5-bordige hark, Atleet Ford nieuws Vierwielaandrijving een noodzaak Prijslijsten Van Driel Van Dorsten Wetenswaardigheden - Westfalia Meeneem-heftruck van Kooi B.V. FORD VOORLADER VEELZIJDIG WERKTUIG Ongetwijfeld heeft de voorlader zijn opgang gemaakt, om dat hij veel zwaar handwerk overbodig maakte. Een ieder kent de enorme arbeidsver 1 ichting die bereikt werd door het gebruik van de voorlader bij de verwerking van stalmest. Ook voor het verplaatsen van 'bijvoorbeeld grond, zand en grint beschouwde men die voorlader als een onmisbaar werk tuig. Is hiermede het oorspronkelijke werkterrein van de voorlader aangegeven, tegenwoordig heeft hij een veelzijdi- ger functie gekregen, doordat er naast mestvorken en grond, bakken tal van andere hulpstukken ontwikkeld zijn. Bijvoorbeeld grotere bakken speciaal voor licht materiaal, bietenbakken, bulldozerbladen en vorklifthulpstukken. Montage van een voor alle huidige typen Ford voorladers universele set dubbelwerkende cilinders, voor hydraulische bediening van de bakken en vorken, maken de Ford voor lader bovendien voor nog meer werk geschikt. De precieze hydraulische bediening van grondbakken, mestvorken, bie tenbakken en graan- en aardappelbakken, geeft extra op- breekkracht, verhoogt het nuttige laadvermogen, voorkomt door het geleidelijk lossen schade aan het produkt en be perkt schokbelasting op het werktuig. Doordat in toenemen de mate kunstmest, poederachtige materialen en kwetsbare produkten los verladen worden, neemt het gebruik van hy draulische bediende bakken sterk toe. Door de universele toepassingsmogelijkheid van de hy draulische aaobouwset is het bovendien mogelijk met enkele handgrepen en een zeer kleine investering een Ford voor lader met hydraulisch bediende grondbak om te bouwen in een kuilvoervork. Aldus Ford trekker nieuws. Lang sprak het gebruik van vierwielaandrijving in ons land minder aan dan bijvoorbeeld bij onze oosterburen. Met een nat jaar als 1974 is daar wel verandering in gekomen. Men heeft nu kunnen zien dat tractoren met vierwielaan drijving onder slechte terreinamstandigheden werkelijk door. gaan waar tweewiel aangedreven tractoren ophouden. Er zijn zelfs metingen gedaan waarbij de trekkracht tot 80 verhoogd werd dloor toepassing van vierwielaandrijving. (N.I.A.E. Bulletin n. 134/A) Vooral bijl tweewiel aangedreven tractoren met grote ver mogens is het onder ongunstige omstandigheden moeilijk het motorvermogen om te zetten in effectieve trekkracht. Of schoon alle landbouwmodellen van de Ford 2000 t/m de Ford 9600 in vierwieluitvoering leverbaar zijn, ziet men dat voorwielaandrijving voor de typen boven de 70 pk het mees te opgang maakt. De door Ford geleverde voorwielaandirijving is van het type Selene. Al meer dan 20 jaar heeft Selene in nauwe samenwerking met Ford een enorme ervaring opgedaan in het construeren van voorwieraandrijving voor landbouw trekkers. Ongeveer 70 van de voorwielaandrijvingen die tot op heden door Selene of zijn licentiehouders gebouwd werden, zijn gemonteerd onder Fordtractoren. Enige belang rijke voordelen van deze voorwielaandrijving zijn: Zeer goede bodemvrijheid. Sterke constructie, eindvertragiing in voorwielnaven bij Ford 5000 t/m Ford 9600. Verlenging van de tractor met plm. 10 cm door montage aandrijfhuis. Hierdoor betere gewichtsverdeling bij het werken met Ib.v. zware en lange ploegen. Door de zeer grote wieluitslag 40°) kleine draaicirkel. Kleinste draaicirkel zelfs tot 5,50 m. G. W. van Driel Van Dorsten B.V. te Hoofddorp publi ceerde een tweetal prijslijsten van door dit bedrijf in de handel gebrachte merken. Deze betreffen de Rumptstad- Van Driel en die Sahuitemaker- Van Driel werktuigen. Van Rumptstad-Van Driel worden vermeld: stoppel- en zaaiveurploegen; 2-, 3- en 4-scharige wentedploegen, rond gaande ploegen voor bovenover en door de voor rijden, cul tivators, werktuigbalken, bakenfrezen (gecombineerde vol- veld- en rijenfrezen), mengmestinjectieapparaten voor mon tage aan mengmestverspreiders en een grondontsmetter. De uitgave Scbuitemaker-Van Driel vermeldt: universele wagens (te gebruiken als zelflossende wagen, stalmestver- spreider en silagewagen), hydraulische 'kipwagens, stalmest- verspreiders en mengmestverspreiders. De naam' „prijslijst" op ihet omslag geeft minder aan, dian wat deze boekjes van resp. 24 en 16 bladzijden in wer kelijkheid bevatten, want behalve de prijzen zijn ook de be langrijkste gegevens en afbeeldinigen van de machines opge nomen, alsmede een vermelding van de adressen van het bedrijf en van de vertegenwoordigers. Voor belangstellenden hieeft Van Driel Van .Dorsten deze boekjes gratis beschik baar. De Westfalia fabrieken waarvan de melkmachines, melkleidingsystemen enz. in Nederland op de markt worden gebracht