SAMECAR
zelfrijdende
spuitmachine
<~Door de *^Drouw
De machine met alleen maar pluspunten
CEBECO-HANDELSRAAD
OOST-BRABANT OP GROEPSREIS NAAR WALES
Eloofdbestuur en Ledenraad
ZLM vergaderde
U moet hem gezien hebben voor U een spuit gaat kopen!
Vraag inlichtingen bij
17
onder redaktie van de
Bond van Plattelandsvrouwen
Voor Zeeland en Brabant:
Els Deurloo
Markt 1 Tholen Tel. 01660 - 504
ONDANKS een "windkracht van 8 a 9 slaagde de En
gelse veerboot „King George" erin ook de 35 deel
nemers (27 dames en 8 heren) uit Oost-Brabant aan de
groepsreis naar Wales behouden de Noordzee over te
zetten!
In ieder opzicht „behouden", want niemand werd zee
ziek, zodat het English Breakfast aan boord om 7 uur
de volgende dag goed smaakte.
Na de koffiepauze in een ..Little Chef", een wegres
taurant zoals er een 'heleboel te vinden zijn in Engeland,
gebruikten we de lunch in Cheltenham.
Hierna reed de bus, die voor de hele periode in Enge
land was gehuurd, naar Brecon, waar de deerne-mers
werden begroet door de loco-burgemeester en de gast
vrouwen. In een iminimum van tijd was het ijs gebroken
en vertrok iedereen naar haar logeeradres.
Vanuit Brecon vertrokken we de volgende dag naar
Llanwrtyd Wells, waar een fabriek werd bezocht die is
opgericht om militaire oorlogsinvaliden aangepast werk
te geven. Hier worden de vuile schapenvachten tot het
eindprodukt verwerkt, als tweeds, wollen bedspreien,
enz. en velen grepen deze kans aan om echte We.sh
Tweed te kopen! Vervolgens door naar Glangammarch
Welsh, waar de leden van de plaatselijke Women's In
stitute (W.I.) al klaar zaten met thee en gebak.
rARNA werd een zuivelboerderij in hetzelfde dorp
bezocht. Op dit bedrijf gebeurt het melken machi
naal en de melk wordt opgeslagen in een koeltank bij 5
graden Celcius. De melk van de irige dag wordt 's mor
gens zeer vroeg opgehaald en w 1 dagelijks ook s' zon
dags. Alle melkafleveringen lopen over de Milk Marke
ting Board. Uitbetaling is 29 pence per gallon 0,41
per liter) voor standaardmelk, d.w.z. melk met 12%
vaste bestanddelen (vet, melksuiker, zouten, etc.). Is het
gehalte aan vaste bestanddelen lager dan 12% dan
korting, indien hoger dan toeslag op de prijs.
De betrokken boer (resp. boerin) verkoopt ook melk
aan huis in geparafineerde kartonnen bekers van 1 pint
inhoud tegen een prijs van 5.5 pence per pint (ong.
0,82 per liter). De kartonnen bekers kosten echter al
1 penny per stuk (ong. 11 cent). De direkte verkoop is
alleen toegestaan wanneer de gehele veestapel vrij is
van brucellose. Dit vrij ervan zijn levert een tóeslag op
bij de aan de industrie afgeleverde melk.
Een groot deel van de afgeleverde melk gaat in grote
tankwagens naar Londen. Verwach# wordt dat dit nog
zal toenemen als de grote vierbaansweg dwars door Zuid-
Wales met aansluiting in de richting Londen geheel ge
reed is. Op het bezochte bedrijf wordt uitsluitend K. I.
toegepast. De zwartbonte veestapel heeft een gemiddel
de jaarproduktie van ongeveer 3600 kg.
In de betrokken streek zijn de plaatselijke melkvee
rassen bijna geheel vervangen door het zwartbont vee
slag. Voor de vleesproduktie handhaaft men echter nog
de oude plaatselijke rassen. Naast het rundvee worden
veel schapen gehouden, vooral op de hoger gelegen ge
deelten. Men probeert zoveel mogelijk lammeren in de
herfst af te kunnen zetten in een slachtrijpe conditie.
