MET MAN EN MACHT! VERZEKERINGSINSTELLINGEN VAN DE ZLM Ziektekostenverzekering 8 PI OVER de gezondheidszorg wordt nog steeds veel ge sproken en geschreven. Begrijpelijk want het is een uitermate belangrijke zaak, waarbij een ieder nauw betrokken kan worden. Kosten nog moeiten mogen ge spaard worden om een mensenleven te redden, het lij den te verzachten, de genezing te bespoedigen en nog onbekende oorzaken van een ziekte op te sporen. •Wie daar tegen is, is tegen zichzelf. Naar ons idee zijn dat dan ook de hoofdredenen, die het zo moeilijk maken de snel stijgende kosten van zie kenhuizen, specialisten, huisartsen, apothekers etc. te beteugelen. Staatssekretaris Hendriks, van huis uit een vakman op dit terrein, doet zijn best. Op een gegeven moment kon digde hij een personeelsstop voor de ziekenhuizen af maar, zover ons bekend, is deze maatregel al weer on gedaan gemaakt. De protesterende vertegenwoordigers van ziekenhuizen hebben kunnen aantonen, dat door deze maatregel de patiënten de dupe werden. Als één patiënt wat langer op hulp en bijstand moet wachten kan het zijn dood betekenen. Men zit er bijzonder moeilijk mee en intussen rijzen de kosten de pan uit. Dit alles is oorzaak, dat men met betrekking tot de gezondheidszorg ook reeds speelt met de gedachte aan nationalisering. Voorstanders durven te beweren, dat het dan wel goed koper gaat worden. Dat is uiteraard onzin. Een geheel ander punt is of men via een nationalisering tot een rede lijker kostenverdeling komt. Daarover is een geweldige filosofie op te bouwen. MEN MOET OBJECTIEF BLIJVEN "\7ELEN doen het nu reeds voorkomen alsof verzeker- den via het ziekenfonds veel voordeliger en beter verzekerd zijn. Uiteraard is het een premie naar draag kracht. Dat het lang niet voordeliger (goedkoper) is wil len wij met een praktijkvoorvai toelichten. Het was tijdens onze zomervakantie, dat wij kennissen ontmoetten. Hij vertelde na de vakantie bij een andere werkgever te gaan werken waar hij boven de loongrens van 23.200,van het ziekenfonds zou gaan verdienen. Op grond van de bepalingen in de ziekenfondswet zou hij derhalve niet meer verplicht verzekerd kunnen zijn. Zijn toekomstige werkgever had dit euvel echter opge lost door het officiële loon onder de inkomensgrens te houden en het overige zou hij dan via secundaire of andere voorwaarden ontvangen. De kennis was nogal enthousiast maar wilde toch gaarne onze mening. Hoewel wij in principe in de vakantie niet over ver zekeringen wensen te praten kon een reaktie onzerzijds niet uitblijven. U moet n.l. weten, dat deze kennis gehuwd is en geen kinderen heeft en zijn vrouw bovendien in loondienst werkzaam is (inkomen ƒ15.000, Ons commentaar was kort en bondig, n.l. dat kost u en uw werkgever minstens 1.000, Immers uw vrouw is op grond van haar loondienstver houding al verplicht verzekerd: kosten ziekenfonds premie 91/2 van 15.000,is 1.425, Door zelf onder de verplichting ziekenfonds te blijven moet voor u ook nog eens ziekenfondspremie betaald worden van 91/2 van ƒ19.760,(maximum bedrag waarover premie wordt berekend) is 1.877,20. Daarvan wordt op uw loon de helft ingehouden ofwel 938,60 en uw werkgever betaalt de andere helft bij. Voor deze premie bent u dan 3e klas rondom verzekerd met enige beperkingen van tandheelkundige hulp en va kanties buitenland. Zou u zich vrijwillig 3e klas verzeke ren dan was u aan premie kwijt precies 700,Het ver schil met de ziekenfondsdekking zit dan hierin, dat op vrijwillige basis 20 van de huisartsenkosten en een deel van de tandartsenkosten zelf gedragen moet wor den. In plaats van 1.877,20 zou u met 700,kunnen vol staan. Zijn verbazing was groot. Ons advies was dan ook na de vakantie meteen zijn werkgever te verzoeken het loon op legale wijze te verantwoorden en hem derhalve buiten de verplichte