Het leven van de vrouw in de Moslem-wereld 7 M. C. CAPELLE. |K sprak Achmed vorige week in een Turks restaurant. Achmed is n.l. een jonge Turkse gastarbeider die al een paar jaar in ons land verblijft. Van tijd tot tijd zie ik hem, dan informeert hij trouw naar mijn vrouw en kinderen, terwijl ik op mijn beurt bij hem navraag doe naar zijn familie. Tijdens een reis door Turkije was ik bij één van zijn broers op bezoek, en vanaf die tijd dateert onze relatie. Vorige week viel me de glanzende ring op aan Achmeds vinger. Hij zag mijn oog naar het sieraad gaan en vertelde dat hij over drie weken ging trouwen. „Je kent het meisje wel", beweerde hij. „Jij en ik zijn eens bij haar thuis geweest". Ik herinnerde me het opperbest! Er was een Turkse familie in Utrecht met een zeer appetijtelijke huwbare doch ter. Op dat meisje had Achmed zijn oog laten vallen. Familie om de huwelijkson derhandelingen te beginnen had hij niet bij de hand, en daarom vroeg hij of ik met de vader wou praten. Dat wou ik graag maar helaas leverde het geen succes op, de vader wees het voorstel om tot een huwelijksovereenkomst te geraken bot van de hand. En nu zat Achmed daar met die glan zende ring! Hij vertelde me dat het toch voor el kaar was gekomen; het wachten was nu op de nodige papieren en dan gingen ze binnen afzienbare tijd in het huwelijks bootje. De bruidegom had het afgespro ken bedrag reeds betaald, en LIOE heet ze?" vroeg ik in mijn on schuld. Op die vraag keek Achmed me eens aan. „Dat weet ik niet", zei hij. „Jij toch wel weten hoe het in Turkije is. Het meis je en ik nooit met elkaar praten. Daar mee wachten tot we getrouwd zijn". Het was me inderdaad niet onbekend dat in nagenoeg alle gevallen van huwe lijken in de moslem-wereld de bruid en bruidegom weinig in de melk hebben te brokkelen. Het huwelijk is een zaak van de beide families onderling, het is een wederzijds contract en is het me on langs niet overkomen dat ik afscheid ging nemen van een groep Turkse gastarbei ders die met vakantie naar huis gingen en dat men mij toen op één van *de man nen wees met de mededeling: „Hij trou wen gaan". „Dat is leuk", was mijn reactie. „En ken je je vrouw?" Welnee, heleméal niet, hij had haar nooit gezien. Het meisje woonde in een heel ander dorp, maar de familie had al les voor elkaar gebracht, zodat na zijn aankomst het huwelijk dadelijk voltrokken kan worden. y^CHMED en de andere Turkse gast arbeider zijn moslems en hun huwelijksbeleving is kenmerkend voor de plaats van de vrouw in de moslem-we reld. Een enorme wereld, die zich uitstrekt van Marokko tot aan de Filippijnen, met 400 of 500 miljoen mensen. Niemand weet precies hoeveel het er zijn omdat in ver schillende islamitische landen de volkstel ling een onbekend begrip is. De Islam is een wereldgodsdienst. Een godsdienst met het heilige boek, de Ko ran. In die Koran staan richtlijnen voor het dagelijks leven, ook richtlijnen voor het huwelijk; de plaats en de positie van de vrouw wordt in dit heilig boek nauw keurig bepaald. De Islam beschouwt het huwelijk als het grondbeginsel van de menselijke beschaving, het is een heilig contract, dat iedereen moet sluiten, tenzij er bijzondere redenen zijn dit niet te doen. Nu was bij de vroegere Arabieren de plaats van de vrouw al bijzonder gering en feitelijk heeft Mohammed via de Ko ran een revolutionair geluid laten horen. Hij stelde paal en perk aan de polygamie door vast te stellen dat een man niet meer dan vier vrouwen mag trouwen; ook werd zorgvuldig vastgesteld hoe en waarom tot scheiding mag worden overgegaan. £JENK nou niet dat alle moslems er enkele vrouwen op na