9 Wij hebben u duidelijk gemaakt hoe u dit naar onze opvatting zou kunnen en moeten doen. Het is de moeite waard om de bevolking te blijven voeden; het is de moeite waard om voor 17 miljard gulden te blijven ex porteren; het is de moeite waard om de grondstoffen te blijven leveren, waardoor 200.000 mensen in verwerken de industrieën en dienstverlening aan het werk kunnen blijven. Tenslotte nog dit: deze dag en het verloop van deze dag zal beslissend zijn voor de eindindruk, die de pu blieke opinie in binnen- en buitenland zal overhouden omtrent de ernst van de problemen van boeren en tuin ders en van hun onderlinge solidariteit. In dit verband is het bijzonder verheugend dat gister- K. OLIEMAN - AKTIE KOMITEES Namens de aktie-komitees hield daarna de heer K. Olieman een korte toespraak. Hij wees er op dat er wan trouwen tegen de standsorganisaties was geweest. Er had echter een openhartig gesprek met de voorzitters van genoemde organisaties plaatsgevonden en dat was bij zonder positief en vruchtbaar verlopen. Er werd over eenstemming bereikt en de aktie-komitees staan achter de eisen van de 3 C.L.O.'s. Op langere termijn zijn deze eisen echter totaal on voldoende. De boeren en tuinders verkeren in een acute noodsituatie. Deze groep van de bevolking deelt niet mee in de welvaart. Integendeel, men moet heel hard wer ken om een karig stuk brood te verdienen. Is dat geen schande, meneer Den Uyl? Met ons belastingstelsel en de sociale voorzieningen uit de zelfstandige in een vacuum en dat nemen we niet langer. Het gaat hier over 280.000 mensen, die kan men niet zonder meer wegcijferen! C. BREUGEM - GLASTUINBOUW De heer Breugem hield een emotioneel betoog, waar in hij de moeilijkheden vor- de glastuinbouw benadruk te. Hij bracht o.a. naar voren: Dat er een boeren- en tuindersopstand is uitgebroken is te wijten aan de onwillige houding van de overheid. Als een minister uit dit kabinet de glastuinders energie verspillers noemt, snapt hij er geen barst van. Het geeft we een indicatie hoe men over ons denkt. En wat men met onze bedrijfstak wil: laten doodbloeden. Leveren middag na een gesprek met de aktiegroepen, dat in zeer goede sfeer heeft plaatsgevonden, is gebleken dat er geen verschil van mening is over het doel dat we met deze massale bijeenkomst wensen te bereiken. Dat een gemeenschappelijke oproep aan u allen kan worden gedaan om deze bijeenkomst te bezoeken en uit te doen groeien tot die gemeenschappelijke solidariteit, zonder welke wij de geweldige problemen, waarvoor wij allen geplaatst zijn, niet tot een bevredigende oplossing kunnen brengen. Er mag dan weieens in de afgelopen dagen een verschil van beoordeling ontstaan zijn in de te volgen taktiek, over de doelstelling, namelijk het vestigen van de aan dacht op onze problemen en het bereiken van snelle 3. Een derde landenbeleid van de EG dat de tuinders afdoende beschermt tegen oneerlijke concurrentie. Met een referentieprijsaanpassing aan het stijgende kostenniveau. 4. Herziening van het fiscale en het sociale stelsel voor zelfstandigen. In afwachting hiervan verlenging btw- compensatie met terugwerkende kracht, verlaging van de btw voor sierteeltprodukten. De heer Breugem eindigde als volgt: „Wij eisen als glastuinbouw, dat aan deze eisen voor 100 wordt te gemoet gekomen. Wij wensen niet als derderangs bur gers behandeld te worden. We hebben gezonde bedrijven en willen die gezond houden. Wij verwerpen een over- heidsjuk dat steeds zwaar op ons als ondernemers drukt. Wij accepteren geen overheidsbeleid dat onze inkomens af schoffelt, terwijl die overheid de mond vol heeft van inkomensbeleid. Dat nemen we nu niet en nooit! FR. MIKKERS - VARKENSHOUDERIJ De heer Mikkers lichtte in zijn toespraak de moei lijkheden in zijn sector vooral toe met cijfers. De produc tiewaarde van de varkenshouderij bedroeg in 1973 in Nederland meer dan 3 miljard gulden; de export onge veer 2 miljard gulden. Gezien de behoefte aan vlees is een sterke uitbreiding mogelijk geweest. Thans zijn er meer dan 7 miljoen var kens in Nederland. Vanaf eind 1973 zijn de