üoor de <^Orouw AFDELING SPRANG-CAPELLE LAAT VAN ZICH HOREN Aktiviteiten Agenda OUDERS EN SCHOOL SAMEN PRATEN Z° kunnen de ouders op heel wat manieren op school participeren. Voor de oudercommissie zou het een taak kunnen zijn de ouderparticipatie op gang te helpen brengen, door de ouders meer bij de school proberen te betrekken. In overleg met de leerkrachten zouden werkgroepen opgericht kunnen worden voor de verschillende aktiviteiten en de oudercommissie zou een en ander kunnen coördineren. <*P» - geluid 15 Redaktie: Kees Schipper VATERDAG 28 september hielden we onze jaarlijkse wedstrijdendag. Er zat dit jaar meer variatie in het pro- gramma dan vorige jaren. Men kon volgens traditie deelnemen aan trekkerbehendigheid; brommerbehen digheid; ballonnenjacht; gewicht schatten en touwtrekken. Naast deze onderwerpen kon men dit jaar ook deel nemen aan mastwerpen; hoogspringen 100 m en een veldloop van 10 min. Doch, misschien mede door het slechte weer, werd deze dag geen succes om over naar huis te schrijven. Onze leden kwamen niet opdagen uitgezonderd enkele aktievelingen! "WRIJDAG 4 oktober hielden we een vergadering met tevens de prijsuitreiking van de wedstrijdendag. Voor deze vergadering was meer belangstelling dan ge woonlijk. Er werd hier ook gesproken over de P.J.Z.-wed strijdendag te Roosendaal die onze leden het liefst ver plaatst zagen naar de 2e of 3e week van mei omdat men in juni hier de hooitijd heeft. Er werd deze avond ook gesproken over: Hoe het in de toekomst met de vereniging moet gaan; waarbij door één lid werd opgemerkt dat hij totaal geen interesse meer had in de vereniging waarna hij van andere leden een veeg uit de pan kreeg. Door enkele anderen werd opgemerkt dat ze niet het bestuur er op aan moesten kijken dat de afdeling Sprang- Capelle momenteel niet goed draait, doch dat de leden zelf veel aktiever moesten worden. Er werd verder gesproken over het winterprogramma. De leden kwamen met enkele voorstellen zoals dropping, excursies, spelavond. Hierna werd door het bestuur een mogelijk winterprogramma voorgesteld met o.a. zeskamp, film, toneel, gemaskerd bal, uitwisseling, voetballen en eventueel iets aantrekkelijks er tussen door. De leden konden zich tevens opgeven voor de cursussen lassen, zelf bouwen en A.V.T.O. Na afloop van de vergadering werd de film Laurel en Hardy ,,Door het dolle heen" gedraaid die met gemeng de gevoelens in de smaak viel. ^ISTUdat we nog 50 leden hebben? hiervan een zeer klein deel aktief met de vereniging bezig is? kwe nog 80 donateurs hebben? dat dezen, evenals het leden-aantal moet worden uit gebreid? dat dit kan door akties op te organiseren festiviteiten en door medewerking van onze huidige ledenkring; we op 10 januari onze jaarlijkse toneelavond hebben met na afloop dansen? in maart onze jaarvergadering hebben? er zich nog maar 3 leden voor de cursussen opgaven? er zich geen leden voor de A.V.T.O.-cursus opge geven hebben? dit toch een belangrijke cursus is voor de toekomstige ondernemers als vooropleiding op de E.V.T.O.-cursus, mits zij geen M.L.S.-opleiding hebben; we nog maar 15 leden hebben die in de agrarische sector werken? we voor de buiten deze sector werkende leden het programma interessanter proberen te maken? ons bestuur uit 5 personen bestaat? dat 'dit zijn: G. BOGERS, voorzitter W. SPIERINGS, secretaris D. DE BIE, penningmeester A. VOS, vice-voorzitter AD. RAAYO, lid. Na deze feiten nog wat informatie over de toekomst. Wij weten allemaal dat de vereniging zoals hij nu draait niet door kan gaan. Wij willen van ons jaarlijkse traditio nele programma wat afzien, (niet vergeten), en met een programma komen dat niet alleen voor onze agrariërs aantrekkelijk is, doch waar onze niet-agrariërs ook wei dégelijk bij betokken worden en de mogelijkheid krijgen om ook deel te nemen en later niet behoeven op te mer ken: „Dat ze nergens aan deel konden