Waarop men moet
letten bij de
electriciteitsvoorziening
van de agrarische bedrjjven
in Zeeland
Doelmatig werken
met energie
biedt voordelen
Het „kwartje"
en de „zestien procent"
Op uw meter is het hoog- en laagtarief aangegeven zo
als uit bijgaande tekening blijkt; het pijltje geeft aan of
het hoog- dan wel het laagtarief telwerk in bedrijf is.
Niet iedereen heeft hoog- en laagtarief; iedereen die
een boiler (elektrisch) gebruikt heeft recht op laagtarief.
Voor agrarische aansluitingen geldt dat men ook zonder
boiler laagtarief kan krijgen, dan echter niet tussen 12
en 14 uur en niet het gehele weekeinde.
VERKREGEN RECHTEN AANSLUITKOSTEN
Het zal in de praktijk voorkomen dat een verbruiker
heeft betaald voor een afname van meer dan 5 KW. La
ten we eens aannemen voor 10 KW. Als nulfase zal dan
aangemerkt worden 10 KW. Er zijn dan pas aansluit
kosten verschuldigd indien boven deze 10 KW wordt
uitgegaan. Met andere woorden de verbruiker wordt ge
acht te hebben betaald tot en met de nulfase.
Ook zijn verkregen rechten ingecalculeerd voor die
verbruikers die met de opgestelde toestellen van vóór 1
januari 1073 geacht worden meer dan 5 KW (2H/uurs
max.meter) in beslag te hebben genomen. Ook hier wordt
de nulfase vastgesteld.
INLEIDING
In de landbouw wordt steeds meer gebruik gemaakt
van stroom. Ook in de huishouding neemt het aantal
elektrische toestellen toe.
Dit betekent dat de netten verzwaard dienen te wor
den. Was het tot voor het totstandkomen van de nieuwe
regeling zo dat indien men een zwaarde energievoorzie
ning nodig had t.b.v. extra ventilatoren, een melktank
e.d. dan waren de kosten van de verzwaring van de kabel
voor rekening van diegene die deze verzwaring wenste.
Er kwamen voor sommigen zeer hoge bedragen uit de
bus en voor anderen veel minder. De reden hiervan was
dat op het ene net nog ruimte over was en op het andere
niet.
Dat hieruit grove onbillijkheden naar voren kwamen is
duidelijk. Vandaar een regeling die in samenwerking tus
sen P.Z.E.M. en georganiseerde landbouw in Zeeland
tot stand is gekomen.
WAAR IS DE REGELING OP GEBASEERD
Door de P.Z.E.M. zal aan alle reeds aangesloten agra
rische bedrijven (inclusief de woning) 5 KW worden
geleverd zonder bijbetaling. Indien de genoemde 5 KW
wordt overschreden zullen de aanvullende aansluitkos
ten op basis van een bijdrageregeling dienen te worden
betaald.
WAT BETEKENT DE 5KW
Deze 5 KW staat in relatie met de hoogste stroom die
u afneemt en houdt in zekere zin verband met uw af
name die u op uw jaarlijkse afrekening vindt. De P.Z.
E.M. gaat ervan uit dat in het algemeen die 5 KW niet
overschreden wordt zolang het KWh-verbruik buiten
laagtarief minder is dan 4000 per jaar.
WAT IS HOOG- EN WAT IS LAAGTARIEF
Hoogtarief is van maandag t/m vrijdag van 7 uur tot
12 uur en van 14 uur tot 23 uur.
Laagtarief zijn alle andere uren. Eveneens is zaterdag
na 14 uur laagtarief alsmede de zondag. Het laagtarief
van 12 uur tot 14 uur wisselt per periode om de 3 maan
den en wordt in de provinciale bladen bekend gemaakt.
Deze nulfase is van groot belang. U ontvangt hierover
een circulaire, die u niet achteloos naast u neer mag
leggen.
De oude aanspraken zullen vanzelfsprekend aange
toond moeten kunnen worden. Zij die tegen de voorge
stelde nulfase bezwaren hebben moeten dit kenbaar ma
ken bij de P.Z.EJM.
PIEKMETER OF 2 UUR-MAXIMUMMETER
Het is noodzakelijk om nauwkeurig ieders aandeel in
de totale belasting waarneembaar te bepalen. Hiervoor
wordt een 2 uurs-maximummeter gebruikt.
