üoor de <^Orouw
AFDELING SPRANG-CAPELLE LAAT VAN ZICH HOREN
Aktiviteiten Agenda
OUDERS EN SCHOOL
SAMEN PRATEN
Z° kunnen de ouders op heel wat manieren op
school participeren. Voor de oudercommissie zou
het een taak kunnen zijn de ouderparticipatie op gang
te helpen brengen, door de ouders meer bij de school
proberen te betrekken. In overleg met de leerkrachten
zouden werkgroepen opgericht kunnen worden voor de
verschillende aktiviteiten en de oudercommissie zou een
en ander kunnen coördineren.
<*P» - geluid
15
Redaktie: Kees Schipper
VATERDAG 28 september hielden we onze jaarlijkse wedstrijdendag. Er zat dit jaar meer variatie in het pro-
gramma dan vorige jaren. Men kon volgens traditie deelnemen aan trekkerbehendigheid; brommerbehen
digheid; ballonnenjacht; gewicht schatten en touwtrekken. Naast deze onderwerpen kon men dit jaar ook deel
nemen aan mastwerpen; hoogspringen 100 m en een veldloop van 10 min.
Doch, misschien mede door het slechte weer, werd deze dag geen succes om over naar huis te schrijven. Onze
leden kwamen niet opdagen uitgezonderd enkele aktievelingen!
"WRIJDAG 4 oktober hielden we een vergadering met
tevens de prijsuitreiking van de wedstrijdendag.
Voor deze vergadering was meer belangstelling dan ge
woonlijk. Er werd hier ook gesproken over de P.J.Z.-wed
strijdendag te Roosendaal die onze leden het liefst ver
plaatst zagen naar de 2e of 3e week van mei omdat men
in juni hier de hooitijd heeft.
Er werd deze avond ook gesproken over: Hoe het in
de toekomst met de vereniging moet gaan; waarbij door
één lid werd opgemerkt dat hij totaal geen interesse meer
had in de vereniging waarna hij van andere leden een
veeg uit de pan kreeg.
Door enkele anderen werd opgemerkt dat ze niet het
bestuur er op aan moesten kijken dat de afdeling Sprang-
Capelle momenteel niet goed draait, doch dat de leden
zelf veel aktiever moesten worden.
Er werd verder gesproken over het winterprogramma.
De leden kwamen met enkele voorstellen zoals dropping,
excursies, spelavond. Hierna werd door het bestuur een
mogelijk winterprogramma voorgesteld met o.a. zeskamp,
film, toneel, gemaskerd bal, uitwisseling, voetballen en
eventueel iets aantrekkelijks er tussen door. De leden
konden zich tevens opgeven voor de cursussen lassen,
zelf bouwen en A.V.T.O.
Na afloop van de vergadering werd de film Laurel en
Hardy ,,Door het dolle heen" gedraaid die met gemeng
de gevoelens in de smaak viel.
^ISTUdat
we nog 50 leden hebben?
hiervan een zeer klein deel aktief met de vereniging
bezig is?
kwe nog 80 donateurs hebben?
dat dezen, evenals het leden-aantal moet worden uit
gebreid?
dat dit kan door akties op te organiseren festiviteiten
en door medewerking van onze huidige ledenkring;
we op 10 januari onze jaarlijkse toneelavond hebben
met na afloop dansen?
in maart onze jaarvergadering hebben?
er zich nog maar 3 leden voor de cursussen opgaven?
er zich geen leden voor de A.V.T.O.-cursus opge
geven hebben?
dit toch een belangrijke cursus is voor de toekomstige
ondernemers als vooropleiding op de E.V.T.O.-cursus,
mits zij geen M.L.S.-opleiding hebben;
we nog maar 15 leden hebben die in de agrarische
sector werken?
we voor de buiten deze sector werkende leden het
programma interessanter proberen te maken?
ons bestuur uit 5 personen bestaat?
dat 'dit zijn: G. BOGERS, voorzitter
W. SPIERINGS, secretaris
D. DE BIE, penningmeester
A. VOS, vice-voorzitter
AD. RAAYO, lid.
Na deze feiten nog wat informatie over de toekomst.
Wij weten allemaal dat de vereniging zoals hij nu draait
niet door kan gaan. Wij willen van ons jaarlijkse traditio
nele programma wat afzien, (niet vergeten), en met een
programma komen dat niet alleen voor onze agrariërs
aantrekkelijk is, doch waar onze niet-agrariërs ook wei
dégelijk bij betokken worden en de mogelijkheid krijgen
om ook deel te nemen en later niet behoeven op te mer
ken: „Dat ze nergens aan deel konden nemen".
