5-bordige hark, Atleet
Ford nieuws
Vierwielaandrijving een noodzaak
Prijslijsten Van Driel Van Dorsten
Wetenswaardigheden - Westfalia
Meeneem-heftruck van Kooi B.V.
FORD VOORLADER VEELZIJDIG WERKTUIG
Ongetwijfeld heeft de voorlader zijn opgang gemaakt, om
dat hij veel zwaar handwerk overbodig maakte. Een ieder
kent de enorme arbeidsver 1 ichting die bereikt werd door het
gebruik van de voorlader bij de verwerking van stalmest.
Ook voor het verplaatsen van 'bijvoorbeeld grond, zand en
grint beschouwde men die voorlader als een onmisbaar werk
tuig. Is hiermede het oorspronkelijke werkterrein van de
voorlader aangegeven, tegenwoordig heeft hij een veelzijdi-
ger functie gekregen, doordat er naast mestvorken en grond,
bakken tal van andere hulpstukken ontwikkeld zijn.
Bijvoorbeeld grotere bakken speciaal voor licht materiaal,
bietenbakken, bulldozerbladen en vorklifthulpstukken.
Montage van een voor alle huidige typen Ford voorladers
universele set dubbelwerkende cilinders, voor hydraulische
bediening van de bakken en vorken, maken de Ford voor
lader bovendien voor nog meer werk geschikt. De precieze
hydraulische bediening van grondbakken, mestvorken, bie
tenbakken en graan- en aardappelbakken, geeft extra op-
breekkracht, verhoogt het nuttige laadvermogen, voorkomt
door het geleidelijk lossen schade aan het produkt en be
perkt schokbelasting op het werktuig. Doordat in toenemen
de mate kunstmest, poederachtige materialen en kwetsbare
produkten los verladen worden, neemt het gebruik van hy
draulische bediende bakken sterk toe.
Door de universele toepassingsmogelijkheid van de hy
draulische aaobouwset is het bovendien mogelijk met enkele
handgrepen en een zeer kleine investering een Ford voor
lader met hydraulisch bediende grondbak om te bouwen in
een kuilvoervork. Aldus Ford trekker nieuws.
Lang sprak het gebruik van vierwielaandrijving in ons
land minder aan dan bijvoorbeeld bij onze oosterburen. Met
een nat jaar als 1974 is daar wel verandering in gekomen.
Men heeft nu kunnen zien dat tractoren met vierwielaan
drijving onder slechte terreinamstandigheden werkelijk door.
gaan waar tweewiel aangedreven tractoren ophouden. Er
zijn zelfs metingen gedaan waarbij de trekkracht tot 80
verhoogd werd dloor toepassing van vierwielaandrijving.
(N.I.A.E. Bulletin n. 134/A)
Vooral bijl tweewiel aangedreven tractoren met grote ver
mogens is het onder ongunstige omstandigheden moeilijk het
motorvermogen om te zetten in effectieve trekkracht. Of
schoon alle landbouwmodellen van de Ford 2000 t/m de
Ford 9600 in vierwieluitvoering leverbaar zijn, ziet men dat
voorwielaandrijving voor de typen boven de 70 pk het mees
te opgang maakt.
De door Ford geleverde voorwielaandirijving is van het
type Selene. Al meer dan 20 jaar heeft Selene in nauwe
samenwerking met Ford een enorme ervaring opgedaan in
het construeren van voorwieraandrijving voor landbouw
trekkers. Ongeveer 70 van de voorwielaandrijvingen die
tot op heden door Selene of zijn licentiehouders gebouwd
werden, zijn gemonteerd onder Fordtractoren. Enige belang
rijke voordelen van deze voorwielaandrijving zijn:
Zeer goede bodemvrijheid.
Sterke constructie, eindvertragiing in voorwielnaven bij
Ford 5000 t/m Ford 9600.
Verlenging van de tractor met plm. 10 cm door montage
aandrijfhuis. Hierdoor betere gewichtsverdeling bij het
werken met Ib.v. zware en lange ploegen.
Door de zeer grote wieluitslag 40°) kleine draaicirkel.
Kleinste draaicirkel zelfs tot 5,50 m.
G. W. van Driel Van Dorsten B.V. te Hoofddorp publi
ceerde een tweetal prijslijsten van door dit bedrijf in de
handel gebrachte merken. Deze betreffen de Rumptstad-
Van Driel en die Sahuitemaker- Van Driel werktuigen.
Van Rumptstad-Van Driel worden vermeld: stoppel- en
zaaiveurploegen; 2-, 3- en 4-scharige wentedploegen, rond
gaande ploegen voor bovenover en door de voor rijden, cul
tivators, werktuigbalken, bakenfrezen (gecombineerde vol-
veld- en rijenfrezen), mengmestinjectieapparaten voor mon
tage aan mengmestverspreiders en een grondontsmetter.
De uitgave Scbuitemaker-Van Driel vermeldt: universele
wagens (te gebruiken als zelflossende wagen, stalmestver-
spreider en silagewagen), hydraulische 'kipwagens, stalmest-
verspreiders en mengmestverspreiders.
De naam' „prijslijst" op ihet omslag geeft minder aan, dian
wat deze boekjes van resp. 24 en 16 bladzijden in wer
kelijkheid bevatten, want behalve de prijzen zijn ook de be
langrijkste gegevens en afbeeldinigen van de machines opge
nomen, alsmede een vermelding van de adressen van het
bedrijf en van de vertegenwoordigers. Voor belangstellenden
hieeft Van Driel Van .Dorsten deze boekjes gratis beschik
baar.