WAT IS EEN MAXIMUMMETER
Een maximummeter wijst aan hoeveel belasting in KW
veroorzaakt wordt gedurende 2 achtereenvolgende uren
buiten de uren van het laagtarief, dus alleen in hoog-
tarief.
VOORBEELD
Stel we hebben een straalkacheltje met een vermogen
van 1 KW dat gedurende een half uur is ingeschakeld
(1 kilowatt 1000 watt). De belasting die het kacheltje
veroorzaakt gedurende een half uur is 1 KW, maar om
dat het tijdens de meetperiode van 2 uren maar een half
uur ingeschakeld is geweest betekent dit gedeelte van
de tijd. De maximummeter geeft dan X 1 KW !4
KW aan. Deze waarde blijft op de meter staan als hoog
ste belasting. Indien men het kacheltje 2 uur achter el
kaar aan laat staan dan zal de maximummeter 1 KW aan
geven. De maximummeter werkt alléén in hoogtarief en
niet in laagtarief.
WANNEER WORDT DE PIEKMETER GEPLAATST
Bij alle agrarische vé&bruikers die meer dan 4000 KWh
in hoogtarief per jaar afnemen zal een piekmeter wor
den geplaatst.
IS ER AFTREK VOOR HUISHOUDELIJKE
BELASTING
Indien woning en bedrijf gekoppeld zijn wordt op de
geregistreerde KW-belasting een aftrek van 2 KW we
gens huishoudelijke belasting afgetrokken; er zijn nog
vrij veel aansluitingen waar meer dan één meter staat.
Het streven van de P.Z.E.M. is erop gericht voor augus
tus 1975 in al die gevallen naar één meter toe te wer
ken.
WAT MOET MEN NU BETALEN BU
OVERSCHRIJDING VAN 5 KW OF DE NULFASE
Bij overschrijding van 6 KW is verschuldigd 350,
7 KW 750,-
8 KW 1.500,-
9 KW ƒ2.000,-
10 KW ƒ3.000,-
11 KW ƒ4.000,-
12 KW 5.250,-
De bedragen zijn exclusief 16 BTW en 3 kalkar
heffing. Bij betalen van het maximum mag men 15 KW
in beslag nemen. Bij meer valt men in een industrieel
tarief. Deze bedragen gelden tot 1 januari 1975. Er is n.l.
een conjunctuurclausule ingebouwd volgens een index
cijfer van het C.B.S. wat loon- en materialen kosten be
treft. Na 1 januari 1975 zullen de genoemde bedragen
worden aangepast.
KUNT U OP UW STROOMREKENING BESPAREN
Ieder toestel heeft aan aansluitwaarde vermeld in watt
of kilowatt of PK (1 PK - 0,76 KW). Deze aansluit
waarde geeft aan hoeveel stroom wordt verbruikt als
het toestel aanstaat. Het verbruik van 1 KW gedurende
1 uur is 1 KWh. Een toestel van 2 KW gebruikt per uur
2 KWh.
U begrijpt dat indien er meerdere toestellen tegelijk
aan staan de gelijktijdige belasting steeds groter wordt.
Vooral bij die bedrijven met een maximummetier is het
van groot belang dat we niet alle apparaten gelijk aan
zetten. We zullen de elektriciteit moeten leren gebrui
ken, b.v. door meer spreiding aan te brengen in het ge
bruik van de elektrische apparaten. Diegene die zich
hieraan houdt zal minder moeten betalen dan diegene
die maar raak doet.
GEBRUIK DE UREN IN LAAGTARIEF
Laat u voorlichten welke uren voor u gelden in laag
tarief. Dit zijn uren van lage belasting. Dit tarief is extra
laag. U bent voordeliger uir wanneer u in de tijd van
het laagtarief stroom afneemt. Dit geldt bij boilers, bij
koelaggregaten, ventilatoren e.d.
KONKLUSIE
In Zeeland is een regeling getroffen tussen de P.Z.EJV1.
en de georganiseerde landbouw, waarbij ieder betaalt
naar het verbruik, ook bij uitbreiding. Een goede elek
triciteitsvoorziening is nodig voor het goed funktioneren
van het bedrijf.