nemen". Wij hopen dan ook dat wij van de nu verkregen hulp van de heer Schipper Kees Schipper, de sekretaris- vormingsleider van de P.J.Z. dankbaar gebruik mogen maken, in het bijzonder onze leden. En dat het niet alleen onze bestuursleden zijn die met hem een prettige samen werking hebben en proberen de vereniging een warm hart toe te dragen. Onze naam is altijd geweest „Vooruitgang zij ons doel". Laten we met z'n allen er voor strijden dat deze naam zowel nu als in 'de toekomst blijft gehandhaafd! En dit was onze informatie over de P.J.Zuid-afdeling Sprang-Capelle! P.J.Z. GOES NOORD-BEVELAND gaan 27 oktober naar afding- Zeveneeke in België in het kader van UITWISSELING: ontvangst, ekskursie, gezellig samen zijn, kontakten leggen, gratis maaltijd. Inlichtingen en opgave: Pim van Oeveren, 01108202 (Noord-Beveland) en Leo Wabeke, 01192—302 (Goes). WEST ZEEUWS-VLAANDREN: 25 oktober gaan de SCHAATSEN in Brugge. Vertrek: 19.30 uur van de Markt in Oostburg. onder redaktie van de Bond van Plattelandsvrouwen Voor Zeeland en Brabant: Els Deurloo Markt 1 Tholen Tel. 01660-504 QUDERS die tegenwoordig een kind op de basis- school hebben, zijn meestal heel wat meer bij de school betrokken dan vroeger. Het is echt geen uitzon dering dat een vader of moeder een of meer avonden per maand naar school gaat om de onderwijzer bijvoor beeld te helpen met het maken van leermiddelen. Ook tij dens de schooluren bieden sommige moeders hulp in de school, zoals bij niveau-lezen, schoolzwemmen, lesjes nakijken. Voor de onderwijzer is deze hulp vaak echt een uitkomst. Zijn taak wordt immers steeds omvang rijker. Het meehelpen op school is iets van deze tijd. Vroeger zou de „meester" het echt niet op prijs gesteld hebben dat de ouders zijn heiligdom (de klas) binnenkwamen. De ouders van nu hebben allemaal nog wel meegemaakt dat zij in grote houten banken in de klas zaten, de mees ter in zijn beste pak ervoor achter een hoge lessenaar. Een lesrooster opzij van die lessenaar en alles precies volgens dat schema. Als de inspecteur kwam, moesten de kinderen netjes naast de bank gaan staan en o, wee als je praatte tijdens de les... Vreemden kwamen er nooit in de klas en de leerlingen kwamen ook nooit buiten hun eigen klas. Zo waren school en buitenwereld twee heel verschillende 'dingen. Het was voor de buitenwereld ook duidelijk wat er op school gebeurde: je leerde er rekenen, lezen en wat andere feitelijke zaken.- Hoorde U op de lagere school ooit over politiek? "TOEN de grote banken en de lessenaars en soms ook nog het podium de schooldeur uitgingen om plaats te maken voor tafeltjes en stoeltjes, is die school deur open blijven staan;, voor de buitenwereld. Door die open deur komt de maatschappij in de school. De kinderen horen over politieke partijen in de tijd van de verkiezingen, over milieu-vervuilingen, over seks, over verkeersveiligheid. We hoeven maar de schoolradio aan te zetten om mee te kunnen luisteren. Daar wordt thuis weer op gereageerd: „zeg pa, moet jij je veiligheidsgor del niet om?" en „dat is slecht voor je tanden, hoor". Die dingen leren ze ook op school. Door de open deur komt ook 'de school zelf uit zijn isolement. Er wordt op de radio, de televisie, in de krant over het onderwijs gepraat. De onderwijsmethoden wor den ter discussie gesteld. Vooral ook wordt er gepraat over de^doelstellingen van het onderwijs. Wat verwacht je dat je kind op school zal leren? Alleen taal en rekenen? Of ook een maximale ontplooiing van zijn eigen moge lijkheden en een bewustwording van de maatschappij waarin wij leven? KTADENKEN over het onderwijs brengt met zich mee dat ouders, onderwijzers en anderen zich erin gaan verdiepen hoe het komt dat er zoveel verschillen zijn in de resultaten van de leerlingen. Uit allerlei onder zoekingen blijkt dat die vaak hun oorsprong vinden in de verschillen in milieu. In het ene gezin zal veel