6
GROEI VANAF DE OPRICHTING IN 1951
Branche 1954
1957
1960
1963
1966
1969
1972
1973
1974
Personen- en
bestelwagens 1.010
2.196
3.783
6.449
10.409
14.095
19.440
22.873
26.350
Traktoren 871
1.598
2.260
3.121
4.372
5.082
5.857
6.474
6.823
Bromfietsen
315
890
1.709
2.894
3.617
4.718
5.347
6.358
Combines
36
180
319
383
490
514
513
Landb.machines/
aanhangers
117
239
302
340
660
922
Motoren/scooters
89
169
172
172
128
120
155
178
Totaal 1.881
4.198
7.138
11.748
18.405
23.607
30.965
36.023
41.144
Uit dit overzicht valt af te leiden, dat de branche personenauto's nog steeds
groeit. De toename van 5121 objekten valt n.l. als volgt uit te splitsen: 3477 per
sonen- en beselwagens; 349 tractoren; 1011 bromfietsen en 23 motoren/scooters.
Hoewel ook de branche bromfietsen behoorlijk is toegenomen blijft de ont
wikkeling in deze branche toch achter bij onze verwachtingen.
De branche bromfietsen zou n.l. minstens zo groot kunnen zijn als de branche
personen- en bestelwagens.
Het premieverschil voor bromfietsen is procentueel net zo groot als voor auto's.
In exakte bedragen schijnt het verschil bij de bromfietsen nog niet groot genoeg
te zijn. Overigens zijn ook nog teveel tractoren elders verzekerd. Daarvan zou
den wij ook tenminste 10.000 stuks verzekerd moeten hebben, gezien onze premie-
voorwaarden.
Wij houden maar moed, dat men toch prijsbewust zal gaan leven.
SAMENSTELLING PORTEFEUILLE
Soort voertuig
Totaal
All-risks
WA
Personenauto's
24.886
17.281
69,4
7.605
30,6
Bestel- en vrachtauto's
1.577
792
50,2
785
49,8
Traktoren
6.823
4.991
73,2
1.832
26,8
Bromfietsen
6.358
2.749
43,2
3.609
56,8
Motoren
178
82
45,8
96
54,2
Combines
513
381
74,2
132
25,8
Kasko-verzekeringen
809
809
100
Totaal
41.144
27.085
65,8
14.059
34,2
AANKNOPEN bij onze opmerking, dat men t.a.v. de keuze van verzekeraar
nog te weinig prijsbewust leeft zien we met betrekking tot de verzekerings-
vorm wel degelijk een zoeken naar de goedkoopste oplossing. Per 1 januari 1974
werden de premietarieven herzien en onmiddellijk volgde daarop een reaktie
in de vorm van omzettingen van zgn. all-risk in W.A.-verzekeringen. Tevens
Sing een aantal verzekerden, die als gevolg van een schadegeval hun no-claim-
korting verloren, over op een W.A.-verzekering.
Eén en ander heeft tot gevolg, dat we jaarlijks het percentage W.A.-verzeke
ringen zien stijgen. Het boekjaar 1974 vormt daarop geen uitzondering. Integen
deel, het percentage uitsluitend W.A. bij personenauto's is zelfs gestegen met
2,9 9c tot 30.9 en bij bestel- en vrachtauto's met 6,5 tot 49,8 Bij de trac
toren blijkt het percentage zgn. all-riskverzekeringen erg hoog n.l. 73,2 het
geen geheel in overeenstemming is met de geringe premie. Het gemiddelde van
de totale portefeuille ligt op 65,8 resp. 34 2 tegen 68,1 resp. 31,96 in
1973. Het percentage kasko/W.A.-dekking is derhalve met 2,3 gedaald.
Een ontwikkeling, welke niet is tegen te houden en toch een tegenstelling ver
toont met de hierboven gemaakte opmerking, dat nog tal van voertuigen elders
zijn verzekerd terwijl deze op veel voordeliger basis bij ons verzekerd zouden
kunnen zijn. Men tracht dus enerzijds premie te besparen door zelf risiko te
nemen en anderzijds laat men premie besparende maatregelen achterwege!
