6 GROEI VANAF DE OPRICHTING IN 1951 Branche 1954 1957 1960 1963 1966 1969 1972 1973 1974 Personen- en bestelwagens 1.010 2.196 3.783 6.449 10.409 14.095 19.440 22.873 26.350 Traktoren 871 1.598 2.260 3.121 4.372 5.082 5.857 6.474 6.823 Bromfietsen 315 890 1.709 2.894 3.617 4.718 5.347 6.358 Combines 36 180 319 383 490 514 513 Landb.machines/ aanhangers 117 239 302 340 660 922 Motoren/scooters 89 169 172 172 128 120 155 178 Totaal 1.881 4.198 7.138 11.748 18.405 23.607 30.965 36.023 41.144 Uit dit overzicht valt af te leiden, dat de branche personenauto's nog steeds groeit. De toename van 5121 objekten valt n.l. als volgt uit te splitsen: 3477 per sonen- en beselwagens; 349 tractoren; 1011 bromfietsen en 23 motoren/scooters. Hoewel ook de branche bromfietsen behoorlijk is toegenomen blijft de ont wikkeling in deze branche toch achter bij onze verwachtingen. De branche bromfietsen zou n.l. minstens zo groot kunnen zijn als de branche personen- en bestelwagens. Het premieverschil voor bromfietsen is procentueel net zo groot als voor auto's. In exakte bedragen schijnt het verschil bij de bromfietsen nog niet groot genoeg te zijn. Overigens zijn ook nog teveel tractoren elders verzekerd. Daarvan zou den wij ook tenminste 10.000 stuks verzekerd moeten hebben, gezien onze premie- voorwaarden. Wij houden maar moed, dat men toch prijsbewust zal gaan leven. SAMENSTELLING PORTEFEUILLE Soort voertuig Totaal All-risks WA Personenauto's 24.886 17.281 69,4 7.605 30,6 Bestel- en vrachtauto's 1.577 792 50,2 785 49,8 Traktoren 6.823 4.991 73,2 1.832 26,8 Bromfietsen 6.358 2.749 43,2 3.609 56,8 Motoren 178 82 45,8 96 54,2 Combines 513 381 74,2 132 25,8 Kasko-verzekeringen 809 809 100 Totaal 41.144 27.085 65,8 14.059 34,2 AANKNOPEN bij onze opmerking, dat men t.a.v. de keuze van verzekeraar nog te weinig prijsbewust leeft zien we met betrekking tot de verzekerings- vorm wel degelijk een zoeken naar de goedkoopste oplossing. Per 1 januari 1974 werden de premietarieven herzien en onmiddellijk volgde daarop een reaktie in de vorm van omzettingen van zgn. all-risk in W.A.-verzekeringen. Tevens Sing een aantal verzekerden, die als gevolg van een schadegeval hun no-claim- korting verloren, over op een W.A.-verzekering. Eén en ander heeft tot gevolg, dat we jaarlijks het percentage W.A.-verzeke ringen zien stijgen. Het boekjaar 1974 vormt daarop geen uitzondering. Integen deel, het percentage uitsluitend W.A. bij personenauto's is zelfs gestegen met 2,9 9c tot 30.9 en bij bestel- en vrachtauto's met 6,5 tot 49,8 Bij de trac toren blijkt het percentage zgn. all-riskverzekeringen erg hoog n.l. 73,2 het geen geheel in overeenstemming is met de geringe premie. Het gemiddelde van de totale portefeuille ligt op 65,8 resp. 34 2 tegen 68,1 resp. 31,96 in 1973. Het percentage kasko/W.A.