Wij hopen dan ook dat wij van de nu verkregen hulp
van de heer Schipper Kees Schipper, de sekretaris-
vormingsleider van de P.J.Z. dankbaar gebruik mogen
maken, in het bijzonder onze leden. En dat het niet alleen
onze bestuursleden zijn die met hem een prettige samen
werking hebben en proberen de vereniging een warm
hart toe te dragen.
Onze naam is altijd geweest „Vooruitgang zij ons
doel". Laten we met z'n allen er voor strijden dat deze
naam zowel nu als in 'de toekomst blijft gehandhaafd!
En dit was onze informatie over de P.J.Zuid-afdeling
Sprang-Capelle!
P.J.Z. GOES NOORD-BEVELAND gaan 27 oktober
naar afding- Zeveneeke in België in het kader van
UITWISSELING: ontvangst, ekskursie, gezellig samen
zijn, kontakten leggen, gratis maaltijd. Inlichtingen en
opgave: Pim van Oeveren, 01108202 (Noord-Beveland)
en Leo Wabeke, 01192—302 (Goes).
WEST ZEEUWS-VLAANDREN:
25 oktober gaan de SCHAATSEN in Brugge. Vertrek:
19.30 uur van de Markt in Oostburg.
onder redaktie van de
Bond van Plattelandsvrouwen
Voor Zeeland en Brabant:
Els Deurloo
Markt 1 Tholen Tel. 01660-504
QUDERS die tegenwoordig een kind op de basis-
school hebben, zijn meestal heel wat meer bij de
school betrokken dan vroeger. Het is echt geen uitzon
dering dat een vader of moeder een of meer avonden
per maand naar school gaat om de onderwijzer bijvoor
beeld te helpen met het maken van leermiddelen. Ook tij
dens de schooluren bieden sommige moeders hulp in de
school, zoals bij niveau-lezen, schoolzwemmen, lesjes
nakijken. Voor de onderwijzer is deze hulp vaak echt
een uitkomst. Zijn taak wordt immers steeds omvang
rijker.
Het meehelpen op school is iets van deze tijd. Vroeger
zou de „meester" het echt niet op prijs gesteld hebben
dat de ouders zijn heiligdom (de klas) binnenkwamen.
De ouders van nu hebben allemaal nog wel meegemaakt
dat zij in grote houten banken in de klas zaten, de mees
ter in zijn beste pak ervoor achter een hoge lessenaar.
Een lesrooster opzij van die lessenaar en alles precies
volgens dat schema. Als de inspecteur kwam, moesten
de kinderen netjes naast de bank gaan staan en o, wee
als je praatte tijdens de les... Vreemden kwamen er nooit
in de klas en de leerlingen kwamen ook nooit buiten hun
eigen klas. Zo waren school en buitenwereld twee heel
verschillende 'dingen. Het was voor de buitenwereld ook
duidelijk wat er op school gebeurde: je leerde er rekenen,
lezen en wat andere feitelijke zaken.- Hoorde U op de
lagere school ooit over politiek?
"TOEN de grote banken en de lessenaars en soms
ook nog het podium de schooldeur uitgingen om
plaats te maken voor tafeltjes en stoeltjes, is die school
deur open blijven staan;, voor de buitenwereld.
Door die open deur komt de maatschappij in de school.
De kinderen horen over politieke partijen in de tijd van de
verkiezingen, over milieu-vervuilingen, over seks, over
verkeersveiligheid. We hoeven maar de schoolradio aan
te zetten om mee te kunnen luisteren. Daar wordt thuis
weer op gereageerd: „zeg pa, moet jij je veiligheidsgor
del niet om?" en „dat is slecht voor je tanden, hoor". Die
dingen leren ze ook op school.
Door de open deur komt ook 'de school zelf uit zijn
isolement. Er wordt op de radio, de televisie, in de krant
over het onderwijs gepraat. De onderwijsmethoden wor
den ter discussie gesteld. Vooral ook wordt er gepraat
over de^doelstellingen van het onderwijs. Wat verwacht
je dat je kind op school zal leren? Alleen taal en rekenen?
Of ook een maximale ontplooiing van zijn eigen moge
lijkheden en een bewustwording van de maatschappij
waarin wij leven?
