WERKTUIGENNIEUWS
VAN DE DLG TENTOONSTELLING
TE FRANKFORT
12
Ir. H. M. ELEMA
Ing. J. T. ANDRINGA
Ing. L. VAN LOO
De 68 pk Deutz D 7206 heeft 12 versnellingen vooruit
TREKKERS EN TOEBEHOREN
de manometer. Verschillende fabrikanten
hadden nu zuigerpompen met een capaciteit
tot 200 1/min.
QE tendens naar zwaarder materiaal gaat
onverminderd voort; er waren niet
minder dan 4 nieuwe zware trekkers in de
150300 pk klasse, de 225 pk International
4366, de 280 pk Schlüter Profi-Trac 3000
TVL, de 140 pk Steyr 1400 en de 165 pk
White 4150. De beide Amerikanen hebben
knikstuur, de Sohlüter vierwielbesturing en
die Steyr kleinere gestuurde voorwielen. An
dere interessante nieuwe zware trekkers wa
ren de 116 pk Deutz Intrac 2006, de 95 pk
MB Trac 95/105 en de 120 pk Unimog U 120.
De Intrac 2006 kan worden beschouwd als
wat zwaardere uitvoering van de nooit in
produktie genomen Intrac 2005. Hij heeft
dus ook 24 inch wielen en een traploos regel
bare transmissie. De Unimog U 120 heeft
8, 16 of 24 versnellingen vooruit en een
zeer comfortabele driepersoonscabine. De
MB Trac 95/105 heeft dezelfde motor en
versnellingsbak, echter met 8, 14 of 22 ver
snellingen vooruit en een omkeerbeweging.
Doordat de zitting, samen met het stuur en
de pedalen kunnen worden omgedraaid kan
men ook achteruitrijdend werken, iets wat
een goed zicht op de werktuigen mogelijk
maakt. De uitvoering, ook van de veilig
heidscabine, is zeer verzorgd. Bandenmaat
13 of 14—30. Voor de Deutz Intrac 2006
werd een voorlopige prijs van DM 97000
genoemd, voor de U 120 was dit DM 74000
en voor de MB-trac 95/105 ruim DM 600Ó0.
In de middelklasse waren er nieuwe typen
van Deutz en Fendt, zoals de 51 pk Deutz
D 5206, de 58 pk D 6206, de 67 pk D 6806
en de 70 pk D 7206 en de 35 pk Fendt Far
mer 200 S, de 65 pk Farmer 106 S en de
75 pk Farmer 108 S. Fendt exposeerde ver
der nog een 75 pk werktuigdrager terwijl
deze en alle Favorit typen van een omkeer
bare zitting en een tweede stuurwiel voor
achteruitrijdend werken kunnen worden ge
leverd.
Weichel exposeerde een uit de Reform
motorkar ontwikkelde werktuigdrager met
een spoorbreedte van 2,50 m en een vrije
doorlaatruimte van 8495 cm. Het werktuig
is bedoeld voor o.a. de mechanisatie van de
vollevelds groenteteelt. Steeds meer trek
kers kunnen met een geluidsarme veilig-
heidskabine worden geleverd Doordat de
prijs ca. 7000,is wordt een algemene
toepassing sterk afgeremd. Voor zware
trekkers is de prijs relatief gunstiger en wor
den zij ook algemeen aangeschaft.
Walterscheid exposeerde haar nieuwe
snelkoppeling waarmee niet alleen het
werktuig, maar ook de aftakas vanaf de zit
ting kan worden aangekoppeld. De demon
stratie was zeer overtuigend. De snelkoppe
ling zelf komt in oktober in de handel, de af.
takaskoppeling in 1975. Als prijs voor de
snelkoppeling, categorie II, werd DM 600 ge
noemd, voor de aftakaskoppeling DM 1000.
Deze koppeling, die ook als oppikhaak kan
worden gebruikt, kan het naar onze mening
wel eens gaan maken.
Schmotzer heeft de snelkoppeling aan een
verticale lift bevestigd, zodat alle mogelijke
werktuigen op de juiste hoogte kunnen wor
den bevestigd en gemakkelijk in en uit het
werk kunnen worden gesteld.
SPUITEN
Bij de veldspuiten hadden nu eindelijk ook
enkele Duitse fabrikanten 18 en 24 m uit
voeringen. Holder past een hydraulische op
hanging van de boom toe met pendel- en
scheefstelmogelijkheden. Verder toonde Hol
der plaatjes voor het bepalen van de bedek
king en een electronische concentratiemeter.
Platz bracht een handige afstelschaal rond
DE 53ste D.L.G. tentoonstelling te Frankfort kan wat het bezoek betreft een succes
worden genoemd. Daarnaast was er ook nu weer een zeer interessant, een
veelzijdig aanbod dat, gelukkig, op een compacter terrein dan in het verleden was on
dergebracht.
De overal optredende schaalvergroting en de moeilijke situatie in de landbouw
maakt dat de concurrentie scherper is geworden. Dat dit de industrie niet onberoerd
zal laten ligt voor de hand, men rekent vrij algemeen met een wat moeilijker worden
de afzet.
