Waarop men moet letten bij de electriciteitsvoorziening van de agrarische bedrjjven in Zeeland Doelmatig werken met energie biedt voordelen Het „kwartje" en de „zestien procent" Op uw meter is het hoog- en laagtarief aangegeven zo als uit bijgaande tekening blijkt; het pijltje geeft aan of het hoog- dan wel het laagtarief telwerk in bedrijf is. Niet iedereen heeft hoog- en laagtarief; iedereen die een boiler (elektrisch) gebruikt heeft recht op laagtarief. Voor agrarische aansluitingen geldt dat men ook zonder boiler laagtarief kan krijgen, dan echter niet tussen 12 en 14 uur en niet het gehele weekeinde. VERKREGEN RECHTEN AANSLUITKOSTEN Het zal in de praktijk voorkomen dat een verbruiker heeft betaald voor een afname van meer dan 5 KW. La ten we eens aannemen voor 10 KW. Als nulfase zal dan aangemerkt worden 10 KW. Er zijn dan pas aansluit kosten verschuldigd indien boven deze 10 KW wordt uitgegaan. Met andere woorden de verbruiker wordt ge acht te hebben betaald tot en met de nulfase. Ook zijn verkregen rechten ingecalculeerd voor die verbruikers die met de opgestelde toestellen van vóór 1 januari 1073 geacht worden meer dan 5 KW (2H/uurs max.meter) in beslag te hebben genomen. Ook hier wordt de nulfase vastgesteld. INLEIDING In de landbouw wordt steeds meer gebruik gemaakt van stroom. Ook in de huishouding neemt het aantal elektrische toestellen toe. Dit betekent dat de netten verzwaard dienen te wor den. Was het tot voor het totstandkomen van de nieuwe regeling zo dat indien men een zwaarde energievoorzie ning nodig had t.b.v. extra ventilatoren, een melktank e.d. dan waren de kosten van de verzwaring van de kabel voor rekening van diegene die deze verzwaring wenste. Er kwamen voor sommigen zeer hoge bedragen uit de bus en voor anderen veel minder. De reden hiervan was dat op het ene net nog ruimte over was en op het andere niet. Dat hieruit grove onbillijkheden naar voren kwamen is duidelijk. Vandaar een regeling die in samenwerking tus sen P.Z.E.M. en georganiseerde landbouw in Zeeland tot stand is gekomen. WAAR IS DE REGELING OP GEBASEERD Door de P.Z.E.M. zal aan alle reeds aangesloten agra rische bedrijven (inclusief de woning) 5 KW worden geleverd zonder bijbetaling. Indien de genoemde 5 KW wordt overschreden zullen de aanvullende aansluitkos ten op basis van een bijdrageregeling dienen te worden betaald. WAT BETEKENT DE 5KW Deze 5 KW staat in relatie met de hoogste stroom die u afneemt en houdt in zekere zin verband met uw af name die u op uw jaarlijkse afrekening vindt. De P.Z. E.M. gaat ervan uit dat in het algemeen die 5 KW niet overschreden wordt zolang het KWh-verbruik buiten laagtarief minder is dan 4000 per jaar. WAT IS HOOG- EN WAT IS LAAGTARIEF Hoogtarief is van maandag t/m vrijdag van 7 uur tot 12 uur en van 14 uur tot 23 uur. Laagtarief zijn alle andere uren. Eveneens is zaterdag na 14 uur laagtarief alsmede de zondag. Het laagtarief van 12 uur tot 14 uur wisselt per periode om de 3 maan den en wordt in de provinciale bladen bekend gemaakt. Deze nulfase is van groot belang. U ontvangt hierover een circulaire, die u niet achteloos naast u neer mag leggen. De oude aanspraken zullen vanzelfsprekend aange toond moeten kunnen worden. Zij die tegen de voorge stelde nulfase bezwaren hebben moeten dit kenbaar ma ken bij de P.Z.EJM. PIEKMETER OF 2 UUR-MAXIMUMMETER Het is noodzakelijk om nauwkeurig ieders aandeel in de totale belasting waarneembaar te bepalen. Hiervoor wordt