TOENAME PER KRING
Districten
Stand per
Stand per
Toename in
Toename in
1—1—75
1—1—74
1974
procenten
Zuid-Beveland
10.324
9.294
1.030
11,1
Noord-Brabant
8.857
7.010
1.847
26,3
Walcheren
5.786
4.989
797
16
Schouwen en Duiveland
3.966
3.587
379
10,6
Kring Axel
3.090
2.820
270
9,6
West Zeeuws-Vlaanderen
2.818
2.571
247
9,6
Tholen en St. Philipsland
2.916
2.651
265
10
Kring Hulst
1.935
1.757
178
10,1
Noord-Beveland
1.452
1.344
108
8
Totaal
41.144
36.023
5.121
14,22
In het verslag over 1973 maakten wij melding van de grootste procentuele
groei sinds de oprichting n.l. 16.342. De belangrijkste groei troffen we in Noord-
Brabant aan n.l 28,4 op afstand gevolgd door Zuid-Beveland met 16,4 Het
bestuur heeft intussen maatregelen getroffen ter voorkoming van een te snelle
ontwikkeling. Daartoe is b.v. de akseptatie in de grote steden in Brabant totaal
stopgezet.
Deze maatregel heeft al effektief gewerkt, hoewel Noord-Brabant met een
wo°rdenan 26'3 V*r k°P Hgt' 1975 Zal het effekt pas goed zichtbear
De gemiddeld groei in 1974 bedroeg 14,22 en bleef derhalve 2,12 achter
groeipercentage in 1973 Nietemin steken wij met dit percentage van
14,22 ver uit boven het landelijk gemiddelde.
Zoals in vorige verslagen ook werd gememoreerd blijven een aantal distrik-
ten achter op het gemiddelde. Oorzaak hiervan is, dat de bevolking er af neemt
mplaats van groeit.
oc^hts ?irg,eyeden k°men boven het gemiddelde t.w. Noord-Brabant met
26,3 en Walcheren met 16 Ook Zuid-Beveland moest afhaken met betrek
king tot het gemiddelde.
MEDISCHE VARIA
JJE portefeuille medische varia plus W.A.-, bedrijfs- en partikulier risiko,
wolke wij per 1 januari 1973 van Landbouw Risiko hebben overgenomen
blijft zich m stijgende lijn ontwikkelen. Met name de W.A.-gezinsverzekering
groeit het hardst, waaraan de lage premie ongetwijfeld debet is. Bij de arbeids
ongeschiktheidsverzekering spelen twee faktoren een belangrijke rol t.w. de
vrij zware medische keuring en de op handen zijnde volksverzekering de Alge
mene Arbeidsongeschiktheid Wet (afgekort A.A.W.). De bedoeling is' dat deze
wet per 1 juli 1976 in werking treedt en aan alle zelfstandigen een 'welvaarts
vaste uitkering gaat verstrekken indien zij langer dan 1 jaar arbeidsongeschikt
zijn geweest. De hoogte van de uitkering zal parallel lopen met de uitkeringen
van de Algemene Ouderdoms Wet (A.O.W.).
Ongetwijfeld zal deze A.A.W. voor degenen, die nu reeds jaren arbeidsonge
schikt zijn en die destijds op medische gronden geen kans kregen zich vrijwillig
te verzekeren, een ware uitkomst betekenen. Aan de andere kant zal de premie
last niet gering zijn. Gehoopt moet worden, dat de regering steeds grotere be
dragen in deze pot zal bijdragen.
Ook wij hebben de premietarieven, ingaande 1 januari 1975 moeten herzien.
Dank zij onze voordeliger wijze van werken hebben wij de tarieven 15 onder
het algemene markttarief kunnen vasstellen. Opgemerkt moet tenslotte worden,
dat met de overname van de medische varia plus WA. bedrijf/partikulier ons
verzekeringspakket een noodzakelijke uitbreiding heeft ondergaan, maar dat
van de geboden mogelijkheden te weinig gebruik wordt gemaakt.
STAND MEDISCHE VARIA PLUS W.A.