Wat de technische ontwikkeling betreft is het zo dat trekkers en machines steeds
meer verfijnd en daardoor beter bruikbaar worden. Deze tendens komt o.a. naar vo
ren bij het meer en meer toepassen van automatische regeling en controle op bij
voorbeeld maaidorsers en bietenrooiers en vereenvoudigde afstellingsmogelijkheden
bij de spuiten. De tendens naar meer comfort en veiligheid kwam tot uitdrukking in
vele comfortabele veiligheidscabines met geluidsisolatie en vanuit de cabine te bedie
nen snelkoppelingen en machines. Dat daarnaast ook betere constructies en materia
len worden toegepast ligt voor de hand.
GRONDBEWERKING
GRAANOOGSTMACHINES
REGENAPPARATUUR
Dat er meer regenapparaten met automa
tisch over het veld voortgetrokken sproeiers
zouden komen lag voor de hand. Verschillen
de exposanten, zoals Bauer, Perrot en
Wright-Radn brengen meer dan een type,
zodat men kan kiezen tussen een werk-
breedte van 50100 m. Indien de druk op
de sproeier wat hoger is dan tot nu toe ge
bruikelijk valt de druppelgrootte ook bij
grotere typen wat mee. De Altena heeft geen
slangenhaspel waardoor de prijs lager kan
zijn. De wagen met sproeier wordt met een
kabellier over het veld getrokken, de slang
ligt in een lus op de wendakker en loopt over
een grote schijf.
De nieuwe 120 pk Unimog met 8 of 24 versnellingen.
Na John Deere en New-Holland-Clayson
heeft nu ook Claas een „Intensiefschüttler".
Hierbij zijn boven de normale schudders
twee stel „vorkjesschudders" gemonteerd
die het stro wat opschudden. Vooral bij voch
tig stro moet het effect goed zijn. De grotere
maaidorsers, de Merkator 75, die Dominator
85 en de 105 rijn t.a.v. hun voorgangers op
vele punten verbeterd. Nieuw is verder een
omkeerbeweging waarbij men met door het
koppelingspedaal in te trappen niet alleen
langzamer gaat rijden of stoppen, maar ook
achteruit kan rijden, als men het na diep in
trappen weer laat opkomen. Met deze Retro-
mat kan men dus vlug keren en bovendien
bij een zware plek zonder een hand te ge
bruiken langzamer gaan rijden.
Schumacher bracht een snijhoogteregeling
waarbij de druk op de punten van de aren-
heffers voor het regelen zorgt.
Er waren op de D.L.G. twee oprolpersen
te zien, een van Hesston en een van Gehl.
Hiermee worden grote zware cylindische
pakken hooi of stro gemaakt. Ook in ons
land is hiermee wat ervaring opgedaan. Een
van die sterke punten is de eenvoud, een
ander het grote gewicht van de pakken; in
hooi is 600700 kg goed mogelijk. Of dit
type pers hier opgang maakt moet uiteraard
worden afgewacht.
Bij de voorladers brachten Stolt en Frost
een electromagnetische, resp. hydraulische
ontgrendeling van de bak. Dit is vooral bij
trekkers met een cabine eenvoudiger en bo
vendien gemakkelijker te bedienen.
Krome exposeerde haar 1 andbouwcontai-
nersysteem waarbij de bak door de kabels
eerst aan de voorkant wordt opgetild en
daarna op het onderstel getrokken. Draag
vermogen ca. 6600 kg, incl. de containerhak,
bandenmaat 15,5/55—18. Er zijn verschil
lende containers voor landbouw- en andere
doeleinden. Zij passen bij enkele door vracht-
autos toegepaste systemen.
t De zesrijige Schmotzer bietenrooier heeft een echte kopper.
Een ploeg kan moeilijk of niet worden
vervangen. In Frankfort waren dan ook alle
bekende merken ploegen aanwezig. Bij veel
fabrikanten wordt meer aandacht besteed
aan de bediening. De hydraulische wenteling
heeft algemeen ingang gevonden. Lemken
toonde een nieuwe wenteling die door een
enkel werkende hydraulische cylinder be
diend kan worden. Verschillende fabrikanten
reageren op de komst van steeds zwaardere
trekkers door het ontwikkelen van ploegen
met veel scharen. Bij de wentelploegen was
er een nieuwe achtschaar van Lemken en
een tien tot twaalfschaar van Gassner. Uiter
Prototype Grimme
aard zijn dit halfgedragen typen. De goed
kopere aanbouwwentelploegen gaan tot vier
h vijf scharen. Hierbij is een tendens aan
wezig om schijven en voorscharen weg te
laten waardoor een lichtere ploeg met een
kortere bouw mogelijk is. Men krijgt dan
zelfrijdende aardappelrooier.
een niet complete ploeg die echter ondier
bepaalde omstandigheden wel bruikbaar is.
Voor zware aanbouwploegen toonde Lem
ken een nieuw type steun wiel. Tijdens het
ploegen loopt dit op de vaste kant en door
een eenvoudige verstelling kan het als