De Westfalia fabrieken waarvan de melkmachines,
melkleidingsystemen enz. in Nederland op de markt worden
gebracht door G. W. van iDriel Van Dorsten B.V. te Hoofd
dorp publiceerden het boekwerkje „Westfalia Report".
Op de bladzijden 3 tot en met 5 daarvan worden bijzon
derheden gegeven over de Westfalia fabrieken en vestigin
gen, waarvan het hoofdbedrijf zich in Oelde (Westfalen,
West-Duitsland) bevindt. Vervolgens wordt aandacht ge
schonken aan de toepassingen van de Westfalia apparatuur
in meer dan honderd landen ter wereld, terwijl aan het slot
nog enkele gegevens over de fabricage worden gegeven.
Het programma van die harken vain Vicon Verkoop Neder
land B.V. te Lelystad is uitgebreid met een nieuw model.
Het betreft hier een nieuwe 5-bord'ige hark die de naam
heeft gekregen van Atleet en uitsluitend geschikt is voor hte
harken. De max. werkbreedte (bedraagt 2.50 mtr. De voor
delen van de Atleet hark volgens een persbericht van Vicon
zijn:
bodemaangedreven, waardoor een 'goede bodemaanpas-
sang gewaarborgd is
i grote kapaciteit
eenvoudige bediening
vrijwel geen tandienbreuk
lange levensduur
In de industrie, waar het lossen in handwerk al met „Ma-
rokkanenwerk" wordt betiteld, kwam de meeneemheftruck
net op het juiste moment.
In de landbouw en veehouderij moet meer dan 60 van
alle gepallettiseerde goederen, door de chauffeurs met de
hand gelost worden daar de ontvanger zelden over een hef
truck beschikt. Bovendien kan de afnemer meestal geen hulp
meer ter beschikking stellen.
In alle gevallen waar de grondstof niet in bulk wordt aan
gevoerd, kan de Kooi-aap de oplossing betekenen voor een
steeds groter wordend probleem. Aldus Kooi B.V. Holland -
Vrouwenparochie (Fr.) die ons over deze „kooi-aap" de vol
gende bijzonderheden verstrekte. De kooi-aap is een mee-
neemheftruck die met de chauffeur meerijdt en iedere
vrachtwagen, langs elke zijde, op iedere plaats, snel kan
lossen en laden en uitrijden.
het eigen gewicht is laag
de capaciteit is groot
werking is traploos-hydraustatisch
de bediening is eenvoudig
Een voor vervoerders in de agrarische sector, nieuwe, ar
beidsbesparende, machine. Zo genoemd door de chauffeurs
omdat hij als een aap achter op de auto iklimt.
Het betreft hier een meeneemheftruck, met een hefver
mogen van 15002500 kg en een eigen gewicht van slechts
840 kg. Zoals afib. 1 laat zien trekt die Kooi-'aap zich op
eigen vermogen aan de truok of bijwagen omhoog en wordt
daar d.m.v. een aan te brengen draagconstructie vastgezet.
De stuurboom wordt daarna ingeklapt. Het geheel zit nu
muurvast en steekt niet verder achteruit dan de toegestane
lengte, van een uitklapbaar acherschot. Het ophangen en
laten zakken neemt minder dan een minuut tijd in beslag.
Het lossen en laden van vrachten geschiedt met een ge
middelde capaciteit van 1 ton per minuut. E>e rijsnelheid
is traploos regelbaar van 06 km per uur (afb. 2). Rij dien,
heffen, neigen en zijwaarts verplaatsen geschieden hydro
statisch en traploos.
Bovendien beschikt de truok over een kruipgang, die in
dien ingeschakeld, alle handelingen met de helft van de nor
male snelheid laat verlopen.
De zeer ruime side-Shift", maakt het mogelijk om iedere
wagen, onafhankelijk van de opstelling van de wielen of
tandemstellen, langs iedere zijde te laden en te lossen (afb.
3).
De Kooi-aap vernielt n.l. geen vloeren en tegelpaden en kan
ook op halfverharde erven werken, door de uitvoering met
luchtbanden).
Een toenemend probleem van vervoerders is „hoe raak
ik mijn vrachten kwijt, zonder ook mijn chauffeur te ver
liezen". Hoe lang kan ik nog doorgaan hem het laaggeklas-
sdfiseerde en zware „lossen jnet hand" op te dragen.
Voordelen van de Kooi-aap zijn: Ledig fust wordt niet
voor het volle geplaatst, met dezelfde truok kan de lading
overal worden geladen, gelost, uitgereden, en vier meter
hoog gestapeld, de heftruck heeft geen invloed op de wegen,
belasting en neemt geen laadruimte in. Daarbij kan dezelfde
heftruck op meer dan één wagen worden gebruikt. Kan
thuis gelaten worden, dienst doen bij intern transport en
spaart minimaal een bijrijder uit terwijl 'het lossen moeite
loos verloopt, sneller en met minder beschadiging waardoor
de beladingsgraad van die wagen stijgt. Van de bedrijven die
gebruik maken van De Kooi-aap kunnen genoemd worden
leveranciers van kunstmest, veevoeder, bouwmaterialen en
afnemers van zaaizaad - aardappelen - uien, en bloembollen
en fruitbedrijven die hun grondstof moeten collecteren bij
land- en tuinbouwers en daarbij steeds meer gebruik gaan
maken van z.g.n. 1000 en 2000 kg stapelkisten.
Afhankelijk van de uitvoering en de financiële regeling
liggen de vaste exploitatiekosten tussen 3000,en
4000,per jaar. De variabele kosten bedragen 3,per
draaiuur. De krachtbron is naar keuze: benzine, diiesel of
electromotor op batterijen.