- lehte(teft
2
|_|ET Paasfeest in de oosterse en westerse Christelijke
kerken het feest van de Wederopstanding van de
Heer, valt in een jaargetijde dat gekenmerkt wordt door de
overweldigende schoonheid waarmee nieuw ontwikkelend
doch nog pril leven wordt omgeven. Het is daarom niet te
verwonderen, dat de niet-Christenen in onze westerse we
reld, ondanks het feit, dat in hun levensbeschouwing het
christelijke opstandingsmysterie geen rol speelt, worden
aangegrepen door eenzelfde blijheid en betrokkenheid bij
het natuurgebeuren, als zij die in vast geloven belijden dat
de Heer waarlijk is opgestaan.
Door de schoonheid van de natuur, juist in die dagen,
vinden de laatsten opnieuw bevestiging hunner overtuiging.
Of we de (wedergeboorte van de natuurlijke schepselen al
of niet het karakter geven van bevestiging van Christus'
Opstanding, dan wel dat wij het Paasfeest zien als een ge
beuren dat heidens van oorsprong zou zijn, blijft om 't even.
Het is een periode waarin een doorgangsfase van ons be
staan (Pascha betekent doorgang) wordt omzoomd door een
schitterend getooide buitenwereld en gemarkeerd door tal
loze geboorten bij nog in het wild levende 'dieren of in de
stallen en op de weiden, bij de tot huisdier geworden na
komelingen van de vroegere in een ruige wildernis voor
komende hoefdragers.
ET is de moeite waard om ons op deze vrijwel alom
aanwezige schoonheid te bezinnen. Als we dat dan
doen in het vreugdevolle besef van, hoe dan ook, te mo
gen (voort)bestaan, ervaren we ogenblikken van voldoening
en geluk. Het gaat bij dit alles inderdaad om de bezinning.
Als mens hebben wij geen andere mogelijkheden om ons
Zijn te bevestigen, dan ons bewust te maken van hetgeen
waarvan wij getuige mogen zijn. Het overwegen b.v. van
het waarom van de voortbrenging van nieuw leven thuis en
in bossen en dreven, waar het wild zijn woonstee verkiest,
is een bezinning op de toekomst. Het is een zeer positieve
bezinning.
In de natuur gebeurt nooit iets zonder ,,zin", zonder een
bedoeling. Heel geleidelijk aan beginnen wij dat op te mer
ken. In eerste aanleg verbaast ons dat. Weldra echter gaan
wij, althans een aantal onzer, daarover nadenken. En als
wij dan bewust worden van onze blije deelname aan allerlei
paasgebruiken, ook al is wezen en bedoeling ervan ons on
bekend, dan wil dat gevoelen van opgewektheid ons zeg
gen, dat het zin heeft om voort te leven.
-in o
-tno
.boo
Tfós
ns-9
sR -
[!W
f«
!d
we dat begrijpen ontstaat uit die overweging de be
hoefte om ons af te vragen hoe wij leven en hoe we
zouden willen leven. Met andere woorden: wij gaan onze
menselijke leefwereld kritischer bekijken. Onvermijdelijk zul
len wij daarbij meer aandacht besteden aan onze persoon
lijke manier van leven en gedragen. En als wij zover zijn,
als wij ons gaan afvragen waarom b.v. de doorsnee huis
vrouw aan de schoonmaak gaat en ook wij zelf 'de drang
voelen om de stofnesten in ons zelf eens in het heldere,
licht van de lente te brengen om te zien wat erin en eronder
verborgen ligtwelnu dan is het tijd om na een pe
riode van innerlijke strijd enverzet ook schoonmaak in ons
zelf te houden. Dan is het ogenblik daar om tot nieuwe weg
gen te besluiten.
Het wonderlijke is, juist van die lenteperiode, dat het ons
onmogelijk is om zonder een zekere blijheid te komen tot
dat inspirerende nieuwe, hoe klein, hoe onaanzienlijk dat
wellicht ook is. Maar heel het Zijnde, de Natuur, wijzelf, ons
handelen, wordt overstraald door een zuiver licht dat ons
blij maakt enerzijds, doch verlegen doet zijn anderzijds. Het
is een zuiverend licht waarin wij dan staan. Een licht dat ons
onszelf en de medemens doet zien in al onze beperktheid
en naaktheid enerzijds, in onze menselijke hoogwaardigheid
anderzijds.
In
dit Paasnummer o.m.:
Pagina
Feest van licht na duisternis
4
Eieren in het gras
5
Plattelandsvrouwen naar Londen; Het leven
van de vrouw in de Moslem-wereld
6/7
De Belgische schapenfokkerij; Geheimschrift
in Zeeland
8/9
Op bezoek bij Quist te IJzendijke
11
Erf en akker; Bij een tegel
13
P.J.Zuid Geluid
15
nsteom^
,b >ioC
jtèsrftt
Ook bedroevende bedrijfsresultaten melk
veehouderij 17
Hoe problemen bij rijenbespuiting metbeta-
nal voorkomen 19
Wat doet een makelaar in onroerende goede
ren 20
Leef prijsbewust f, ook wat uw verzekeringen
betreft20
De opslag van mest en gier21
Voederbehoefte en voeding van melkvee 23
De maand april op het Zuid-Westelijk land
bouwbedrijf 24/25
Tarieven loonwerk 1975 Zeeland26
Tarieven loonwerk 1975 Noord-Brabant27
Tuinbouwklanken29
Het zaaien van groenbemestingsgewassen in
het voorjaar30
Markt 31
|ZN is dit in wezen niet de zin die er in de viering van
het Paasfeest verborgen ligt. Is het niet de volmaak
te Liefde, 'de bereidheid tot het offeren (van onszelf) tot uit
drukking gebracht in de palmpaasversiering welke wij dan
zoeken?
Het simpele ei, eeuwig symbool van vruchtbaarheid, doch
ook van de positieve instelling ten opzichte van een toch
onafwendbare toekomst, wordt door ons gekleurd, beschil
derd en in hoeveelheden gebruikt, in allerlei kleurrijke vor
men nagebootst en afgebeeld, duidt aan de hoop die wij
op de toekomst hebben.
Als wij Pasen in die zin doorzien en beleven dan is de
wederopstanding als begrip voor ons geen ledige huls meer,
maar een warme en veelbelovende werkelijkheid. Dan is de
symboliek van de palmpasen, als de kinderen vol trots hun
soms prachtige versierde ..paasboompjes" tonen een uit
beelding van de verwachting van een blije toekomst. Dan
is het beeld van het Offer van het Lam duidelijker, omdat
wij die toekomst dankbaar willen aanvaarden, want het zoen
offer werd vrijwillig gebracht en kennelijk aanvaard. In die
zin ,is Pasen lentefeest. Een gebeuren dat, hoe dan ook,
de lamp van hoop, het onmisbare licht op ons levenspad,
helderder doet opvlammen en ons kracht geeft om opnieuw
te beginnen of verder-te gaan, waarheen dan ook.
DRS. M. DE JONG.