door G. W. van iDriel Van Dorsten B.V. te Hoofd dorp publiceerden het boekwerkje „Westfalia Report". Op de bladzijden 3 tot en met 5 daarvan worden bijzon derheden gegeven over de Westfalia fabrieken en vestigin gen, waarvan het hoofdbedrijf zich in Oelde (Westfalen, West-Duitsland) bevindt. Vervolgens wordt aandacht ge schonken aan de toepassingen van de Westfalia apparatuur in meer dan honderd landen ter wereld, terwijl aan het slot nog enkele gegevens over de fabricage worden gegeven. Het programma van die harken vain Vicon Verkoop Neder land B.V. te Lelystad is uitgebreid met een nieuw model. Het betreft hier een nieuwe 5-bord'ige hark die de naam heeft gekregen van Atleet en uitsluitend geschikt is voor hte harken. De max. werkbreedte (bedraagt 2.50 mtr. De voor delen van de Atleet hark volgens een persbericht van Vicon zijn: bodemaangedreven, waardoor een 'goede bodemaanpas- sang gewaarborgd is i grote kapaciteit eenvoudige bediening vrijwel geen tandienbreuk lange levensduur In de industrie, waar het lossen in handwerk al met „Ma- rokkanenwerk" wordt betiteld, kwam de meeneemheftruck net op het juiste moment. In de landbouw en veehouderij moet meer dan 60 van alle gepallettiseerde goederen, door de chauffeurs met de hand gelost worden daar de ontvanger zelden over een hef truck beschikt. Bovendien kan de afnemer meestal geen hulp meer ter beschikking stellen. In alle gevallen waar de grondstof niet in bulk wordt aan gevoerd, kan de Kooi-aap de oplossing betekenen voor een steeds groter wordend probleem. Aldus Kooi B.V. Holland - Vrouwenparochie (Fr.) die ons over deze „kooi-aap" de vol gende bijzonderheden verstrekte. De kooi-aap is een mee- neemheftruck die met de chauffeur meerijdt en iedere vrachtwagen, langs elke zijde, op iedere plaats, snel kan lossen en laden en uitrijden. het eigen gewicht is laag de capaciteit is groot werking is traploos-hydraustatisch de bediening is eenvoudig Een voor vervoerders in de agrarische sector, nieuwe, ar beidsbesparende, machine. Zo genoemd door de chauffeurs omdat hij als een aap achter op de auto iklimt. Het betreft hier een meeneemheftruck, met een hefver mogen van 15002500 kg en een eigen gewicht van slechts 840 kg. Zoals afib. 1 laat zien trekt die Kooi-'aap zich op eigen vermogen aan de truok of bijwagen omhoog en wordt daar d.m.v. een aan te brengen draagconstructie vastgezet. De stuurboom wordt daarna ingeklapt. Het geheel zit nu muurvast en steekt niet verder achteruit dan de toegestane lengte, van een uitklapbaar acherschot. Het ophangen en laten zakken neemt minder dan een minuut tijd in beslag. Het lossen en laden van vrachten geschiedt met een ge middelde capaciteit van 1 ton per minuut. E>e rijsnelheid is traploos regelbaar van 06 km per uur (afb. 2). Rij dien, heffen, neigen en zijwaarts verplaatsen geschieden hydro statisch en traploos. Bovendien beschikt de truok over een kruipgang, die in dien ingeschakeld, alle handelingen met de helft van de nor male snelheid laat verlopen. De zeer ruime side-Shift", maakt het mogelijk om iedere wagen, onafhankelijk van de opstelling van de wielen of tandemstellen, langs iedere zijde te laden en te lossen (afb. 3). De Kooi-aap vernielt n.l. geen vloeren en tegelpaden en kan ook op halfverharde erven werken, door de uitvoering met luchtbanden). Een toenemend probleem van vervoerders is „hoe raak ik mijn vrachten kwijt, zonder ook mijn chauffeur te ver liezen". Hoe lang kan ik nog doorgaan hem het laaggeklas- sdfiseerde en zware „lossen jnet hand" op te dragen. Voordelen van de Kooi-aap zijn: Ledig fust wordt niet voor het volle geplaatst, met dezelfde truok kan de lading overal worden geladen, gelost, uitgereden, en vier meter hoog gestapeld, de heftruck heeft geen invloed op de wegen, belasting en neemt geen laadruimte in. Daarbij kan dezelfde heftruck op meer dan één wagen worden gebruikt. Kan thuis gelaten worden, dienst doen bij intern transport en spaart minimaal een bijrijder uit terwijl 'het lossen moeite loos verloopt, sneller en met minder beschadiging waardoor de beladingsgraad van die wagen stijgt. Van de bedrijven die gebruik maken van De Kooi-aap kunnen genoemd worden leveranciers van kunstmest, veevoeder, bouwmaterialen en afnemers van zaaizaad - aardappelen - uien, en bloembollen en fruitbedrijven die hun grondstof moeten collecteren bij land- en tuinbouwers en daarbij steeds meer gebruik gaan maken van z.g.n. 1000 en 2000 kg stapelkisten. Afhankelijk van de uitvoering en de financiële regeling liggen de vaste exploitatiekosten tussen 3000,en 4000,per jaar. De variabele kosten bedragen 3,per draaiuur. De krachtbron is naar keuze: benzine, diiesel of electromotor op batterijen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1975 | | pagina 7