verzekering te laten vallen. We hielden er een kan sangria aan over! ZIJN VERBAZING WAS GROOT I-JET gaat ons om de verbazing. Alsof het te gek is, dat een particulier bedrijf nog voordeliger kan wer ken dan een overheidsbedrijf. Of ligt dat aan de voor lichting? Zo hebben we kunnen lezen, dat de ziekenfondspremie in 1975 waarschijnlijk iets omlaag gaat n.l. van 9,5 naar 9.3 Alleen wordt er dan laconiek aan toegevoegd, dat de loongrens, waaronder de werknemers als verplicht ver zekerde wordt aangemerkt, van 23.200,naar 27.500,zal worden opgetrokken. De loongrens, waarover premie betaald moet worden gaat dan omhoog van ƒ19.760,naar 23.400/dat is een verhoging ƒ3.640,9,3 is 338,52 extra premie verhoging. In 1974 was de maximale ziekenfondspremie 1.877,20 en dit wordt dan ƒ2.176,20. De verhoging van 299, betekent dan toch even een procentuele verhoging van 16%! Ook in de lagere looniveau's komt er als gevolg van loonsverhogingen extra ziekenfondspremie binnen ter wijl bovendien door optrekking van de loongrens tot 27.500,een aantal werknemers onder de verplichting gaan vallen, terwijl ze voorheen vrijwillig verzekerd wa ren. - Van deze lieden valt de volle premie in de ziekenfonds pot. De zelfstandigen met een lager inkomen dan 23.400, (wordt dan 27.500,konden en kunnen zich vrijwillig bij het ziekenfonds verzekeren. Voor deze groep wordt de premie door het ziekenfonds met 15% verhoogd. Indien men niet voor de bejaardenaftrek in aanmer king komt was de premie ziekenfonds al hoog en wordt nu dus nog eens met 15% verhoogd. Nu is het ons be kend, dat de ziektekostenverzekeraars, op grond van de te verwachten kostenstijgingen in 1975, reeds aan de Minister van Economische Zaken gevraagd een premie verhoging van om en nabij 20 toe te staan. Waarschijnlijk zal deze verhoging niet ten volle wor den goedgekeurd. Veel lager als 15% zal de Minister niet kunnen gaan; immers de ziekenfondsen toucheren deze premieverbetering ook. We zien de krantekoppen dan al voor ons: „Zieken fondspremie gaat in 1975 omlaag en ziektekostenverze keraars verhogen hun premies met 15%". Er wordt dan niet uit de doeken gedaan, dat de ziekenr fondsen ook minstens 16% meer premie incasseren. Over misleiding van de massa gesproken. Kijk, dat is nu onze verbazing! DE L. (Vervolg van pagina 1) garantieprijs zal gelden. Daardoor lijkt het probleem van de prijsvorming van de C-suiker voor het komende jaar wat minder urgent. Niettemin blijven wij erop hameren dat ook voor de eventuele C-suiker de volle garantie prijs dan wel de wereldmarktprijs gemaakt moet kunnen worden. Resteert natuurlijk de dringende noodzaak dat de mi nimum garantieprijs voor bieten en de richt- en garantie prijzen voor bietsuiker drastisch worden verhoogd. Ge zien het huidige suikertekort in de wereld en ook in de E.G. en vooral gezien de sterke kostenstijgingen bij de produktie moeten er naar onze mening zonder meer een prijsverhoging uitkomen die een rendabele teelt met het huidige kostenniveau mogelijk maakt. Een lichtpuntje in de prijsontwikkeling is het feit dat het Ministerie van Economische Zaken accoord is ge gaan met een verhoging van de binnenlandse verbrui- kersprijs met 7 cent/kg in aansluiting op de 5% verho ging van de richt- en interventieprijzen in Brussel. Helaas ziet het er wel naar uit dat de uitbetalingsprijs van de bieten die bij een suikerpercentage van 16% nu zeker omstreeks 90 gulden zou kunnen bedragen, door het extreem lage suikergehalte en de zeer hoge verwer kingskosten nu extra gedrukt zal worden. Voorts heeft de E.G.