houden. Bij de Turkse en Marokkaanse gastarbeiders in ons land komt het zelden voor dat een man meer dan één vrouw heeft. Toch ken ik verschillende Turken die twee vrouwen hebben; dan is er altijd wel een oorzaak waarom er een tweede vrouw bij werd ge nomen, meest in overleg met de eerste vrouw. Tal van Moslem-landen willen echter moderne staten zijn, waarin geen poly gamie past, en men ziet dus duidelijk aan de ene kant hoe de religie geen bezwaar maakt, aan de andere kant wetten van het land, die dit niet toestaan. In de meeste gevallen lost men het probleem op door naast de officiële vrouw er een tweede bij te nemen. Min of meer als maitresse, maar niemand die er iets onfatsoenlijks in ziet. Zo is me een voorbeeld bekend van een man wiens vrouw niet in staat was te werken na ernstige reumatiek, en die er daarom een tweede vrouw bij nam. Beide dames verkeren op goede voet met el kaar. De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat één van de beide vrouwen on langs mee naar Nederland kwam om haar man hier gezelschap te houden, en u mag één keer raden of het de vrouw is die krom loopt van de reumatiek öf de andere. |^EE, de plaats van de vrouw in de wereld van de Islam is er één van zeer ondergeschikte positie. Meen echter niet dat de vrouwen zich daarover zouden beklagen: Verre van dat! Ze vinden u, westerse vrouwen, in feite heel ongeluk kige wezens: u bent getrouwd met een man die maar weinig om u geeft; die u zomaar de straat laat opgaan, alléén, te midden van mannen die ook al geen zier om hun vrouw geven. Maar hoe ouder en grijzer de vrouw wordt, hoe groter haar invloed. In het al gemeen heeft een jonge vrouw weinig in te brengen; oudere moeders en groot moeders worden echter op handen gedra gen. Ik zou u daar prachtige voorbeelden van kunnen geven. Eén ding is voor heel de moslem-wereld van enorme waarde dat het meisje onge schonden het huwelijk ingaat. Is dit niét het geval, dan loopt ze de kans om reeds na de eerste huwelijksnacht de deur ge wezen te worden. Vandaar ook de haast ziekelijke angst bij veel ouders dat hun dochter iets onaangenaams zal overko men of dat ze over de tong gaat. Dit is nagenoeg het ergste wat een jonge vrouw kan overkomen. Veel vroegtijdige huwe lijken zijn in sommige moslem-landen een reden om het meisje maar zo gauw mo gelijk in de veilige huwelijkshaven te bren gen; dat is voor de ouders een geweldige zorg minder. Ik meen dat die angst om „het heilige zegel" (zoals de Syriërs zeg gen) ongeschonden te laten haast tot een obsessie is in veel Islamitische landen. QF er in het huwelijk van man en vrouw, die op deze manier tot el kaar kwamen, wel van liefde sprake kan zijn? De onderlinge relatie is een andere dan die wij kennen. Maar ik ben in voldoende gezinnen van moslems geweest om te zien hoe er een hechte band was gegroeid. En het was een oude, wijze moslem die me eens zei: „Het huwelijk bij jullie in het westendat is een bord hete soep die van het vuur op de tafel wordt gezet; die soep wordt langzamerhand kouder... Maar bij ons is het huwelijk een schotel koude pap, die op het vuurtje komt te staan; die pap wordt steeds warmer i NOOT VAN DE REDACTIE. De heer Capelle houdt ook lezingen over deze en andere onderwerpen. Zijn adres is: Julianaweg 1, Nieuwendijk, tel. 01834—1366. DéGKOTé SCHOONMAAK B!) PlCK^N-£N\G£ V6EONTR0£TérND£ OBSéfZVATIé^ MGT LOU VE£Wi)t>£R£N AL UW MUIZEN W'J VGRW'JDEEEM AL UW VCTVLGKW£ï\j LAAT OtOS UW OOOE BOS<£T\j OPRUIMEN N\J. SOEKENWURM W fwV RUIMEN UW HUI* IN EEN KLAP OP rp ST£eKXlN6C?; VOOR JOM6 6N OOP. AL-HI^

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1975 | | pagina 7