Dit lukt echter slechts ten dele. De niet-slachtrijpe lam
meren worden dan in de herfst verkocht aan boeren in
(Vervolg van pag. 9)
De slechte voederpositie wordt wellicht nog ongunstiger
als de snijmais, die op dit moment nog vast staat, niet
spoedig geoogst kan worden. Ook is de stoppelknollen-
oogst, die alleen op de zandgronden verbouwd wordt,
totaal verregend. Dit gewas kon in normale jaren wel tot
eind december gevoederd worden, terwijl het bovendien
niet duur was. De krachtvoerprijzen zullen de komende
winter hoog zijn, als men op de offertes voor de voor
verkoop af mag gaan.
De prijzen van het vee zijn zonder meer slecht te noe
men; een goede melk- en kalfkoe brengt daarentegen
nog wel een goed prijs op, hoewel deze ook lager liggen
dan in 1973. Het andere gebruiksvee is een stuk goed
koper dan vorig jaar, hetgeen ook geldt voor de nuch
tere kalveren. De prijzen van het slachtvee zijn in de
laatste weken wat stabiel, doch sedert oktober zijn ze
toch aanzienlijk gedaald.
Voor de mindere soorten slachtdieren zijn de prijzen
zonder meer bedroevend te noemen. Het is dan ook niet
te begrijpen, dat men geen interventieregeling treft voor
deze dieren, omdat juist in deze sector de grootste ver
liezen worden geleden.
Op de varkensmarkt is gelukkig van enig prijsherstel
sprake, alhoewel de prijzen nog een flink stuk onder de
kostprijs liggen, die door de sterk gestegen krachtvoer
prijzen sterk zijn gestegen. De kaassector kan van een
)3vredigende gang van zaken spreken. De produktie
stijgt en de vraag blijft goed. De botervoorraad is niet
groot al zullen er echter wel voorraden zijn bij particu
lieren i.v.m. de gestegen prijs per 5 oktober. De handel
in melkpoeder is niet groot en de voorraden lopen hier
van dan ook op. De kalvermelkindustrie heeft zich ken
nelijk nog ingedekt voor de prijsvorming van 5 oktober
en er is dan ook weinig vraag. Wel schijnt het de be
doeling van Brussel te zijn om magere melkpoeder uit
de interventievoorraden naar derde landen te verkopen.
de lagere delen van Wales en Engeland. Deze weiden ze
daar dan tot slachtrijpheid. Er is nu een overproduktie
aan lamsvlees. Men had bij intrede in de E.E.G. gehoopt
op een grotere afzet naar Frankrijk. De Fransen willen
het Britse lamsvlees echter niet het is te vet!
'In de bezochte streek is het maken van hooi in ver
band met het weer een riskante bezigheid. Het was in
het afgelopen seizoen zelfs praktisch onmogelijk.
Men kuilt daarom veel gras in. De kwaliteit van het
kuilvoer is echter veelal matig of zelfs ronduit slecht.
Dit door onjuiste kuiltechnieken en/of het inkuilen van
te oud materiaal. Het maken van voordroogkuil neemt
toe, echter met matig succes. Het verwerkte materiaal
is veelal nog te oud en het drogestofpercentage bij het
inkuilen nog te laag (weersomstandigheden vooral dit
jaar).
De bedrijven, ook de wat grotere, leveren maar een
•matig bestaan op. De meest ondernemede boerinnen en
boeren trachten dan ook neveninkomsten te verkrijgen
uit het verhuren van kamers met ontbijt. Op het be
zochte bedrijf was zelfs logies met volledig pension
mogelijk. Voor de boerin een niet onaanzienlijk extra
belasting.
