WERKTUIGENNIEUWS VAN DE DLG TENTOONSTELLING TE FRANKFORT 12 Ir. H. M. ELEMA Ing. J. T. ANDRINGA Ing. L. VAN LOO De 68 pk Deutz D 7206 heeft 12 versnellingen vooruit TREKKERS EN TOEBEHOREN de manometer. Verschillende fabrikanten hadden nu zuigerpompen met een capaciteit tot 200 1/min. QE tendens naar zwaarder materiaal gaat onverminderd voort; er waren niet minder dan 4 nieuwe zware trekkers in de 150300 pk klasse, de 225 pk International 4366, de 280 pk Schlüter Profi-Trac 3000 TVL, de 140 pk Steyr 1400 en de 165 pk White 4150. De beide Amerikanen hebben knikstuur, de Sohlüter vierwielbesturing en die Steyr kleinere gestuurde voorwielen. An dere interessante nieuwe zware trekkers wa ren de 116 pk Deutz Intrac 2006, de 95 pk MB Trac 95/105 en de 120 pk Unimog U 120. De Intrac 2006 kan worden beschouwd als wat zwaardere uitvoering van de nooit in produktie genomen Intrac 2005. Hij heeft dus ook 24 inch wielen en een traploos regel bare transmissie. De Unimog U 120 heeft 8, 16 of 24 versnellingen vooruit en een zeer comfortabele driepersoonscabine. De MB Trac 95/105 heeft dezelfde motor en versnellingsbak, echter met 8, 14 of 22 ver snellingen vooruit en een omkeerbeweging. Doordat de zitting, samen met het stuur en de pedalen kunnen worden omgedraaid kan men ook achteruitrijdend werken, iets wat een goed zicht op de werktuigen mogelijk maakt. De uitvoering, ook van de veilig heidscabine, is zeer verzorgd. Bandenmaat 13 of 14—30. Voor de Deutz Intrac 2006 werd een voorlopige prijs van DM 97000 genoemd, voor de U 120 was dit DM 74000 en voor de MB-trac 95/105 ruim DM 600Ó0. In de middelklasse waren er nieuwe typen van Deutz en Fendt, zoals de 51 pk Deutz D 5206, de 58 pk D 6206, de 67 pk D 6806 en de 70 pk D 7206 en de 35 pk Fendt Far mer 200 S, de 65 pk Farmer 106 S en de 75 pk Farmer 108 S. Fendt exposeerde ver der nog een 75 pk werktuigdrager terwijl deze en alle Favorit typen van een omkeer bare zitting en een tweede stuurwiel voor achteruitrijdend werken kunnen worden ge leverd. Weichel exposeerde een uit de Reform motorkar ontwikkelde werktuigdrager met een spoorbreedte van 2,50 m en een vrije doorlaatruimte van 8495 cm. Het werktuig is bedoeld voor o.a. de mechanisatie van de vollevelds groenteteelt. Steeds meer trek kers kunnen met een geluidsarme veilig- heidskabine worden geleverd Doordat de prijs ca. 7000,is wordt een algemene toepassing sterk afgeremd. Voor zware trekkers is de prijs relatief gunstiger en wor den zij ook algemeen aangeschaft. Walterscheid exposeerde haar nieuwe snelkoppeling waarmee niet alleen het werktuig, maar ook de aftakas vanaf de zit ting kan worden aangekoppeld. De demon stratie was zeer overtuigend. De snelkoppe ling zelf komt in oktober in de handel, de af. takaskoppeling in 1975. Als prijs voor de snelkoppeling, categorie II, werd DM 600 ge noemd, voor de aftakaskoppeling DM 1000. Deze koppeling, die ook als oppikhaak kan worden gebruikt, kan het naar onze mening wel eens gaan maken. Schmotzer heeft de snelkoppeling aan een verticale lift bevestigd, zodat alle mogelijke werktuigen op de juiste hoogte kunnen wor den bevestigd en gemakkelijk in en uit het werk kunnen worden gesteld. SPUITEN Bij de veldspuiten hadden nu eindelijk ook enkele Duitse fabrikanten 18 en 24 m uit voeringen. Holder past een hydraulische op hanging van de boom toe met pendel- en scheefstelmogelijkheden. Verder toonde Hol der plaatjes voor het bepalen van de bedek king en een electronische concentratiemeter. Platz bracht een handige afstelschaal rond DE 53ste D.L.G. tentoonstelling te Frankfort kan wat het bezoek betreft een succes worden genoemd. Daarnaast was er ook nu weer een zeer interessant, een veelzijdig aanbod dat, gelukkig, op een compacter terrein dan in het verleden was on dergebracht. De overal optredende schaalvergroting en de moeilijke situatie in de landbouw maakt dat de concurrentie scherper is geworden. Dat dit de industrie niet onberoerd zal laten ligt voor de hand, men rekent vrij algemeen met een wat moeilijker worden de afzet. Wat de technische ontwikkeling betreft is het zo dat trekkers en machines steeds meer verfijnd en daardoor beter bruikbaar worden. Deze tendens komt o.a. naar vo