HET ZLM STANDPUNT Na gepraat daad K. N. L C. een 3 Deze wee!; is ter verduidelijking van het ZLM stand punt betreffende de noodzakelijke inkomensverbetering voor boer en tuinder aan elk lid het volgende rondschrij ven verzonden: Geacht lid Door de stroom van informatie en berichtgeving naar aanleiding van het massale landboiLwprotest van de laat ste dagen zijn vele misverstanden gerezen over zowel het standpunt van de landbouivorganisaties als de eisen die deze landbouworganisaties bij de regering op tafel heb ben gelegd. Via deze brief zullen wij nog eens het ZLM-standpunt en de eisen der 3 CLO's voor duidelijk trachten te for muleren. Het ZLM-bestuur acht de ordelijke akties die tot nu toe in vele regio's hebben plaatsgevonden gerechtvaar digd. gezien de onvoldoende resultaten die het overleg heeft opgeleverd. De ZLM is voorts van mening dat tot de landelijke pro testmanifestatie van zaterdag te Utrecht verdere akties die de individuele burger hinderen moeten worden ver meden. De ZLM roept voorts op massjaal deel te nemen aan de landelijke protestmanifestatie en verwacht dat zaterdag geen boer of tuinder op het land te vinden zal zijn. Voorts is de ZLM van mening dat op deze protestmani festatie duidelijke eisen moeten worden gesteld en tevens afspraken gemaakt moeten worden over voortzetting van de akties indien aan deze eisen onvoldoende tegemoet wordt gekomen. In dat geval immers zullen naar de mening van de ZLM de landbouworganisatie -owel regionaal als landelijk, zelf de leiding en organi.'.tic ven nieuwe akties op zich moeten nemen. Daarom zal de ZLM nog deze week voor haar werkge bied nieuwe akties voorbereiden en zal zij tevens te Utrecht voorstellen om in elk geval na 10 augustus alle belastingbetalingen op te schorten tot dat voldoende aan de eisen is tegemoet gekomen. De eisen die door de 3 CLO's in Den Haag en Brussel ter tafel zijn gelegd zijn de volgende: In E.G.-verband: onmiddellijke verhoging van de prijzen der ga- rantieprodukten voor de boer met ca 15 (te bereiken door verhoging van de garantieprijzen met 4 en een ander marktbeleid zodat de richtprijzen ook werkelijk worden gemaakt). extra toelage voor de gestegen kosten van ener gie. meststoffen en gewasbeschermingsmiddelen. in het vervolg een E.G.-prijsbeleid, waarbij de verhogingen worden gekoppeld aan de ontwikke ling van de produktiekosten en de kosten van levensonderhoud. In nationaal verband: extra BTW-verhoging van 4 op alle landbouw- produkten (dus ook de z.g. vrije produkten) tot dat de prijzen in Brussel voldoende zijn ver hoogd. verbetering van het belastingsysteem, voor zelf standigen (ondermeer geen belasting op schijn winsten en op dat deel van het inkomen dat no dig is voor nieuwe investeringen en vooreerst uitstel van belastingbetaling gedurende een half jaar. herziening van de beslissing over de aardgasprij- zen c.q. stookolie. In feite komt het er dus op neer dat de 3 CLO's geen dag langer willen wachten met duidelijke verbetering van de landbouwinkomens en dat vooruitlopend op Euro pese prijsverhogingen met direkte ingang nationale maat regelen in de BTW-sfeer worden geëist. De ZLM kan zich met deze eisen verenigen als zijnde minimaal en acht vooral een duidelijke koppeling van de garantieprijzen aan de gestegen kosten in het vervolg noodzakelijk. Wij vertrouwen erop dat u door deze brief een duide lijk inzicht hebt gekregen in ons standpunt en de eisen die de georganiseerde landbouw stelt. Mocht in de komende weken voortgezette aktievoering oodzakelijk blijken, dan rekenen wij op uw medewer king. Hoogachtend, Ir. D. LUTEIJN Secretaris BALANS VAN 2 WEKEN LANDBOUWPROTEST (Vervolg van pagina 1) weer duidelijk gebleken dat er de beste resultaten te behalen zijn indien men zich aan de onderhandelings tafel door een strijdbare achterban gesteund weet. Be langrijk is dan wel dat daarbij de organisaties zowel lan delijk als regionaal zich met de ordelijke en redelijke acties voerende achterban vereenzelvigen en