Ook in gezinshuishouding is het ontbreken van electri-
citeit onvoorstelbaar. Door goed overleg tussen dat be
drijf en het gezin valt er op heel wat electriciteitsreke-
ningen te besparen.
J. MARKUSSE.
VAN HET AARDAPPELFRONT
A. VERMEER - Swifterbant
't Is misschien wat minder gemakkelijk om in deze
„woelige" dagen aandacht te krijgen voor wat actuele
zaken in de aardappelsector. Juist op tijd, juist voor de
aanvang van het verkoopseizoen, werd de pootaardappel
in Italië op de grondstoffenlijst geplaatst. De ernstige be
lemmering van de „deposité regeling" bij export naar
dat land is daardoor vervallen. Helaas is deze regeling
nog wel van kracht voor de consumptieaardappelen en
de verwerkte produkten uit die consumptieaardappel. Dat
komt vooral nu bijzonder slecht van pas, aangezien de
consumptiemarkt bijzonder lage prijzen te zien geeft.
De Fransen zijn van plan om dit jaar een belangrijk
deel van het Nederlandse pootgoed te kopen daar ze
zelf bij hun produktie nogal wat in de moeilijkheden zijn
geraakt door virusbesmetting en door de beruchte pho-
ma. Bijzonder onrechtvaardig is het, dat ze de heffing
bij de import met 1 fr./100 kg hebben verhoogd van 2
naar 3 franken.
Die frank per 100 kg is bedoeld voor de phomabestrij-
ding. Het heeft ons aardappelbedrijfsleven een belangrijk
bedrag aan geld gekost om uit de zorgen te blijven en
nu gaan we op jaarbasis bij een gemiddelde export van
60.000 ton ook nog eens ƒ300.000 bijdragen aan de
„Franse phoma" regeling! Aan alle kanten wordt hier
tegen ernstig bezwaar gemaakt, maar 't is een lange weg
om iets te bereiken.
HET KWARTJE
Veel korter lijkt de weg voor 2 binnenlandse aange
legenheden, waarvoor ik in dit artikel nog eens de bij
zondere aandacht vraag. Bij de export van poot- en con
sumptieaardappelen vindt een exportkeuring plaats door
de Plantenziektenkundige Dienst (een overheidsinstel
ling!). Daar bekend is dat voor vele andere produkten
die inspectie geheel voor overheidsrekening komt is het
toch wel erg onjuist dat wij daan/oor ongeveer een kwar
tje per 100 kg moeten betalen. Dit komt bij ons export
kwantum van ruim 1 miljoen ton (poot- en consumptie
aardappelen) neer op een bedrag van f2Vz miljoen.
Het is des te meer onrechtvaardig, aangezien in andere
E.E.G.-landen de kosten van inspectie bij export geheel
door de overheid worden gedragen.
DE ZESTIEN PROCENT
De verwerkte produkten uit aardappelen, zoals frites,
chips, rösti enz. worden in Nederland belast met het hoge
B.T.W. tarief van 16%. Alle andere voedingsmiddelen
vallen onder het lage tarief van 4 Principieel juist?
Men moet toch spreken van discriminatie als aardappel-
produkten belast worden met 16 en bijv. rijst of maca
roni met 4
Eigenlijk onbegrijpelijk dat we er tot nu toe niet bij
onze overheid in geslaagd zijn om dat veranderd te krij
gen. Reeds meer dan 400.000 ton van onze consumptie
aardappelen worden tot produkten verwerkt en die hoe
veelheid neemt nog steeds toe. En gelukkig, want daar
door kan een halt worden toegeroepen aan het dalend
aardappelverbruik. Het vallen van aardappelprodukten
onder het hoge B.T.W.-tarief komt ook hier des te on
rechtvaardiger over, daar ook in andere E.E.G.-landen
het lage tarief geldt.
Het „kwartje" en de „zestien procent" moeten acuut
worden aangepakt om de onrechtvaardigheid de wereld
uit te helpen en daarmee enig soulaas te bieden aan de
consumptieteler, die stellig een zeer moeilijk jaar tege
moet gaat. De consumptieaardappel is een vrij produkt!
We hopen dat dit zo zal blijven. We wensen echter een
rechtvaardige behandeling en geen discriminaties.
R