-dekking is derhalve met 2,3 gedaald. Een ontwikkeling, welke niet is tegen te houden en toch een tegenstelling ver toont met de hierboven gemaakte opmerking, dat nog tal van voertuigen elders zijn verzekerd terwijl deze op veel voordeliger basis bij ons verzekerd zouden kunnen zijn. Men tracht dus enerzijds premie te besparen door zelf risiko te nemen en anderzijds laat men premie besparende maatregelen achterwege! TOENAME PER KRING Districten Stand per Stand per Toename in Toename in 1—1—75 1—1—74 1974 procenten Zuid-Beveland 10.324 9.294 1.030 11,1 Noord-Brabant 8.857 7.010 1.847 26,3 Walcheren 5.786 4.989 797 16 Schouwen en Duiveland 3.966 3.587 379 10,6 Kring Axel 3.090 2.820 270 9,6 West Zeeuws-Vlaanderen 2.818 2.571 247 9,6 Tholen en St. Philipsland 2.916 2.651 265 10 Kring Hulst 1.935 1.757 178 10,1 Noord-Beveland 1.452 1.344 108 8 Totaal 41.144 36.023 5.121 14,22 In het verslag over 1973 maakten wij melding van de grootste procentuele groei sinds de oprichting n.l. 16.342. De belangrijkste groei troffen we in Noord- Brabant aan n.l 28,4 op afstand gevolgd door Zuid-Beveland met 16,4 Het bestuur heeft intussen maatregelen getroffen ter voorkoming van een te snelle ontwikkeling. Daartoe is b.v. de akseptatie in de grote steden in Brabant totaal stopgezet. Deze maatregel heeft al effektief gewerkt, hoewel Noord-Brabant met een wo°rdenan 26'3 V*r k°P Hgt' 1975 Zal het effekt pas goed zichtbear De gemiddeld groei in 1974 bedroeg 14,22 en bleef derhalve 2,12 achter groeipercentage in 1973 Nietemin steken wij met dit percentage van 14,22 ver uit boven het landelijk gemiddelde. Zoals in vorige verslagen ook werd gememoreerd blijven een aantal distrik- ten achter op het gemiddelde. Oorzaak hiervan is, dat de bevolking er af neemt mplaats van groeit. oc^hts ?irg,eyeden k°men boven het gemiddelde t.w. Noord-Brabant met 26,3 en Walcheren met 16 Ook Zuid-Beveland moest afhaken met betrek king tot het gemiddelde. MEDISCHE VARIA JJE portefeuille medische varia plus W.A.-, bedrijfs- en partikulier risiko, wolke wij per 1 januari 1973 van Landbouw Risiko hebben overgenomen blijft zich m stijgende lijn ontwikkelen. Met name de W.A.-gezinsverzekering groeit het hardst, waaraan de lage premie ongetwijfeld debet is. Bij de arbeids ongeschiktheidsverzekering spelen twee faktoren een belangrijke rol t.w. de vrij zware medische keuring en de op handen zijnde volksverzekering de Alge mene Arbeidsongeschiktheid Wet (afgekort A.A.W.). De bedoeling is' dat deze wet per 1 juli 1976 in werking treedt en aan alle zelfstandigen een 'welvaarts vaste uitkering gaat verstrekken indien zij langer dan 1 jaar arbeidsongeschikt zijn geweest. De hoogte van de uitkering zal parallel lopen met de uitkeringen van de Algemene Ouderdoms Wet (A.O.W.). Ongetwijfeld zal deze A.A.W. voor degenen, die nu reeds jaren arbeidsonge schikt zijn en die destijds op medische gronden geen kans kregen zich vrijwillig te verzekeren, een ware uitkomst betekenen. Aan de andere kant zal de premie last niet gering zijn. Gehoopt moet worden, dat de regering steeds grotere be dragen in deze pot zal bijdragen. Ook wij hebben de premietarieven, ingaande 1 januari 1975 moeten herzien. Dank zij onze voordeliger wijze van werken hebben wij de tarieven 15 onder het algemene markttarief kunnen vasstellen. Opgemerkt moet tenslotte worden, dat met de overname van de medische varia plus WA. bedrijf/partikulier ons verzekeringspakket een noodzakelijke uitbreiding heeft ondergaan, maar dat van de geboden mogelijkheden te weinig gebruik wordt gemaakt. STAND MEDISCHE