-commissie besloten de invoerstop op rundvlees voor onbepaalde tijd ook na 1 november te laten doorlopen. Terecht heeft men in dit geval de „bezorgdheid" van minister Van der Stee niet gedeeld en de directe landbouwbelangen voorrang verleend bo ven allerlei vage handels- en ontwikkelinghulpbelangen! LUTEIJN. tjET Amsterdamse Gerechtshof heeft een o.i. merk- waardige uitspraak gedaan over een agrariër die zijn boerderij verkocht. De situatie was normaal. Na loven en bieden vond verkoop plaats voor f 525.000,in totaal welke koopsom in de akte werd gesplitst in f415.000, voor de landerijen en f 110.000,voor de gebouwen. Een verstandige zaak om deze splitsing in de akte op te nemen, want zoals bekend is het waardeverschil tussen opbrengst en boekwaarde van de gebouwen onderdeel van de winst en vallen waardeveranderingen van de grond voorzover buiten de uitoefening van het bedrijf ontstaan onder de landbouwvrijstelling. In zoverre lag de zaak eenvoudig dachten wij en velen met ons. i 7V IET alzo de Amsterdamse Inspecteur. Hij had er gro- 1 te behoefte aan om ook nog eens een deskundige te raadplegen die de WAARDE van de landerijen vaststelde. In belastingkringen is er een voortdurende discussie over waarde en prijs. Deze deskundige ging op pad en bepaalde de waarde van de landerijen op f 408.693, En nu had je de poppen aan het dansen, want het Am sterdamse Hof besliste dat het verschil tussen f 415.000, (de prijs)'en f408.693,(de getaxeerde waarde) geen vjaardeverandering van gronden was, maar belaste winst die voortvloeide uit de goede kwaliteiten als verkoper van onze agrariër en belastte het verschil tussen waarde en prijs als TRANSACTIEWINST. /''AARNE citeren wij Prof. Brüllhoogleraar in het belastingrecht, in zijn vernietigende commentaar op deze uitspraak: „De deskundige van het Hof kwam op f408.693, Prettig iemand gevonden te hebben, die precies weet, dat de verkeerswaarde niet f 408.700,was, al blijft twijfel knagen, omdat kennelijk getallen achter de komma zijn verwaarloosd! Hoe dit ook zij, het verschil met de door loven en bieden tot stand gekomen prijs was l'h „Aar dig raak" zal het boerenverstand van onze agrariër opge merkt hebben; het mijne trouwens ook. Niet zo het Hof. Dat zag in deze Vh of f 6.307,kennelijk een betaling voor iets anders dan voor de grond; althans voor iets an ders dan de verkeerswaarde. J^N inderdaad heeft de Hoge Raad in zijn arrest van 8 oktober 1969 een verschil gemaakt tussen ver keerswaarde en overeengekomen prijs. In het arrest van 13 januari 1971 werden met zo veel woorden prijsfluctua ties rondom de verkeerswaarde als niet tot de vrijstelling bedoelde waardeveranderingen behorend aangemerkt. In mijn noot onder laatstgenoemd arrest gaf ik reeds uiting aan mijn vrees, dat zulks tot krentenwegerij zou leiden. Niet ten onrechte, zoals thans blijkt. Laat twee deskundi gen de verkeerswaarde van een stuk grond taxeren en tien tegen één, dat hun taxaties verder dan IV2 uit elkaar liggen. Er isniet één verkeerswaarde, maar een strook en een zakelijk overeengekomen prijs is geen slech tere indicatie daarvoor dan een deskundigen-rapport Het is jammer, dat A. zijn overwinning groot genoeg achtte en geen cassatie aantekende. Gelet op de door gaans voorzichtige taxaties door deskundigen, zit, als an dere Hoven het Amesterdamse voorbeeld mochten vol gen, straks immers in iedere verkoop van agrarische grond een belas/tbaar gedeelte. Dat dit de bedoeling van de wetgever niet is geweest, is duidelijk. Ik twijfel er zelfs aan, of het de bedoeling van de Hoge Raad was." T'OT zover het commentaar van Prof. Brüll. Laat ons hopen dat deskundigen toch voorzichtig zijn om zulke afwijkingen te constateren tussen prijs en waarde. Het lijkt een gering verschil maar in het boven aangege ven geval kostte het toch maar weer 50 van f 6.307, is f 3.153,50! Om precies te zijn die f 0,50 wordt dan niet ingevorderd omdat afronding naar beneden op hele guldens plaats vindt. Maar laat ik niet bitter worden! PAAUWE.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1974 | | pagina 3