsel voor het (ongeboren) kind
en de moeder minder groot is bij het dragen van gordels
dan bij het niet dragen.
Aanbevolen wordt de driepuntsgordel of de heupgordel
te dragen. Er wordt op gewezen dat het heupgedeelte altijd
zo laag mogelijk over de heupen moet worden gedragen.
ZO STRAK MOGELIJK
Elk type autogordel moet zo strak mogelijk gedragen wor
den om het grootste effect te sorteren. Het kan voorkomen
dat automobilisten met de driepuntsgordel problemen onder
vinden met het strak dragen, omdat -bijrv. sommige knoppen
op het dashboard niet meer bereikbaar zijn. Anderen vinden
dat een strak aangelegde gordiel een te ernstige (vooral psy
chische) belasting betekent.
In beide gevallen is het echter onjuist de gordel dan maar
met meer speling te gebruiken, omdat dit afbreuk doet aan
het nuttige effect.
Wanneer men bij de koop van een nieuwe auto wed de
„zit" probeert (ongemakkelijk zittende stoelen zijn een
voortdurende bron van ergernis), waarom dan ook niet even
proberen hoe de gordels zitten en hoe ze werken? Bevallen
ze niet, laat er dan, eventueel met bijbetaling, andere in
zetten
Wie zich in zijn bewegingsvrijheid) belemmerd voelt of
lichamelijk ongemak ondervindt als de gordel strak gedra
gen wordt, kan beter een driepuntsgordel met automaat
nemen of op een heupgordel overgaan. (De automaat bestaat
uit een opnodsysteem met een blakkeenmechandsme, dat in
werking treedt bij een plotselinge hevige ruk (botsing), maar
dat bij langzame bewegingen de gordel doet meegeven, zo
dat men zich niet „beklemd" voelt.
Ook voor kinderen op de achterbank geldt „vast en
zeker".
„Na het zien van die verkreukelde auto begrijpen we niet
dat u daar levend bent uitgekomen". Het was een opmer
king, die Jan van der Scheer van een paar mensen te horen
kreeg, toen hij in een benzinestation zat bij te komen van de
dreun, waarmee z'n stationcar een half uur eerder en een
kilometer terug tegen een op de snelweg Zwolle—Hoeve
laken omgevallen vrachtwagen was gebotst. IJzersterk ant
woord van de heer Van der Scheer (58) tot de omstanders:
„Ik had een goede gordel om. Vandaar!"
OP TERUGREIS
Als medewerker van de filminformatiedienst van Veilig
Verkeer Nederland had Van der Scheer tijdens voorlichtings
bijeenkomsten door het gehele land al ontelbare malen hoog
opgegeven over het nut van de gordel. „Dat deed ik aan de
hand van gegevens die binnen- en buitenlands onderzoeken
hebben opgeleverd, en van ervaringen van autobestuurders,
die bij ongevallen betrokken waren geweest. Dat je met gor
dels om beter uit bent als je wat overkomt, had ik echter
nog nooit zelf aan den lijve ondervonden. Dragen deed ik
ze natuurlijk wél, want als je alleen al beroepshalve zo'n
kleine 40.000 kilometer per jaar aflegt, bij nacht en ontij,
weet je zo ongeveer wel wat er langs de weg te koop is".
Van der Scheer zat dus ook in de heupgordel toen hij
vanuit Veendam, waar hij een veilig-verkeersmiddag voor
kinderen had verzorgd, in het donker naar zijn woonplaats
Amersfoort terugreed. Wind en regen hielden flink huis op
de autosnelweg ZwolleHoevelaken, voor hem reden te
meer de snelheid van zijn met filmapparatuur geladen sta
tionwagen aan te passen.
ALSOF DE WERELD VERGING
„Even voorbij Harderwijk ging ik naar de linker rijstrook
om een voorligger in te halen. Opeens zag ik in het licht
van m'n koplampen iets zwarts. In eerste instantie dacht
ik, dat het een gekantelde spoorwagon was (later denk je:
Gekke gedachte was dat eigenlijk, want er rijden daar im
mers geen treinen)".