een 2 uurs-maximummeter gebruikt. WAT IS EEN MAXIMUMMETER Een maximummeter wijst aan hoeveel belasting in KW veroorzaakt wordt gedurende 2 achtereenvolgende uren buiten de uren van het laagtarief, dus alleen in hoog- tarief. VOORBEELD Stel we hebben een straalkacheltje met een vermogen van 1 KW dat gedurende een half uur is ingeschakeld (1 kilowatt 1000 watt). De belasting die het kacheltje veroorzaakt gedurende een half uur is 1 KW, maar om dat het tijdens de meetperiode van 2 uren maar een half uur ingeschakeld is geweest betekent dit gedeelte van de tijd. De maximummeter geeft dan X 1 KW !4 KW aan. Deze waarde blijft op de meter staan als hoog ste belasting. Indien men het kacheltje 2 uur achter el kaar aan laat staan dan zal de maximummeter 1 KW aan geven. De maximummeter werkt alléén in hoogtarief en niet in laagtarief. WANNEER WORDT DE PIEKMETER GEPLAATST Bij alle agrarische vé&bruikers die meer dan 4000 KWh in hoogtarief per jaar afnemen zal een piekmeter wor den geplaatst. IS ER AFTREK VOOR HUISHOUDELIJKE BELASTING Indien woning en bedrijf gekoppeld zijn wordt op de geregistreerde KW-belasting een aftrek van 2 KW we gens huishoudelijke belasting afgetrokken; er zijn nog vrij veel aansluitingen waar meer dan één meter staat. Het streven van de P.Z.E.M. is erop gericht voor augus tus 1975 in al die gevallen naar één meter toe te wer ken. WAT MOET MEN NU BETALEN BU OVERSCHRIJDING VAN 5 KW OF DE NULFASE Bij overschrijding van 6 KW is verschuldigd 350, 7 KW 750,- 8 KW 1.500,- 9 KW ƒ2.000,- 10 KW ƒ3.000,- 11 KW ƒ4.000,- 12 KW 5.250,- De bedragen zijn exclusief 16 BTW en 3 kalkar heffing. Bij betalen van het maximum mag men 15 KW in beslag nemen. Bij meer valt men in een industrieel tarief. Deze bedragen gelden tot 1 januari 1975. Er is n.l. een conjunctuurclausule ingebouwd volgens een index cijfer van het C.B.S. wat loon- en materialen kosten be treft. Na 1 januari 1975 zullen de genoemde bedragen worden aangepast. KUNT U OP UW STROOMREKENING BESPAREN Ieder toestel heeft aan aansluitwaarde vermeld in watt of kilowatt of PK (1 PK - 0,76 KW). Deze aansluit waarde geeft aan hoeveel stroom wordt verbruikt als het toestel aanstaat. Het verbruik van 1 KW gedurende 1 uur is 1 KWh. Een toestel van 2 KW gebruikt per uur 2 KWh. U begrijpt dat indien er meerdere toestellen tegelijk aan staan de gelijktijdige belasting steeds groter wordt. Vooral bij die bedrijven met een maximummetier is het van groot belang dat we niet alle apparaten gelijk aan zetten. We zullen de elektriciteit moeten leren gebrui ken, b.v. door meer spreiding aan te brengen in het ge bruik van de elektrische apparaten. Diegene die zich hieraan houdt zal minder moeten betalen dan diegene die maar raak doet. GEBRUIK DE UREN IN LAAGTARIEF Laat u voorlichten welke uren voor u gelden in laag tarief. Dit zijn uren van lage belasting. Dit tarief is extra laag. U bent voordeliger uir wanneer u in de tijd van het laagtarief stroom afneemt. Dit geldt bij boilers, bij koelaggregaten, ventilatoren e.d. KONKLUSIE In Zeeland is een regeling getroffen tussen de P.Z.EJV1. en de georganiseerde landbouw, waarbij ieder betaalt naar het verbruik, ook bij uitbreiding. Een goede elek triciteitsvoorziening is nodig voor het goed funktioneren van het bedrijf. Ook in gezinshuishouding is het ontbreken van electri- citeit onvoorstelbaar. Door goed overleg tussen dat be drijf en het gezin valt er op heel wat electriciteitsreke- ningen te besparen. J. MARKUSSE. VAN