- lehte(teft 2 |_|ET Paasfeest in de oosterse en westerse Christelijke kerken het feest van de Wederopstanding van de Heer, valt in een jaargetijde dat gekenmerkt wordt door de overweldigende schoonheid waarmee nieuw ontwikkelend doch nog pril leven wordt omgeven. Het is daarom niet te verwonderen, dat de niet-Christenen in onze westerse we reld, ondanks het feit, dat in hun levensbeschouwing het christelijke opstandingsmysterie geen rol speelt, worden aangegrepen door eenzelfde blijheid en betrokkenheid bij het natuurgebeuren, als zij die in vast geloven belijden dat de Heer waarlijk is opgestaan. Door de schoonheid van de natuur, juist in die dagen, vinden de laatsten opnieuw bevestiging hunner overtuiging. Of we de (wedergeboorte van de natuurlijke schepselen al of niet het karakter geven van bevestiging van Christus' Opstanding, dan wel dat wij het Paasfeest zien als een ge beuren dat heidens van oorsprong zou zijn, blijft om 't even. Het is een periode waarin een doorgangsfase van ons be staan (Pascha betekent doorgang) wordt omzoomd door een schitterend getooide buitenwereld en gemarkeerd door tal loze geboorten bij nog in het wild levende 'dieren of in de stallen en op de weiden, bij de tot huisdier geworden na komelingen van de vroegere in een ruige wildernis voor komende hoefdragers. ET is de moeite waard om ons op deze vrijwel alom aanwezige schoonheid te bezinnen. Als we dat dan doen in het vreugdevolle besef van, hoe dan ook, te mo gen (voort)bestaan, ervaren we ogenblikken van voldoening en geluk. Het gaat bij dit alles inderdaad om de bezinning. Als mens hebben wij geen andere mogelijkheden om ons Zijn te bevestigen, dan ons bewust te maken van hetgeen waarvan wij getuige mogen zijn. Het overwegen b.v. van het waarom van de voortbrenging van nieuw leven thuis en in bossen en dreven, waar het wild zijn woonstee verkiest, is een bezinning op de toekomst. Het is een zeer positieve bezinning. In de natuur gebeurt nooit iets zonder ,,zin", zonder een bedoeling. Heel geleidelijk aan beginnen wij dat op te mer ken. In eerste aanleg verbaast ons dat. Weldra echter gaan wij, althans een aantal onzer, daarover nadenken. En als wij dan bewust worden van onze blije deelname aan allerlei paasgebruiken, ook al is wezen en bedoeling ervan ons on bekend, dan wil dat gevoelen van opgewektheid ons zeg gen, dat het zin heeft om voort te leven. -in o -tno .boo Tfós ns-9 sR - [!W f« !d we dat begrijpen ontstaat uit die overweging de be hoefte om ons af te vragen hoe wij leven en hoe we zouden willen leven. Met andere woorden: wij gaan onze menselijke leefwereld kritischer bekijken. Onvermijdelijk zul len wij daarbij meer aandacht besteden aan onze persoon lijke manier van leven en gedragen. En als wij zover zijn, als wij ons gaan afvragen waarom b.v. de doorsnee huis vrouw aan de schoonmaak gaat en ook wij zelf 'de drang voelen om de stofnesten in ons zelf eens in het heldere, licht van de lente te brengen om te zien wat erin en eronder verborgen ligtwelnu dan is het tijd om na een pe riode van innerlijke strijd enverzet ook schoonmaak in ons zelf te houden. Dan is het ogenblik daar om tot nieuwe weg gen te besluiten. Het wonderlijke is, juist van die lenteperiode, dat het ons onmogelijk is om zonder een zekere blijheid te komen tot dat inspirerende nieuwe, hoe klein, hoe onaanzienlijk dat wellicht ook is. Maar heel het Zijnde, de Natuur, wijzelf, ons handelen, wordt overstraald door een zuiver licht dat ons blij maakt enerzijds, doch verlegen doet zijn anderzijds. Het is een zuiverend licht waarin wij dan staan. Een licht dat ons onszelf en de medemens doet zien in al onze beperktheid en naaktheid enerzijds, in onze menselijke hoogwaardigheid anderzijds. In dit Paasnummer o.m.: Pagina Feest van licht na duisternis 4 Eieren in het gras 5 Plattelandsvrouwen naar Londen; Het leven van de vrouw in de Moslem-wereld 6/7 De Belgische schapenfokkerij; Geheimschrift in Zeeland 8/9 Op bezoek bij Quist te IJzendijke 11 Erf en akker; Bij een tegel 13 P.J.Zuid Geluid 15 nsteom^ ,b >ioC jtèsrftt Ook bedroevende bedrijfsresultaten melk veehouderij 17 Hoe problemen bij rijenbespuiting metbeta- nal voorkomen 19 Wat doet een makelaar in onroerende goede ren 20 Leef prijsbewust f, ook wat uw verzekeringen betreft20 De opslag van mest en gier21 Voederbehoefte en voeding van melkvee 23 De maand april op het Zuid-Westelijk land bouwbedrijf 24/25 Tarieven loonwerk 1975 Zeeland26 Tarieven loonwerk 1975 Noord-Brabant27 Tuinbouwklanken29 Het zaaien van groenbemestingsgewassen in het voorjaar30 Markt 31 |ZN is dit in wezen niet de zin die er in de viering van het Paasfeest verborgen ligt. Is het niet de volmaak te Liefde, 'de bereidheid tot het offeren (van onszelf) tot uit drukking gebracht in de palmpaasversiering welke wij dan zoeken? Het simpele ei, eeuwig symbool van vruchtbaarheid, doch ook van de positieve instelling ten opzichte van een toch onafwendbare toekomst, wordt door ons gekleurd, beschil derd en in hoeveelheden gebruikt, in allerlei kleurrijke vor men nagebootst en afgebeeld, duidt aan de hoop die wij op de toekomst hebben. Als wij Pasen in die zin doorzien en beleven dan is de wederopstanding als begrip voor ons geen ledige huls meer, maar een warme en veelbelovende werkelijkheid. Dan is de symboliek van de palmpasen, als de kinderen vol trots hun soms prachtige versierde ..paasboompjes" tonen een uit beelding van de verwachting van een blije toekomst. Dan is het beeld van het Offer van het Lam duidelijker, omdat wij die toekomst dankbaar willen aanvaarden, want het zoen offer werd vrijwillig gebracht en kennelijk aanvaard. In die zin ,is Pasen lentefeest. Een gebeuren dat, hoe dan ook, de lamp van hoop, het onmisbare licht op ons levenspad, helderder doet opvlammen en ons kracht geeft om opnieuw te beginnen of verder-te gaan, waarheen dan ook. DRS. M. DE JONG.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1975 | | pagina 2