Dóórgaan met KAS
geeft u steeds GRAS
Met KAS meer GRAS
4/
Het struktuurrapport
van de N.A.K.
Met zelfgeproduceerd voer bent u veilig
tegen de stijgende veevoederkosten.
Zorg dat u veel van deze hopen hebt,
dat scheelt u hopen geld van de winter.
En dat kan. Als u stikstof blijft strooien.
Geef KAS na elke snede, na elke beweiding!
10
(Vervolg van pagina 8).
Voorts vond de commissie het erg twijfelachtig of met
zo'n systeem werkelijk een besparing aan keuringskosten
wordt verkregen. In verbandi met! de hoge kwaliteitseisen die
tegenwoordig internationaal aan zaaizaad en pootgoed wor
den gesteld, is de keuring daarvan een ingewikkelde zaak.
De vele handelingen die daarbij moeten worden verricht,
kosten geld door wie ze ook worden verricht. Wanneer de
keuringsdienst deze handelingen niet zelf verricht, moet ze
er toch controle op uitoefenen, wat ook weer geld kost.
Wel beveelt de commissie aan om de 'bedrijven zoveel
mogelijk in te schakelen ■wanneer dit geen bezwaren geeft
ten -aanzien van het behoud van de goede kwaliteit en de
uitoefening van een goede controle door de keuringsdienst.
Ook dringt de commissie aan op het zoeken naar keurings-
en onderzoekmethoden die een besparing aan tijd en geld
inhouden. Een gedegen studie op dit gebied, met fundamen
teel onderzoek, beveelt de commissie ten zeerste aan.
Ook het zoeken naar eenvoudiger plomberingsmethoden
wordt door de commissie aanbevolen. Deze aanbeveling
heeft reeds geleid tot de invoering van het labelcertificaat,
waarover bijzonderheden te lezen zijn op pagina 52.
BESPARING OF VERZWARING VAN KOSTEN?
IN het structuurrapport wordt dus het nodige gezegd
over doelmatig werken bij de keuring en over het
streven naar beperking van de kosten. Dit was echter niet
de 'hoofdopdracht van de commissie. Zij, moest een visie ge
ven van de ontwikkelingen en de kostendekking' in de ko
mende jaren.
Daarbij -heeft zij niet nagelaten te wijzen op een bepaalde
ontwikkeling die juist niet in de richting van kostenbespa
ring gaat, met name de grote uitbreiding van het aantal ras
sen dat gekeurd moet worden. Hoe meer rassen er gekeurd
moeten worden des te intensiever wordt de keuringstaak. De
laatste tien jaren is het -aantal aardappelrassen dat gekeurd
moet worden, gestegen van 75 tot 175. Ook -bij de andere
gewassen is er een sterke stijging van het aantal rassen ge
weest.
De commissie verwacht dat deze uitbreiding zal doorgaan,
vooral nu de E.E.G.-rassenlijst is ingesteld en dezer dagen
effectief is geworden. De commissie adviseert het bestuur
van de N.A.K. deze ontwikkeling goed te volgen in verband
met de kosten van de keuring.
GELIJKE TARIEVEN VANWEGE RECHTSGELIJKHEID
£EN belangrijk deel van het structuurrapport heeft be
trekking op de visie van de commissie op de wijze
waarop de kosten van de keuring in de toekomst zouden
moeten worden gedekt.
De commissie gaat uit van het recht van iedereen in Ne
derland om te laten keuren. Dit recht is neergelegd in de
Zaaizaad- en Plantgoed wet.
Er moet dus overal in Nederland, bij ieder die het wenst,
worden gekeurd. De keuringsdienst mag niet zeggen: dat
perceel is mij te klein of het ligt voor mij te ver. De kosten
diie de keuringsdienst moet maken, zullen voor de een gro
ter zijn dan voor de ander. 'Er zijn niet alleen individuele,
maar ook gewestelijk verschillen. Er zijn verschillen in de
struktuur van de landbouw, de spreiding van de percelen
of bedrijven, enzovoort; daardoor kan de ene keuringsdienst
goedkoper werken dan de andiere.
De keuringsdiensten moeten tot nu toe financieel hun
eigen boontjes doppen; als bepaalde keuringsdiensten duur
der werken dan andere, zal dit in de regionale tarieven tot
uiting moeten komen. Het keuringswerk is zeer arbeidsinten
sief; door de zeer sterke stijging van loonkosten en sociale
lasten is -het verschil tussen de tarieven belangrijk gewor
den.