Kringen
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Schouwen-Duiveland
162
245
53
1
27
0
11
1
37
2
539
Axel
67
161
23
17
9
0
6
5
18
13
319
Hulst
47
42
7
2
4
0
1
0
9
2
114
West Zeeuws-Vlaanderen
138
276
67
21
11
0
17
1
58
19
608
Walcheren
207
359
75
8
49
0
23
1
108
18
847
Tholen
127
221
73
1
13
1
9
1
28
4
478
Zuid-Beveland
434
354
89
3
34
1
53
5
97
12
1082
Noord-Beveland
96
108
41
0
19
0
16
2
29
3
314
Brabant
251
240
56
9
22
4
24
0
51
2
659
Totaal per 31-12-1974
1529
2006
484
62
187
6
160
16
435
75
4960
1 Wettelijke aansprakelijkheid voor particulieren (gezinnen).
2 Wettelijke aansprakelijkheid voor bedrijven incl- gezinnen.
3 Ongevallenverzekering op rentebasis.
4 Ongevallenverzekering op kapitaalbasis.
5 Ziekengeldverzekering met uitkeringsduur van 1 jaar.
6 Ziekengeld verzekering met uitkeringsduur van 1 jaar plus ongevallendek
king.
7 Arbeidsongeschiktheid (ziekte plus ongeval) tot 60 jaar met klimmende
rente.
8 Arbeidsongeschiktheid (ziekte plus ongeval) tot 65 jaar met klimmende
rente.
9 Arbeidsongeschiktheid (ziekte plus ongeval) tot 60 jaar met vaste rente.
10 Arbeidsongeschiktheid (ziekte plus ongeval) tot 65 jaar met vaste rente.
11 Totaal aantal posten per kring.
I
SCHADE-OVERZICHT
AAN het schadeverloop wordt bij onze O.V.M. zeer veel aandacht besteed.
Naast het toeslagstelsel voor degenen, die jaren achteréén schade claimen
wordt regelmatig een verhoogd eigen risiko toegepast en vinden jaarlijks ook
royementen plaats op grond van een abnormaal schadeverloop.
Al deze maatregelen moeten er toe leiden, dat de schadefrekwentie niet blijft
stijgen, integendeel zelfs daalt. Wij zouden u nu kunnen voorhouden, dat het be
stuur volledig in haar opzet is geslaagd, gezien de forse daling van de schade
frekwentie. Een dergelijke opmerking zou echter niet objektief zijn.
Intussen zijn we weer verheugd met onderstaand overzicht.
Branche
Aantal posten Aantal schadegevallen Percentage
Personenauto's
24.886
5.025
20,2
Bestel- en vrachtwagens
1.577
330
20,9
Tractoren
6.823
385
5,6%
Bromfietsen
6.358
384
6
Motoren
178
32
18
Combines
513
12
2,3%
Aanhangwagens en caravans
809
33
4,1
Totaal
41.144
602
15,1
Een schadefrekwentie van 15,1 betekent n.l. dat we sinds 1960 niet meer op
zo'n laag percentage gezeten hebben en dat wil toch wel iets zeggen.
Daarbij valt af te leiden, dat zeer bijzondere omstandigheden tot deze gun
stige frekwentie hebben geleid. Een samenspel van faktoren, waarvan een her
haling nauwelijks denkbaar is. De realiteit gebiedt ons in 1975 weer rekening
te houden met een stijging van de frekwentie. Overigens een verademing als
er "zo'n jaar tussen doorkomt.
OVERZICHT SCHADE FREKWENTIE
Boekjaar
Verzekerde voertuigen
Schadegevallen
Percentage
1951 t/m 1959
gem. 14'15
1960
7.138
1.125
15,8
1961
8.319
1.382
16,6
1962
9.912
1.775
17,9
1963
11.748
2.298
19,6
1964
13.762
2.619
19,0
1965
16.631
3.051
18,3
1966
18.405
3.536
19,2
1967
20.132
3.679
18,3
1968
22.009
4.093
18,6
1969
23.607
4.480
19,0
1970
25.393
4.738
18,6
1971
27.430
4.593
16,7
1972
30.965
5.260
17,0
1973
36.023
6.123
17.0
1974
41.144
6.201
15.1
(Zie verder pag. 7.)