gelezen, voorgelezen en gepraat worden over aktuele onderwer pen, in het andere gezin zullen meer de dagelijkse din gen en de televisieprogramma's de aandacht opeisen. Zo is gebleken dat het voorlezen aan kinderen een zeer grote invloed heeft op het cijfer voor taal en lezen later op school. De vraag is dan ook wat de school er aan kan doen om alle kinderen uit de zozeer verschillende milieus een zo gelijk mogelijke kans te geven later in de maat schappij. Dat het ene kind dan meer tijd zal vergen van de onderwijzer dan het andere, is duidelijk. Bewustwor ding van een ander verschil, leidt tot een aktie, nu ge resulteerd in een stichting: Marie wordt wijzer. Hiermee wordt bedoeld dat het meisje evenzeer als de jongen zich moet voorbereiden op een taak in de maatschappij, en dat zij alle verdere studie niet van zich af moet gooien met het idee van „ik trouw toch wel..." J^OORDAT de school in de publieke belangstelling komt en er meer ouders komen die zich vragen stellen over het waarom en hoe op school, zullen er meer ouders zijn die graag kontakt willen hebben met de school die hun kind bezoekt. Anderzijds groeit bij de school 'de behoefte aan meer kontakt met de ouders. Niet alleen om met elkaar van gedachten te wisselen, maar ook omdat de school heel goed enige hulp kan ge bruiken van de ouders. Doordat de maatschappij in aller lei vormen in de school is binnengedrongen, verschijnen er nu vakken op het lesrooster (zoals milieu) die er vroe ger niet waren. Bovendien wordt er veel met kleine niveau-groepen gewerkt (juist om de leerlingen die bij voorbeeld slecht lezen zo goed mogelijk te kunnen hel pen), waar best een ouder bij kan assisteren. Ook een vak als schoolzwemmen vond je vroeger nooit op het lesrooster en dat is een ideaal vak 'om een beetje hulp te kunnen gebruiken (denk maar eens aan het vervoer). De leermiddelen zijn tegenwoordig ook uitgebreider dan vroeger: niet alleen maar boeken meer, maar ook foto's, films, dia's (ouders kunnen helpen inramen en sorteren). Op veel scholen kennen we tegenwoordig een documen tatiecentrum.- een plaats waar de leerlingen alles kunnen opzoeken voor de opdrachten die zij bij de verschillende vakken krijgen. Voor hulp op school door de ouders komen ook in aan merking: administratie van school- en melkgeld, vervaar digen van leermiddelen, organisatie van een sportdag, bezoek aan langdurig zieke leerlingen, kaartsystemen maken, koffie zetten bij sommige gelegenheden en zo meer. Een belangrijk gevolg van de samenwerking tussen de school en de ouders zal kunnen zijn 'dat de schoolerva ringen van het kind positiever gewaardeerd worden. De ouder weet meer wat het kind op school doet, kan er thuis over vragen en praten en zo meer waarderingen voor het kind uiten. Ook voor de ouders zal kontakt met de school prettig kunnen zijn, door naast het gewone werk nog iets anders, leuks, te doen. De leerkrachten zullen door de hulp van de ouders hopelijk wat tijd over houden voor individuele hulp aan een kind of voor vak literatuur. Vooral ook op het platteland kan samenwerking tussen school en ouders van grote betekenis zijn. In de kleine dorpen met maar een of hoogstens twee basisscholen is een nauw kontakt tussen ouders en onderwijzers heel goed te verwezenlijken. Juist omdat op velerlei manieren de toekomst van kinderen en dorpen op het spel staan. Er is immers volop discussie over de „kleine school" die wel of niet rendabel is in een dorp? Als straks ouders en school samen kunnen praten over een dergelijk probleem dan is er ook sprake van ouderparticipatie. Samenwer king tussen school en ouders moet kunnen lukken, want deze zal gevonden kunnen worden in het besef dat beide, de school èn de ouders, verantwoordelijk zijn voor de op voeding en het onderwijs van hun kinderen! ANKE DE JONGE—JANSEN, Wissenkerke.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1974 | | pagina 15