Het ringrijden en de pollepelprijs De emancipatie van de Griekse vrouw land zeker vijf avonden in de week karnemelksepap. Die moest gekookt worden. Welnu, de laagste in rang was belast met net roeren van de pap tijdens 'het koken. En dat was de jongste knecht, in vele gevallen tevens koeie- wachter. Pas als hij wat ouder was en vierde of derde knecht was geworden, kwam hij van de pollepel af omdat een ander knaapje zijn plaats had ingenomen. Men kan zich nu afvragen hoe een schandeprijs dan een ereprijs kon worden? Welnu, allereerst ging het ge bruik van karnemelksepap-eten verloren en daardoor zag men de pollepel niet meer als „zinnebeeld der onbedre venheid". Op de tweede plaats was de pollepel alleen toe kunnen worden. Dat kreeg men voor elkaar door de zaak als volgt te regelen. Alle rijders nemen deel aan de strijd!. Wie in de eerste ronde de ring mist, valt af. Het zelfde geldt voor de tweede ronde, enz. en aldus moet er wel iemand overblijven die winnaar is, al kan dat soms lang duren. Reeds vóór de oorlog was de ontbijtkoek bij de pollepel veelal vervangen door een kistje sigaren. Toen de pollepel als schandeprijs verdween, is er hier en daar een andere vorm van bespotting ingevoerd. Wie de ganse dag geen ring had kunnen steken, moest een rondje rijden en de lans door een opgehangen hoepel ste ken, onder bespotting van publiek en overige rijders. Dit werd echter niet algemeen, omdat de verliezer zich liever QVER het ringrijden in Zeeland zijn stapels artikelen geschreven. Men kan ermee doorgaan, want bui ten Zeeland heeft men het ingevoerd op plaatsen waar het voorheen onbekend was. Komt men paarden tekort dan doet men het wel op de fiets! Een onschuldig ver maak, maar niet zo boeiend als het ringrijden te paard of met de sjees. Ook over de oorsprong van het spel is veel geschre ven. Eigenlijk ligt de zaak vrij eenvoudig. Het staat wel vast, dat het ringrijden een nabootsing is (door platte landsbewoners) van het steekspel der edelen en hun toer nooien. Alleen de folklorist Van der Ven heeft wel eens betoogd dat het net andersom is, zonder daar echter voldoende bewijsgronden voor aan te voeren. Er zijn geen schriftelijke gegevens over ringrijden uit de vroege Middeleeuwen. Daarom neemt men thans al gemeen aan dat het een nabootsing is van het steekspel en dat het omgekeerde onmogelijk is. Toch ging Van der Ven nog een stapje verder. Uit het gebruik van de pol lepel leidde hij af, dat het oude spel in verband stond met rituele voorjaarsommegangen uit de heidense tijd. Men zou toen houten nappen of grote lepels hebben ge bruikt om eetwaren in te zamelen, eerst voor de offers, later voor het feestmaal. Ook 'dit is een voorbeeld van aardige fantasie, maar onbewijsbaar. ANDERE onderzoekers geven van d'e pollepel een an dere verklaring. Om die te begrijpen moet men weten, dat de pollepelprijs vroeger een prijs der schande was, en helemaal geen ereprijs! De pollepel, aldus bijv. de heer De Meij uit Ritthem, was h'et zinnebeeld der on bedrevenheid. 's Zomers at men in Zeeland op het platte stemd voor de ongelukkige die de hele dag ring gereden had en geen enkele ring aan zijn lans had kunnen rijgen. Dat kwam echter steeds zeldzamer voor en vandaar dat men reeds vóór de oorlog begon met afzonderlijke ritten om de pollepel, in nummervolgorde. De eerste die de ring stak kreeg dan de pollepel, de overige rijders vielen af. Bij de pollepel kreeg de winnaar dan nog een zoetekoek (ontbijtkoek). Maar aldus was de schande er af en was de pollepelprijs een bij-prijs geworden. De Meij vermeld dat dit reeds 95 jaar geleden aldus is geregeld. DEEDS