Al te grote verschillen in tarieven brengen verstoring te
weeg in de concurrentieverhoudingen van de bedrijven. Dit
is één van de grote bezwaren die de struktuurcommissie aan
voert tegen het bestaande verschil in keuringstarieven tus
sen de gewesten. Haar grootste bezwaar is echter van prin
cipiële aard, want ze acht verschil in deze tarieven geheel
in strijd met het recht van iedereen om te laten keuren.
De commissie heeft een en ander uitvoerig uiteengezet in
een vijftal hoofdstukken en komt tenslotte tot de stelling
dat er een tariefstelling moet komen die voor het hele land
gelijk is.
SAMENWERKING OP FINANCIEEL GEBIED
£«EN uniforme tariefstelling zou neerkomen op een door
snee van de regionale tarieven. Maar wat betekent
dit? Dit houdt in dat keuringsdiensten die voordelig kunnen
werken en daardoor lage tarieven hebben, extra bevoordeeld
zouden worden door het doorsnee-tarief, terwijl keurings
diensten die duurder moeten werken, -het er extra moeilijk
door zouden krijgen.
De struktuurcommissie trekt daarom de lijn door en zegt:
bij gelijke tarieven moet je tot een herverdeling komen van
het geld dat regionaal bijeengebracht wordt. In het struk
tuurrapport wordt hierop uitvoerig ingegaan. Er wordt in
aangegeven hoe zo'n herverdeling zou kunnen geschieden,
hoe dit organisatorisch zou kunnen worden aangepakt, hoe
de keuringsdiensten daarover met elkaar kunnen oordelen
in een financiële raad, hoe gehandeld zou moeten worden
met begrotingen, jaarrekeningen, reserves, inkomsten uit
werk voor derden enzovoort. Ook zijn er nog hoofdstukken
'in het irapport gewijd aan het invoeren van een gezamenlijke
nationale pensioenregeling voor het hele keuringswezen en
over andere vormen van samenwerking.
Het ligt voor de hand, dat bij de samenwerking op finan
cieel gebied die de commissie voor ogen stond, een stuk
eigen financiële verantwoordelijkheid van de keuringsdien
sten wordt verplaatst naar een gezamenlijke financiële ver
antwoordelijkheid. Het is vooral daarom dat een der leden
van de commissie, de heer de Vries, bezwaar had tegen de
lijn die de commissie op financieel gebied heeft ontwikkeld.
Zijn bezwaren heeft hij neergelegd in een minderheidsnota.
„BESCHIKBAARHEIDSNUTTIGHEID"
|N de hoofdstukken over de kostendekking der keuringen,
komt men nogal eens een woord tegen, dat ongetwij
feld uit accountantskringen afkomstig is, namelijk het woord
„beschikbaarheidsnuttigheid". Hieronder wordt verstaan de
waarde van het beschikbaar zijn van de keuringsinstelling.
De commissie stelde, dat de kosten van de keuring voor
een groot deel de kosten van de besohikbaarheidsnuttigheid
zijn, dus de kosten die gemaakt moeten worden om de keu
ringsdienst het hele jaar voor alles en iedereen beschikbaar
te doen zijn.
(Zie verder pagina 14.)
In opdracht van het Ministerie van Landbouw in Iran, vragen wij belangstel
lenden, die zich een beperkte tijd voor dit Ministerie beschikbaar willen stellen
voor:
a) het adviseren van de directeur van het suikerbieten-instituut, aldaar.
b) het adviseren wat betreft de suikerbietenzaadteelt en suikerbietencultuur.
Gegadigden met ervaring op dit gebied, die de Landbouw Hogeschool te Wage-
ningen of een H.L.S.-opleiding hebben volftooid, verzoeken wij te solliciteren.
Kennis en interesse voor de plantenveredeling is vanzelfsprekend van groot be
lang terwijl een goede spreek- en schrijfvaardigheid van de Engelse taal als
voorwaarde geldt.
Gedacht wordt, dat de aanvang eind augustus 1975 zal plaatsvinden met als
standplaats: Teheran.
Naast een goede salariëring wordt een vergoeding verstrekt om het eventuele
gezin in staat te stellen mee te gaan naar Iran.
Schriftelijke sollicitaties te richten aan de afdeling Personeelszaken van ons
bedrijf, Postbus 1, Kapelle -3615-.
Koninklijk Kweeekbedrijf en Zaadhandel
D. J. VAN DER HAVE b.v.
Kapelle - 3615-
r* Q Landbouwkundig Bureau der Nederlandse Stikstofmeststoffen Industrie
VS W V Thorbeckelaan 360-Den Haag- Telefoon (070) 2540(H)