opbrengstprijzen gedaald en vanaf begin 1974 in zeer sterke mate eerst voor de mes verbeteringen bestaat geen enkel verschil van mening. Onze solidariteit mag echter nooit losgemaakt en los gezien worden van de verantwoordelijkheid die u ons hebt gegeven en die u ons ook binnen de regels die daar voor in iedere organisatie zijn gesteld, kunt ontnemen Het gaat echter hier en nu niet om de posities van de mensen aan de top, het gaat niet om de verhouding tus sen organiaties en aktiegroepen, het gaat vandaag om de vraag of wij een gemeenschappelijke solidariteit en een gemeenschappelijke wil kunnen presenteren die op nieuw duidelijk maakt, dat het ons bittere ernst is en dat wij van onze voorstellen geen duimbreed kunnen en willen afwijken. J. VAN NOORD - PLUIMVEEHOUDERIJ De heer Van Noord bracht in een vrij gematigde op stelling de problemen van de pluimveehouderij onder de aandacht. De pluimveehouder heeft het tot nu toe altijd moeten doen. Maar momenteel is de situatie erg moeilijk. Na een goed jaar in 1973 kampt de slachtpluimveehouderij al sinds het vroege voorjaar met grote moeilijkheden; een paar maanden later gevolgd door de legsector. De oorzaken van deze moeilijkheden kunnen niet gevonden worden bij de Nederlandse pluimveehouders. Van uit breiding van de produktie is in Nederland het laatste jaar praktisch geen sprake geweest. De oorzaken liggen elders. Er is sprake van een teruglopende consumptie van slachtgevogelte en van eieren. Afzet op markten buiten de EG is door verschillende oorzaken enorm bemoeilijkt, zo niet onmogelijk geworden. Toetreding van Denemar ken tot de EG bracht een extra hoeveelheid slachtpluim- vee op de Europese markt, die voordien op derde mark ten werd afgezet. Tegelijkertijd deed zich een enorme kostenstijging voor; voerprijzen en energiekosten ste gen tot ongekende hoogten. Er wordt thans verlies geleden. Voor de leg ongeveer 20 cent per kg en voor de slacht meer dan 50 cent per kg. Het aantal bedrijven dat in liquide moeilijkheden komt, neemt dagelijks toe. Voerschulden bereiken on gekende hoogten. Het is duidelijk dat dit niet kan door gaan, ook niet mag doorgaan. De Nederlandse overheid dient al het mogelijke te doen ook de pluimveehouders door deze moeilijke periode heen te helpen. Naast de voor de gehele landbouw bepleite maatrege- De heren J. Dekker en P. Sterrenburg, glastuinders uit Sprang-Capelle zaten hier en droog. De heer E. van Hootegem had een toeter meegenomen, voor het geval dat Enkelen vonden zelfs een plaats op het „baldakijn" vlak voor de sprekers. wij dan geen grote export en geen overschot op de be talingsbalans? Leveren wij dan geen 12 maanden van het jaar verse groenten en een prachtig pakket bloemen tegen een relatief lage prijs? De heer Breugem wees er op dat de gevolgen van de energiecrisis catastrofaal zijn voor de glastuinbouw. Zeer sterke kritiek had hij op het olie- en aardgasbeleid van de overheid. Een aanpassing van de aardgasprijs in twee jaar is volstrekt onaanvaardbaar. En verder: Het kabinet heeft gemeend het probleem op te lossen met enkele maanden uitstel van de gasprijsverhoging met daarnaast nog een paar vage zaken. Het is nu meer dan ooit duide lijk, dat het kabinet van de problemen van de land- en tuinbouw totaal niets begrepen heeft. De minister van landbouw zegt dat hij niet méér kan doen vanwege de tuinders in de andere EG-landen. Ik vind dit een zwakke argumentatie. Een doekje voor het bloeden. Op deze manier hangt Nederland weer de brave Hendrik uit in de EG ten koste van een grote groep ondernemers, die dan maar moeten doodvriezen. Als uitweg noemt de minister de saneringsregeling, die in de tuinbouw nog nooit redelijk gewerkt heeft. De heer Boersma die de minister van landbouw heeft vervan gen, wil niet eten met het mes op tafel. Dat is pure chantage. Stelt hij zo'n eis ook aan de vakbonden als er gestaakt wordt. Minister Van der Stee verwacht dat hogere prijzen voor de produkten de hogere kosten zul len goedmaken. Wel, tot nu toe heeft hij het finaal mis. De prijzen zijn door elkaar geen cent hoger. Alle meerkosten snijden dus in het tuindersinkomen. De landbouweisen werden aldus geformuleerd: 1. Herziening van de prijsbeslissing voor het tuinbouw- gas. Aanpassing afhankelijk van de inkomensontwik keling in minstens 6% jaar. Eén beleid voor groot- en kleinverbruiker?. 