Dóórgaan met KAS geeft u steeds GRAS Met KAS meer GRAS 4/ Het struktuurrapport van de N.A.K. Met zelfgeproduceerd voer bent u veilig tegen de stijgende veevoederkosten. Zorg dat u veel van deze hopen hebt, dat scheelt u hopen geld van de winter. En dat kan. Als u stikstof blijft strooien. Geef KAS na elke snede, na elke beweiding! 10 (Vervolg van pagina 8). Voorts vond de commissie het erg twijfelachtig of met zo'n systeem werkelijk een besparing aan keuringskosten wordt verkregen. In verbandi met! de hoge kwaliteitseisen die tegenwoordig internationaal aan zaaizaad en pootgoed wor den gesteld, is de keuring daarvan een ingewikkelde zaak. De vele handelingen die daarbij moeten worden verricht, kosten geld door wie ze ook worden verricht. Wanneer de keuringsdienst deze handelingen niet zelf verricht, moet ze er toch controle op uitoefenen, wat ook weer geld kost. Wel beveelt de commissie aan om de 'bedrijven zoveel mogelijk in te schakelen ■wanneer dit geen bezwaren geeft ten -aanzien van het behoud van de goede kwaliteit en de uitoefening van een goede controle door de keuringsdienst. Ook dringt de commissie aan op het zoeken naar keurings- en onderzoekmethoden die een besparing aan tijd en geld inhouden. Een gedegen studie op dit gebied, met fundamen teel onderzoek, beveelt de commissie ten zeerste aan. Ook het zoeken naar eenvoudiger plomberingsmethoden wordt door de commissie aanbevolen. Deze aanbeveling heeft reeds geleid tot de invoering van het labelcertificaat, waarover bijzonderheden te lezen zijn op pagina 52. BESPARING OF VERZWARING VAN KOSTEN? IN het structuurrapport wordt dus het nodige gezegd over doelmatig werken bij de keuring en over het streven naar beperking van de kosten. Dit was echter niet de 'hoofdopdracht van de commissie. Zij, moest een visie ge ven van de ontwikkelingen en de kostendekking' in de ko mende jaren. Daarbij -heeft zij niet nagelaten te wijzen op een bepaalde ontwikkeling die juist niet in de richting van kostenbespa ring gaat, met name de grote uitbreiding van het aantal ras sen dat gekeurd moet worden. Hoe meer rassen er gekeurd moeten worden des te intensiever wordt de keuringstaak. De laatste tien jaren is het -aantal aardappelrassen dat gekeurd moet worden, gestegen van 75 tot 175. Ook -bij de andere gewassen is er een sterke stijging van het aantal rassen ge weest. De commissie verwacht dat deze uitbreiding zal doorgaan, vooral nu de E.E.G.-rassenlijst is ingesteld en dezer dagen effectief is geworden. De commissie adviseert het bestuur van de N.A.K. deze ontwikkeling goed te volgen in verband met de kosten van de keuring. GELIJKE TARIEVEN VANWEGE RECHTSGELIJKHEID £EN belangrijk deel van het structuurrapport heeft be trekking op de visie van de commissie op de wijze waarop de kosten van de keuring in de toekomst zouden moeten worden gedekt. De commissie gaat uit van het recht van iedereen in Ne derland om te laten keuren. Dit recht is neergelegd in de Zaaizaad- en Plantgoed wet. Er moet dus overal in Nederland, bij ieder die het wenst, worden gekeurd. De keuringsdienst mag niet zeggen: dat perceel is mij te klein of het ligt voor mij te ver. De kosten diie de keuringsdienst moet maken, zullen voor de een gro ter zijn dan voor de ander. 'Er zijn niet alleen individuele, maar ook gewestelijk verschillen. Er zijn verschillen in de struktuur van de landbouw, de spreiding van de percelen of bedrijven, enzovoort; daardoor kan de ene keuringsdienst goedkoper werken dan de andiere. De keuringsdiensten moeten tot nu toe financieel hun eigen boontjes doppen; als bepaalde keuringsdiensten duur der werken dan andere, zal dit in de regionale tarieven tot uiting moeten komen. Het keuringswerk is zeer arbeidsinten sief; door de zeer sterke stijging van loonkosten en sociale lasten is -het verschil tussen de tarieven belangrijk gewor den. Al te grote verschillen in tarieven brengen verstoring te weeg in de concurrentieverhoudingen