IVE volgende dag bezochten we het mijngebied met
u zijn krottenwijken een gevolg van een invasie
van Ierse arbeiders in de vorige eeuw, die onderge
bracht werden in kleine, in revolutiebouw opgetrokken
woningen. Door de ploegendiensten konden de mijnwer
kers en ook de mijn werksters om de beurt de bedden
gebruiken!
In Llandaff, een buitenwijk van Cardiff, werd een
kathedraal bekeken. In het centrum van de kathedraal
staat een groot Christusbeeld van aluminium en brons,
gemaakt door de beeldhouwer Epstein, door sommigen
bewonderd door anderen verfoeid. Vervolgens werd
St. Fagans, het Welshe openluchtmuseum met werktui
gen en landbouwmachines bezocht en daarna enkele
oude boerderijen, een tolhuis, een kapel, een leerlooierij
en een „cockpit" (een gebouw waarin hanen (cocks) in
een kuil (pit) gevechten leverden voor toeschouwers en
dus niet een deel van het vliegtuig. Op het programma
van de volgende dag stond een bezoek aan de agrarische
tentoonstelling in Sennybridge. In een aantal tenten
zouden de produkten worden getoond en de bekroonde
dieren worden voorgeleid. Maar helaas de storm van
de afgelopen nacht had de tenten aan flarden geblazen,
zodat de tentoonstelling niet kon doorgaan. Om toch een
indruk te krijgen van zo'n jaarlijkse tentoonstelling
werd videorecording van de show van 1973, zoals die
voor de televisie was gemaakt, tevoorschijn getoverd en
aan de gasten vertoond.
De zondag werd doorgdbracht in de gastengezinnen;
's-maandags was het vroeg op; om 9 uur vertrek uit
Brecon naar Oxford, door een schitterend landschap. In
Oxford werden de colleges bezocht en menig souvenir
gekocht, en overnacht. Na een continental breakfast
iedere dag gebakken eieren met bacon en worstjes werd
sommigen bepaald teveel gingen terug naar Londen.
Door dorpen als Broadway en Moreton on Marsh com
plete musea's allemaal oude gevels, kwamen we door
Windsor, waar juist de wacht werd afgelost. Dan volg
de een rondrit door Londen met in de kelder van het
restaurant „King Henry", vlak bij Regentstreet, op de
feestelijk gedekte tafels lamsvlees met een randje knap
perig vet, hetgeen door de meesten erg gewaardeerd
werd.
Tenslotte als besluit winkelen in Londen. Om kwart
over vijf waren alle schapen weer verzameld bij het
standbeeld van Nelson op Trafalgar Square, en zo wer
den de laatste van de 710 mijlen, met Jeff Scott onze
buschauffeur, afgelegd. Rest nog de oversteek naar
Holland 's-nachts. Het ontbijt werd nog aan 'boord, ge
bruikt en dan was daar de trein. Het laatste stuk van
een reis, die we niet gauw zullen vergeten werd afge
legd.
I 1
De Samecar heeft:
4 grote aangedreven wielen: achter 9 x 42, voor 8 x 28, dus geen moeilijkheden bij
het werken; zelfs niet onder de zwaarste omstandigheden.
afzonderlijk af te remmen wielen, zodat het draaien op de kopakkers geen proble
men geeft.
een compacte bouw en gunstige gewichtsverdeling: minder last van insporen.
Enkele technische gegevens:
56 pk luchtgekoelde dieselmotor
kunststoftank van 2000 I.
3-cilinder zuigerpomp met
grote capaciteit »*-
hydraulisch bediende
balancerende spuitboom van
21 of 24 m, uitgevoerd met
zelfafsluitende spuitdoppen n» M
en in 5 delen afsluitbaar __i
Ruime cabine met lucht- - -
verversingsinstallatie
hydraulische besturing
De Samecar is ook leverbaar in een
uitvoering, geschikt voor het ver
spuiten van vloeibare kunstmest.
GOES
Dr. A. F. Philipsstraat 9 Telefoon 01100-8110