2. Een olievoorschotregeling die het ook voor oliestokers mogelijk maakt een reëel inkomen te behalen. De olie stokers die nooit kunnen omschakelen, moeten even ver tegemoet gekomen worden als de gasstokers. ter en spoedig daarna ook voor de fokker. De kostprijzen bleven stijgen voor de fokker en daal den slechts matig voor de mester. Hij kocht alleen de big goedkoper in. De voerprijzen daalden beperkt, maar stijgen thans weer duidelijk. De kostprijs voor een big bedraagt voor de fokker thans 103,en deze big moet thans verkocht worden voor 65, De kostprijs voor een kilo varkensvlees bedraagt thans voor de mester 3,50; voor de beste kwaliteit vlees ont vangt hij thans 2,65 per kilo. Het verlies is volgens het LEI thans 100,per afgeleverd varken ten laste van fokker en mester gezamenlijk. Op korte termijn zijn maatregelen nodig, die voor zo ver ze nationaal zijn, direct moeten ingaan: uitstel van belasting zonder renteberekening, kredietfaciliteiten, in 't bijzonder ook voor jonge ondernemers inwilliging van de B.T.W.-eisen, fiscale tegemoetkomingen. Verder is een slagvaardiger EG-beleid dringend nodig. Vorig jaar werd er nog geschreeuwd om meer rund vlees en werden invoerheffingen geschorst en om poli tieke redenen veel te lang import zonder heffing toege staan. Het EG-beleid voor vee en vlees moet krachtig en vroegtijdig zijn. Thans is er een invoerstop en 140.000 ton rundvlees ligt opgeslagen in de EG-koelhuizen. Voor varkens wordt de interventieregeling niet toegepast. De echte oplos sing ligt daar overigens ook niet. Deze ligt in het ruimen met aangepaste restitutie van de rundvleesvoorraden, die de vleesprijzen over de hele lijn en dus ook speciaal de varkensprijzen drukken. Verdere internationale maatregelen in EG-verband zijn dus nodig en dat, ondanks vakantietijd in Brussel, op zeer korte termijn. Een redelijke prijsstelling is alleen weer te verkrijgen als de voorraden geruimd worden en het restitutiebeleid is het handvat. Deze maatregelen zijn alle nu en nu direct nodig. Anders zijn wij niet alleen ten einde rade, maar gaan wij werkelijk ten einde. len als herinvoering van de btw-compensatie, een volle dige invoering van de fiscale oudedagsreserve voor zelf standigen per 1 januari a.s.f een algemene regel tot uit stel van betalen van de belastingaanslagen, is voor de pluimveehouderij zonder meer noodzakelijk dat: de beschikbaar gestelde exportrestitutie voor eieren en slachtgevogelte voor een langere periode geldig blijft; de voor de legsector bepleite vrijwillige leegstand eindelijk wordt mogelijk gemaakt middels een bij drage uit het Europese landbouwfonds; de kosten voor de gezondheidszorg van het pluimvee; rekening houdend met het aspect van de volksge zondheid, in de toekomst niet onevenredig by de pluimveehouder terecht komen; veterinaire voorschriften binnen de EG zo spoedig mogelijk worden geharmoniseerd. P. VAN HOORN - AKKERBOUW Waarom protesteren ook de akkerbouwers al jaren?, aldus begon de heer Van Hoorn zijn lezing. Omdat ook zij het beu zijn dat hun kosten sneller stijgen dan de in komsten, terwijl wij dagelijks kunnen horen en zien dat bijna iedereen in Nederland voor de verhoging van zijn kosten wél een vergoeding krijgt. Juist bij de akkerbouw wordt het inkomen sterk be- invloed door het prijsbeleid van de EG. Voor belangrijke produkten van onze bedrijven zoals granen, suikerbie ten, fabrieksaardappelen en koolzaad wordt de prijs vrij wel geheel bepaald door Brussel. Het beleid in Brussel zal verbeterd moeten worden, maar ook onze eigen overheid kan belangrijke maatregelen nemen om de rentabiliteit van onze bedrijven te verbeteren. Waarom moet de btw hier verlaagd worden, terwijl het in de andere E.E.G.-landen niet gebeurde? (Zie verder pag. ld)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1974 | | pagina 9