principieel bereid zijn om zonodig aan legale acties van hun leden leiding te geven. De les van de laatste weken is zeker ook dat de CLO's, vooral op landelijk niveau, te laat de bereidheid van hun leden om tot actievoering over te gaan onderkend hebben. Een betere communicatie, zo wel van de achterban voor de top, als omgekeerd blijkt zeker gewenst. Dan kan mogelijk ook in een eerder sta dium vermeden worden dat b.v. de eisen die in nationaal verband aan de regering worden gesteld onvoldoende bij de achterban overkomen. Wat dat betreft is trouwens ook een betere communicatie tussen de regionale or ganisaties en hun landelijke federaties geen overbodige luxe. Tenslotte dachten wij dat de CLO's uit de recente ge beurtenissen duidelijk de konklusie zullen moeten trek ken dat zij primair functioneren om de belangen van de land- en tuinbouw te verdedigen en dat politieke en andere zaken daaraan volstrekt onderqeschikt moeten zijn. De eis der organisaties (overigens in COPA-verband gesteld) om op korte termijn de EG-prijzen voor de boer belangrijk te verbeteren door aanpassing van het markt en prijsbeleid, blijkt nog veel vraagtekens op te roepen- Mogelijk kan het volgende voorbeeld voor de Neder landse zachte tarwe verhelderend werken. Voor het seizoen 1074/75 zijn de volgende EG-prij- zen vastgesteld: richtprijs zadhtte tarwe: 41,91 per 100 kg basis interventieprijs zachte tarwe: 37,85 per 100 kg. In de huidige situatie brengt het EG-marktbeleid (o.a. afschaffing denaturatiepremie en exportheffingen) met zich mee, dat de prijs voor de boer nauwelijks boven het interventieniveau van 37,85 uitkomt. De eis van de organisaties luidt nu dat: de richtprijs met 4 tot ƒ43,60 wordt verhoogd; de boer deze verhoogde richtprijs ook werkelijk krijgt door een beter EG-marktbeleid. Konkreet dus een vertiioging van nauwelijks 38 gulden naar 43 a 44 gulden (kleine afwijkingen van de richt prijs moeten volgens de organisaties niet alleen naar be neden, maar ook naar boven mogelijk zijn). Wat de prijsvorming voor suikerbieten betreft, daar gaat het vooral om het beleid voor de zogenaamde ma gere suiker, naast een verhoging van het basisprijsni veau met 4 De eis is dat de boet ofwel de ook in de komende tijd te verwachten zeer hoge wereldmarktprijs voor de ma gere suiker krijgt, ofwel de hoogste garantieprijs voor ALLE suiker. In beide gevallen betekent dat een duide lijk hogere uitbetalingsprijs voor de suikerbieten dan op grond van het huidige beleid het geval zou zijn. NA 10 AUGUSTUS Zoals het er op het moment dat we dit schrijven naar uitziet zal op of in elk geval kort na 10 augustus de re gering met maatregelen voor de dag moeten komen die een direkt effect op de inkomenspositie van boer en tuin der hebben. Daarnaast kunnen dan nieuwe EG markt- en prijsbesluiten niet lang uitblijven, wil het hele EG-land- bouwbeleid nog enige waarde blijven behouden. Op 10 augustus zal door de drie CLO's zonder meer duidelijk moeten worden gemaakt èn aan de regering èn aan haar leden dat men zich onder geen enkele voor waarde met een kluitje in het riet laat sturen. Daartoe is het onontbeerlijk dat de organisaties zelf voorbereidin gen treffen voor voortgezette actievoering. Ongetwijfeld verdienen daarbij acties die zo min mogelijk overlast aft de particuliere burger veroorzaken de voorkeur, wil men de publieke opinie aan de kant van de landbouw hou den. Ongetwijfeld zal overigens de overgrote meerder heid binnen de landbouw de voorkeur blijven geven aan een belangenbehartiging via overleg. Maar dan wel een overleg waarbij de landbouw als volwaardige partner wordt geaccepteerd en als zodanig wordt tegemoet ge treden. Het is in eerste instantie nu aan de Nederlandse en vervQlgens aan de Brusselse regering om ervoor te zor gen dat de stok die de landbouw toch zeer duidelijk ach ter de deur heeft geplaatst, daar ook kan blijven staan. LUTEIJN. LANDBOUW-COMITÉ NAM INITIATIEF Het was alles niet zo onverwacht wat er in de spoed eisende