HET AARDAPPELFRONT A. VERMEER - Swifterbant 't Is misschien wat minder gemakkelijk om in deze „woelige" dagen aandacht te krijgen voor wat actuele zaken in de aardappelsector. Juist op tijd, juist voor de aanvang van het verkoopseizoen, werd de pootaardappel in Italië op de grondstoffenlijst geplaatst. De ernstige be lemmering van de „deposité regeling" bij export naar dat land is daardoor vervallen. Helaas is deze regeling nog wel van kracht voor de consumptieaardappelen en de verwerkte produkten uit die consumptieaardappel. Dat komt vooral nu bijzonder slecht van pas, aangezien de consumptiemarkt bijzonder lage prijzen te zien geeft. De Fransen zijn van plan om dit jaar een belangrijk deel van het Nederlandse pootgoed te kopen daar ze zelf bij hun produktie nogal wat in de moeilijkheden zijn geraakt door virusbesmetting en door de beruchte pho- ma. Bijzonder onrechtvaardig is het, dat ze de heffing bij de import met 1 fr./100 kg hebben verhoogd van 2 naar 3 franken. Die frank per 100 kg is bedoeld voor de phomabestrij- ding. Het heeft ons aardappelbedrijfsleven een belangrijk bedrag aan geld gekost om uit de zorgen te blijven en nu gaan we op jaarbasis bij een gemiddelde export van 60.000 ton ook nog eens ƒ300.000 bijdragen aan de „Franse phoma" regeling! Aan alle kanten wordt hier tegen ernstig bezwaar gemaakt, maar 't is een lange weg om iets te bereiken. HET KWARTJE Veel korter lijkt de weg voor 2 binnenlandse aange legenheden, waarvoor ik in dit artikel nog eens de bij zondere aandacht vraag. Bij de export van poot- en con sumptieaardappelen vindt een exportkeuring plaats door de Plantenziektenkundige Dienst (een overheidsinstel ling!). Daar bekend is dat voor vele andere produkten die inspectie geheel voor overheidsrekening komt is het toch wel erg onjuist dat wij daan/oor ongeveer een kwar tje per 100 kg moeten betalen. Dit komt bij ons export kwantum van ruim 1 miljoen ton (poot- en consumptie aardappelen) neer op een bedrag van f2Vz miljoen. Het is des te meer onrechtvaardig, aangezien in andere E.E.G.-landen de kosten van inspectie bij export geheel door de overheid worden gedragen. DE ZESTIEN PROCENT De verwerkte produkten uit aardappelen, zoals frites, chips, rösti enz. worden in Nederland belast met het hoge B.T.W. tarief van 16%. Alle andere voedingsmiddelen vallen onder het lage tarief van 4 Principieel juist? Men moet toch spreken van discriminatie als aardappel- produkten belast worden met 16 en bijv. rijst of maca roni met 4 Eigenlijk onbegrijpelijk dat we er tot nu toe niet bij onze overheid in geslaagd zijn om dat veranderd te krij gen. Reeds meer dan 400.000 ton van onze consumptie aardappelen worden tot produkten verwerkt en die hoe veelheid neemt nog steeds toe. En gelukkig, want daar door kan een halt worden toegeroepen aan het dalend aardappelverbruik. Het vallen van aardappelprodukten onder het hoge B.T.W.-tarief komt ook hier des te on rechtvaardiger over, daar ook in andere E.E.G.-landen het lage tarief geldt. Het „kwartje" en de „zestien procent" moeten acuut worden aangepakt om de onrechtvaardigheid de wereld uit te helpen en daarmee enig soulaas te bieden aan de consumptieteler, die stellig een zeer moeilijk jaar tege moet gaat. De consumptieaardappel is een vrij produkt! We hopen dat dit zo zal blijven. We wensen echter een rechtvaardige behandeling en geen discriminaties. R

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1974 | | pagina 5