van de bedrijven. Dit is één van de grote bezwaren die de struktuurcommissie aan voert tegen het bestaande verschil in keuringstarieven tus sen de gewesten. Haar grootste bezwaar is echter van prin cipiële aard, want ze acht verschil in deze tarieven geheel in strijd met het recht van iedereen om te laten keuren. De commissie heeft een en ander uitvoerig uiteengezet in een vijftal hoofdstukken en komt tenslotte tot de stelling dat er een tariefstelling moet komen die voor het hele land gelijk is. SAMENWERKING OP FINANCIEEL GEBIED £«EN uniforme tariefstelling zou neerkomen op een door snee van de regionale tarieven. Maar wat betekent dit? Dit houdt in dat keuringsdiensten die voordelig kunnen werken en daardoor lage tarieven hebben, extra bevoordeeld zouden worden door het doorsnee-tarief, terwijl keurings diensten die duurder moeten werken, -het er extra moeilijk door zouden krijgen. De struktuurcommissie trekt daarom de lijn door en zegt: bij gelijke tarieven moet je tot een herverdeling komen van het geld dat regionaal bijeengebracht wordt. In het struk tuurrapport wordt hierop uitvoerig ingegaan. Er wordt in aangegeven hoe zo'n herverdeling zou kunnen geschieden, hoe dit organisatorisch zou kunnen worden aangepakt, hoe de keuringsdiensten daarover met elkaar kunnen oordelen in een financiële raad, hoe gehandeld zou moeten worden met begrotingen, jaarrekeningen, reserves, inkomsten uit werk voor derden enzovoort. Ook zijn er nog hoofdstukken 'in het irapport gewijd aan het invoeren van een gezamenlijke nationale pensioenregeling voor het hele keuringswezen en over andere vormen van samenwerking. Het ligt voor de hand, dat bij de samenwerking op finan cieel gebied die de commissie voor ogen stond, een stuk eigen financiële verantwoordelijkheid van de keuringsdien sten wordt verplaatst naar een gezamenlijke financiële ver antwoordelijkheid. Het is vooral daarom dat een der leden van de commissie, de heer de Vries, bezwaar had tegen de lijn die de commissie op financieel gebied heeft ontwikkeld. Zijn bezwaren heeft hij neergelegd in een minderheidsnota. „BESCHIKBAARHEIDSNUTTIGHEID" |N de hoofdstukken over de kostendekking der keuringen, komt men nogal eens een woord tegen, dat ongetwij feld uit accountantskringen afkomstig is, namelijk het woord „beschikbaarheidsnuttigheid". Hieronder wordt verstaan de waarde van het beschikbaar zijn van de keuringsinstelling. De commissie stelde, dat de kosten van de keuring voor een groot deel de kosten van de besohikbaarheidsnuttigheid zijn, dus de kosten die gemaakt moeten worden om de keu ringsdienst het hele jaar voor alles en iedereen beschikbaar te doen zijn. (Zie verder pagina 14.) In opdracht van het Ministerie van Landbouw in Iran, vragen wij belangstel lenden, die zich een beperkte tijd voor dit Ministerie beschikbaar willen stellen voor: a) het adviseren van de directeur van het suikerbieten-instituut, aldaar. b) het adviseren wat betreft de suikerbietenzaadteelt en suikerbietencultuur. Gegadigden met ervaring op dit gebied, die de Landbouw Hogeschool te Wage- ningen of een H.L.S.-opleiding hebben volftooid, verzoeken wij te solliciteren. Kennis en interesse voor de plantenveredeling is vanzelfsprekend van groot be lang terwijl een goede spreek- en schrijfvaardigheid van de Engelse taal als voorwaarde geldt. Gedacht wordt, dat de aanvang eind augustus 1975 zal plaatsvinden met als standplaats: Teheran. Naast een goede salariëring wordt een vergoeding verstrekt om het eventuele gezin in staat te stellen mee te gaan naar Iran. Schriftelijke sollicitaties te richten aan de afdeling Personeelszaken van ons bedrijf, Postbus 1, Kapelle -3615-. Koninklijk Kweeekbedrijf en Zaadhandel D. J. VAN DER HAVE b.v. Kapelle - 3615- r* Q Landbouwkundig Bureau der Nederlandse Stikstofmeststoffen Industrie VS W V Thorbeckelaan 360-Den Haag- Telefoon (070) 2540(H)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1975 | | pagina 10