hoofdbestuursvergadering van het Kon. Ned. Landbouw-Comité op maandag 29 juli j.l. naar voren werd gebracht. In de vorige vergadering eind mei j.l. was vooral door toedoen van de ZLM ook al de snel slechter wordende inkomenssituatie in land- en tuin bouw ter sprake gekomen. Het hoofdbestuur besloot toen om met de nodige klem in Den Haag en Brussel op snelle verbetering te doen aandringen. Directe aanleiding om de eerst voor eind augustus ge plande hoofdbestuursvergadering nu te vervroegen was een verzoek van de OLM. In bijeenkomsten binnen die lid-organisatie was geble ken dat de tijd gekomen was om daden te stellen ter onderstreping van reeds lang geuite landbouWverlangens. In deze extra vergadering nu werd uiteraard eerst nog eens vastgesteld wat er in het jongste verleden was verlangd door het Landbouwschap t.a.v. het nationale landbouwbeleid en door het COPA wat EEG-beleid be treft. Met al gauw de conclusie dat öf (nog) geen öf on voldoende resultaat was bereikt. Als vaak, waren er zo wel algemenere achtergronden als directe aanleidingen aan te wijzen voor verdergaande akties. ACHTERGRONDEN Enkele jaren hollende inflatie had al de kosten in het algemeen doen stijgen, de energiecrisis en grondstoffen- schaarste kwamen daar verleden jaar overheen en maak ten specifieke produktiemiddelen extra duur. Boeren en tuinders constateerden met andere zelfstandige onder nemers de zorg van onze overheid om met name voor loontrekkenden de ongunstige gevolgen op te vangen. In sommige landbouwsektoren vergoedden overigens tot en met verleden jaar hogere marktprijzen nog de grote kostenstijging. De stemming in de landbouw werd er bepaald slechter op toen de Nederlandse regering vorig najaar de gulden 5 c/r revalueerde. Ondanks de btw-compensatie (over de ontoereikendheid daarvan hebben we het dan nu maar niet meer) werd dit terecht aangevoeld als een overeen komstige verlaging van de officieel na te streven inko mensbodem. En dan dit voorjaar de onwil van de EEG- ministers om de gezien de kostenontwikkeling bepaald niet overdreven COPA-prijsverlangens in te willigen. Ondertussen hadden de EEG-autoriteiten al laten blij ken hoe bij hen t.a.v. tarwe en suiker de voorziening vooropstond ten koste van redelijke opbrengstmogelijk heden voor de telers. De olieprijsstijging bracht de stook- tuinbouw in grote moeilijkheden waarin maar ten dele werd tegemoetgekomen. Niet te vergeten dan nog de lijnrecht tegen de land bouwbelangen indruisende verlangens van landschaps- en milieubeschermers die steeds meer gehoor gingen vin den. Verschillende ruilverkavelingsplannen moesten worden herzien, de Tweede Kamer leefde zich uit op de „bio-industrie", t.a.v. Dollard en Oosterschelde werd het beleid omgebogen. In allerlei discussienota's en plannen bleek miskenning van de goede landbouwbedrijfsontwik keling. Onwillekeurig moest het gevoel ontstaan: „onze be langen zien ze niet meer". AANLEIDING Dat was voorop de snel verslechterde inkomenssituatie, vooral door de instorting van de prijzen van slachtvee en varkens, ook van eieren en (wat langer al) slacht- pluimvee. De bedrijven met veredeling worden zwaar getroffen, de veevoerprijzen lijken ook wederom te gaan stijgen. Melkveebedrijven voelen een sterke verlaging van de slachtveeprijs, al houdt de zuivelmarkt zich nog redelijk. Akkerbouwers en andere die rundveemesterij beoefenden, voelen zich gewoon genomen. Nam Brussel geen maatregelen? Jawel, maar nog niet voldoende en vooral te laat. Er werd en wordt nog geaarzeld met het inzetten van voldoende geld voor eportresituties. De invoerstop bij rundvlees was hoognodig, maar de Neder landse minister zou zich daartegen hebben verzet. De Nederlandse akkerbouwer ziet geen verbetering van het EEG-marktbeleid voor de komende graanoogst. Integendeel de tarwedenaturatiepremie blijft 0. In het suikerbeleid staat nog steeds de EEG-voorziening voor op, ook de Nederlandse minister zou het daarmee eens zijn geweest. De stooktuinbouw kreeg te horen dat