ren bij het meer en meer toepassen van automatische regeling en controle op bij voorbeeld maaidorsers en bietenrooiers en vereenvoudigde afstellingsmogelijkheden bij de spuiten. De tendens naar meer comfort en veiligheid kwam tot uitdrukking in vele comfortabele veiligheidscabines met geluidsisolatie en vanuit de cabine te bedie nen snelkoppelingen en machines. Dat daarnaast ook betere constructies en materia len worden toegepast ligt voor de hand. GRONDBEWERKING GRAANOOGSTMACHINES REGENAPPARATUUR Dat er meer regenapparaten met automa tisch over het veld voortgetrokken sproeiers zouden komen lag voor de hand. Verschillen de exposanten, zoals Bauer, Perrot en Wright-Radn brengen meer dan een type, zodat men kan kiezen tussen een werk- breedte van 50100 m. Indien de druk op de sproeier wat hoger is dan tot nu toe ge bruikelijk valt de druppelgrootte ook bij grotere typen wat mee. De Altena heeft geen slangenhaspel waardoor de prijs lager kan zijn. De wagen met sproeier wordt met een kabellier over het veld getrokken, de slang ligt in een lus op de wendakker en loopt over een grote schijf. De nieuwe 120 pk Unimog met 8 of 24 versnellingen. Na John Deere en New-Holland-Clayson heeft nu ook Claas een „Intensiefschüttler". Hierbij zijn boven de normale schudders twee stel „vorkjesschudders" gemonteerd die het stro wat opschudden. Vooral bij voch tig stro moet het effect goed zijn. De grotere maaidorsers, de Merkator 75, die Dominator 85 en de 105 rijn t.a.v. hun voorgangers op vele punten verbeterd. Nieuw is verder een omkeerbeweging waarbij men met door het koppelingspedaal in te trappen niet alleen langzamer gaat rijden of stoppen, maar ook achteruit kan rijden, als men het na diep in trappen weer laat opkomen. Met deze Retro- mat kan men dus vlug keren en bovendien bij een zware plek zonder een hand te ge bruiken langzamer gaan rijden. Schumacher bracht een snijhoogteregeling waarbij de druk op de punten van de aren- heffers voor het regelen zorgt. Er waren op de D.L.G. twee oprolpersen te zien, een van Hesston en een van Gehl. Hiermee worden grote zware cylindische pakken hooi of stro gemaakt. Ook in ons land is hiermee wat ervaring opgedaan. Een van die sterke punten is de eenvoud, een ander het grote gewicht van de pakken; in hooi is 600700 kg goed mogelijk. Of dit type pers hier opgang maakt moet uiteraard worden afgewacht. Bij de voorladers brachten Stolt en Frost een electromagnetische, resp. hydraulische ontgrendeling van de bak. Dit is vooral bij trekkers met een cabine eenvoudiger en bo vendien gemakkelijker te bedienen. Krome exposeerde haar 1 andbouwcontai- nersysteem waarbij de bak door de kabels eerst aan de voorkant wordt opgetild en daarna op het onderstel getrokken. Draag vermogen ca. 6600 kg, incl. de containerhak, bandenmaat 15,5/55—18. Er zijn verschil lende containers voor landbouw- en andere doeleinden. Zij passen bij enkele door vracht- autos toegepaste systemen. t De zesrijige Schmotzer bietenrooier heeft een echte kopper. Een ploeg kan moeilijk of niet worden vervangen. In Frankfort waren dan ook alle bekende merken ploegen aanwezig. Bij veel fabrikanten wordt meer aandacht besteed aan de bediening. De hydraulische wenteling heeft algemeen ingang gevonden. Lemken toonde een nieuwe wenteling die door een enkel werkende hydraulische cylinder be diend kan worden. Verschillende fabrikanten reageren op de komst van steeds zwaardere trekkers door het ontwikkelen van ploegen met veel scharen. Bij de wentelploegen was er een nieuwe achtschaar van Lemken en een tien tot twaalfschaar van Gassner. Uiter Prototype Grimme aard zijn dit halfgedragen typen. De goed kopere aanbouwwentelploegen gaan tot vier h vijf scharen. Hierbij is een tendens aan wezig om schijven en voorscharen weg te laten waardoor een lichtere ploeg met een kortere bouw mogelijk is. Men krijgt dan zelfrijdende aardappelrooier. een niet complete ploeg die echter ondier bepaalde omstandigheden wel bruikbaar is. Voor zware aanbouwploegen toonde Lem ken een nieuw type steun wiel. Tijdens het ploegen loopt dit op de vaste kant en door een eenvoudige verstelling kan het als

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1974 | | pagina 12