„Ik ging stevig op de rem staan en klemde het stuurwiel
nog steviger vast. Een fractie van een seconde later botste
ik met een klap tegen dait obstakel. Geen treinwagon, maar
een vrachtauto, die door een of andere oorzaak was gekan
teld. Het gevaarte lag op z'n zijkant dwars over de linker
rijstrook, met de wielen naar mei toe. Het moest net gebeurd
zijn, want er was geen levend wezen bij te bespeuren".
VLAMMETJE
„Na de klap, die op me overkwam alsof de wereld ver
ging, werd het doodstil en donker geen spatje licht meer,
omdat m'n lampen het hadden 'begeven. Even moet ik van
Dit nooit!
IEDEREEN REED DOOR
„Ze bleven overigens maar doorrijden over de rechter
strook. Niemand' nam de moeite te stoppen om hulp te ver
lenen. Dat is één van de nare dingen die me zijn bijgebleven.
Maar misschien hebben ze wel gedacht, dat er al 'hulp was.
Uiteindelijk is er toch een automobilist zo vriendelijk ge
weest om te vragen of hij wat voor ons kon doen. De man
heeft ons meegenomen naar een benzinestation, een kilo
meter verderop".
„Een tijdje later werden we daar onderzocht door een
arts, die niets ernstigs kon vinden. Alleen zult u morgen
wel een paar blauwe plekken hebben op de plaats waar de
gordel uw lichaam heeft tegengehouden, zei hij.
Inderdaad had ik een bloeduitstorting opgelopen in de
heupstreek, maar na een paar dagen was ook dat leed weer
geleden".
De heer Van der Scheer is ervan overtuigd dat de gordel
zijn leven heeft gered. „Dat ding heeft me niet alleen op de
plaats vastgehouden, maar er ook voor gezorgd dat de stoel
in zijn voorwaartse beweging werd afgeremd. Zonder gor
del zoui dk door de botsing als een piloot met z'n schietstoel
uit de wagen zijn geslingerd!".
OOK OP KORTE RITTEN!
De autogordel dient zowel op lange als op korte riften,
zowel binnen als buiten de bebouwde kom gedragen te wor
den.
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveilig
heid (SWOV) wijst erop, dat reeds bij een botsing met
Zonder gordel om vliegen de inzittenden door
met dezelfde snelheid die de auto onmiddellijk
vóór het ongeluk had. Schrap zetten met armen
en benen haalt niet veel uit.
Het is nog maar een proef, maar op verschillende plaatsen
langs vooral autowegen hebt u dit bord (gefotografeerd door
Veilig Verkeer Nederland) ongetwijfeld zien staan. Wat is
de betekenis ervan?
Het zwart-wit gestreepte bord, gebaseerd op internatio
nale afspraken geeft aan dat de vluchtstrook langs de rij
baan eindigt of (tijdelijk) versmalt.
Als u de vluchtstrook op wilt rijden en u ziet dit bord,
dan is het verstandig daarmee te wachten. Wilt u via de
invoegstrook, die vaak overgaat in een vluchtstrook, de nor
male rijbaan op, dan weet u bij het zien van dit nieuwe bord,
dat er geen of een versmalde vluchtstrook komt en kunt u
zich daarnaar richten.
Met name als er in een weg smallere kunstwerken als via
ducten liggen, kan het bord een nuttige aanwijzing zijn.
Arcoflex in Italië heeft automitwissers van Lexan poly-
carbonaat kunststof op de markt gebracht. Deze principiële
vernieuwing op het ge-
PHHj bied van de ruitenwissers
Hl is mogelijk geworden door
de karakteristieke eigen-
H schappen van General
m Electric Plastic's Poly-
HB carbonaat. De technische
Kg eigenschappen gecombi-
f|P neerdi met eigenschappen
SU» zoals roestvrij, geen re-
'v'*" flectie en „nooit krassen
op de ruit als het rubber
loslaat" zijn aanleiding
geweest om deze plastic
te kiezen, geschikt voor
nagenoeg alle typen ruitenwissers.