ze zich" maar snel had aan te passen aan de gestegen olieprijzen, vol gend jaar zouden subsidies moeten zijn verdwenen. In Nederland werd een aardgasprijsbeleid bekend ge maakt, dat niet op geleidelijkheid en inkomenssituatie was afgestemd, zoals het Landbouwschap had gevraagd. In Brussel, maar vooral ook in Den Haag is een ander beleid, een andere instelling ook t.av. de agrarisch be langen nodig. Er is veel overleg tussen Landbouwschap, landbouworganisaties en overheid, maar geen snel resul taat. Zulke snelle, nationale hulp kon er wel komen in Frankrijk en België, toen de boeren daar tot demonstra tieve akties overgingen. Kennelijk zijn er in Nederland naast het gewone over leg nu ook akties nodig om minister Van der Stee en andere bewindslieden duidelijk te maken dat er van hen nationaal en in EEG-verband meer wordt verwacht, en wel direkt. Aldus concludeerde het hoofdbestuur van het KNLC. WELKE AKTIE EN WELKE MAATREGELEN Het uitgegeven persbericht maakt de wensen en eisen van het KNLC duidelijk. Ter toelichting nog het volgen de. Er zou een grote landelijke demonstratieve verga dering van de drie centrale landbouworganisaties moe ten worden gehouden. Minister Van der Stee, Kamerle den etc. zouden daar kennis moeten nemen van de noden en gevoelens in de georganiseerde landbouw. Zodoende zouden de politiekmakers ervan doordrongen moeten ra ken dat er in Den Haag en Brussel snel bepaalde maat regelen met direkte werking moeten worden genomen. Wat die maatregelen aangaat, heeft het hoofdbestuur zich aan willen sluiten bij hetgeen door het COPA in Brussel werd verlangd, d.w.z. een tussentijdse 4 prijs aanpassing, betere marktmaatregelen en subsidies op be paalde produktiemiddelen waarvan het prijspeil sterk bleek beïnvloed door de energiecrisis. Het COPA vroeg inmiddels de EEG-Ministerraad al dringend en eerder dan pas in september a.s. op zijn eisen te reageren. Maar het hoofdbestuur heeft ook heel nadrukkelijk direkte hulp willen eisen. Vandaar dat onmiddellijk na tionaal een btw-compensatie a 4 werd verlangd, voor zolang en voorzover n.l. de EEG-prijzen nog niet zouden zijn verhoogd. En ook het verzoek aan de regering om collectief de boeren en tuinders een half jaer uitstel van betaling van alle soorten belasting te geven. LANDELIJKE AKTIE Het KNLC-voorstel werd voorgelegd aan een op heel korte termijn belegde vergadering van het overlegor gaan van de drie CLO in uitgebreide samenstelling, d.w.z. dat ook veel provinciale voormannen aanwezig waren. Men was het eens met de grote, landelijke bijeenkomst: op zaterdag 10 augustus a.s. om 10 uur in de Utrechtse veiling, zoals nader werd beslist. Ondertussen was ook duidelijk geworden hoe alom in den lande de drang om demonstratief de straat op te gaan was gegroeid. Er be stond bij de 3 CLO begrip voor. Als echter veiligheid en levensbelang van anderen in gevaar werden gebracht, zouden zulke akties af te keu ren zijn. De regering werd een telegram gestuurd. De minister van landbouw a.i. drs Boersma, reageerde er snel op. Op vrijdag 2 augustus konden voorzitters en algemeen-secretarissen van de 3 CLO al met hem spre ken. Elders is vermeld wat van de zijde van de 3 CLO en het Ministerie van Landbouw hierover werd bericht. Die vrijdag ook bereikten de spontane straat-akties van boeren en tuinders een hoogtepunt. Wij volstaan hier met er nog op te wijzen dat de strek king van de door het KNLC geformuleerde eisen terug te vinden is in wat de 3 CLO de minister voorlegden: direct een btw-compensatie, uitstel van belastingbeta ling, betere tegemoetkoming in stookkosten en tenslotte betere EEG-prijzen en -marktmaatregelen. Het Landbouwschap besloot op 7 augustus een extra bestuursvergadering te houden om als spreekbuis van de gehele agrarische bedrijfstak deze verlangens te bekrach tigen, naast die welke al eerder aan de regering ken baar waren gemaakt en die voor de wat langere termijn golden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1974 | | pagina 3