eind vorige eeuw vinden wij dan ook de pol- lepelprijs vermeld als ereprijs. Om echter ereprijs te kunnen zijn moest de pollepel door iedereen gewonnen uit de voeten maakte, dan zoiets te doen. Hij had trou wens toch niets meer te verliezen! De Meij en Van der Ven vermelden, dat in vroeger jaren, behalve de bekende rijmen zoals ,,'t Is mis, 't mis, alsof er geen gat in is!" ook „Grauw-tolauw" werd ge roepen. Er moeten meer van die rijmen met kleurnamen geweest zijn. Men leidde er uit af, dat dit sloeg op de wapenschilden van de edelen uit het vroegere steekspel. Ik heb nooit iets van dergelijke rijmen kunnen ondekken. De genoemde onderzoekers hadden echter herinneringen aan 50 jaar geleden. Misschien dat het intussen geheel verdwenen is. De V.V.V.'s kunnen nu eenmaal niet alles in stand houden W. GELDOF. (Vervolg van pag. 6) cipatie van de vrouw af. Haar rol in de maatschappij wordt minder belangrijk en zij keert terug naar haar rol als moe der en huisvrouw. Hoe is de positie van de Griekse vrouw in de tegen woordige tijd? Vooruitlopend op onze konklusie kunnen we zeggen: de man is nog de baas, maar de vrouw vecht voor een gelijkwaardige positie. Om dit nader toe te lich ten, moeten we eens kijken naar de struktuur van de Griekse samenleving. Griekenland is een van oudsher agrarisch land. Het be langrijkste kenmerk van een agrarische maatschappij is de superioriteit van de man over zijn vrouw. Hoe minder de beschaving in een gemeenschap is doorgedrongen, hoe duidelijker de verschijnselen van een agrarische sa menleving te konstateren zijn, zo blijkt duidelijk in Grie kenland. Het is nog niet zo lang geleden dat talloze moei lijk te bereiken dorpen bijna geen kommunikatie met de buitenwereld hadden. Nu is gelukkig overal de radio in gevoerd. Zo is er een brug geslagen naar de beschaving. In zo'n achtergebleven agrarische samenleving wordt de vrouw als minderwaardig beschouwd. In sommige streken bijvoorbeeld wordt de geboorte van een meisje niet aangekondigd. Er wordt dan ook geen feest gevierd. Mijn moeder vertelde dat zij een keer een boer vroeg hoeveel kinderen hij had. Hij antwoordde: „Drie, en twee meisjes". In enkele gemeenschappen is het nog heel ge woon als de man zijn vrouw slaat. Dat is een bewijs van zijn mannelijkheid! LIET leven in de dorpen op het platteland speelt zich grotendeels af in het café (kafénion). Het café is het koninkrijk der mannen waar zij bijna de gehele dag zitten. Daar drinken zij hun kopje Turkse koffie (dat is gemalen koffie samengekookt met suiker en geserveerd in piepkleine kopjes), hun glaasje ijskoud water (in Grie kenland worden onmetelijke hoeveelheden water ge dronken) en hun ouzo met meze. Ouzo is een borrel met anijssmaak. De drank wordt door de boeren zelf getrok ken van diverse soorten fruit en wordt altijd gedronken met meze. Dat zijn kleine hapjes, zoals een olijf, stukje aardappel, Spaanse pepertje of een stukje komkommer. Verder spelen zij kaart en luisteren naar de radio, die soms de enige in het dorp is. Zij praten graag en lang over politiek, die dikwijls een reden is van hevige café ruzies. De vrouwen werken intussen. Zij werken op het land, houden de moestuin bij, verzorgen het vee en als zij 's avonds thuis komen moet het eten nog gekookt wor den. Want o, wee als dat niet klaar is als de baas thuis komt. [~)E familiebanden in Griekenland zijn erg sterk. Het is een heel gewoon verschijnsel dat de ouders, als zij alleen overblijven, worden opgenomen in het huis van de oudste zoon. De laatste jaren komt dat echter in de grote steden steeds minder voor. De samenstelling van