VARIA PLUS W.A. Kringen 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Schouwen-Duiveland 162 245 53 1 27 0 11 1 37 2 539 Axel 67 161 23 17 9 0 6 5 18 13 319 Hulst 47 42 7 2 4 0 1 0 9 2 114 West Zeeuws-Vlaanderen 138 276 67 21 11 0 17 1 58 19 608 Walcheren 207 359 75 8 49 0 23 1 108 18 847 Tholen 127 221 73 1 13 1 9 1 28 4 478 Zuid-Beveland 434 354 89 3 34 1 53 5 97 12 1082 Noord-Beveland 96 108 41 0 19 0 16 2 29 3 314 Brabant 251 240 56 9 22 4 24 0 51 2 659 Totaal per 31-12-1974 1529 2006 484 62 187 6 160 16 435 75 4960 1 Wettelijke aansprakelijkheid voor particulieren (gezinnen). 2 Wettelijke aansprakelijkheid voor bedrijven incl- gezinnen. 3 Ongevallenverzekering op rentebasis. 4 Ongevallenverzekering op kapitaalbasis. 5 Ziekengeldverzekering met uitkeringsduur van 1 jaar. 6 Ziekengeld verzekering met uitkeringsduur van 1 jaar plus ongevallendek king. 7 Arbeidsongeschiktheid (ziekte plus ongeval) tot 60 jaar met klimmende rente. 8 Arbeidsongeschiktheid (ziekte plus ongeval) tot 65 jaar met klimmende rente. 9 Arbeidsongeschiktheid (ziekte plus ongeval) tot 60 jaar met vaste rente. 10 Arbeidsongeschiktheid (ziekte plus ongeval) tot 65 jaar met vaste rente. 11 Totaal aantal posten per kring. I SCHADE-OVERZICHT AAN het schadeverloop wordt bij onze O.V.M. zeer veel aandacht besteed. Naast het toeslagstelsel voor degenen, die jaren achteréén schade claimen wordt regelmatig een verhoogd eigen risiko toegepast en vinden jaarlijks ook royementen plaats op grond van een abnormaal schadeverloop. Al deze maatregelen moeten er toe leiden, dat de schadefrekwentie niet blijft stijgen, integendeel zelfs daalt. Wij zouden u nu kunnen voorhouden, dat het be stuur volledig in haar opzet is geslaagd, gezien de forse daling van de schade frekwentie. Een dergelijke opmerking zou echter niet objektief zijn. Intussen zijn we weer verheugd met onderstaand overzicht. Branche Aantal posten Aantal schadegevallen Percentage Personenauto's 24.886 5.025 20,2 Bestel- en vrachtwagens 1.577 330 20,9 Tractoren 6.823 385 5,6% Bromfietsen 6.358 384 6 Motoren 178 32 18 Combines 513 12 2,3% Aanhangwagens en caravans 809 33 4,1 Totaal 41.144 602 15,1 Een schadefrekwentie van 15,1 betekent n.l. dat we sinds 1960 niet meer op zo'n laag percentage gezeten hebben en dat wil toch wel iets zeggen. Daarbij valt af te leiden, dat zeer bijzondere omstandigheden tot deze gun stige frekwentie hebben geleid. Een samenspel van faktoren, waarvan een her haling nauwelijks denkbaar is. De realiteit gebiedt ons in 1975 weer rekening te houden met een stijging van de frekwentie. Overigens een verademing als er "zo'n jaar tussen doorkomt. OVERZICHT SCHADE FREKWENTIE Boekjaar Verzekerde voertuigen Schadegevallen Percentage 1951 t/m 1959 gem. 14'15 1960 7.138 1.125 15,8 1961 8.319 1.382 16,6 1962 9.912 1.775 17,9 1963 11.748 2.298 19,6 1964 13.762 2.619 19,0 1965 16.631 3.051 18,3 1966 18.405 3.536 19,2 1967 20.132 3.679 18,3 1968 22.009 4.093 18,6 1969 23.607 4.480 19,0 1970 25.393 4.738 18,6 1971 27.430 4.593 16,7 1972 30.965 5.260 17,0 1973 36.023 6.123 17.0 1974 41.144 6.201 15.1 (Zie verder pag. 7.)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1975 | | pagina 6