KTADENKEN over het onderwijs brengt met zich mee
dat ouders, onderwijzers en anderen zich erin
gaan verdiepen hoe het komt dat er zoveel verschillen
zijn in de resultaten van de leerlingen. Uit allerlei onder
zoekingen blijkt dat die vaak hun oorsprong vinden in
de verschillen in milieu. In het ene gezin zal veel gelezen,
voorgelezen en gepraat worden over aktuele onderwer
pen, in het andere gezin zullen meer de dagelijkse din
gen en de televisieprogramma's de aandacht opeisen.
Zo is gebleken dat het voorlezen aan kinderen een zeer
grote invloed heeft op het cijfer voor taal en lezen later
op school. De vraag is dan ook wat de school er aan kan
doen om alle kinderen uit de zozeer verschillende milieus
een zo gelijk mogelijke kans te geven later in de maat
schappij. Dat het ene kind dan meer tijd zal vergen van
de onderwijzer dan het andere, is duidelijk. Bewustwor
ding van een ander verschil, leidt tot een aktie, nu ge
resulteerd in een stichting: Marie wordt wijzer. Hiermee
wordt bedoeld dat het meisje evenzeer als de jongen
zich moet voorbereiden op een taak in de maatschappij,
en dat zij alle verdere studie niet van zich af moet gooien
met het idee van „ik trouw toch wel..."
J^OORDAT de school in de publieke belangstelling
komt en er meer ouders komen die zich vragen
stellen over het waarom en hoe op school, zullen er meer
ouders zijn die graag kontakt willen hebben met de
school die hun kind bezoekt. Anderzijds groeit bij de
school 'de behoefte aan meer kontakt met de ouders.
Niet alleen om met elkaar van gedachten te wisselen,
maar ook omdat de school heel goed enige hulp kan ge
bruiken van de ouders. Doordat de maatschappij in aller
lei vormen in de school is binnengedrongen, verschijnen
er nu vakken op het lesrooster (zoals milieu) die er vroe
ger niet waren. Bovendien wordt er veel met kleine
niveau-groepen gewerkt (juist om de leerlingen die bij
voorbeeld slecht lezen zo goed mogelijk te kunnen hel
pen), waar best een ouder bij kan assisteren. Ook een
vak als schoolzwemmen vond je vroeger nooit op het
lesrooster en dat is een ideaal vak 'om een beetje hulp
te kunnen gebruiken (denk maar eens aan het vervoer).
De leermiddelen zijn tegenwoordig ook uitgebreider dan
vroeger: niet alleen maar boeken meer, maar ook foto's,
films, dia's (ouders kunnen helpen inramen en sorteren).
Op veel scholen kennen we tegenwoordig een documen
tatiecentrum.- een plaats waar de leerlingen alles kunnen
opzoeken voor de opdrachten die zij bij de verschillende
vakken krijgen.
Voor hulp op school door de ouders komen ook in aan
merking: administratie van school- en melkgeld, vervaar
digen van leermiddelen, organisatie van een sportdag,
bezoek aan langdurig zieke leerlingen, kaartsystemen
maken, koffie zetten bij sommige gelegenheden en zo
meer.
Een belangrijk gevolg van de samenwerking tussen de
school en de ouders zal kunnen zijn 'dat de schoolerva
ringen van het kind positiever gewaardeerd worden. De
ouder weet meer wat het kind op school doet, kan er
thuis over vragen en praten en zo meer waarderingen
voor het kind uiten. Ook voor de ouders zal kontakt met
de school prettig kunnen zijn, door naast het gewone
werk nog iets anders, leuks, te doen. De leerkrachten
zullen door de hulp van de ouders hopelijk wat tijd over
houden voor individuele hulp aan een kind of voor vak
literatuur.
Vooral ook op het platteland kan samenwerking tussen
school en ouders van grote betekenis zijn. In de kleine
dorpen met maar een of hoogstens twee basisscholen is
een nauw kontakt tussen ouders en onderwijzers heel
goed te verwezenlijken. Juist omdat op velerlei manieren
de toekomst van kinderen en dorpen op het spel staan.
Er is immers volop discussie over de „kleine school" die
wel of niet rendabel is in een dorp? Als straks ouders en
school samen kunnen praten over een dergelijk probleem
dan is er ook sprake van ouderparticipatie. Samenwer
king tussen school en ouders moet kunnen lukken, want
deze zal gevonden kunnen worden in het besef dat beide,
de school èn de ouders, verantwoordelijk zijn voor de op
voeding en het onderwijs van hun kinderen!
ANKE DE JONGE—JANSEN,
Wissenkerke.