de families op het platteland is dus meestal: vader, moeder, kinderen en grootvader en grootmoeder. De zwaarste blaam voor iemand is dat hij zijn ouders niet in ere gehouden heeft. Meestal wordt daarmee bedoeld dat hij zijn ouders in een bejaarden tehuis heeft „gestopt". Het woord bejaardentehuis is uit den boze in Griekenland. Er wordt meestal armentehuis mee bedoeld onderhouden door de kerk en liefdadig heid. Langzamerhand is de oorspronkelijke vorm van de agrarische samenleving aan het verdwijnen. Oorzaken: de moderne kommunikatiemiddelen, de groei van de in dustrie en het invoeren van machines in de landbouw. Ook de verstedelijking neemt enorm toe. Haast angstaan jagend, want van de 12 miljoen inwoners die Grieken land telt, wonen er 2 miljoen in Athene, bijna 1 miljoen in Saloniki, 150.000 in Patras en 150.000 in Volos. CN hoe is de positie van de vrouw in de Griekse L samenleving nu? Veel vrouwen zijn in de fabrie ken gaan werken en nemen op die manier deel aan de maatschappelijke processen. Anderen zitten op de leer banken van de universiteiten en steeds meer vrouwelijke academici bezetten verantwoordelijke maatschappelijke funkties. Van de Polytechnische Hoge School studeren de laatste jaren meer vrouwelijke dan mannelijke archi- tekten af. Ook op de Literaire Faculteit is het aantal meis jesstudenten groter 'dan dat van de jongens. Op het ogen blik werken in de kernenergie-reaktor buiten Athene drie getrouwde vrouwen die een heel belangrijke funktie ver vullen. De vrouw wordt zich in Griekenland langzamerhand meer van zichzelf bewust. Dat uit zich in meer belang stelling voor haar uiterlijk, maar ook in een bewustwor ding van haar bestaan als individu, gelijkwaardig aan de man in het maatschappelijk leven. Pas in 1952 heeft de Griekse vrouw kiesrecht gekre gen. Het is natuurlijk laat vergeleken met de Finse vrou wen die hun kiesrecht reeds in 1906 veroverden. Een wereldprimeur in die dagen, die bevestigde dat de Finse mannen geen enkele moeite hadden met de demokra- tische gelijkwaardigheid van de vrouwen. In 1956 werd in Griekenland de eerste vrouwelijke minister gekozen, me vrouw Lina Tsaldari, minister van sociale zaken en volks gezondheid. Alleen het beroep van rechter is voor de Griekse vrouwen nog taboe, verder staan in principe alle beroepen open voor vrouwen. VO zien we dat de vrouw steeds meer belangrijke funkties gaat vervullen in de maatschappij en dat de emancipatie steeds verder gaat. Ondanks dat, heeft de vrouw in haar gezin nog ongeveer dezelfde positie als haar voorgangster in eerste periode (voor Christus). De man blijft de baas in huis en is er een soort koninkje, een pasja, waar de vrouw niets tegenin te brengen heeft. Hoe dat met elkaar te rijmen valt? Misschien accepten ren de vrouwen dat graag. Misschien hebben alle vrou wen in de wereld ondanks hun streven naar volledige emancipatie binnen in hun hart een plaatsje bewaard voor de geïdealiseerde vrouw uit de tijd van de Romantiek. Een tijd waarin de vrouw gezien wordt als schoon, zwak en onderdanig. Zij moest beschermd worden; maar haar taak was haar koning te dienen en zelfs zijn voeten te wassen. Samenvattend: de emancipatiebewegingen in Europa zijn in volle gang. Griekenland blijft niet achter. Öe Griek se vrouwen vechten hard om volledig in de maatschap pij geaccepteerd te worden. De vraag blijft of dat haar zal lukken, met name in haar gezin. Of dat wel zo gun stig voor haar zou zijn, is een onderwerp waar je een nieuwe lezing over zou kunnen houden! K. HARTMAN—KARANIKA. 11

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1974 | | pagina 11